Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 25 av 26 FørsteFørste ... 1523242526 SisteSiste
Viser resultatene 961 til 1.000 av 1008

Tråd: Borgerkrig i Syria

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Sv: Borgerkrig i Syria

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Når det er sagt så har jeg alltid stusset på folks oppfatning av forskjellene mellom stridsmidler. Her har unger blitt bombet i hjel, klemt sakte i hjel av sammenraste bygninger, sultet og tørstet i hjel i årevis men det skjer ikke noe før en eller annen bryter i eldgammel konvensjon om gass. Sannsynligvis en forferdelig måte å dø på men det oppnår man meget godt med konvensjonelle våpen også.
    Det er fascinerende - hadde det ikke vært så motbydelig - hvordan vi mennesker, særlig vi i trygge, rike, isolerte Norge, har en tendens til å differensiere og rangere lidelse, som om dette er noe som kan måles og sammenlignes på en eller annen skala. Som regel er det noe helt arbitrært, som hvor spektakulært noe tilsynelatende er, som avgjør hva som regnes som "verst" og dermed mest verdig vår oppmerksomhet. Dette er sannsynligvis en viktig årsak til at eksempelvis sultkatastrofer - til tross for hvor uutholdelig grusomt det er for de som er rammet - sjelden får mye oppmerksomhet, fordi det er så lite engasjerende å se et menneske bruke flere måneder på å sykne hen og dø.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Enig.

En kjenning i oljebransjen har kone fra Syria. Hun er allawin eller hva det heter (fritt oversatt fra mississippi-roughnecksk) så hun hører vel formelt til Assads side. Fyren bor i Kuwait men er innom Syria av og til.

Sånn kort forklart er han overbevist om at gassangrepet var iscenesatt av de han kaller opprørerne. Hvordan de fikk det til vet han ikke men det kan tenkes at de raidet et depot en eller annen gang. Han er overbevist om at Assad ikke er dum nok til å bruke gass når vesten ser på og har samtidig fått høre historier direkte fra mennesker som har opplevd opprørernes brutalitet på kroppen. Det er ikke bare barbarisk brutalitet men også et tilsnitt av æreløshet, vist ved at naboene til svigerfamilien fikk soldatsønnens maltrakterte lik slengt inn i hagen. Slik oppførsel åpner fort andre dører når målet helliger middelet.

Han har i alle år sagt at den store stygge ulven i Midtøsten er Saudi Arabia, om ikke annet så i alle fall rike fundamentalistiske borgere derfra.

Så er nå han her bare en galning fra sørstatene men jeg må si at jeg selv reagerte på filmklippet med ungene og inhalatorene. Lyssettingen var litt for god og ungene bar mer preg av å være sjokket av stresset rundt de, for ikke å snakke om kalddusjingen og inhalatorvoldtekten, enn at de så ut som de var gasset.

Hva som er riktig aner jeg ikke men jeg nekter å tro at det er automatikk i at Assad står for alt det som er fryktelig der nede.

Når det er sagt så har jeg alltid stusset på folks oppfatning av forskjellene mellom stridsmidler. Her har unger blitt bombet i hjel, klemt sakte i hjel av sammenraste bygninger, sultet og tørstet i hjel i årevis men det skjer ikke noe før en eller annen bryter i eldgammel konvensjon om gass. Sannsynligvis en forferdelig måte å dø på men det oppnår man meget godt med konvensjonelle våpen også.
    Alawittene tilhører samme klan som Assad, de er dessverre blitt lenket til hans skjebne, så ille at de sliter med å holde sitt egen folketall oppe etter å ha fødd Assad med lojale soldater. At en Alawitt i utlendighet støtter Assad er ikke overraskende.

Så la oss se på det med isenesettelse.
    Så Opprørerne som knapt nok er i stand til å drive ild og bevegelse uten å opprette en ny fraksjon skal da ha klart å produsere klorgass basert på tyskleverte klorpatroner fra 80-tallet?
    Mens de er under konstant beleiring?
    De har ikke klart å produsere gass tidligere da de hadde logistikken i orden, og hvor det var ett hint om mulighet for vestlig innblanding?
    Så disse inkompetente folka skal da ha klart å fylle en kjeller med unger og andre svake folk, midt under ett flyangrep, plassert en klorbeholder(Av tilnærmet identisk type som Assadregimet har sluppet fra helikopter siden 2014) og timet ventilåpningen med at alle var i kjelleren, laget inngangshull på toppen av blokka som passer med gassbeholderen?

Dette skal da opprørene gjøre 7 år etter at opprøret tok til og all erfaring tilsier at vesten ikke blander seg inn for å stoppe Assad uansett hva han finner på?
    Er opprørerne både så smarte at de klarer bragden det er å stage gassangrepet og, så idioter at de tror at denne gangen kommer vesten å hjelper?

Så du mener det var for god lyssetting i lokalet hvor barna ble behandlet?
    Jeg er helt enig, derimot så var lyssettingen i rommet fult av døde folk helt riktig i forhold til hvordan jeg forventer å få servert massedrap.
    Jeg skal nevne det under mitt neste møte med Iluminati, så vi får omplassert han udugelige lysmannen. Han som var så flink da vi staga månelandingen.

Og hvorfor skal Assad bruke kjemiske våpen nettopp nå?
    1. Han har brukt kjemiske våpen i snitt hver 8. dag siden 2014, han stopper opp noen uker etter de gangene han blir tatt og så blir det så en gradvis eskalering.
    2. I fattigmans COIN er kjemiske våpen det mest effektive for å rydde bort sivilbefolkningen så man kan rense ut opprørere.
    3. I fjor da han beviselig brukte Sarin så var det på ett tidspunkt hvor han nesten kunne komme inn i varmen til Trump, hvorfor brukte han det da?

Nei det er ikke automatikk i at Assad står bak alt som er fryktelig, det er bare slik at han står bak mesteparten. Med god margin.

Og Saudi-Arabia er den store stygge ulven, ja det er de sikkert. Men det er Iran som for tiden er ute etter å radere Israel fra kartet. Men ingen på Assads side synes det er feil...

Kjemiske stridsmidler er forbudt fordi regulære soldater ble utsatt for det under første verdenskrig, det gå så store senvirkninger at verden bestemte seg for å ikke bruke det.
    Kjemiske stridsmidler kan bruke flere år på å ta livet av deg, ved siden av å gi PTSD mange ganger høyere enn alt annet av våpen.
    Så om det ikke settes en strek når regimer bruker dette så blir det da en trend som sprer seg, det ser vi allerede i Sudan. Neste skritt er da at det blir så normalisert at fremtidige Norske FN-soldater og NGOer må da plutselig forvente å bli eksponert i selv den minste lille operasjon de gjør. Er det noe vi ønsker?
    Tabuet med kjemiske stridsmidler er en av de gode tabuene som beskytter Norske soldater den dagen det er behov for å gå i krig, det er derfor greit å sørge for at det blir ett tabu.

Den nylige runden med kryssermissiler handler ikke en dritt om Syrias befolkning, det handler om å holde kjemiske stridsmidler nede som tabu for å kunne skjerme oss selv for det.

Som jeg sa til Rittmester, jeg er ikke interessert i å overbevise deg.
    Jeg er interessert i å overbevise alle andre om at du forfekter tullete konspirasjonsteorier.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Etter min erfaring er Midtøsten kjernestedet for konspirasjonsteorier. "Folk flest" i Midtøsten er utrolig glade i konspirasjonsteorier, og foretrekker dem fremfor det enkleste, bruk av gode gamle Occham. Sannheten er for enkel. Et av mange eksempler: Av en kristen libaneser ble jeg fortalt at Saad Haddad var blitt kidnappet av israelerne og forgiftet og drept på utspekulert vis av dem, fordi han var blitt for selvstendig og brysom for dem. Han trodde helt fullt og fast på det. Haddad ble syk av kreft i 1983, han ble behandlet på sykehus i Haifa i Israel, og da prognosen var dårlig og behandling avsluttet vendte han tilbake til Marjeyoun der han døde 16. januar 1984.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Alawittene tilhører samme klan som Assad, de er dessverre blitt lenket til hans skjebne, så ille at de sliter med å holde sitt egen folketall oppe etter å ha fødd Assad med lojale soldater. At en Alawitt i utlendighet støtter Assad er ikke overraskende.

Så Opprørerne som knapt nok er i stand til å drive ild og bevegelse uten å opprette en ny fraksjon skal da ha klart å produsere klorgass basert på tyskleverte klorpatroner fra 80-tallet?
    De har ikke klart å produsere gass tidligere da de hadde logistikken i orden, og hvor det var ett hint om mulighet for vestlig innblanding?
    Så disse inkompetente folka skal da ha klart å fylle en kjeller med unger og andre svake folk, midt under ett flyangrep, plassert en klorbeholder(Av tilnærmet identisk type som Assadregimet har sluppet fra helikopter siden 2014) og timet ventilåpningen med at alle var i kjelleren, laget inngangshull på toppen av blokka som passer med gassbeholderen?

Dette skal da opprørene gjøre 7 år etter at opprøret tok til og all erfaring tilsier at vesten ikke blander seg inn for å stoppe Assad uansett hva han finner på?
    Er opprørerne både så smarte at de klarer bragden det er å stage gassangrepet og, så idioter at de tror at denne gangen kommer vesten å hjelper?

Jeg er helt enig, derimot så var lyssettingen i rommet fult av døde folk helt riktig i forhold til hvordan jeg forventer å få servert massedrap.
    Jeg skal nevne det under mitt neste møte med Iluminati, så vi får omplassert han udugelige lysmannen. Han som var så flink da vi staga månelandingen.

1. Han har brukt kjemiske våpen i snitt hver 8. dag siden 2014, han stopper opp noen uker etter de gangene han blir tatt og så blir det så en gradvis eskalering.
    2. I fattigmans COIN er kjemiske våpen det mest effektive for å rydde bort sivilbefolkningen så man kan rense ut opprørere.
    3. I fjor da han beviselig brukte Sarin så var det på ett tidspunkt hvor han nesten kunne komme inn i varmen til Trump, hvorfor brukte han det da?

Nei det er ikke automatikk i at Assad står bak alt som er fryktelig, det er bare slik at han står bak mesteparten. Med god margin.

Og Saudi-Arabia er den store stygge ulven, ja det er de sikkert. Men det er Iran som for tiden er ute etter å radere Israel fra kartet. Men ingen på Assads side synes det er feil...

Kjemiske stridsmidler er forbudt fordi regulære soldater ble utsatt for det under første verdenskrig, det gå så store senvirkninger at verden bestemte seg for å ikke bruke det.
    Kjemiske stridsmidler kan bruke flere år på å ta livet av deg, ved siden av å gi PTSD mange ganger høyere enn alt annet av våpen.
    Så om det ikke settes en strek når regimer bruker dette så blir det da en trend som sprer seg, det ser vi allerede i Sudan. Neste skritt er da at det blir så normalisert at fremtidige Norske FN-soldater og NGOer må da plutselig forvente å bli eksponert i selv den minste lille operasjon de gjør. Er det noe vi ønsker?
    Tabuet med kjemiske stridsmidler er en av de gode tabuene som beskytter Norske soldater den dagen det er behov for å gå i krig, det er derfor greit å sørge for at det blir ett tabu.

Den nylige runden med kryssermissiler handler ikke en dritt om Syrias befolkning, det handler om å holde kjemiske stridsmidler nede som tabu for å kunne skjerme oss selv for det.

Jeg er interessert i å overbevise alle andre om at du forfekter tullete konspirasjonsteorier.
    Bra innlegg men jeg forfekter ikke tullete konspirasjonsteorier og prøver heller ikke å forsvare bruken av gass. Kall det et diskusjonsmessig krydder for å prøve å sette ting i perspektiv. Det utløste et meget informativt innlegg fra deg og da er jeg fornøyd

Jeg har lenge irritert meg over elendigheten i Syria og at man må finne unnskyldninger hver gang man velger å gripe inn. Hvis DU «vet» at han bruker gass hver 8. Dag så burde NATO vite mer og gønnet på for lenge siden. Forøvrig enig i alt du skriver om gass men da koker det ned til det bisarre ved å a regler for krigføring og man kan filosofere videre til Dovre faller.
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Vesten vet hva Assad driver med* men, så lenge det ikke er i vestlig media så mye. Nettavisene kjører selvfølgelig telling på sine nyhetssaker og Syria-rapportering er helt døden for antall klikk.
    Da kan man unngå å gripe inn, selv om venstresiden sier noe annet så er det ingen av vestmaktene som ønsker noen som helst form for intervensjon. Afghanistan og Irak har vaksinert verden for dette i lang tid.

Jo, å påstå at dette angrepet var staget eller ikke fant sted er en konspirasjonsteori.

*
    Fra 2003-2014 så leverte han all mulig støtte til AQ og forløperen til IS i Irak, selv under borgerkrigen i Syria så arresterte Irakiske sikkerhetsmyndigheter syriske Agenter inne i Irak som støttet forløperen til IS.
    Han tar livet av 80-90 prosent av alle sivile som dør, de resterende 10 inkorporerer Russland og, pikkhuer som IS og HTS.
    Han har fengsler hvor det dør så mye folk at de må bygge egne krematorier.
    Den store flyktningestrømmen mot Europa i 2015 kom som et resultat av Assadregimet og ikke IS.
    FN har oversikt over bruken av kjemiske våpen men, kan ikke undersøke fordi Russeren blokkerer dette i sikkerhetsrådet.
    Når befolkningen er drevet ned under bakken i opprørskontrollerte områder så brukes det gass for å drive dem ut, alternativt så bruker Russerne penetrerende PGM mot registrerte sykehus.
    Assadregimet leverer våpensystemer og logistisk støtte til terrorgruppen Hezbollah, som bruker dette mot Israel.
    Død ved Kølle!

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Vel, Kari Jaquesson overbeviste iallefall meg..

https://www.nettavisen.no/nyheter/ut...423443322.html

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Vel, Kari Jaquesson overbeviste iallefall meg..

https://www.nettavisen.no/nyheter/ut...423443322.html
    Restauranten til faren hennes var bra...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    6

Jeg er villig til å bidra på enveisbillett til Kari J..
    Aldri mer 13

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    25

hehe. Samle inn penger til en billett til Syria. Det er jo ørten flyplasser med helt greie forbindelser som kan brukes som utgangspunkt for innreise dit

Utfordringen er vel å komme over grensen samt et kjøretøy som kan benyttes videre, og ikke minst logistisk support deretter.

Når det er sagt så har hun et poeng i at man helt sikkert kunne hatt fordel av flere og bedre kilder der nede, men det gjelder alle slike konflikter.

Jeg har også tenkt tanken på dette med støv, brann, røykgranater eller alt mulig annet som kunne ha forårsaket noe som liknet et gassangrep. Eventuelt brukt som videoteknisk fyllmasse til de (få/korte) reelle klippene/bildene man faktisk klarte å skaffe til veie. Har dessverre ikke studert alt på internett da mesteparten blir for hard kost for en trebarnsfar......

Det er faktisk en viss mulighet for at hun kommer til å terge opp så mange (menn) der nede at alle fraksjonene samler seg mot henne og blir så glade når hun stikker at freden bryter ut, været blir bedre og Assad tillater frie valg mens han starter en optikerkjede kalt AssadSam.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Kari Jaquesson er en typisk Norsk versjon av venstreekstremister som støtter Assad, i Norge så er ikke disse så fremtredende da ekstremister ikke kommer så veldig til orde.
    I land som eksempelvis USA og Storbritannia hvor man har ett mer polariserende klima i politikken så kommer disse mer til med sin støy*.

https://www.huffingtonpost.co.uk/ent...b01b9b0a3c4b10
    http://www.bbc.com/news/blogs-trending-43745629
    https://www.truthdig.com/articles/wh...news-on-syria/
    https://www.aljazeera.com/indepth/op...144317070.html

Venstresiden har fått det for seg at alt som sies fra offentlig hold om Syria er løgn fordi 2003 invasjonen av Irak var løgn.
    Linkene over viser de forskjellige tingene som skjer når Midtøstens løgner ok konspirasjonsteori treffer vestens naive venstreside.
    Lenger ut på venstresiden så er det folk som støtter overgrepene fordi de mener opprørerne er en del av USAs verdensherredømmeplan.

Hva så med høyresiden?
    Ett sted på høyresiden så dukker Assadstøtten også opp, med forskjellig begrunnelse.
    Man hører gjerne fra folk som Nigel Farage at Assad I det minste ikke er sekulær, som er korrekt så langt som at han er logistikkhuben til Hezbollah, nært knyttet til Iran og, tidligere logistikksenteret til Suniekstremistene i Irak. Det var også på hans vakt at den Norske Ambassaden i Damaskus ble brent ned, utført av en gjeng regimet pleide å leie inn til diverse demonstrasjoner.
    Når man beveger seg lenger til høyre mot Nazisme og Antisemittisme så er begrunnelsen selvfølgelig antisemittisme og, nazisters store begeistring for drap og overgrep mot uskyldige(Det er ikke for ingenting at det er minst en konvertitt i IS med bakgrunn fra nynazisme).
    Hardbarkede nazister er også fornøyd med at Damaskus var ett fristed for Naziforbrytere og, at det finnes ett "kristent" Naziparti i Syria

Når det gjelder FN etterforskningen så sørger Russland og Regimet for å holde dem unna.
    https://www.opcw.org/fileadmin/OPCW/...m59dg02_e_.pdf

http://www.politics.co.uk/comment-an...curity-council
    Dan Kaszeta is a London-based consultant in security and chemical defence. He has 27 years experience in the field, with roles in the US Army, the White House, the US Secret Service, and private industry
    Dette er en mann som bruker veldig mye av sin fritid på å tilbakebevise tullet.

* Land som Frankrike, Tyskland og, Norge har ofte medier som strekker seg veldig langt for å være nøytrale i sin debatt og rapportering at de slipper til konspirasjonsteoretikere og, rapporterer de stadig nye russiske løgnene som om det var like riktig som hva FN sier. Selv om det politiske landskapet er mer homogent i synet på det totale bildet.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    25

Kom over et sitat av Aristoteles:

It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Cool Sv: Borgerkrig i Syria

Nesten så jeg skulle sagt det selv. Ari var ikke så dum.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Han har eg møtt, han er elektrikar på Kypros. Har eit bilde av han og meg.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Kom over et sitat av Aristoteles:

It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it.
    Som betyr hva? At det er lurt å av og til tenke på at jødene sto bak 11. september, fordi det er noen andre som mener det? Helt uavhengig av om det har noe med virkeligheten å gjøre?
    Det finnes tusen komplekse spørsmål som må besvares om Syria, at man pent hopper over dette for å hevde at (UK og) opprørerne staget dette er for å slippe å innse hardere realiteter.

Aristoteles har sannsynligvis aldri sagt det, det er ett slikt motivasjonssitat som spres rundt på internett.
    Det er filosofiens svar på å ha hvite bokstaver i vinduet som sier "LOVE" eller, "HOME".
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...-flagg-i-douma

I våre dager krever ikke dette lenger en konsistent alternativ forklaring. Mens tradisjonell propaganda handlet om å sette seg selv i best mulig lys, handler dagens russiske propaganda vel så mye om å legge et røykteppe av alternative fakta som gjør det vanskelig å orientere seg om hva som er sant. Et eksempel er det malaysiske passasjerflyet som styrtet over Øst-Ukraina i juli 2014 og som etter alt å dømme ble skutt ned av russiskkontrollerte opprørere, noe man har forsøkt å begrave i et hav av alternative forklaringer
    Jeg ler ofte av de som sier Putins mafia er en trussel mot vestens demokratier med sine løgner og konspirasjonsteorier.

Å lese på blant annet denne tråden så må jeg innrømme at jeg tok feil, folks ekstreme naivitet ovenfor skitkaste-propaganda er ganske bekymringsverdig.
    Død ved Kølle!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    25

Det er ikke hva du sier, men hvordan du sier det.

Men det gjelder vel alle parter på alle sider.
    Sapere aude

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    25

Som betyr hva? At det er lurt å av og til tenke på at jødene sto bak 11. september, fordi det er noen andre som mener det? Helt uavhengig av om det har noe med virkeligheten å gjøre?
    Det finnes tusen komplekse spørsmål som må besvares om Syria, at man pent hopper over dette for å hevde at (UK og) opprørerne staget dette er for å slippe å innse hardere realiteter.

Aristoteles har sannsynligvis aldri sagt det, det er ett slikt motivasjonssitat som spres rundt på internett.
    Det er filosofiens svar på å ha hvite bokstaver i vinduet som sier "LOVE" eller, "HOME".
    Nå overdriver du @Kdo_Under.

Det jeg mente med innleggene mine er at man må ha et sunt forhold til det som blir servert via media. Svært få, om noen, på dette forumet har vært på bakken i Syria og kan fortelle first hand hva som «egentlig» foregår der nede. Hadde vi diskutert saken over en øl hadde du nok skjønt at jeg ikke er en moon-hoax, jews#9/11, hitler2Argentina – fyr, men jeg liker å se ting fra minst to perspektiv 

Skulle jeg ha veddet et organ og en arm på hva som egentlig skjedde hadde jeg skrevet ASSAD med store bokstaver før noen rakk å si hallo. La det være klinkende klart! Diktatorer er det bare å bli kvitt, uten forbehold og de er skyldig inntil det motsatte er bevist. (det eneste unntaket til regelen).

Så tilbake til det du skrev om tyske deler og klorgasspatroner. Slik som jeg tolket deg må man altså ha et «opplegg» på plass for å holde på med kjemisk krigføring, i alle fall av den typen man mener å tro ble kjørt i Syria nå nylig. Dette var helt ny info for meg men hvis du sier det er slik så har jeg ingen grunn til å ikke tro på deg, basert på dine bidrag her på forumet.

Logikken min var at det kunne være plausibelt å tro at kjemiske stridsmidler hadde kommet på avveie og at midler og kompetanse for å benytte de også dukket opp langsmed. At galninger/terrorister i midtøsten har barbariske vibber er vel bevist over flere tiår så historien min med nabogutten som ble slengt inn til foreldrene er sånt sett redundant info. Da står man igjen med viljen til å stage et gassangrep mot egne sivile, eventuelt at noe gikk galt som førte til samme resultat. Noe slikt er muligens i overkant, selv for muslimske fundamentalister, men jeg husker fortsatt Bin Ladens intervju hvor han elaborer rundt hvordan «we embrace death». Mao, ikke helt usannsynlig at noen er idioter nok til å finne på slikt, eventuelt supportet av mere intelligente galninger fra Iran.

Nå knuste du alt dette med en teknisk forklaring og det er helt konge, hvis det stemmer .

Men….du skrev også at Assad har gjort dette jevnlig over lang tid. Hvorfor reagerte NATO først nå?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Men….du skrev også at Assad har gjort dette jevnlig over lang tid. Hvorfor reagerte NATO først nå?
    Det enkleste først.

NATO kan ikke gjøre en dritt uten USA. Britisk og Fransk deltagelse i siste operasjon er bare symbolsk (Egentlig er hele operasjonen symbolsk), USA ønsker ikke å blande seg inn i Midtøsten nesten for en hver pris.
    2003 invasjonen av Irak er hovedgrunnen til dette.

Vestlig media prøver å unngå å skrive om blant annet Syria av den enkle grunnen at det fører til tap av kunder, og dermed også annonseinntekter(War on the Rocks forteller om det samme med Afrika.). Flere journalister som jobber i Midtøsten får ikke publisert reportasjene sine fordi ingen har betalingsvilje (Konspirasjonsteoretikerne som hvitvasker krigsforbrytelser får betalt reise og båndbredde av Russland og regimet, og de blir nesten automatisk re-publisert av meningsfeller på begge sider av den politiske skalaen. ).

Det samme så man i Libya i 2011, USA prøvde å holde seg langt unna, deler av Europa med Frankrike i spissen tvang USA til handling.

Man kan trekke dette tilbake til 1990-tallet og Bosnia, man så på folkemord og uhyrligheter i flere år før man gjorde noe, da også helt avhengig av USA(Som klok av skade fra Somalia var veldig tilbakeholden).

Man overser da hva som helst for å slippe en ny involvering, når ett tilfelle er så stort at det når vanlig media i USA så må man agere(Klartekst Ivanka DMer pappa på twitter med link til video av ofrene).
    Denne gangen var Assadregimet "heldig" og fikk klorbeholderen til å treffe taket på bygningen med sivile, vanligvis så er det i nabobygget eller i gata. Som regel så har man 10-12 skadde og døde, ikke nok til at media kan ta seg plass til å skrive om det.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Så tilbake til det du skrev om tyske deler og klorgasspatroner. Slik som jeg tolket deg må man altså ha et «opplegg» på plass for å holde på med kjemisk krigføring, i alle fall av den typen man mener å tro ble kjørt i Syria nå nylig. Dette var helt ny info for meg men hvis du sier det er slik så har jeg ingen grunn til å ikke tro på deg, basert på dine bidrag her på forumet.
    Kjemiske stridsmidler kan man lage på kjemiske fabrikker som tilpasses det, om man skal lage Sarin så er det så stor jobb at det trenger mer ressurser enn hva en opprørsgruppe i krig klarer.
    Navn:		nn20060918a5b.jpg
Visninger:	604
Størrelse:	39,1 KB
    Noe slikt som dette og 30 mil USD. gir noen få kilo Sarin i måneden.
    Det har ikke opprørerne kapasitet til.

Klorgass, er betraktelig enklere. Selv om Russland og Regimet stadig viser kjemiske laboratorier og tilsvarende de sier at blir brukt til klor-produksjon så er dette i høyden kapasitet som kan brukes til produksjon av konvensjonelt sprengstoff. Det krever en viss logistikklinje for å få til nok gass til å få effekt, som er vanskelig om du er beleiret.
    Det er publisert bilder av tyskproduserte klorbriketter fra Gouta som regimet mener UK og Israel har smuglet inn til opprørene(Regimet mente også at Israel hadde genmanipulert opprørerne) for å produsere giftgass. Klorgasspatronene/brikettene er av typen man renser vann med, og var produsert før midten av 90-tallet.

Logikken min var at det kunne være plausibelt å tro at kjemiske stridsmidler hadde kommet på avveie og at midler og kompetanse for å benytte de også dukket opp langsmed. At galninger/terrorister i midtøsten har barbariske vibber er vel bevist over flere tiår så historien min med nabogutten som ble slengt inn til foreldrene er sånt sett redundant info. Da står man igjen med viljen til å stage et gassangrep mot egne sivile, eventuelt at noe gikk galt som førte til samme resultat. Noe slikt er muligens i overkant, selv for muslimske fundamentalister, men jeg husker fortsatt Bin Ladens intervju hvor han elaborer rundt hvordan «we embrace death». Mao, ikke helt usannsynlig at noen er idioter nok til å finne på slikt, eventuelt supportet av mere intelligente galninger fra Iran.
    Om så Kjemiske stridsmidler var kommet på avveie, hvorfor har ikke de blitt tatt i bruk tidligere, når opposisjonen inviterte Jihadister i 2012-2013 så er det mer enn 4 år å stage ett angrep? Det har ikke skjedd enda, med mindre man tror på Sputnik.comsky.
    IS har til tider benyttet seg av Kjemiske stridsmidler, de har da hatt kontroll over flere byer og enda ikke klart å lage større mengder.

Om det var slik at regimet ikke sto bak, og man skal peke en finger på hvem som tjener på dette da, så er det YPG som får skylda.
    Men, YPG holder ikke til i det området. Har ikke historikk på bruk av kjemiske våpen(Naturlig nok så har Kurdere en aversjon mot kjemiske våpen). Og de er direkte motstandere av resten av opposisjonen.
    Grunnen til at man da måtte peke på YPG er at det er de eneste som får støtte fra USA.

Iran er moralsk troende til å hjelpe oprørere med det meste, missiler til Jemen er eksempelet på det. Til info så er iran regimets hovedalliert de siste 30+ årene.
    Når det er sagt så har Iran store problemer med at Assad bruker kjemiske stridsmidler, det er en av tingene de ikke liker etter Iran-Irak krigen.
    Død ved Kølle!

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

Syns dette var en interessant analyse av bildebeviset av gassbeholderne i Douma:

https://www.bellingcat.com/news/mena...emical-attack/

skille

Antagelig et israelsk luftangrep på en iransk(ish?) militærbase i Hama i natt:

Ser ut til å være en ganske voksen sekundær eksplosjon.

Jeg er nesten mest spent på hvor mye SAA/Russland vil påstå å ha skutt ned, de har en imponerende track record å vedlikeholde.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

Et annet angrep i natt på industrisonen i Aleppo. Ser ut til å være brukt GBU-39 (SDB I) ut fra vinger, nese- og haleparti funnet på bakken. Interessant nok et våpen som er integrert på F-35 i block 3F, men om F-35 er avsenderen i dette tilfellet blir vel bare spekulasjoner:
    Navn:		TBT94up.jpg
Visninger:	578
Størrelse:	686,8 KB
    Navn:		qqlFo0W.jpg
Visninger:	580
Størrelse:	101,2 KBNavn:		kOOZVLr.jpg
Visninger:	582
Størrelse:	109,5 KB

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Nordmenn kjempet på russisk side i Syria.

https://www.aldrimer.no/nordmenn-kje...-side-i-syria/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

IDF har lagt ut video av de siste sekundene til en syrisk pantsir s-1, angivelig tatt under angrepene natt til 10. Mai.

I følge en syrisk uoffisiell kilde skal systemet ha blitt ødelagt på Mezze flystasjon ved Damaskus etter å ha skutt seg tomt, og en person ble drept (man kan tydelig se en dude gjøre sitt livs dårligste og siste vurdering og beinfly mot kjøretøyet på videoen.)

CAST vurderer at Pantsiren ble tatt ut av en Delilah, Harpy eller Harop radar-søkende "kamikaze-drone"/"loitering munition".

https://bmpd.livejournal.com/3195003.html

De russiskbygde "Anti-access"-systemene til syrerne er altså ikke ugjennomtrengelige for den som er villig til å senke penger i mottiltak.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

Ser veldig ut som Delilah:

Hvorfor bruker Israel tilsynelatende ikke MLRS til å treffe mål i Syria?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av gigafactory Vis post
    Ser veldig ut som Delilah:

Hvorfor bruker Israel tilsynelatende ikke MLRS til å treffe mål i Syria?
    Rakettartilleri er vel ikke det mest nøyaktige til kirurgiske angrep. Usikker på hvilken ammo Israel besitter men selv med guided M30 så er man prisgitt GPS og gyro

Så er det rekkevidde og selv om de skulle ha ATACMSraketter så er det fortsatt GPS/Gyro som er flaskehalsen.

Fly belyser målene og sikrer bedre nøyaktighet samt BDA.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av gigafactory Vis post
    Et annet angrep i natt på industrisonen i Aleppo. Ser ut til å være brukt GBU-39 (SDB I) ut fra vinger, nese- og haleparti funnet på bakken. Interessant nok et våpen som er integrert på F-35 i block 3F, men om F-35 er avsenderen i dette tilfellet blir vel bare spekulasjoner:
    https://www.haaretz.com/israel-news/...orce-1.6110706

Norkin presented images of the F-35 over Beirut, Lebanon, and said that the stealth fighter did not participate in the most recent strike in Syria but did in two previous ones.
    Da er det vel mer eller mindre bekreftet at F-35 ble benyttet i dette angrepet.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    9

Må si jeg er svært betenkt over IDFs eksponering av F35-egenskapene overfor russiske luftkontrollsystemer i Syria. Haper i det minste de ikke mister noen fly over Syriske landområder. USA burde satt foten ned for bruk den teknologien der.
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Må si jeg er svært betenkt over IDFs eksponering av F35-egenskapene overfor russiske luftkontrollsystemer i Syria. Haper i det minste de ikke mister noen fly over Syriske landområder. USA burde satt foten ned for bruk den teknologien der.
    Så flyet er altså ment til pynt?

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Så flyet er altså ment til pynt?

IDF vurderer selv å anskaffe F15 i stedet for F35 i neste runde ut fra hvilke oppgaver flyene skal utføre (bombe hezbolla/iranske revulsjonsgarden i Syria, min komentar) https://www.haaretz.com/israel-news/...tion-1.5769565

De spesielle egenskapene til f35 kommer vel mer til sin rett når det er snakk om en militært sett likeverdig/nesten likeverdig fiende, og da blir trusselen straks av en mer eksistensiell karakter enn noen skjeggete geriljasoldater som sender ut en og annen drone eller rakett i håp om å treffe et symbolsk mål eller drepe et spebarn som ligger og sover på barnerommet.
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    IDF vurderer selv å anskaffe F15 i stedet for F35 i neste runde ut fra hvilke oppgaver flyene skal utføre (bombe hezbolla/iranske revulsjonsgarden i Syria, min komentar) https://www.haaretz.com/israel-news/...tion-1.5769565

De spesielle egenskapene til f35 kommer vel mer til sin rett når det er snakk om en militært sett likeverdig/nesten likeverdig fiende, og da blir trusselen straks av en mer eksistensiell karakter enn noen skjeggete geriljasoldater som sender ut en og annen drone eller rakett i håp om å treffe et symbolsk mål eller drepe et spebarn som ligger og sover på barnerommet.
    F35 kommer nok godt med i den kommende krigen mot Iran.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Interessant om russiske leiesoldater i Syria:
    http://www.bbc.com/news/world-europe-43167697

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

The New York Times har satt sammen en ganske detaljert video som dokumenterer og bekrefter helikopter droppe-de klorgass angrep fra Syriske regimet mot sivilbefolkningen.

Vær obs på at det er sterke bilder av sivilbefolkning, inkludert unger som er rammet og drept av gassen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    38

Linken kommer ikke frem i tapa.
    Svolten og tyst, samband fyst

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Ok, ser ut til å funke på web; flere som sliter med den?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Ingen link i tapa.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Funker nok da kun på web; er en ferdig laget html kode fra NY Times.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Israel har skutt ned et syrisk kampfly som krenket israelsk luftrom nær Golanhøydene: https://www.bbc.co.uk/news/amp/world...-east-44940599
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

«Alle krigers mor» er avblåst. En ny flyktningstrøm til Europa er stoppet.
    https://www.aftenposten.no/verden/i/...opa-er-stoppet (betalingsmur)

Dette skriver Aftenposten, men jeg er nå ikke så sikker. Man har altså avblåst offensiven mot Idlib, hvor det bor 3 millioner mennesker og oppholder seg anslagsvis 100 000 opprørere av forskjellige slag, herunder AQ- og IS-affilierte. Området skal demilitariseres, og patruljeres med russiske og tyrkiske "MP'er". Man tror vel ikke opprørerne helt frivillig gir fra seg våpnene sine? Vi får anta at disse "MP'ene" er litt mer robuste enn hva vi er vant til.

Artikkelen er bak betalingsmur, men jeg kan jo ta med kartet som viser hvordan man ser for seg tredelingen av landet på kort sikt.

Navn:		Syria.PNG
Visninger:	166
Størrelse:	314,5 KB

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

S-300-systemene som Russland lovet at skulle utplasseres etter nedskytingen av Il-20 etterretningsflyet har ankommet Syria. De skal ha blitt hentet fra Nordflåtens 583. eller 531. LV-regiment, henholdsvis på Olenegorsk og Snezhnogorsk på Kola. Der er de erstattet av S-400. Det er snakk om til sammen 49 kjøretøy, inklusive 4 launchere. Russerne planlegger med tre måneders opplæringstid for de syriske mannskapene, så de vil altså sannsynligvis ikke være operative før over nyttår.

https://www.haaretz.com/middle-east-...yria-1.6527499

http://kremlin.ru/events/president/news/58693

Noen missilnerder på Twitter har identifisert de fire missilene som lå på transloaderen på videoen som eldre 5V55R, missiler med vesentlig dårligere rekkevidde (~75km) og ytelser enn de nyeste missilene som tilhører systemet. Det er faktisk kortere rekkevidde enn gamle S-200/Sa-55 Gammon som syrerne skjøt ned Il-20en med.

https://twitter.com/halmiso1/status/1047442118216695808

Om dette er fordi russerne ikke har eller ikke vil gi bort nyere missiler, eller at tanken er å bruke begge typene missiler for optimal dekning, vet jeg ikke. Det viktigste er kanskje å få på plass missiler med bedre styringssystemer og ikke minst få bedre kontroll med det syriske luftvernet for å slippe en ny "Red on Red"-episode.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-45586903

Om kjemiske våpen og deres nytte i opprørsbekjempning.
    BBC har gått igjennom en stor mengde data for å publisere denne saken.

https://www.youtube.com/watch?v=782vanivJvA
    https://mobile.twitter.com/nedalalam...443841/video/1

Mens Idlib er avlyst så har regimetro milits startet interne stridigheter i Aleppo.
    Begge linkene er fra Opposisjons-media.
    Men at det foregår kamper er på det rene.
    Død ved Kølle!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •