Side 52 av 52 FørsteFørste ... 242505152
Viser resultatene 2.041 til 2.075 av 2075
    Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    16

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

^ De har i alle fall utdypet livssituasjonen til gjerningsmannen til minste detalj (noe jeg for øvrig ikke har noe i mot), men de hadde fint klart å finne en annen overskrift for å skape interesse for å lese videre. Sannsynligvis hadde ingen kunnet kritisere/dømme politifolkene om de hadde vurdert situasjonen så livstruende at de valgte å skyte for å drepe. I dag lever gjerningsmannen i beste velgående, og det virker som at han selv har forstått hvor heldig han var.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    16

https://www.svt.se/nyheter/polisforb...ikspolischefen

Polisförbundet retter kritikk mot rikspolischefen i lys av hendelsen natt til lørdag, der rundt 20 skudd ble avfyrt mot huset til en polititjenesteperson. Hendelsen føyer seg inn i en rekke angrep rettet mot politifolk i Sverige.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

To artikler om politioperasjonen under sykkel VM i Bergen:

Sjelden har så mange politifolk vært samlet under én og samme operasjon. En av nøklene for å lykkes med sykkel-VM i Bergen, var å samle planverk og informasjon på digitale flater.

https://www.politiforum.no/artikler/...kkel-vm/410180

Politifolk på tvers av distriktsgrensene jobbet sammen under sykkel-VM i Bergen i september. Stian fra Bergen og Rune fra Oslo er noen av dem.

https://www.politiforum.no/artikler/...-landet/410193

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Når alkoholen går inn går vettet ut, sier et gammelt jungelord:

Flere steder i landet fikk politiet en travel natt i forbindelse med halloween. I Bergen hadde enkelte gått litt for langt i å velge ut antrekk, og politiet så seg nødt til å arrestere en mann utkledd som terrorist.

- Flere ganger i løpet av kvelden fikk vi meldinger om en mann utkledd med bombevest i Bergen sentrum, sier operasjonsleder i Vest politidistrikt Bjarne Rebnord til Dagbladet.

Like før midnatt ble mannen pågrepet utenfor et utested.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/her...ergen/68832426

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Løkrull.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Får ta med ei litt dårleg hending og. https://www.firda.no/nyheiter/sogn-o.../s/5-15-477961
    Politimann sikta for familievold.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Løkrullen står nå frem med fult navn:

Lørdag kveld skulle polske Pawel Maciuszek på halloween-fest. Utkledd som terrorist med hjemmelaget «bombevest», militærjakke og palestinaskjerf fikk han mye oppmerksomhet.

– Jeg drakk en øl på en pub før jeg tok bussen til Bryggen. Der håpet jeg på å komme inn på en engelsk pub, men den viste seg å være stengt, forteller polske Pawel, som har bodd i Bergen i fem år.

Han ble derfor gående gatelangs en stund.
    https://www.bt.no/nyheter/i/zRb99/-Jeg-onsket-a-skremme

Folk her i vestlandshovedstaden er så jævla nedsnødd at en ikke skulle tro at det var sant...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Meget fornøyd med at boten ihvertfall er femsifret. Knøl.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Politidirektoratet skal utrede bruk av elektrosjokkvåpen:

https://www.nrk.no/norge/politidirek...pen-1.13755727

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post

Begynner å bli fullt i utstyrsbeltet da... Taser, pistol, magasinholder, håndjern, batong, pepper, leatherman ++ (ekstra taser-patron?)

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post

Ble ikke dette utredet for en tid tilbake da?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Det er jo nesten så man begynner å lure på hva som kom først, vådeskuddene eller mediedekninga....
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...on/a/24178531/

Politimannen hadde glemt at det var magasin i maskinpistolen. Dermed gikk det av et vådeskudd.
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    1

PST SLAKTER BEVÆPNINGSRAPPORT:
    – Tiden er overmoden for bevæpnet norsk politi
    http://www.tv2.no/nyheter/9478090/

*Prøv finn og erstatt til å bytte bevæpning med bemanning

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av batteristatus Vis post
    PST SLAKTER BEVÆPNINGSRAPPORT:
    – Tiden er overmoden for bevæpnet norsk politi
    http://www.tv2.no/nyheter/9478090/

*Prøv finn og erstatt til å bytte bevæpning med bemanning
    Det som forundrer meg mye er den svart hvitt-tenkingen, med et for stort innslag av idealisme, som har preget bevepningsdebatten. Hvor ble det av den pragmatiske, nyanserte, praktiske tilnærmingen? Dette kom litt for tydelig fram i forbindelse med avvepningen av poltiet på Gardermoen.

Når en fagetat nå kommer med en så pass klar uttalelse kan jeg ikke forstå at noen på ansvarlig hold lenger vil tøre å hevde noe annet. Venter spent.
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

"Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Trengs det et halvt år for å utrede en sånn sak? Unødvendig ekstra belastning for tjenestemannen som allerede hadde vært gjennom en tøff situasjon.

Bare det å ha roen til å drive å skyte etter foten er jo imponerende.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Trengs det et halvt år for å utrede en sånn sak? Unødvendig ekstra belastning for tjenestemannen som allerede hadde vært gjennom en tøff situasjon.

Bare det å ha roen til å drive å skyte etter foten er jo imponerende.

Støttes. Skuddet mot foten kom iflg. media da GP var under 3 meters avstand, med hevet øks og under bevegelse. Det krever litt, for å si det mildt. Forøvrig skal bistandsadvokaten til 29-åringens anke avgjørelsen til Spesialenhetens da de ønsker ny vurdering om skuddet var eneste mulighet politiet hadde i situasjonen. Det er bare å gratulere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Det var en mulighet til, to i brystet en i panna.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

I realiteten var vel det eneste alternativ ja, kan vanskelig se for meg at han kunne snu ryggen til og trekke unna uten å risikere egen eller siviles helse.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Jeg kjenner ikke saken i detalje, men basert på det jeg leste over så var tiden ute. Basert på egne erfaringer fra TIM så er prestasjonen til politiet på et høyt nivå. Hva som er foranledningen og hva som gjorde at vedkomne angrep en politi med øks vet jeg ikke. Politimannen skal være glad han er i livet for 3 m er vanvittig kort i en slik sammenheng.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

3 meter er godt innenfor «skyt for å stoppe med 100 % sikkerhet» radiusen min i alle fall om noen har hevet øks. Tjenestemannen skal ha vært bra sikker på egne skyteferdigheter for å ikke sikte på på et større mål enn foten.

Sent from my iPad using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Store forskjeller på lønn innad i etaten, 124.300 kr i lønnsforskjell for samme jobb i ulike distrikter:

Politiforum har bedt om innsyn i hva de tolv politidistriktene har satt som minstelønn for ansatte med stilling som operasjonsleder. Svarene viser at lønna varierer fra lønnstrinn 58 til lønnstrinn 70 for en operasjonsleder uten tilleggsansvar. Det betyr at de dårligste betalte er sikret 499.600 kroner i året, mens de best betalte er sikret 623.900 kroner.
    https://www.politiforum.no/artikler/...tilling/412931

Selv blir jeg skremt over at lønnsnivået i så viktige stillinger ligger så lavt. Kjenner selv til feks. flere nyutdannede ingeniører, riktig nok de fleste innen åljå, som har/hadde startlønn som ligger fra 550k og oppover, og som fagpersoner så imponerer de ikke noen med andre ting enn fancy utdanning (fra en profilert institusjon) og fin profil på linkedin. I praksis kunne vi henta inn en uteligger fra gata og gitt han samme opplæring, så hadde vedkommende lett i mange tilfeller overgått mr.siv.ing. fra NTNU.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Så lavt? Se på lønnsnivået i det offentlige og ikke i det private. F.eks. er begynnerlønnen for en stipendiat ved UiO, der kun de som har de absolutt beste mastergradene kommer i betraktning, en begynnerlønn på 436900, og begynnerlønn for postdoktor, med Ph.d. og gjerne 60 kvalifiserte søkere på en stilling, er 490900.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

12 lønnstrinn innenfor samme stilling er mye, men ikke helt uvanlig - tenk forskjell i ansiennitet, kvalifikasjoner etc +konseptet med individuelle krav i lokale lønnsforhandlinger. (De som er flinke til å argumentere kan fort få mer..)

Jeg vet ikke om det er vanlig med stort spenn i alder og grad (i hvor stor grad følger grad stilling i politiet?) for operasjonsledere?

Å ja, om du blir skremt av dette vil jeg fraråde at du begynner å sette deg inn i lønnsnivået i det offentlige, da vil du trolig aldri sove godt igjen.
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Nyutdannete på master-nivå i det private tjener ikke nødvendigvis så bra heller. Jeg mener uansett det blir feil å sammenligne med oljebransjen. Jeg skjønner at operasjonsleder er en lederstilling med krav til erfaring og kompetanse. Hvordan faller det ut om man sammenligner med noe tilsvarende i Forsvaret? Er kompanisjef en grei ekvivalent? Eller kanskje S-3?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    22

En kompanisjef ligger på ltr 56-58 (kapt) og en S-3 rundt 62-65(maj)
    482 500-499 600 og 537 700-569 000
    Svolten og tyst, samband fyst

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Greia her er vel at man er ansatt i samme jobb hos samme arbeidsgiver men likevel har så store forskjeller at en med 37 års erfaring og masse etterutdanning får lavere betalt enn ferske nytilsatte med kort fartstid og lite etterutdanning andre steder. Og dette før man regner inn individuelle lønnsforhandlinger som kan gjøre forskjellen enda større.

Man snakker om ett politi og effektivisering, men samtidig øker forskjellene både internt men også ut mot publikum.

Det er ikke bare på Operasjonssentralen grunnlønna avviker fra sted til sted, også ned på avdelingsnivå internt i de nye distriktene såvel som landsbasis.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Det høres veldig ut som forhold man er vant til å høre om fra amerikanske selskap; de er veldig gode på å gi folk gode vilkår for å få de inn døra, men når de først er inne skjer det lite.
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Og i andre nyheter, riksadvokaten beordrer at spesialenheten etterforsker henlagt sak mot Oslo politidistrikt.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/8...-Oslo-politiet

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Interessant intervju med redaktøren for Politiforum i Uniforum, internbladet for ansatte ved Universitetet i Oslo: Politiforum-redaktør: – Folk har vært redd for å bli sett sammen med meg

Politiforum-redaktør Ole Martin Mortvedt forteller om tøffe tak for å rapportere fra innsiden av Politiet, og om en kultur tidvis preget av frykt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    16

For å si litt i forbindelse med operasjonslederne som nevnes over, så er dette vanligvis meget erfarne politifolk. Det er en stilling med stort ansvar, operasjonsleder er distriktets øverste leder på operasjonelt nivå ved alle hendelser der stab ikke er satt. En kan si at operasjonsleder er politimesterens forlengede arm, med ansvar for flere hundre tusen innbyggere (varierer selvsagt etter PDs størrelse).

Selve lønnen er vel ganske "grei", - grunnlønn med skifttillegg og belastningstillegg (og litt overtid) er fort oppe i 750.000 +, i lønnstrinn 65.

Tidligere fikk man lønn etter grad og det var likt over hele landet, men nå er det opp til distriktene. Lønnsforskjellene ble faktisk dyrket frem for å verdsette kurs/etterutdanning m.v. (og med henblikk på senere lønnsoppgjør), men de forskjellene som vi ser nå var det vel ingen som hadde i tankene.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

I en medarbeiderundersøkelse i politiet svarer 314 at de har fått uønsket seksuell oppmerksomhet i løpet av det siste året. 20 av dem flere ganger i uka.

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...t-15678685.ece

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg kjenner ikke saken i detalje, men basert på det jeg leste over så var tiden ute. Basert på egne erfaringer fra TIM så er prestasjonen til politiet på et høyt nivå. Hva som er foranledningen og hva som gjorde at vedkomne angrep en politi med øks vet jeg ikke. Politimannen skal være glad han er i livet for 3 m er vanvittig kort i en slik sammenheng.
    Enig i egentlig alle talere her. "alle" vet at politiet skyter etter bein". Men sannheten er at politiet skyter etter bein om det er forsvarlig, har du først kommet så langt opp i eskaleringskjeden for maktanvendelse at du er klar til å skyte har ting en tendens til å gå så fort at finsikting og valg av siktepunkt ikke alltids lar seg gjøre. Jeg har lite kjennskap til akkurat denne situasjonen, men om mannen var tre meter unna og utgjorde en så stor trussel at jeg var klar for øyeblikkskudd, kan jeg bare håpe på at jeg og hadde klart å sikte mot beina. Som Aquila sier i posten under den jeg siterer, 3 meter og hevet øks er for meg klare signaler om at det viktigste er å få 100% sikkert stoppet trusselen mannen utgjør. Om løsningen man landet på var å skyte mot overkropp til målet lå i ro på bakken tror jeg framdeles det hadde vært en riktig vurdering. Men som sagt, enorm respekt til tjenestemannen som holdt hodet og drillen kaldt. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg hadde klart å redusere skadeomfanget så bra
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Jeg ser at politiet er ute med en rapport angående overgrepssakene i Tysfjord. Den er, passende nok, illustrert med et isfjell på forsiden.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...er/a/24197489/

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Adressa rapporterer om en merkelig sak i dag:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...n-15700907.ece

Politimann skal ha gitt råd til mann som skjøt ulv - tiltalt av Spesialenheten Etter at ulven var skutt i Lierne oktober i fjor, skal politimannen ha gitt skytteren råd om hva han skulle si i avhør for å få saken henlagt.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 52 av 52 FørsteFørste ... 242505152

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter