Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: 40 år siden folkets nei! Eller, hvor går EU og Norge?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    24

40 år siden folkets nei! Eller, hvor går EU og Norge?

Klassekampen skriver i dag følgende:
    http://klassekampen.no/60698/article...ll/folkets-nei
    I dag er det 40 år siden det norske folket sa nei til EU første gang. Bevegelsen som seiret 25. september 1972 var uvanlig brei, selv om den ikke representerte noen ukjent allianse i norsk politikk. De eneste fylkene med ja-flertall var Oslo, Akershus, Vestfold og Buskerud, mens Møre og Romsdal, Finnmark, Troms og Nordland alle hadde over 70 prosent nei-stemmer. På ja-sida sto Aps ledelse, Høyre, Norsk Arbeidsgiverforening og de tyngste bank- og næringslivsinteressene. Sp var det eneste reine nei-partiet på Stortinget, men også Venstre og KrF var mot medlemskap. Det var også et stort mindretall i Ap organisert i AIK som sa nei. Verken SF, NKP eller ml-bevegelsen var representert på Stortinget, men alle var klare motstandere. Dagbladet var i motsetning til i 1994 en nei-avis.
    Det sentrale argumentet mot EU-medlemskap i 1972 var den nasjonale selvråderetten, og nei-bevegelsen klarte å forene alle sider av motstanden, fra bønder, fiskere og arbeidere til radikale intellektuelle i byene. En spesielt viktig rolle spilte den radikale tillitsmannen Ragnar Kalheim, som var nestleder i Folkebevegelsen mot EEC. Han skulle seinere spille en like avgjørende rolle for SVs brakvalg som fulgte i kjølvannet av EU-kampen. Den teknokratiske og økonomiske norske eliten ble for smal i møtet med bredden i det folkelige engasjementet. Nei-sida hadde også en overlegen organisasjon, der man trakk på alle typer ressurser, fra ungdomslag, mållag og bondelag til politiske partier, kunstnere og musikere.
    Skillelinjene i EU-spørsmålet har siden fulgt det sosiologiske og geografiske mønsteret som ble trukket opp i 1972. EU-tilhengerne er plassert øverst på lønnsstigen, mens motstanden øker i takt med at inntekten faller. Ja-sida er sterkest i Oslo, men svak utover landet. 40-årsjubileet feires på et tidspunkt da EU-motstanden aldri har vært større. I dag hyller vi derfor alle dem som bidro til at Norge ble stående utenfor EU. Det elitestyrte, teknokratiske og markedsliberalistiske EU er ikke svaret på dagens utfordringer. Framtidas Europa ligger i et folkelig og demokratisk forankret nasjonenes Europa.
    Jeg velger dette som utgangspunkt for det jeg håper blir en bred debatt om hva EU er nå, hvor beveger EU seg, og hva med Norge? Skal vi være med, eller skal vi holde oss til EØS? Her er det åpent for synsing og meninger, selv om jeg håper at debatten ikke blir så polarisert som den ofte kan bli i media.
    Sapere aude

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Det var jo et mildt sagt interessant utgangspunkt om du ønsker diskusjon om EU som sådan.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    24
    De beste debattene har, etter min erfaring, interessante utgangspunkt. Dog må ikke førsteposten tolkes som avsnevrende, men heller som et referansepunkt i landskapet.
    Sapere aude

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    i nrk i dag, EU har 1/4 arbeidsløshet... styringsrente satt ned. EU går sakte, Norge går godt. EØS høres bra ut, men ikke EU-medlemsskap
    Com'on Kenneth!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nå vil også mange EU-motstandere være i mot EØS avtalen så hvorfor den er eneste alternativ forstår jeg ikke. For meg er EU et for egoistisk prosjekt. Selv om mange land i Europa trenger vår handel akkurat nå, er det ikke beskyttelse mot markedet på utsiden av Europa Norge trenger. Der burde vi heller hatt enklere og mer samkvem, både kulturelt og økonomisk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    4
    Jeg tviler på at EU vil gi ved dørene. Om vi gir opp EØS nå så kommer vi neppe til å få forhandlet til oss et bedre alternativ. Det er vel det som er greia. Det er umulig å spekulere i hva-om.

Det er en ting jeg ikke fatter å begriper. EU skal liksom dreie seg om Europeisk Fellesskap, men det er tydelig i dag at Tyskere og Grekere, Nordmenn og Franskmenn er like forskjellig i dag som vi var for 50 år siden. Hadde EU gått inn for obligatorisk opplæring av ét felles fremmedspråk og et felles Europeisk Forsvar(?) for 30 år siden så hadde tilstanden vært litt annerledes. Tyskere og Franskmenn er fremdeles elendige i Engelsk som man skulle tro burde vært lingua franca i Europa. Fellesskap er mye mer enn bare økonomi noe ingen som styrer har sett ut til å forstå.

Noe annet som er verdt å merke seg er potensielle fremtidige medlemsstater. Ukraina og Israel. Tanker?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    4
    Problemet er vel at det blir så veldig mange perspektiver og forskjellige forståelser av hva EU er eller skal/burde være at det blir fort meget vanskelig å få noen konkret debatt om dette.

Selv med sine svakheter og til tross for den aktuelle krisen så er den økonomiske siden er et klart faktum og jeg tror ikke problemet er der.
    Det blir heller når det kommer til utenrikspolitiske (utenfor EU) spørsmål at det totalt spriker og vi bør ikke være forundret over dette. Det er ikke vanskelig å forstå at land som Portugal og Polen kan ha vidt forskjellige interesser og standpunkt i verdensomspennends spørsmål.

På den andre siden så er det også soleklart at de som ser EU som et fremtidig "United States of Europa" selvfølgelig tar fullstendig feil. Den historiske bakgrunnen og de vidt forskjellige kulturene gjør at dette blir i praksis noe som er helt umulig å gjennomføre.

EU har derfor en begrenset (i forhold til enkeltes perspektiver) fremtid som et økonomisk sammarbeid og lite mer. Eventuelle utvidelser bør gjøres på dette grunnlaget og ingenting annet.
    Problemet er at økonomien ofte infilterer seg inn på andre områder og nøkkelen til et vellykket sammarbeid ligger i hvor vi kan dra de nødvendige grensene.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •