milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 68 av 70 FørsteFørste ... 18586667686970 SisteSiste
Viser resultatene 2.681 til 2.720 av 2799
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    https://www.nrk.no/hordaland/politiv...ert-1.14491400
    Politivarslar går til sak mot staten etter å ha blitt omplassert

Politietterforskaren vart flytta til ei anna avdeling etter å ha varsla om manglande innsats i grove menneskehandelssaker i Bergen. I same sak braut politimeisteren arbeidsmiljølova.

Varslaren av denne saken:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kehandel-saker
    Ny varslingssak i bergenspolitiet: Politimann slo alarm om manglende etterforskning av menneskehandel-saker

En ny varslingssak er under oppseiling i Bergenspolitiet. Denne gangen har en politimann slått alarm om manglende oppfølging av alvorlige menneskehandelsaker.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ikkje bare politiet som slit med dette: https://www.nrk.no/rogaland/sjefen-p...ilt-1.14470702
    Ansatt Målfrid Frahm Jensen varslet om uverdige forhold på psykiatrisk avdeling i Stavanger. Da undersøkte sjefen mulighetene for å få henne innlagt.

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    238 innlegg
    Sitert
    448 innlegg

Politi er man som kjent utenom kontortid også,og selv i badstuen er det ikke fred å få:
    https://www.aftenposten.no/verden/i/...-ham-pa-stedet
    When in doubt,empty your magazine.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    350 innlegg

Sv: Interessante nyhetslinker

Djisess Inga Marte, er det virkelig uniformert politi som sprer frykten og usikkerheten på en skole hvor noen springer rundt med kniv?

https://www.aftenposten.no/osloby/i/...kte-pa-Twitter
    Aldri mer 13

4. Liker Hulkinator, dobrodan, hvlt likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    39 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Djisess Inga Marte, er det virkelig uniformert politi som sprer frykten og usikkerheten på en skole hvor noen springer rundt med kniv?

https://www.aftenposten.no/osloby/i/...kte-pa-Twitter
    Twittermeldinger kan flisespikkerne få diskutere, det er begrenset hvor mye tid og effort man skal bruke på å ordlegge seg i initialfasen, når media/samfunnet har klagd på for lite/for treg informasjon på Twitter etc.

Setter kaffen i halsen av bl.a. denne kommentaren, fra hennes Facebook-innlegg:
    ..Men vi sender altså ikke bevæpnet og uniformert politi etter småunger. Det burde egentlig være unødvendig å si.
    Det burde egentlig være unødvendig å si at politiet ikke kan avvente å sende patruljer, når man får en alvorlig melding som innebærer kniv, på en skole. Hun har tydeligvis null innsikt eller forståelse for hvordan situasjonen var eller ble opplevd for de ansatte på stedet (hvor fire ansatte ble kjørt til legevakten).

6. Liker GullwingGroove, Aeliana likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    960 innlegg

For et troll, det er hun selv fyrer opp under med skremselspropaganda.

På tide at hun setter seg litt inn i PLIVO.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Jeg blir matt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1477 innlegg

Nå mistenker jeg at dette forumet ikke akkurat er kjernevelgerne som hun snakker til her.
    “When in doubt, choose to live.”

10. Liker Rittmester likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    114 innlegg

Er egentlig ikke så overrasket over fru Torkildsen. Hun og sine medtanter med lilla skjerf mener vel egentlig bare at de kriminelle er ofre for feil sosioøkonomiske omstendigheter og fremmedgjøring.
    Si vis pacem, para bellum

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

^ Jeg oppfatter det ikke som at det kun er "tanter" som er med i den gjengen.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1477 innlegg

Jeg registrer at denne saken har blitt kraftig diskutert i enkelte fora:
    https://www.nrk.no/hordaland/politie...mme-1.14503575

Kort fortalt vil Politiet inndra deler av datautstyret til 12-åringen som først varslet om, og etterpå hentet ut brukernavn og passord fra datasystemene til Bergen kommune gjennom en svakhet i systemet.

Er det riktig å inndra to eksterne harddisker fra en 12-åring av almenpreventive grunner og fordi han skal ha påført Bergen Kommune et omdømmetap?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

^ Sånn umiddelbart, så virker denne saken veldig spesiell. 12-åringen har altså selv varslet fra til kommunen, uten at de har brydd seg med å gjøre noe tidligere. Nå skal altså gutten lide for dette. Her synes jeg Bergen kommune utmerket godt har klart å påføre seg selv et omdømmetap.

Regner for øvrig med at den nå 13 år gamle gutten kommer til å få noen ganske lukrative jobbtilbud om noen år ...

15. Liker Znuddel likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

I saken her ligger det et punkt gutten har gjort feil:
    Han kopierte alle brukernavn og passord til rundt 10.000 brukere og lagret dette på egne harddisker.
    Dette er grunnen til at de behodler harddiskene. Eventuelt kunne de 'shreddet' diskene, dvs å installere noe ræl på diskene for så å formatere de, flere ganger på rad. (En mtåe som er godkjent av FBI, for å slette harddisker. Sletting i seg selv setter igjen en skygge som kan gjennopprettes.)

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    960 innlegg

En liknende sak fra eget AO:

Reagerer på manglande informasjon:

Born spelte fotball då politiet starta væpna aksjon like ved

Reagerer på manglande informasjon frå politiet.

Onsdag ettermiddag*gjennomførte politiet ein væpna aksjon i utkanten av Leirvik sentrum, etter at ein person hadde meld inn å ha sett ein mann retta ein pistol mot ein annan mann, inne i ein bustad. Berre eit steinkast unna var born og vaksne på fotballtrening.
    – Eg trudde det var ei øving dei heldt på med, men då eg fekk vita omfanget og såg alt utstyret dei hadde, så synest eg det er spesielt at borna ikkje vart vist vekk frå staden, seier Bjarte Severin Kannelønning.

– Burde fått informasjon

Han er far til to jenter som var på trening like ved, og trenar for to av fotballaga som brukar banen i området.

– Det kom også bilar køyrande til og frå området. Den einaste beskjeden me fekk var at me ikkje måtte stilla oss heilt nær aksjonen. Eg synest det er rart at dei ikkje sperra av området. Uforståeleg, seier han.

Kannelønning fortel at medan fotballtreninga heldt fram, var fleire personar tilskodarar medan aksjonen gjekk føre seg.

– Ein ting er at politiet har fullt verneutstyr på seg, men borna som trente der med berre leggskinn på er ikkje akkurat like godt beskytta, meiner Kannelønning.

Også Ronnie Midttun var mellom dei som fekk med seg aksjonen, medan dottera som går i 1. klasse trente fotball like ved.

– Det kom to politibilar, og patruljane byrja kjapt med å ta på seg utstyr. Borna på banen byrja å lura, og eg tenkte «kva skal dei no?». Politiet kunne forklart oss situasjonen.

Han meiner foreldra burde fått beskjed om kva som skjedde.*
    – No var det jo snakk om ein leikepistol, men ein veit aldri. Viss det hadde vore verre, så ville banen vore full av born utan utstyr som politiet, seier Midttun.*

Har gjennomgang

Det viste seg at den observerte «pistolen» var ein heilt ufarleg leikepistol. Mannen i slutten av 30-åra kom ut og snakka med politiet, utan noko dramatikk.

Stord-lensmann Roald Raunholm fortel at det alltid vert gjort faglege vurderingar av politiet om korleis slike oppdrag skal løysast.

– Politiet legg ein plan ut ifrå dei føresetnadene dei har. Eg kan berre uttala meg generelt, men om publikum reagerer er det for så vidt grunn til å sjå på saka. Me må vera sjølvkritiske og har alltid ein gjennomgang i etterkant der ein ser på moglege læringspunkt, seier lensmannen.

18. Liker Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    39 innlegg

Blir fort litt diskusjoner når de fleste medier skriver at gutten bare "varslet", men søker man litt finner man litt mer utfyldende hendelsesforløp på NRK:

Bakgrunnen er mellom anna at han lasta ned og lagra informasjonen om brukarnamn og passord på sine private harddiskar.
    – Det ser ut til at ein skuleelev i Bergen har funne eit sikkerheitshol i kommunen sitt persondatasystem, og varsla om dette. Då hans varsel ikkje blei tatt tak i, valde han å logga seg på ein administrasjonsbrukar for å senda ut eit signal, seier Frode Karlsen, politiinspektør og seksjonsleiar ved seksjon for etterforsking av økonomi-, miljø- og arbeidsmarknadskriminalitet i Vest politidistrikt.

Ifølge Karlsen har den datakyndige skuleeleven, innlogga med sin elev-brukar, fylgd ein mappestruktur i systemet og funne ei lagra fil som ikkje burde ligga der. Ifølge eleven inneheldt mappa mellom anna informasjon om alle elevar og tilsette sin brukarinformasjon og passord.

– Eleven gjorde dette funnet for eit halvt år sidan, og opplyser at han gav beskjed til skulen om det han hadde funne. Tysdag denne veka fylgde han den same stien på nytt, og kom over den same fila.

I rein frustrasjon over at dette ikkje hadde blitt tatt tak i, logga han inn på ein rektor sin brukar og sende ein e-post frå denne brukaren.

Etter det NRK forstår, skal det dreia seg om latterleggjerande kommentarar om sikkerheita i datasystemet til kommunen.

Sannsynligvis noe mange kunne funnet på å ha gjort som 12åring, meg inkludert. Uansett har kommunen håndtert saken dårlig, men at lagringsmedium som har inneholdt sensitive opplysninger ikke skal leveres tilbake er vel en selvfølge.

20. Liker Aeliana likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Sannsynligvis noe mange kunne funnet på å ha gjort som 12åring, meg inkludert. Uansett har kommunen håndtert saken dårlig, men at lagringsmedium som har inneholdt sensitive opplysninger ikke skal leveres tilbake er vel en selvfølge.
    Helt enig, en smidig løsning er at kommunen kjøper lagringsmediet av gutten.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Blir fort litt diskusjoner når de fleste medier skriver at gutten bare "varslet", men søker man litt finner man litt mer utfyldende hendelsesforløp på NRK:

Enhver 12-åring ville nok ikke ha brukt dette fornuftig!
    Han skal ha klapp på skuldra for å ha tatt tak i dette og varslet. Selv om han gjorde bom med å kopiere brukernavn og passordene. (At passord og brukernavn ikke skal lagres i klartekst er en annen sak)
    I den alderen, kunne nok jeg heller finnet på å sende melding/mail mellom lærere for å tulle med de. Som at rektor sender melding til alle lærerne at de må ta med støvler, når det ikke er meldt regn på skoleturen. Eller sende innkalling til ekstraordinært møte i ferien.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

https://www.nrk.no/hordaland/politie...mme-1.14505847

Politiet snur etter krass kritikk: Trekker påstanden om at 13-åringen skada kommunen sitt omdømme

Skuleeleven avslørte sikkerheitshol, og blei skulda for å påføra Bergen kommune omdømmetap. – Den formuleringa var ikkje riktig å bruka, medgir påtaleleiaren i Vest politidistrikt.

NRK kjenner til at politiet også har sett på andre forhold i saka.
    Eleven sto bak eit anna forsøk på å ta seg inn i kommunen sine system, berre nokre veker etter hendinga i august.

24. Liker Znuddel, Aeliana likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

https://www.nrk.no/telemark/slik-sje...mme-1.14508336

Påsken står for døren, og selv om tyvene viser stor kreativitet, er det greit å ta de forholdsregler man kan.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Politiet snur etter krass kritikk: Trekker påstanden om at 13-åringen skada kommunen sitt omdømme

Skuleeleven avslørte sikkerheitshol, og blei skulda for å påføra Bergen kommune omdømmetap. – Den formuleringa var ikkje riktig å bruka, medgir påtaleleiaren i Vest politidistrikt.

Eleven sto bak eit anna forsøk på å ta seg inn i kommunen sine system, berre nokre veker etter hendinga i august.

https://www.nrk.no/hordaland/kommune...iet-1.14505064

Kommunen har nekta for at dei peikte på 13-åringen. No innrømmer dei å ha namngitt han til politiet

Kommuneleiinga har gong på gong avvist at dei visste at ein sjuandeklassing sto bak det omfattande datainnbrotet i Bergen. Ny dokumentasjon tyder på noko anna. Høgre vurderer mistillitsforslag.

27. Liker Znuddel likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

https://www.nrk.no/sorlandet/politie...kum-1.14509860

Politiet er bedre rustet til alvorlig kriminalitet, men tilbudet til folk flest er dårligere og flere ansatte går hjem med en følelse av å ikke strekke til.

Mange av de spurte mener reformen ikke gir et bedre tilbud til publikum. Om lag seks av ti ansatte «på gulvet» har den oppfatningen. Fire av ti ledere er enige.
    Halvparten av de ansatte har gitt tilbakemelding om at de må avvise publikum ukentlig.

Seks av ti av samtlige ansatte, sier de er mindre stolte av å være politi.

29. Liker nettbank, Aeliana likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    960 innlegg

Kommunen har nekta for at dei peikte på 13-åringen. No innrømmer dei å ha namngitt han til politiet

Kommuneleiinga har gong på gong avvist at dei visste at ein sjuandeklassing sto bak det omfattande datainnbrotet i Bergen. Ny dokumentasjon tyder på noko anna. Høgre vurderer mistillitsforslag.

Byrådsleder Harald Schjelderup ba i bystyret onsdag 13-åringen som er straffet for datainnbrudd i Bergen kommune, om unnskyldning.

https://www.bt.no/direkte/politikk-o.../pinned/129171

31. Liker Hulkinator likte dette
    OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    46 innlegg

Elektrosjokkvåpen brukt 4 ganger så langt:

https://www.politiet.no/aktuelt-tall...t-fire-ganger/

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

https://www.nrk.no/finnmark/etterfor...jon-1.14513085

Spesialenheten for politisaker etterforsker politimester i Finnmark, Ellen Katrine Hætta, for blant annet korrupsjon.

Bildet er skjermdump, beklageligvis ikke hele meldingen .

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1477 innlegg

Et lite sidespor, men jeg ser det skjer ting i vårt naboland Sverige nå.

For de som husker saken om personen med downs som ble skutt av politiet i fjor, så har denne saken nå fått en utvikling:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...av-eric-torell

Kort oppsummert, se bort i fra uttrykk som "dødsskytingen"...
    Åklagaren väckte i dag åtal mot tre poliser för dödsskjutningen av Eric Torell. En åtalas för vållande till annans död, och två för tjänstefel. Den polis som åtalas för vållande till annans död sköt Torell när han hade vänt ryggen till.

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    46 innlegg

Sv: Politiet i media - de gode meldingene

Politiet i Trondheim spøker med GoT:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-2

Syns personlig denne var festlig, men enkelte i kommentarfeltet er av en annen oppfatning.

36. Liker Aeliana likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    62 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Godt det gikk bra med sjåføren i politibilen, men ikkje bra at han ikke klarer å holde seg på veien når han skal passe på andre trafikkanter:
    En politibil i Drammen fikk like før klokka 10 onsdag formiddag store materielle skader under en trafikkulykke. Oppdragsleder Øyvind Hammervold forteller til Dagbladet at det var under en fartsmåling at føreren av bilen mistet kontrollen.

- Bilen havnet på utsida av veien og føreren fikk dermed snurr på kjøretøyet, sier Hammervold.

Føreren av bilen, en mann, blir tatt hånd om av helsepersonell i etterkant av ulykken. Han skal ikke være alvorlig skadd.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/mis...aling/70991508

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

https://www.nrk.no/rogaland/ser-du-h...te_-1.14416251

Ref. saken over om Eric Torell, som ble skutt og drept av svensk politi etter at han rettet våpen mot dem.

I Norge blir hundrevis av våpenkopier beslaglagt hvert år.

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Hund angrep publikum og politi. Lokket i buret med pølse.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1

Litt juss om hva som kan skje videre i denne saken:

https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§18

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1477 innlegg

For de som husker tilbake til 2015, så var det jo en sak på Roa hvor en person løsnet skudd mot politibetjentene som skulle arrestere ham.

Nå har høringsfristen på et nytt lovforslag gått ut, hvor man ønsker å gjøre det straffbart å skyte mot Politiet. Forslaget ser slik ut:
    §155b Minstestraff for bruk av skytevåpen mv. mot politiet
    Straffen er fengsel fra 3 inntil 10 år dersom handlingen som nevnt i § 155 består av å avfyre skytevåpen eller bruke sprengstoff eller annet redskap som er egnet til å volde fare for betydelig skade på kropp, og den offentlige tjenestemannen er polititjenestemann eller annen offentlig tjenestemann som utøver politimyndighet.

I utgangspunktet er advokatforeningen skeptisk, da de mener at dette allerede er godt nok er dekket i dagens lovverk, og at det kan minne om symbolpolitikk.
    https://rett24.no/articles/vil-ha-mi...e-mot-politiet

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dagens straffelov § 155 lyder slik:
    § 155. Vold eller trusler mot offentlig tjenestemann
    Den som ved vold eller trusler påvirker en offentlig tjenestemann til å foreta eller unnlate å foreta en tjenestehandling, eller søker å oppnå dette, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

Med offentlig tjenestemann menes enhver som utøver offentlig myndighet på vegne av stat eller kommune, eller som har slik kompetanse i kraft av sin stilling. Som offentlig tjenestemann anses også militære vakter, enhver som pliktmessig eller etter oppfordring yter bistand til offentlig tjenestemann, eller sikrer dennes arbeidsplass.

Første ledd gjelder også for lovbrudd mot Den internasjonale straffedomstols tjenestemenn.

Dersom det gjelder gjensidig, kan Kongen bestemme at første ledd også skal anvendes på lovbrudd mot tjenestemenn i et annet lands offentlige myndighet og i mellomstatlige organisasjoner som Norge er eller blir medlem av.
    Jeg synes egentlig man bare kunne øket straffenivået for eksisterende 155. Eventuelt lagt til passus som den som legges inn for politiet også legges inn generelt. En konsekvens av lovendringen er at dersom man løsner skudd i retning vekter utenfor Stortinget (som ikke har politimyndighet, men som "sikrer offentlig tjenestemanns arbeidsplass") så er straffen maks 3 år, dersom det står en politimann ved siden av vekteren er straffen maks 10 år.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

42. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Byrådsleder Harald Schjelderup ba i bystyret onsdag 13-åringen som er straffet for datainnbrudd i Bergen kommune, om unnskyldning.

https://www.bt.no/direkte/politikk-o.../pinned/129171

Oppdatering av hendelsesforløpet:
    https://www.nrk.no/hordaland/politie...-ny-1.14511212

Bergen kommune slo full alarm då ein elev tok seg ulovleg inn i datasystemet. Likevel klarte 13-åringen tre veker seinare å spreia ein «orm» til 8000 datamaskiner. No skjerpar kommunen IT-tryggleiken.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    20 innlegg

https://www.nrk.no/finnmark/etterfor...jon-1.14513085

Spesialenheten for politisaker etterforsker politimester i Finnmark, Ellen Katrine Hætta, for blant annet korrupsjon.

Bildet er skjermdump, beklageligvis ikke hele meldingen .

https://www.aftenposten.no/norge/i/w...rt-noe-ulovlig

Spesialenheten har konkludert med at politimesteren i Finnmark ikke har gjort noe galt.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Det er jo dessverre ikke noe nytt at polititjenestepersoner konspirerer mot dyktige politimestre med bl.a. usanne beskyldninger. Det gjaldt bl.a. Willy Haugli i Oslo, Rolf B. Wegner i Bergen og Ingrid Wirum i Asker og Bærum.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

46. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

https://www.nrk.no/norge/permanent-p...rum-1.14528674

Regjeringen foreslår i dag en*endring i politilovensom gir politiet i Oslo økt frihet når det gjelder bevæpning.
    Ordningen vil gi politiet adgang til å kunne beskytte sårbare objekter med en eller flere bevæpnede patruljer som beveger seg mellom objektene i et avgrenset område.
    – Dette betyr at politiet kan ha varig bevæpning når de flytter seg fra ett sikringsobjekt til et annet, sier justisminister Jøran Kallmyr (Frp).

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det er jo dessverre ikke noe nytt at polititjenestepersoner konspirerer mot dyktige politimestre med bl.a. usanne beskyldninger. Det gjaldt bl.a. Willy Haugli i Oslo, Rolf B. Wegner i Bergen og Ingrid Wirum i Asker og Bærum.
    Hvilke polititjenestepersoner er det som har konspirert mot politimesteren i Finnmark?

Jeg synes slike påstander bør følges av dokumentasjon, eller legges døde.

Sakene du ellers nevner er også basert på spekulasjoner, og for å velge ut saken som omhandler Ingrid Wirum, så kan man lese litt om saken her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...m-politimester

For øvrig har politifolk plikt til å melde fra om noen misbruker sin stilling, uavhengig av om vedkommende måtte være politimester eller annet.

49. Liker Rittmester, Hulkinator likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Om Willy Haugli kan man lese hans egen bok Tøffe år og i Viggo Johansen og Pål T. Jørgensens bok Edderkoppen: Historien om en møbelhandler. Arvid Engen sto som den sentrale kontaktpersonen i en rekke konspirasjoner i Arbeiderpartiet, men også i Oslo Politidistrikt der han konspirerte med Torleiv Vika for å bli kvitt Haugli. Begge bøkene er gratis tilgjengelige fra Nasjonalbiblioteket, se side 120-140 i Edderkoppen om konspirasjonene i Oslo-politiet.

Det som er typisk i denne saken, og de øvrige, er at det er politimestere som har virkelig prøvd å gjøre jobben sin ved å forlange at det skal ryddes opp i regelbrudd og dårlig politiarbeid som har blitt motarbeidet ved f.eks. å spre falske rykter. Det er klart man skal melde fra om misbruk av stilling, men man skal ikke fabrikkere rykter om misbruk av stilling for å stopp en leder som forsøker å gjøre jobben sin. Jeg har kjent Rolf B. Wegner litt, og at han er en hedersmann med først og fremst vekt på heder er det ingen tvil om. Mer hederlig person skal man lete lenge etter.

Om Ingrid Wirums avgang kan man lese mer her: Eks-politimester: – Opplevde ikke lojalitet blant sentrale politiledere.

Ekspolitimesteren mener hun ikke lenger var ønsket i jobben fordi hun ville gjennomføre endringer for å sikre at politidistriktet holdt seg innenfor gjeldende regler og retningslinjer.

– Når jeg etter hvert opplevde at jeg ikke hadde bred nok oppslutning eller lojalitet blant sentrale ledere i distriktet, og som ville slutte opp om de rammene og prinsippene som jeg mener et politidistrikt skal drives etter, ble det vanskelig for meg å fortsette som leder, forklarer Wirum til NRK.
    NRK er kjent med at det ved ett tilfelle var uenighet mellom henne og stasjonssjef Per Christian Ottesen ved Bærum politistasjon om oppbevaring av et spritbeslag.

Flere paller med sprit og øl ble beslaglagt i fjor høst. Hele beslaget skal ha blitt plassert i fellesgarasjen på politistasjonen, noe som ikke er i henhold til gjeldende instruks. I den heter det blant annet at beslagsmateriale skal låses inn. Wirum krevde at dette ble gjort.

Kravet ble først møtt med motstand, før politimesterens ordre ble iverksatt. Det er flere i distriktet som mener at denne versjonen av den angivelige episoden er riktig.
    NRK er også blitt fortalt at Wirum var misfornøyd med at flere stillingsutlysninger i distriktet ikke ble utlyst i henhold til instruks. I flere tilfeller skal stillingene bare ha blitt utlyst internt, ikke eksternt, slik de er pålagt.

– Dette er blant flere ting som har vært tatt opp og jobbet med fra min side, og jeg forlangte endringer. Jeg ønsket endringene for å sikre at politidistriktet holdt seg innenfor gjeldende regler og retningslinjer, sier hun.
    Jeg kjenner Ingrid Wirum siden hun er nabo, men jeg har aldri snakket om saken med henne. Jeg kan bare si at all min opplevelse av henne som nabo gjennom 26 år har vært kun positiv, et meget hyggelig menneske.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

^ - og hvor er dokumentasjonen på at Ellen Katrine Hætta er utsatt for konspirasjon fra politifolk?

Det virker som at du bevisst bruker ordet "konspirasjon" for å diskreditere politifolk. En konspirasjon er en sammensvergelse i hensikt å skade noen. Når det blir rettet søkelys mot kritikkverdige forhold eller lovbrudd, så blir det helt feilslått å kalle dette for en konspirasjon. Det skal ikke være slik at om man har en maktposisjon i samfunnet, så har man frikort til å opptre klanderverdig eller misbruke sin posisjon. Tvert imot, man har et særlig ansvar for å vise seg verdig den stillingen man har.

Politiet skal avdekke og stanse kriminell virksomhet, og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov. Så er det opp til domstolene å vurdere bevisene og avgjøre skyldspørsmålet.

Rolf B. Wegner ble etterforsket for sin partiske innblanding i en pågående etterforskning, han ble siktet for grov uforstand i tjenesten, og han fikk skriftlig irettesettelse fra Justisdepartementet fordi hans opptreden skadet politiets anseelse. Når han ble konfrontert med dette, innrømmet han offentlig at hans innblanding i Fagereng-saken hadde vært uheldig.

Da politietterforskeren Robin Schaefer fant feil ved etterforskningen av Monika-saken, og umiddelbart varslet politiledelsen i Bergen om dette, fikk han til svar at saken skulle forbli henlagt. Politimester Geir Gudmundsen ignorerte alle henvendelser fra Schaefer, og politietterforskeren fikk beskjed om ikke å se på, snakke om, eller søke støtte fra noen andre knyttet til saken. Et drap skulle legges lokk over.

I dag vet vi at utfallet av det hele ble at Donatas Lukosevicius ble dømt til 18 års forvaring for drapet på åtte år gamle Monika. Vel vitende om dette, gikk Wegner ut offentlig og uttalte at Monika-saken bare var en arbeidsulykke, og at ingen var bedre egnet til å lede politidistriktet enn politimester Geir Gudmundsen.

Du nevner din nabo, Ingrid Wirum. Hun har, helt åpent, fått sterk kritikk for sin ledelse både som sjef i Politiets Utlendingsenhet, som avdelingsdirektør i Justisdepartementet, og i stillingen som politimester i Asker og Bærum. Majoriteten av lederne i politidistriktet stilte seg bak varsling om kritikkverdige forhold ved Wirums lederstil. Mange ansatte grudde seg til å gå på jobb. I PU var det samme tillitskrise, der oppga omlag 100 politifolk og sivilt ansatte at de var utsatt for trakassering og mobbing. Konspirerer man når man varsler om dette?

Wirum ble også etterforsket for å ha blandet seg inn og stoppet uttransporten av en ulovlig innvandrer fra Aserbajdsjan, fordi innvandrerens husvert var en bekjent av henne (og hennes familie). Etterforskningsledelsen i Spesialenheten innstilte Wirum på straff, men sjefen for Spesialenheten bestemte at saken skulle henlegges.

Når det gjelder Willy Haugli, så har jeg svart deg på dette tidligere i tråden. Du har jo fremsatt disse beskyldningene ved flere anledninger, så den slags er ikke noe nytt fra din side. At det var konflikter har ingen nektet for, men din ensidige fremstilling blant annet av Torleiv Vika, tar jeg sterk avstand fra. Jeg kjenner ham, og vet hva han står for.

Her er for øvrig tidligere sjef Beredskapstroppen sin omtale av Torleiv Vika. En omtale jeg stiller meg bak.
    https://www.politiforum.no/artikler/...storien/404478

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Det ble jo senere vist at Wegner hadde 100% rett i Fagerengsaken og at de underordnede politietterforskerne som anklagde ham hadde fullstendig feilet, se https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Fagereng. Det er nå vist av spesialenheten at Hætta overhodet ikke hadde gjort noe galt, og at det var fullstendig grunnløse beskyldninger som ble fremsatt mot henne. Å fremsette grunnløse beskyldninger må ha hatt en hensikt.

53. Liker leserbrukernavn likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    960 innlegg

En kar som ble krenket etter han ble identifisert gjennom politi-twitring:

Ønsker vi egentlig et politi som bruker sosiale medier som en ukritisk fjortis?*

https://www.aftenposten.no/meninger/...tjof-Heyerdahl

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg

Pressen maser på politiet og klager på at de bruker twitter for lite, ikke tar telefonen når journalister ringer og generelt ikke forteller om hva de driver med. Trenger vi egentlig at politiet twitrer i sanntid hva som skjer, i det hele tatt? I sørre naturkatatrofer og lignende, der politiet ønsker å videreformidle informasjon til samfunnet, ser jeg nytten. I ethvert lite trafikkuhell, en ordensforstyrrelse eller andre småsaker, så ser jeg ikke poenget i det hele tatt, utover at tabloidavisene skal tjene penger på å store og små overskrifter.

Og så er det de som krenkes av alt da. Burde politiet skjønne at det kun var en familie med kalkun i det området? Uheldig at det ble identifiserbart, men neppe verdens undergang for noen av partene.

Side 68 av 70 FørsteFørste ... 18586667686970 SisteSiste

Lignende tråder

1. Generell nyhetstråd om Sverige
    By Brillekorporal in forum Tema: Europa, USA og NATO
    Svar: 374
    Nyeste innlegg: 4 Dager siden,
  2. Generell nyhetstråd om Danmark
    By Znuddel in forum Tema: Europa, USA og NATO
    Svar: 34
    Nyeste innlegg: 1 uke siden,
  3. Nyheteter: Helsevesen, AMK, brann og redning
    By yamaha in forum Annen beredskap og myndighetsutøvelse