milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 146
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Re: Arfan Bhattis jihad

I mitt hode dreier finansiering seg om bunnlinje. Du kan ikke øremerke penger du gir til våre fiender for å slippe unna påtale.

Skrevet etter beste evne på Tapatalk

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    115 innlegg
    Der er jeg helt enig. Men hva med tilfellene der partene ikke er så enkle å definere fysisk?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Har du noen eksempler på slike parter?

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg

Arfan Bhattis jihad

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Der er jeg helt enig. Men hva med tilfellene der partene ikke er så enkle å definere fysisk?
    Da straffer man ikke, rimelig tvil og alt det der. Men er det et argument mot å straffe de tilfellene hvor partene ER enkle å definere?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    115 innlegg
    Herr Brun: Nei, det vil jeg ikke si.

AGR: Se eksemplene mine lenger opp. Jeg vet ikke om det er eksemplene du etterlyser, eller om det er litt på siden?
    Poenget mitt er at å finansiere kan være så mangt, og at det å hjelpe andre i noen tilfeller kan være å hjelpe terrorister. Så lenge paragrafen definerer det som straffbart å finansiere terrorisme i form av aktiviteter, så er jeg forsåvidt enig. Dog: NAV bør jo vurderes som kriminell ift denne lovparagrafen da støtten Arfan Bhatti mottar fra dem garantert er med på å finansiere terror i Midt-Østen.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg
    Nei, NAV er ikke kriminelle, støtten de utbetaler til Bhatti er ikke rettstridig. Den burde vært det, men det er noe annet.
    Beidh a lá leo

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Det er en viss forskjell på å åpenlyst støtte terrorisme, f.eks gi penger til AQ, Taliban etc, og det å gi penger til Redd Barna eller andre NGO'er i land hvor det drives frivillig bistand og hvor penger kan komme på avveie og havne hos terrorister.

Det er jo heller ikke det som var uttalelsen som jeg reagerte på. Det var denne:

Bør ikke andre med, for det norske samfunnet, mer "fremmede" verdier få støtte organisasjoner som fronter deres respektive verdier, på samme måte som vi får bidra til å la andre få fremme våre verdier?
    AQ, Taliban, og type organisasjoner som står på denne listen:

http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._St..._Organizations

Jeg vil påstå at man ikke er helt rederlig hvis man støtter slike, uavhengig av hvilker "verdier" man måtte ha.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    115 innlegg
    Bestefar: Du har helt rett. Men det er et hårfint skille, med mindre man spesifikt definerer helt utvetydig at det å donere penger til organisasjoner som aktivt utfører terrorisme er ulovlig. Igjen: Å finansiere kan være så mangt, og med en hjelpeorganisasjon som deler ut mat til en lokalbefolkning kan dette fint sies å defineres som å finansiere terrorisme om personene som mottar maten har til hensikt å utføre terrorisme senere, da man opprettholder tilgang til primære behov som er nødvendige for å kunne utføre terrorisme i neste omgang. Dette blir jo en kjede av faktorer, men det er indirekte finansiering av terrorisme. Her håper jeg rettsvesenet har en klar tolkning av lovverket, ellers blir det ikke vanskelig å argumentere mot paragrafen i en straffesak.

AGR: Det er absolutt et skille, og mitt poeng gjelder de tilfellene hvor den åpenlyse støtten ikke er identifiserbar. Derav spørsmålet mitt om hvordan man tolker det å finansiere terrorisme, som var det jeg påpekte i første omgang. Ikke fordi jeg er uenig, men fordi det er tvetydig. At man ikke er helt rederlig er en ting, men du har like mye rett til å inneha ditt personlige standpunkt og din mening som andre har til å inneha sitt standpunkt og sin mening uavhengig av om dere står på ulik side av norsk lov eller ei. Nå har jo Herr Brun et grunnleggende poeng i at ytringsfriheten ikke er absolutt, men det betyr ikke at man MÅ innskrenke den bare fordi vedkommende som benytter den stiller seg bak andre politiske standpunkter enn det jeg og du gjør. Etnosentrisme er en skummel ting. Det var likevel ikke poenget mitt, men jeg ser hvor du vil hen og jeg er ikke uenig med deg. Terrorisme er avskyelig, men det er tross alt en betydelig forskjell på å utføre terror selv og å bidra med penger til andre som vil utføre terrorisme, selv om begge ting er noe jeg er sterkt imot. Man kan heller ikke spesifikt påvise at midler fra alle bidragsytere benyttes til terrorhandlinger. Da har man ikke finansiert terrorisme, selv om mottaker oppført på transaksjonen er en terrororganisasjon. Er det da ulovlig?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Det du skisserer som svar til Bestefar er et gaaaanske tynt argument.

Hva gjelder terrororganisasjoner, så ville nok jeg som PST/Etj holdt øye med folk som gir penger til shady organisasjoner. Hva er grunnen til at de gir penger etc? Det er ikke ulovlig å etterforske mulige lovbrudd. Samme med folk som offentlig støtter AQ/Taliban etc. De har lov til å mene det de mener, men det betyr ikke at man skal ignorere dem.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    115 innlegg
    Det er din mening. Hvorfor er det tynt? Du kan ikke bestride at finansiering er relatert til økning av ressurser, og ressurser er mye mer enn penger alene. Jeg skal innrømme at scenarioet jeg skisserte var ganske ekstremt ja, men det endrer likevel ikke det faktum at det kan tolkes på den måten. Så lenge man snakker om finansiering av terrorisme, så kan det omfatte veldig mye, det er derfor jeg påpekte det da 4312 nevner finansiering av terrorisme som noe som ikke er greit. Jeg er enig med ham/henne, men det forutsetter at finansiering av terrorisme er klart definert.

Forøvrig er jeg helt enig med deg i siste avsnitt. Som sagt: Jeg er ikke uenig med noen av dere i det hele tatt, tvert imot. Jeg er bare kritisk til hvordan man går frem med håndhevelse av slike lovparagrafer i forhold til enkeltmenneskets frihet i et demokratisk samfunn. At formålet er godt er en ting, men målet helliger ikke alltid middelet. Generelt sett.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg
    Jeg skjønner ikke helt hva problemet er. Bestemmelsen det er snakk om retter seg mot den som forsettelig og rettstridig finansierer terroraktivitet. Dersom man finansierer en organisasjon i den tro at den kommer til å bruke midlene på å bedrive hjelpevirksomhet, har man ikke utvist forsett, og man blir ikke dømt selv om orgen uten din viten bruker pengene på terror. Dersom man derimot finansierer orgen vitende om at pengene kommer til å gå til terror, blir man dømt. Grensedragningen direkte/indirekte er opp til rettspraksis å trekke, men slik finjustering er ikke noe argument mot paragrafens eksistens.
    Sist endret av Bestefar; DTG 271730A Jan 13 kl
    Beidh a lá leo

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Nei, NAV er ikke kriminelle, støtten de utbetaler til Bhatti er ikke rettstridig. Den burde vært det, men det er noe annet.
    Teknisk sett er den det, fordi støtten han mottar er av en art man ikke har lov til å motta under utenlandsopphold.
    Would you, Quintus? Would I?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    356 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert Vis post
    Teknisk sett er den det, fordi støtten han mottar er av en art man ikke har lov til å motta under utenlandsopphold.
    Rammes det av §147b?
    Beidh a lá leo

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Å bevist gi økonomiske bidrag av egne penger til en organisasjon som kjemper med våpen mot norske styrker synes jeg er over grensen til hva som bør tillates.
    Så hvis vi da ser litt tilbake i tid burde mange som har gitt støtte til Israel mens vi var i Libanon blitt straffeforfulgt?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Så hvis vi da ser litt tilbake i tid burde mange som har gitt støtte til Israel mens vi var i Libanon blitt straffeforfulgt?
    Nå strekker du det litt for langt. IDF kjempet ikke mot norske styrker. Det her blir på grensen til det fordummende
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    415 innlegg
    Hvis Norske myndigheter sier Israel er Fi så burde det ikke være lov å støtte dem. Jeg kjenner forlite til FN operasjonene i Libanon til å si de burde være straffeforfulgt. Men formålet med loven burde være å bekjempe Fi på alle mulige måter så Norske soldater slipper å bli drept av våpen kjøpt for Norske penger.

Eks: Din sønn blir drept FN tjeneste i gornigoggo land av organisasjon gornigoggo. Naboen to hus bortafør driver loddsalg og basarer for å gi penger til organisasjonen gornigoggo. Norske styrker kjemper i mot Gornigoggo for regjeringa har bestemt det. Poenget mitt er at blir noen erklert fiender av Norge så gjelder det alle Norske menn og kvinner. Hvis noen ønsker å forandre på det, så kan de bruke de lovlige politiske virkemidler vi har, Men alt som gir kuler og krutt til gornigoggo burde ikke være lov.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Israel har aldri vært FI for Norge, FN var nøytral og hadde ikke fiender. Så å sammeligne skjeggete terrorister med Israel blir for dumt i mine øyne. Israel samarbeider med NATO.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Poenget var å utfordre 4312 sin argumentasjon ved å vise en mulig tolkning. Mange nordmenn i FN tjeneste er blitt skutt på og har vært i sammenstøt med israelske eller israelskstøttede styrker, så dere kan godt la være å like det - men en forenkling av hva som skal være lovtekst og forbud blir ofte for enkelt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Er vel ikke snakk om hva vi liker eller ikke liker... FN styker er nøytrale og har ikke FI slik er det enten du liker det eller ikke.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Ingen nordmenn har vært i sammenstøt med Israelske styrker i Libanon. CP-clash, firing close, direkte beskytning, osv er ikke sammenstøt som du forsøker å fremstille det. De eneste kampene der nede var mellom nordmenn og PLO. Nå er du på ville veier

Nok en gang: den dro du altfor langt uansett meningen din. Du trenger ikke å like det - sånn er det bare.

Tilbake til trådens tema.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg
    Direkte beskytning med ganske sikker hensikt å drepe eller skade norske FN-soldater foregikk klart flere ganger fra IDF. Det at norske styrker ikke skjøt tilbake er neppe noen formildende omstendighet. Av 21 norske soldater som døde mens de tjenestegjorde i UNIFIL, var det 4 som ble drept i direkte kamphandlinger/beskytninger.

Jarle Warberg ble drept 18/4-1979 av direkte israelsk artilleribeskytning av NORBATTs hovedkvarter i Ebel es Saqi.
    Robert Ekrheim ble drept 6/6-1982 av direkte PLO-artilleribeskytning av NORBATTs hovedkvarter i Ebel es Saqi.
    Rune Opland ble drept 30/11-1989 av bekytning med lettere våpen på kort hold av ukjente gjerningsmenn. Mest sannsynlig (dette er omstridt) var det soldater fra South Lebanese Army (som ble direkte kontrollert av Israel) for å kunne legge skyld på Hezbollah ved å plante Hezbollah-effekter på stedet.
    Gorm Bjørnar Hagen ble drept 27/12-1993 av en direktskutt granat skutt fra en israelsk Merkava-stridsvogn. Dette var en norsk patrulje som patruljerte langs en sti som jevnlig (flere ganger i uken) ble patruiljert av norske styrker, noe IDF kjente meget godt. Det var også meldt at FN-soldater patruljerte i området og at det ikke var noen "armed elements" der. Allikevel skjøt altså en israelsk stridsvogn tre anti-personell granater direkte mot en norsk kontrollpatrulje, slik at en ble drept og en alvorlig såret.

Det forekom naturligvis ingen trefninger med PLO etter 1982, da var det ikken oe PLO i Sør-Libanon. Alle trefninger med (og beskytninger fra) PLO foregikk i tiden 1978-1982.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Vet du hva, på tross av hva du tror hvlt, så visste jeg alt det der fra før.

Det er fremdeles ikke sammenstøt og/eller kamphandlinger, slik det blir forsøkt fremstilt, dvs at IDF og norske soldater har aldri kjempet mot hverandre, uansett hvor mange ganger IDF/DFF bomba og skjøt på og etter oss.

Kan vi nå gå tilbake til trådens tema?
    Sist endret av jaffar; DTG 281402A Jan 13 kl

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

TÅREVÅTT: I 2012 reiser en ung mann til Afghanistan for å utkjempe hellig krig mot de vantro okkupantene i den afghanske borgerkrigen. I januar 2013 får familien beskjed om at han er savnet i de ugjestmilde fjellområdene mellom Afghanistan og Pakistan. Mens borgerkrigen ennå raser drar Tore Strømøy sørover på oppdrag for PST . De vil prøve å finne ut hva som skjedde med den unge frigjøringskrigeren, mannen ingen i Norge vil snakke om. Gå ikke glipp av denne hjerteskjærende historien førstkommende søndag.
    http://www.na24.no/propaganda/article3558876.ece
    Sist endret av 84mm; DTG 281746A Jan 13 kl
    What happens in the garage, stays in the garage

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Haha, tore på sporet ordner opp

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Det må være så ufattelig irritetende å gutse så mye for å bli oppfattet som hardcore freedomjihadist, for å ende opp som en skikkelig vits. Hahaha! Det neste er vel at han og Breivik blir kompiser fordi 'samfunnet marginaliserte dem'.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Men vi kan ikke spøke vekk trusselen som "eneterrorister", jihadister, radikale, ekstremvenstre/høyre etc, utgjør..
    Sist endret av 84mm; DTG 281835A Jan 13 kl Begrunnelse: Dorlig NÅrsk

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Med vi kan ikke spøke vekk trusselen som "eneterrorister", jihadister, radikale, ekstremvenstre/høyre etc, utgjør..
    Vi kan spøke med det, men ikke spøke det vekk nei. Det er jeg enig i.

Men tenk deg Bhatti da. På en fjelltopp i grenseområdene Afghanistan/Pakistan når han ser bildet med Tore på sporet!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Priceless!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Hvor er liker knappen på forumet her ;-)

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Det må være så ufattelig irritetende å gutse så mye for å bli oppfattet som hardcore freedomjihadist, for å ende opp som en skikkelig vits. Hahaha! Det neste er vel at han og Breivik blir kompiser fordi 'samfunnet marginaliserte dem'.
    Spørsmålet er vel om han har gått under torva eller under jorda, og om det siste, hvor han vil dukke opp igjen.
    Antar dog at det er mest sannsynlig at han har gått under torva.
    Syns for øvrig det nesten er litt søtt at han instinktivt ikke bryter helt med det gamle, men driver og diller og poser med mobiltelefon og facebook. Er vel det som kalles en bytulling på tur eller noe sånt?

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    544 innlegg
    Sitert
    1287 innlegg
    Noen lader i hvert fall mobiltelefonen til skjeggebusen:

Familien fikk svar på Bhattis telefon
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    33 innlegg
    Relax, take it ISI...

OR-4 Ledende spesialist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    29 innlegg
    Bhatti pågrepet - holdes på ukjent sted

Norske etterretningsmyndigheter har fått informasjon om at den ekstreme islamisten Arfan Bhatti (36) er tatt av pakistansk sikkerhetstjeneste og holdes i forvaring på hemmelig sted.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10102299

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    571 innlegg
    Sitert
    2500 innlegg

Arfan Bhattis jihad

Ja, nå bør UD sette alt inn på å få ham tilbake til Norge, som advokat Elden vil.

Jeg synes de uten tap av tid, og senest i løpet av året, bør sendte et postkort til et pakistansk fengsel, og spørre pent om de har hørt om en Arfan. Hjelper ikke det, bør de ikke la pakistanerne få fred, og kanskje allerede i løpet av neste år sende et nytt.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Ledende spesialist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    29 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg synes de uten tap av tid, og senest i løpet av året, bør sendte et postkort til et pakistansk fengsel, og spørre pent om de har hørt om en Arfan. Hjelper ikke det, bør de ikke la pakistanerne få fred, og kanskje allerede i løpet av neste år sende et nytt.
    Synest du UD bør leggje ned såpass mykje arbeid i denne saka, altså....hehe. Trur norske myndigheiter er nysgjerrige på kva som har skjedd med Bhatti, men at dei er rimeleg komfortable med at han forsvann. Tviler på at det er særleg viktig for dei å få han tilbake til Noreg. Han var vel stort sett berre eit problem som opptok store ressursar, ikkje minst på PST sine budsjett.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Arfan Bhatti vet nok hva han har risikert med å reise til Pakistan for så å pose rundt med våpen..

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Arfan Bhatti vet nok hva han har risikert med å reise til Pakistan for så å pose rundt med våpen..
    Han satset vel på at UD skulle komme å hente han hvis det gikk galt.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    159 innlegg
    Sitert
    943 innlegg
    La ham forbli på hemmelig sted.
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-4 Ledende spesialist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    29 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak Vis post
    Han satset vel på at UD skulle komme å hente han hvis det gikk galt.
    Lite hjelp frå den kanten så langt. UD seier dei ikkje er kjend med at Bhatti er pågripen og fengsla av pakistanske myndigheiter.

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    siden Moland og French ikke blir baila ut av UD, så håper jeg ikke de legger to pinner i kors for å få hjem han klovnen her.
    Hjelper vel ikke saken at han har posa på forsida av VG og Dagbla`med en AK-47 og en PKM iført stridsvest.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Lignende tråder

1. Islam/Kristendom/Jihad (avsporing fra IDF tråden)
    By asbber in forum Mannskapsmessa
    Svar: 55
    Nyeste innlegg: DTG 021128A Dec 09,
  2. Norwegian jihad!!!!!
    By and.skrud in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 142329A Sep 08,
  3. Svar: 51
    Nyeste innlegg: DTG 272118A May 08,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder