Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Stasjonær PC

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Stasjonær PC

Man skal kjøpe seg ny stasjonær PC, og lurer på om noen på forumet har noen anbefalinger.

Primært bruk er spill, surfing, Word og Excel.

- Er det noen grunn til ikke å droppe HD og kun ha SSD, annet enn muligens pris?
    - Lavt støynivå er SVÆRT viktig. Noen tips her, i tillegg til å droppe HD?
    - Høres 8GB RAM greit ut?
    - Hvilke hovedkort og CPU'er bør man gå for?
    - Bra skjermkort som duger, men som ikke bråker som et helikopter?
    - Noen grunn til ikke å gå for Win 8?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21
    Jeg antar, ut fra lista, at du skal skru den sammen selv?
    SSD er vel omtrent et must i dagens verden. Kjapt fra dag en, og blir ikke tregere siden den må fysisk lese av en skive. Veldig fornuftig

Når det gjelder støy fra pcer så kommer vel den fra tre hovedkilder, cd/dvd-rom, harddisk og vifter. Sjekk støytallene for viftene når du kjøper. Men samtidig, sjekk at de faktisk også kjøler. Det hjelper lite med en vifte som lager lite støy fordi den ikke går.Ellers ser Win8 ut, men jeg vet ikke om de har fått bort alle barnesykdommene. Ut over det er det bare å kjøre på.
    Lions led by donkeys...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Vær svært obs på strømforsyningen når det gjelder støy, jeg gikk på en smell der..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9
    Tommelfingerregel når det gjelder vifter og støy:
    Stor vifte -> lav rotasjonshastighet -> lav støy
    Liten vifte -> høy rotasjonshastighet for å flytte samme mengde luft -> mye støy
    Bumpibump TM

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post
    Tommelfingerregel når det gjelder vifter og støy:
    Stor vifte -> lav rotasjonshastighet -> lav støy
    Liten vifte -> høy rotasjonshastighet for å flytte samme mengde luft -> mye støy
    Effekten forsterkes av at jo større vifter, jo mer lavfrekvent lyd. Det er mer behagelig.

Kjøp et kabinett med plass til mye 120mm-vifter. Viftevalg er ikke så viktig (det finnes mer eller mindre fasitsvar), det viktige er at kabinettet har god luftflyt og bruker 120mm-vifter.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7
    En passiv CPU-kjøler er kjempegreier for støynivået, vannkjøling er også en mulighet. Du bør ha en SSD for OS(som jeg anbefaler at er win7, da dette faktisk er laget for datamaskiner), og en HDD for lagring(SSD lagring kan bli veldi kostbart). Viftene i kabinettet og evt. CPU-kjøleren bør være av merket Noctua, da disse er overlegnt best på både støynivå og kjøling. Finnes også skjermkort med passive kjølere.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13
    Her er noen forslag til en ok stasjoner pc

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755467 Forslag til kabinett

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760429#extra Hovedkort

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660226 Prosessor

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745088 Strømforsynin

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656310 Prossesor kjøling

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578918 Ram brikker

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630676 SSD Disk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654 Skjermkort

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652203 Blu-ray

Jeg tror dette vill gi en rask og stille maskin, men jeg anbefaler deg å dobbelsjekke at disse komponentene går godt i hop og at prisen er grei, maskinen kommer på ca 10-13 000

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    Takk for tips. Sjekker opp.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Virker lite med 256GB diskplass. Finnes noen HDD-SSD-hybrider. Vet ikke om de er noe tess.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21
    Det du kan gjøre er å ha OSet på SSD-disken, og alt det andre rælet på en "vanlig" harddisk.
    Lions led by donkeys...

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    En SSD 128gb til OS, og 256gb til installasjon av spill, og en NAS i huset på 2-4 terra som du lagrer alt av filmer og ræl på Stille oppsett, koster litt men absolutt verdt det!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13
    Litt av det som er flott med å bygge sin egen maskin er muligheten til å tilpasse egenskapene på maskin, sån som disk plass. Etter jeg satte inn en SSD så var det som en åpenbaring. 256gb SSD til OS, antivirus og de andre mest brukte program/spill og en rimelig terra disk til å skrive backup og alt annet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Jeg gjør det litt enklere, sjøper 27"" iMac så kan jeg bruke plassen under bordet til beina istede for bråkete kabinett ;-)) som samler støv ;-))
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Hvis du skal bygge en pc selv Ritt så du sjekke og dobbelt sjekke at alt kan fungere sammen. Er det en monster gaming rigg du skal ha deg nå ?

Det beste er egentlig bare å gå inn på Komplett og og se på de ferdig bygde sakene og skift ut det du ønsker og hør om det er go for det. Har bygget pc selv og har brukt mer tid på å konfigurere og feilsøke hovedkort, manualer og BIOS enn det det tok å bygge, installere OS og annet SW til sammen. Mulig HW "kommuniserer" bedre i dag enn det det gjorde for noen år siden men vil du ha det enkelt så kjøp en ferdig mekket klient.

Støtter absolutt det flere her sier: OS og SW på SSD, alt annet drit kan bare legges på en HDD eller en externalHD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    Hot tips - gå på komplett.no i dag, der har de black friday-tilbud, kun i dag. Knallgode priser!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    Måtte Tollpost brenne over middels sterk varme!

Jeg bestilte PC fra Komplett, etter gode råd herfra. Fordi det da var litt plundrete for meg å hente, ba jeg om hjemkjøring mot et lite pristillegg.

Sist tirsdag fikk jeg melding fra Tollpost om at de hadde fått forsendelsen, og avtalte levering hjemme hos meg onsdag mellom 17 og 21. Intet skjedde.

Torsdag etterlyste jeg pr telefon, og fikk et ullent svar om de skulle sjekke. Fredag sendte jeg skriftlig henvendelse, og fikk etter hvert melding om at sending ved en feiltakelse var sendt til Posten, og at de skulle sjekke saken. Jeg sa også fra til Komplett.

I dag, mandag: intet sett eller hørt, annet enn at jeg nå kan se på sporingen til Tollpost at sendingen er ført opp som 'forsinket'. Hipp hurra.

Møkkasabber.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Au.

Kan si linke til maskinen du kjøpte?
    DYT-DYYYYYT-DYT

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sv: Stasjonær PC

Jeg fikk gode tips til kjøp av PC her også i 2012, men ser at jeg glemte å følge opp. Typen er vel ikke så interessant nå lenger, annet enn at det var en ganske stor stasjonær PC med 256GB SSD og 2TB HD.

Det jeg imidlertid hadde fortrengt da jeg i den andre tråden skrev at jeg hadde gode erfaringer med Komplett, er historien referert under, som gjorde at jeg ikke fikk PC'en i operativ drift før 3 måneder senere. Kundebehandlingen til Komplett var jo helt bak mål, som tydelig fremgår av referatet mitt. Det hele endte vel opp med en slags beklagelse fra Komplett, og et gavekort på 500,-, men medførte meg betydelig tid og ergrelse.

Dette var nok også medvirkende til at jeg aldri ble godvenn med denne PC'en, sammen med det faktum av at den støyer mye mer enn forventet, og var mye større enn jeg trodde. Det siste kunne/burde jeg selvsagt sjekket, men konsekvensen var uansett at PC måtte settes kilt ned mellom veggen og skrivebordet mitt, og hver gang jeg skal plugge inn en USB eller mekke noe annet må jeg krype under skrivebordet og en av tre ganger slå hodet i samme på vei opp.

Sitat Opprinnelig skrevet av Meg selv
    Mens jeg tålmodig venter på at min dypt savnede PC skal komme tilbake, vil jeg her sammenfatte saken slik jeg har opplevd den:

• 23 nov 2012 bestilte jeg PC hos Komplett
    • Samme dag mottok jeg ordrebekreftelse 19550663 på PC fra Komplett, med levering hjemme
    • 27 nov fikk jeg bekreftelse for utkjøring med Tollpost Globe, med levering dagen etter
    • Leveransen dukket ikke opp, og det ble ikke varslet i forkant
    • Jeg purret Tollpost Globe telefonisk og skriftlig, uten adekvat respons
    • 30 nov sier Tollpost Globe at sendingen har blitt overlevert Posten, og at de har mistet kontroll på den
    • 3 des informerer jeg Komplett om dette, og ber dem følge opp
    • 4 des får jeg meldingen om at forsendelsen er under kontroll
    • 5 des mottar jeg PC'en, med brekkasje på kabinett
    • 6 des sender jeg melding til Komplett om dette, med bilder av feilene, og ber om et løsningsforslag
    • 10 des purrer jeg, da jeg ikke har fått noe respons
    • 17 des purrer jeg på nytt, da jeg ennå ikke har hørt noe
    • Samme dag mottar jeg en telefon fra kundeservice, og får høre at Komplett skal ha sendt svar pr e-post, men uten at jeg har mottatt dette
    • Omtrent på denne tid ser jeg meg nødt til å ta i bruk PC'en, blant annet for å kopiere min store samling CD'er
    • 3 jan 2013 sender jeg to purringer. Fordi PC'en er tatt i bruk ser jeg ikke retur av PC som noen opsjon, men ønsker primært reparasjon på stedet, sekundært et betydelig prisavslag.
    • Jeg ber samtidig om at all videre korrespondanse skjer med CC til min jobbadresse xxx, for å unngå at noe blir borte
    • 30 jan gir jeg opp å få PC'en reparert, og ber om henting
    • Jeg får aldri noen respons på dette
    • 4 feb dukker det opp en tom pappeske i posten
    • Jeg sender umiddelbart spørsmål til Komplett om hvordan dette skal håndteres, og gjentar at e-post også må sendes til jobbadressen, siden noen instrukser tydeligvis har blitt borte
    • Jeg får e-post fra Komplett samme dag, med tekst "Jeg bestiller opphenting av maskinen hos deg , kommer tilbake med info når dette er gjrt"
    • Jeg slår meg til ro med at jeg vil få litt varsel før PC hentes
    • 5 feb på formiddagen dukker det opp en kar fra Tollpost Globe og skal hente pakken. Den er ikke pakket klart, og han kan ikke vente. Kommentaren hans er "typisk Komplett". Jeg informerer Komplett om dette.
    • 7 feb purrer jeg Komplett, siden jeg ikke har hørt noe mer
    • Jeg får da melding på e-post om at jeg skal ha fått melding om hentingen, og at jeg selv må sende pakken via Posten dersom den ikke var klargjort på det tidspunktet
    • Etter at jeg har protestert får jeg følgende melding fra Komplett: "Jeg har sjekket systemet , og jeg ser at det har skjedd en feil som har gjort at du ikke har mottatt beskjeden jeg sendte. Jeg må bare beklage det."
    • 8 feb hentes PC
    • 22 feb får jeg melding fra Komplett om at PC er sendt, og at leveringsdatoen er 21 feb (!)
    • 26 feb purrer jeg
    • Jeg får prompt svar fra Komplett om at PC'en er levert, og at de til og med har min signatur på mottaket.
    • Jeg påpeker at denne signaturen gjaldt det originale mottaket i desember
    • 27 feb purrer jeg igjen, og påpeker på nytt at svar også skal sendes til jobbadresse
    • 28 feb får jeg svar fra Komplett, med beklagelse på at det tar tid
    • 1 mars 2013 får jeg hentemelding i posten fra Tollpost Globe (fascinerende, da jeg mener jeg har betalt for levering hjemme, men på dette tidspunktet tar jeg ikke sjansen på annet enn å hente selv)

Status på innholdet i forsendelsen er i skrivende øyeblikk ukjent, men jeg kommer ganske sikkert tilbake til saken.

Foreløpig går jeg ut fra at jeg endelig, mer enn 3 måneder etter opprinnelig lovet leveransedato, får en velfungerende PC fra Komplett. (En PC som jeg antar, uten å ha sjekket, i dag ville vært billigere gitt de samme spesfikasjonene).

PC'en har vært pakket og utigjengelig for meg siden 5 feb, altså nesten en måned siden. Jeg kan ikke annet enn å undres over at et skifte av kabinett skal ta så lang tid.

Jeg er klar over at noe av fadesen skyldes Tollpost Globe, men som kunde av Komplett forventer jeg at Komplett står ansvarlig også for sine underleverandører av tjenester.

Er listen over representativ for måten Kompletts kundeservice og leveringsapparat fungerer? Mener dere dette er bra nok? Hvilke konsekvenser tror dere dette har for meg og mine bekjentes lyst til å handle hos Komplett i fremtiden?

Imøteser et svar fra en ansvarlig person hos Komplett.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Var ikke kjent med denne historien. Her har du vært maks uheldig ift Komplett.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    22

Uflaks, ja. Har vært kunde av Komplett i ~10 år, og har aldri hatt noen som helst form for problemer, snarere tvert imot. Bestilte selv en stasjonær PC fra dem, høsten 2011, og den er still going strong, kun byttet skjermkort og ettermontert bedre kjøling. De (få) gangene jeg har vært i kontakt med kundeservice har jeg fått upåklagelig hjelp.

Forskjell på folk, si...
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Bare et skudd i blinde, men dersom noen ønsker tips om ny PC, kan dette være tråden å ta det i. Eventuelt den tilsvarende tråden om bærbar PC.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Bra skudd i blinde. Spennende om noen så det - i mørket, altså, @Rittmester.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Dette er de som jeg bruker å frekventere før jeg skal handle hardware.

https://www.youtube.com/user/TimeToLiveCustoms

https://www.youtube.com/user/LinusTechTips

Disse blir sponset en del av produsentene, men hvem er ikke det av alle disse YouTube testerne.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •