Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 46 av 46

Tråd: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sv: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten

Alt man kan lære på en lørdag.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    11

Sv: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Det kan vere at forsvaret brukar Sternum og skyte nåla inn, men det mest vanlege er Tibia eller Humerus og at ein brukar ein drill for å legge inn nål.
    Det var egentlig dette jeg lurte på. Takker!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0

https://www.youtube.com/watch?v=nj7IlWofkr8

Mange utenlandske videoer. Her er en norsk en med person som får det i Sternum. Ingen lokalbedøvelse og skal man ta ansiktsutrykket til å dømme smerte så var det det å fjerne "plasteret" på slutten som var det værste.

Og kall meg gjerne syk, men om dette er noe man får gjøre iløpet av medisinstudiet så er det en virkelig pådriver til å gjøre det bra nå som man har endret helt karriereretning og skal ta påbygg for å kunne studere neste år!

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    21

Sv: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten.

Faglig meddelelse fra FSAN vedrørende IO er publisert.
    Forsvaret skal benytte seg av FAST1.
    Jeg husker ikke i farten hvilket nivå man har lagt seg på. Tror det er for enkelte trinn innen nye nivå 4, men skal komme tilbake til dette.
    Blodoverføring via IO er best via sternum (som FAST1 gjør).
    Blodoverføring er oppe til vurdering. Hvilket nivå dette vil ende på er foreløpig usikkert.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Norge112 Vis post
    F.A.S.T.1, eller sternum nålen blir skutt inn med et slags apparat. Får litt lokal bedøvelse i huden så er det faktisk smertefritt. Det som gjør vondt er når men gir væske.
    Men er jo selvfølgelig ikke et leketøy. Man bruker det som siste utvei for å redde et liv. Som regel blodtap

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    Om det gjør veldig vondt når man gir væske. Så kan man prøve å flushe en gang til. Enda kraftigere. Jeg har ikke oppleved at pasienter jeg har brukt FAST1 på har klagd på at det er dryppvæsken som er vondest😉
    "The fate of the wounded rests in the hands of the ones who apply the first dressing."

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    21

Sv: No kan norske spesialsoldatar redda livet ved å tappa blod frå kvarandre i felten.

Bestemmelser for blodtransfusjon i Forsvaret utgitt.

IO skal nå inn på nivå Combat Medic og høyere (de nye nivåene i Forsvaret).
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •