Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Laseropperasjon for MJK

Menig
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    0

Laseropperasjon for MJK

Etterhvert som livet går sin gang, skal jeg etterhvert søke meg til MJK. Er laseroperasjon på øynene akseptabelt hvis man har -2,0 i syn og vil inn?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MJK Rekruttering Vis post
    1. Laseroperasjon: dette kan du gjøre så sant synet ditt har stabilisert seg. Pass på å bruke PRK-metoden og ikke LASIK-metoden. LASIK-metoden gir visstnok høyere risiko for skader på øyet under ekstreme påkjenninger. Når det gjelder økonomisk støtte, så kan det hende at du kan få det dekket under eksempelvis førstegangstjenesten dersom du argumenterer for at du skal inn til oss. Det betinger i så fall at du tar førstegangstjenesten før du tar kurset. Du bør også høre med trygdekontoret - med tanke på at dette er et krav for en jobb som du ønsker, kan det ikke utelukkes at de kan dekke det.
    Fra en annen tråd her på forumet. Dog er svaret fra 2007 så det kan hende det er endret på praksisen. Personen som stilte spørsmålet hadde forøvrig -5 på begge øyne.
    Råder deg til å bruke søk i fremtiden, både for din egen og andres del. Man kan tom. finne svar på ting man ikke visste man lurte på

Menig
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    0
    Okay, takk for svar! Tenkte ikke på å bruke søk, men skal benytte meg av det i fremtiden!

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Det finnes en ny behandlingsmetode som heter LASEK, dette skal være avtakeren til PRK metoden.
    Det benyttes ingen kirugiske inngrep, alt man (meget) kort fortalt gjør er å bruke laser til å polere øyelinsene dine glatte og fine.
    LASIK er så langt jeg kjenner til, fortsatt ikke godkjent mtp jegeropptak.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    PRK er metoden som er tillatt å benytte seg av.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Har selv tatt LASEK operasjon i vinter. Det sve litt i øynene de første dagene og så uklart de første ukene.
    Nå er synet bedre enn jeg kan huske at det har vært.
    Og det vil ikke påvirke opptaket mitt.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Ah, bra det har ordnet seg. Mener jeg leste at MJK skrev her på forumet at PRK var den eneste tillatte metoden i laseroperasjon, kan være det var en gammel post og at reglene har endret seg?
    Sist endret av Bourne; 24-08-13 kl 22:23

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    4
    Jeg vil anta slike ting må fylles ut på den medisinske egenerklæringen (der alle mulige sykdomskategorier står oppramset).
    Altså at man har tatt operasjonen. Lyver man, og det blir oppdaget, vil man bli automatisk sparket ut. Dette gjelder forøvrig alle opptak i hele forsvaret. Vær ærlig.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bourne Vis post
    Ah, bra det har ordnet seg. Mener jeg leste at MJK skrev her på forumet at PRK var den eneste tillatte metoden i laseroperasjon, kan være det var en gammel post og at reglene har endret seg?
    Det stemmer det, men den tråden er noen år gammel nå. (Fem tror jeg )
    LASEK er den nye avtageren til PRK.
    LASIK et så langt jeg vet forsatt forbudt mtp opptak, da den metoden krever kirugiske inngrep på selve øyet, og ikke bare en "finsliping" av hornhinnene med laser elns.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Ta kontakt direkte med Marinejegerkommandoen, e-post mjkopptak@mil.no, telefon 55 50 50 98, for å få oppdatert og kvalitetssikret informasjon om hvilke synsoperasjoner som godtas. Post gjerne svaret her når du har fått det. Stol aldri på "hva noen sier", gå til den offisielle kilden.

Moderator
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •