milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 2 av 7 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 263
    OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Er det mulig å utdanne seg til CBRN-befal om man opprinnelig har en annen fagutdanning fra BS?

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    FABCS har en kursrekke for utdannelse av CBRN befal, det skal ligge en oversikt på intranett, eller send en PM så skal jeg finne det frem fra papirhaugen (les:fillageret)

De grunnleggene kursene er:
    "CBRN instruktør" - Kurs for de som skal instruere i CBRN-vern for vernepliktige.
    "Søk, rense og påvisningslag" - CBRN-kurs for personell med CBRN-vern som sekundærfunksjon.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
    Noen som vet om ABC-skolen har "skarp" trening?
    Ser for meg at de dro på studietur til Pripyat eller noe sånt.
    Det skarpeste vi gjorde for mange år siden var å helle en dråpe sennepsgass på underarmen, la den ligge på i 30 sek. før vi fjernet den efter alle kunstens regler. Og på kvelden så sammenlignet vi brannsårene våre på befalsmessen. Sennepsgassen var frivillig, forresten, men ingen ville vise at de var pingler. Gjør de sånt noe fremdeles? Hadde forresten arr efter den sennepsgassen over 10 år efterpå. Noe skikkelig svineri.

Forøvrig, min vei fra pi.off til sekundærfunksjon som ABCvern.off gikk via et brevkurs fra Forsvarets Brevskole, efterfulgt av noen uker ved FABCS på Hvalsmoen. Som sjefen sa, kan du sprengstoff, kan du atombomber.
    Sist endret av pioff; DTG 051914A Oct 12 kl
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    126 innlegg
    Sitert
    513 innlegg
    Her er det vel litt snadder for dere

http://toxictrip.dk/index.html
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Det var rimelig vanskelig å finne mer info på toxic trip...

Litt info om Brave Beduin 2011
    http://www.hjv.dk/hhv/trsj/nyheder/s...avebeduin.aspx

Brave Beduin er en årlig rapporterings- og analytisk øvelse i Danmark som tar utgangspunkt i en rekke CBRN Scenarioer. Norge har hatt med mannskaper i en årrekke, sist øvelse så var FABCS, HVSKS og IngBn representert.

NATO Allied Rapid Reaction Corps Chemical, Biological, Radiological and Nuclear Defence Brigade Headquarters.
    http://www.cbrn-liberec.army.cz/arrc/index.html

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Det skarpeste vi gjorde for mange år siden var å helle en dråpe sennepsgass på underarmen, la den ligge på i 30 sek. før vi fjernet den efter alle kunstens regler.
    Er litt usikker på om dette fortsatt praktiseres, nå er det kun lab'en til FFI som har små kvanta med stridsmidler til forskning.

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Som sjefen sa, kan du sprengstoff, kan du atombomber.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Advarer mot bio-terror i Norge
    ** Slår alarm om mangelfull beredskap - lett å spre sykdom
    ** Farlige virus og bakterier kan spres i drikkevann, luft eller mat

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/te...artid=10055085

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Igjen, Jeg anser TIM som en relativt stor fare, om ikke direkte mot militære styrker så har det en stor indirekte fare.

http://www.dagbladet.no/2012/11/30/n...fikk/24624976/

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Det er i dag 2. Desember 70 år siden den første kontrollerte kjernefysiske spaltingen fant sted. Forsøksreaktoren Chicago Pile-1 (CP-1) lokalisert ved Universitetet i Chicagos Metalurgi avdeling hadde blitt bygget som en del av Manhatten prosjektet og sto under kontrollen av fysikeren Enrico Fermi. Den annen 2. desember 1942 satte fermi og en ung student i start et forsøk, kl 15.25 hadde reaktoren nått selvopprettholdene kjernefysisk aktivitet, CP-1 ble med det arnestedet for all kjernefysisk aktivitet siden. Etter 28 minutter med drift, senket Fermi aktiviteten i reaktoren og forsøket var en suksess.

Det velykkede førsøket ble så meldt til forskningskommisjonen i kode:
    "Compton: The Italian navigator has landed in the New World.
    Conant: How were the natives?
    Compton: Very friendly"

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg
    Kan jeg poste dette på 2 verdenskrigtråden, eller vil du?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Bare å poste i vei Rittmester.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...e-7077456.html

Opprørere hevder at stridsgass er blitt brukt av Assad-regimet.

http://youtu.be/uLc4zoAmbRE
    Her er videoen som det refereres til i artikkelen (NB: grunnet julefeiring med familien har jeg ikke hatt anledning til å se videoen med lyd.)
    Sist endret av cwo-kp4; DTG 242340A Dec 12 kl

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    NRK 2s EKKO har i dag en liten sak som omhandler et scenario med en kjernefysisk sprengning i Oslo, ved Elin Enger (FFI). Link til podcast av saken vil komme når den er klar.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Slik da skal det være mulig å finne og nedlaste saken om potensiellt nuc-angrep på Oslo, som var i dagens Ekko på NRK P2

http://podkast.nrk.no/program/ekko_-...nnsprogram.rss

http://podkast.nrk.no/fil/ekko_-_et_...at=1&pks=74802

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Plukker opp tråden fra "nyhetslinker-tråden"
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4
    Indikasjoner på bruk av kjemiske våpen i Syria.
    http://www.telegraph.co.uk/news/worl...ns-attack.html
    Velger å skrive mer utdypende i denne tråden.

I artikkelen til The Telegraph kommer det frem at ofrene for den påståtte bombingen med kjemiske våpen hadde symptomer som blant annet pusteprobemer. Samtidig kommer det også motstridende meldinger om hvem som står bak bombingen.

Syria har, som de fleste vet, hatt store lagre av kjemiske våpen, og det er å anta at disse lagrene fortsatt er på myndighetenes hender. Denne antagelsen er på bakgrunn av at det ville være mer nyttig for opprørsbevegelsen å benytte oppdagelsen av lagre med kjemiske våpen til å score en propagandaseier ovenfor vesten, enn å holde våpnene skjult og eventuellt benytte de mot regimet. Dog det heller ikke er utenkelig at det kan være et tilfelle.

Syria har utifra et vi vet opparbeidet seg store lagre av nerve- og hudstridsmiddel, samt mindre mengder av kvelningsstridsmiddel, (jeg velger å benytte begrepet "stridsmiddel" fremfor "gass" som er mer brukt her hjemme, skriver et eget innlegg om dette) både av konvensjonell og binær type. Forskjellen mellom konvensjonelle og binære stridsmidler kan kort beskrives på denne måten: konvensjonelle stridsmiddel blir produsert fra råmaterialene og lagret i ferdig form, mens binære stridsmiddel blir produsert som to forskjellige produkter som hver for seg er ufarlige, men som kombineres til et sluttprodukt kort tid før bruk. Binære stridsmiddel vil således kunne lagres og håndteres av "ufaglærte" over lengre tid uten den risikoen som sluttproduktet medfører.

Ser man på hvilke stridsmiddel som vi vet at Syria har i forhold til de symptomene som ble rapportert via artikkelen, så vil jeg anta med en viss sikkerhet at det er snakk om kvelningsstridsmiddel. Dette på bakgrunn av symptomer, klimatiske forhold og faren for at rester av stridsmidler skal ligge igjen. Symptomene som presenteres i flere artikler fører til at Klor, Klorpikrin og Fosgen-baserte stridsmiddel skiller seg ut som sannsynlige mistenkte, symptomene er så vidt jeg kan lese ut av artikkelene lokale og ikke sentrale, noe som ville vært typisk for blod-stridsmidler.

Dette er alle stridsmiddel som klassefiseres som "ikke-varige stridsmidler. Ikke-varige(ikke-persistente) stridsmidler kjennetegnes av lave kokepunkt og høye fordampningsrater. Ved strid i urbane områder og med høye temperaturer fører dette til at et angrep med slike stridsmidler vil ha en høy lokal effektivitet på bakgrunn av høy fordampningsrate og dermed en høy konsentrasjon over et kort tidsrom, samtidig som fordampningsraten også fører til at stridsmidlet vil forholdsvis hurtig ha fordampet vekk fra slagmarken.

De nevnte stridsmidlene virker alle inn mot luftveiene og normalt gjennom at det dannes kjemiske brannsår i de øvre luftveiene og til dels også nedre luftveiene. Mer spesifikt så vil stridsmidlene reagere med slimhinnene i luftveiene, hvor det utskilles syrer som gir brannsår og etseskader, med påfølgene skader som lungeødem. Klor som har en høy løsbarhet i vann vil reagere med slimhinner i de øvre luftveiene, mens Fosgen har lav løsbarhet i vann og vil derfor kunne bevege seg ned i de nedre luftveiene før vi ser skademekanismer.

Skal før eller siden sette meg ned å skrive et lengre innlegg som et slags "innføring i CBRN-stridsmidler"
    Sist endret av cwo-kp4; DTG 191745A Mar 13 kl

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Skal før eller siden sette meg ned å skrive et lengre innlegg som et slags "innføring i CBRN-stridsmidler"
    Yes, please!

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    172 innlegg
    Sitert
    999 innlegg
    Bra innlegg, keep up!
    Odd objects attract fire. You are odd.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg

Det store CBRN-innlegget, Del 1 - Kjemisk

Ok, here we go, cwo-kp4s innføring i CBRN.

CBRN feltet føler jeg at mange ser på som et kaldkrigs-fenomen og lite relatert til dagens trusselbilde. Denne innføringen i CBRN vil forsøke å være en oversikt over det viktigste innenfor fagfeltet, så får heller folket spørre om utdypninger. Jeg kunne sikkert fylt et par sider bare om kjemiske våpen og kjemisk krigføring alene, men som nevnt dette blir en innføring (en lang innføring).

Innledning
    Fagmiljøet her i Norge på CBRN er lite og spredt ut på følgende enheter, FABCS, HRS (Rena), IngBn, en CBRNTr og noen CBRN lag i HV, samt at Sjøforsvarets Senter for Sikkerhet (HOS) har en CBRN seksjon og Luftforsvaret har egne CBRN avdelinger på Ørlandet. I tillegg til dette så finner man en CBRN gruppe ved FFI. Men kort fortalt så er det et lite og spesialisert miljø. FABCS – Forsvarets ABC skole – ligger på Sessvollmoen og er øverste fagmyndighet for CBRN vern i Forsvaret. FABCS har i sitt virke et hovedfokus på Hæren, HV og Luftforsvaret, mens maritimt CBRN vern er underlagt CBRN seksjonen til SSS. FABCS har utstrakt samarbeid med sivile og militære institusjoner som FFI, OBRE og OUS.

CBRN er en samlebetegnelse som omfatter Kjemiske, Biologiske, Radiologiske og Nukleære våpen/våpensystemer, i tillegg til dette så omfatter fagområdet også TIM (Toxic Industrial Materials). Dagens betegnelse CBRN er forholdsvis ny og man har i Norge tidligere brukt både ARBC, NBC og ABC, kjært barn har som kjent mange navn.

Kjemisk
    Kjemiske stoffer kan utgjøre en fare på tre forskjellige måter:
    - Direkte toksisitet som påfører skader på en eller flere celletyper og/eller organismen som helhet.
    - Lokal irritasjon/etsing/skade av hud, slimhinner og luftveier.
    - Ved å fortrenge oksygen fra innåndingsluften.

De mest sentrale scenarioer for kjemisk masseskade er som følger:
    - Lekkasje av giftige industrigasser (herunder også sabotasje).
    - Spredning av giftige gasser som følge av brann og eksplosjon.
    - Forsettlig spredning av spesielt giftige gasser (stridsmidler og terrorvirksomhet).

De aller fleste kjemiske stoffer som er aktuelle i en masseskadesammenheng vil sannsynligvis spres i gass-, damp-, eller aerosolform. Spredning i confined spaces vil vanligvis gi høyere konsentrasjonerog større sannsynlighet for personskader.

Generelt om gasser og kjemikalier.
    Skadelige gasser/kjemikalier deles normalt inn i to kategorier: toksiske industrigasser/kjemikalier (Toxic Industial Chemicals, TIC) og kjemiske stridsmidler (Chemical War Agents, CWA). Noen industrigasser er blitt brukt som stridsmidler, særlig under WWI, eksempler på slike er Klor (Cl), Fosgen og Difosgen. De fleste giftige gasser er under normale forhold tyngre enn luft og vil dermed samle seg i forsenkninger i landskapet dersom det er nokså vindstille. Unntakene er Ammoniakk, Karbon Monoksid (CO), Hydrogencyanid (HCN) og Nitrogen monoksid (NO), som er lettere enn luft.

Noen viktige begreper er kokepunkt og vannløslighet. Kokepunktet til en væske er avgjørende for hvordan kjemikaliet oppfører seg gjennom hvilken fase vi normalt påtreffer stoffet, persistens osv. Vannløsligheten til et gitt stoff bestemmer blant annet hvorvidt vi kan dekontaminere med vann, hvorvidt det lar seg uttynne, og om et stridsmiddel er værbestandig (en avgjørende faktor for persistens.)

Typer TIC og CWA
    Det er et distinkt skille mellom rene industrigasser gasser og stridsmidler, jeg velger derfor å kategorisere de separat selv om det vil være en del overlapping mellom noen av kategoriene. Av den grunn og for å sammenlikne velger jeg å føre opp de fem hovedgruppene av CWA og TIC slik: Stridsmidler - industrigasser

- Nervestridsmiddel – Pesticider, Insekticider.
    - Hudstridsmiddel – Etsende kjemikalier.
    - Kvelningsstridsmidler – Slimhinneirriterende gasser.
    - Blodstridsmidler – Oksygenhemmende gasser.
    - Riot control agents – Irritanter. (Vil ikke bli omtalt her)

Nervestridsmidler

Til info begrepene N-stridsmiddel og N-gass(er) vil bli brukt litt om hverandre!!!

De nervestridsmidlene som er mest utbredt i dag er av typen Organofosfater som virker gjennom å hemme et ensym "acetylkolinesterase", dette ensymet er del av nerveoverføringsprosessen. Mer presis så binder stridsmidlene seg til ensymet både i det sentrale- og perifere nervesystemet og fører til at nerveimpulser ikke overføres Nervestridsmidlene har samme virkningsmekanisme som organofosfatholdige plantevern- og insektmidler, men er mer potente. Nervestridsmidlene er også mer vannløslige (i varierende grad) og mer reaktive enn sine "sivile" slekninger.

Nevestridsmidlenes ulike fysikalske og kjemiske egenskaper er avgjørende for metode og effektivitet av spredning og bruken av de. Vi deler stridsmidlene inn i to grupper: G-,og V-gasser. G-gassen er mest flyktige, selv om de har lavt damptrykk er dampen svært farlig; de er også ikke-varige. V-gassene er langt mindre flyktige og avdampning er en mindre risiko, V-gassene vil i form kunne sammenliknes med tynn olje, denne gruppen er varige. Nervestridsmidler har vært og blir produsert som våpen og har ingen andre kjente bruksområder. Eksempler på Nervegasser er:

NATO navn - annet navn, persisistens, LD50 Hud (mg/kg)
    GA - "Tabun" - ikke-persistent - 14-57
    GB - "Sarin" - ikke-persistent - 14-28
    GD - "Soman" - ikke-persistent - 1-18
    GE - "Etylsarin" - ikke-persistent -
    GF - "Syklosarin" - ikke-persistent -
    VR - - Persistent -
    VX - - Persistent - 0,03-0,3

I tillegg til disse kjente typene eksisterer det også en ny generasjon organofosfatbaserte stridsmidler i Russland, kalt novichoks, som vi har lite kunnskap om annet enn at de skal være 5-8 ganger mer potente enn V-gassene.
    Felles for nervestridsmidler er at de både i damp- og væske/aerosolform trenger raskt gjennom klær og opptak gjennom hud vil være vesentlig uten beskyttelse, derfor er dødelig dose (LD50) for hudopptak tatt med over. Videre vil en eksponering for Nervestridsmiddel føre til en sentral/systematisk reaksjon.

Symptomer på Nervestridsmiddelforgiftning:
    Lett forgiftning.
    Synsforstyrrelser.
    Sekresjoner fra slimhinner, svette osv.

Moderat forgiftning
    Kramper.
    Pusteproblemer (hurtig og dyp resp.).
    Diare.

Alvorlig forgiftning
    Kraftige kramper.
    Reaksjonsløse pupiller.
    Åndenød.
    Lungeødem.
    Sentralt og perifert hemming av respirasjon og sirkulasjon.

Initial Behandling (etter boka)
    Atropin/oksim Autoinjektor.
    1 settes umiddelbart, dosen gjenntas etter 5 min, og så hvert 10-15 min etter det, frem til bronkialsekresjon opphører.
    1 autoinjektor med Diazepam settes etter første Atropin injeksjon.
    Pasienten bør evakueres ut av kontaminert/antatt kontaminert område og behandles symptomatisk.

Hudstridsmidler
    Hudstridsmidler også kalt "blisteragents" er kjemiske stridsmidler som har sin hovedeffekt på hud og øyne, men vil også påvirke slimhinner dersom de kommer i kontakt med disse. Hudstridsmidlene kjenneteknes av høye kokepunkter og vil i normale forhold være oljeaktige væsker. De viktigste hudstridsmidlene er:

Sennepsgassene
    - Destillert sennepsgass - HD - Persistent
    - Oksygensennepsgass - T - Persistent
    - Blanding av HD og T - HT - Persistent
    - Nitrogensennepsgass - HN-3 - Persistent
    Lewisitt - L - Persistent
    Fosgenoksim - CX - Persistent

Virkemåte
    Hudstridsmidlene innfører en alkylgruppe i monekyler skader DNA, RNA, proteiner og bestanddeler i cellene og fører til blemmedannelse i huden som kan vedvare i flere dager. Således kan man si at hudstridsmidler i all hovedsak ikke er letale stridsmidler men stridsudyktiggjørende stridsmidler.
    De har en latenstid på flere timer fra eksponering til symptomer, noe som fører til høy eksponeringsfaktor. Lewisitt er et unntak som har kort latenstid.

Blandet med hverandre eller med egnede løsemidler endres de fysikalske/kjemiske egenskapene til hudstridsmidlene slik at de spres lettere. En blanding av sennepsgass og lewisitt gir først skader av lewisitt med skader av sennepsgass intrefer flere timer etter, blandingen medfører også dypere og mer smertefulle hudskader enn sennepsgass alene.

Behandling
    Med unntak av lewisitt, finnes det ingen antidot mot eksponering av hudstridsmidler, all behandling er symptomatisk.

Kvelningsstridsmidler
    Kvelningsstridsmidlene er normalt gasser eller aerosoler som reagerer med væskene på overflaten av fuktige slimhinner og danner irriterende og etsende forbindelser. Avhengig av hvor lett gassene reagerer med væsker ses irritasjon i hhv. øvre og nedre deler av luftveiene. Det finnes ingen antidot mot effekten av slike gasser.

De viktigste kvelningsstridsmidler er Klor, Fosgen (CG), Difosgen (DP), Klorpikrin, Ammoniakk og Svoveldioksid.
    Fosgen og Difosgen er gasser som trenger dypt ned i luftveiene før de reagerer, de virker gjennom at det utvikles lungeødem som følge av direkte skader på lungevevet.

Fosgen
    Fosgen var den stridgassen som forutsaket flest dødsfall under første verdenskrig. Kokepunkt er ved kjølig utendørstemperatur, 8'C. Gassen er lite vannløslig og trenger dypt ned i lungene ved inhalasjon, og induserer en betennelsesprosess i lungevevet. Fosgen blir hydrolyseres av vann til saltsyre.

Blodstridsmidler
    Denne gruppen stridsmidler omfatter Hydrogencyanid (HCN) og cyananogene (Cyanogenbromid og Cyanogenklorid). Felles for denne gruppen er at de er under normale forhold flyktige væsker med lave kokepunkt og er lettløslige i vann. Blodstridsmidler hindrer cellene i å ta opp oksygen fra blodet, av den grunn vil det venøse blodet hos personer utsatt for cyanidforgiftning være tilnærmet likt arteriellt blod i farge.

Navn - Lukt - Flyktighet (g/m3)
    Cyanid - Bitter mandel - 900
    Cyanogenklorid - Stikkende - 1000
    Cyanogenbromid - Bitende - 500

Symptomer

Lav konsentrasjon:
    Hodepine.
    Kvalme.
    Brekninger.
    "lufthunger".
    Hypotensjon.

Høy konsentrasjon:
    Celebral hypoksi.
    Voldsom respirasjon.
    Kramper.
    Store, lysstive pupiller.
    Tap av bevissthet.

Behandling
    Antidot - Cyanokit
    Behandling med 100% O2

Oppsummering
    Kjemiske stridsmidler kan deles inn i fire hovedgrupper: nerve-, hud-, blod-, og kvelningsstridsmidler. Kategoriseringen er på bakgrunn av virkemåten, videre kan vi dele inn stridsmidlene i persistente og ikke-persistente. De persistente stridsmidlene vil vedvare i terrenget over noe tid under normale forhold, mens de ikke-persistente vil fordampe relativt hurtig under de samme forholdene.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Og det ble et monsterinnlegg for de interesserte...

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg
    Veldig bra!

Tråden gjort sticky for senere referanser.

- Mod
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Tråden gjort sticky for senere referanser.
    Setter meg ned å skriver Del II R/N i nær fremtid, før en del III om Bio kommer ettervært den også.

Skille
    For spørsmål, eller ønsker om utdypende info, bare spør!

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    Veldig interessant! Hvilke av de kjemiske stridsmidler er produsert som vaapen i "nyere tid"? Saa vidt jeg har lest besto USAs lagre av kjemiske stridsmidler utelukkende av sennepsgass, GB og VX (de siste dels som binaere fra 1980-aarene). Hva med andre land, Sovjetunionen/Russland og mindre aktoerer?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    115 innlegg
    Konge innlegg, takk skal du ha cwo-kp4! Ser frem til fortsettelsen.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    172 innlegg
    Sitert
    999 innlegg
    Bra tråd!

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Våre russiske venner har/hadde et langt mer variert arsenal av kjemiske våpen enn USA. Her er en liste (efter hukommelsen, så det er sikkert noe jeg har glemt):
    -Sennepsgass HD
    -Lewisitt
    -Lewisitt/HD (for å utnytte Lewisittens umiddelbare virkning med sennepsgassens persistente effekt)
    -Interessant nok cyanid og fosgen, som sammenlignet med andre stridsmidler ikke er så veldig giftige.
    -Sarin (som fordamper relativt hurtig og derfor kanskje er det mest effektive stridsmidlet i forbindelse med en fremrykning/angrep)
    -Soman (grunnen til at russerne satset ganske stort på soman, var fordi de tyske fabrikkene som fremstilte soman lå i Øst Tyskland og produksjonsmidlene og kjemikerne som jobbet der lot seg enkelt flytte til Sovjet)
    -VR 55 (en fortykket utgave av soman, som er mer persistent enn vanlig soman)
    -VX
    -en kategori nervestridsmidler kalt novichok som cwo-kp4 var raskt innom. Dette er i utganspunktet (som nesten alle de klassiske nervestridsmidlene er) insektsmidler av forskjellig giftighetsgrad. Noen er i pulverform mens andre kommer i væskeform. Dessverre vet jeg heller ikke noe særlig om dem.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Jeg synes det er interessant å tenke på at de færreste kjemiske stridsmidlene er fremstilt nettopp til dette formålet.

Sennepsgass var i utgangspunktet kun en uheldig kjemisk reaksjon som et par tyske kjemikere fant ut kunne være en effektivt stridsmiddel og de utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å fremstille sennepsgass i store mengder (Tyskerne kan prosesskjemi).

Klorgass var også kun en farlig kjemisk reaksjon inntil Fritz Haber (han med Haber/Bosch-metodene) utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å produsere store mengder klorgass. Disse fabrikkene var så avanserte at da engelskmennene og franskmennene tok over fabrikkene efter første verdenskrig så hadde de ikke tilstrekkelig ekspertise selv til å forstå hvordan prosessene fungerte.

Nervegass var et uheldig resultat av tysk forskning på insektsmider på midten av 30-tallet, da en tysk kjemiker ved navn Gerhard Schrader ved en tilfeldighet fremstilte en eksepsjonelt giftig stoff han kalte "tabun". Nazistene som ofte var flinke til å oppmuntre til forskning på effektive våpen ga Herr Schrader et eget laboratorium og han fremstilte efterhvert også sarin og soman.

VX er også et uheldig resultat av utvikling av insektsmidler, men denne gangen var det Imperial Chemical Industries - ICI som var synderen.

Et av de få stoffene som faktisk er utviklet for å være et stridsmiddel er Lewisitt.
    Sist endret av pioff; DTG 212305A Mar 13 kl

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hva er alle disse VE, VG, VM, VR osv? Er det bare undervarianter av VX?

Russerne hadde også ganske mye funky biologiske våpen. I alle fall i følge ymse kilder.
    Sist endret av Forsvarte; DTG 212304A Mar 13 kl

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Så vidt jeg husker så er VE, VM osv. beslektet med VX - derfor kalles de gjerne V-agenter. Men disse er ikke like effektive som VX selv om de svært giftige. Noen av dem er blitt brukt som insektsmidler, men om de fremdeles benyttes, vet jeg ikke.

Russerne har en annen definisjon av kjemiske og biologiske våpen enn oss. Men vi i vesten definerer giftstoffer fremstilt fra levende organismer som biologiske våpen, så definerer russerne kun levende organismer som biologiske våpen. Så en del av forskningen russerne f.eks gjorde på muggsoppgifter (trichotecener) gikk under kjemiske våpen.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Her kom pioff meg i forkjøpet gitt (tildeles den nå etablerte bananlikøren for meget gode innlegg), og for å svare kort på hvlts ene spørsmål, en gruppe kjemiske stridsmidler som USA hadde og fortsatt har begrensede lagre av er stridsudyktiggjørende stridsmidler, herunder da følgende: psykokjemiske stridsmidler, herbicider, samt diverse andre less-than-letal stridsmidler. Av de psykokjemiske stridsmidlene finner vi blant annet BZ, som er blitt brukt med vekslende hell, da dette er et stridsudyktiggjørende stridsmiddel vil konsentrasjonen være helt avgjørende for effekten. Amerikanerene forsøkte også å nytte LSD i flytende/aerosolform, men forsøkene var tvetydige og LSD som stridsmiddel ble aldri nyttet.

Herbicider ble nyttet i stor utstrekning under vietnamkrigen, også med vekslende resultater. De mest kjente av disse er de såkalte "Rainbow agents" hvor Agent Orange er den mest kjente av disse igjen.

Kan kjapt informere om at tobokstavsforkortelsene/benevningene til stridsmidlene er NATO betegnelse. Dette kan i noen tilfeller være forvirrende, eksempelvis så finner man riot-controll midlet med natobenevning "CN", samtidig som man finner den kjemiske betegnsen CN- for cyanidionet.

Tar opp tråden i morgen igjen

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff
    Våre russiske venner har/hadde et langt mer variert arsenal av kjemiske våpen enn USA. Her er en liste (efter hukommelsen, så det er sikkert noe jeg har glemt):
    -Sennepsgass HD
    -Lewisitt
    -Lewisitt/HD (for å utnytte Lewisittens umiddelbare virkning med sennepsgassens persistente effekt)
    -Interessant nok cyanid og fosgen, som sammenlignet med andre stridsmidler ikke er så veldig giftige.
    -Sarin (som fordamper relativt hurtig og derfor kanskje er det mest effektive stridsmidlet i forbindelse med en fremrykning/angrep)
    -Soman (grunnen til at russerne satset ganske stort på soman, var fordi de tyske fabrikkene som fremstilte soman lå i Øst Tyskland og produksjonsmidlene og kjemikerne som jobbet der lot seg enkelt flytte til Sovjet)
    -VR 55 (en fortykket utgave av soman, som er mer persistent enn vanlig soman)
    -VX
    -en kategori nervestridsmidler kalt novichok som cwo-kp4 var raskt innom. Dette er i utganspunktet (som nesten alle de klassiske nervestridsmidlene er) insektsmidler av forskjellig giftighetsgrad. Noen er i pulverform mens andre kommer i væskeform. Dessverre vet jeg heller ikke noe særlig om dem.
    Russerne blandet også nerve og hudstridsmiddel i stor skala, samt forberedte disse som to sett med binære våpen...

Jeg synes det er interessant å tenke på at de færreste kjemiske stridsmidlene er fremstilt nettopp til dette formålet.
    Så kan det jo nevnes ingen av disse kjemikaliene har hatt noe annet bruksområde enn som kjemiske våpen. Så selv om man kan si at toksisiteten for mennesker er en utilsiktet konsekvens av sivil forskning var ikke organofosfatene ukjente i forhold til effektene på mennesker.

Sennepsgass var i utgangspunktet kun en uheldig kjemisk reaksjon som et par tyske kjemikere fant ut kunne være en effektivt stridsmiddel og de utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å fremstille sennepsgass i store mengder (Tyskerne kan prosesskjemi).
    Tyskerne kan sin prosesskjemi, det er helt sant. Det som kan være verdt å nevne er at Sennepsgass er det første stridsmidlet som kunne brukes med minimal fare for egne styrker. Sennepsgass er persistente stridsmidler og brukes normalt som et area-denial våpen. Mens klor og fosgen ble nyttet som en gass (som også har ført til at vi i dag sier "gass" og ikke stridsmiddel) og dermed var væravhengig, er sennepsgass som nevnt over i monsterinnlegget oljeaktige væsker (HD har konsistens omtrent som tynn maskinolje)

Klorgass var også kun en farlig kjemisk reaksjon inntil Fritz Haber (han med Haber/Bosch-metodene) utviklet en prosess som gjorde Tyskland i stand til å produsere store mengder klorgass. Disse fabrikkene var så avanserte at da engelskmennene og franskmennene tok over fabrikkene efter første verdenskrig så hadde de ikke tilstrekkelig ekspertise selv til å forstå hvordan prosessene fungerte.

Nervegass var et uheldig resultat av tysk forskning på insektsmider på midten av 30-tallet, da en tysk kjemiker ved navn Gerhard Schrader ved en tilfeldighet fremstilte en eksepsjonelt giftig stoff han kalte "tabun". Nazistene som ofte var flinke til å oppmuntre til forskning på effektive våpen ga Herr Schrader et eget laboratorium og han fremstilte efterhvert også sarin og soman.

VX er også et uheldig resultat av utvikling av insektsmidler, men denne gangen var det Imperial Chemical Industries - ICI som var synderen.

Et av de få stoffene som faktisk er utviklet for å være et stridsmiddel er Lewisitt.
    Britene hadde et ganske stort millitært program og både et sivilt og millitært fagmiljø på kjemiske våpen frem til de kom over VX. Etter oppdagelsen av VX som ble overgitt til USA midt på femtitallet om jeg husker riktig, avviklet britene sitt kjemiske program. Mange av forskerne skulle senere bli del av det sør afrikanske kjemiske våpen programmet (som forøvrig også fortjener et eget innlegg).

Så vidt jeg husker så er VE, VM osv. beslektet med VX - derfor kalles de gjerne V-agenter. Men disse er ikke like effektive som VX selv om de svært giftige. Noen av dem er blitt brukt som insektsmidler, men om de fremdeles benyttes, vet jeg ikke.
    Felles for disse er at de er store organofosfater og persistente. Så vidt jeg vet så blir disse ikke produsert lengre, da både ferdigprodukt og bestanddeler til fremstillingen av disse er forbudt under CWC.

Russerne har en annen definisjon av kjemiske og biologiske våpen enn oss. Men vi i vesten definerer giftstoffer fremstilt fra levende organismer som biologiske våpen, så definerer russerne kun levende organismer som biologiske våpen. Så en del av forskningen russerne f.eks gjorde på muggsoppgifter (trichotecener) gikk under kjemiske våpen.
    Ricin er et eksempel på en gift som har forskjellig klassifisering i russland og vesten.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Mange av forskerne skulle senere bli del av det sør afrikanske kjemiske våpen programmet (som forøvrig også fortjener et eget innlegg)..
    Et meget interessant tema. Selv om det sydafrikanske kjemiske og biologiske programmet tok av på 80-tallet under Wouter Basson - en av mange dignitærer fra en rekke nasjoner som efter andre verdenskrig har fått smykke seg med tittelen "Dr. Død", så ble "forarbeidet" til dette programmet gjort i Rhodesia. Rhodesiske SAS og Selous Scouts hadde et hemmelig kjemisk og biologisk program hvor de benyttet seg av noen svært kreative måter å spre giften på (jeg har ikke noe ønske om å gå i detaljer her da de metodene er meget kreative). Dette var ikke bruk av stridsmidler i forbindelse med angrep, men i forbindelse med attentater og og angrep på mindre grupper. Jeg er sikker på at selv KGB hadde noe å lære av disse gutta.

Mange av disse karene dro som kjent til Syd Afrika da Mugabe tok over og tok nok med seg ekspertisen sin til de sydafrikanske spesialstyrkene.

De sydafrikanske spesialstyrkene viderutviklet metodene fra Rhodesia og testet teknikker og giftstoffer på sine fiender, både innenlands og utenlands. Så vidt jeg vet var 5. Recce ganske involvert i dette arbeidet. Sydafrikanske dødsskvadroner som "Civilian Cooperation Bureau - CCB, var også involverte.

For de som er interesserte i temaet, så anbefaler jeg boken til den kjente sydafrikanske gravejournalisten Jaques Pauw: "In the Heart of the Whore". En bok om sydafrikanske dødsskvadroner. Her beskriver informanten hans - en tidligere leder for en av dødsskvadronene - bl.a hvordan de forgiftet sine ofre. Men dere vil ikke finne noen av de kreative metodene fra Rhodesia her.
    Sist endret av pioff; DTG 221053A Mar 13 kl

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...--7177399.html

Gift funnet i brev sendt Barack Obama.
    Plukker opp tråden herfra.

Utifra den informasjonen som har kommet så tyder det mot at det Ricin som er nyttet for å impregnere et brev. I den anledning så ser jeg muligheten til å utdype rundt Ricin.

Ricin er en plantegift som utvinnes fra kastorbønner som er frukten fra planten Ricinus Communis, på norsk går den under navnet kristpalme eller oljeplante. Ricin er lettløslig i vann og kan brukes til direkte kontaminering av næringskilder samt som aerosol, men har også blitt nyttet i sammenheng med skjulte våpen. I pulverform er ricin meget farlig å inhalere, men effekten avhenger som ved alle parikler og aerosoler av partikkel/dråpe-størrelsen.

Ricinmonekylet består av en A og en B del. B delen binder seg til celleoverflaten og stimulerer det videre opptaket av monekylet, mens A delen ødelegger cellenes ribosomale RNA. Ricin er svært giftig, omlag 6000 ganger mer giftig enn cyanid. Dødelig dose (LD50) er anslått til å være 3mikrogram/kg ved injeksjon, ved inhalasjon LD50:1-10mikrogram/kg.

Symptomer og effekter er: magesmerter, brekninger, diare (senere blodig diare), og tidlige tegn på massiv organsvikt (milt, lever og nyrer), feber, slapphet, før leddsmerter og også kapillærlekkasjesyndrom setter inn. Død inntreffer 36t-8d etter dødelig dose.

Mer om Georgi Markov-hendelsen her (som er den mest kjente saken som omhandler Ricin):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Georgi_...#Assassination

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    172 innlegg
    Sitert
    999 innlegg
    Ricin har alltid fascinert meg, så du må gjerne utdype mer om opprinnelse, bruk, etc.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Ricin har alltid fascinert meg, så du må gjerne utdype mer om opprinnelse, bruk, etc.
    Må si vent slutt på det Znuddel, kveldens treningsøkt tvinger kroppen i retning av en horisontal posisjon.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Eksplosjon og giftig ammoniakksky fra et gjødselsproduseringsanlegg i West, Texas
    http://www.dagbladet.no/2013/04/18/n...sjon/26733351/

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Heldigvis så er ikke David Harber (forfatteren av utdragene ovenfor) kjemiker, så utdragene ovenfor inneholder en del feil og utelatelser (ricin er ved siden av botulin-toksin, de to giftigste stoffene vi kjenner til, så får forskerne fortsette å krangle om hvilket som er giftigst). Men det morsomme er at al-quaeda og tilsvarende grupperinger oversatte David Harbers og Kurt Saxons (som er enda mer upålitelig enn Harber) oppskrifter til arabisk og inkluderte det i håndbøkene sine. Så hvis noen har fulgt oppskriftene i disse, så vil de nesten helt sikkert dø med heftige influensasymptomer. En av grunnen til at ricin hovedsakelig brukes i forbindelse med attentater er at det ikke lar seg gjøre å produsere i særlig store mengder ad gangen.
    Sist endret av pioff; DTG 181550A Apr 13 kl

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...gen/1.10995252
    Forsvaret støtter OBRE ved mathall incidenten i Oslo

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    RECCEX 2012

Svenske, Finske, Danske og Norske CBRN avdelinger samtrente i Umeå i fjor. På denne øvelsen så ble det utført rad live agent training.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Den store handyman/prosjekt-tråden
    By Safariland in forum Fagforum
    Svar: 203
    Nyeste innlegg: DTG 231054A Jul 19,
  2. Den Store Skyteteknikk Tråden
    By kilopapa in forum S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
    Svar: 183
    Nyeste innlegg: DTG 120044A Apr 19,
  3. Den store, evt lille IS/Daesh-tråden