milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 58 av 58 FørsteFørste ... 848565758
Viser resultatene 2.281 til 2.301 av 2301

Tråd: Generell nyhetstråd om Politiet

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

Nærmeste bombegruppe er i Bardufoss, men driftes da av Forsvaret.
    Det er en EOD-enhet, så flykapringer er ikke det mest vanlige de driver med.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010

Muligens mat for en annen tråd, men det heter seg jo at vi skal ha et enhetspoliti, hvilket jeg forstår som at man skal ha samme grunnleggende utdanning. I tillegg til dette så har man jo diverse beredskaps/spesialavdelinger som kan bidra med spesifikk kompetanse (f.eks gisselforhandlinger).

Gitt at geografien i Norge er slik som den er, må vi kanskje ta inn over oss og forvente at en del av disse situasjonene blir håndtert av de ressursene lokalt politi har tilgjengelig? Med den kompetansen og de erfaringene som de måtte ha? I hvert fall til andre ressurser er tilgjengelig(hvilket kan ta tid. Vi lever tross alt i rom og tid.)

Det det hele munner ut i er kanskje det enkle spørsmålet, hva forventer vi egentlig at man skal få til som en førstelinjeinnsats?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Ledige stillingar i politiet står tomme på grunn av mangel på pengar. https://www.nrk.no/sognogfjordane/ha...ret-1.14474318

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

https://www.nrk.no/sognogfjordane/ha...ret-1.14474318
    Sakene tårnar seg opp for Bremanger lensmannskontor etter at dei mista to av tre politifolk. No sit sjefen igjen åleine med overflod av politioppgåver.

66% manko på folk altså...

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    https://www.nrk.no/sognogfjordane/ha...ret-1.14474318
    Sakene tårnar seg opp for Bremanger lensmannskontor etter at dei mista to av tre politifolk. No sit sjefen igjen åleine med overflod av politioppgåver.

66% manko på folk altså...
    I forhold til hva de var ja. Dette er sikkert en situasjon ingen synes er god. Så vil jeg faktisk regne med at oppgaver er flyttet, så jobben han sitter igjen med er ikke faktisk det 3 stykker gjorde før.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    I forhold til hva de var ja. Dette er sikkert en situasjon ingen synes er god. Så vil jeg faktisk regne med at oppgaver er flyttet, så jobben han sitter igjen med er ikke faktisk det 3 stykker gjorde før.
    I følgje artikkelen: – Eg må gjere arbeidet som før blei fordelt på tre tilsette, seier tenestadleiar Espen Gulliksen ved Bremanger lensmannskontor.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    I følgje artikkelen: – Eg må gjere arbeidet som før blei fordelt på tre tilsette, seier tenestadleiar Espen Gulliksen ved Bremanger lensmannskontor.
    Det er i tilfelle så svak ledelse at det er en sensasjon i seg selv - og jeg får meg ikke helt til å tro det. Har noen journalist sjekket dette med hans overordnede?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post

Kan legge til at dette er ein kommune med store avstandar, dårlege vegar og stor avstand til nærmaste andre politikontor. Er ein artikkel ein anna plass her på forumet der det var snakk om ein som truga folk med kniv i denne kommunen. Når politiet omsider dukka opp hadde knivstikkaren gått å lagt seg.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det er i tilfelle så svak ledelse at det er en sensasjon i seg selv - og jeg får meg ikke helt til å tro det. Har noen journalist sjekket dette med hans overordnede?
    Det veit eg ikkje, men i ein artikkel i lokalavisa for ei stund sidan så gjekk hans overordna ut å klaga over at han ikkje fekk tilsette folk. Han har stillingar, men ikkje pengar.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Vi snakker om Alta. Hvor store ressurser har de å ta av?

Når man tar ut passasjerer fra flyet, må man også ha tilstrekkelig med ressurser til å holde passasjerene samlet og under kontroll, i tillegg til andre oppgaver politiet skal ta seg av på stedet. Forstår det slik at de tok ut ti og ti, for man må jo klarere alle ved slike hendelser. En person blant passasjerene måtte også pågripes for ikke å etterkomme politiets pålegg.

Jeg så at stabssjefen uttalte at de må ta selvkritikk på at de ikke klarte å følge opp håndheving av sikkerhetssonen, og at han forklarte hvordan de jobbet med de ressursene de hadde tilgjengelig i Alta. Det er forskjell på å lene seg tilbake og være fornøyd, og det å være fornøyd med mannskapene ut fra de forutsetningene de hadde. De kommer nok garantert til å ta en debrief for å lære av aksjonen, i den hensikt å kunne forbedre seg.
    Helt enig. Det gjelder jo her å skynde seg sakte. Det hadde garantert oppstått skader dersom de hadde tømt flyet med en 'kom dere ut! NÅ!' melding. Og situasjonen vill nok ha blit enda mer uoversiktlig.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Helt enig. Det gjelder jo her å skynde seg sakte. Det hadde garantert oppstått skader dersom de hadde tømt flyet med en 'kom dere ut! NÅ!' melding. Og situasjonen vill nok ha blit enda mer uoversiktlig.
    Det er flypersonalet som er spesialister på flyevakuering, ikke politi. Evakuering blir øvet og drillet jevnlig i simulator.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/Q...-pa-Gardermoen
    I tillegg har flyplasser bakkemanskaper som bidrar i gjennomføringen av arbeidet. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at politiet anså bombetrusselen som lite realistisk, og dermed vektla den strafferetslige etterforskningen framfor ren krisehåndtering, men da burde saken framstå på en annen måte fra politiets side.
    Si vis pacem, para bellum

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Det er flypersonalet som er spesialister på flyevakuering, ikke politi. Evakuering blir øvet og drillet jevnlig i simulator.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/Q...-pa-Gardermoen
    I tillegg har flyplasser bakkemanskaper som bidrar i gjennomføringen av arbeidet. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at politiet anså bombetrusselen som lite realistisk, og dermed vektla den strafferetslige etterforskningen framfor ren krisehåndtering, men da burde saken framstå på en annen måte fra politiets side.
    Men er flypersonalet spesialister på bombetrusler?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Men er flypersonalet spesialister på bombetrusler?
    Er du i tvil?
    Si vis pacem, para bellum

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Er du i tvil?
    Jeg er i tvil om hva du og jeg diskuterer her. Jeg er ikke i tvil om at flypersonalet kan evakuering, som du har beskrevet i lenke over. Men da gjelder det evakuering på grunn av noe annet enn en bombetrussel. Jeg stiller meg heller tvilende til at flypersonalet innehar noe særlig ekspertise på bombetrusler. Jeg har selv jobbet i Airline security (Altså ikke airport security) og gjennomført IED søk på bro, tarmac og inne i flykropp før take off og før landing. Flypersonalet ga ikke inntrykk dengang at de hadde så veldig mye kunnskap om bombetrusler.

Dersom man skal overlate til fly og bakkepersonal å avgjøre om fly skal evakueres hurtig eller metodisk ved en bombetrussel, så har jeg en antagelse om hva resultatet ville ha blitt. Garantert en rask evakuering, men fremdels null kontroll på en potensiell bombemann.

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Men man kan jo spørre hvordan reaksjonen hadde vært hvis flyet hadde eksplodert i en gigantisk eksplosjon etter en time på bakken, og passasjerene fremedeles satt i flyet fordi de ble holdt tilbake der av politiet. Jeg tror det ville blitt noe kritikk mot politiet i media da....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Men man kan jo spørre hvordan reaksjonen hadde vært hvis flyet hadde eksplodert i en gigantisk eksplosjon etter en time på bakken, og passasjerene fremedeles satt i flyet fordi de ble holdt tilbake der av politiet. Jeg tror det ville blitt noe kritikk mot politiet i media da....
    Ja, det er jo en balansegang. Like ille ville det jo ha vært om en selvmordsbomber hadde satt av ladningen i en flokk med hurtig evakuerte passasjerer i en buss ellerr et terminalbygg. Nå regner jeg med, eller jeg må nesten anta at Politiet tok de vurderingene de tok basert på kunnskap eller i det minste en formening om at trusselen ikke var prekær.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011

Enig i det @jaffar skriver.

Politiet leder slike operasjoner fordi dette ikke kun handler om en ordinær evakuering. Alle passasjerer må klareres før de blir dimittert.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010

Litt eldre sak, og jeg vet ikke om avgjørelsen har kommet fra Høyesterett. Uansett en sak som nok blir stadig mer aktuell i disse datatider.

Skal Politiet kunne få "ransake" servere i utlandet, eller er dette et brudd på folkeretten?
    https://rett24.no/articles/tidal-bes...ett-i-avdeling

Saken har siden i høst vært under etterforskning av Økokrim, og av en kjennelse som nå er sluppet inn til behandling i Høyesterett, fremgår det at politiet ønsker tilgang til Tidals servere i utlandet. Dette motsetter Tidal seg, og nå er saken løftet opp på et folkerettslig nivå.
    For har egentlig norsk politi adgang til å gjøre beslag på en server i utlandet?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OF-1 Løytnant
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2004

Mann med øks skutt av politiet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...kritisk-skadet

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2013

Forrige uke var det knivstikking på parkeringsplassen utenfor huset til gamlingene, litt av en plass jeg vokste opp på...!

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Politiet har nokre få ting å ta seg til med i fylket.

https://www.firda.no/nyheiter/flora/.../s/5-15-786921
    Natt til søndag klokka halv tre ringde ein noko forvirra ungdom til politiet.

– Han sa at han var ein eller annan plass i Florø, men ante ikkje kor. Han lurte på politiet kunne hjelpe han, seier Gunnar Englund ved lensmannskontoret i Førde.

– Korleis kom politiet på sporet av han?

– Han prøvd å forklare politiet kor han var, men skjønte ingenting. Han gjekk og masa litt i området før han fant eit skilt med stadnamn på. Etterkvart fant politiet han, seier Englund til Firda.

18- åringen hadde ikkje gjort noko gale, men var rett og slett forvirra, legg han til.

https://www.firda.no/forde/nyheiter/.../s/5-15-786918
    Klokka 21.00 laurdag kveld kom politipatruljen i Førde over to brør som krangal i sentrum.

– Den eine broren hadde slått til den andre. Kva som er årsaka veit vi ikkje, seier Gunnar Englund ved lensmannskontoret i Førde.

Den eine broren enda med ein tur på legevakta for kontroll, medan den andre reiste heim att.

Brødrene er begge i 20- åra.

– Blir saka følgt vidare av politiet?

– Den endar nok med eit utvida familieråd, men det er ikkje politiet involvert i, humrar Englund.

Side 58 av 58 FørsteFørste ... 848565758

Lignende tråder

1. Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning
    By yamaha in forum Annen beredskap og myndighetsutøvelse
    Svar: 121
    Nyeste innlegg: DTG 212157A Mar 19, Thursday
  2. Generell nyhetstråd om Danmark
    By Znuddel in forum Fokus: Europa
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: DTG 171107A Mar 19, Sunday
  3. Generell nyhetstråd om Sverige
    By Brillekorporal in forum Fokus: Europa