milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 216
    OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg

Bruksomrde for full auto p angrepsrifle?

Jeg sitter med jevne mellomrom og funderer p en ting, og det er hensikten med full auto p angrepsrifler. Mulig jeg er usedvanlig treg, men jeg har fremdeles ikke helt sett bruksomrdet.
    Kan noen opplyse meg, og forhpentligvis flere med meg, om nr og hvor flerskudd er bedre enn enkeltskudd?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Re: Bruksomrde for full auto p angrepsrifle?

Dekningsild nr du vet du ligger godt an med ammo.

Den frste runden nedholdende ild.

Gjennom dr/vegg etc ved inntrengning.

Bevegelige ml p kort hold, feks kjt p vei gjennom vkp.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    Det er fult mulig begrense antall skudd p fullauto til 3-6 skudd pr avtrekk med relativ god treffsikkerhet p rundt 15-20 meter. Dette igjen gir raskere skudd i mlet p korte avstander der det "brenner" litt p dass. Eks kan vre; Rydding av skyttergravsystem, bunkere, sm trange rom - ja alle steder med FI p korte avstander hvor hurtig ildgivning er kritisk. For vrig s er 5.56 ikke s bra til sette personer ut av spill umidelbart.

Et tenkt senario kan jo vre i et skytterkravsystem der du velger bruke enkeltskudd. Nr FI dukker opp s rekker du avgi 1-2 skudd fr neste ml dukker opp og du m gjre mlveksling. Innen du har nedkjempet den andre truselen s er du selv satt ut av spill da FI nr 1 ikke ble drept av dine 1-2 frste skudd. Hadde du derimot brukt fullauto s ville FI nr 1 ftt 3-6 skudd i kroppen og utgjort en mye mindre trussel, eller muligens vrt drept innen neste trussel dukker opp.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    73 innlegg
    Et annet tema er hvor knot/uvant det er snu omstiller hurtig til full auto.. men det er litt OT, carry on..
    Dette er en irriterende signatur

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Du kan (med fokus p det) vre i stand til skyte relativt treffsikkert p 15-20 m med korte byger. Du kan vre i stand til skyte svrt treffsikkert med enkeltskudd p en avstand p 15-20 m.

I skyttergravsystemet mener jeg du vil ha adskillig bedre pipekontroll og mental kapasitet ved enkeltskudd, det eneste du trenger gjre er treffe, ikke klippe byger.

Den frste runden nedholdende ild br jo vre noenlunde mlrettet, og igjen, la det vre mental kapasietet til drive med annet enn holde pipa i ro, her mener jeg full auto har begrenset nytteverdi.

Inntrengning, her ser jeg heller ikke hvorfor det er bedre med full auto, men usikker p hva du legger i bruken.

Dekningsild br jo ogs vre noenlunde presis, og det er uansett begrenset hvor mye ammunisjon du har med deg.

Kjrety gjennom VKP, her ville jeg ogs verdsatt presisjon over mengde ild.

Dette er mine synspunkter, er det jeg som er gnien p ammunisjonen og litt teit??

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bving1981 Vis post
    Et annet tema er hvor knot/uvant det er snu omstiller hurtig til full auto.. men det er litt OT, carry on..
    Det er en del av grunnen til at jeg stiller sprsmlet. Dersom det ikke er en fordel ha valget flerskudd gjr det vpenet mer idiotsikkert om det ikke kan velges.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Jeg fyer meg til Safariland. Jeg sliter stort med se noe behov for ha flerskuddsfunksjon p enhetsriflen. Og det koker ned til mental kapasitet og presisjon p flerskudd vs. enkeltskudd, som han sier. IMHO s er flerskudd p rifler noe av en "sannhet" som kom og som siden har blitt stende, noe jeg antar var som flge av Vietnamkrigen og det tidvis sinnsyke ammunisjonsforbruket per nedkjempede fiende hos amerikanske soldater som fulgte med strid korte hold i jungelen.
    Ved bruk av rifler (alts ikke maskingevr) som redskapet ifbm. deknings-/nedholdende ild, uansett hold, s klarer en trenet soldat oppn bedre effekt ved hurtige men presise enkeltskudd enn klippe byger. Ditto dersom det blir snakk om skyte opp en frontrute p et kjrety som prver bryte seg igjennom en sperring en har satt.

En automatrifle er ikke designet for yte presisjon ved automatild, det er derimot et maskingevr. bruke frstnevnte som sistnevnte, selv som "ndlsning", funker drlig.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2588 innlegg
    N er det mulig jeg husker feil, men jeg mener danskene brukte en versjon av G3 uten auto-funksjon, nettopp ut fra disse argumentene? Jeg er ogs enig i at en god rifleskytter kan oppn bedre effekt med enkeltskudd enn auto under de fleste forhold, og med 1-2 Minimi pr lag vil laget fortsatt ha mulighet for holde et stort ildvolum der ndvendig. N skal det ogs sies at i gamle dager lrte vi klippe 2-skuddsserier med AG-3 (i motsetning til spraye vilt), slik at man skulle f god effekt uten slse alt for mye med ammo.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Britene hadde ogs sin SLR, som var en Britspec FN-FAL, fr dem gikk over til SA80. Denne var ogs kun enkeltskudd. Hva rasjonalet med g tilbake til et vpen med full-auto funksjon var vet jeg rlig talt ikke, men det skulle ikke forundre meg om det hadde noe med uniformitet i oppbygning, deler og virkemte ift. den der LSW-saken dem brukte en stund.

Ad AG3 og det klippe byger, uten teoretisere altfor mye omkring et praktisk fag, s vil jeg pst det at ogs her ville to hurtige enkeltskudd vre foretrukket en hel del framfor begynne bale med tankekraft og muskelminne omkring det klippe riktige lengde p bygene sine. Plutselig holder man inne avtrekkeren for lenge, fr en pipe som lfter seg for mye, bom p flere skudd og i verste fall en skytter som i en kritisk situasjon mister herredmmet over vpenet sitt og balansen med, og havner p rua grunnet rekylen.
    Elite Som En Trensoldat

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Britene hadde ogs sin SLR, som var en Britspec FN-FAL, fr dem gikk over til SA80. Denne var ogs kun enkeltskudd. Hva rasjonalet med g tilbake til et vpen med full-auto funksjon var vet jeg rlig talt ikke, men det skulle ikke forundre meg om det hadde noe med uniformitet i oppbygning, deler og virkemte ift. den der LSW-saken dem brukte en stund.

Ad AG3 og det klippe byger, uten teoretisere altfor mye omkring et praktisk fag, s vil jeg pst det at ogs her ville to hurtige enkeltskudd vre foretrukket en hel del framfor begynne bale med tankekraft og muskelminne omkring det klippe riktige lengde p bygene sine. Plutselig holder man inne avtrekkeren for lenge, fr en pipe som lfter seg for mye, bom p flere skudd og i verste fall en skytter som i en kritisk situasjon mister herredmmet over vpenet sitt og balansen med, og havner p rua grunnet rekylen.
    Enkeltskudd fungerer for yrkessoldater som Britene og TMB. For den store massen i scenarier, hvor kvantitet blir en kvalitet i seg selv, s gir automatild p kort hold en strre sjokkeffekt.
    F.eks. under VK-2, hvor mange skudd per MG-42 traff i mlet, sammenlignet med hvor mange angrep fra allierte soldater som ble sltt tilbake / gikk i st etter ild fra en eller flere MG-42? Eller ditto treff i mlet etter vellykkede tyske angrep som har blitt stttet med nedholdende ild fra MG-42?
    Om du greier innbille fiendens soldater at de m gjennom en ildmur forran seg, eller at retrettveien risikerer bli sperret av en ildmur bakfra, trenger man ikke treffe s mange av dem rent fysisk for at den kollektive besluttsomheten deres skal vakle.

Stridsutganger med mer enn 90 % tap i dde og srede hos den tapende parten er mer unntaket enn regelen IMO.
    Var det Marshall han het han derre amerikanern som gjorde feltstudier p dette under VK-2? Har ikke lest rapportene hans, men under p om han frte noen statistikk p andelen inngangshull forran eller i ryggen p srede/drepte etter hndvpenildtreff.
    Skulle ikke overraske meg om andelen med inngangshull i ryggen var strre enn med ditto i mage/bryst forfra. Ettersom fluktfasen i strid for den tapende/vikende part historisk sett ofte tenderer til bli blodig.
    Sist endret av Gammeloppklesk; DTG 041800A Jan 13 kl

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    Ad AG3 og det klippe byger... Plutselig holder man inne avtrekkeren for lenge, fr en pipe som lfter seg for mye, bom p flere skudd og i verste fall en skytter som i en kritisk situasjon mister herredmmet over vpenet sitt og balansen med, og havner p rua grunnet rekylen.
    Dette vil i mindre grad gjelde for 5.56 rifler, har skutt noen tusen skudd med Hk og vil pst at bruk av full auto ikke er vanskelig lre seg beherske p korte hold. Man har relativt god treffsikkerhet og er i stand til sette en motstander ut av spill raskt, ref innlegget mitt lengere opp. Men det er s absolutt ingen fasit. - Nr det gjelder mental kapasitet i en reel situasjon ref. det klippe byger, s er det jo selvflgelig et godt argument for ikke bruke det.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Nr det gjelder effekten av 5.56 p mennesker, s er det en egen trd p dette her p forumet;
    http://milforum.net/threads/61153-Te...inalballistikk

Jeg er ikke enig i at 5.56 gir drlig(ere) effekt i mlet, og dette er uansett utenfor trdtema.

---

Nr det gjelder dette "yrkessoldater vs. andre" argumentet s er jeg heller ikke enig i dette. I Forsvaret s har man, ihvertfall hos oss, en standard ildordre med forkortelsen EMU; Enhet (gjeng-1 eller lag-3 eller tropp-2 osv), Mlangivelse og Utfrelse.
    Punktet Utfrelse beskriver hvordan ilden skal fungere/hva effekt man nsker oppn. Ett av underpunktene p Utfrelse er ildhastigheten, som igjen brytes ned i vanlig ild, hurtig ild, stormild - der disse hastighetene dikterer hvor mange skudd per minutt man skal avfyre med forskjellige typer vpen, og der lagfrer/sjef ogs vil inkludere hvor lenge man skal opprettholde ildhastighet-X (p min kommando, stormild, ett minutt f.eks.).

I et vanlig gevrlag i dagens org har man 8 mann fordelt p to gjenger fire mann. I et gevrlag vil man da normalt ha seks skyttere, da LF/NLF sin rolle er lede, ikke selv engasjere seg for mye i selve ildgivningen. Etter den nye 2x4-modellen er da to av skytterne her LMG-skyttere med Minimi, resterende fire har HK416. Vanlig ild tilsvarer med HK416 ti skudd i minuttet, alts ett per sjette sekund. Hurtig ild er 30 skudd i minuttet. Stormild er 60 skudd i minuttet - hvordan man s velger disponere disse 60 skuddene i tid og rom/volum er en annen sak, og det gjelder forsvidt ogs for de andre ildhastighetene og; For si det enkelt, s lar man ikke vre avgi ild mot en oppdukkende fiende fordi han tilfeldigvis dukket opp etter tre sekunder mellom de seks "som skal vre" mellom avfyrt skudd p vanlig ild. S rigid og analt er ikke dette greiene her...
    Allerede her faller ihvertfall den der "vegg av automatild"-sammenligningen fra WW2 litt bort i mine yne. 6 skyttere X stormild/60 skudd i minuttet X 3 lag X 3 gevrtropper = ~3240 skudd i minuttet fra gevrkompaniet (og her har jeg for enkelthetens skyld utelatt LMG og avdelingsvpen, samt ledelse, fra regnestykket og kun tatt hyde for 9-8 gevrmenn med HK416). Jeg tar heller 3240 presise skudd mot fienden enn 5000 rvva skudd der en strre andel av disse gr over hodet p fienden grunnet pipelft ved automatild. Og tro meg, nr det frst skal bommes er ild som gr over ens hode eller ellers treffer upresist langt mindre skremmende enn godt plasserte skudd som treffer i forkant av en, eller rett ved. En skytter som benytter seg av enkeltskudd vil i langt strre grad f til sistnevnte enn en som seg av flerskudd. Jeg har selv ved flere anledninger erfart det vre p mottagende ende av fiendtlig ild, og der denne fienden stort sett har valgt basere seg p flerskudd fra sine vpen.

Men uansett, dette er da helt basic greier, som dekkes inn og benyttes under den grunnleggende soldatutdanningen ila. frstegangstjenesten. Det yrkessoldater driver med er ikke noe mer hokus-pokus og ninjatriks enn vrige i Forsvaret, det er heller det at man fr trent desto mer over lenger tid. Reglementene er, i all hovedsak, fortsatt de samme uansett om man er i TMBN, Panserbataljonen, CSS-bataljonen eller forsvidt ogs FSK.

S til selve dette med automatild vs. enkeltskudd.
    En ting er avgi ild med omstilleren p flerskudd nr en str p en gitt distanse p en flat og steril skytebane p 5-30m hold; Man har tatt seg god tid p finne seg plattformen sin, man legger gjerne an og avgir ild p kommando og mlet er en stillestende grnn helfigur ett eller annet sted p nevnte hold. Dette kan man sikkert lre selv en bikkje gjre bare man tar seg god nok tid. Det er noe vesentlig annet bikke eksponeringen over kanten til et stillingssystem/grop eller det i en avsittet situasjon g i uventet kontakt med en fiende p 10m hold i tett vegetasjon - man vil da for det frste gjerne ha en ikke-optimal beinstilling/plattform idet man skal avgi ild, man str gjerne p et underlag som ikke er videre bra og ikke minst har man en fiende i bevegelse. Ditto for liggende skyting p automat.
    HK416 er et lett vpen som egentlig ikke er designet for denne typen bruk. Pipen, og vpenet forvrig har spass lav vekt et fronten kommer til heve/forskyve seg nr man skyter automatild, spesielt nr den automatilden blir avfyrt i ikke-optimale situasjoner og omgivelser. S de 30cm man bommer p 10 meter med automatild kan man jo selv tenke seg hva blir p 100m, 200m, 400m.

S med det,
    Nr det blir sagt:
    Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden Vis post
    Man har relativt god treffsikkerhet
    Hva da med heller bruke all tid p terpe p hurtige og kontrollerte enkeltskudd? Da fr man ikke relativt god treffsikkerhet, man fr svrt god treffsikkerhet. Og et treff i kassen eller i hodet er fortsatt det - det gjr sitt med fienden. Bedre da jobbe med seg selv for ke sjansen for treffe ham nettopp der, framfor basere seg p det sjansespillet automatild alltid vil vre.

Alts str jeg fortsatt p mitt; Full-auto bde som mte for enkeltmannen avfyre vpenet sitt p i strid, samt all trening p dette er IMHO fullstendig sls av dyrebar tid. Men greit, jeg skal g med p at hver soldat ila tiden sin skal f prve ett magasin p flerskudd bare s han vet hva dette faktisk dreier seg om.
    Kan ogs legge til at det i Forsvaret er en egen tabell/test som gr p nettopp det avgi hurtige enkeltskudd p korte hold. N husker jeg ikke helt tidskrav i hodet, men testen bestr av, fra ferdigstilling, anlegg 6 skudd stende enkeltskudd s fort man klarer mot helfigur p 6-7m. Krav til treff ihht. tabellen er vel samtlige IIRC innenfor 9eren (muligens 8eren). Min personlige rekord er samtlige treff innenfor 10eren p 1.73 sekunder, og bare s det er sagt er jeg langt ifra den kvasseste p denne testen i systemet - dette er ikke en spesielt vanskelig test slenge man skyter spass mye som m forventes av en soldat. Dette viser bare at det helt fint lar seg gjre gjre unna mye presis ild p kort tid mot en fiende p korte hold.
    Point here being, sprmlet str IMHO fortsatt: Hva trenger man egentlig full auto p en angrepsrifle til?
    Sist endret av MMB; DTG 050142A Jan 13 kl
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    619 innlegg
    Ser ingen grunn til bruke automat;
    - Normalt er mitt vpen sikret til jeg skal skyte. Det f omstilleren over p auto gjr at jeg m flytte p hnden min for flytte sikringen "helt" rundt med tommelen. Jeg vil tro, uten ha prvd, at jeg vil kunne f satt den p enkeltskudd og trekt av en 2-6 ganger, fr jeg klarer sette den p automat og trekke av.
    - Ved enkeltskudd vet jeg nr skuddet kommer, og jeg vet derfor hvor jeg treffer. Ved automat risikerer jeg at rekylen gjr at skudd havner der de absolutt ikke skal.
    - Skulle jeg g p tryne med fingeren p avtrekkeren, s kommer det kun ett skudd, som er (potensielt) mindre farlig enn 30 skudd ila ~3 sekunder.

N bruker jo USMC M27 IAR, som ikke er s forskjellig fra vr 416. Riktig nok s bruker de den som en LMG, og ikke standard angrepsrifle.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    559 innlegg
    Sitert
    1352 innlegg
    Fr i tiden (fr ca. 1995) var SOP (se gamle vpenreglementer) at med AG3 skulle all skyting p under 50 meter avstand vre med automat (F) og all skyting p over 50 meter avstand vre enkeltskudd (E, definert slik at vanlig ild ville si lfte blikket over siktet og observere mellom hvert skudd, mens hurtig ild ville si skyte dobbeltskudd mellom hver observasjon). All trening i nrstrid var p automat. Akkurat det med klippe byger var ikke noe problem, det gjr de fleste temmelig instinktivt, det naturlige er skyte byger p to, kanskje tre skudd. Men skudd nr 2 treffer vesentlig hyere enn skudd nr 1, og nr 3 enda hyere.

Dette var noe jeg i hvert fall aktivt mtte avlre da nye ideer med omstilleren p E ogs i nrstrid kom p 90-tallet. Selv etter ha lrt dette (og ogs undervist det) falt jeg tilbake p gamle vaner en gang p et kurs i 1998. Jeg skulle vre gevrmann p gevrlag under "Laget i forsvar", og da de nrmeste figurene plutselig kom opp p stormavstand satte jeg helt instinktivt omstilleren p F og satte en byge i hver av dem. Men akkurat i den situasjonen (nr man ligger i en forberedt forsvarsstilling og fienden stormer fra 15-20 meters avstand) har jeg stadig litt tro p at korte byger p F ikke er fullstendig dumt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    559 innlegg
    Sitert
    1352 innlegg
    Er det noen som kjenner den detaljerte historikken om nr man gikk bort fra alltid bruke automat i nrstrid? Jeg mente dette med dobbeltskudd p E i stedet for korte byger p automat er noe jeg frst lrte i HV i 1996 eller 1997. Nr jeg ser i reglementer, ser det ut til ha blitt reglementsfestet senere. Vpentjenestereglementet for AG3 fra 1991 er helt klart p at p hold under 50 meter skal all skyting vre korte byger p automat. Skytetabellene i UD 5-10 fra 1991 har flgende tabeller for nrstridsskyting, enkeltmann:

1) Tabell VI: Skoleskyting for enkeltmann, 10-30 m. Denne ble skutt temmelig tidlig p rekruttskolen. Her ble det bare skutt enkeltskudd, dette vaqr tilvenning til skyte raskt p ml p korte avstander.

2) Tabell VII: Skoleskyting for enkeltmann, 10-50 m. Denne ble skutt etter tabell VI. Her var det man lrte skyte "slik man skulle det", alle velser var med korte byger p automat. Stende p 10, 20 og 30 m, og liggende p 30 og 50 m (50 m med anlegg).

3) Tabell XVI: Stridsskyting for enkeltmann, skyting i nrstrid. Dette var nrstridslype med figurer p alt fra 2 til 50 meter. Her er det presisert at all skyting skal vre korte byger p automat.

Det frste reglementet jeg finner der man skal skyte dobbeltskudd (med omstilleren p E) og ikke automat, er FR 6-3-5 Jegertroppen fra 1999. Deretter har vi reglementene UD 6-86 Patruljenrstrid og sammensttsstrid fra 2000 som i prinsippet gr bort fra automatskyting i nrstrid, ogs for andre enn jegertroppen.

Men som sagt, dette ble lrt bort noen r fr 2000, er det noen som vet mer om hva som skjedde mellom 1991 og 2000? Kom det noen skriv som satte "Vpentjeneste gevr 7,62 mm x 51 automatisk gevr 3 (AG 3)" (UD 5-9, UD 5-10) ut av virkning nr det gjaldt nrstridsskyting fr 1999/2000?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    S med det,
    Nr det blir sagt:
    Hva da med heller bruke all tid p terpe p hurtige og kontrollerte enkeltskudd? Da fr man ikke relativt god treffsikkerhet, man fr svrt god treffsikkerhet. Og et treff i kassen eller i hodet er fortsatt det - det gjr sitt med fienden. Bedre da jobbe med seg selv for ke sjansen for treffe ham nettopp der, framfor basere seg p det sjansespillet automatild alltid vil vre.
    Eksempel p hurtige enkeltskudd (som treffer..):
    http://youtu.be/3qPx00_09Ds

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    har Politiet Full auto p sin versjon av MP-5 ?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    126 innlegg
    Sitert
    517 innlegg

Re: Bruksomrde for full auto p angrepsrifle?

Sitat Opprinnelig skrevet av jcvold Vis post
    har Politiet Full auto p sin versjon av MP-5 ?
    Nei. De har en annen sikringsfly installert. Kun safe og enkel.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Her er forvrig et eksempel p mlveksling i side enkeltskudd. Jeg kan vanskelig tro at man klarer treffe like bra og raskt med full auto.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    Som speider i patruljen fikk jeg beskjed om sette p family og holde inne avtrekkeren til klikk nr vi/jeg gikk i kontakt, for f bly i lufta og hoder ned. Det var i 08/09 s kan hende SOP er endret n :P Det var vel det eneste tilfellet vi noen gang ble bedt om skyte med full auto s vidt jeg kan huske.

Kan egentlig ikke se for meg at hurtig enkeltskudd hadde vrt mindre egnet i et slikt tilfelle, men n var/er det folk med veldig mye bedre peiling enn meg som bestemte handlemten for den situasjonen.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Det hrtes ikke ut som en gjennomtenkt SOP, og jeg stiller meg tvilende til kvalifikasjonene til instruktr i det tilfellet.

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    202 innlegg
    Det heter forresten automatgevr/rifle. Angrepsrifle er noe anti-vpen-fanatikere kaller automatgevr for stemple de som noe som ikke vanlige folk burde ha tilgang til.

Angende temaet, s vil jeg si det som s: Det er bedre ha noe man ikke behver, enn behve noe man ikke har.

S vidt jeg har forsttt, s skyter US Marines rimelig nyaktig automatild meg HK416 ut til et par hundre meter, (fra liggende stilling selvflgelig)

M27, som HK416 heter i US Marines, er en Automatic Rifle, og erstatter M249 (Minimi) i den funksjonen. M249 vil fortsatt bli beholdt som LMG, men de som har tittelen Automatic Rifleman vil bruke M27 i stedet.
    two to the heart, one to the mind...

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Mlet er ikke f "mest mulig bly i luften", mlet er enten 1) Treffe og sette fienden ut av spill eller 2) Treffe spass nrmt fienden med god og presis ild at vedkommende grunnet din ildgivning m holde seg i skjul/dekning og dermed ikke fr mulighet for pvirke deg eller din enhet. Treffer man nrme nok fienden vil man kunne klare innfri bde 1 og 2 med en ganske s lav skuddtakt. Skyter man trollmye og bommer enda mer, s blir effekten av ens ild deretter.
    I den ekte verden s vil man i 9/10 tilfeller i en kontaktsituasjon ikke vite nyaktig hvor det skytes fra fr det har gtt "litt tid", og med "litt tid" s mener jeg alt fra et par sekunder til et par minutter, eller kanskje ikke i det hele tatt, avhengig av flere forskjellige faktorer. En av disse er nettopp fordi at innkommende ild, spesielt p korte til middels hold (dvs. hold som er spass nrme, 'ish ut til 400-600m, at man ikke fr noe klart definert skille mellom overlydssmellet av passerende prosjektiler over hodet/forbi en og det faktiske avfyringssmellet fra fienden sitt vpen), i seg selv kan vre svrt vanskelig retningsbestemme fiendens ild.
    P avsittet marsj/patrulje og ved kontakt p f.eks. 300m kommer du, vil jeg nesten pst, aldri til se fienden med det samme han pner ild p deg. Og du kommer ihvertfall aldri til treffe ham p dette holdet stende p fullauto - med mindre du virkelig har flaksen p din side. Og ikke minst, hvor kort tid tar det brenne igjennom 30 skudd med HK416 p full auto? I rest my case.

Alts er yeblikkelig handling ved kontakt, uansett hva plass du har i laget/patruljen komme seg i dekning og observere i sin sektor. Deretter begynne bekjempe og melde ihht SOP, sjefens intensjon og fringer. Str man oppreist og panikkskyter et magasin p full auto i den generelle retning, eller helt feile retning av fienden i en slik situasjon s vil fienden le av deg, deretter skyte deg som den eksponerte blinken man er der man str.
    Elite Som En Trensoldat

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Kan forsvidt ogs nevne, tidligere i Afghanistan s var det vel mer eller mindre standard for norske styrker, nr praktisk mulig, skyte 360 p alt av topper og annen lort med det som var av 12.7, kjt monterte MG3 og gjerne 30mm ogs - alts alt av synlige og sannsynlige ml; Man skulle liksom uansett ha denne massive ildgivningen og "mest mulig bly i luften". Funket i visse tilfeller nr ting knep litt over gjennomsnittet, men stort sett var det eneste man oppndde ved gjre dette rett forurense slagmarken med oppkast av stv og lyd rundt over alt der det kunne tenkes at fienden l, og selv gjerne etter flere minutter med skyting s var man stadig ikke helt 100% p hvor fiendens stillinger var. Og i et land som Afghanistan kan vel stvoppkast fra fienden vpen sies vre #1 giveaway av fiendens stillinger.
    Pointet her er vel at det hjelper ha litt is i magen, det er ikke alltid man trenger g helt overbord med skytingen.
    Sist endret av MMB; DTG 071803A Jan 13 kl
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    559 innlegg
    Sitert
    1352 innlegg
    Jeg regner med at en del av dette full-auto i btter og spann kom fra Vietnamkrigen med strid i meget tett skog/jungel der patruljer kunne komme i sammenstt med fi der sikten ikke var mer enn et par meter grunnet meget tett vegetasjon. Ganske stor forskjell p den situasjonen og en situasjon der man har flere hundre meter sikt.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    Sitter p tog n, men ser at posten min har behov for litt oppklaring. Skal se om jeg ikke fr forklart litt bedre nr jeg snubler over drstokken hjemme. Drlig formulert post fra min side..

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Det heter forresten automatgevr/rifle. Angrepsrifle er noe anti-vpen-fanatikere kaller automatgevr for stemple de som noe som ikke vanlige folk burde ha tilgang til.

Angende temaet, s vil jeg si det som s: Det er bedre ha noe man ikke behver, enn behve noe man ikke har.

S vidt jeg har forsttt, s skyter US Marines rimelig nyaktig automatild meg HK416 ut til et par hundre meter, (fra liggende stilling selvflgelig)

M27, som HK416 heter i US Marines, er en Automatic Rifle, og erstatter M249 (Minimi) i den funksjonen. M249 vil fortsatt bli beholdt som LMG, men de som har tittelen Automatic Rifleman vil bruke M27 i stedet.
    Angrepsrifle er en fornorsking av det engelske assault rifle, og har lite med fanatikere gjre.

M27 er ikke bare en navneendring p HK416, det er en modifisert HK416, med tyngre pipe og tofot, designet for (til en viss grad) kunne brukes p samme omrder som LMG. Derfor mener jeg argumentet om treffsikkerhet p full auto med denne faller bort, da det ikke er en vanlig angrepsrifle, men en hybrid mellom vanlig rifle og LMG.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Angrepsrifle er en fornorsking av det engelske assault rifle, og har lite med fanatikere gjre.
    Jo, assault rifle brukes av anti-vpen-fanatikere om halvautorifler for svartmale vpentypen. Uansett, assault rifle kommer fra det tyske ordet Strmgewehr. Det finnes langt bedre norske alternativer til angrepsrifle p norsk, som f.eks enhetsgevr.

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    73 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post

M27 er ikke bare en navneendring p HK416, det er en modifisert HK416, med tyngre pipe og tofot, designet for (til en viss grad) kunne brukes p samme omrder som LMG. Derfor mener jeg argumentet om treffsikkerhet p full auto med denne faller bort, da det ikke er en vanlig angrepsrifle, men en hybrid mellom vanlig rifle og LMG.
    There’s no heavier barrel and the internals are identical to the HK416D.
    http://militarytimes.com/blogs/gears...and-the-hk416/
    Dette er en irriterende signatur

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    Ser man det, da brukte jeg drlige kilder.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2588 innlegg

Bruksomrde for full auto p angrepsrifle?

Automatrifle er den norske betegnelsen p assault rifle.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    For legge den dd. Grunnen til at ordet angrepsrifle og ikke automatgevr/automatrifle ble brukt var for gjre det lett for alle forst hva det var snakk om. Jeg var redd de andre kunne blitt blandet sammen med MG av de med mindre kjennskap.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av OstiasMoscas Vis post
    Som speider i patruljen fikk jeg beskjed om sette p family og holde inne avtrekkeren til klikk nr vi/jeg gikk i kontakt, for f bly i lufta og hoder ned. Det var i 08/09 s kan hende SOP er endret n :P Det var vel det eneste tilfellet vi noen gang ble bedt om skyte med full auto s vidt jeg kan huske.

Kan egentlig ikke se for meg at hurtig enkeltskudd hadde vrt mindre egnet i et slikt tilfelle, men n var/er det folk med veldig mye bedre peiling enn meg som bestemte handlemten for den situasjonen.
    Formulerte meg som sagt veldig drlig her.

Som en annen milfer ppekte p alternativt nett, s snakket jeg om stidrill/sammensttsstrid om vinteren, dyp sn. Ser at posten min var rimelig lite presis, og ga intrykk av at SOP var at speideren satte selektoren p auto og tmte magasinet hver gang man gikk i kontakt, noe som alts ikke var tilfellet.

Vi terpet imidlertid en del p stidrillen, og gikk mye i skog i dyp sn, s den kunne ha vrt aktuell bruke noen ganger. Heldgivis fikk vi ikke bruk for den drillen mens vi var ute lste oppdrag p velser.

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    202 innlegg
    Det som egentlig er interessant, er forskjellen mellom HK416 og en standard M16, og hva som gjr at 416 tler hyere skuddtakt, samt samler bygene bedre.

HK416 har kaldsmidd pipe. Det gjr at den tler strre pkjenninger. Den er ogs tyngre, noe som gjr at den gjr vpenet litt mer stabilt under automatild, samt at den kan ta opp mere varmeenergi uten bli overopphetet. Strre ytre overflate hjelper ogs p nedkjlingen.

Stempel-drift gir noe hardere rekyl, men har den fordelen at sluttstykkehodet ikke blir overopphetet, samt holder vpenet renere.

Bufferen inneholder wolfram i sand/pulverform, som hjelper til med absorbere rekylimpulsen (eller riktigere sagt, s strekker den impulsen over litt lengre tid)
    Sist endret av dobrodan; DTG 072239A Jan 13 kl

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av OstiasMoscas Vis post
    Formulerte meg som sagt veldig drlig her.

Som en annen milfer ppekte p alternativt nett, s snakket jeg om stidrill/sammensttsstrid om vinteren, dyp sn. Ser at posten min var rimelig lite presis, og ga intrykk av at SOP var at speideren satte selektoren p auto og tmte magasinet hver gang man gikk i kontakt, noe som alts ikke var tilfellet.

Vi terpet imidlertid en del p stidrillen, og gikk mye i skog i dyp sn, s den kunne ha vrt aktuell bruke noen ganger. Heldgivis fikk vi ikke bruk for den drillen mens vi var ute lste oppdrag p velser.
    Her skal jeg etter ha blitt gjort oppmerksom p dette p annet nett arrestere meg selv litt og si at det i de norske patruljereglementer er standard, hva angr denne "stidrillen" - enten om det er snakk om laget/patruljen p rekke i dyp sn eller andre steder det det er tett og man ikke har muligheter for utgruppere - at det er nedfelt i blekk at frstemann skal skyte automatild, og at drillen s gr sin gang slik p resten av tilbaketrekkingen.
    Men igjen, for at dette skal vre effektivt s fordrer dette at man faktisk har innsyn p den fienden man faktisk skyter p, ellers er man like langt hva angr effektivitet p ilden sin og dens evne til pvirke fienden. Som sagt, om man ikke legger denne automatilden nrt nok fienden, s vil ens ild vre ineffektiv uansett hvor mye man skyter. "Enkelt nok" nr det er snakk om svrt korte hold i tett vegetasjon, men noe helt annet i t.d. dyp sn der det er snakk om mer pent lende og lengre hold.
    Men som med s mye annet i dette virket, situasjonen der og da dikterer alltid hvordan ens handlemte skal vre - skal man ta eksempelet dyp sn, patruljen p rekke og kontakt front mellom 10 og 02 p 300m hold, og 200-300m trekke seg tilbake til nrmeste skjul og dekning, s blir IMHO stidrillen med brenne av ett magasin p auto per flytt mer en veiledning enn en fasit skrevet i stein. I et slikt tilfelle vil det da gjerne vre mer gunstig , ihvertfall begynne tenke konservering av ammo framfor skyte mest mulig.
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    N har det blitt fremsatt en del gode argumenter mot bruk av flerskudd her, men skal komme med noen egne betraktninger. Jeg er, bare s det er sagt, ingen tilhenger av flerskudd med enhetsriflen.

Dagens reglementfestede ildhastigheter for HK416 er:

Vanlig ild - 10 skudd i minuttet
    Hurtig ild - 30 skudd i minuttet
    Stormild - 60 skudd i minuttet (skytes i korte byger, p kort hold)

Med LMG:

Vanlig ild: 25 skudd i minuttet
    Hurtig ild: 100 skudd i minuttet
    Stormild: 200 skudd i minuttet

Disse ildtypene brukes til oppn den effekten man nsker:

Nedholdende ild
    Dekningsild

Effektene som nskes gis av troppssjef til lagfrer, hvor lagfrer bestemmer ildhastighet, ammunisjonsinnsats eller tidsvarighet med valgt ildhastighet og iverksettingsordre. Dette koordineres gjerne i tid og rom fra troppsjef og internt mellom lagfrere.

Stormild er beskrevet i Hndbok for fotlaget, til bruk i en stridsdrill hvor man nsker hurtig vinne ildoverlegenhet. Dette er i situasjoner hvor vi ikke har initiativet, hvor fienden pner ild frst. Handlingen ved kontakt er ta dekning, lokalisering av fienden i sin sektor og deretter ildgivning. Fortsettelsen er utgruppering, valg av handlemte og iverksetting. I tillegg s skal man bruke stormild nr man gjennomfrer det som populrt kalles stidrill, eller tilbaketrekningsdrill i dyp sn eller smalt, kanaliserende lende.

Det sagt, s er gevinsten i praksis liten med bruke stormild da all effekt avgjres av presis og treffsikker ild. Lyd av avfyring har ingen effekt, det er smellet av prosjektilet som gir effekten. Eller det som er ideelt, at man faktisk treffer fienden og dreper eller srer han. Sekundrt treffe spass nrt at han tvinges i dekning, til skifte stilling eller trekke ut. Med flerskudd, s vil sjansen for oppn denne effekten minskes betraktelig, pga rekylens effekt; munningen vinkles oppover mer og mer av hvert skudd. Med skuddtakten p vpenet under flerskudd er det vanskelig kontrollere denne munningstigningen.

I skyterekkene for HK416, er det ingen tabeller hvor man skal trene stormild:

http://www.nrof.no/images/Marketing/...kyterekker.pdf

http://www.nrof.no/images/Marketing/...kyterekker.pdf

Her er en video hvor jeg skyter en drill som heter VTAC 1/2 & 1/2:

http://www.youtube.com/watch?v=eC-7Ew_V7vo

Den skytes som flger:

10 skudd, 20 meter, 10 sekunder
    10 skudd, 10 meter, 5 sekunder
    10 skudd, 5 meter, 2,5 sekunder

Kravet er innenfor en sone tilsvarende 9'er ringen p en helfigur. Jeg skjt p en mindre sone for presse meg litt. Jeg skal i nrmeste fremtid skyte denne drillen med flerskudd, for se hvordan det gr. Skal gjre det p to mter; en gjennomfring hvor jeg skyter 10 skudds byger, en gjennomfring hvor jeg skyter korte byger. Jeg spr at treffsikkerheten/presisjonen vil vre mye drligere pga kt grad av munningsstigning, samt at tidsbruken vil vre strre grunnet at det tar lenger tid vri omstilleren til F, samt at siktereturen vil ta lengre tid.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Nr det gjelder sammneligningen mellom HK416 og M27, s er det helt riktig at M27 har tyngre lp. Alt handler om perspektivet man ser fra.

M27 har samme lpsprofil som den norske HK416N:

19mm (0.748") under forskjeftet
    15mm (0.590") foran gass blokk:
    http://img195.imageshack.us/img195/7933/bildexh.jpg

HK416 som brukes av SOCOM i USA ser slik ut, og er tynnere/lettere enn M27/HK416N:

http://i39.tinypic.com/2vnqi5i.jpg
    http://i42.tinypic.com/34y2mx4.jpg (den verste er den som brukes n)

At vpenet er stempeldrevet har ingenting med at noen oppfatter rekylen som "hardere" gjre. Prosjektilet har forlatt munningen lenge fr stempelet drives tilbake. Vpenet er derimot overgasset, dvs at den har en litt strre gasspning i lpet enn tilsvarende vpen, for srge for sikker drift under vanskelige forhold. Dette frer til at akselerasjonen p de bevegelige delene er raskere, noe som frer til at man oppfatter rekylen som "hardere". I praksis har det lite si.

Tungsten bufferen har ingenting med rekylimpulsen gjre i det hele tatt, bufferen hjelper til med timingen av systemet. Finnes mange andre buffere som benytter seg av samme prinsipp, hvor vekten beveger seg. Bufferen pvirker i stor grad driftssikkerheten til vpenet, ikke rekylen.

Det er og store forskjeller mellom en M4 og en M4A1. M4A1 har tyngre pipe enn M4, og tler strre pkjenninger:

http://atwar.blogs.nytimes.com/2010/...and-m4a1-guns/

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    202 innlegg
    Tungsten/wolfram granulatet i bufferen har litt med rekylimpulsen gjre, ikke minst inne i vpenet, ved at det demper selve slaget i bakre stilling.

Tar du en hammer og slr i en stein, s vi hammeren sprette opp igjen etter anslaget. Har du en hammer fylt av pulver/granulat, s vil den i strre grad ligge dd etter anslaget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_blow_hammer

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Jepp, og den effekten er med p pvirke timingen i systemet:

Du har en forsinkelse under den bakovergende bevegelsen, snn at fjra i magasinet rekker mate en ny patron opp fr sluttstykket fres frem av rekylfjren. Du fr ogs en forsinkende effekt (forsterket motstand) under den forovergende bevegelsen, slik at bufferen fungerer bra som motstand for sluttstykkebreren som kan sprette tilbake nr det treffer lsestykket.

Alts, timing. Har ikke noe med rekylen gjre. Man kan bruke buffere av forskjellige vekt for passe den ammunisjonen man bruker, slik at timingen blir optimal. Hvis buffere skal ha noe si p rekylimpulsen, s vil det vre fordi man ker eller reduserer vekta p den, og selv da er det minimalt med effekt man oppnr. Bufferen er jo bare ekstra vekt som utgjr den kombinerte massen sammen med sluttstykket, som skal komprimere fjren.

HK416 bruker en sterkere fjr og tyngre buffer enn f.eks M4A1, for time systemet bedre sett opp i mot at vpenet er overgasset. M4A1 bruker en H2 buffer, som har bevegelige vekter inni (to tungsten, og en stl). Den bufferen, sammen med karabinlengde p rekylfjren gjr at M4A1 er ganske driftssikker med forskjellige ammunisjonstyper.

Konkurranseskyttere som skyter praktisk skyting (3-gun osv) har jo ofte tilpasset vpnene sine med lette sluttstykker, lette buffere og svake fjrer sammen med svakt ladet ammunisjon, for f minst mulig rekyl. I tillegg har de ofte munningsbremser eller kompensatorer. Det fungerer for dem, men vpnene tler knapt skit fr de klikker. De befinner seg helt i grenseland av hva man kan kalle sikker drift, det er svidt det er nok oomph til drive mekanismen bakover og fremover.

Hele systemet; rekylfjr, buffer og sluttstykke bidrar jo til at rekylen blir fordelt utover lengre tid, kontra et boltgevr.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Videre, litt historikk om flerskuddskapasitet i en rifle.

Det var tyskerne som "skrev boka" p dette temaet, da de utviklet MP43/MP44/Stg 44. De nsket et vpen som kombinerte egenskapene til Mauseren, alts presise enkeltskudd p lange hold, og egenskapene til Schmeisseren, automatisk ild p korte hold. Som man vet s er jo AK desgnet en kopi av dette designet, og russerne hadde lenge som doktrine kort storm med flerskudd som ildhastighet. Det var lite fokus p skikkelige skyteteknikker.

Nr man da i vesten skulle erstatte M1 tlsvarene, s kom jo M14, AG-3 og FN FAL. De ble jo utviklet med flerskuddskapasitet, mest sannsynligvis for stblokklandene hadde den kapasiteten. Som nevnt tidligere, s valgte jo flere land bestille vpen uten flerskuddskapasitet, nettopp fordi vpnene var ganske s uhndterbare nr det ble avfyrt automatisk ild.

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Lignende trder

1. Full borgerkrig i Libya
    By SWATII in forum Tema: Afrika
    Svar: 444
    Nyeste innlegg: DTG 112147A Jun 17,
  2. USA i Irak - kvoten full ?
    By Gehenna in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 090023A Mar 07,
  3. Ny angrepsrifle lar vente p seg.
    By No fear in forum Mannskapsmessa