milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 16 av 70 FørsteFørste ... 614151617182666 ... SisteSiste
Viser resultatene 601 til 640 av 2800

Tråd: Nyheter: Politiet

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Dimensjoneringen må først og fremst være ut fra det man opplever i hverdagen (dvs. det må fungere da), men det må også fungere til en viss grad ( ikke være fullstendig inadekvat slik det var) den dagen worst case scenarioet virkelig oppstår. Det er ikke sikkert 22. juli var siste gang.
    Hmm, det er en alvorlig påstand. Hvordan er norske politiresultater sammenliknet med våre naboland?

Konklusjonen i Sverige etter 22.juli var krystallklar: Et tilsvarende scenario ville ført til omtrent samme problemer der.

Det er bra med evaluering og debatt omkring alvorlige hendelser, men er sambandsproblemer og kombinasjon av ordre/manglende individuell handling, unormalt i unike, kritiske situasjoner?

Jeg tror vi må få et mer edruelig forhold til de feil som ble begått. De er snarere regelen enn unntaket i skarpe situasjoner og bør behandles og omtales deretter.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg
    Den anmodningen får stå for din regning, Takkatt.

Jeg har akkurat lest Åsne Seierstads bok om 22 juli, og selv om det ikke kom frem noe revolusjonerende nytt for en som har fulgt med på saken, ga det meg en ny påminnelse om hvor fullstendig talentløst det norske politiet som var involvert, fra ledelsen til enkelte av politifolkene, agerte. Selvsagt skjer det feil, også i velorganiserte militære aksjoner, men dette var svimlende mye.

Man kunne med rimelighet ikke forvente at man ville klart å hindre Breivik i å sprenge bomben, men derfra og til han var ferdig på Utøya skjedde det så katastrofalt mange feil at det nesten ikke er til å tro. Fra operasjonsledelsen i Oslo som klarte å somle bort et godt tips, til betjentene fra Asker og Bærum som trosset ordre, og avleverte en fange i stedet for å se etter bilen til Breivik, og selvsagt, at ingen trykket på 'Den Store Knappen' når den norske regjeringen var utsatt for et attentat, og man ikke visste om det kom flere.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1479 innlegg
    Husker ikke i farta om dette har blitt nevnt tidligere, men her er altså et intervju med Disen om 22.juli og hvordan han mener det bør påvirke vår tankegang. Så kan man jo kanskje se på dette mot de tidligere linkene i denne tråden.
    http://www.nettavisen.no/multimedia/...o_1170875a.pdf
    “When in doubt, choose to live.”

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Den anmodningen får stå for din regning, Takkatt.

Jeg har akkurat lest Åsne Seierstads bok om 22 juli, og selv om det ikke kom frem noe revolusjonerende nytt for en som har fulgt med på saken, ga det meg en ny påminnelse om hvor fullstendig talentløst det norske politiet som var involvert, fra ledelsen til enkelte av politifolkene, agerte. Selvsagt skjer det feil, også i velorganiserte militære aksjoner, men dette var svimlende mye.

Man kunne med rimelighet ikke forvente at man ville klart å hindre Breivik i å sprenge bomben, men derfra og til han var ferdig på Utøya skjedde det så katastrofalt mange feil at det nesten ikke er til å tro. Fra operasjonsledelsen i Oslo som klarte å somle bort et godt tips, til betjentene fra Asker og Bærum som trosset ordre, og avleverte en fange i stedet for å se etter bilen til Breivik, og selvsagt, at ingen trykket på 'Den Store Knappen' når den norske regjeringen var utsatt for et attentat, og man ikke visste om det kom flere.
    This
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Det pleier å bli svimlende i unike situasjoner. Jeg tror ikke det er så fruktbart å sammenlikne militære operasjoner med 22. Juli. Overraskelsen var så total at det nærmest vi kommer er 9.april og muligens den sovjetiske oppmarsjen foran den norske grensen på 60-tallet. Det gikk heller ikke så bra.

Du misforstår om du tror jeg ønsker å feie ting under teppet. Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å diskutere kulturproblemer eller karakterisere aksjonen som inadekvat. Det verste eksempelet var forskeren som påstod at det er feil å fokusere på utstyr.

Bedre sambands-og navigasjonsutstyr hadde med største sannsynlighet ført til et mye bedre resultat. Sannsynligvis er dette den lett oppnåelige enkeltfaktoren som ville gjort størst utslag.

For øvrig er det et interessant paradoks at en patrulje kritiseres for ordrenekt siden de fulgte egen vurdering, mens en annen som fulgte ordre, kritiseres for å ikke handle på egen hånd.

Jeg tror ikke vi kommer så langt med å studere fasit og påpeke at individuell vurdering var feil i den første situasjonen, mens det ville vært rett i neste øyeblikk, og så rubrisere det som et kulturproblem i etaten.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1479 innlegg
    Det var vel ikke noe feil med sambandsutstyret. Sambandsdisiplinen, derimot, er vel gitt en lengre behandling hos blant annet Gjørv-komisjonen.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    "Alle" sier beredskapen ikke er bra nok. Både sjef FSK og sjef Beredskapstroppen har gått ut å sagt dette. I tillegg til media og "gud og hvermann".
    Men hvor stopper det? Og hva er god nok beredskap?

Knekker man foten i fjellet går det kun minutter til helikopter er i lufta. Dukker det opp terrorister tar det timer. Rett eller galt?

Når mangler evalueres etter øvelser, hvordan behandles disse videre? Å oppdage/rapportere mangler er veldig lett. Men veien derfra til mangler er utbedret/innøvd/på plass?

Har beslutningstakere nødvendig operativ utdannelse/tankesett?

Hvor mye hemmes man av at politiet (ofte) må spille på forsvaret? At man må rekvirere en annen etat?

Har politiet (x Delta) "krigerinstinktet" og trening for å ta opp kampen mot godt trente/motiverte terrorister?
    Følg på, jeg er like bak!

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Det var vel ikke noe feil med sambandsutstyret. Sambandsdisiplinen, derimot, er vel gitt en lengre behandling hos blant annet Gjørv-komisjonen.
    Det er store og velkjente problemer rundt Sollihøgda. Transporttiden kunne derfor ikke utnyttes til planlegging og koordinering på en god nok måte.

BT hadde også utilstrekkelig GPS. Dette er enkle faktorer som fikk stor betydning for utfallet.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1479 innlegg
    Når det gjelder samband, er dette viet noen sider i Gjørv-komisjones rapport, fra side 142.

Her står at det man er enig i at det er vanskelige forhold, men, og jeg siterer:
    Vanskelige sambandsforhold tilsier skjerpet
    sambandsdisiplin, det vil si at grunnleggende rutiner
    for bruk av politiets samband må følges. I
    korthet går dette ut på at en melding starter med
    angivelse av hvem som er adressat, og hvem som
    er sender. Når adressaten har svart på oppkallet,
    leses meldingen ut, hvorpå adressaten skal
    bekrefte at de er mottatt. Videre skal sambandsmeldingene
    gå via operasjonssentralen, slik at
    direkte meldinger mellom patruljer skal unngås.
    For denne aksjonens vedkommende var sambandsbruken
    gjennomgående preget av svak disiplin.
    Selv kritiske meldinger gikk ut på sambandet
    med mangelfull angivelse av sender og/eller
    adressat og/eller manglende kvittering på at den
    var mottatt.
    Kommisjonen mener dette samlet medvirket
    til usikkerheten om hvor oppmøtestedet var, at de
    tilgjengelige ressursene ikke fant hverandre, og at
    koordineringen av den øyeblikkelige aksjonen var
    mangelfull.
    Den svake sambandsdisiplinen kan skyldes at
    de lokale tjenestemennene kjente hverandre og
    hverandres respektive funksjoner. Denne uformelle
    formen holdt ikke mål, og særlig ikke i
    situasjoner der tjenestemenn fra andre distrikter
    deltok.
    Så du har helt rett i at det var utfordringer med sambandsutstyret, men dette var utfordringer som kunne ha vært løst på forhånd. Gjennom opprettelse av og trening på sambandsdisiplin. Altså at man innarbeider en kultur hvor det ikke er naturlig å bare slenge ut meldinger på måfå.

Når det gjelder gps, så skjønner ikke jeg hva dette skulle ha og si. Hadde man ikke tilgjengelig en kartbok over et sted hvor statsministeren nylig hadde vært, et område hvor det faktisk kunne tenkes at noe kom til å skje? Et område hvor viktige folk i statsforvaltningen har vært både før og siden 22. juli? Hvis svaret på dette er at man satset på å ha en oppdatert gps den dagen det smalt, så vitner det om manglende evne til å forutse risiko. Eller var man låst i tankemønstre, noe som jo er uforglemmelig foreviget i bildet av den lille røde båten...

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    182 innlegg
    Politiet med klart politisk utspill om fritidstilbud for ungdom:
    http://www.aftenposten.no/meninger/G...l#.UqjbV_TuKwM

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    @Aeliana

Det har ingen ting med å vere stolt av mitt yrke eller å nedvurdere politiet. Det var eit svar på di nedvurdering av redningspersonellet.
    Bakgrunnen for det heile er at aksjonen vart stansa på grunn av at det var for dårleg vær i området. Operasjonsentralen si vurdering av været var tatt på bakgrunn av det været som var fleire mil vekke. Været på plassen var stjerneklar himmel og lett bris.
    I dei aller fleste samanhengar vil ei vurdering på plassen om vær og andre forhald vere lagt sterkt vekt på, men i dette tilfelle oversåg operasjonsentralen dei rapportane dei fekk frå skadestedet og tok rapportar om været la rapport om været ein heilt annan plass til grunn. Du trekke inn HRS, HRS får sine opplysningar frå operasjonsentralen. Det er yterst sjeldan HRS får informasjon direkte frå skadestedet.
    Personleg har eg eit godt samarbeid med politiet, men eg er og vant med at politiet lyttar til det folk som er på staden seie.
    Vi får bare innse at vi ikke blir enige i denne saken, ikke så mye å få gjort med dèt.

Vil bare til slutt nevne at det er ingen nedvurdering fra min side når jeg sier at det er varierende nivå på redningsmannskapers erfaring og kunnskap. Som i samfunnet for øvrig, er det forskjell på hvor dyktige folk er, og hvilken kompetanse de har opparbeidet seg gjennom kurs og praktisk erfaring. Akkurat dette har jeg problemer med å skjønne at det går an å være uenig i. At redningsmannskapene gjør en stor innsats som det står respekt av, er det ingen tvil om.

På politiets operasjonssentral er det vanligvis hektisk, og en operasjonsleder vil fortrinnsvis forholde seg til innsatslederne, ikke ukjente personer blant redningsmannskapet. I dette tilfellet var politiet på skadestedet, og den kommunikasjon som skjer mellom OPS og innsatsleder er med på å danne grunnlaget for de avgjørelser som tas.

Når du nevner at HRS forholder seg til OPS, så er det slik at dersom HRS ikke er enig i politiets vurdering, så kan HRS avgjøre at operasjonen skal fortsette. Fredag morgen uttalte redningsleder ved HRS til media at søket var blitt utsatt på grunn av tette snøbyger. Skredfaren var betydelig, det var jo av den grunn at et menneske hadde forulykket. I mørket står man overfor en mer uoversiktlig situasjon, og været kan skifte fort.

Nå ligger saken hos Spesialenheten, og vi får avvente resultatet. Skulle det bli bestemt at lista skal senkes for når det er aktuelt å sende inn frivillige letemannskaper i et farlig område, så er ikke det noe som vil gå ut over en operasjonsleder i Harstad, eller andre steder. Det er redningsmannskapene som da vil måtte ta støyten.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    62 innlegg
    Sitert
    318 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Jeg er ikke uenig med Don Martin i mye av det han skriver her, men konklusjonen på detta lander jo helt feil, og sånn som jeg leser det er detta er det faktisk med på å legitimere barneranerne, noe måtte de (stakkars barneranerne) ta seg til da fritidsklubbene deres forsvant!

Veldig mye hadde antakelig vært løst om folk lærte seg å snakke samme språk. Da kunne foreldrene forstått hva kidsa deres holdt på med til langt på natt, vi kunne unngå "rasisme" fra AMK og med det lettere få den hjelpen en etterspør netopp fordi man snakker samme språk, og ordet empati burde vært banka inn i samtilige nykommere til vårt land. Det siste gjelder forsåvidt også mange av de som bor her allerede, men å kalle de rasister hjelper ikke.

Uff. Er vist sinna i kveld, men godt å få det ut og ingen dyr døde i forsøket på å lette på trykket mitt. Men Don Martin har ikke peiling. Han bare synser, og synsere er de verste jeg veit om.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Skjønner ikke at jeg unngikk å bli kriminell, var få ungdomsklubber der jeg vokste opp.

Skille
    @Aeliana: Det finnes jammen varierende nivå og vurderingsevne på politifolk også Er jo litt hvordan man legger frem fakta.
    Jeg har ingen kunnskap/kjennskap til aktuell sak om søk/ikke søk, men generelt kan det jo likså godt være en feilvurdering fra politiet som fra de frivillige. Som sagt finnes det dårlige folk i politiet også. Som du selv sier det er varierende kompetanse. og det gjelder hos politiet også.
    Og de som aldri gjør feil, gjør stort sett ikke noe heller.

OR-4 Konstabel (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Når det gjelder samband, er dette viet noen sider i Gjørv-komisjones rapport, fra side 142.

Her står at det man er enig i at det er vanskelige forhold, men, og jeg siterer:
    Det er en god illustrasjon av problemet med rapporten at du valgte det utsnittet Yamaha. Les dette så ser du kanskje betydningen av manglende samband:

Sitat Opprinnelig skrevet av Rapport
    Mannskapene i BT visste ikke hvor Utøya lå. Patr ulje D-36, som lå først, hadde en portabel GPS, men kartet viste ikke navnene på småøyene i Tyrifjorden. Troppen var derfor avhengig av nærmere anvisninger fra operasjonssentralen i NBPD. Aksjonsleder ga en tjenestemann i patrulje D-35, som tidligere hadde tjenestegjort i dette dis- triktet, i oppdrag å opprette kontakt med lokal operasjonssentral og få avklart oppmøtested, samt formidle at de trengte båter. Nødnettet var ikke utbygd til NBPD, og distriktets analoge politisam- band hadde ingen dekning før etter Sollihøgda, og selv i det området bare fragmentarisk dekning. Følgelig var telefon eneste pålitelige tilgjengelige sambandsmiddel. Men som følge av sprengt kapasitet svarte ikke den lokaleoperasjonssentralen på telefonanropene fra BT. Til tross for iherdige forsøk fra denne tjenestemannen viste det seg altså ikke mulig å opprette velfungerende kommu- nikasjonslinjer til lokalt politi.
    BT rykket derfor fram uten tilgang til kritisk taktisk informasjon. Dette medførte at det ikke var mulig å utnytte utrykningstiden til planlegging og samordning av den øyeblikkelige aksjonen. Operasjonssentralen i NBPD var på sin side da uvitende om at troppen faktisk var på vei, hvor mange de var, og at de kom i biler. Sentralens forberedelser for mottak av bistand ble deretter.
    For å opprette kontakt med NBPD ringte BT samboer og kolleger under framrykkingen.
    Hva ville påvirket aksjonen mest, at sambandsrutinene ble fulgt til punkt og prikke, eller et bedre samband og en bedre bemannet operasjonssentral?

Du må gjerne forklare hvordan BT skulle løst dette på forhånd.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    At Politiet har hatt alt for dårlig samband i over 20 år er en kjent sak. Tragedie. Som forhåpentlig nå snart bedrer seg. Den som lever får se

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    @Aeliana: Det finnes jammen varierende nivå og vurderingsevne på politifolk også Er jo litt hvordan man legger frem fakta.
    Jeg har ingen kunnskap/kjennskap til aktuell sak om søk/ikke søk, men generelt kan det jo likså godt være en feilvurdering fra politiet som fra de frivillige. Som sagt finnes det dårlige folk i politiet også. Som du selv sier det er varierende kompetanse. og det gjelder hos politiet også.
    Og de som aldri gjør feil, gjør stort sett ikke noe heller.
    Helt enig i at det er forskjellig kompetanse innen alle etater, og at alle kan gjøre feil, spesielt i stress-situasjoner med flere oppdrag gående.

Men i dette tilfellet kan jeg ikke skjønne at politiet tok noen feilvurdering, noe jeg også har forklart grunnen til tidligere.
    En slik beslutning blir drøftet av flere, selv om operasjonsleder tar avgjørelsen. Er HRS uenig, kan de overstyre operasjonsleder.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Helt enig i at det er forskjellig kompetanse innen alle etater, og at alle kan gjøre feil, spesielt i stress-situasjoner med flere oppdrag gående.

Men i dette tilfellet kan jeg ikke skjønne at politiet tok noen feilvurdering, noe jeg også har forklart grunnen til tidligere.
    En slik beslutning blir drøftet av flere, selv om operasjonsleder tar avgjørelsen. Er HRS uenig, kan de overstyre operasjonsleder.
    Får håpe det viser seg å være rett beslutning i aktuell sak. Uansett er det noen som må ta de vanskelige beslutningene. Noen ganger kan man i ettertid, med fasit i hand, se at beslutninger var feil. Men noen må ta beslutningen der og da. Slik er verden. Viser det seg å være en grov feilvurdering, får man gjøre tiltak.

For å sitere sjef MJK: Man skal ikke tenke på hvor god man er, men på hvordan man kan bli bedre.
    Sist endret av MGhøyre; DTG 120056A Dec 13 kl

OR-6 Skvadronsmester

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    311 innlegg
    Vi får bare innse at vi ikke blir enige i denne saken, ikke så mye å få gjort med dèt.

Vil bare til slutt nevne at det er ingen nedvurdering fra min side når jeg sier at det er varierende nivå på redningsmannskapers erfaring og kunnskap. Som i samfunnet for øvrig, er det forskjell på hvor dyktige folk er, og hvilken kompetanse de har opparbeidet seg gjennom kurs og praktisk erfaring. Akkurat dette har jeg problemer med å skjønne at det går an å være uenig i. At redningsmannskapene gjør en stor innsats som det står respekt av, er det ingen tvil om.

På politiets operasjonssentral er det vanligvis hektisk, og en operasjonsleder vil fortrinnsvis forholde seg til innsatslederne, ikke ukjente personer blant redningsmannskapet. I dette tilfellet var politiet på skadestedet, og den kommunikasjon som skjer mellom OPS og innsatsleder er med på å danne grunnlaget for de avgjørelser som tas.

Når du nevner at HRS forholder seg til OPS, så er det slik at dersom HRS ikke er enig i politiets vurdering, så kan HRS avgjøre at operasjonen skal fortsette. Fredag morgen uttalte redningsleder ved HRS til media at søket var blitt utsatt på grunn av tette snøbyger. Skredfaren var betydelig, det var jo av den grunn at et menneske hadde forulykket. I mørket står man overfor en mer uoversiktlig situasjon, og været kan skifte fort.

Nå ligger saken hos Spesialenheten, og vi får avvente resultatet. Skulle det bli bestemt at lista skal senkes for når det er aktuelt å sende inn frivillige letemannskaper i et farlig område, så er ikke det noe som vil gå ut over en operasjonsleder i Harstad, eller andre steder. Det er redningsmannskapene som da vil måtte ta støyten.
    Ja, vi kan jo ikkje vere einig kvar gang. Det som forbausar meg er at det er så forskjellige meiniga om kva vær som var på plassen. Dei som var på plassen seie det var stjerneklar, og HRS seie no det var tette snøbyger. Eit anna spørsmål som ikkje er komme fram er det satt LRS Harstad. Vanlegvis ved ein redningsaksjon skal ein sette LRS, nettopp for å få inn ulike synspunkt.

OR-3 Ledende visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg
    Dere har sikkert sett medieoppslagene om de store avstandene, og lest brukere som @magskor fortelle om at av nødetatene er politiet den som utmerker seg ved å komme frem sist. Den etaten som i henhold til instruks er definert som skadestedsleder har altså ikke ressurser til å møte før i etterkant. Dette er ikke bare nedslående å lese, det er en trussel mot rettssikkerheten når åstedet er ryddet innen politiet rekker frem. Sikring av bevis gir grunnlaget for videre etterforskning.
    Dette blir misvisende. Å sammenligne utrykningstiden for to etater som sitter og venter på at alarmen skal gå (ambulanse og brannvesen) med en etat som er i kontinuerlig arbeid ute og ikke bare venter på å aksjonere (politiet) Jeg synes denne kronikken av Tor-Geir Myhrer tar dette for seg på en grei måte.

Et lite utdrag: "Det er ingen forventning om at verken ambulansetjenesten eller brannvesenet skal vise seg i distriktet for å forsikre innbyggerne om at de vil få hjelp hvis det trengs, og langt mindre at de skal patruljere for å sjekke om noen trenger hjelp eller om det bedrives virksomhet som skaper fare for brann. Av politiet forventes derimot at de som en del av tjenesten patruljerer distriktet og tar kontakt med befolkningen, både for å skape trygghet og virke kriminalitetsforebyggende. Når alarmen går kan de derfor både være engasjert i annen virksomhet og ha en ugunstig posisjon."

Dette betyr naturligvis ikke at Myhrer mener at et rent aksjonspoliti er ønskelig, men et krav om at politiet må ha samme responstid som de andre nødetatene vil jo nødvendigvis flytte politiet nettopp i den retningen.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    "Sansynligheten" for å finne noen i live kan du pælme ut vinduet, det som teller er å få inn riktig folk med rett utstyr, trenet hund(er) og tilgang på søksområdet for de som skal inn. Empiriske data for hvor lenge noen teoretisk overlever et snøskred fungerer fint til å sette ord på hva som har skjedd eller ikke i etterkant, men å predikere fremtiden, der bør en være meget forsiktig noe nettopp denne saken viser.

De frivillige burde etter min mening hatt siste ord i denne saken, og fått lov til å ta seg inn, uansett teoretisk sett utfall. Videre bør denne saken løftes rimelig høyt opp på både PHS og andre instanser, slik at Politimestere med flere lærer seg å slå opp ydmykhet i ordboka. Beklager sterke ord, men sånn som det fremstår her kan vi rett og slett ikke ha det.
    Beslutningen ble ikke tatt av politiet alene, men i samarbeid med flere andre høyst kompetente etater. Tenk på at det var utenkelig at vedkommende fortsatt var i live, og at det var stor rasfare i området, så skjønner du sikkert at politiet ikke har lyst til å være ansvarlige for å få flere redningsmannskaper drept bare for å hente ut et lik før det er forsvarlig.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Skvadronsmester

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    311 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Dette blir misvisende. Å sammenligne utrykningstiden for to etater som sitter og venter på at alarmen skal gå (ambulanse og brannvesen) med en etat som er i kontinuerlig arbeid ute og ikke bare venter på å aksjonere (politiet) Jeg synes denne kronikken av Tor-Geir Myhrer tar dette for seg på en grei måte.

Et lite utdrag: "Det er ingen forventning om at verken ambulansetjenesten eller brannvesenet skal vise seg i distriktet for å forsikre innbyggerne om at de vil få hjelp hvis det trengs, og langt mindre at de skal patruljere for å sjekke om noen trenger hjelp eller om det bedrives virksomhet som skaper fare for brann. Av politiet forventes derimot at de som en del av tjenesten patruljerer distriktet og tar kontakt med befolkningen, både for å skape trygghet og virke kriminalitetsforebyggende. Når alarmen går kan de derfor både være engasjert i annen virksomhet og ha en ugunstig posisjon."

Dette betyr naturligvis ikke at Myhrer mener at et rent aksjonspoliti er ønskelig, men et krav om at politiet må ha samme responstid som de andre nødetatene vil jo nødvendigvis flytte politiet nettopp i den retningen.
    No er ikkje slik at ambulansen sete å ventar på ei trafikkulykke. Ein ambulanse blir heile tida bukt til transport av pasientar frå det ein til det andre. Har sjølv vore i den situasjonen at ambulnasen hadde pasient i bilen og måtte retunere til sjukehus/sjukeheim med pasienten før ein kan rykke ut. Til og med då er det ofte at ambulansen er framme før politiet. Har sjølv vore med på å måtte køyre forbi politiet for å komme fram til ulykka.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Det er vel heller et politifaglig utspill om forebygging?

No er ikkje slik at ambulansen sete å ventar på ei trafikkulykke. Ein ambulanse blir heile tida bukt til transport av pasientar frå det ein til det andre. Har sjølv vore i den situasjonen at ambulnasen hadde pasient i bilen og måtte retunere til sjukehus/sjukeheim med pasienten før ein kan rykke ut. Til og med då er det ofte at ambulansen er framme før politiet. Har sjølv vore med på å måtte køyre forbi politiet for å komme fram til ulykka.
    Jobber du i ambulansetjenesten? Mener du å si at ambulansetjenesten ikke er aksjonsstyrt, og at dersom det ikke er andre oppdrag så sitter man bare og venter på alarm? Politiet sitter ikke bare og venter, men er aktivt ute og leter etter oppdrag.

At du skriver om å kjøre forbi politiet er lite opplysende. Hva var situasjonen? Hva drev politiet med? Hvorfor måtte dere kjøre forbi dem? Altså, hvis politiet faktisk var i full gang med et viktig oppdrag så skjønner du kanskje at de ikke bare kan la banditten dra sin vei fordi de må videre til en trafikkulykke?

OR-6 Skvadronsmester

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    311 innlegg
    Det er vel heller et politifaglig utspill om forebygging?

Jobber du i ambulansetjenesten? Mener du å si at ambulansetjenesten ikke er aksjonsstyrt, og at dersom det ikke er andre oppdrag så sitter man bare og venter på alarm? Politiet sitter ikke bare og venter, men er aktivt ute og leter etter oppdrag.

At du skriver om å kjøre forbi politiet er lite opplysende. Hva var situasjonen? Hva drev politiet med? Hvorfor måtte dere kjøre forbi dem? Altså, hvis politiet faktisk var i full gang med et viktig oppdrag så skjønner du kanskje at de ikke bare kan la banditten dra sin vei fordi de må videre til en trafikkulykke?
    Ja, eg jobbar i ambulanseteneste, ja vi er aksjonstyrt. Nei viss vi ikkje har andre oppdrag sete vi ikkje berre å ventar. Vi gjere det deler av tid, men det er ein masse anna forfallande arbeid som må gjerast. Og nei til vanleg er vi ikkje ute å leitar etter oppdra.

Dei tilfella eg har vore nøyd til å køyre forbi politiet har politiet vore på veg til den same ulykka. Eit tilfelle var midt på natt der eg var i retur frå sjukehuset, og fekk melding om å snu på grunn av ein brann med to vaksne og to barn innvolvert. Etter ca 20 min køyring måtte eg køyre forbi politiet som var på veg til same brannen. Og gunnen til at eg måtte køyre forbi er at politiet køyrde sakte, når eg var i ferd med å forlate skadestedet kom politiet. Og eg var siste ambulanse på staden. Dei to andre hadde kortare køyrestrekning, like lang som det politiet hadde. Og politiet var ikkje opptatt med noko anna den natta.
    Sist endret av magskor; DTG 121125A Dec 13 kl

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En relevant instruktør i Politiet sa for 20 år siden at man trengte 2 terrorbomber/aksjoner i Norge før man lærte.
    Jeg spurte ham om han ikke trodde en var nok til å lære av. Nei, dessverre, svarte han.
    Det kan dessverre se ut som om han hadde rett.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1479 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Det er en god illustrasjon av problemet med rapporten at du valgte det utsnittet Yamaha. Les dette så ser du kanskje betydningen av manglende samband:

For å opprette kontakt med NBPD ringte BT samboer og kolleger under framrykkingen.
    Hva ville påvirket aksjonen mest, at sambandsrutinene ble fulgt til punkt og prikke, eller et bedre samband og en bedre bemannet operasjonssentral?

Du må gjerne forklare hvordan BT skulle løst dette på forhånd.
    Altså gikk man utenom sambandsrutinene, skapte mer støy for operasjonssentralen(hvis det virkelig er stress på jobben din, tar du da privattelefonen?) og sørget da for enda mer jobb?

Jeg ser ingen grunn til å forklare hvordan BT skulle ha løst dette på forhånd. Jeg ser bare på det som svak planlegging at man ikke har en back-upløsning når gpsen faller ut(eller ikke er oppdatert), at man ikke har, i hvert fall slik jeg ser det, tenkt over hvilket mål utøya egentlig er(og den gang var), særlig under AUF-konferansen.

Forøvrig må du gjerne forklare hva som er problemet med rapporten.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    http://www.dagbladet.no/2013/12/13/n...fikk/30817097/
    Også barnets mor ble påkjørt, opplyser Jan Erik Kjelle som er operasjonslede i Nordmøre og Rogaland politidistrikt.
    Kan noen forklare meg denne koblingen?

Edit:
    Fant koblingen, og det var slett journalistarbeid.. Skulle stå Nordmøre og Romsdal.
    Sist endret av Safariland; DTG 130942A Dec 13 kl

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg
    I Danmark har nylig justisminister Morten Bødskov (Socialdemokratiet) gått av på grunn av den såkalte PET-skandalen, etter at sjefen for PET (Politiets Efterretningstjeneste, det danske svaret på PST) også har gått av. Alle danske medier (se f.eks. her) har det som hovedsaken for tiden.

PET er ansvarlig for livvakttjenesten, og det er vist at PET ga konfidensielle opplysninger om opposisjonspolitiker Pia Kjærsgaard (leder for Dansk Folkeparti, Danmarks svar på Fremskrittspartiet) som de fikk ved å være livvakt for henne, spesielt hennes møtekalender, videre til Justisdepartementet som benyttet denne kunnskapen politisk. F.eks. stoppet departementet og PET et møte der man så Pia Kjærsgaard skulle delta og hun ville kunne få stor eksponering i media. Bødskov gikk av straks media hadde vist at han hadde talt usant i Folketinget (da han sa dette overhodet ikke hadde skjedd). Dette er annen gang på et par uker en minister i den danske regjeringen har gått på dagen etter at media har vist at det de har sagt i Folketinget ikke var riktig (utviklingsminister Christian Friis Bach fra Radikale Venstre gikk av på dagen 21. november da det kom frem at han hadde talt usant i en helt annen sak).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg
    Off-topic, angående dette:
    http://heltnormalt.dk/truthfacts/2013/12/12
    Carry on.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    198 innlegg
    Sitert
    1479 innlegg
    http://politiforum.no/no/nyheter/201...25-T2dvUX5.ips

- Vil bytte ut skinnjakka

Politiets skinnjakke er tung og klumpete og på ingen måte den beste bekledningen til operativt politiarbeid, mener flere politibetjenter.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    147 innlegg

Generell nyhetstråd om Politiet

http://politiforum.no/no/nyheter/201...25-T2dvUX5.ips

- Vil bytte ut skinnjakka

Politiets skinnjakke er tung og klumpete og på ingen måte den beste bekledningen til operativt politiarbeid, mener flere politibetjenter.
    Vrengbar med refleksmateriale på den ene siden har også blitt foreslått som en idé for en ny jakke tidligere - forhåpentligvis husker man på dette i vurderingen.

Deler av allværsjakken til irsk politi er permanent reflekterende. Synes dette er noe som er verdt å tenke på, ettersom den alminnelige tjenestemann ikke skal drive og luske rundt men heller være godt synlig i enhver situasjon for alles sikkerhet. I tillegg har irene da andre uniformer til beredskapstropp osv.
    http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Q...5nq7z-1u9l.jpg
    Ja, de ser litt Politimester Bastian ut, men mye mer praktisk for patruljetjeneste enn sort skinn med gamle reflekser.

Storbritannia har lignende, men jeg tror jakkene deres er vrengbare.
    Sist endret av PF; DTG 171536A Dec 13 kl
    As you wish.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    De fleste andre yrker som har intensjon om å være synlig har jo krav til synlighetsklasse på klær, egentlig ganske schnodig at ikke politiet har det..

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    De fleste andre yrker som har intensjon om å være synlig har jo krav til synlighetsklasse på klær, egentlig ganske schnodig at ikke politiet har det..
    Bedre å ta på refleksvest når det er nødvendig, eventuelt ha på reflekser festet med borrelås.

Politiet har en allsidig tjeneste, og kan plutselig stå midt i en skarp situasjon (eller andre situasjoner der vi ikke ønsker å bli sett). Da er det lite ønskelig å stå der som en lysende skyteskive.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

Det vil alltid være en sjanse for at patruljene er opptatt med andre oppdrag, og derfor ikke har mulighet til å nå frem til skadestedet før det er ryddet. Spesielt gjelder dette i distriktene, der man har få patruljer til rådighet. Det er en uforutsigbar hverdag, der store og små oppdrag dukker opp, og det er ikke mulig å forutse nøyaktig hvor lang tid man må bruke, og man må hele tiden prioritere.

Men problemet er at politiets manglende ressurser, særlig i distriktene, gjør at politiet kommer sent stadig oftere. Brann og ambulanse sier til stadighet fra om hvor uheldig dette er. Det er ikke de som skal utføre politiets oppgaver, det er de hverken utdannet eller bemannet til. Det bør være unntaket, ikke regelen, som gjør at politiet kommer sent.

Dette er en trussel mot rettssikkerheten fordi politiet sin oppgave er å være skadestedsleder, (redde liv om man er først på stedet), foreta åstedsundersøkelse, skaffe oversikt over og notere personalia/snakke med vitner (vitner kan raskt bli borte om politiet ikke er på stedet), og så videre. Når skadestedet er blitt ryddet innen politiet ankommer, er det veldig uheldig. I en eventuell rettssak må alt kunne dokumenteres.

I tillegg handler dette også om trygghet for befolkningen. Folk skal være sikre på at politiet møter, på samme måte som brann og ambulanse. Manglende tilstedeværelse av politi vil føre til økt kriminalitet.

Jeg så forresten at det var nevnt at i Helgeland disponerer politiet to-tre tjenestebiler, mens ambulanse har 15 biler, tre båter, og helikopter. Lignende forskjeller ser en mange steder.

Bare en kommentar til @magskors fortelling om at han har opplevd at politiet ikke har kjørt utrykning til et skadested. Det kan være flere grunner til at de har tatt det valget, men hvorfor ikke bare ta det opp med patruljen på stedet? Det synes jeg er mye mer redelig enn å kritisere dem anonymt her inne som de ikke er til stede. Husker det har vært nevnt tidligere i tråden også, og jeg svarte den gangen at operasjonssentralen har full oversikt over når patruljen starter og tidsbruk, om det blir kjørt utrykning osv. Det kjøres ikke utrykning hvis det ikke anses nødvendig. Mitt inntrykk er i hvert fall at det sjelden er viljen det står på. Er det noe som virkelig gjør at man trives i yrket, så er det gode og motiverte kolleger.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Ja, vi kan jo ikkje vere einig kvar gang. Det som forbausar meg er at det er så forskjellige meiniga om kva vær som var på plassen. Dei som var på plassen seie det var stjerneklar, og HRS seie no det var tette snøbyger. Eit anna spørsmål som ikkje er komme fram er det satt LRS Harstad. Vanlegvis ved ein redningsaksjon skal ein sette LRS, nettopp for å få inn ulike synspunkt.
    Kan ikke uttale meg om hva som ble bestemt i Harstad, men generelt er det gjerne ikke så vanlig å sette stab før det dreier seg om større aksjoner. Det kan jo også ta tid å sette stab. Blir en vurdering på om det er behov, da gjerne i samråd med HRS.

Beslutninger som tas vil være basert på drøfting med innsatsleder på stedet, operatører ved OPS, og HRS.

OR-6 Skvadronsmester

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    311 innlegg

Bare en kommentar til @magskors fortelling om at han har opplevd at politiet ikke har kjørt utrykning til et skadested. Det kan være flere grunner til at de har tatt det valget, men hvorfor ikke bare ta det opp med patruljen på stedet? Det synes jeg er mye mer redelig enn å kritisere dem anonymt her inne som de ikke er til stede. Husker det har vært nevnt tidligere i tråden også, og jeg svarte den gangen at operasjonssentralen har full oversikt over når patruljen starter og tidsbruk, om det blir kjørt utrykning osv. Det kjøres ikke utrykning hvis det ikke anses nødvendig. Mitt inntrykk er i hvert fall at det sjelden er viljen det står på. Er det noe som virkelig gjør at man trives i yrket, så er det gode og motiverte kolleger.
    Tatt opp fleire gangar, svar frå operasjonsentralen er alltid. Så lenge ein annan ressurs er framme først er det ikkje lenger fare for liv og helse og ein kan ikkje forsvare å køyre uttrykkning.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    147 innlegg
    Bedre å ta på refleksvest når det er nødvendig, eventuelt ha på reflekser festet med borrelås.

Politiet har en allsidig tjeneste, og kan plutselig stå midt i en skarp situasjon (eller andre situasjoner der vi ikke ønsker å bli sett). Da er det lite ønskelig å stå der som en lysende skyteskive.
    Jeg skjønner hva du mener, men politiet bør i mine øyne være en godt synlig etat - på lik linje med brann/ambulansepersonell. Det bør ikke være noen diskusjon at man 'kanskje kan komme i en situasjon' hvor vanlige patruljerende tjenestemenn skal leke ninja. Hvis det er kriteriet så burde alle tjenestemenn ha med seg finlandshette også og dagens reflekser fjernes.

Politiets oppgave er å gjøre samfunnet trygt med forebyggende arbeid og god, synlig tilstedeværelse og med å gå foran som et godt eksempel. Det gjør man ikke ved å kle seg mest mulig i sort for å blende inn, men heller viser at 'her er vi, godt synlige, og her er det trygt'.

Nå snakker jeg om patruljerende politifolk, vel å merke.
    Om det blir snakk om bevæpning osv så blir det selvsagt annerledes. Men jeg synes fortsatt at i en slik situasjon bør man ha folk bakerst/på perimeteren med knallgule klær på for å signalisere at her er Politiet. Ikke en gjeng paramilitære folk med hist og pist utstyr slik man så ofte ser i nyhetene.
    Sist endret av PF; DTG 182159A Dec 13 kl
    As you wish.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg

Generell nyhetstråd om Politiet

Jaha? Hvor i Norge, og i forbindelse med hvilken sak, er det du har sett paramilitære?

Og PF, jeg håper du vet forskjellen på å barbere deg og skjære av deg haken. På samme måte som det er en forskjell på å ikke ville fremstå som et opplyst juletre i en skarp situasjon, til å ikle seg finlandshette.
    Sist endret av Rittmester; DTG 182219A Dec 13 kl

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    147 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jaha? Hvor i Norge, og i forbindelse med hvilken sak, er det du har sett paramilitære?

Og PF, jeg håper du vet forskjellen på å barbere deg og skjære av deg haken. På samme måte som det er en forskjell på å ikke ville fremstå som et opplyst juletre i en skarp situasjon, til å ikle seg finlandshette.
    OK, kanskje "paramilitær" ikke bør brukes, med mindre man snakker om faktiske paramilitære styrker.
    Den ser jeg.
    Men, la meg sitere en politikilde direkte da, siden man ikke kan drive litt ordspill her inne uten at noen blir tråkket på tærne:
    "Slik det er nå ser man at politifolk nærmest «mekker» sine egne uniformer, ved å sette sammen de plaggene de føler egner seg best til forholdene de skal jobbe under" - Krister Sæther, Verneombud ved Bergen Politistasjon.
    Bildereferanser:
    http://h-a.no/Portals/0/artikkelbild...85147759_3.jpg (jeg vet at to av dem er hurtiguniformerte)
    http://www.aftenposten.no/migration_...80/+-nokas.jpg (min personlige favoritt)

Og ja, jeg bare satte det litt på spissen med finlandshetta. Ser ut til at min noe brautne debattering fungerer bedre i virkeligheten der det er tydeligere at jeg spøker litt
    Sist endret av PF; DTG 182248A Dec 13 kl
    As you wish.

Side 16 av 70 FørsteFørste ... 614151617182666 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Generell nyhetstråd om Sverige
    By Brillekorporal in forum Tema: Europa, USA og NATO
    Svar: 374
    Nyeste innlegg: 1 uke siden,
  2. Generell nyhetstråd om Danmark
    By Znuddel in forum Tema: Europa, USA og NATO
    Svar: 34
    Nyeste innlegg: 1 uke siden,