Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 51 av 55 FrsteFrste ... 414950515253 ... SisteSiste
Viser resultatene 2.001 til 2.040 av 2194

Trd: Generell nyhetstrd om Politiet

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Sv: Generell nyhetstrd om Politiet

Politiet i fagre Stryn oppklarer sak med internasjonale forbindingar. http://politiforum.no/no/nyheter/201...25-T2ZfW5o.ips

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

https://www.nrk.no/ytring/politiet-p...ata-1.13654777

"Politiet p data - og i gata", av Nina Skarpenes, rektor PHS. Innlegget er et svar til enkelte som har tatt til orde for endring av opptakskravene ved Politihgskolen, og forklarer p en god mte hvorfor kravene ikke br endres.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

13 menn, deriblant Metkel Betew og Lars Harnes, m mte i Oslo tingrett 19. september.

https://www.nrk.no/norge/_-de-ma-for...ert-1.13666142

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Politiet melder p NRK i dag at de ikke er tildelt mandat og utstyr s de er kapable til forsvare hovedflyplassen mot terror. Flott.

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Politiet melder p NRK i dag at de ikke er tildelt mandat og utstyr s de er kapable til forsvare hovedflyplassen mot terror. Flott.
    Dette du tenker p?

https://www.nrk.no/norge/onsker-beva...lig-1.13670117

Det skal bli interessant se hvem som blir holdt ansvarlig nr angrepet skjer og politiet er ute av stand til gripe inn. Sannsynligvis vil ingen bli holdt ansvarlig, men man velger vel enda flere reformer for f det til se ut som at man gjr noe.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Det ha vpnet personell p flyplasser er et tiltak som vi vet virker. Filmsnutten under er et av flere eksempler p at vpnet politi vil begrense antall drepte ved det mest sannsynlige scenariet (kombinert PLIVO og selvmordsbomber).

https://youtu.be/Cyd0rVxPLnM

PS. I terroranslaget som filmen er fra s var den frste vpnede responsen fra en tolltjenestemann. Uheldigvis fanns det sivil politi p flyplassen som var ikke var vpnet, mange flere mennesker hadde overlevd hvis ogs disse hadde vrt vpnet (en sivil uvpnet politi prvde uten hell stanse en av terroristene).

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Det ha vpnet personell p flyplasser er et tiltak som vi vet virker. Filmsnutten under er et av flere eksempler p at vpnet politi vil begrense antall drepte ved det mest sannsynlige scenariet (kombinert PLIVO og selvmordsbomber).

https://youtu.be/Cyd0rVxPLnM

PS. I terroranslaget som filmen er fra s var den frste vpnede responsen fra en tolltjenestemann. Uheldigvis fanns det politi i sivilt p flyplassen som var ikke var vpnet, mange flere mennesker hadde overlevd hvis ogs disse hadde vrt vpnet (en uvpnet politi prvde uten hell stanse en av terroristene).

Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

- En lpetur p 2,6 km frem og tilbake for hente vpen.

Det sier noe om kompetansen til Bevpningsutvalgets leder, sosionomen Anne Kari Lande Hasle, nr hun snakker om at det er tilstrekkelig med mer synlig (og ubevpnet) politi.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Jeg gir meg over..

Hasle innser at nr ordensmakten vurderer bruke vpen er det fordi situasjonen krever det, ikke fordi man har ftt ett innfall om en svrt alternativ form for skiskyting?
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

En tilfeldig stakkars voksen mann forvillet seg inn i Brugata, og ble visitert etter vpen. Utrolig nok fikk han, p foresprsel om lovligheten rundt visitasjonen, se en skriftlig beslutning. Dette var s utrolig at han kontaktet media, og dette synes tilsynelatende journalistene ogs at var en utrolig hendelse iom. at de har skrevet en lengre artikkel om hendelsen:

https://www.dagbladet.no/nyheter/her...nende/68696597

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    En tilfeldig stakkars voksen mann forvillet seg inn i Brugata, og ble visitert etter vpen. Utrolig nok fikk han, p foresprsel om lovligheten rundt visitasjonen, se en skriftlig beslutning. Dette var s utrolig at han kontaktet media, og dette synes tilsynelatende journalistene ogs at var en utrolig hendelse iom. at de har skrevet en lengre artikkel om hendelsen:

Jeg blir matt.... og litt lei meg p vegene av media som har blst opp denne "ikke" saken.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Det er ikke s rent lite trist at den uskyldige mannen fler seg trkket p han heller.. Hva blir det neste?
    Ad astra per aspera

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Tja.

Men hvis folk ikke er klare over mten politiet gjr ting p, og stiller sprsml om det, s er det vel media sitt ansvar underske saken, for s og forklare gjennom en god artikkel hvorfor politiet gjr det slik. Om ikke annet, s kan man jo kalle det folkeopplysning.
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Menig
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0

Jeg synes det er hrreisende at politiet har hjemmel til ta seg slikt til rette. Det gir jo tilnrmet total frihet. Var det lovmakers intensjon? Jeg ville oppleve det som en dyp krenkelse av min private svre.
    Har de en reel mistanke mot nevnte person? Str maktanvendelsen i forhold til mistanken?
    Akkurat i dette tilfellet synes jeg en viss form for "profiling" hadde vrt rettferdiggjort.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Dette var avgrenset i tid og rom

Grunnlaget for beslutningen er forebygging av vold, siden omrdet til tider er belastet med voldskriminalitet
    Synes du virkelig dette er "tilnrmet total frihet" ?

Jeg ser for meg ramaskrikene hvis lot hvite middelaldrene menn spasere usjekket gjennom, mens unge menn med et ikke-vestlig utseende ble sjekka..
    Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Hjemmelen ser ut til vre i orden, s om noen har problemer er det lovgiverne som er riktig adressat.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Egentlig forstr jeg ikke problemet, selv om jeg kan skjnne at noen ikke liker "ptrengselen". Politiet gjr jo ikke dette for trakassere, ei for noen annen grunn enn opprettholde ro og orden, forebygge kriminalitet hvor man tidligere har sett en trend, og generelt sett sikre trygghet ved vre proaktive, heller enn reaktive.

Dessuten, om man ikke har noe skjule, hva er s problemet?

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Dette er jo omtrent like inngripende som promillekontroller. Sistnevnte har f innvendinger mot. Jeg tror forskjellen er at de fleste er ukjent med at slik fisking etter vpen foregr, og hjemmelen for det. Jeg tror de fleste tror at man kun kan kontrolleres ved konkret mistanke. Og da er det jo bare bra at media omtaler metoden og grunnlaget og gjr det bedre kjent i befolkningen. S kan man alltids diskutere om denne artikkelen belyste emnet p en god mte.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Vi har jo vendt oss til kroppsvisiteres av vektere rett som det er nr vi skal ut og fly. Jeg har ikke tenkt over hva slags hjemmel de har til det fr jeg leste denne trden.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Politiet i Bod leter etter minst 1 stykk automatvpen (politets ord, ikke mine) som ble brukt i natt. Mann pgrepet, og mistenkt for ha skutt i ruspvirket tilstand.

https://www.an.no/nyheter/bodo/polit...e/s/5-4-594208
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

s var det pan igjen
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Si vis pacem, para bellum

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Det er jo fra april..?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Si vis pacem, para bellum

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Ser ikke helt nyhetsverdien i skrive en hel artikkel om et vdeskudd som skjedde for fem mneder siden.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Vi har jo vendt oss til kroppsvisiteres av vektere rett som det er nr vi skal ut og fly. Jeg har ikke tenkt over hva slags hjemmel de har til det fr jeg leste denne trden.
    Den er veldig grei. Du har full rett til nekte kroppvisitering av vektere men de har full rett til nekte deg inngang p flyet (og flyplassen generelt) om du nekter (de fleste vektere spr fr du kroppsvisiterer deg eller fysisk gr gjennom din bagasje men mangel p protest vil nok oftest tolkes som samtykkelse fra din side). De kan ogs foreta sivile arrestasjoner (som alle andre nordmenn) om de mistenker at du har noe ulovlig p deg, men kan ikke kroppsvisitere deg uten ditt samtykke selv etter arrestasjon med mindre de mener liv og helse str p spill over det, Dette m politiet gjre nr de blir pkalt (noe som er pkrevd under alle sivile arrestasjoner og frihetsbervelser)

Samme gjelder de fleste utesteder og andre omrder der vektere foretar kroppsvisiteringer og undersker vesker og tilsvarende. Dette gr under reglene for halvoffentlige omrder der eier eller de som handler p eiers vegne (vektere) kan nekte folk avgang eller kaste folk ut om de ikke oppfyller omrdeeiers krav (s sant disse kravene ikke strider mot norsk lov) eller offentlige vedtatte krav (sjenkekontrollens krav, etc).

Vektere har ingen form for politimyndighet utover det den gjevne nordmann har, grei huskeregel.

Husk ogs p at tollere er ikke vektere! Tollvesenet har hjemmel til sjekke omtrent hva det skal vre s lenge de har ett fnugg av mistanke om at det dreier seg om ulovlige gods.
    Sist endret av orcbuster; 25-09-17 kl 10:16

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post

Kan forvrig tilfye at p de snart 2 ukene etter denne artikkelen har det vrt minst 4 separate knivstikkinger i det nromrdet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Denne har vrt diskutert lenge, men n har PST ftt medhold i Statsrd:

Justis- og beredskapsdepartementet
    Med hjemmel i sikkerhetsloven 5 a nedlegges forbud mot bygge planlagt gangbro over Kristoffer Aamots gate i Oslo kommune der deler av broen gr innenfor PSTs perimetersikring mellom Nydalen all nr. 35 og 37.
    Justis- og beredskapsdepartementet gis fullmakt til oppheve byggeforbudet dersom PST flytter ut av lokalene, eller behovet for forbudet av andre grunner bortfaller.
    (Nyheitssak)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Etter VM i Bergen der det viste seg at bevpnet politi slett ikke er s skummelt, kan vi legge debatten dd og bare si at siden terrortrusselen n er konstant s rigger vi oss deretter?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Dream on, @Navytimes.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Dream on, @Navytimes.
    Tar du livslgnen osv

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Luftfartsdirektr Lars Kobberstad retter sterk kritikk mot Bevpningsutvalget, som forsker forhindre at politiet er bevpnet p Gardermoen. Luftfartsdirektren stiller seg svrt kritisk til Bevpningsutvalgets vurderinger.

Blant annet nevner Kobberstad anslaget mot Atatrk lufthavn i Istanbul i 2016, der 45 personer ble drept (og flere hundre skadd) i lpet av 90 sekunder, fr bevpnet sikkerhetspersonell skjt og drepte de tre terroristene.

https://www.nrk.no/norge/full-usemje...pen-1.13713244

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Enda godt Anne Kari Lande Hasle har svar p problematikken for Gardermoen sin del:

Flyplassen m ogs utformast slik at ein kan unng store undige folkemengder, seier Hasle.
    Jeg blir helt matt.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Overskriftene varierer fra avis til avis, men det ser ut til at en politiman har blitt alvorlig skadet under en unsket hendelse ved en velse i Agder.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/E...pa-ovingsarena

https://www.nrk.no/sorlandet/politim...kke-1.13727002

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Jeg blir helt matt.
    herrejemini, den dama er s full av gode sitater
    Sist endret av Signal_m; 10-10-17 kl 13:50 Begrunnelse: siteringsrot
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Overskriftene varierer fra avis til avis, men det ser ut til at en politiman har blitt alvorlig skadet under en unsket hendelse ved en velse i Agder.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/E...pa-ovingsarena

https://www.nrk.no/sorlandet/politim...kke-1.13727002
    Politimannen som tirsdag ble alvorlig skadet p en vingsarena i Aust-Agder ligger i kunstig koma. N bekrefter Spesialenheten at det var snakk om en eksplosjonsulykke.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...on/a/24160750/

Flashbang eller sjokkgranat som gikk av kanskje?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

https://www.nrk.no/hordaland/utloste...iet-1.13729842

6. juni ble en person skutt av politiet i Bergen. I avhr har personen fortalt at han hadde planlagt at politiet skulle drepe ham.

Denne problemstillingen er lite belyst i Norge, og rettspsykiater Fred Heggen mener fenomenet "Suicide by cop" br f kt oppmerksomhet. En studie fra 2009 viser at hver tredje person som ble skutt av politiet, hadde villet det selv.

Nr det gjelder den noe ufullstendige uttalelsen til Morten rn ved Vest PD, om at "Suicide by cop" er en "drlig mte" prve beg selvmord p fordi norsk politi ikke skyter for drepe: Primrt skyter ikke politiet for drepe, men hvor skuddet blir rettet er selvsagt situasjonsbetinget.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    https://www.nrk.no/hordaland/utloste...iet-1.13729842

6. juni ble en person skutt av politiet i Bergen. I avhr har personen fortalt at han hadde planlagt at politiet skulle drepe ham.

Denne problemstillingen er lite belyst i Norge, og rettspsykiater Fred Heggen mener fenomenet "Suicide by cop" br f kt oppmerksomhet. En studie fra 2009 viser at hver tredje person som ble skutt av politiet, hadde villet det selv.
    Ser av oversikten i linken at politiet truet person med vpen hhv. 53 og 80 ganger 2015 og 2016. Kunne vrt interesant vite noe om hva som hadde blitt sagt p stedet/ i avhr for vite hvor mange som ga utrykk for at de nsket bli skutt av politiet. Tror dessverre dette er et underrapportert fenomen og sttter Heggen i at dette br underskes nrmere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Ja, det kunne vrt interessant med forskning p omrdet. Psykiske lidelser finnes i en mengde ulike former, og politiet mter psykisk syke personer som ruser seg, er aggressive og voldelige. En del av disse menneskene kan helt klart ha et nske om d.

Her er intervju med han som nsket d for politiets hnd, i saken som ble postet ovenfor:

https://www.nrk.no/hordaland/planen-...iet-1.13673403

- La merke til at han forteller at han frst ble reddet av kameratene, deretter av politiet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Siste oppdatering i saken om han som nsket bli skutt av politiet: https://www.nrk.no/hordaland/politim...ten-1.13749227

Jeg reagerer p vinklingen journalistene velger nr de skriver "Politimennene straffes ikke etter ha skutt mann (36) i foten".

Politifolkene utfrte en ndvendig tjenestehandling der de stoppet en bevpnet person som rettet skytevpen mot dem. Likevel gir journalistenes valg av overskrift et inntrykk av at tjenestepersonene slipper unna straff.

Jeg lurer p om journalister noen gang reflekterer over den pkjenningen det er for politifolk st ansikt til ansikt med en bevpnet gjerningsperson som truer deg p livet. Journalistene retter all oppmerksomhet mot gjerningspersonen og hans opplevelse, og i tillegg lager de en sensasjonspreget overskrift uten tanke for hvordan den kan oppfattes av tjenestepersonene, som har gjort jobben sin p uklanderlig mte.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Jeg tviler veldig sterkt p at de tenker p noe srlig mer enn hvordan lage ingressen mest mulig clickbait vennlig.

Side 51 av 55 FrsteFrste ... 414950515253 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

3 stk leser denne trden n (1 er registrert og 2 er gjester)

1. armyduden

Lignende trder

1. NATO - nyhetstrd
    By milforum-news in forum Fokus: NATO - nyheter og analyser av alliansen
    Svar: 132
    Nyeste innlegg: 12-07-18, 22:30
  2. Romfart - nyhetstrd
    By SlakaBall in forum Romfart, terrorisme og andre konfliktomrder
    Svar: 222
    Nyeste innlegg: 11-07-18, 07:54
  3. Generell nyhetstrd om AMK, brann og redning
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 98
    Nyeste innlegg: 28-02-18, 15:58
  4. Ubter: Nyhetstrd
    By admin in forum Norske Forsvarets materiellanskaffelser
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 10-12-15, 19:43
  5. Generell bevpning av politiet (vote!)
    By soppe in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 21-03-05, 19:57

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •