milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 37 av 60 FørsteFørste ... 27353637383947 ... SisteSiste
Viser resultatene 1.441 til 1.480 av 2392

Tråd: Generell nyhetstråd om Politiet

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

Baserer professoren seg på faktisk analyse som er metodisk etterprøvbar eller driver han synsing?

Hvis det siste så burde han nok ikke signert som professor, men heller som "bekymret borger" eller noe sånn. Poenget mitt er at synsing fra en professor ikke har mer verdi enn annen synsing.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

2. Liker 88charlie likte dette
    OR-1+ Ledende flysoldat
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg

Oppfølging av saken i DB: http://www.dagbladet.no/2016/06/14/n...else/44518193/

- Et politi styrt av meningskontroll
    Politiforums redaktør Ole Martin Mortvedt er skremt, og mener politiets ledelse driver meningskontroll.

I en kronikk i Dagbladet i går, tok den anerkjente professoren Stig O. Johannessen for seg ledelsen i norsk politi.

Nå får han full støtte fra redaktør Ole Martin Mortvedt, som har 30 års erfaring fra politiet.

- Jeg er skremt over utviklingen. Før var det plass til markante ledere som Willy Haugli, Arne Huuse og Truls Fyhn. Dagens regime har systematisk kvittet seg med ledere som stiller spørsmål, sier Ole Martin Mortvedt.

- To eksempler er politimester Thorbjørn Aas som ikke orket mer. Han sluttet. Politimester Arne Jørgen Olafsen hadde stor suksess, da Follo politidistrikt ble omorganisert. Han ble definert ut, til tross for at han som politimester kunne vise til svært gode resultater, sier Mortvedt.

- Meningskontroll
    Redaktøren av Politiforum er oppgitt over det han beskriver som meningskontroll.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    822 innlegg

Dette er moderne ledelse i et nøtteskall. Omgi seg med JA-folk, ryggpissere og generelt folk som liker keiserens nye klær.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Artillery is the God of War

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    33 innlegg

"Nærpolitireformen – tidenes største bløff" - http://politiforum.no/no/meninger/le...25-T2JvM32.ips

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

Johannessen mistet all troverdighet med raljeringene sin rund bevæpningen av politiet. Mannen virker mer opptatt av å komme med bastante påstander som skaper oppmerksomhet enn å være saklig. Han har kommet med mye nyttig, men når man ser hvor ekstremt unyansert han er og hvor ekstremt tynn is han beveger seg på når han synser kraftig om ting langt utenfor sitt kompetanseområde så minner det mer om stadige skrik om oppmerksomhet enn noe annet.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

Odd objects attract fire. You are odd.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

I Forsvaret må befalene som skal bruke pepperspray selv kjenne på hvordan det oppleves å få pepperspray på seg. Politifolk blir ikke utsatt for noe lignende.

http://politiforum.no/no/nyheter/201...25-T2JvO2Z.ips

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    I Forsvaret må befalene som skal bruke pepperspray selv kjenne på hvordan det oppleves å få pepperspray på seg. Politifolk blir ikke utsatt for noe lignende.

http://politiforum.no/no/nyheter/201...25-T2JvO2Z.ips
    Lurer på om de skal gjeninnføre det i politiet også, og samtidig gjøre det obligatorisk å bli skutt på og slått med skarp batong så de kan kjenne det på kroppen selv. For det er jo argumentet for å sprute kjemikalier i øynene på folk.

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    102 innlegg

Nå er der HMS-messig en ganske betydelig forskjell på slag med skarp batong og skuddskader, kontra det å få pepperspray i panna som deretter renner ned i øynene.

Har selv fått opplæringen på pepper i Forsvaret, og hovedargumentet for eksponering ifbm opplæringen er, slik jeg ser det, at man da er forberedt på - og dermed tåler bedre - effekten av sprayen hvis man utsettes for denne senere. Ved bruk under pågripelse, massetjeneste o.l. blir man lett eksponert selv. Det er da greit å ha kjent effekten på kroppen fra før slik at sjokket ikke blir så stort i en skarp situasjon.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstr...ve%20Rikke.pdf

"Silkehanske og knyttneve - en kvalitativ studie av polititjenestepersoners møter med voldsutsatte barn".

Vold i nære relasjoner er et alvorlig samfunnsproblem. Anne F. K. Randa har skrevet sin masteroppgave om politifolks tanker og opplevelser i møte med voldsutsatte barn, og om hvordan politifolk løser slike oppdrag.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    120 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post

Har selv fått opplæringen på pepper i Forsvaret, og hovedargumentet for eksponering ifbm opplæringen er, slik jeg ser det, at man da er forberedt på - og dermed tåler bedre - effekten av sprayen hvis man utsettes for denne senere. Ved bruk under pågripelse, massetjeneste o.l. blir man lett eksponert selv. Det er da greit å ha kjent effekten på kroppen fra før slik at sjokket ikke blir så stort i en skarp situasjon.
    Studenten min var på ekstern hospitering i Sverige i år. Der gjennomgikk han godkjenning på pepperspray. Der fikk de smurt pepper under begge øynene, ventet noen sekunder før de fikk en batong og ble dyttet inn i ringen. Der måtte de kjempe i to minutter mot en person med pute mens de var påvirket av pepper. Etter to minutter gikk markøren ned "for slag", og de skulle gjennomføre korrekt pågripelse og påsett av håndjern.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1453 innlegg

Det er kanskje ikke utenkelig at vi får se flere slike saker etter at nærpolitireformen er ferdigstilt...
    https://www.nrk.no/sognogfjordane/fa...ode-1.13011024

Fann død person: Politiet ba finnarane sende MMS av den døde

Verken politi, lege eller ambulanse ville rykkje ut då tre kvinner fann ein død person utandørs i Balestrand. I staden bad politiet finnarane sende MMS-bilete av den døde.
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Det er kanskje ikke utenkelig at vi får se flere slike saker etter at nærpolitireformen er ferdigstilt...
    https://www.nrk.no/sognogfjordane/fa...ode-1.13011024

Fann død person: Politiet ba finnarane sende MMS av den døde

[FONT="]Verken politi, lege eller ambulanse ville rykkje ut då tre kvinner fann ein død person utandørs i Balestrand. I staden bad politiet finnarane sende MMS-bilete av den døde.
    [/FONT]
    Ei litt spesiell sak med fleire utfordringar. Kven har egentleg ansvaret for denne saka?
    Kjenne denne saka kun frå media, men er godt kjent i området og jobbar som kjent i ambulansetenesta.

3 kvinner finn ein død mann i ein hage i Balestrand. Og dei kontaktar AMK og Politi. Og ingen vil rykke ut. Ordføraren er sjølvsagt sjokkert.
    Nærmaste ambulanse ressurs er ca 30 min vekke med normal køyring. Neste ambulanse ressurs er ca 1,5 time vekke med normal køyring. Kvar ambulansane skal vere er styrt av Helse Førde. Å sende ambulanse for å ta seg ein som er død midt på natt er etter mi meining galskap når det er så lang køyretid. Ambulansen ville i tilfelle vere uten muligheit å ta seg av akutttilfelle.

I utgangspunktet er det ei lege oppgåve å konstantere at nokn er død. Nærmaste legeressurs er plassert i Førde, det er vel 2 t køyring. Det er kommunen som har bestemt at dei skal vere med i felles legevakt. Det er 2 legar på vakt og dei dekke eit enormt område. Skal ein lege sette seg i bilen for å sjå til denne døde er han vekke i minst 5 timar. Ville det vere fornuftig?

Politet. Tja er det deira jobb? Kanskje på eit overordna nivå, men kva kan ei politipatrulje gjere med ein død mann. Har politiet ein morspose i bilen? Igjen er det dette med avstandar, eg veit ikkje kvar næmaste politipatrulje er, men vil anta at dei er i dei meir sentrale delane av fylkje.

Det som skjedde til slutt var at det kom ein frå eit begravelsebyrå å tok den døde med seg etter fleire timar venting. Heller ikkje begravelsebyrå er det i kvar bygd og kommune. Og ikkje veit eg kva vaktordning dei har. Kan ikkje tenke meg at dei skal kunne rykke ut på eit augebliksvarsel.

Desse tre damene er sjølvsagt fortvila, men som dei seie. Ikkje på eigne vegne for dei vart behandla med respekt. Men på den døde sine vegne som måtte ligge der i fleire timar. Og det forstår eg godt, det er noko med etikken oppe i dette.

Kunne dette ha blitt løyst på ein betre måte? Ja,utan tvil etter mi meining. Men det er kommunen som må organisere det og på førehand sei at slik gjere vi det her i desse (heldigvis) sjeldne tilfella.

Mitt forslag er enkelt.
    Det er ein sjukeheim i bygda, send ut ein sjukepleiar (enten som er på jobb eller har bakvakt) for å sikre seg at pasienten er død, og om kan dekke den døde til. Samtidig varsle det lokale brannvesen som sender ut eit par mann og hjelper til med å få lagt den døde i ein morspose for så å frakte den døde til eit egna sted i påvente eit begravelsebyrå, eller at den døde blir stelt så pårørande kan komme å sjå han.

Det med mobilbilde tar eg ikkje opp, politet har erkjent at det var uheldig.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    565 innlegg
    Sitert
    2482 innlegg

...eller som det sto i artikkelen, det bodde en politibetjent i nærheten, og han var klar til å rykke ut. Han kunne fått anbrakt liket på et egnet sted for prisen av et par timers overtid.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    542 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Hva hvis dette ikke hadde vært inne i en hage, men i gata eller på annet offentlig sted der folk går forbi hele tiden? Skal et lik bare ligge der til alles "forlystelse"?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Hva hvis dette ikke hadde vært inne i en hage, men i gata eller på annet offentlig sted der folk går forbi hele tiden? Skal et lik bare ligge der til alles "forlystelse"?
    Difor eg meina at kommunane burde ha ein beredskap for slikt og då er det kommunale helsevesen og brannvesen som er nærmast. Ja, i dette tilfelle var det slik at ein politibetjent budde i nærleiken, men det er tilfeldig kvar politiet bur. Det er alltid eit lokalt brannvesen og kommunalt rimleg nærleik.

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    Nå er der HMS-messig en ganske betydelig forskjell på slag med skarp batong og skuddskader, kontra det å få pepperspray i panna som deretter renner ned i øynene.

Vel, også i dag utsettes studentene for indirekte påvirkning fra pepperspray. De slipper heldigvis å få kjemikalier rett i øynene, men de skal inn i et område der det er brukt pepperspray. I tillegg skal studentene gjennom opphold i rom med CS-gass i løpet av studiet.

Studentene får altså kjenne på en mer relevant effekt som i tillegg ikke innebærer kjemikalier rett i øynene.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

I 2011 kalte politiet det «helt uaktuelt» å bruke politihelikopteret som et skarpt verktøy. Nå, fem år etter 22. juli-terroren, er de godkjent som plattform å skyte fra.

http://www.aftenposten.no/norge/Fem-...e-580744b.html

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

I 2011 kalte politiet det «helt uaktuelt» å bruke politihelikopteret som et skarpt verktøy. Nå, fem år etter 22. juli-terroren, er de godkjent som plattform å skyte fra.

http://www.aftenposten.no/norge/Fem-...e-580744b.html
    Jeg regner med det var "helt uaktuelt" fordi helikopteret ikke var fysisk tilrettelagt/tilpasset for dette, og mannskapene hadde ikke trent på det?

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

VG går i strupen på politiet for valget av BMW som patruljebil. Er VGs frontalangrep berettiget, eller driver de cherry-picking og villedende manipulering av fakta?

VGs kommentar: "Fint skal det være"
    Det var dette fenomenet som rammet politiets biltestere ute på Rudskogen. De hadde mest lyst på en BMW, og derfor kjente de på seg at den akselererte raskest, hadde best sikt og best plass. Men der tok de feil.
    "Eksperter om politianbudet: Kan ha brutt loven"

Reportasjen der alt det gale dokumenteres: "Millionbilene"

Noen med tanker om VG har sitt på det tørre her?

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    414 innlegg

Vanskelig å si da de referer til flere forskjellige tester samt klik.no. Politiet er som regel minst to i bilen pluss last, da forandrer de fleste bilene seg med tanke på kjøreegenskaper slik at en biltest i en avis fort kan bli litt lett. Blålys på taket gir en annen aerodynamik og luftstøyen blir høyere. Drivstoff kostnadene ser jeg ikke er tatt med. Vedlikeholdsplan for bilparken finner jeg ikke.VW og driftsikkerhet.......sier seg selv. Sitte stilling/komfor og langtidsplager ved hyppig bruk av bilen står det ikke noe om. Det er mye som ikke står i VG som jeg tror politiet har en mening om.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1453 innlegg

Det som kunne ha vært interressant, er jo å se på hva andre land betaler for sine politibiler.
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    33 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    VG går i strupen på politiet for valget av BMW som patruljebil. Er VGs frontalangrep berettiget, eller driver de cherry-picking og villedende manipulering av fakta?

VGs kommentar: "Fint skal det være"

"Eksperter om politianbudet: Kan ha brutt loven"

Reportasjen der alt det gale dokumenteres: "Millionbilene"

Noen med tanker om VG har sitt på det tørre her?
    Mine førsteinntrykk var at jeg følte BMW'en som både raskere, mer komfortabel, med bedre plass på enkelte områder og med bedre sikt enn Passat'en. Nå har ikke jeg mange rundene med BMW'en og jeg er langt ifra noen bilkyndig, så det mulig inntrykkene mine endrer seg over noe tids bruk. Har heller ikke kjørt BMW'en i aktiv tjeneste, kun testkjøring.

Edit: Artikkelen fremstår som oppblåst flisespikkeri, og nok et forsøk på å lage høns av fjær. At de har lagd en "spesial"-artikkel med fancy grafikk tyder på et håpløst forsøk på å få saken til å fremstå som et produkt av god gravejournalistikk, noe den på ingen måter er. Mulig det er sommervikar-journalister som har fått frie tøyler?

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Det som kunne ha vært interressant, er jo å se på hva andre land betaler for sine politibiler.
    Interessant og se hvordan avgiftene er isåfall..

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    1069 innlegg

ÅÅÅ!!! Politiet har brukt masse penger på biler som er kjempedyre, da må VG lage en sak så den jevne VG leser kan få sitt daglige behov for sinne oppfylt.
    VG tar frem anbudsdokumentene de har tilgang til og bruker klipp og lim -metoden for å lage en "gravesak" .

Det kan hende prossesen ikke er perfekt, men sett i forrhold til sakene til VG er det en pryd.

Jeg lurer ofte på hvordan folk orker å lese VG, det er paradise hotel i skriftform.

Jeg angrer som ei bikkje på at jeg åpnet linkene, irritasjonen frarøver meg nattesøvnen.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    822 innlegg

Generell nyhetstråd om Politiet

Hm. Normalt ville jeg reagert på dyre innkjøp men prisforskjellen var ikke noe særlig da. En 5 serie er jo også noe annet enn en Passat.

Regner med det var 4x4?

Edit: var 4x4 ja

Eneste ankepunktet er kanskje bakkeklaringen men det blir ofte for/mot i forhold til kjøreegenskaper. Ser ikke det helt store problemet.

Det rare her er selvfølgelig at det ikke hadde blitt noen artikkel om de kjøpte en like dyr VW eller Skoda.
    Sist endret av 88charlie; DTG 291015A Jun 16 kl

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Mine førsteinntrykk var at jeg følte BMW'en som både raskere, mer komfortabel, med bedre plass på enkelte områder og med bedre sikt enn Passat'en. Nå har ikke jeg mange rundene med BMW'en og jeg er langt ifra noen bilkyndig, så det mulig inntrykkene mine endrer seg over noe tids bruk. Har heller ikke kjørt BMW'en i aktiv tjeneste, kun testkjøring.
    VG har laget noen bra saker om bl.a. den korrupte forsvarsadvokaten som prøvde å bestille kidnapping av fornærmede i en sak, m.m. Men hver gang media skriver noe om politiet virker det som de tyr til de skitneste triks for å sverte etaten.

Når det er sagt, de påstår jo at politiets egne fartsmålinger ikke stemmer overens med andre ting, f.eks. akselerasjon fra 0-100.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1453 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Interessant og se hvordan avgiftene er isåfall..
    Bare for å spinne videre på tanken, en ting er nå hvordan avgifter er utformet, og hvorvidt disse må betales eller om man har en eller annen fritaksordning for politiet, noe annet er vel at vi kanskje skal jobbe litt for å finne minste felles multiplum for hva en politibil egentlig er.

Uten sammenligning for øvrig, og ut fra det jeg ser på wiki, så har f.eks politiet i UK et lass med biler, og der blir faktisk Ford Fiesta brukt som patruljebil. Jeg mistenker at de har en finere inndeling av biler enn det PMDT opererer med, eventuelt er det veldig frittstående for distriktene å sammensette kjøretøyparken sin selv.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    822 innlegg

NOPD, altså politiet i New Orleans, bruker faktisk golfbiler langs Bourbon st.

Apropos. Jeg observerte en gang at en "kraftig" amerikansk turist i shorts og med øl i hånden satte seg ned på benken bakpå en sånn politigolfbil mens en pirliten politibetjent med briller skled rolig nedover stripen. 2 nanosekund etter at han merket økningen i ballast bak i bilen var håndartilleriet oppe, mannen arrestert og gjort fast med håndhjern på en dertil egnet stang på bilen. Interessant å observere hvordan turisten oppi alt dette klarte å unngå å søle øl fra den enorme plastkoppen han bar på.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    542 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

He he (mrk bare nesten sant): Miljøpartiet ber politiet ta trikk.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

http://www.politiforum.no/no/nyttig/...25-T2JzKZJ.ips

Ytterligere kritikk av medias stadige sensasjonsoppslag: Advokat Jens-Ove Hagen kommer med sterk kritikk av mediedekningen i etterkant av hendelsen på Grønland, der en somalisk kvinne ble skutt av politiet. Uten å ha innsikt i sakens fakta stilte særlig Aftenposten seg sterkt kritiske til politiets håndtering.

Spesialenheten for politisaker har i et grundig påtalevedtak på mer enn 12 sider konkludert med at tjenestemannen handlet i tråd med den treningen han var gitt i å takle en direkte konfrontasjon med personer med kniv. Bruken av skytevåpen var nødvendig, forsvarlig og forholdsmessig.

Etter at fakta i saken kom frem, ble det plutselig uinteressant for Aftenposten å kommentere den.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

Politiet har henlagt en sak mot en vekter der en politibetjent måtte fjerne vekteren fysisk fra en persons hals to ganger:

https://www.nrk.no/norge/holdt-nede-...-do-1.13000512

Videoen litt lenger ned på siden provoserer meg. Først nekter vekteren å slippe grepet rundt halsen til politibetjenten fjerner ham fysisk. Men i det han har løsnet grepet rundt halsen presser vekteren mot halsen med fingre på den ene hånden. Litt senere legger vekteren håndbaken mot halsen på vedkommende og presser, og det er når personen ligger på siden med håndjern på seg og en politibetjent med tilsynelatende kontroll foran seg. Enda en gang må politibetjenten fjerne vekterens hånd fysisk for å hindre ham fra å presse mot halsen.

Med forbehold om meget kreativ redigering fra NRK så er det vanskelig å forstå at saken ble henlagt. Når politiet på stedet ber vekteren om å fjerne seg og han ikke etterkommer pålegget så er det lite troverdig å snakke om nødverge.

Ingen bot for å ikke etterkomme politiets pålegg heller?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    154 innlegg

Enig! Dette kan umulig rettferdiggjøres som nødverge, ikke i det som er filmet iallefall. Nå vet vi jo ikke hva som skjedde i forkant i sin helhet, så potensielt kan det ha startet med en form for nødverge, men det som er i videoen er langt over grensen. Tydelig at vedkommende ikke klarer å finne tilbake selvkontrollen sin.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

Vekteren påstår at han hadde full kontroll over kvelningen(e). Jeg tror ikke nødvendigvis han hadde problemer med selvkontrollen. Det virker mer som et oppblåst ego som "kan kampsport" og tror han er verdensmester og derfor ikke trenger å f.eks. følge pålegg fra politiet. Han virker jo ganske rolig når han presser mot halsen etter at han ble revet løs fra halsgrep av politiet.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    939 innlegg

Flere som reagerer på henleggelsen:

Jussekspert reagerer på henleggelse: – Her svikter rettsstaten

Strafferettsekspert Alf Petter Høgberg er svært kritisk til maktbruken Ole Kristian Kvammen (27) ble utsatt for av en vekter på festival. – At denne saken henlegges svekker folkets tillit til rettsstaten, sier han.

https://www.nrk.no/norge/jussekspert...ten-1.13026425

Sent fra min D6603 via Tapatalk

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg

Flere som reagerer på henleggelsen:

Jussekspert reagerer på henleggelse: – Her svikter rettsstaten

Strafferettsekspert Alf Petter Høgberg er svært kritisk til maktbruken Ole Kristian Kvammen (27) ble utsatt for av en vekter på festival. – At denne saken henlegges svekker folkets tillit til rettsstaten, sier han.

https://www.nrk.no/norge/jussekspert...ten-1.13026425

Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Kjenner at Mullah Kreket, soningsforholdene til terroristen og lignende er mer drepen for min tro på rettsstaten enn dette..
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

37. Liker MMB likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    89 innlegg

En vekter som tyr til unødvendig og overdrevet vold? Nei, nå har jeg aldri... Det neste sjokket blir vel å oppdage at vann er vått.
    meh

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg

Sjokket er jo ikke at han der vekterfjotten tyr til overdreven og ulovlig maktbruk, sjokket er vel at saken henlegges. Det er langt utenfor min fatteevne. Selv om man legger vekterens versjon av hva som har skjedd til grunn er dette langt, langt utenfor hva som er tillatt som nødverge.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

40. Liker Znuddel likte dette
    OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg

"Jeg hadde full kontroll" er liksom ikke helt kompatibelt med nødverge.

Og statsadvokatens vurdering:
    I statsadvokatens drøfting er det kun foranledningen, og ikke situasjonen der Kvammen holdes nede, som er vurdert opp mot nødvergeparagrafen.
    Hvis statsadvokaten mener at situasjonen videoen viser ikke faller inn under nødverge (siden han ikke har vurdert det) så må det jo nødvendigvis straffeforfølges?

Savner også forelegg for å ikke etterkomme pålegg fra politiet (minst tre ganger). Er det noen som bør få konsekvenser for det så er det vektere.

42. Liker 88charlie likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    120 innlegg

Jeg ser for meg et par politibetjenter som river seg i hodet her. Det er helt utrolig. Bare det han sier i intervjuet bør være nok til å få han dømt.

"Jeg oppfattet at politiet ikke hadde noe som helst kontroll og fortsatte med det selv om politiet konkret beordret meg å slippe".

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    6 innlegg

Pkt. 1
    For å kunne rettferdiggjøre bruk av potensielt dødelig vold i nødverge, skal den handlingen som skal avverges være ganske alvorlig. Ref. Proporsjonalitetsprinsippet.
    Halsgrep, uansett teknikk kan være, og har vært dødelig. Langt mer dødelig enn f.eks. skudd i beinet fra politiet.
    https://www.nrk.no/norge/slik-reager...tak-1.13028066

Pkt. 2
    Hvis man har trent kampsport i et seriøst miljø, har man lært at man aldri skal bruke mer makt/vold enn nødvendig, og ikke utsette andre for skade/fare om det kan unngås. Er du trent i kampsport bør du også gjerne ha fått med deg andre teknikker for håndgemeng.

Pkt. 3
    Nødverge skal opphøre når angrepet/ handlingen er avverget, noe som må sies å være tilfellet når politiet er på stedet og har kontroll. At noen med et vekterkurs mener seg berettiget til å overprøve politiets vurdering av når politiet har kontroll, er i beste fall et uttrykk for manglende innsikt i egen rolle og begrensninger.
    Når man i tillegg mener at man kan velge å ikke forholde seg til meldinger og ordre fra politiet, har man trumfet den man bakser med, som i utgangspunktet bare valgte å ikke etterkomme en vekter/ordensvakts meldinger/ ordre.

Som gammel vekter/dørvakt kan jeg med hånden på hjertet si at denne typen vektere/ordensvakter finnes det dessverre for mange av, og de er best egnet som teinemat.
    I min tid har jeg vært i situasjoner der man har måttet ta hardt i folk og påføre andre skade, men aldri har noen av mine kolleger måttet ty til halsgrep for å få kontroll.
    Og da var vi direkte involvert i knivstikking, ran med sprøyte, kniv og våpenkopi, slagsmål med massiv voldsbruk med og uten gjenstander, bolede ruslebiffer på amfetamin og folk med psykose.
    Har ikke hørt om et eneste halsgrep brukt i de årene jeg jobbet i den bransjen.

Side 37 av 60 FørsteFørste ... 27353637383947 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Generell nyhetstråd om Danmark
    By Znuddel in forum Tema: Europa, USA og NATO
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: 7 Timer siden,
  2. Generell nyhetstråd om Sverige
    By Brillekorporal in forum Tema: Europa, USA og NATO
    Svar: 371
    Nyeste innlegg: 10 Timer siden,
  3. Generell nyhetstråd om helsevesen, brann og redning
    By yamaha in forum Annen beredskap og myndighetsutøvelse