SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 51
    Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Kystjegeropptak 2013

Hællæ! Ser det er mange lignende tråder nedover her men, mekker en ny en uansett. Noen her som har tenkt seg på opptak til neste år?(2013).

Meg:
    Høyde:192
    Vekt: 105kg
    3000m: 13:30
    Hangups:19
    Pushups: 50
    Planken: 2:30
    400m svømming: har ikke peiling.
    Speed test: har aldri prøvd.

Som dere ser så er jeg ganske tung..er ikke akkurat bygd for fart men ser på meg selv som ganske sterk..har 150kg i benkpress, 250kg i markløft og 200kg i knebøy. Men dette hjelper ikke meg med å komme inn i KJK, da trenger jeg bedre kondisjon. Løper en rolig morgentur kl.6 hver dag på ca3km..så kjører jeg intervall senere på dagen 4x4.

Noen som kan gi meg noen tips til kondisjon? Har jo 1 år på meg så har god tid enda.

Takk for svar!

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Morgentur kl 6 er bra stemning !
    Personelig så er jeg litt det motsatte av deg, jeg er 180høy og veier 69 kilo !
    Bruker treningstiden på studio kunn for rygg og bein (hovedsakelig) ellers så trener jeg kondis ved å ta intervaler opp bakker, lange marsjer med sekk på 20+ kilo, har økt vekten gradvis for å ungå skader!
    Svømming prøver jeg å få gjort ett par ganger i uken kanskje, hvertfall 1 dag.
    Når jeg er på langmarsj prøver jeg å gå når jeg ikke har lyst for å trene motivasjon, samtidig velger jeg ett litt utfordrende terreng som foreks høytgress, tett vegitasjon bakker osv !
    Lykke til

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Aha Skal starte med svømmingen neste uke..drukner sikkert på 400m Går turer med sekk 1-2 ganger i uken. Har gått med sekk opp til 55kg men da er ikke turen lenger enn 4km. Hvor langt går du med 20kg+?

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sist gikk jeg 34km med 22 kilos sekk på 4t 10min! kjedelig men alltid deilig etterpå
    Svømmingen går greit i og med at jeg er svømmeinstruktør ! men svømming er fantastisk bra trening både for styrke og kondis, så er viktig å sette av tid til svømmetrening

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Skal på opptaket selv, har vært på lignende opptak før..uten hell viljen var desverre for dårlig (i lengden).

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Skal inn på opptak i juli selv, føler meg kjempemotivert! Trener styrke regelmessig og føler at det gir gode resultater. Prøver også å bruke en del kroppsvekt øvelser (feks. dips, armheviner, pullups etc), men er også glad i mer tunge øvelser som markløft og squats. Løp i 13 minutter på løpetesten på sesjonen i høst, og prøver å forbedre kondisjonen min så mye som mulig siden det er noe man trenger mye av. Intervaller i bakker liker jeg veldig godt, hvis man i tillegg sleper med seg noe vekt i en sekk eller lignende funker det kjempebra for meg ihvertfall!
    Det jeg ikke føler meg helt trygg på er svømminga (på tid), så jeg prøver å svømme 1-2 ganger i uka siden det er bra både for utholdenhet og generell styrke. På opptakskrava ser jeg det ikke står noe om at man faktisk skal svømme som en del av de helt grunnleggende kravene for å starte rekrutteringen, men på pdf'en man kan laste ned på samme side står det oppført. I og med at selve sia er oppdatert i år, og pdf'en i fjord, regner jeg med at det som står på sia er gjeldende, men så ser jeg at alle forbereder seg til svømming likevel. Noen som vet hva som faktisk stemmer her? Har sendt mail uten å få svar...

Setter pris på all hjelpen jeg kan få, og lykke til folkens!

Menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr. Vis post
    På opptakskrava ser jeg det ikke står noe om at man faktisk skal svømme som en del av de helt grunnleggende kravene for å starte rekrutteringen, men på pdf'en man kan laste ned på samme side står det oppført. I og med at selve sia er oppdatert i år, og pdf'en i fjord, regner jeg med at det som står på sia er gjeldende, men så ser jeg at alle forbereder seg til svømming likevel. Noen som vet hva som faktisk stemmer her? Har sendt mail uten å få svar...
    Er det samme med Fallskjermjeger, der kreves det bare at du kan svømme 200m. Likevel er det 1 svømmeøkt per uke i treningsprogrammet de har laget, sannsynligvis fordi det er god trening (om man vil videre til FSK må man jo ha endel svømmeferdigheter, men det er nok ikke derfor de har svømming med i fallskjermjegerprogrammet).

Selvfølgelig krever nok KJK litt større ferdigheter enn FJ i maritimt miljø, men om det ikke står noe krav til svømming på siden pr i dag, ville jeg regnet det som 99,9% sikkert at de ikke vil ha noe svømmekrav på opptaket. Er vel likevel en god ide å trene svømming regelmessig!

I tillegg er det veldig lurt å trene langtur med sekk, gå gjerne til innkjøp av M77 som vil være inngåtte til opptaket - blir fort mye av det på rekrutten vil jeg tro!
    Vet ikke helt om det er like viktig i KJK som for FJ (det eneste jeg har satt meg inn i), men det virker som alle jegerutdanningene har store krav til turvilje.. En god motivasjons/psyke- øvelse er jo også å gå såpass lenge at du er lei og vil hjem, og så tvinger du deg selv til å gå du enda en time eller to!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Har du fått svar på søknaden din? Tok det lang tid fra du søkte til svaret kom? Eneste jeg har fått er en bekreftelse på at de hadde fått søknaden..-.-

Har lurt på det med de M77. Jeg gikk til innkjøp av et par, etter mange turer med gangsår så blir de bedre. Men folk sier at man først får man gnagsår, så når skoen er inngått så kan man få betennlse i akilles virker som en fin sko å gå mange mil med

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Nei, har ikke fått svar enda, kun bekreftelse på søknad. Er usikker på når svaret kommer, men minimum er vel 2 måneder før opptak eller noe! Tenkte å kjøpe M77-støvlene nå når ferien starter, og bruke halvåret på å gå de inn i forskjellig terreng. Hvis de blir for kjipe kan jo støttebandasje av noe slag være lurt, eller gummisåle inni støvelen for å dempe støt mot foten. Løper en del med sekk med vekt i, så når støvlene er anskaffet tenker jeg å prøve å inkludere de i løpinga for å få litt fortgang på inngåinga
    Takk for svar forresten, Heffalumpen!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    [Det jeg ikke føler meg helt trygg på er svømminga (på tid), så jeg prøver å svømme 1-2 ganger i uka siden det er bra både for utholdenhet og generell styrke. På opptakskrava ser jeg det ikke står noe om at man faktisk skal svømme som en del av de helt grunnleggende kravene for å starte rekrutteringen, men på pdf'en man kan laste ned på samme side står det oppført. I og med at selve sia er oppdatert i år, og pdf'en i fjord, regner jeg med at det som står på sia er gjeldende, men så ser jeg at alle forbereder seg til svømming likevel. Noen som vet hva som faktisk stemmer her? Har sendt mail uten å få svar...]

Svømming er en del av opptakskravet, det kan jeg si med 100% sikkerhet av årsaker som er tidligere nevnt
    Sist endret av Ahvr; 14-12-12 kl 00:25

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    [QUOTE=andersjevne;1108688]Har du fått svar på søknaden din? Tok det lang tid fra du søkte til svaret kom? Eneste jeg har fått er en bekreftelse på at de hadde fått søknaden..-.-

Svaret og innkallelsen får du mest sansynligvis noen måneder før opptaket.
    Sist endret av Ahvr; 14-12-12 kl 00:31

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    .

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ahvr Vis post
    [Det jeg ikke føler meg helt trygg på er svømminga (på tid), så jeg prøver å svømme 1-2 ganger i uka siden det er bra både for utholdenhet og generell styrke. På opptakskrava ser jeg det ikke står noe om at man faktisk skal svømme som en del av de helt grunnleggende kravene for å starte rekrutteringen, men på pdf'en man kan laste ned på samme side står det oppført. I og med at selve sia er oppdatert i år, og pdf'en i fjord, regner jeg med at det som står på sia er gjeldende, men så ser jeg at alle forbereder seg til svømming likevel. Noen som vet hva som faktisk stemmer her? Har sendt mail uten å få svar...]

Svømming er en del av opptakskravet, det kan jeg si med 100% sikkerhet av årsaker som er tidligere nevnt
    Jeg sendte faktisk en mail til forsvaret om hva vi skulle forholde oss til, å da sa de at det var det som sto på forsvaret sin sider. Men ikke søren om man søker på en maritim stilling å slipper unna svømmingen her må det svømmes gutta!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hehe, etter min erfaring har ikke de som besvarer slike mailer særlig mye peiling. Lurer nesten på om de er rekrutter selv noen ganger. Jeg har aldri fått et bra svar av de. Forbered deg på 400m svømming på 10 min du

Menig
    Ble medlem
    Jul 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Har et lite spørsmål. Jeg har nå søkt om å bli kystjeger i førstegangstjenesten. Jeg bruker -2,00 på begge øyne, og jeg bruker dermed linser. Idag fikk jeg brev fra Forsvaret som sa at jeg var kvalifisert søker av Kystjegeropptaket 2013. Vil dette si at jeg skal møte opp med linser hvis jeg da kommer inn til grovopptaket? Noen som har noen erfaringer med linser på opptaket? Har ikke råd til laser, så det er ute av bildet her.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av andersjevne Vis post
    Har lurt på det med de M77. Jeg gikk til innkjøp av et par, etter mange turer med gangsår så blir de bedre. Men folk sier at man først får man gnagsår, så når skoen er inngått så kan man få betennlse i akilles virker som en fin sko å gå mange mil med
    http://whynotshop.no/Sole-Custom-Foo...,2,0,25,45.htm
    Kjøpte disse sålene samtidig med mine M77, en venn hadde blitt anbefalt disse av flere som hadde vært i forsvaret tidligere. De kan enkelt formstøpes hjemme, er veldig fornøyd så langt (selv om det ikke har blitt ekstremt mye gåing enda).

Edit: Kjøp sålene i en størrelse større enn skoene! Hvis ikke blir de sannsynligvis litt små i forhold til skoen - er de for store kan man bare klippe bort det som er for mye

Vet ikke om bedre såler hjelper mot akillesproblemer, men det er definitivt verdt investeringen! Men akillesbetennelse høres litt ut som en belastningsskade for meg, og da vet jeg ikke hvor mye skoen har å si..

Uansett så trenger ikke all sekk/turtrening foregå med M77, man skal jo ikke gå dem i stykker heller Viktigste er vel bare at de er inngåtte og at man selv er vant til dem. Kan vel også være greit å trene på rask knyting - så man slipper å være idioten som gir resten av gruppa ferdigstilling? :P
    Sist endret av Heffalumpen; 14-12-12 kl 22:03

Menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av dno256 Vis post
    Har et lite spørsmål. Jeg har nå søkt om å bli kystjeger i førstegangstjenesten. Jeg bruker -2,00 på begge øyne, og jeg bruker dermed linser. Idag fikk jeg brev fra Forsvaret som sa at jeg var kvalifisert søker av Kystjegeropptaket 2013. Vil dette si at jeg skal møte opp med linser hvis jeg da kommer inn til grovopptaket? Noen som har noen erfaringer med linser på opptaket? Har ikke råd til laser, så det er ute av bildet her.
    http://milforum.net/threads/61881-Sy...-jegertjeneste
    Ta en titt her du Om du fikk karakter 7 eller bedre på syn fra sesjon (noe jeg regner med ettersom du er kvalifisert søker) skal det ikke være noe problem! Som disse to snakker om kan det bare hende det blir litt mer stress for deg, men er motivasjonen på topp blir det vel en grei sak!

Menig
    Ble medlem
    Jul 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Okay takk for svar!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Noen som holder til i telemark?

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Heisann!
    Jeg syntes at karriere i KJK virker veldig spennende og utfordrende, og ønsker derfor å søke på dette nå til våren. Da kommer spørsmålet mitt: Jeg har allerede hatt førstegangstjeneste, det var i Garden (dimmet i august 2012). Jeg lurte dermed på om jeg har mindre sjanse til å komme inn enn gutta som søker seg inn som førstegangstjeneste og om det ikke egentlig er så aktuelt for meg?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Heisann, angående det med kondisjonsøvelser så er variasjonen det viktigste =)

Springing og gåring med sekk er det som du får mest tilbake for på opptaket, men alternative løsninger som romaskin i 20-30 minutter og en 2-3 timers sykkeltur iblandt for å fordele belastningen er ikke feil. Svømming er jo også bra og burde være en selvfølge, men en dag i uken holder i massevis =D
    Tren deg opp i god form og drit i benkpress, knebøy og markøft. Gjør deg bare tung, og ettersom du virker som en svær kar, burde du heller fokusere på kondisjonen som du selv sier! Usikker på hva jeg selv vil, om det blir KJK, MJK ellet HJK får vi se =D

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av eggogbacon Vis post
    Heisann, angående det med kondisjonsøvelser så er variasjonen det viktigste =)

Springing og gåring med sekk er det som du får mest tilbake for på opptaket, men alternative løsninger som romaskin i 20-30 minutter og en 2-3 timers sykkeltur iblandt for å fordele belastningen er ikke feil. Svømming er jo også bra og burde være en selvfølge, men en dag i uken holder i massevis =D
    Tren deg opp i god form og drit i benkpress, knebøy og markøft. Gjør deg bare tung, og ettersom du virker som en svær kar, burde du heller fokusere på kondisjonen som du selv sier! Usikker på hva jeg selv vil, om det blir KJK, MJK ellet HJK får vi se =D
    "Drit i benkpress, knebøy og markløft", vil ikke si meg helt enig i det. Men at det er øvelser som gjør deg tung er helt klart (dette kommer også ann på hvordan du trener disse øvelsene). Men vil tro at sterke hofter, bein og rygg er en god fordel på opptaket og generelt i Forsvaret. Om du har lastet ned den pdf'en som er på kystjegersiden så er det et bilde av en kandidat som flipper et traktordekk. Her kan knebøy og markløft komme til nytte

Om en dag med svømming i uken holder er jo opp til personen som skal på opptaket. Noen har bedre fremgang i vann enn andre

Er ikke noe problem å kombinere både styrketrening og kondisjonstrening Dette er bare min mening

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Noen som har mottatt svar ang. KJK opptak 2013?
    Har selv ikke mottatt noe, venter i spenning!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av thomasos Vis post
    Noen som har mottatt svar ang. KJK opptak 2013?
    Har selv ikke mottatt noe, venter i spenning!
    Svaret kommer ca 2 mnd før selve opptaket

Samme her!

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Såpass ja.. Søker du uten påbegynt/utført Førstegangstjeneste?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av thomasos Vis post
    Såpass ja.. Søker du uten påbegynt/utført Førstegangstjeneste?
    jepp

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

opptak KJK sommer 2013

Hei,

Ser det er mange her som skal inn, hvordan liggee dere an for treningen?

Jeg lurer på hva jeg burde fokusere mest på.

Vekt : 70
    Høyde : 1.75

3000m 12.23
    Hangups 13
    Pushups 50
    Situps 51
    Planke 2.60
    Ikke tatt speed test enda.

Svømming 400m ligger jeg på 8 min

Sidehevninger ligger jeg snitt på 1.5m

Noen som har god teknikk på og få best resultater fortløpende på utfall? Bra treningsteknikk osv?

Er et par øvelser jeg ikke har tatt med fordi jeg har glemt og ta tiden på de, og reps.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18
    Kom deg ut og går tur, gjerne med sekk. Det er svært få øvelser eller kriger som utføres på SATS eller telles i reps. Lykke til med opptak!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Kom deg ut og går tur, gjerne med sekk. Det er svært få øvelser eller kriger som utføres på SATS eller telles i reps. Lykke til med opptak!
    Takk for påpekelsen, og det gjør jeg ofte. Med gjennomsnittsvekt på mellom 30 - 45kg. Minimum 8km.

Lengst er 53km. Pakning på 35kg.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18

Re: Kystjegeropptak 2013

Sitat Opprinnelig skrevet av Tarasenko.90 Vis post
    Takk for påpekelsen, og det gjør jeg ofte. Med gjennomsnittsvekt på mellom 30 - 45kg. Minimum 8km.

Lengst er 53km. Pakning på 35kg.
    Koste du deg? Ble du sliten men fortsatte du likevel? Var det dårligere vær enn du hadde planlagt for? Gikk du like langt dagen etter? Satt du deg ned og gjorde diktanalyse etterpå, eller hogget ved? Gjorde du det en dag du ikke hadde lyst? Med lite mat og søvn? Dro du med deg en kamerat og motiverte ham underveis?

Poenget mitt er at du skal fokusere på å bli seig og yte under vanskelige forhold, og kunne yte igjen og igjen. Ikke måle tid, reps eller bestenoteringer.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Koste du deg? Ble du sliten men fortsatte du likevel? Var det dårligere vær enn du hadde planlagt for? Gikk du like langt dagen etter? Satt du deg ned og gjorde diktanalyse etterpå, eller hogget ved? Gjorde du det en dag du ikke hadde lyst? Med lite mat og søvn? Dro du med deg en kamerat og motiverte ham underveis?

Poenget mitt er at du skal fokusere på å bli seig og yte under vanskelige forhold, og kunne yte igjen og igjen. Ikke måle tid, reps eller bestenoteringer.
    Var slitsomt, men kunne fortsatt. Er vel det og gå med sekk jeg er best rustet til, tidsmessig over lengre periode tror jeg.

Jobber selvfølgelig videre med det, så får jeg bare se hvordN det ender.

Skal du på opptaket?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Som Sofakriger sier er vel det viktigste at man kan være klar til å løse nye oppdrag etter en slik marsj, uten å gå helt i kjelleren og øedelegge seg selv.
    Blir litt som tremila. Har hørt at i senere tid har det kommet krav om at hvis tiden skal bli godkjent må man være fysisk i stand til å gå dagen derpå. Det hjelper ikke å få rekordtid om man ødelegger seg, men at man klarer tempo og belastning over lang tid uten å få store skader av det.

Er kjempeflott at du presterer bra, men som nevnt over er det er viktig å presisere at fokuset ikke skal være på tid, reps eller score, men at stridsevnen fortsatt er tilstede etter endt oppdrag. Man vet aldri hvilke utfordringer som ligger rundt neste sving.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    626
    Liker (mottatt)
    1525
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    714 innlegg
    PONDUS
    50
    Ikke bare i senere tid, det var krav da jeg tok marsjmerket i 1977 at man deltok i tjenesten dagen etterpå og ikke ble sykmeldt. Vi hadde en i troppen som hadde landets beste tid det året (aktiv eliteidrettsmann), 2 timer og 50 minutter. Hans problem var at siden han hadde løpt hele veien med Ludvig med AG3 festet på, hadde Ludvigen hoppet opp og ned på ryggen og gitt ham noen kraftige gnagsår på kryss og tvers av ryggen. Det så ut som om han hadde blitt pisket. Med diverse sårsalve og sammenbiting av tenner klarte han å delta i tjenesten (som heldigvis ikke var særlig tøff), og han fikk godkjent merket og tiden.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    4
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    4
    Det var synd at dere ikke hadde "lav ryggåling" på programmet da.
    everybody is somebodys fool

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Noen som vet om svømmebriller er tillatt på opptaket?

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    PONDUS
    5
    Sist gang jeg spurte var det ikke tillatt
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Noen som har fått inkalling til opptaket eller?

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Har ikke fått innkalling enda, kun bekreftelse på søknad.
    Noen som har tips til sokker når man går i m77? Fikk anbefalt å skaffe meg innersåler av rein gummi da dette demper bra, av en som var på opptak til mjk. Har prøvd å gå litt med to par sokker, et tynt og et tykkere utenpå, noe som hjalp betraktelig mot gnagsår!

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Liker (gitt)
    3
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr. Vis post
    Har ikke fått innkalling enda, kun bekreftelse på søknad.
    Noen som har tips til sokker når man går i m77? Fikk anbefalt å skaffe meg innersåler av rein gummi da dette demper bra, av en som var på opptak til mjk. Har prøvd å gå litt med to par sokker, et tynt og et tykkere utenpå, noe som hjalp betraktelig mot gnagsår!
    Forsvarets grå/hvite tjukke ullsokker er gull!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Er faktisk tillatt med svømmebriller med tanke på svømmekravet

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier