Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Trening med vekter som en del av trening mot å bli en marinejeger?

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0

Question Trening med vekter som en del av trening mot å bli en marinejeger?

Jeg er en gutt på 17 år og har trent et par år med vekter. Jeg lurer på om det er noen som faktisk bruker trening med vekter i sitt treningsprogram her? Isåfall. Hvor tungt løfter dere og hvilke muskler er det dere trener med vekter?

Er veldig klar over at man som marinejeger skal ha god kondisjon og utholden styrke til å utføre mange reps på for eksemple pushups eller pullups.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5
    Jeg trener stort sett bare med vekter, men passer på at jeg alltid er innenfor "normalen" i de militære 4... Pushups, Hangups, Situps og Ryggrulle.

Har størst fokus på baseøvelsene, altså markløft, knebøy og benkpress. Ser ikke noe problem med å trene med vekter, men suppler gjerne med de vanlige militære øvelsene.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Ut i skogen og opp i trærne.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

AGR416
    Guest
    Gå med sekk med varierende vekt, gjerne i kuppert terreng
    Tren intervaller, både korte og lange
    Tren kjernemuskulatur; rygg, mage, ben
    Tren armstyrke

Tren variert er på en måte poenget mitt. De fysiske minstekrav er det de er, og er ikke vanskelige å klare. Tjenestens krav derimot krever mer enn bare push ups, sit ups, hang up eller 3000 meter.

Man må være seig og utholdende i mange situasjoner, samtidig som man må være eksplosiv og bruke maks styrke i mange situasjoner.

Max benkpress er ikke noe mål i seg selv. Vekter kan godt brukes, men målet med treningen mot forsvaret bør være som beskrevet over.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Hvis du skal trene med vekter så bør du ikke tenke så mye på "hvilke muskler" du skal trene, men tenke bevegelser og funksjonell trening. Knebøy, markløft, en press-variant eller to og/eller olympiske øvelser (eller avarter av disse). Bicepscurl og dets avarter, tåhev, shrugs og andre isolasjonsøvelser er bortkastet tid om det er opptak som er målet. Det samme er alle maskiner, tren med løse vekter om det er vekttrening som er planen.

Husk også at vekttrening ikke er målet i seg selv, men en måte å nå det på. Det bør programmet ditt gjenspeile. Det er dog veldig mange veier til rom, så jeg ville prøvd meg litt fram og sett hva du trives med. Men et styrkeprogram 2-3 ganger i uka som veksler mellom tung styrketrening (2-5 reps i nærheten av 1RM) og fokus på kroppsvektøvelser. Kroppsvektøvelser med vekter er også gull, det samme er isometriske øvelser (ettbeinsøvelser).

Øvelser som absolutt bør være med (om du først skal trene vekter) er markløft, knebøy (eller frontbøy), roing (med stang, fra gulvet) og benkpress (eller en variant). Styrkevendinger (power cleans) er også veldig bra.
    Alternativt kan du trene olympiske øvelser, altså rykk og støt. Hvilke andre øvelser som bør være med i et slikt program får noen andre svare på, men det finner du også ved litt googling.

Dette kommer selvfølgelig i tillegg til kondisjonstrening i ymse former.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Stort sett enig med AGR416 og Herr Brun.

Tren først og fremst spesifikt mot krav som stilles ved opptak / tjeneste og sørg for at du kan prestere med en grei margin ift. minimumskrav. Du må kunne prestere tilstrekkelig også på en "dårlig" dag.

Husk at dette gjerne innebærer mer enn de enkelte testene (svømming, armhevinger osv.). Det å være godt vant med friluftsliv, fjellturer, overnatting under åpen himmel, pleie av føtter/gnagsår osv. er gull. Det er greit å kunne være noenlunde selvstendig og trygg på slike ting.

Styrketrening med vekter kan være god støttetrening så lenge dette tilpasses på fornuftig vis opp mot øvrig trening. Ha godt fokus på riktig teknikk og skadeforebygging og sørg for at du får tilstrekkelig med hvile. Den totale treningsbelastningen kan jo bli ganske høy når man kombinerer trening mot MJ-opptak med tung vekttrening, men dette må du kjenne på selv.

Du kan finne mye nyttig informasjon om tung styrketrening f.eks. her.
    Sist endret av Gnist; 04-09-12 kl 21:49

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    For styrketreningen sin del, kjøp deg et sett med kettlebells eller finn deg et apebur som har slikt og la det stå til, er mitt råd opp imot akkurat dette. Dette i tillegg til basisøvelser som push, situps osv, som nevnt av andre. Hvis du ikke er vant med trening med slike så er det vel mer eller mindre også et must med et mer basic introduksjonskurs eller å finne deg en annen som kan med slikt for å lære deg starter-øvelsene, slik at du ikke trener og belaster feil.
    Trening for å bygge masse og å være kjempedefinert er, IMHO, i det store og hele unødvendig i den militære verden, med mindre looks er en stor greie for deg da ;-) - da ender du bare med mer masse som stiller økte krav ift oksygenet som forbrukes av all denne massen - altså at du surner fortere. Det er seighet og styrke ift kroppsvekten din som er viktig i en militær setting.

Skaff deg som minimum 1x12kg, 2x16kg innledningvis. Spe på siden med en 20kg og eventuelt en 24kg også. Når du kan kjøre deg igjennom - og gjennomføre - en, si, intensiv 45min økt med slike uten å dø på deg så har du et godt utgangspunkt å bygge videre på med tyngre vekter, mer teknisk krevende øvelser, samt lengre og flere sett. Tro meg, det skitet kettlebells funker altså - alt av muskler i kroppen får kjørt seg.
    Personlig foretrekker jeg 20sek arbeid, 10sek hvile X 8-10 sett per øvelse, med 1-1,5 min hvile mellom hver øvelse og 8-10 øvelser ila en økt = ~45 min totalt. Dette som utgangspunkt, man må variere litt utifra den spesifikke øvelsen (f.eks. 4 sett per arm osv). Da har man høy puls og er konstant andpusten hele økten igjennom. Og svetter som en gris. Stikkordet her er ikke antall repetisjoner, men heller konstant (og korrekt) arbeid ift tid, og klarer man ikke mer med en gitt vekt på en øvelse så går man heller litt ned i vekt/belastning slik at man gjennomfører øvelsen korrekt framfor dårlig med full vekt.

Kan jo forøvrig legge til, etter litt lengre tid med en arbeidsskavank har jeg nå nylig kommet meg igang med treningen for fullt igjen, og ukeprogrammet jeg har lagt meg på nå og blir å prøve ut/følge framover, gitt tid og mulighet, er grovt som følger:
    Mandag,
    8-15km speedmarsj* med fullt kit og en mindre pakning (~40kg totalt, ikke start med denne vekten og ikke gjør dette hver dag, da kan det fort skjære seg med knær og akilles)
    Pushup, situps, hangups, kettlebells row, planken

Tirsdag,
    Oppvarming (5km jogg, 5km roligere marsj med litt mindre vekt eller en lettere intervall-økt etc)
    MMB sitt styrke/kettlebells program-A (9 forskjellige øvelser, mindre tungt)

Onsdag,
    Langkjøring
    Pushup, situps, hangups, kettlebells row, planken (<<-- 1-2min på front, høyre side, venstre side og front igjen X 2-3 sett)

Torsdag,
    Oppvarming som Tirsdag
    MMB sitt styrke/kettlebells program-B (9 forskjellige øvelser, mer tungt)

Fredag,
    Intervaller, forskjellig type
    Pushup, situps, hangups, kettlebells row, planken

Lørdag,
    Oppvarming som Tirsdag
    MMB sitt styrke/kettlebells program-A

Søndag,
    Pushup, situps, hangups, kettlebells row, planken... eventuelt treningsfri.

Mandag, Onsdag, Fredag opplegget er jeg noe fleksibel på og kan bytte innbyrdes innad i uken, eller å velge mer av det ene eller det andre. I tillegg er det også mulighet å spe på med annen trening, slik som en basseng-økt, der man gjør alt fra vanlig svømming, undervannsvømming, "bunn-øvelser" på dypet og ymse intervaller og sammensatte greier med pushups, situps, hangups fra kanten/sukkerbitene osv.

Dette her bare som et forslag til treningsregime man ihvertfall kan ha som utgangspunkt for å bygge opp kondisjon og core-styrke.

* Med mitt utgangspunkt og med denne vekten så er ambisjonsnivået jeg har lagt meg på løp i nedoverbakker og snittfart på 6-7km/t ellers, der man løper det man klarer på flaten og ikke sakker av i oppoverbakker. Pointet her er høy puls hele veien, der man ville hatt problemer med å holde en vanlig samtale.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Har begynt aa trene en god del med kroppsvekt. Har ikke mye problemer med kravene ( Kan utfoere 45-50pushups med brystet i bakken og trolig en 10-12 pull ups til tross for at jeg veier 97 kg. Har begynt aa lope mer og sluttet helt med trening av ben med vekter etter at jeg har lest at blandt annet NAVY SEALS anbefaler aa ikke trene annet enn loping og gaaing for ben. Er ganske kraftig bygd og tenker mer at trening med vekter paa overkropp kan hjelpe meg og fobedre utforing av pullups osv.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    0
    Slik jeg gjør det, så fletter jeg styrke og jogging/svømming sammen så godt det lar seg gjøre uten at jeg sliter meg ut.
    Jeg sørger for å aldri trene bein dagen før eller dagen etter jogging for å få maksimalt ut av begge 2. Litt off-topic, men uansett:

Tren mye styrke. Tren variert, Et par uker med tunge vekter og et par uker med mange reps. På den måten får du eksplosive muskler der det trengs, samtidig som du er utholden når det trengs. Husk på at Marinejegerne tar ikke akkurat pull-ups på oppdrag. Det er bare for å teste deg. Tren mye, tren hardt. Det er lettere på psyken din jo sterkere du er når du skal på opptak! Jeg bestemmer øvelsene den dagen jeg trener, har bare bestemte muskelgrupper på bestemte dager.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av StefanChris Vis post
    Slik jeg gjør det, så fletter jeg styrke og jogging/svømming sammen så godt det lar seg gjøre uten at jeg sliter meg ut.
    Jeg sørger for å aldri trene bein dagen før eller dagen etter jogging for å få maksimalt ut av begge 2. Litt off-topic, men uansett:

Tren mye styrke. Tren variert, Et par uker med tunge vekter og et par uker med mange reps. På den måten får du eksplosive muskler der det trengs, samtidig som du er utholden når det trengs. Husk på at Marinejegerne tar ikke akkurat pull-ups på oppdrag. Det er bare for å teste deg. Tren mye, tren hardt. Det er lettere på psyken din jo sterkere du er når du skal på opptak! Jeg bestemmer øvelsene den dagen jeg trener, har bare bestemte muskelgrupper på bestemte dager.
    Hei. Du er 16 år. Det kan være en fordel når du gir råd til folk om hvordan de skal forberede seg at du er tydelig på hva du antar og hva du vet.

Pull-ups er forøvrig en meget relevant øvelse, og kanskje den bevegelsen som tettest ligner ting man trenger i nesten all tjeneste (utenom kondis og vanlig seighet da) Prøv å dra deg selv opp på en lastebil, opp til et vindu, over en mur etc med fullt lass av utstyr så kjenner du at pull-ups er nyttig.
    Men ta de heller på en grein i skauen. En du har løpt til. Over ujevnt terreng. I regn. Lenge.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kris17 Vis post
    Har begynt aa lope mer og sluttet helt med trening av ben med vekter etter at jeg har lest at blandt annet NAVY SEALS anbefaler aa ikke trene annet enn loping og gaaing for ben.
    Vet ingenting om hva de anbefaler, men de kildene jeg bruker (stort sett dyktige coach'er som jobber mest med sivile utøvere innen styrkeidrett etc.) er tydelige på at det som regel er best å kutte kraftig ned på ev. styrketrening av bein i perioder med mye fokus på løping o.l. Det går jo på å trene spesifikt på det man vil bli god i. En dårlig planlagt kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening med høy belastning på begge områder kan rett og slett gi kroppen motstridende signaler om hvordan den skal utvikle seg.

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Trening for å bygge masse og å være kjempedefinert er, IMHO, i det store og hele unødvendig i den militære verden, med mindre looks er en stor greie for deg da ;-) - da ender du bare med mer masse som stiller økte krav ift oksygenet som forbrukes av all denne massen - altså at du surner fortere. Det er seighet og styrke ift kroppsvekten din som er viktig i en militær setting.
    Forsåvidt enig. Økt kaloribehov for oppbygging og vedlikehold av muskelmasse kan også være en ulempe i noen sammenhenger i det militære.

Når det gjelder eksempelet som Herr Brun nevner (1-5 repetisjoner opp mot maks. belastning) er det imidlertid mer snakk om styrkespesifikk trening som ikke nødvendigvis medfører noe særlig med muskelvekst (bl.a. avhengig av matinntak, genetikk osv.) Litt vekst kan ofte påregnes uansett hvis man hviler og spiser tilstrekkelig, men for de fleste (selv blant unge menn med gode hormonnivåer) kreves det mye målrettet arbeid over tid for å oppnå vesentlige økninger i muskelmasse. Mao. ikke så mye å "bekymre" seg over. Styrkeøkninger ved trening med lave repetisjonsantall og høy belastning kommer først og fremst av tilpasninger i nervesystemet. Man trenger ikke å bli større for å bli sterkere.

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Hei. Du er 16 år. Det kan være en fordel når du gir råd til folk om hvordan de skal forberede seg at du er tydelig på hva du antar og hva du vet.

Pull-ups er forøvrig en meget relevant øvelse, og kanskje den bevegelsen som tettest ligner ting man trenger i nesten all tjeneste (utenom kondis og vanlig seighet da) Prøv å dra deg selv opp på en lastebil, opp til et vindu, over en mur etc med fullt lass av utstyr så kjenner du at pull-ups er nyttig.
    Men ta de heller på en grein i skauen. En du har løpt til. Over ujevnt terreng. I regn. Lenge.
    I utgangspunktet veldig enig. Tren spesifikt og ha fokus på prestasjoner under forhold som ikke er optimale. Men det er selvfølgelig ikke dumt å støtte godt opp med trening under mer siviliserte forhold heller.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13
    Det er to ting som jeg synes er viktig med treningen spesielt når man har langsiktige mål.

1 varier treningen slik at treningen ikke blir kjedelig eller at man går lei.

2 ungå skade.

Svømming er god trening men det krever en del teknikk. selv drev jeg med fridykking/snorkling, en fantastisk naturoplevelse samtidig som det er god utholdenhets trening.

Sykkelen er mye bedre en motoriserte kjøretøy, den holder deg aktiv mellom oppgaver og kan brukes til ei treningsøkt.

Ski er en sport som trener masse muskler og utholdenhet og en disiplin i forsvaret som man må beherske.

Løping på truger er vanvittig tungt men fint da man ikke så lett kan bli utsatt for belastningskader i rygg og kne, jeg bruker en sivil truge som er smalere en forsvarets steke panne, det å bli vant med truger er en fordel før man går i grønt.

Gå langt med sekk veldig langt, 3 mila er lang, men på 5 mila dødde jeg mange ganger

En rask soldat som klarer å bevege seg hurtig er vanskeligere å treffe en en stor treg blink.

Jeg nevner aktiviteter som kan flettes inn i et treningsprogram for å utvikle ferdigheter du kan komme til å trenge i forsvaret, samtidig kan det hende du oppdager idretter som orienterings løp eller triatlon.

For mer spesifikk om øvelser anbefaler jeg du leser litt på trening.no

Jeg har jobbet en del med yrkesdykkere og noen dypvans dykkere som var meget fokusert på hvor mye fett som er på kroppen og årsaken til det er at fettseller frigir nitrogen senere en muskelmassen, så vidt jeg har skjønt er mer fett i kroppen en sikkerhetsrissiko for dykkere. Dette er ingen annen info en hva jeg har blidt fortalt av dykkere, ikke at jeg tror en marine jeger er plaget med fett.

olympiatoppen.no

På olympiatoppen sin side finner du en del fakta om kost og ernæring, det er desverre mange som kommer med rare kost ideer basert på synsing, så les litt på fakta bladene så sparer du en del penger. Vær kritisk til kildematerialet når du undersøker, husk at de som selger driver butikk.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13
    obs jeg glemte å si jeg har ikke vært noe spesialsodat med noe enormt krevende tjeneste, men jag var i TMBN og har drevet med en del idrett.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Takker for mange gode svar. Om dere vil dele deres treningstips eller treningsplan gjør gjerne det!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5
    Som 4312 sier, er det mye om kosthold på Olympiatoppens sider. Selv om ikke alle er enige om det som står der, kan jeg iallefall utifra personlig erfaring si at å spise LowCarbHighFat-style rett før et opptak stiller deg svakere.

Ved et karbohydratrikt kosthold vil du over tid bygge opp store glykogenlagre i både muskler og lever. Dette skjer ikke i like stor grad med LCHF. Lagrene vil være viktige på opptak. I tillegg er kroppen vant til å brenne karbohydrater for energi og ikke fett osv.

Til vanlige mennesker vil jeg anbefale LCHF, men til oss idrettsutøvere og spesielt de som skal prøve på opptak: Spis den tradisjonelle norske dietten; mye grovt brød med meieriprodukter, helmelk, pasta, potet, kjøtt.

Hva trening angår:
    Styrke: Pushups, knebøy på ett ben, pullups, situps(siden det er testen), supplèr med markløft(nyttig å kunne løfte). Noe mer vekttrening enn det mener jeg er overflødig, og tar energi som kunne vært brukt på de viktigste tingene, ie. løping, sekkegåing, svømming etc.

Mine 2 cent.

Joachim
    http://www.trenehjemme.net

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei!

Veldig mye god informasjon om trening mot en aktiv tjeneste i denne tråden her, så jeg forsøker meg med et lite oppfølgningspørsmål:

Jeg har kikket litt gjennom forsvaret sine sider og ble litt nysgjerrig på marinejegernes treningsprogram. (http://forsvaret.no/utdanning-karrie...jkTrening.aspx)

Er dette et program som godt kan begynnes på tidlig i opptreningen mot et evt opptak og heller forandre treningen når opptaket nærmer seg, eller skader det heller ikke å gå gjennom dette programmet enda en gang?

Det er jo laget for at du skal oppnå kravene til marinejegerne, men likevel ålreit med innspill fra noen med mer erfaring og kunnskap om trening enn jeg selv har.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Med å forandre mener jeg mindre trening med vekter og heller ut i skogen. (fant ikke redigere post knapp)

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •