milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 263
    OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg

Den store CBRNE tråden

Det er på tide med en CBRN tråd og det tas herved insj på å opprette en CBRN tråd. Åpner for CBRN GPP, fagstoff, spørsmål og CBRN nyheter.

Forsvarsdepartementet legger følgede bestemmelse til grunn for CBRN-vernet i Forsvaret:
    ”Forsvarssektoren skal ha et CBRN-vern som med effektiv ressursbruk sikrer mot tap av liv eller skade på helse, miljø og materielle verdier, samt ivaretar evnen til å gjennomføre begrensede militære operasjoner ved CBRN hendelser. Forsvaret skal tilstrebe å operere i områder uten CBRN forurensning”.

Admin edit - introduksjon til CBRN:

CBRN - Wikipedia:
    Chemical, biological, radiological and nuclear defense (CBRN defense or CBRND) is protective measures taken in situations in which chemical, biological, radiological or nuclear warfare (including terrorism) hazards may be present. CBRN defense consists of CBRN passive protection, contamination avoidance and CBRN mitigation. A CBRN incident differs from a hazardous material incident in both scope (i.e., CBRNe can be a mass casualty situation) and intent. CBRN incidents are responded to under the assumption that they are intentional and malicious; evidence preservation and perpetrator apprehension are of greater concern than with HAZMAT incidents.

Andre linker:
    Amerikansk nettsted med mye info og linker: CBRN professional
    En rapport/analyse om markedet for CBRN: The Global CBRN Defense Market 2013-2023
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Denne tråden blir herved abonnert på!

Det sistatet er jo i bunn og grunn "Nå glemmer vi CBRN-vernet, det er sååå 80-tallet."
    Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan "tilstrebe å operere i områder uten CBRN-forurensning" skal utføres innenlands. Forsvaret er jo de eneste som sitter med utstyr og operativ kompetanse annet enn DSB på dette feltet.
    Ta for eksempel scenarioet at Breivik (av en eller annen grunn) hadde hatt tilgang på radioaktivt materiale som han hadde lagt rundt bomben for å lage en Dirty Bomb. Ble det egentlig søkt etter dette i ettertid av eksplosjonen?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Vil forresten legge ved et knippe relevante linker.

Håndbok i NBC-medisin
    FFI-Rapport om CBRN som terrorvåpen
    FFI-Rapport om BIODEP (bl.a. biologiske våpen)
    FFI-Rapport om "Crude nuclear weapons"

Ligger forresten masse annet interessant på FFIs hjemmesider.
    http://rapporter.ffi.no/

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Men la oss ikke glemme TIC, TIM og TIR og den trusselen som industristoffer og industrien kan være mot militære operasjoner. Senest under Balkankonflikten så man problematikk vedrørende industriavfall og internasjonale styrker.

Det kan være lett og fokusere på den klassiske CBRN trusslen, men den er vi tross alt rimelig godt forberedt på (på enkeltmannsnivå). Derimot så er det mangler i beredskapen dersom man ser på trusslen fra TIC, TIM og TIR.

Det er da Toxic Industrial Chemicals det er snakk om med TIC i denne tråden, for å unngå noen forveksling.
    Sist endret av cwo-kp4; DTG 181717A Jul 12 kl Begrunnelse: Skriveleif

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er sant. Det er jo egentlig bare fantasien som setter stopper for hva man kan legge ved en eksplosivladning.
    I tillegg er jo kjemikalieforurensning mye mer langtidsskadelig enn vanlige eksplosiver, og vil jo skape opprydningsarbeid i en helt annen skala.

Hvilke problemer med TIC hadde de under balkankrigene forresten?
    Dere får unnskylde min iver, men jeg virker som den eneste i hele verden som har interesse for CBRN-faget. I alle former for CBRN-relaterte leksjoner og diskusjoner i både førstegangstjenste og BS sov alle andre seg igjennom det, mens jeg var han nerden som rakk opp hånda ved hvert spørsmål. Ble omtalt i årsboka som "han fyren som leser om atomvåpen og spiser safarikjeks etter tjeneste".
    Sist endret av Forsvarte; DTG 181719A Jul 12 kl

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Et eksempel er ved Mitrovica, hvor det var et stort industriområde hvor man fant store mengder forskjellige industrikjemikalier, blant annet:
    15 kubikkmeter Butangass
    15000 tonn Svovelsyre
    3 tonn Cyanid
    12 kubikkmeter Ammoniakk

Man fant også et betydelig antall Industrielle radiologiske kilder.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    ^^-- Haha den slagghaugen der har jeg kjørt forbi flere ganger. Var jo selvlysende i god Simpsons-stil!
    Var forøvrig en gammel batterifabrikk det der IIRC.
    Elite Som En Trensoldat

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    160 innlegg
    Har sovet i den batterifabrikken... Ikke en trivelig følelse..
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    190 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Er det det det heter nå? Det het ABC da jeg tok ABC-vernoffiserskurset på Hvalsmoen for evigheter siden. Så ble det vel NBC som ble til NBCR (tror jeg), men så ble jeg ansett for gammel og kastet ut og da mistet jeg liksom tråden.
    forsvarbrukt.no selger forøvrig komplette (ubrukte) vernedrakter NM 143 samt den gode, gamle, grønne vernemasken med ubrukte filtre til en rimelige penge.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Gjorde de ikke om det til CBRN etter hva som var den største sannsynligheten for at ville bli brukt? Kjemikalier på første, biologisk på andre, osv. Var det jeg ble fortalt iaffal.
    Skiftet mellom ABC og NBC var vel som endringen fra "kassadame" til "butikkmedarbeider".
    Sist endret av Forsvarte; DTG 192346A Jul 12 kl

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    190 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Mulig jeg begynner å bli litt trett akkurat nå. Men hadde ikke "Taktiske direktiver for Hæren" fra 90-tallet et kapittel om strid i AC-omgivelser? B og R ble vel ikke nevnt i det hele tatt?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    B vil vel strengt tatt være om man er nært sivilbefolkning og dyr, eller hvis FI detonerer biovåpen i umiddelbar nærhet (og nedover vinden), siden det er ganske begrenset holdbarhet på B-våpen i fri atmosfære. Likevel har du jo unntak som f.eks. Tularemi, som kan overleve i flere uker.
    Jeg antar grunnen til at B-omgivelser blir lite fokusert på, er fordi det er mye vanskeligere å skape de virkelig dødelige virusene (Marburg, miltbrann) i såpass store mengder, samt at de avanserte leveringsmetodene tilsier at det ville vært stormakter inn i bildet. Kjemiske våpen er det jo mye lettere å produsere, oppbevare og bruke enn B-våpen.
    Litt skummelt å tenke på at det bare trengs tre(!) virussporer av våpendyrket Marburg for å bli smittet, og i 90% av tilfellene dø.

R vil jo enten være et resultat av "N", "dirty bombs" eller katastrofer a la tsjernobyl. R-omgivelser kunne vi jo trent på om vi samarbeidet med Ukraina og fikk tasse rundt i Pripyat, hehe.
    Var det ikke noen soldater fra CBRN-laget på Rena som hjalp til i Japan?
    Sist endret av Forsvarte; DTG 200338A Jul 12 kl

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8250808

Han har jo mye svineri han godeste Assad.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Har jo kommet en del forskjellige definisjoner på faget over årenes gang: ABC, ARBC, NBC, NRBC, CBRN; bokstavkjekstroppen er det vi har som kjælenavn nå.

Den bio-delen er noe skikkelig svineri dersom Fi bestemmer seg for å bruke det. Heldigvis så er det vanskelig å benytte i stor skala, jeg anser det mer som ett rendyrket terrormiddel da det primært skaper frykt og usikkerhet, ikke millitæreresultater per se. Nå er det FSAN som er fagmyndighet på Bio i riket, så de får holde på i de hvitefrakkene sine på egenhånd

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    190 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Enig med deg der. Dessuten ville konsekvensene for anvenderen bli store, enten ved at egne styrker blir utsatt eller at mottakeren slår på stortromma når det gjelder mottiltak. USA har vel fremdeles den policyen at hvis noen bruker B-midler mot dem så vil de svare med et selvvalgt masseødeleggelsesvåpen. Ser det ikke som urimelig at de da ville bruke A-våpen mot noe de da mistenkte kunne være en B-våpenfabrikk.
    Forøvrig; Tsjetenske terrorister hadde plantet en skitten bombe laget av konvensjonelt sprengstoff og cesisum 137 i en park i Moskva på 90-tallet en gang. Heldigvis var det noen i terroristgruppen som skjønte at en atomkrig med Russland ikke er det smarteste man går til.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    B-milder, dog enkle, har blitt brukt i afghan av taliban så vidt jeg husker og ha lest også. Det skal jo ikke mer til en å kaste ett kadaver opp i en vannkilde før man setter en landsby ut av spill i en kortere periode. Eller kadaver-born IED kan jo føre med seg litt kjipe bivirkninger, om man får kontaminert sårflater. Ellers så er jo trusselen får R-våpen tilstede, industrielle radioaktive kilder finnes stort sett over hele kloden med varierende sikringstiltak, men som pioff nevner så er jo bruk av WMD mot atommaktene et sjansespill som kan slå hardt tilbake på en.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    190 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Palestinske terrorister prøvde å dyppe splintmaterialet i bombene sine i rottegift for å hindre at sårene de lagde koagulerte. Men de gjorde heldigvis en dårlig jobb ut av det og det fikk ikke den ønskede effekten. Ellers så var det standard prosedyre (ikke bare fra vietcongs side) å smøre pungistakene inn med avføring. Her ga visstnok avføring fra mennesker og hunder det beste resultatet. Enekelte russiske avdelinger i Afghanistan skal også ha plassert sektorminer eller IED'er inne i dyrekadavre. Dette ble ikke gjort kun for å kamuflere ladingene, men for å skape infiserte sår som cwo-kp-4 nevner over.
    Sist endret av pioff; DTG 202234A Jul 12 kl

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
    Ta for eksempel scenarioet at Breivik (av en eller annen grunn) hadde hatt tilgang på radioaktivt materiale som han hadde lagt rundt bomben for å lage en Dirty Bomb. Ble det egentlig søkt etter dette i ettertid av eksplosjonen?
    Mener jeg har lest at dette ble tatt høyde for ja.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Legger denne ut her jeg, kan vel sies å ha sin relevanse ift dette;
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_731
    Elite Som En Trensoldat

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Unit 731 ligger på den ekstreme skalaen av biologisk forskning, og kan til en viss grad sies å være et resultat av datidens tanker om forskning. Både britene og tyskland hadde gjort en rekke forsøk med Bio og Kjemiske våpen på mennesker fra 1880-årene og fremover mot 1930-tallet, mange av de forsøkene var rimelig brutale. Men brutaliteten hos den japanske hæren hadde en annen utbredelse enn det man hadde sett før...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Leser boken "Biohazard" akkurat nå, skrevet av Ken Alibek (Kanatjan Alibeko), som var "NK" i Biopreparat på tampen av den kalde krigen. Der drev de med ganske mye ymse. Om ikke selve forsøkene var brutale, så var våpnene de utviklet ganske groteske.
    Jeg visste for eksempel ikke at de planla å bruke R-36 missiler til å levere biovåpen.
    Sist endret av Forsvarte; DTG 211440A Jul 12 kl

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Ligger en serie med forelesninger fra blant annet University of California på youtube som handler om WMD og CBRN våpen, effekter og behandling.

Chemical Terrorism and Blast Injuries
    http://youtu.be/zpUUUlUv3h4

Bacterial Threat Anthrax: Medical Management of Chemical and Biological Casualties
    http://www.youtube.com/watch?v=KWOCSlvjTzY

Medical Management of Chemical and Biological Casualties - Vesicants
    http://www.youtube.com/watch?v=-6U3bF7ZSNE

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Videoene er lagt til "must watch" liste!

Har lest ferdig Biohazard. Veldig spennende lesning. Anbefales! Ganske lettlest til å være om et såpass vanskelig tema. Oversetteren/medforfatteren har vært veldig flink til å tilpasse språket til målgruppen, altså allmennheten.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Jeg får anskaffe boken sporenstraks... Eller så har vel de oppmerksomme her på forumet sett notisen i siste utgave av Forsvarets Forum, FABCS har bestemt seg for at de gamle abc-ponchoene nå skal avhendes.

Maj Bakke sier til "F" at sjansene for angrep med væskeformig stridsgass er så liten at de nå tolv år gamle poncoene ikke vil bli erstattet
    Sist endret av cwo-kp4; DTG 071832A Aug 12 kl

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    I didn't see that coming, eh.

Lurer på hvor lang tid det tar før vernedrakta går ut. Eller hvor lang tid det tar før de oprative CBRN-troppene nedlegges.
    Forresten, alt av vernemasker vi fikk utdelt nå var åpne, og blir lagret åpne. Blir ikke filtrene ineffektive etter en stund?

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Vernemasken leveres med to filter, ett skal være vakumpakket til enhver tid, ved skarp situasjon skiftes det fra "øvingssfilter" til skarpt filter. Syns å huske at dette ble diskutert i en eller annen tråd, det ble også ny vernedrakt.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Men vil ikke øvingsfilteret forvitre etter en stund? Jeg mener, vil det være tett ved bruk i gassbua om det har ligget åpent i mange måneder?

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Nei, det vil ikke være tett etter å ha vært åpnet over tid. Derimot så er fukt et mye større problem, så lenge filteret blir oppbevart forholdsvis tørt vil det fungere i bua.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8288101

«Men dersom Nord-Korea har to anlegg, kan de produsere en langt større mengde våpenanriket uran. De kan komme til å ha mellom 37 og 48 atomvåpen, eller en økning på 25 våpen, og de fleste av disse vil bli produsert i 2015 og 2016»

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...0-6991389.html

Vedlikeholdet på en del av reaktorene som er i teig per nå er sterkt varierende og hvordan disse eventuellt blir, er jo uklart...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Men igjen, hvor skal land uten luft- og vannkraft få strømmen sin fra? Kullkraft? Gasskraft?

Den saken der er virkelig et dilemma.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Kraft kan importeres. Svært få land er selvforsynt med alt de trenger. Det er dessuten svært få land som ikke har vind eller sol ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Naturligvis så er elektrisk kraft en nødvendighet i dagens samfunn. Det som derimot er problematisk med utbyggingen av flere kjernekraftverk er en økt mengde kjernefysisk materiale som brukes. Dette skaper naturligvis mer radioaktivt avfall som må håndteres. Jeg ser for meg at uærlige embetsmenn kan komme til å selge både utgangsprodukter og avfall fra kraftproduksjonen til høyestbydende på det sorte markedet. Samtidig så er vedlikehold og rutiner et problem som er vedvarende...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Men jeg er fortsatt for mer forskning på Thorium og "alternative" kjernekraftverk.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Thorium, dersom man får det fra teoretisk skisse og ut i realiteten, kommer til bli fremtiden. Økt utbytte per mengde råmateriale, sikrere og mindre avfall.

VO
    En sak om Virus på NRK P2 - Ekko. nå, for de som intresserer seg.
    Kan lastes ned som podcast senere i dag

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Til nedlasting!

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ja, vi får se hvordan det går.
    Har du et par artikler å anbefale om Marburg-viruset? Trenger litt helgekos!

PS:
    Noen som vet om ABC-skolen har "skarp" trening?
    Ser for meg at de dro på studietur til Pripyat eller noe sånt.
    Sist endret av Forsvarte; DTG 281837A Sep 12 kl

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
    Noen som vet om ABC-skolen har "skarp" trening?
    Ser for meg at de dro på studietur til Pripyat eller noe sånt.
    Vi har vel ikke noen øvingsområder i norge som er godkjent for C-midler uansett, så det begrenser seg naturlig. Nårdet gjeldet N/R så har FABCS nå fått godkjenning af IFE til å selv ha skarpe kilder som skal brukes i trening. Var en liten notis om FABCS i et av de siste nummerene av FOFO, i annledning Spesialistkurs...

Marburg er en del av en større gruppe virusbårene sykdommer som går under samlebetegnelsen Viral hemoragisk feber (VHF). La ved en link til Håndbok i NBC-medisin fra OUS
    http://www.helsebiblioteket.no/Retni...sk+feber+(VHF)

http://www.who.int/csr/disease/marburg/en/

http://www.medicinenet.com/script/ma...ticlekey=46585

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tackar!
    Jeg har lest litt om viruset tidligere i en bok (Biohazard), men er litt nyskjerrig på selve hendelsen som skjedde i Tyskland, og hvor alvorlig det var.

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Den store handyman/prosjekt-tråden
    By Safariland in forum Fagforum
    Svar: 214
    Nyeste innlegg: 6 Dager siden,
  2. Den Store Skyteteknikk Tråden
    By kilopapa in forum S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
    Svar: 183
    Nyeste innlegg: DTG 120044A Apr 19,
  3. Den store, evt lille IS/Daesh-tråden
    By pioff in forum Fagforum