milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Tips og råd til Førstegangstjenesten i Garden?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Tips og råd til Førstegangstjenesten i Garden?

Hei!

Jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste i HMKG, 6. august 2012. Der håper jeg å komme med i en eskortetropp, og jeg har hørt/lest på forumet at dersom man gjør et godt inntrykk på befal, så er sjangsene større for å komme i den troppen man vil?

Det jeg lurer på er om det er noen som har vært i garden, som kan svare på noen spørsmål og gi noen tips ang. ting som:

- Hvordan gjøre det bra på romorden, romvask, sengestrekk o.l.?
    - Ting som er lurt å ha med, bortsett fra egne boxere, håndkle, hodelykt og multiverktøy?
    - Hvilket innrykk som havner i hvilket kompani?
    - Hvordan det bestemmes hvem som får stå ved slottet?
    - Tips til SLO

Har hørt at det er lurt med klokke? Har selv en Casio G-Shock GW-M5600-1ER. Vil denne være tilstrekkelig? Er det problemer med å ha klokke på sammen med uniformen?

Så har jeg et lite problem ang. første helgeperm... Min søster skal gifte seg 25. august, 19 dager etter innrykk... Tror dere det er mulig at jeg får en så tidlig perm? Er det noen måte jeg kan søke om å få så tidlig perm på?

Beklager lang post. Dersom posten er i feil kategori, føl dere fri til å flytte den.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Er det ingen som har vært i Garden her, og som kan hjelpe en fremtidig gardist?

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har sendt deg en PM.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tusen takk!
    Er ny her, så tenkte ikke på å sjekke PM

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Noen som vet hvordan det er med barbering i Garden?
    Har hørt en gang hver morgen, 3 ganger hver dag og annenhver dag (litt stubb er lov)

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    577 innlegg
    I Garden opererer man med tre typer puss og vedlikehold:
    1. Puss og vedlikehold av våpen
    2. Puss og vedlikehold av feltstøvler
    3. Puss og vedlikehold av tryne.

Det er individuelt hvor ofte barbering er nødvendig, men normalt sett barbererer man seg en gang om dagen, både på vakt og i garnison. Som kjent så vil det bli justeringer ift. kaldt vær, og i felt barberer man seg normalt ikke.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    HMKG året er mye bedre enn folk flest tror!
    Rekrutten er ganske lik de fleste andre rekruttskolene eneste forskjellen er sikkert at Gardenskolen er litt strenger på diseplin/vedlikehold og "look"
    På rekrutten går det mest i grønn tjeneste (skytebane,kamoleksjoner,stridstekn ikk,primus,felt tilvenning,mestring (for noen sommer kontigenter hvertfall), sanitetskurs, marsjering og selvfølgelig litt sluttet orden.
    Etter rekrutten så er det å hoppe på bussen ned til Huseby, der starter man med 5 ukers Gardeperiode, der man går fra Garde aspirant til Gardist, det er ærlig en periode man bare vil gå gjennom engang Perioden innebærer lange dager med KUNN sluttet orden, og litt langkjøringer, det er også portforbud og uniformsplikt disse ukene, noe som gjør vondt værre :P
    På slutten av Gardeperioden så er det "Lueløp" en avsluttende "mestringsøvelse" som varer som regel bare rundt 20 ish timer men det er 20 LANGE timer, det får du se!
    Gratulerer du er nå Gardist, da begynner man med vakt, vakt er hat men skaper gode minner.
    Etter vakt uken(e) så kommer feltuken(e) da er det å dra på øvelser og leke 2.bat. !
    Garden har ganske mye felt dem også, vi var både på øvelser i Kongsberg,Rena,Sessvollmoen,sognsva nn og mange andre kalde steder.
    Øvelsene varier fra morro til sjangseløst men alt i alt så er det ett kult og lærerikt år, du vil få masse gode minner og nye kunnskaper og erfaringer
    Tre.. inn!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    What LilleChris said. Angrer ikke et sekund på min tjeneste i garden. Det gjelder bare å ikke ha bestemt seg på forhånd at du skal hate livsskiten ut av deg. Du skaper dårlig stemning for deg selv og de rundt deg. Man kommer langt med en positiv instilling!
    Tips: Gjør et godt inntrykk både i rekrutten på Terningmoen og når du kommer på Huseby, så kanskje du får den stillingen du har lyst på når det avgjøres i slutten av gardeperioden. Anbefaler å satse på å bli lagfører!

Lignende tråder

1. Garden tips
    By magvig in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 092235A Jan 19,
  2. Garden
    By emil2411 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 250742A Aug 14,
  3. Garden KP1
    By Sondrusen in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 1