Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 146

Tråd: Arfan Bhattis jihad

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Arfan Bhattis jihad

Syns jeg så i en nyhetsartikkel at han hadde slettet/deaktivert facebook-profilen sin? Kan jo tenkes at han er gått i dekning eller på ferie til Guantanamo eller noe?
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Ut av fare for å høres godt over norm konspiratorisk ut her nå, så burde det være verdens smaleste sak å få sånne fjols som det der drept i sånne områder, uten noe som helst måte å spore dette tilbake til land-X sine myndigheter.
    Det er jo ikke til å skuffe under en stol at den gemene hop av lokale i de der trakter er særs enkle, som for all del ikke må forveksles med dumme, mennesker; Dem er godt fornøyd og tilfreds med livet så lenge Allah er glad, avlingene går i orden, geitene ikke dør av sult og sykdom og døtrene bringer inn en god sum med brudepenger.
    Det er heller ikke til å skuffe under stolen det at rykter spres kjapt og ikke har noe videre problem med å bli tatt som Guds sannhet der borte, ref det som skjer hver føkkings gang en lokal mullah bringer nyheter til sin flokk om at amerikanske soldater har spist en koran til middag, eller verre.
    Da bør det også være en relativ smal sak å få plantet informasjon om at utlending-X, på tross av skjegglengde og antall ganger i sekundet han sier bismillah, i realiteten er en spion for vesten/USA, som er ute etter å identifisere og designere mål/HVTs for amerikanske droner og SOF-strikes. Problem afviklet.
    Elite Som En Trensoldat

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2006
    Har null tålmodighet for den bermen han kommer fra. Kaste driten rett på bålet..
    Dette er en irriterende signatur

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012
    Arfan Bhattis jihad the dead terorist: silence i kill you! jeg bare begynte å le og tenkte på Achmed the dead terrorist en stand up som gikk rundt på nettet for noen år siden

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2007
    Alle hjerter gleder seg. Bare å håpe at de aldri finner skurken, så blir vi både kvitt problemet, og vi slipper at han ender opp som martyr.
    Sleep is for the weak
    Caffeine is my sacrament
    ...are those spiders real?

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2010
    Bare for å sjekke, om de ikke finner han, er det da ikke like stor sjanse for at han blir en martyr?

Det beste for å buste all cred, ref amerikanske predikanter, måtte vel være å finne ham med buksa nede på en homsebar i soho med en whisky i neven?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012
    Alle roper heng ham, men hva har han gjort , eller er det bare heng ham for sine uttalelser. Det kan vere greit å huske selv hvilke verdier som er vært å stå for selv om det er fristende å la han gå planken. I mine øyner er hanen landsforræderen og burde behandles som en og dømmes som en.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Re: Arfan Bhattis jihad

Hva har han gjort? Hva tror du grunnen er til at han fiser rundt med AK i grensetraktene?

Han bidrar aktivt til terrororganisasjoner. Om han deltar aktivt, med penger eller annen støtte, så bryter han uansett en drøss med lover og regler, både skrevne og uskrevne. Han vil drepe oss.

Å sitte og late som at man er overrasket over at følelser tar overhånd her, og at noen ønsker ham død, blir bare påtatt.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    At følelser tar overhånd når spørsmålet er et menneskes liv er ikke akseptabelt. Ikke tale om. Bhatti er først og fremst en løk. En skikkelig dust. Som alle andre nordmenn som drar til et annet land underkaster han seg de land han besøker sine rettssystem og lover. Som alle andre nordmenn har hans familie rett til å melde ham savnet og forvente at utenrikstjenesten gjør samme innsats for å finne ham som andre savnede i utlandet (dette er forøvrig svært lite).
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    At følelser tar overhånd når spørsmålet er et menneskes liv er ikke akseptabelt. Ikke tale om.
    Så man skal være følelsesløse maskiner i alt man gjør? En noget urealistisk ambisjon. Mennesket har følelser Sofa. Man kan bli sint, glad, lei seg etc. Hvis man mangler disse følelsene, så sitter man gjerne med samme diagnose som Bhatti selv.

Videre, ytringsfrihet....et fint prinsipp, som Bhatti og kompisene hans aktivt prøver å begrense til fordel for seg selv.

Løk? Dust? Han er en terrorist, beviselig. Trenger ikke male over hva han har gjort. Det er klart uten noe tvil, at Bhatti har valgt en sti som strider mot våre verdier og normer. Da får han akseptere konsekvensene. Hvis det medfører at han har tatt kvelden, synd trist leit. Jeg mister ikke noe søvn av den grunn.

Og at han får spalteplass gjør bare at hans sak får mere PR. Hvor mye spalteplass får "vanlige" nordmenn som forsvinner?

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006
    Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Bhatti er en løk, dust, slask, kjeltring - you name it. Dersom jeg får høre at man har funnet hans råtnende skrott i fjellstrøkene i Waziristan, kommer jeg nok til å markere det med en god Laphroaig og tenke på de ISAF-soldatene den tosken aldri får drept. Jeg kommer nok også til å sovne med et smil om munnen den kvelden.

Juridisk sett har Sofakriger selvsagt rett. Bhatti er bevislig en kjeltring, og har vært dømt for det flere ganger. Men dermed har han også sonet for sine forbrytelser, så om han skal straffes må det være for noe han ikke allerede er dømt for. Og hva har han egentlig gjort, bortsett fra å anlegge et ukledelig skjegg og stikkende øyne? Han har deltatt på noen demonstrasjoner, som ikke er ulovlig, og han er neppe hjernen bak Profetens Ummah. Det er ikke ulovlig å posere med en kalash og en PKM (selv om han kanskje kunne påtales for brudd på våpenloven). Det er ikke ulovlig å si at han hater ISAF og norske soldater, og håper at de dør (det ville kunne vært ulovlig å oppfordre andre til å drepe norske soldater, men det kan jeg ikke se at han har gjort). Det er ikke ulovlig å dra til Pakistan, og det er ikke ulovlig å heve støtte fra NAV.

Vi kan som privatpersoner ønske at svinet dør en langsom død, men rettsstaten Norge har faktisk plikt til å hjelpe familien hans med å finne ham, og det bør vi være stolte av.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    AGR416, nå krangler du for å krangle. Som soldat, offiser og menneske kan og skal du selvsagt føle. Men dine handlinger skal styres av lov og rett. Så du kan mislike og til og med hate drittsekker, men du kan ikke nekte dem samme rettigheter som alle andre. Da har du sunket til deres nivå.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Hvem snakker om å nekte noe? De må gjerne etterlyse han og whatnot.

Det jeg kommenterte var din påstand om at følelser ikke må ta overhånd når det er snakk om menneskeliv. Å tro at det ikke skjer, er urealistisk. Det er fullt mulig å ta livet av en fiende innenfor lov og rett, selv om man der og da er forbanna.

Ser dog ikke sammenhengen mellom det scenariet, og det at noen krysser fingrene for at Bhatti har tatt kvelden. Og det må videre være lov til å påpeke hvor hykleriske disse fjolsene er i deres uttalelser vs deres forventinger, re det norske samfunn.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Og hva har han egentlig gjort, bortsett fra å anlegge et ukledelig skjegg og stikkende øyne? Han har deltatt på noen demonstrasjoner, som ikke er ulovlig, og han er neppe hjernen bak Profetens Ummah. Det er ikke ulovlig å posere med en kalash og en PKM (selv om han kanskje kunne påtales for brudd på våpenloven). Det er ikke ulovlig å si at han hater ISAF og norske soldater, og håper at de dør (det ville kunne vært ulovlig å oppfordre andre til å drepe norske soldater, men det kan jeg ikke se at han har gjort). Det er ikke ulovlig å dra til Pakistan, og det er ikke ulovlig å heve støtte fra NAV.
    Nja....min vurdering basert på den infoen som finnes heller mot at det er sannsynlig eller høyt sannsynlig at han ihvertfall ikke er på ferie....;-)

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    er sikkert en sånn event-ferie....??

Back on topic, så tror jeg den mediaomtalen denne saken har fått, har bidratt til at flere har fått øynene opp for gjengen Profetens Ummah og co, og de uttalelsene som kommer fra den kanten. Personlig synes jeg det er flott at disse luringene har satt seg såpass inn i Norsk lov at de kan hevde rettigheter i den og samtidig drite seg godt ut i media. Måten Dagbladet vinklet det på i nettavisen sin i går, var bare gull i mine øyne.

Et annet aspekt, de har jo han advokaten Elden.. Han må jo få lønn for jobben sin og siden disse luringene er subsidiert fra NAV med en liten sum i måneden, så vil jeg anta og tro at de er innenfor grensen for fri rettshjelp? Kanskje noen med bedre kunnskaper om dette kan belyse litt av dette, men spørsmålet mitt er; Får de dekket en så profilert advokat via fri rettshjelp-saken, blir det gjort pro-bono for publisitet, eller klarer de å stable disse pengene på bordet selv?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Han er trolig tatt av pakistansk etterretning
    .Personer som står Bhatti nær er redd noe alvorlig kan ha skjedd.

http://www.dagbladet.no/2013/01/25/n...ning/25429700/

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post

Hvis det er tilfellet, vil han da ikke være blant sine egne, på en måte....?

(jada, tillater meg litt spøking på en fredda, Admins får fjerne om det er upassene)

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Nja....min vurdering basert på den infoen som finnes heller mot at det er sannsynlig eller høyt sannsynlig at han ihvertfall ikke er på ferie....;-)
    Det tror jo ikke jeg heller. Men en ting er å tro, en annen å kunne bevise at han har gjort noe straffbart, på en slik måte at det holder i norsk rett.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Får de dekket en så profilert advokat via fri rettshjelp-saken, blir det gjort pro-bono for publisitet, eller klarer de å stable disse pengene på bordet selv?
    Hvor profilert advokaten er er lite relevant, fri rettshjelp betales etter faste satser uavhengig av hvem advokaten er. Eldens selskap er heller ikke så dyrt - 1500-2500 kr pluss mva. er ikke uvanlig pris for advokattjenester.
    Would you, Quintus? Would I?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    T.o.m jeg har "kundeforhold" til firmaet Elden greit med et "svært hus i ryggen" når man trenger advokathjelp :-)
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert Vis post
    Hvor profilert advokaten er er lite relevant, fri rettshjelp betales etter faste satser uavhengig av hvem advokaten er. Eldens selskap er heller ikke så dyrt - 1500-2500 kr pluss mva. er ikke uvanlig pris for advokattjenester.
    Aha, skjønner!
    Takk for forklaringen

OF-2 Rittmester / S-3 Milforum
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post

Magisk, magisk. Satser på at dette får "lykkelig" utgang. Så får det være så "uakseptabelt" det bare vil
    Beidh a lá leo

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Magisk, magisk. Satser på at dette får "lykkelig" utgang. Så får det være så "uakseptabelt" det bare vil
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Ble medlem
    2005
    Stoltheten min over at det kan kreves bistand fra staten for å finne ham er forøvrig omtrent på samme nivå som stoltheten min over at vi ikke kan utlevere Mullah Krekar.
    Beidh a lá leo

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Bhatti er en løk, dust, slask, kjeltring - you name it. Dersom jeg får høre at man har funnet hans råtnende skrott i fjellstrøkene i Waziristan, kommer jeg nok til å markere det med en god Laphroaig og tenke på de ISAF-soldatene den tosken aldri får drept. Jeg kommer nok også til å sovne med et smil om munnen den kvelden.

Juridisk sett har Sofakriger selvsagt rett. Bhatti er bevislig en kjeltring, og har vært dømt for det flere ganger. Men dermed har han også sonet for sine forbrytelser, så om han skal straffes må det være for noe han ikke allerede er dømt for. Og hva har han egentlig gjort, bortsett fra å anlegge et ukledelig skjegg og stikkende øyne? Han har deltatt på noen demonstrasjoner, som ikke er ulovlig, og han er neppe hjernen bak Profetens Ummah. Det er ikke ulovlig å posere med en kalash og en PKM (selv om han kanskje kunne påtales for brudd på våpenloven). Det er ikke ulovlig å si at han hater ISAF og norske soldater, og håper at de dør (det ville kunne vært ulovlig å oppfordre andre til å drepe norske soldater, men det kan jeg ikke se at han har gjort). Det er ikke ulovlig å dra til Pakistan, og det er ikke ulovlig å heve støtte fra NAV.

Vi kan som privatpersoner ønske at svinet dør en langsom død, men rettsstaten Norge har faktisk plikt til å hjelpe familien hans med å finne ham, og det bør vi være stolte av.
    Godt sagt!

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2009
    Synest Ubaydullah Hussain bør ta med seg nokre meiningsfeller frå Profetens Ummah og reise til dei områda av Pakistan der Bhatti oppheldt seg i eit forsøk på å finne den sakna kompisen. Kan hende får Hussain & Co noko "terrortrening" med på kjøpet dei også dersom dei tek turen.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012
    Jeg er ikke så inne på lov og rett, men var det ikke en del diskusjon i media om straff for norske borgere som fikk terroropplæring i utlandet skal kunne dømmes i norsk rett?

Hvis Bhatti er tatt av Pakistanske myndigheter og de mener han var en eller annen form for deltaker mot ISAF, da må vell vi kunne dømme han som landssviker?

Hvis det kan bevises at han har hatt terror trening og deltat mot ISAF, hvilke virkemiddell har vi å hva vill være mest hensiktsmessig og bruke for en mest prevantiv effekt for de som vurderer tilsvarende handlinger?

Hvis han blir dømt til fengsel slik Breivik ble, så kan de ha selskap i hver andre, dele celle osv, kansje kommer det to religiøse budda terrorister ut av fengsle hånd i hånd....bare en tanke som fikk meg til å le.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2010
    ref http://klassekampen.no/61116/article...il-landssviker

KRIG: Regjeringen jobber på spreng for å stanse islamister som slåss mot norske styrker i utlandet. Nå vurderer de et forslag som kan gjøre utenlandskjemperne til landssvikere.

- Vi ønsker å se på om vi bør endre straffebestemmelsene for nordmenns deltakelse i strid i utlandet, sier statssekretær Pål Lønseth i Justisdepartementet.

Generaladvokaten i Forsvaret, Arne Willy Dahl, ser på mulighetene for å endre den såkalte «landssvikerparagrafen» i straffeloven. På denne måten kan nordmenn som kriger mot norske styrker i utlandet dømmes som landssvikere med inntil 21 års fengsel som strafferamme.

Det kommer fram i et brev Klassekampen har fått tilgang til.

- Dette er alvorlig, og det er en veldig uønsket situasjon at norske borgere deltar i operasjoner mot norske styrker, sier Lønseth.

snipp

Generaladvokatens klare melding er at det finnes et hull i det norske lovverket: Personer som reiser til andre land for å kjempe mot norske styrker, kan ikke dømmes med mindre man kan bevise at de har forsøkt å drepe norske soldater eller begått krigsforbrytelser.

- Jeg vet ikke om noen bestemmelse i dagens lovverk som kan ramme norske statsborgere som reiser til utlandet med mål om å gå til krig mot norske styrker, sier Dahl, som er den høyeste juridiske rådgiveren i disiplinær- og straffesaker i Forsvaret.

Avhenger av krig

Nå jobber Justisdepartementet på spreng for å tette dette hullet. Dersom lovendringen kommer på plass, kan personer som Arfan Bhatti risikere lovens strengeste straff dersom han kjemper på opprørernes side i Afghanistan.

- Saken ligger nå til vurdering og utredning i lovavdelingen vår, og har høy prioritet, sier Lønseth.

Dagens lovtekst forutsetter at norske styrker deltar i en krig før man kan benytte seg av landssvikerparafragen. Dermed er ikke paragrafen gyldig i Afghanistan, fordi Norge ikke definerer dette som en krig.

Generaladvokat Dahl mener landssvikerparagrafen, som sist ble revidert i 1950, er utdatert og ikke tar høyde for nye former for militære operasjoner.

- Loven ble skrevet på en tid da det ikke falt noen inn at den varianten av krigføring vi ser i dag kunne være aktuell, sier han.

Kan dømmes for å reise

I brevet til Justis- og beredskapsdepartementet foreslår Dahl å inkludere begrepene «væpnet konflikt» i tillegg til dagens formulering om «krigstid», samt å føye til «eller norske styrker» der det nå heter «militære operasjoner mot Norge».

- Jeg tror veldig mange vil synes at det er et problem at det ikke finnes noen straffehjemmel for å ramme en person som bærer våpen mot Norge-uavhengig av om du kan bevise faktiske krigshandlinger, sier Dahl, som presiserer at dette er en politisk avgjørelse.

- Vil en slik utvidelse gjøre at man kan dømmes uten at man har deltatt i faktiske kamphandlinger?

- Ja, og formuleringen er jo allerede «bærer våpen mot, eller på annen måte deltar i militære operasjoner». Det må nok kreve noe mer enn bare tilstedeværelse og ønsker, men hvis man skal revidere loven vil det også være naturlig å si noen ord om hvor en slik grense skal gå.
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012
    Det var et godt svar, og jeg håper vi snarest får på plass lover som virkelig viser at våre beste menn er i strid for Norge og at de fra Norge som velger å kjempe i mot Norske soldater er landssvikere.

Jeg synes X er landssviker når han: Bidrar økonomisk til en gruppe/organisasjon(eks Alquida), rekruterer, trener, kjemper med våpen osv.
    Jeg synes ikke x er en landssviker når han: bruker ytringsfriheten eller demokratiske virkemidler.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Så kan du begynne å diskutere meningene dine, 4312. Er det landssvik om du benytter dine egne økonomiske ressurser, tjent på ærlig og lovlig måte, til å finansiere organisasjoner som bedriver terroraktivitet, eller er det en indirekte benyttelse av ytringsfrihet og et demokratisk virkemiddel hvor du får bestemme selv hva du vil gjøre med dine eiendeler og benytter disse til å fronte din personlige mening uten å ty til terrorisme selv? Skillet kan være hårfint, eller ikke-eksisterende.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012
    Å bevist gi økonomiske bidrag av egne penger til en organisasjon som kjemper med våpen mot norske styrker synes jeg er over grensen til hva som bør tillates.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Men er ikke det en innskrenkning av ytringsfriheten? Noen velger å bidra med midler til Redd Barna, noen bidrar til Den Norske Kirke, noen bidrar til WWF, sannsynligvis begrunnet i at de identifiserer seg med verdiene disse organisasjonene fronter. Bør ikke andre med, for det norske samfunnet, mer "fremmede" verdier få støtte organisasjoner som fronter deres respektive verdier, på samme måte som vi får bidra til å la andre få fremme våre verdier? Hva er egentlig riktig, og hva er galt? Ytringsfriheten gjelder for alle.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012
    Tanken eller meningen var organisasjoner som drev terror ikke redd barna, synes det er litt forskjell på Alquida og redd barna.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2008

Arfan Bhattis jihad

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Men er ikke det en innskrenkning av ytringsfriheten? Noen velger å bidra med midler til Redd Barna, noen bidrar til Den Norske Kirke, noen bidrar til WWF, sannsynligvis begrunnet i at de identifiserer seg med verdiene disse organisasjonene fronter. Bør ikke andre med, for det norske samfunnet, mer "fremmede" verdier få støtte organisasjoner som fronter deres respektive verdier, på samme måte som vi får bidra til å la andre få fremme våre verdier? Hva er egentlig riktig, og hva er galt? Ytringsfriheten gjelder for alle.
    Det kan hende det er en innskrenking i ytringsfriheten, men ytringsfriheten er ikke absolutt. Det følger ganske klart av både emk og grunnlovens bestemmelser om ytringsfrihet at den kan begrenses, og et forbud mot å sponse terror er ganske klart innafor.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    9echo:

Mener du seriøst at pengedonasjoner til terrororganisasjoner er ok? At det er en av frihetene man har i et demokrati med ytringsfrihet?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Da bør isåfall noen starte en organisasjon som har som uttalt mål å drepe Arfan Bhatti, Moyeldeen Mohammad, Ubaydullah Hussain og Mullah Krekar, og begynne å ta imot donasjoner innenlands og utenlands fra. Kan gjerne programfeste også at dette er snakk om en terrororganisasjon.
    Jeg er ganske sikker på at vedkommende som hadde gjort dette ikke hadde trengt å jobbe en dag til i livet sitt...
    Elite Som En Trensoldat

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Lurer jeg også på.

Skrevet etter beste evne på Tapatalk

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Innskrenkning i handlings- og organisasjonsfriheten er det, men i Norge har vi ikke (iallefall ikke ennå) den "pengebruk er en ytring"-regelen som bl.a. USA har etter Citizens United v. Federal Elections Commission.
    Would you, Quintus? Would I?

Ble medlem
    2005
    Finansiering av terroraktiviteter er veldig straffbart, og har en strafferamme på fengsel i 10 år. Se strl § 147b.
    Dette er definitivt ikke ytringer de bør ha noen form for frihet til å komme med, jeg har alvorlige problemer med å forstå tankesettet til folk som mener at dette skal være greit. Det er helt uinteressant om de mener dette er eneste måte å ivareta sine "verdier" på.
    Sist endret av Bestefar; 27-01-13 kl 13:00
    Beidh a lá leo

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    AGR: Langt ifra, jeg bare stiller spørsmål ved hva man skal definere som straffbart ifm terrorisme og hva man kan forby. At man forbyr kjøp og salg av sex er en ting, men det er ikke dermed sagt at det er ulovlig å gi bort penger til en hore, som i praksis vil gå til finansiering av tjenesten hora bedriver ved at hun kjøper mat eller medisiner for å overleve, noe som ikke er ulovlig. Jeg for min egen del synes det er helt greit at det er forbudt da jeg er sterk motstander av terrorisme uansett hvilket standpunkt terroristene innehar, men jeg setter spørsmål ved praksisen rundt bruk av forbud til alt og hvordan man håndhever dette konsekvent med måloppnåelse. Selv om man gir penger til Taliban, så er det ikke sikkert pengene går til våpen eller ammunisjon e.l. Jeg kan jo snu på flisa: Det kan også hende at penger som går til hjelpeorganisasjoner, øremerket bistand, kun går til hjelp av mennesker, men som også ender opp med å finansiere terrorister med primære behov. Hvor skillelinjen går mellom å finansiere terror og finansiere mennesker som kan gjennomføre terrorhandlinger er det jeg etterlyser, for til syvende og sist kan alle gjennomføre terrorhandlinger. I ekstreme tilfeller kan hjelpeorganisasjoner i Afghanistan bedriver ulovlig aktivitet da det er umulig å skille mellom terrorister og sivile der nede med det blotte øyet. Ser dere hvor jeg vil hen? Finansiering er knyttet til en pengetransaksjon alene.
    Sist endret av 9echo; 27-01-13 kl 13:38

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •