Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 46

Tråd: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten.

Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    0
    "No bør du stoppa den" ahha

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2011
    Pondusfaktor
    0
    Smart.
    Alternativet er fort å dø, i situasjoner der det er nødvendig.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    0
    Helt klart, spesialsoldater har vel også santitets nivå 3++ ? Mulig jeg tar feil

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    Er det intraossøst i kragebeinet de får det?
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Eh, vena subclavia tenker jeg.
    In the age of information, ignorance is a choice.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Fikk videoen til å funke nå, reporteren sier faktisk gjennom brystbeinet.
    Tenker fortsatt vi sier v.subclavia, uten å gå gjennom noe bein.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    Ja, var derfor jeg stusset litt, siden han sa det.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg tenkte at aksess gjennom subclavius var enklere enn intraosseos, slik er det faktisk ikke med den babyen her, som det meget vel kan tenkes at de bruker. I stand corrected. Men ikke kragebeinet altså.
    Sent from my GT-P7510 using Tapatalk 2

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Beskrives her. Usikker på om du får tilgang.

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jegern2014 Vis post
    Helt klart, spesialsoldater har vel også santitets nivå 3++ ? Mulig jeg tar feil
    Nja....de er nok litt mer avansert enn hva Nivå 3 kursene i Norge gir.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs Vis post
    Jeg tenkte at aksess gjennom subclavius var enklere enn intraosseos, slik er det faktisk ikke med den babyen her, som det meget vel kan tenkes at de bruker. I stand corrected. Men ikke kragebeinet altså.

Aksess via subclavia lett? Da har man i hvert fall ikke blødd en dritt på forhånd, og følgelig trenger ikke dette opplegget. Å stikke blindt (subclavia) på en utblødd pasient er vanskelig nok under kontrollerte forhold. Treffe sternum? Det greier selv Ola soldat med litt opplæring.

Når det er sagt, litt artig at vi nå er tilbake til "the good old days" - og da snakker jeg laaangt tilbake. Dog, det skal rimellig brenne på dass med dårlig evakueringsmuligheter før jeg tror denne metoden blir så veldig aktuell. Følgelig - marinejegere, FSK/HJK er vel de som trenger dette. Intraossøse nåler kan man godt lære andre også for det er ikke så himla innvikla, men med kolloider (voluven/venofunding o.l.) eller ringer/saltvann som alternative infusjonsløsninger. (Beste infusjonsterapi er åkke som stoppe blødnignen + en god kirurg- snart! )

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vel, jeg har ikke begynt med stikking enda, vet bare hvor alt er.

Det fine med blødninger er at de stopper alltid av seg selv etterhvert.

AGR416
    Guest

Hehe, I see what you did there!

@BeenThereDoneThat:

Hvorfor er denne metoden så "uaktuell", med mindre det er snakk om ekstreme tilfeller? Den beste væskebehandlingen er tross alt blod. Hvis man klarer det med minimert risiko involvert, samt uten logistikkmarerittet det er å ha med seg blod i felt, så er jo det gulle godt.

Stopp lekkasjen deretter gjenopprett trykk/volum.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    På feltsykehus-nivå (LFSH) hadde man i hvert fall på 70- og 80-tallet utstyr til å tappe blod fra soldater mer eller mindre i felten. Men det er jo stor forskjell på å gjøre det på LFSH og på å gjøre det "foran fremste linje".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    0
    Vel, jeg har ikke begynt med stikking enda, vet bare hvor alt er.

Hehe.. ja det er det fine... at det stopper etterhvert.

(Å "vite" hvor ting er er sikkert fint. Men hjelper ikke så veldig i slik situasjoner. I blant så står selv erfarne anestesileger med ultralydapparatet og banner... og det i en kontrollert situasjon på sykehus.). Og kjipt å lage pneumothorax på pasienten også, det er alltid en risiko for det når man stikker der. Ikke uten grunn at man rutinemessig tar røntgenbilde av lungene til pasientene etter at de har fått sentralt venekateter, man ser etter riktig plassering og evt utvikling av pneumothorax.

Ellers Biggs, låter nesten litt småarrogant (sikkert ikke slik ment fra deg da) å si at "du vet hvor alt er" når du ikke har begynt å stikke ennå en gang. Jeg har stukket daglig på jobb i 20 år ca. Og fortsatt er det knotete og vanskelig å komme inn i noen tilfeller. Så... (Men keept up the spirit!

Akkurat derfor liker jeg metoden med å gå inn i sternum. På sykehus har jeg sett har man utstyr for å gå inn i benet, men det da nedenfor kneet, men det er litt vanskelig hvis beina mangler som det brått kan gjøre i felt, miner, IED osv..

I felt i Afghanistan hadde jeg med meg utstyr til å gå inn i sternum hvis det skulle være nødvendig. Fikk det fra "amrikken" selvfølgelig

Menig
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Hehe, I see what you did there!

@BeenThereDoneThat:

Hvorfor er denne metoden så "uaktuell", med mindre det er snakk om ekstreme tilfeller? Den beste væskebehandlingen er tross alt blod. Hvis man klarer det med minimert risiko involvert, samt uten logistikkmarerittet det er å ha med seg blod i felt, så er jo det gulle godt.

Stopp lekkasjen deretter gjenopprett trykk/volum.
    En liten sjanse for at det begynner å blø igjen når man gjenopprettet volum vil det kunne være, definitiv blødningskontroll blir sikrest ordnet hos kirurg. Men det er en annen greie. (Men Ringer o.l. tynner jo blodet mere, og øker også risikon for økt blødning).

Grunn til at jeg synes det er mindre aktuelt for den menige ola soldat er at man VET ikke om pasienten blir utsatt for noen tilleggs risiko helt sikkert. Selv med testet blod på sykehus har jeg vært med på at pasieten får transfusjonsreaksjoner. Kjipt. Blod er også mangelvare, også når man tapper den ferskt fra kompisen. Men i vanskelig situasjoner så har det noe for seg, ellers hadde de ikke drevet og testet dette opplegget heller vil jeg tro.

I tillegg, en ung frisk herremann som har mistet masse blod greier å opprettholde oksygentilbudet til kroppen forutsatt ok lungefunksjon og tilfredstillende sirkulerende volum, selv med nesten bare halvparten av de røde blodlegmene. Hjerteminuttvolumet øker tilsvarende. DET er på ingen måte noen idealtilstand i felt, det er ikke det jeg sier. Og noen fysisk aktivitet utenom vil nødig gå. Men har man kontroll på blødningen og det er mulighet for rimelig rask evakuering så tror jeg det er bedre å vente til man er på sykehus. Er det ikke mulig eller ønskelig med rask evakuering, og man virkelig skulle trenge blod - så ja, Gulle Godt!

Jeg har også en historie, selvopplevd fra gamledager, da kameratsoldater med samme blodtype ble nektet å gi blod i forbindelse med en stor blødning fordi man mistenkte at de hadde vært på horehus i leaven... Altså vi vet bare ikke alltid...

Spesialstyrkene opererer oftere langt fra andre egne der evakueringen kan bli mer problematisk, så derfor synes jeg det er mer aktuellt for de i første omgang. Min erfaring er at Ola Soldat ofte trenger mer drilling på stans av blødning og ikke minst riktig vurdering av pasienten. Er ikke sikkert alltid de kuleste prosedyrene er de mest riktige å trene på. På en annen side, FSAN har vært noen sinker og var i hvert fall før veldig konservative. Tenker da på utstyr for intraossøs tilgang, chricheotomi, dekompresjonskanyle, og tror det eller ei - tourniquett. Men de våknet når det gjald tourniquett etterhvert da..

Men, skal aldri si aldri, kanskje dette blir noe som blir mer utbredt etterhvert.
    Sist endret av BeenThereDoneThat; 29-06-12 kl 00:24

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hehe, det var ikke meningen å fremstå arrogant nei. "Vet hvor alt er" i teoretisk forstand, og kan identifisere det meste du kan finne på å peke på i/på et kadaver. Klinisk har jeg ikke snøring, og er meget klar over og ydmyk på det, selv om det ikke skulle fremstå slik i innleggene mine. Før jeg begynte å poste selv på dette forumet, mens jeg bare leste, skjønte jeg fort at her, uansprett hva man snakker om, så finnes det alltid noen som har mer peiling. Intrasseøs transfusjon hadde jeg aldri hørt om, før jeg sjekka det opp når denne tråden ble starta. Selvfølgelig etter at jeg gikk noe skråsikkert ut i de første innleggene. Fortsatt litt høy etter å ha bestått anatomi final ;p

- edit -
    Kanskje typisk medisinstudenter å bli knowitalls, før realitetene setter inn. Jeg bør passe meg for det der.
    Sist endret av Biggs; 29-06-12 kl 00:35

Menig
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    0
    Hehe, det var ikke meningen å fremstå arrogant nei. "Vet hvor alt er" i teoretisk forstand, og kan identifisere det meste du kan finne på å peke på i/på et kadaver. Klinisk har jeg ikke snøring, og er meget klar over og ydmyk på det, selv om det ikke skulle fremstå slik i innleggene mine. Før jeg begynte å poste selv på dette forumet, mens jeg bare leste, skjønte jeg fort at her, uansprett hva man snakker om, så finnes det alltid noen som har mer peiling. Intrasseøs transfusjon hadde jeg aldri hørt om, før jeg sjekka det opp når denne tråden ble starta. Selvfølgelig etter at jeg gikk noe skråsikkert ut i de første innleggene. Fortsatt litt høy etter å ha bestått anatomi final ;p

- edit -
    Kanskje typisk medisinstudenter å bli knowitalls, før realitetene setter inn. Jeg bør passe meg for det der.
    Som jeg skrev i parantesen min, så skjønte jeg vel egentlig at det ikke var ment småarrogant fra din side. Beklager hvis jeg hørtes ut som en gammal surpomp.

Alltid godt å kunne sin anatomi, og som framtidig lege har du studert mer enn de fleste andre her på forumet. Men ja, medisinstudenter kan iblant nok framstå som litt "knowitalls" selv om de ikke mener det sånn Men heller det å være ivrig i faget sitt enn likegyldig. Og heller være frampå i diskusjonene og lære selv og lært bort til andre - tross gamle surpomper som meg.

Det kliniske kommer etterhvert. Jeg lærer ennå.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11
    Hvordan er egentlig stemningen i FSAN på intraossiøs infusjon nå om dagen? Det er vel det som blir utført i det klippet som tråden starter med. Har lest meg noe opp på dette i det siste og ser at det var en populær medode på 1930 tallet og blir forsåvidt også anbefalt dersom venøs tilgang er dårlig, eller om førstehjelperen ikke har særlig erfaring med IV...
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sånn på si, er ikke IO vanvittig svinevondt å gjennomføre? Så noen bilder av folk som hadde fått slik i leggbeinet bl.a... kan ikke ha vært godt å sette inn den der kembonålen altså.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    What happens in the garage, stays in the garage

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Hvordan er egentlig stemningen i FSAN på intraossiøs infusjon nå om dagen? Det er vel det som blir utført i det klippet som tråden starter med. Har lest meg noe opp på dette i det siste og ser at det var en populær medode på 1930 tallet og blir forsåvidt også anbefalt dersom venøs tilgang er dårlig, eller om førstehjelperen ikke har særlig erfaring med IV...
    IO er et alternativ dersom PVK IKKE kan etableres. Det er ikke et enklere inngrep som sådan, og innebærer større risiko for pasienten mtp infeksjoner osv.

Som beskrevet i TCCC Guidelines:

5. Intravenous (IV) access
    - Start an 18-gauge IV or saline lock if indicated.
    - If resuscitation is required and IV access is not obtainable, use the
    intraosseous (IO) route.
    http://www.naemt.org/Libraries/PHTLS...%20110808.sflb

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11
    Skal visst vært fettevondt opphøyd i ente potens... men også veldig effektivt

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    I klippet jeg postet, beskrev "offeret" det som 2 på vas-score (0-10)

AGR416
    Guest
    Tror nok ikke smerten fra selve IO inngrepet er av særlig bekymring for pasienten, når behovet først er der.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11
    Jeg ser eksempelvis at dene prosedyren er omtalt i Læreboken for Sanitet fra FSAN og da er vel spørsmålet: hvor er det så IO kommer inn i norsk sanitetstjeneste?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    I de tilfeller hvor det ikke kan etableres iv-kanyle innen rimelig tid..

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Jeg ser eksempelvis at dene prosedyren er omtalt i Læreboken for Sanitet fra FSAN og da er vel spørsmålet: hvor er det så IO kommer inn i norsk sanitetstjeneste?
    TCCC er direkteimplementert i Hærens Sanitet, og FSAN fulgte vel etter.

IO er regulert via TCCC, og de som får utdanning iht dette lærer og IO. Mange nye behandlinger vil komme på plass som følge av implementeringen av TCCC.

Bare ikke forvent at alt skjer "plutselig", da ting må avnikkes ift regelverk osv, samt nye forsyningsartikler må komme på plass i tillegg til opplæring på nye teknikker for instruktører osv.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11
    Takker gode svar, nysgjerrigheten min er tilfredstilt inntil videre. Fortsetter å lese videre på TCCC, som jeg finner meget interessant

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Nordiske spesialstyrker deltar på Nordic NATO Special Operations Combat Medic utdanning.

http://krigeren.dk/specialoperationsstyrker-redder-liv/8/

Ser ut som danskene har konkludert annerledes enn våre egne spesialstyrker når det kommer til prehospitable blodoverføringer.

Soldaterne sikrer frie luftveje, stopper blødninger, lægger drop, giver væske og medicin, også intramuskulært og intravenøst, og havde det ikke foregået i Danmark, så kunne de også have givet blodtransfusion. Dette er ikke tilladt i Danmark. Udenlandske specialstyrker giver nemlig også blod på krigsscenen fra såkaldt ”walking blood bank”. Altså blod som soldaterne kan indgive fra sig selv til hinanden på stedet, eller fra blod de har opbevaret på køl og medbragt på operationer langt inde bag fjendens linjer, hvor der ikke er adgang til helikoptere og felthospitaler.

Overlæge Geir Strandenes ved Norges Marinejægerkommando har netop været en af hovedtalerne ved Special Operations Medical Association Conference; ’2014 8-11 Dec., Scientific Assembly i Tampa Florida. Han er ikke i tvivl om, at muligheden for at indgive blod på kamppladsen i barske, øde egne kan redde liv. Han fortæller, at Marinejægerkommandoen i Norge i flere år har samarbejdet med Blodbanken ved Haukeland Universitetssygehus i Bergen for at gøre prehospitale transfusionsrutiner så sikre som muligt.
    http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Na-k...n-3152797.html
    Sist endret av Znuddel; 15-01-15 kl 11:11
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0

Sv: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten

Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Er det intraossøst i kragebeinet de får det?
    Intraossøst også kalt IO. Er en nål som skytes inn i beinet kalt sternum. Det store harde beinet under haken midt på brystet. Blod lages i beinmargen. Ved å ha en nål direkte inn i "blodmaskinen" gjør at vi har en veldig god tilgang til å gi væske, blod eller medisiner

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sv: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten

Sitat Opprinnelig skrevet av Norge112 Vis post
    Intraossøst også kalt IO. Er en nål som skytes inn i beinet kalt sternum. Det store harde beinet under haken midt på brystet. Blod lages i beinmargen. Ved å ha en nål direkte inn i "blodmaskinen" gjør at vi har en veldig god tilgang til å gi væske, blod eller medisiner

Det kan vere at forsvaret brukar Sternum og skyte nåla inn, men det mest vanlege er Tibia eller Humerus og at ein brukar ein drill for å legge inn nål.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Det kan vere at forsvaret brukar Sternum og skyte nåla inn, men det mest vanlege er Tibia eller Humerus og at ein brukar ein drill for å legge inn nål.
    I den sivile verden så er nål ved bruk av drill som kjøres inn i Tibia mest vanlig. Sternum er primært kun brukt i forsvaret.
    Luftambulansen blant annet bruker Tibia. Ikke så vanlig å bruke Humerus.
    Men det skal sies. Sternum er mest effektivt. Og minst smertefult. Tibia er veldig vondt.
    Det finnes også nål for Tibia i forsvaret. Både med og uten drill. Skrus med hånd😮

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Mange knokler kan brukes, brystbeinet/sternum er det tradisjonelt sett mest brukte. Har sammenheng med at det er et bein som ligger rett under huden, er godt sirkulært, og sentralt. Har noen baksider, selvfølgelig hvis pasienten har toraksskader (herunder brudd på brystbeinet), eller hjertestans. Skinnbeinet/Tibia er meget enkelt, ufarlig, og er ikke iveien. Men er mindre effektivt, og skal naturlig nok ikke brukes ved skader som er i samme ekstremitet. Øvre delen av overarmsbeinet/humerus er teoretisk godt egnet, men kan tenkes å være vanskeligere å få "treff". Kragebeinet er også teoretisk et godt egnet bein.

IO-tilgang kan teoretisk etableres uten hjelp av syn, og vil i en del situasjoner gi en raskere og mer foruttsigbartilgang til blodbanen.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Mange knokler kan brukes, brystbeinet/sternum er det tradisjonelt sett mest brukte. Har sammenheng med at det er et bein som ligger rett under huden, er godt sirkulært, og sentralt. Har noen baksider, selvfølgelig hvis pasienten har toraksskader (herunder brudd på brystbeinet), eller hjertestans. Skinnbeinet/Tibia er meget enkelt, ufarlig, og er ikke iveien. Men er mindre effektivt, og skal naturlig nok ikke brukes ved skader som er i samme ekstremitet. Øvre delen av overarmsbeinet/humerus er teoretisk godt egnet, men kan tenkes å være vanskeligere å få "treff". Kragebeinet er også teoretisk et godt egnet bein.

IO-tilgang kan teoretisk etableres uten hjelp av syn, og vil i en del situasjoner gi en raskere og mer foruttsigbartilgang til blodbanen.
    Hovedgrunnen til at forsvaret går for sternum er nok at ofte så er skadene nettopp i ekstremiteter. Og at F.A.S.T 1 er relativt enkel å bruke. Men har erfart at det er mulig å kjøre nålen skjevt inn i sternum og ikke treffe benet riktig. Brukerfeil selvfølgelig.
    Bekkenet går også ann å bruke.
    Kontradindikasjon på sternum er: barn under 12 år. Eller eldre personer.
    Samt skader på brystet. Da kan det være mer hensiktsmessig å bruke tibia eller humerus. Luftambulansen i Oslo/Akershus har tibia/humerus nålen i barnesatsen sin. Problemet er om du har en person som har mistet mye blod. Da er det ikke så veldig god sirkulasjon under kneet. Da er ikke tibia et veldig praktisk sted, eller hva tenker du?
    Da er sternum best!
    Det er faktisk fullt mulig å bruke F.A.S.T.1, altså sternum nålen ved hjertestans. Prøvd og funnet i orden 😊

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Skru og Borre i bein!!! Skyt meg heller sakte det hørtes for ondt ut for meg.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Skru og Borre i bein!!! Skyt meg heller sakte det hørtes for ondt ut for meg.
    F.A.S.T.1, eller sternum nålen blir skutt inn med et slags apparat. Får litt lokal bedøvelse i huden så er det faktisk smertefritt. Det som gjør vondt er når men gir væske.
    Men er jo selvfølgelig ikke et leketøy. Man bruker det som siste utvei for å redde et liv. Som regel blodtap

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Det er helt riktig at perifere tilganger er mindre egnet ved situasjon med stort blodtap. Det er god grunn til at brystbeinet er den gamle standardtilgangen. Men kragebein, og overarmen vil også være alternativer. Alle knokler med marghulle (i praksis de fleste), vil teoretisk kunne brukes.

Hvis man er organisert vil som vanlig organisasjonens standardprosedyre være første valg. Men det kan være greit å reflektere litt over muligheter og begrensinger.

PS. Teoretisk kan vi sette inn store rør i knokler, og det er intrahospitalt lett å glemme at det finns mye knokkelkompetanse.
    Minsk, det nye Utopia

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •