Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345
Viser resultatene 161 til 169 av 169

Tråd: 22 JULI: Nasjonal krisehåndtering

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Sv: 22 JULI: Nasjonal krisehåndtering

Det går an å kutte ned på noen, men å kutte ned på så mange som det gjøres i politiet nå kommer ikke til å bli bra. For vår del vil operasjonssentralen dekke et område på 65 mil fra sør til nord. Rent geografisk utgjør det Stjørdal - Larvik, eller Oslo - Flensburg. På det bredeste blir distriktet 40 mil bredt.

Samtidig vil man kutte ned/begrense antall innsatsledere til et helt minimum, og også de knyttet til store sentrale enheter. Når man da allerede før det er kommet i gang får tydelige signaler på at man ikke vil klare å hente inn lokalkunnskap fra områder langt unna operasjonssentralen så vil det bli et hull som ikke vil kunne fylles på en tilfredsstillende måte.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    En operasjonssentral per Storgata? Det vil vel bety en operasjonssentral per tettsted, sånn omtrent.

Nettverk som kan dynamisk ekspanderes, kombinert med sentralisering OG desentralisert vurdering- og handlingskompetanse. Det er nok en fornuftig vei å gå. Fra min erfaring fra helse kan heg si at de gamle små AMK-sentralene var dusfunskjonelle, og at sentraliseringen har hevet kvalitet og rubusthet betydelig.

Ja, desse små AMK sentralane var ikkje liv laga i det heile. Men då var det snakk om fleire sentralar i kvart fylkje. I dag med ca ein sentral pr fylkje er ein omtrent på eit passeleg nivå. Når ein har gjort som her i vest at sentralane dekkar kvarandre opp slik at ingen skal vente for lengre enn ei viss tid.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Det går an å kutte ned på noen, men å kutte ned på så mange som det gjøres i politiet nå kommer ikke til å bli bra. For vår del vil operasjonssentralen dekke et område på 65 mil fra sør til nord. Rent geografisk utgjør det Stjørdal - Larvik, eller Oslo - Flensburg. På det bredeste blir distriktet 40 mil bredt.

Samtidig vil man kutte ned/begrense antall innsatsledere til et helt minimum, og også de knyttet til store sentrale enheter. Når man da allerede før det er kommet i gang får tydelige signaler på at man ikke vil klare å hente inn lokalkunnskap fra områder langt unna operasjonssentralen så vil det bli et hull som ikke vil kunne fylles på en tilfredsstillende måte.
    For eit par år sidan hadde vi ei stor øving her i fylkje. Øvinga var med vilje lagt til eit område som er litt i utkanten geografisk, men samtidig masse trafikk til sjøs. Under øvinga kom det sterk kritikk frå observatører frå Oslo politiet og Politihøgskulen, kritikken gjekk på at det gjekk for lang tid å få folk frå politikammeret fram til skadestaden. Kritikken stilna når dei fekk vite at det var lenger køyreavstand enn Oslo Svinesund. Og det var med dei områda som eksisterer fram til 1/1-16.

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2010

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    En operasjonssentral per Storgata? Det vil vel bety en operasjonssentral per tettsted, sånn omtrent.
    Så langt trenger man ikke å gå, men mindre sentralisering vil jo gi bedre lokalkunnskap.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Samtidig vil man kutte ned/begrense antall innsatsledere til et helt minimum, og også de knyttet til store sentrale enheter.
    Altså færre innsatsledere med flere enheter til disposisjon, men hvordan finner man ut hvor mange det skal være?

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Artikkel/intervju med noen av soldatene i HV 02, om deres tanker og gjøremål etter terrorangrepet.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/22-juli

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Nå skjønner jeg ikke hvor mange ganger den artikkelen skal postes? Og er den virkelig så spennende for HV soldater?

Jeg kan jo dra det jeg husker best fra det som sikkert kan skrives om for å gi en salgbar historie for HV bladet:
    - Telefon fra LF i 18-tiden; Vi skal ikke møte og de (ledelsen i 02) trodde ikke vi kom til å bli kalt inn.
    - Telefon fra LF i 19-tiden; Innkalling.
    Sånn med tanke på at sikkert hele Norge hadde sittet og sett på NRK fra bomben gikk av, så er moralen at en burde gi faen i ledelsen og heller bare møte opp så fort en klarer, og heller dra hjem i etterkant. Kun de med lang reisevei (pga. ferier) kan vente til en faktisk innkalling kommer med mindre dem har en kritisk stilling. Da ville 02 ha klart å stille personell på Stortinget 30 minutter etter at anmodningen hadde kommet, og en ville hatt tid til å fikse ammo, kjøretøy og drive med trening. I mine øyne burde distriktene bare kalle inn soldatene så fort dem kan mistenke at det kommer et oppdrag, så får en heller kanslere eller dimmitere når en får bekreftet at det ikke skjer noe.

Også har en jo fine TIM caser, tar bare den jeg har opplevd selv fordi den kan jeg stå inne for:
    - Eldre blå Volvo kommer oppover Prinsen gate. Svinger venstre inn i Akersgata. Her ser jeg at bilen er baktung. 2 personer i bilen. Bilen svinger venstre igjen inn i Tollbugata. Så kommer bilen ut av Øvre Slottsgate og drar på oppover Prinsen gate mot oss. Jeg løfter venstre hånd og signaliserer stopp. Bilen stopper ikke umiddelbart og jeg løfter høyre hånd (som holder riflen) for å peke våpenet mot bilen og flytter venstre hånd til ladegrepet for å ta det på vei opp. Før jeg faktisk tar ladegrepet så bremser bilen brått (da er den på omtrent 10-20m avstand) og svinger inn i Akersgata og blir ikke sett igjen.
    Så, her har vi en hel del greier å diskutere, som helt sikkert de fleste HV soldater aldri har opplevd eller tenkt på:
    - Skulle jeg ha reagert annerledes?
    - Hvis jeg hadde skutt (at det ville vært innenfor vår ROE og min situasjonsforståelse der og da er klart), hva måtte HV ha satt i gang ovenfor meg, offeret/ene og pressen?
    - Er det lurt å stå med halv-ladd våpen?
    - Var oppsettet/plasseringen av objektsikringen riktig?
    Det finnes flere av andre liknende situasjoner fra 2207, og det er bare snakk om små hundredeler som skiller det at HV soldater har tatt livet av sivile i oppdrag på riktig side av ROEen.

Eller så syntes jeg jo stresset jeg opplevde var interessant. Og det eneste stresset jeg opplevde var på vei ned til Stortinget for første gang. En medsoldat merket det godt på meg (ikke så rart, i og med at det sprutet svette ut av meg) og vi fikk snakket om det og det var vekke før vi var på bakken. Det var også en ganske kraftig "comedown" når jeg var hjemme igjen etter oppdraget, det tok et par 3 dager før kroppen og hodet var som normalt igjen. Her kan sikkert en eller annen psykolog forklare hva som har skjedd, og hvordan en kan komme seg forbi slikt.

Nå er både Soelberg og Loftheim laget av god og hel ved, men akkurat disse historiene om forsvarsvilje kjenner jeg at jeg ikke er helt behovet for å mate oss med dag etter dag.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Enig med @essal.
    Burde kanskje intervjue noen andre også.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post

Jeg kan jo dra det jeg husker best fra det som sikkert kan skrives om for å gi en salgbar historie for HV bladet:
    - Telefon fra LF i 18-tiden; Vi skal ikke møte og de (ledelsen i 02) trodde ikke vi kom til å bli kalt inn.
    - Telefon fra LF i 19-tiden; Innkalling.
    Sånn med tanke på at sikkert hele Norge hadde sittet og sett på NRK fra bomben gikk av, så er moralen at en burde gi faen i ledelsen og heller bare møte opp så fort en klarer, og heller dra hjem i etterkant. Kun de med lang reisevei (pga. ferier) kan vente til en faktisk innkalling kommer med mindre dem har en kritisk stilling. Da ville 02 ha klart å stille personell på Stortinget 30 minutter etter at anmodningen hadde kommet, og en ville hatt tid til å fikse ammo, kjøretøy og drive med trening. I mine øyne burde distriktene bare kalle inn soldatene så fort dem kan mistenke at det kommer et oppdrag, så får en heller kanslere eller dimmitere når en får bekreftet at det ikke skjer noe.
    Det at distrikta bør mobilisere så fort ein trur det kan komme eit oppdrag er eg heilt einig i.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Akuttmiljøet o Norge står i fare for å splittes:

Dersom ikke helsemyndighetene tar advarselen fra det fagmiljøet som var det eneste som ikke sviktet 22. juli på dypeste alvor, har Norge lite lært av terrorkatastrofen.

Kirurgen Tina Gaarder hadde lederansvar inne på akuttstua den mørke kvelden og natten.

På et møte mandag gikk hun ut med en krystallklar advarsel: «Det finnes ett, stort beredskapssenter i Norge, og vi er nødt til å bevare dette, for vi vet at det kommer til å skje tilsvarende hendelser som 22. juli igjen».

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...a-har-vi-laert

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •