Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 65 av 65

Tråd: "Plakaten på veggen"

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Noen som vet om den fortsatt blir formidlet til elever/kadetter den dag i dag?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65
    Ja.

Her er forresten den danske versjonen, fra 1952 og så lik den norske at det umulig kan være tilfeldig: https://www.retsinformation.dk/forms....aspx?id=41796

Legg merke til at den i tillegg til å gjelde ved væpnet angrep på Danmark også gjelder ved væpnet angrep på dansk militær avdeling i utlandet. Dette gjorde at den ble dratt inn i diskusjonen etter at Camp Dannevirke på grensen mellom Kroatia og Bosnia havnet i kryssilden under operasjon Una i 1995 - overstyrte eller overstyrte ikke en evt FN-ROE forholdsordren?

http://rudar.ruc.dk//bitstream/1800/...mbassadoer.pdf

Jfr gjerne vår egen diskusjon om selvforsvar og ROE: http://milforum.net/threads/63449-RO...-godt-foredrag
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    30

Sv: "Plakaten på veggen"

Fra DTG010000 gjelder denne formelt for meg også, så denne tråden dukket passende opp ved et søk. Et eksemplar av den ypperlige pdfen fra tråden skrevet ut, rammet inn og gjort klar til opphenging på mitt kontor.

Siden @Znuddel lurte på om den fortsatt formidles, så kan jeg i det minste fortelle at vi på HV-kurs ble fortalt om den. Og ikke minst er hele "plakaten" trykket på baksiden av beskikkelsen min til HV-sersjant.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Så sent som i går kveld sjekket jeg Dropboxen min og funderte på om folk fortsatt laster ned Plakaten derfra!

Hjemme henger denne på våpenskapet.
    As you wish.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

En hver befalingsmann har vel minst eksemplar på veggen i sitt hjem og i sin hytte?
    "The shitter was full" - Eddie

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    En hver befalingsmann har vel minst eksemplar på veggen i sitt hjem og i sin hytte?
    samt på kontoret!

Helst sammen med noen andre grønne effekter

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Kan meddele at jeg har Plakaten på veggen samt Hærens Offiserskodeks pent rammet inn.

Det hører også til historien at siden jeg ikke er offiser har jeg foreslått til OR Sjefen sjøl at vi trenger en OR-kodeks!

Navn:		20150618_094036.jpg
Visninger:	644
Størrelse:	1,30 MB

Foreslo denne som et utgangspunkt for en OR kodeks!

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

OG mens vi snakker om plakaten.

Skulle forsvaret stanset Breivik 22/7 ?

http://www.dagensperspektiv.no/skull...et-breivik-227

Skulle googlet denne før jeg postet, da det allerede finnes en tråd for dette.

http://milforum.net/showthread.php/6...p%C3%A5-Veggen

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Ref. denne saken fra dagbladet:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/ber-...bater/64028966

Ta utgangspunkt i dagens situasjonsbilde og diskuter:

Hvordan skal kapteinen på en P-3 forholde seg dersom han avdekker en fremmed ubåt i utvetydig norsk farvann?
    Hvordan skal kapteinen på en Frigatt eller ubåt forholde seg i samme situasjon?

"Plakaten på veggen" regulerer "vepnet angrep" uten å videre spesifisere hvor grensene for vepnet angrep går.

Hvor mye skal til før kapteinen kan avfyre våpen mot et uidentifisert fremmed fartøy i norsk farvann?
    Må han beskytes selv først, eller tas avgjørelsen på land?
    Hvor høyt oppe må en slik avgjørelse tas?
    Er P-3C væpnet med torpedo på rutineoppdrag?
    Er det en prinsippiell forskjell på en fremmed ubåt i norsk farvann, og en stridsvogn eller et bombefly på norsk side av grensa?
    Hva vil konsekvensene av en sunket russisk eller alliert ubåt være for norsk utenrikspolitikk?
    Sleep is for the weak
    Caffeine is my sacrament
    ...are those spiders real?

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Hadde en russ- nei fiendtlig stridsvogntropp stått i en Norsk dal, hadde vi hvertfall ikke latt de bare kjøre hjem. Det samme burde jo gjelde for en ubåt. Det burde være tydelig kommunisert ut til omverdenen, overgi deg uten motstand eller bøt med livet. De som ferdes i Norsk territorium tar jo en kalkulert risiko.

Om vi så hadde senket en ukjent ubåt i egne farvann, så hadde det jo nesten garantert ikke skjedd uten diplomatiske hylekor fra ubåteieren. Men som jeg sa, de tar en kalkulert risiko ved å ta seg inn i Norge.

Det jeg tror kommer til å skje, sjef for flyet snakker med FOH, FOH snakker med regjeringen. Hold et øye med ubåten, men IKKE bekjemp den. Følg den ut av Norsk farvann. Saken hysjes deretter ned til hensyn av landenes forbrødring.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Så vidt jeg vet utviklet svenskene en "mini-hedgehog" nettopp til slike formål. Rettet ladning som etter planen skulle lage et ganske lite hull i målet, som skulle gi vanninntrengning liten nok til at ubåten ikke sank direkte, men stor nok til at det var nødvendig å gå til overflaten innen kort tid. Disse skulle i teorien skytes på alt og alle, uavhengig av antatt nasjonalitet. Politisk mer ryddig enn å gå rett på torpedo, som jo er forsettlig drap på det stakkars mannskapet som befant seg på sensitivt svensk område pga feilnavigering.

Jeg er for øvrig uenig i at plakaten ikke spesifiserer hvor grensene går for "væpnet angrep". Med væpnet angrep forstås i dette direktiv enhver uhjemlet inntrenging over norsk land-, sjø- og luftterritorium av væpnede styrker fra fremmed makt, når de åpenbart har fiendtlige hensikter eller når de bruker makt mot norske styrker som vil stanse dem. "... når de åpenbart har fiendtlige hensikter" er vel nøkkelen her. En ubåt som vaser rundt i norsk farvann uten å bruke periskop eller aktivt sonar, eller interagerer med andre enheter, eller dykker når den blir oppdaget, har ikke åpenbart fiendtlige hensikter.
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
    Så vidt jeg vet utviklet svenskene en "mini-hedgehog" nettopp til slike formål. Rettet ladning som etter planen skulle lage et ganske lite hull i målet, som skulle gi vanninntrengning liten nok til at ubåten ikke sank direkte, men stor nok til at det var nødvendig å gå til overflaten innen kort tid. Disse skulle i teorien skytes på alt og alle, uavhengig av antatt nasjonalitet. Politisk mer ryddig enn å gå rett på torpedo, som jo er forsettlig drap på det stakkars mannskapet som befant seg på sensitivt svensk område pga feilnavigering.

Jeg er for øvrig uenig i at plakaten ikke spesifiserer hvor grensene går for "væpnet angrep". Med væpnet angrep forstås i dette direktiv enhver uhjemlet inntrenging over norsk land-, sjø- og luftterritorium av væpnede styrker fra fremmed makt, når de åpenbart har fiendtlige hensikter eller når de bruker makt mot norske styrker som vil stanse dem. "... når de åpenbart har fiendtlige hensikter" er vel nøkkelen her. En ubåt som vaser rundt i norsk farvann uten å bruke periskop eller aktivt sonar, eller interagerer med andre enheter, eller dykker når den blir oppdaget, har ikke åpenbart fiendtlige hensikter.

Tror det er denne.
    Finnene brukte en slik nylig, 2015
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Det jeg tror kommer til å skje, sjef for flyet snakker med FOH, FOH snakker med regjeringen. Hold et øye med ubåten, men IKKE bekjemp den. Følg den ut av Norsk farvann.
    Med den mengden crew og flymaskiner vi har i dag (i hvert fall i følge aldrimer.no) er det vel i praksis umulig å henge på den ubåten i mer enn noen timer, uavhengig av om den beveger seg mot eller fra territorialfarvanngrensen. Kan ikke holde seg i lufta for alltid, og har ikke nødvendigvis en avløser (maskin + crew) å sette inn...

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Clutch Vis post
    Ref. denne saken fra dagbladet:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/ber-...bater/64028966

Ta utgangspunkt i dagens situasjonsbilde og diskuter:

Hvordan skal kapteinen på en P-3 forholde seg dersom han avdekker en fremmed ubåt i utvetydig norsk farvann?
    Hvordan skal kapteinen på en Frigatt eller ubåt forholde seg i samme situasjon?

"Plakaten på veggen" regulerer "vepnet angrep" uten å videre spesifisere hvor grensene for vepnet angrep går.

Hvor mye skal til før kapteinen kan avfyre våpen mot et uidentifisert fremmed fartøy i norsk farvann?
    Må han beskytes selv først, eller tas avgjørelsen på land?
    Hvor høyt oppe må en slik avgjørelse tas?
    Er P-3C væpnet med torpedo på rutineoppdrag?
    Er det en prinsippiell forskjell på en fremmed ubåt i norsk farvann, og en stridsvogn eller et bombefly på norsk side av grensa?
    Hva vil konsekvensene av en sunket russisk eller alliert ubåt være for norsk utenrikspolitikk?
    Tro det eller ei, men noen har faktisk tenkt på dette. Det eksisterer planverk og forhåndsordrer ute hos de relevante avdelinger. Dette er, som du sikkert har forstått allerede, av naturlige grunner gradert.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Bumper denne..
    På Facebook og i kommentarfelt på diverse nettaviser er det stadig vekk enkelte som trekker frem plakaten i diverse diskusjoner vedr. tilstanden til Forsvaret, investeringer i utstyr eller manglende investeringer, om Forsvaret skal innrettes den ene eller andre veien. Alltid er det noen som da argumenterer for at plakaten er utdatert og ikke lenger er gyldig.
    For meg som befalingsmann skjærer det i sjelen å lese slike utspill. Jeg mener at selv om ikke plakaten er tidsriktig i form av å ta høyde fot f.eks. hybrid krigføring eller andre "nymotens" variasjoner over temaet "Vi vil styre landet ditt", mener jeg at plakatens essens om
    - søke informasjon og vær klar
    - mobilisere
    - yte motstand
    - ikke gi æresord
    osv fremdeles er gyldige prinsipper som begrepet "Plakaten på veggen" målbærer.

Er jeg bare en bitter gammel mann?
    Kjør debatt..

SlakaBall
    Bumpibump TM

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    24

Litt på siden kanskje, men jeg har hørt plakaten på veggen bli omtalt som en "General Order", og i den kapasiteten er den vel fortsatt svært gyldig.
    https://en.wikipedia.org/wiki/General_order
    Sapere aude

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    30

Enig med @SlakaBall

Plakaten på veggen gjelder ennå, og det bør den gjøre. Man kan alltids argumentere for at ordlyden er gammeldags, men budskapet er fullt gyldig. Alle befalingsmenn og med særdeleshet avdelingssjefer har plikt til å mobilisere sin avdeling raskest mulig og gjøre all mulig motstand. Det er kanskje mer uklart i dag når den utløses, gitt diskusjonen rundt hybrid krigføring. Men når det er klart at landet er under væpnet angrep så plikter befalingsmenn å gjøre motstand.

Så kan man diskutere opp og ned om det er umoralsk av samfunnet å be soldater og særlig befalingsmenn stille seg i denne situasjonen når tilstanden på Forsvaret er ikke helt topp. Men det blir et sidespor etter min mening, det er et argument for at Forsvaret må gis høyere prioritet. Men om et væpnet angrep skulle skje, så har Forsvaret plikt å gjøre motstand med de midler man har tilgjengelig.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111

Da benytter jeg anledningen til å vise den som @Gehenna linket til først i tråden. For øvrig helt enig med @SlakaBall.

Navn:		Direktiver_for_militære_befalingsmenn_og_militære_sjefer_ved_væpnet_angrep_på_Norge.png
Visninger:	205
Størrelse:	295,5 KB
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

Noen burde trykke den opp i nytt opplag og distribuere den til alle befalingsmenn i Norge med oppfordring om å få den opp på veggen om de ikke allerede har den. Man kan diskutere reløevansen av den, men den får deg til å tenke litt på hva det innebærer å ha militær profesjon!
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    30

Jeg fikk den i forbindelse med at jeg ble HV-sersjant. Og har registrert at den følger med når andre i HV har blitt beskikket til ny grad.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Jeg fikk den i forbindelse med at jeg ble HV-sersjant. Og har registrert at den følger med når andre i HV har blitt beskikket til ny grad.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    I tilfelle er det veldig bra og eit eksempel til etterfølgelse. Eg har aldri fått den.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Eg også fekk den når eg fekk HV-sgt graden. Muligens det er ulike rutiner ved dei ulike HV distriktene.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Indikerer man i tråden at Plakaten på veggen ikke er pålagt montert på ethvert militært kontor ?

Jeg fikk ikke min fordi jeg ble utdannet til mobiliseringsforsvaret og måtte "snike" meg inn fra utskrivningsreserven til å bli i vernepliktsreserven og da kom det en i glass ogramme. I tillegg har jeg vel en mer uoff variant, kall det opptrykk.

Forsvarets forum trykketen som gikk ut for rundt 10 år tilbake. Forsvarettok fram Plakaten på veggen for noen år tilbake og minnet den enkelte om at denne er fremdeles gyldig selv om årstallet "1948" er å lese på den.

Hva som enn sies på Facebook, så hjemles det inntil det motsagte er bevist rett og slett ikke. Plakaten på veggen er hjemmelsgrunnlag i seg selv.

-Klagt nicht - kempf.
    I must kill all free radicals

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    22

Diskusjonen om Plakaten, er på feil spor. (Ikke her, men der ute). Det står helt klart at det gjelder et væpnet angrep på Norge. Å drive og relativisere seg frem til om det gjelder ditt eller datt, er helt i tråd med slik det gjøres på endel nivåer i dag. Å skulle få den til å gjelde det generelle trusselbildet, DOS-angrep og annen cyber-virksomhet, innvandring, og Russlands krigføring i Syria, er rett og slett søkt.

Forøvrig misliker jeg sterkt 'hybrid'-begrepet. ihvertfall slik noen tolker det til å inkludere omtrent alt...
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Kongelig resolusjon av 10. juni 1949 "Direktiver for militære befalingsmenn og militære sjefer ved væpnet angrep på Norge" er selvfølgelig gyldig, og er det inntil den er erstattet av en annen eller opphevet ved kongelig resolusjon eller stortingsvedtak.

Som @jaffar sier, den er kun for væpnet angrep på Norge, og definisjonen på det er gitt: "Med væpnet angrep forstås i dette direktiv enhver uhjemlet inntrenging over norsk land-, sjø- og luftterritorium av væpnede styrker fra fremmed makt, når de åpenbart har fiendtlige hensikter eller når de bruker makt mot norske styrker som vil stanse dem."

Selv om en del uttrykk er utdatert, er det klart hva som er definert som befalingsmann (enhver offiser og enhver OR med grad sersjant/kvartermester [OR5] eller høyere, enten de er stadig tjenestegjørende, vernepliktig, utskrevet eller HV-befal) og som militær sjef (enhver som er sjef for avdeling av størrelse kompani/batteri/eskadron eller større i Hæren, HV-område eller større i HV, fartøy eller flåtestasjon eller høyere avdeling i Sjøforsvaret, flyskvadron, flystasjon eller større i Luftforsvaret etc.).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •