Viser resultatene 1 til 16 av 16
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    6

Opptak TMBN/HRS 2013

Her diskuteres opptaket 2013.

TMBN/HRS er en helprofesjonell bataljonsstridsgruppe, som består av følgende elementer:

Telemarkbataljon
    -StridsvognEskadron 1
    -KavaleriEskadron 2:
    MUAS
    Skarpskytter
    Pansret oppklaring
    Rekogniseringstroppen
    -MEK3
    -MEK4
    -KampstøtteEskadron 5
    Rep og berging
    Sambandstropp
    Pansret bombekaster tropp
    Sanitetstroppen

Underleggelser:

-CSS, Kp.1
    Tung transport troppen
    Bergingstroppen
    Trentropp
    Kroktropp

-Art.Bn, Batt.Piraya
    Kanontropp
    Ildledertropp
    Stabstropp

-San Bn, HRS Kp.

-Ing.Bn, Ping Kp.C
    Spesialpansertropp
    StormIngeniørtropp
    Ingeniørrekogniseringstropp
    CBRN gruppe

-Ing.Bn, M&K Kp.

-MP HRS tropp

Bilder fra tjenesten:

Bergepanser fra KampstøtteEskadron5 berger en NM205 F3 fra PING KpC

Ingeniørpanser fra PING KpC rydder vei.

MEK3 i aksjon

Skarpskyttere fra KavaleriEskadron 2

Batteri Piraya

Bataljonsjef OberstLøytnant Lars Lervik

Følg disse lenkene for mer informasjon:
    http://forsvaret.no/utdanning-karrie...-bataljon.aspx
    http://forsvaret.no/utdanning-karrie...onsstyrke.aspx

For info om nærområdet:
    http://www.rena.no/
    ...we few, we happy few, we band of brothers

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2010
    Pondusfaktor
    4
    Ser at det er lyst ut en stilling som NLF i MUAS-lag i TMBN. Er det noen her på forumet som vet litt om hvordan tjenesten i MUAS er, og hva de driver med? Skjønner jo at dem driver og flyr Raven UAV, men er dette da inne i leir der de sitter bak en PC og flyr Raven, eller er dem ute i felt sammen med resten av KavEsk og driver patruljetjeneste? Finner ingen info rundt dette på nett, hverken her på forumet eller forsvarets sider, så hadde vært fint om noen her hadde litt info.
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Kort fortalt, så inngår MUAS i manøveren, på bakken, sammen med resten av KavEsk. Det er en gitt rekkevidde på flyet fra konsollen, så man kan ikke sånn satt på spissen sitte i Norge og fly i utlandet nei... ;-)

Dette er en av flere sensorer i eskadronen, og rollen er vel todelt mellom å fungere som luftbåren oppklaring og støtte for eskadronen sine øvrige patruljer, samt å overvåke framrykningen til manøveren, i sin helhet eller per request fra de forskjellige kompaniene/eskadronene i bataljonen. Slik jeg har forstått det ihvertfall.
    Jobben som NLF blir vel å være annenflyver, eller hva det nå heter på luftsjargong, og ellers ha ansvaret for laget sitt materiell, altså mer tradisjonell NK-jobb.
    Konseptet er stadig ganske så nytt, så det er meg kjent fortsatt litt prøving og feiling ute og går - og i den forbindelse, det jeg skriver her baserer seg på slik jeg erfarte systemet brukt i utlandet i andre halvdel av 2011, altså er det en mulighet for at det over er utdatert og/eller skivebom. Noe mer enn dette har jeg egentlig ikke lyst å si, da opp imot muligheter, begrensninger, kapasiteter og konsept på/for Raven så er dette stadig ganske så sensitivt stuff.

Kursrekken for å bli kvalifisert "flyver" har jeg heller ikke helt kontroll på, men det var ihvertfall noen uker i USA i starten - mulig dem har utdannet og opprettet et system for opplæring her hjemme i Norge den siste tiden. Uvisst.
    Forøvrig, tvert man har kursing og utsjekk i orden så får man faktisk en egen flyveving på uniformen, tro det eller ei... ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2010
    Pondusfaktor
    4
    Takker for bra svar. Høres jo ut som en fantastisk artig stilling hvis du ikke har totalt skivebom på det du skriver. Men at man faktisk får flyvervinge for å fly en liten Raven er jo rimelig utrolig :-P
    Så er vel bare å søke, og se hvordan det går. Er vel heller tvilsomt at jeg får stillingen, men skader ikke å søke hvertfall!
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    3
    Copilot, eller styrmann

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    Det er en egen UAV-operatørvinge, ikke en flyvervinge. Det er da hyggelig at man får litt bling på uniformen når man har fullført en krevende teknisk utdanning og får ansvar for å drifte Hærens for tiden eneste flyvende ressurs.

I følge produsentens hjemmeside er rekkevidden 10km ("eller mer", hva nå det betyr). Da kan ikke operatørene ligge veeldig langt bak manøverleddet i en mekanisert styrke.

http://www.avinc.com/uas/small_uas/raven/
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    Jeg har nå fullført rekrutten i luftforsvaret og er på kurs til å bli hundefører på rygge. Det som er ekstremt leit er at jeg har fått beinhinnebetennelse og må derfor bli tatt ut av kurset ettersom det er fysisk krevende. Evt bli hunderøkter. Hvis det derimot ikke er en stilling til meg i staben som hunderøkter vil jeg mest sannsynlig få en kontorjobb/daffestilling i førstegangstjenesten, noe jeg setter veldig lite pris på. Er dette noe som kan ødelegge veldig for mine sjanser på et evt opptak til TMBN som Infanterisoldat i Mek3/4?

Jeg forstår at i utgangspunktet så står man likt, men tjenesteuttalelse, tjenestested osv kan gi utslag. Om jeg skulle få en daffestilling så får jeg vel bare insje på å gjøre helgene tøffe med mye trening og tilføre psykisk tøffe prøvelser.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Rettelse til førstepost:
    CSSBN kp1 består av to tropper, tren-tropp og vedlikehold-tropp.
    Dagens pirk fra en grønn lastebilsjåfør

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Noen som vet hvor mange ledige stillinger det er i TMBN på dette optaket ?
    Og er det andre som ikke har fått svar enda ? :/
    Trodde det var uke 46 svarene ble sendt ut jeg da men..
    Håper bare ikke det er dårlig tegn at jeg ikke har fått den ennå

Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av LilleChris Vis post
    Noen som vet hvor mange ledige stillinger det er i TMBN på dette optaket ?
    Og er det andre som ikke har fått svar enda ? :/
    Trodde det var uke 46 svarene ble sendt ut jeg da men..
    Håper bare ikke det er dårlig tegn at jeg ikke har fått den ennå
    Jeg har heller ikke fått noe svar enda..
    har også søkt Fos vinter, om det har noe å si får svaret?

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5
    Jeg fikk innkallingen i går, en annen jeg kjenner fikk idag. Så det er nok ikke langt unna.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Ja, den kommer sikkert imorgen !
    Hva er det de ser på når de selekterer hvem som blir innkalt til opptak og ikke ?

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Lurte på om man må være i fast jobb som grenader for å komme inn i tmbn? Eller om de tar inn folk som kommer rett fra FOS? Tenkte og søke på grenader stilling når de åpner for dette igjen, men det er TMBN som virkelig fister, og det er der jeg helst vil være.
    Lurer også på om jeg i det heletatt har noen sjangse iogmed at jeg tjenestegjorde som artillerist på indre kystvakt nord..

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei
    Jeg fikk tilbud om å komme til opptak til sanitetsbataljonen HRS nå i mai. Og på svarslippen jeg fikk er det et spørsmål om jeg er tilgjengelig til å starte HRS kurset rett etter opptaket. Jeg er opptatt med eksamener o.l. i den perioden, så da er spørsmålet om jeg har mindre sjanser for å få den stillingen i sanitetsbataljonen hvis jeg ikke har mulighet til å starte grunnutdanningen på en gang etter opptaket?

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Larstorm Vis post
    Hei
    Jeg fikk tilbud om å komme til opptak til sanitetsbataljonen HRS nå i mai. Og på svarslippen jeg fikk er det et spørsmål om jeg er tilgjengelig til å starte HRS kurset rett etter opptaket. Jeg er opptatt med eksamener o.l. i den perioden, så da er spørsmålet om jeg har mindre sjanser for å få den stillingen i sanitetsbataljonen hvis jeg ikke har mulighet til å starte grunnutdanningen på en gang etter opptaket?
    Grunnkurset er obligatorisk for alle nye grenaderer i Brigade Nord. Så ja, kan du ikke delta, får du ikke jobb.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Sv: Opptak TMBN/HRS 2013

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Kursrekken for å bli kvalifisert "flyver" har jeg heller ikke helt kontroll på, men det var ihvertfall noen uker i USA i starten - mulig dem har utdannet og opprettet et system for opplæring her hjemme i Norge den siste tiden. Uvisst.
    6 ukers kurs i regi av Hærens våpenskole og Luftforsvarets utdanningsinspektorat (sistnevnte ansvarlig for sertifisering).
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter