Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 4 av 4 FrsteFrste ... 234
Viser resultatene 121 til 130 av 130

Trd: Hren investerer 10 mrd i CV90 - Oppgradering og suppleringskjp

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Sv: Hren investerer 10 mrd i CV90 - Oppgradering og suppleringskjp

Sitat Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post

RWS kan utstyres med en 12,7mm mitraljse eller en 40mm AGK, i tillegg til et Javelin-panservernmissil.

SA (situational awareness) blir bedre siden VK (eller et medlem av stormlaget) kan bruke RWSen til observere med – ogs om natten siden den har termisk kamera (stor fordel ift. de gamle CV90ene hvor kun skytter hadde dette). Man kan observere over hindre som bygninger, bakketopper osv. Det er ogs mindre risikabelt eksponere RWS siden den er ubemannet og et mindre ml enn trnet.

Ulempen er en strre profil p vogna, noe som gjr at den blir derfor lettere oppdage, i tillegg til at det kan by p en del utfordringer ift. passere under broer, garasjeporter osv.

Tydeligvis har man vurdert at fordelene med RWS utveier ulempene.
    Eller er dette en politisk avgjrelse for sttte norsk forsvarsindustri?
    Du nevner noen utfordringer. I tillegg kan nevnes tuneller uten alternative fremrykningsakser.
    Hva tler denne greia nr det gjelder vpenvirkninger, hvor tung er den?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    9

Forsvaret trenger hjelp med engelsk rettskrivning ser jeg

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post

SA (situational awareness) blir bedre siden VK (eller et medlem av stormlaget) kan bruke RWSen til observere med ogs om natten siden den har termisk kamera (stor fordel ift. de gamle CV90ene hvor kun skytter hadde dette). Man kan observere over hindre som bygninger, bakketopper osv. Det er ogs mindre risikabelt eksponere RWS siden den er ubemannet og et mindre ml enn trnet.

Ulempen er en strre profil p vogna, noe som gjr at den blir derfor lettere oppdage, i tillegg til at det kan by p en del utfordringer ift. passere under broer, garasjeporter osv.

Tydeligvis har man vurdert at fordelene med RWS utveier ulempene.
    Det skal ogs legges til at VK n slipper bruke HK'en for bekjempe infanteri om skytter allerede engasjerer andre ml..En av utfordringene med kun coax MG var jo at en mtte prioritere ml ganske knallhardt, n kan man engasjere flere ml samtidig. Og termisken p den gamle vogna sugde, s det var nrmest en fravrende kapasitet for enkelte skyttere(meg selv inkludert) .
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    45

Mens jeg i utgangspunktet er enig i at man med en RWS kan "bekjempe to ting p n gang", s kan intet teknisk vidundermiddel erstatte et ekte menneskehode med tilhrende overkropp som stikker opp av VK-luken nr det kommer til ha kontroll med hva som er og skjer rundt vognen, da gjerne med en HK416 attt. Ihvertfall for ml synlig med det blotte ye p korte hold fra vognen (0-50m spesielt), s er min pstand at en fysisk VK med rifle er en bedre combo enn 12.7 p RWS, spesielt dersom hurtig mlveksling mellom flere menneskeml er pkrevd, mens skytteren engasjerer p lengre hold med 30mm. Sistnevnte har det vrt et par tilfeller av i Afghanistan mellom 2010 og slutten av 2011.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Jeg sier meg enig der. Det er muligens en ganske far-out tankerekke, men jeg tenkte meg mer scenariet der man fr kontakt med bde ml som krever 30mm og mykere ml som kan tas ut med en 12,7 p litt lengre hold. Det pner hvertfall muligheten, noe de gamle vognene ikke hadde. Om det er spesielt hensiktsmessig eller ikke, det skal jeg overlate til andre synse p, da jeg ikke har noe erfaring med RWS.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av knmodd Vis post
    Eller er dette en politisk avgjrelse for sttte norsk forsvarsindustri?
    Det blir spekulasjon, men jeg tviler p at dette er tilfelle mtp. hvor mye suksess Kongsberg har for tiden. 110 RWSer (alts, antallet CV90 med trn) er "smtterier" for dem for sette det litt p spissen.

Hva tler denne greia nr det gjelder vpenvirkninger, hvor tung er den?
    N ser det ut til at Nordic er noe pansret, bl.a. mot trusler fra siden, men nei den vil trolig ikke vre i srlig god stand etter ha blitt truffet av en salve fra en 14,5mm mitraljse. Komponenter som sikter, vpen, ammunisjon etc. pleier ogs vre mer sensitive for treff. Nr det er sagt, s er ikke dette akkurat unikt for RWS: Hvor mye tler hovedsiktet p en CV90? Hvor mye tler 12,7en p en Iveco?

Hvor mye Protector Nordic veier har jeg ikke tall p, men jeg vil tippe at den veier omtrent det samme som CROWS II, alts rundt 270 kg uten vpen og ammunisjon. Dersom du er bekymret for at den ekstra vekten vil pvirke ytelsen, s vil jeg peke p at man samtidig har kuttet ned vekten med rundt 1000kg ved bytte fra stl til gummibelter.

Kilde: PROTECTOR Nordic - Kongsberg Gruppen

(MMB, sjekk ut den nye MCT-30 RWSen. Kunne denne vrt noe for STING jf. debatten her for en tid tilbake om STING burde f CV90 med trn eller RWS?)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Hren investerer 10 mrd i CV90 - Oppgradering og suppleringskjp

Er litt situasjonsavhengig hvor bra det er ha den rwsen. Et skikkelig vk-sikte hadde kanskje vrt det ideelle - der hadde de gamle vognene et skrikende behov (og leoene har det fortsatt).
    Vk over luka med hk kan fungere i noen situasjoner, men er langt fra ideelt - spesielt mot en mer konvensjonelt utrustet motstander. Der kan man ikke basere seg p holde p snn

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av hvorre Vis post
    Og termisken p den gamle vogna sugde, s det var nrmest en fravrende kapasitet for enkelte skyttere(meg selv inkludert) .
    De oppgraderte CV90ene fr heldigvis nye termiske sikter som er bedre enn de gamle.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Et skikkelig vk-sikte hadde kanskje vrt det ideelle - der hadde de gamle vognene et skrikende behov (og leoene har det fortsatt).
    RWS blir vel et slags Erzats VK-sikte, men jeg skjnner hva du mener. P Puma har man valgt lsningen du beskriver. Litt mer diskre enn en svr RWS, ja.

Btw fra 0:37-39 i videoen over glimtes en oppgradert Leo 2. Hva tenker du om plasseringen av RWS p denne vogna? For meg ser det ut som man har hentet inspirasjon fra amerikanere, alts at man har RWS foran VK luka istedenfor lenger bak p vogna.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Er profilen som frst og fremst er issuet, ja. Har rwsen p cv'n overstyringsmuligheter ift skytter?

Bak er penbart det ideelle, hvis man fr til plassere der. Var ikke klar over at man fikk til plassere rwser bak lader (som blir operatren), gr det uten pvirke panelene er jo det bra

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Beidh a l leo

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Har rwsen p cv'n overstyringsmuligheter ift skytter?
    Godt sprsml. Danske og Nederlandske CV9035 ser i hvert fall ut til ha denne funksjonen iht. BAE Systems:
    The vehicle’s hunter-killer function features an independent sight system for the commander, enabling him to search, engage or hand over targets to the gunner.
    Kilde (brosjyren, side 5): CV90 | BAE Systems | International

Vre vogner har dog ikke dette siktet, og om man har addet en slik funsjon til RWSene vet jeg ikke...

Side 4 av 4 FrsteFrste ... 234
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •