milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456
Viser resultatene 201 til 204 av 204
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Sv: Kampluftvern for fremtiden

Den artikkelen er ikke helt ny, men uansett - jeg må jo si meg enig i flere tidligere innlegg her, blant annet det til @BloodhounD litt over her - det var galskap å kvitte oss med luftvernkapasiteten før vi hadde anskaffet ny. Ikke bare fordi Hæren ville stå fullstendig ubeskyttet i denne perioden, men også fordi vi kvittet oss med kritisk kompetanse som det vil ta lang tid å bygge opp igjen.

Og så kan man fundere på vurderingene som lå bak. Det er fullt mulig og legitimt å vurdere å kutte ut enkeltkapasiteter dersom man mener man kan håndtere utfordringer på en annen måte. For eksempel kunne man godt vurdert å fjerne stridsvogner fra Hæren. Nå ville jeg personlig vært ufattelig uenig i en slik beslutning, men det er mulig å tenke seg en lett infanterihær med gode panserbekjempelsesvåpen, dersom forsvarskonseptet man har valgt er statisk nok til at dette er noe som kan være kosteffektivt og operativt fornuftig.

Derimot er det absolutt ingenting som tilsier at vi, uansett hvilket konsept vi velger, skulle kunne klare oss uten luftvern. Når vi var i Afghanistan, og Taliban var fienden, var det greit nok, for da eksisterte ingen lufttrussel. Dersom vi var en stormakt, og kunne basert oss på totalt luftherredømme med egne kampfly, kunne vi sannsynligvis også redusert innsatsen innenfor bakkebasert luftvern. Men vi er Norge, og naboen vår er Russland, og det er ikke vi som kommer til å ha luftherredømme. Altså trenger vi, fullstendig uavhengig av scenario, både luftvern som kan følge kampavdelinger og fartøy for egenbeskyttelse, og mer langtrekkende luftvern, slik at fienden ikke bare kan gjøre som NATO gjorde mot Serbia - fly langt nok unna til at luftvernet ikke har rekkevidde.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Liker Kdo_Under, Znuddel, MWD, Niko, Bratwurst likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    43 innlegg

Slik blir Hærens nye kampluftvern

– Vi går fra å ha ingenting til å få litt. Det gir oss en ekstra trygghet.

https://forsvaretsforum.no/slik-blir...e-kampluftvern

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Lars er positiv, det skal han ha. Man kunne også ha sagt, «Vi går fra å være slaktoffer til å ha en liten sjanse til å overleve».
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    203 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Den artikkelen er ikke helt ny, men uansett - jeg må jo si meg enig i flere tidligere innlegg her, blant annet det til @BloodhounD litt over her - det var galskap å kvitte oss med luftvernkapasiteten før vi hadde anskaffet ny. Ikke bare fordi Hæren ville stå fullstendig ubeskyttet i denne perioden, men også fordi vi kvittet oss med kritisk kompetanse som det vil ta lang tid å bygge opp igjen.

Og så kan man fundere på vurderingene som lå bak.

….. .

Så vidt jeg husker så var det et stort antall merkelige beslutninger på omtrent den tiden da nedleggelsen av hærens luftvern ble iverksatt.

Det forhold at noen mente at vi kunne se bort ifra en "lokal" fiende var for det første en slutning som i beste fall var korrekt på meget kort sikt, og å satse på at dette ville vare var i beste fall gambling.

Allikevel så førte en nesten utrolig naiv tro på at dette ville vare til at man ikke trengte et helhetlig nasjonalt forsvar, men "bare" trengte å bidra med noen nisjekapasiteter i et felles NATO system, herunder en uforholdsmessig stor fokus på å stille kapasiteter til disp. for Intops.

Hæren ble i praksis nedlagt som kampsystem (kapasitet).

At noen kunne tro på dette var og er utrolig for meg - men nedleggelsen av hærens luftvern var et av resultatene.
    Sist endret av Niko; 1 uke siden kl

6. Liker hvlt likte dette
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456

Lignende tråder

1. Fremtiden for Heimvernet?
    By Mentalist in forum S-5 1. Forsvarsbudsjett og langtidsplaner
    Svar: 436
    Nyeste innlegg: DTG 012242A Jul 18,
  2. Fgtj som VAB lege i fremtiden, ny turnusordning?
    By etellerannet in forum Mannskapsmessa
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 260252A Mar 12,
  3. SHV, en kapasitet for fremtiden?
    By lukman in forum Heimevernet
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 201231A Dec 10,
  4. Har jeg brukbar kompetanse til intops i fremtiden?
    By E_S in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 272332A Sep 06,
  5. Langtur en gang i fremtiden
    By Mixus in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 151041A Mar 06,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg