milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 49 av 49
    OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1526 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Hva baserer du det på? Er det motvilje blant politikerne til å opprettholde verneplikten?
    http://www.regjeringen.no/pages/3807..._FDDDDPDFS.pdf (side 29)
    Å endre den totale lengden på verneplikten er ikke noe problem.
    http://www.regjeringen.no/pages/3807..._FDDDDPDFS.pdf (side 138)
    Sa jeg at det var et problem å forlenge? Nei, jeg sa at jeg tror at det under de nåværende politiske omstendigheter vil være vanskelig å få politisk aksept for forlengelse av verneplikten. Hva baserer jeg det på? Magefølelsen!
    Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

AGR416
    Gjest
    Virker det som at det vil være vanskelig, basert på at det er aksept for denne modellen hos både regjering og storting? Re de utdragene jeg viste til?

Å bygge argumenter på magefølelse er vel heller tynt, vil jeg påstå.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    559 innlegg
    Sitert
    1351 innlegg
    Som sagt av både meg selv og AGR416 over, den maksimale ordinære tjenesteplikt i fredstid bestemmes hvert år av Stortinget ved vedtaket av Statsbudsjettet. I dag er den 19 måneder, jeg vet ikke hvor lenge den har vært det. Men Stortinget har altså vedtatt at i Hæren kan førstegangstjenesten fra 2013 være opp til 18 måneder, faktisk lengre enn noen gang siden begynnelsen av 1960-tallet (da førstegangstjenesten var 16 måneder i Hæren og 18 måneder i luft og sjø). Så det skulle i hvert fall ikke så mye til for Stortinget å øke det.

Det har alltid vært meget få som har nådd 19 måneder ordinær tjeneste totalt. Den gangen alle ble kalt inn til rep-øvelser, på 60-, 70- og 80-tallet, var normalt det meste man kunne bli kalt inn til 5 20-21-dagers øvelser (de aller færreste rakk mer enn fire) mens man var i linjen (felthæren, inntil utgangen av året man fylte 34) og 2 12-dagers øvelser mens man var i landvernet (lokalvernavdeling eller bakre forsyningsavdeling, fra man var 35 til utgangen av året man fylte 44). For befal og noen korporaler kom det 7-9 dager i forkant av 20-dagers øvelsene og 3-4 dager i forkant av 12-dagerøvelsene. Vernepliktig/utskrevet befal ble i tillegg gjerne kalt inn til noen ekstra befalskurs, som regel av to ukers varighet, men der sier vernepliktsforskriften: "§ 5-3. Tjeneste ved skoler og kurs kan ikke godskrives som utført repetisjonstjeneste eller ekstraordinær tjeneste."
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg har lest litt fort gjennom det som er skrevet her, og jeg syns det virker som en god ide å forlenge førstegangstjenesten. Så lenge man ikke ender opp med at det blir, som nevnt ganske tidlig i denne posten, at den siste tiden i tjeneste blir en slags "fri" for at folk som ønsker å studere skal slippe at det skal gå ut over studiet hvis de da, for eksempel, egentlig skal tjenestegjøre fram til September. Jeg syns holdningene til veldig mange innad Forsvaret er litt for "avslappet". Det å være i førstegangstjenesten virker å til tider bli tatt veldig lett på av mange. En ser bilder på Facebook av div aktiviteter soldatene deltar på, og hvis jeg ikke tar feil, så er det vel egentlig forbudt å ta bilder inne på militære områder med tanke på at disse bildene kan havne i gale hender hvis det som er tatt bilde av er sensitivt og ikke skal ut til almenheten. Det samme gjelder når folk har vakthold. Jeg har blitt fortalt historier av venner og bekjente fra når de tjenestegjorde (i tiden 2010-2012), hvor det har blitt fortalt at det på enkelte baser bare er en nattevakt som skal patruljere en leir som tar tilnærmet en time å fullføre. Så hvis det gjennomføres at førstegangstjenesten blir lengre, så hadde det ikke vært feil å se til at strukturen blir retta på. For vi nordmenn blir bare mer og mer naive for hvert år som går. Var ikke slik før 1990.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    først en liten notis, tror at hvis jeg legger sammen tid i førstegangstjeneste og HV så kommer jeg langt over 19 måneder, så er ikke så sikker på om de følger den regelen så nøye. For det andre, så tror jeg at en bør definere fasene i førstegangs tjenesten bedre.
    Definer kvalifiserings tiden for ulik tjeneste som en Tid. (Rekrutt / uttak o.l.) og så lære tid (kurs grunntrening) så tjensetetid.
    Definer så en minimumstjenestetid, legg så til ekstra betaling for tid over 12 måneder, og la ulike tjenester gå fra 12 til 24 måneder.
    Men gi tjeneste over 12 måneder lønn og goder (pensjonspoeng, ekstra studie poeng osv) Da kan en sile og bruke ulik personell (utifra evner og behov til ulik tid og oppgaver) DEt er jo det som er problemet er det ikke? De gode personene ønsker man jo å ha og bygge litt mer på? For de som da velger å gå lenger enn 12 måneder kan man så oppfordre til å ta mer krevende jobber i HV/ eller ta grenader jobber eller verve seg i forsvaret. bare en tanke, men jeg tror at muligheten for å beholde noen i 24 måneder istedenfor 12 måneder ville vært ønskelig for enkelte befal. Hvor mange en skulle kunne gi en slik mulighet blir jo da et politisk spørsmål. og stortinget måtte jo tatt stilliing til lønn/goder/ og den 18 måneder regelen....

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    559 innlegg
    Sitert
    1351 innlegg

18 måneders førstegangstjeneste

De 19 månedene vil si pliktig tjeneste, dvs fra HV regnes kun ordinær årets trening, ikke kurs, frivillig I-styrke trening, tjeneste som vervet, i intops etc.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kurs er også pliktige, man kan bli tvunget til kurs i noen distrikter, men som hvit sier regnes de ikke med i tjenestetiden.

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg
    Er det noe nytt på denne fronten? Prøveprosjektet på GSV er vel over nå, eller er jeg helt på viddene?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Mener jeg spurte noen av gutta fra 1301 om dette. Ble dette utsatt til 1307, eller tar jeg helt feil? Uansett så er det ferdig til sommeren eller neste vinter.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Lignende tråder

1. Førstegangstjeneste
    By Zodiac in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 031359A Aug 12,
  2. førstegangstjeneste
    By sniken87 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 090913A Mar 12,
  3. Fly til førstegangstjeneste
    By Aurdal in forum Mannskapsmessa