milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 51

Tråd: Bør lokalt ansatte afghanere få opphold i Norge?

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg

Bør lokalt ansatte afghanere få opphold i Norge?

Sitat Opprinnelig skrevet av KJ Vis post
    Oppsummering av dagens saker.
    Diverse om tolker i Afghanistan:
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10077373
    Paa hoy tid at dette ble satt paa dagsorden!
    Med saa mange ubrukelige mennesker som faar innvilget asyl i Norge i disse dager saa skulle det faenmeg bare mangle at enkelte av vaare tolker som har gatt langt "over and beyond" med sin tjeneste for Norge faar komme til landet som takk for hjelpen den dagen vi trekker ut. Her snakker vi om folk som virkelig har gjort seg fortjent til et godt liv for dem selv og familien sin etter all den skit dem har vaert igjennom for dette landet.
    Sist endret av Sofakriger; DTG 041543A Feb 12 kl Begrunnelse: Skilt ut fra nyhetslinker
    Elite Som En Trensoldat

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Paa hoy tid at dette ble satt paa dagsorden!
    Med saa mange ubrukelige mennesker som faar innvilget asyl i Norge i disse dager saa skulle det faenmeg bare mangle at enkelte av vaare tolker som har gatt langt "over and beyond" med sin tjeneste for Norge faar komme til landet som takk for hjelpen den dagen vi trekker ut. Her snakker vi om folk som virkelig har gjort seg fortjent til et godt liv for dem selv og familien sin etter all den skit dem har vaert igjennom for dette landet.
    Say no more!
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Vi har jo ikke gjort dette tidligere - og problemstillingen har vært oppe ifm Libanon ihvertfall. I Irak hadde vi lite egne lokale ansatte - utover saken som ble nevnt i media fra Etjenesten.

Hvis vi "belønner" disse med opphold i Norge, så tror jeg rent teknisk dette ikke nødvendigvis er asyl. Å få asyl med bakgrunn i at man er utsatt for forfølgelse fordi man er assosiert med Norge i eget land er vel ikke en asylgrunn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

AGR416
    Gjest
    Uomtvistelig ja!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Uomtvistelig ja!
    Som belønning eller utifra en konkret trusselvurdering på den enkelte?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Vi kunne i det minste informere om prosedyrer for opphold ved ansettelse. Det bør nok ikke gå automatikk i det, sett i lys av siste ukes 'avsløringer', men vi burde faanmeg klare å gi folk noe annet enn 'takk for nå, det går nok bra".

Noen av tolkene klarer seg nok. De fleste er ressurssterke karer med nettverk langt utover Afghanistan, men uansett hva noen oblt her hjemme sier, så er de spesielt utsatt
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    172 innlegg
    Sitert
    610 innlegg
    At lokale setter liv og lemmer på spill for å arbeide for oss, burde absolutt være verdt en inngangsbillett til Norge.

AGR416
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Som belønning eller utifra en konkret trusselvurdering på den enkelte?
    Belønning for de som ønsker, og som selvklart ikke gjør seg skyldig i å lekke informasjon til fienden.

Det er ikke snakk om veldig mange mennesker, og en del av de jeg har jobbet med har vært utsatt for ganske heftige saker. I tillegg er de oppegående, trivelige folk som fortjener mer en et klapp på skuldra og lykke til videre.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    182 innlegg
    Føler absolutt det må være åpning for at utlendinger som har satt seg i en vanskelig posisjon på hjemmebane til fordel for oss må kunne få innvilget opphold i Norge. Selvsagt ingen automatikk, men for meg er det nok å lese innspillet til MMB og AGR416 for å falle ned på at vi må ha en ordning på plass for dette.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    vi snakker nå om mennesker som har risikert sin egen sikerhet for nordmen, og gjort det på statens veiene (anser forsvarets innsats i sandkassa som noe staten gjør). i et land som (som vis vi drar det langt nok) VI I NORGE har "invadert" da fortjener de virkelig å få bo i Norge etter at vi stikker derfra

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Skal jeg følge opp mitt første innlegg med et konkret eksempel, uten å nevne navn og andre vesentlige detaljer - og ja, flere av dere vet nok godt hvem jeg snakker om her. :-)

Første gangen jeg var i Nord-Afghanistan var i 2006 med QRF-II. Da ble jeg kjent med to tolker som var som perler på en snor og hadde kjent hverandre lenge. Han ene av dem hadde jobbet for britene før han begynte hos nordmennene, og før det igjen hadde han jobbet for et amerikansk PSYOPS-team i området. Han var allerede svært kjent med hva gamet dreide seg om, og felles for dem begge var at dem 1. var svært presis i sine oversettelser og 2. var veldig flinke til å overføre vårt kroppsspråk og sinnstemning til dem han oversatte til.
    QRF-II tok slutt for min del og neste gang jeg deployerte til området var i QRF-IV i 2007. Samme to karene stod fortsatt sterkt i det norske tolkerosteret. Neste gang jeg deployerte, denne gang til Meymaneh, i 2009 var dem fortsatt der. Disse to som var lokale i MeS hadde når QRFen i MeS ble terminert sagt seg villig til å flytte fra hjembyen sin og jobbe ut ifra Meymaneh istedenfor. I tillegg hadde Norske styrker andre steder enn i Meymaneh hatt bruk for dem, og dem hadde blitt "utlånt" til dette formål - og gjort en fenomenal jobb på denne midlertidige posten. Da OMLTen naturlig nok hadde et større behov for å snakke med Afghanere enn den Norske TUen ble dem begge under samtykke avgitt til OMLT-Kandak og tjenestegjorde alle fire/fem kontingentene der, gjennom tykt og tynt.
    Etter å ha svært naturlig nok gått dritt lei av å bli skutt mye på og leve i livsfare gjennom årene 2007-2011 søkte han ene seg til MeS for "backoffice"-tjeneste der, for å pleie familie og en nyfødt datter, mens han andre stadig jobber i Brigade-OMLT, men da mer i en administrativ tolkestilling i Camp Griffin. Han pendler så ofte som han kan hjem til MeS.
    Jeg har truffet dem igjen i 2010 og 2011 også, i PRT-XV og PRT-XVII hhv. Og dem legger ikke akkurat skjul på at dem kunne tenke seg å komme til Norge en gang i framtiden.

For disse folka så har det aldri vært snakk om seksmånederskontingenter, og gjerne med et år-to med nedetid mellom kontingentene - for dem har det for alle praktiske formål vært snakk om en eneste stor 7-8 års kontingent. Dem har ikke hatt leave av noe særlig slag, bare noen frihelger her og der og en uke/to innimellom. Dem har fått godt betalt etter Afghansk målestokk, men ikke hatt noe overskudd til å kunne kjøpe seg en Jaguar eller en dyrere Audi som 20-noe åring.

Kom ikke her og fortell meg noe annet enn at ihvertfall disse to Herrene i høyeste grad har gjort seg fortjent å få komme til Norge, med familie inkludert, og leve et godt liv her den dagen dem enten Norge trekker seg ut eller dem velger i gi seg som tolk. IMHO blir det bare helt utrolig smålig å drive å "utrede" og "vurdere å finne en løsning" på dette.
    Sist endret av MMB; DTG 051220A Feb 12 kl
    Elite Som En Trensoldat

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Så å komme til Norge er altså noe de "skal kunne tjene opp" fordi de har vært lojale og flinke i jobben sin?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Opphold på humanitært grunnlag bør tilbys de som har behov for det.

http://www.une.no/sakstyper/Opphold-...tart-grunnlag/

Forøvrig er jeg helt enig med MMB. Det er både logisk, forutsigbart og åpenbart at disse har
    vært utsatt for store belastninger over lang tid.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    I all sin korthet slik jeg ser det: Ja
    Det litt lengre svaret er at det IMHO ikke skal gå noe automatikk i at alle tolker automatisk får oppholdstillatelse EETJ, men at man tar en samlet vurdering og gir opphold på slike kriterier som meritt og utførelse av tjenesten, tid i tjeneste, type tjeneste (tolk for en MOT/Kampavdeling over lenger tid eller en som for det meste har sittet i leir og oversatt dokumenter eller taklet "caser" i gaten o.l.).

Det skal dog sies at disse to i eksempelet mitt over er to særtilfeller blant alle tolkene Norge har brukt i Afghanistan. Dem skiller seg virkelig ut som særs pliktoppfyllende, modige og dem har jobbet siden dag-1, altså 2006, for Norske styrker.
    Unnskylder man seg med at "det ikke finnes noe program for slikt i Norge" så ser man heller problemet framfor løsningen. Da får man IMHO se til f..n å implementere noe slikt da.
    Elite Som En Trensoldat

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Opphold på humanitært grunnlag bør tilbys de som har behov for det.

http://www.une.no/sakstyper/Opphold-...tart-grunnlag/

Forøvrig er jeg helt enig med MMB. Det er både logisk, forutsigbart og åpenbart at disse har
    vært utsatt for store belastninger over lang tid.
    Det skal også vurderes om sterke menneskelige hensyn eller en særlig tilknytning til Norge tilsier at utlendingen bør gis opphold, som i så fall gis ved en arbeids- eller oppholdstillatelse (se punkt B nedenfor). Opphold etter utlendingsloven § 8, 2. ledd kalles ofte opphold på humanitært grunnlag.
    Vi snakker ikke om asylsøkere her, vi snakker om evnt opphold- og arbeidstillatelse. Slik "sterke mennekelige hensyn" og "særlig tilknytning" beskrives her så oppfyller de ikke dette. Det anser jeg ikke som særlig relevant - hvis disse skal gis lov til å komme til Norge så snakker vi en egen sak/forskrift etc. Å lese finjus i utlendingslovgivningen i denne sammenheng synes jeg er et blindspor. Men hvis man absolutt vil gjøre det er de jo relativt sjanseløse.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Unnskylder man seg med at "det ikke finnes noe program for slikt i Norge" så ser man heller problemet framfor løsningen. Da får man IMHO se til f..n å implementere noe slikt da.
    Det er jeg enig i. Grunnen til at jeg utfordrer dere litt på dette er at en må være svært tydelig på kriterier og hensikt for å få gjennomført noe slikt. Hvis en bare slenger ut "lokalt ansatte" vil jo enhver murer som har vært innom en leir en dag kunne argumentere for opphold.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Opphold bør ikke være gulroten for innvilget opphold. Da får vi feil type til den ufattelige viktige jobben tolkene gjør.

Hadde vi kun trengt oversettelse, kunne vi fint klart oss med norske mil tolker, men de lokale er mer enn bare oversettere. De fungerte for meg som kulturelle rådgivere og veiledere. Jobben min ville ha vært tilnærmet umulig uten disse gutta.

Tror jeg har samtlige OMLT bak meg, både kandak, brigade og korps i å mene at den jobben hadde vært endel tyngre uten disse gutta.

Hvis man går igjennom alle hendelsene de har vært med på, så burde stabskraften klare å innse at tolkene faktisk fortjener noe mer!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Hvis det er noen som kan få igang denne diskusjonen i Norge så er det veteraner. Jeg tror det er viktig at dette kommer opp, selv om jeg ikke så sikker på at noen faktisk skal få opphold. Men jeg synes det er viktig at folk og politikere (de er ikke folk ...) får øynene opp for at det finnes skikkelige, flinke lojale lokale som har vært avgjørende for våre resultater ute.

Spre denne tråden via sosiale media, og få andre veteraner til å delta i diskusjonen her.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Personlig mener jeg det alltid er klok å ta utgangspunkt i gjeldende regler. Det vil være uheldig å skape en praksis der man får oppholdstillatelse fordi man har gjort en bra jobb. Afghanerne gjør først og fremst en jobb for sitt land ved å bistå norske styrker.

Arbeids og oppholdstillatelse er en del av vurderingen ved søknad om opphold på humanitært grunnlag. Tror ikke det er mange Afghanere som kvalifiserer til arbeids og oppholdstillatelse uten aspektet humanitært grunnlag.

Dersom en asylsøker ikke fyller vilkårene for asyl, skal det vurderes om utlendingen ellers har rett til beskyttelse (se punkt A nedenfor).
    Det skal også vurderes om sterke menneskelige hensyn eller en særlig tilknytning til Norge tilsier at utlendingen bør gis opphold, som i så fall gis ved en arbeids- eller oppholdstillatelse (se punkt B nedenfor). Opphold etter utlendingsloven § 8, 2. ledd kalles ofte opphold på humanitært grunnlag.
    A: Om utlendingsloven § 15, 1.ledd, jf § 8, 2. ledd
    1) "Utlending må ikke i medhold av loven sendes til noe område der utlendingen kan frykte forfølgelse som kan begrunne anerkjennelse som flyktning eller ikke vil være trygg mot å bli sendt videre til slikt område."
    I tillegg til å omfatte tilfeller hvor vilkårene for flyktningstatus er oppfylt (se asyl), omfatter bestemmelsen tilfeller som kan falle inn under flyktningbegrepet, men hvor det ikke foreligger en rett til tillatelse i form av asyl. Bestemmelsen omfatter dermed en noe videre krets enn de som fyller vilkårene for asyl. Denne gruppen gis rett til beskyttelse i form av arbeids- eller oppholdstillatelse. Eksempler på tilfeller som faller innenfor bestemmelsen kan være; 1) hvor det anførte asylgrunnlag ikke er tilstrekkelig sannsynliggjort til at det kan legges til grunn, eller der risikoen for å bli forfulgt ved retur ikke anses høy nok til å nå opp til kravet som stilles for at man skal ha rett til asyl, men hvor det likevel gjør seg gjeldende noe tvil (ren teoretisk tvil unntatt). 2) hvor utlendingen selv utløser en forfølgelsesfare først etter å ha forlatt hjemlandet (såkalt subjektiv "sur place").
    2) Hvor utlendingen av "liknende grunner som angitt i flyktningedefinisjonen står i en nærliggende fare for å miste livet eller bli utsatt for en umenneskelig behandling" vil utlendingen også ha krav på beskyttelse som gis i form av arbeids- eller oppholdstillatelse.
    Med "liknende grunner som angitt i flyktningdefinisjonen" menes grunner som har en viss likhet med grunnene om "rase, religion, nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller på grunn av politisk oppfatning" i henhold til asylvurderingen. I praksis tolkes begrepet ”liknende grunner” vidt. Bestemmelsen omfatter dermed flere grunnlag enn hva som kan gi rett til asyl og vern etter pkt.1 over. Til gjengjeld er kravene til arten av den fare som truer, samt sannsynligheten for at den skal inntreffe, noe strengere enn ved vurderingen av spørsmålet om flyktningstatus. Tilfeller som kan være aktuelle, er for eksempel der utlendingen har flyktet fra et krigs- eller konfliktområde der retur til området rent generelt ikke er tilrådelig på grunn av sikkerhetssituasjonen. Også fare for overgrep fra kriminelle kan falle inn under regelen.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Hvis du vil ta den vinkelen - hvordan ville du argumentert ovenfor UDI ift definisjonen du siterer?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Skavise....tolkene oppfyller jaggu mange av kriteriene der.

Når vi vet at INS får cash bonus for å kværke en tolk, så er det grunn god nok. Hvordan tror du det blir når ISAF ikke lengre er i landet, takkatt?

Det er ingen her som har påstått at grunnlaget er kun å ha gjort en god jobb.

OR-4 Korporal (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Mener du at de ikke oppfyller kravene Jaffar?
    Det er åpenbart at det du selv skriver kan sees på som en av forutsetningene for å få opphold på humanitært grunnlag.

Det eneste problemet er at de faktisk må reise til Norge for å prøve sin sak. Man kan kanskje tenke seg en situasjon hvor UDI gjør vurderingen i Afghanistan, men da må noen sette i gang en liten politisk prosess. Trur eg. Medias oppmerksomhet kan være begynnelsen.

Sofakriger, argumentasjon bygget på forfølgelsesfare, tilnytning til Norge gjennom farefulle ansettelsesforhold som har utgjort vesentlig sikkerhetsfaktor for norske styrker og interesser, samt etnisk tilhørighet i de tilfellene det er relevant.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    tilnytning til Norge gjennom farefulle ansettelsesforhold som har utgjort vesentlig sikkerhetsfaktor for norske styrker og interesser.
    Det skjønte jeg ikke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Kanskje ikke verdens klareste formulering. De har vært i ansettelsesforhold, vært viktige for sikkerheten til norske styrker og deres jobb har vært farefull.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Kanskje ikke verdens klareste formulering. De har vært i ansettelsesforhold, vært viktige for sikkerheten til norske styrker og deres jobb har vært farefull.
    Nå skal ikke jeg leke utlendingsjurist - og som sagt tror jeg normale innvandrings/asylregler er lite relevant her - men kan ikke se at det utgjør noen tilknytning til Norge slik UDI praktiserer.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Leser du innlegg i det hele tatt, takkatt? Såklart de oppfyller kriteriene, og vel så det!

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Det var vel ikke så altfor lange tiden siden to tolker tilknyttet, IIRC, Amerikanerne i Faryab/Camp Griffin ble myrdet på tur hjem en dag.
    Nå skal ikke jeg si for sikkert hvordan ting gikk for seg, men slik jeg ble fortalt historien så hadde INSen en spotter utenfor leiren som såg og rapporterte når tolkene kom ut. Tolkene satte seg i en bil som ventet på utsiden og som skulle kjøre dem hjem til MeS langs Ringveien. INSen meldte type kjøretøy, antall pax og annet videre til INSen i området Dowlatabad som så stod klare når kjøretøyet kom rullende.
    Kjøretøyet ble stoppet, tolkene ble dratt ut og tatt med til en grøft bortenfor hvor dem ble henrettet ved skyting.

Tolkene er fete mål ja, og den dagen ISAF trekker ut, uansett hvem som "tar makten", så er jeg rimelig sikker på at det kommer til å gå et aldri så lite "landssvikeroppgjør" flere steder i Afghanistan, Faryab inkludert. Norge skylder disse folka en trygg og sikker framtid, så enkelt er det i hodet mitt ihvertfall.
    Elite Som En Trensoldat

OR-4 Korporal (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Nå skal ikke jeg leke utlendingsjurist - og som sagt tror jeg normale innvandrings/asylregler er lite relevant her - men kan ikke se at det utgjør noen tilknytning til Norge slik UDI praktiserer.
    Innvandring styres som det meste annet av lover og regler Sofakriger. Så vidt jeg vet er innvandring på humanitært den mest fleksible og anvendelige kategorien. Tilknytning til Norge er mindre viktig enn forfølgelsesfare. Jeg antar at de fleste Afghanere som har oppholdstillatelse har fått dette på humanitært grunnlag.

Alternativet er å skape en ny paragraf eller regel, men det tror jeg er mindre aktuelt. Det enkleste alternativet er selvfølgelig at forsvaret ansetter dem permanent med jobb i Norge.

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Leser du innlegg i det hele tatt, takkatt? Såklart de oppfyller kriteriene, og vel så det!
    Jo da, men denne formulering vinner ingen pris for entydighet. Derfor spurte jeg hva du mente.

Skavise....tolkene oppfyller jaggu mange av kriteriene der.
    Når vi vet at INS får cash bonus for å kværke en tolk, så er det grunn god nok. Hvordan tror du det blir når ISAF ikke lengre er i landet, takkatt?
    Det er ingen her som har påstått at grunnlaget er kun å ha gjort en god jobb.
    Og siden du snakker om å lese.....du overså kanskje denne:

I all sin korthet slik jeg ser det: Ja
    Det litt lengre svaret er at det IMHO ikke skal gå noe automatikk i at alle tolker automatisk får oppholdstillatelse EETJ, men at man tar en samlet vurdering og gir opphold på slike kriterier som meritt og utførelse av tjenesten, tid i tjeneste, type tjeneste (tolk for en MOT/Kampavdeling over lenger tid eller en som for det meste har sittet i leir og oversatt dokumenter eller taklet "caser" i gaten o.l.).

Det skal dog sies at disse to i eksempelet mitt over er to særtilfeller blant alle tolkene Norge har brukt i Afghanistan. Dem skiller seg virkelig ut som særs pliktoppfyllende, modige og dem har jobbet siden dag-1, altså 2006, for Norske styrker.

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Hvis det skulle vise seg at noen (tolker eller andre) blir truet på livet på grunn av sitt tidligere samarbeid med norske styrker så burde jo det kunne fortolkes som et akkutt grunnlag for politisk asyl.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Mange gode tanker som kommer frem i denne tråden. Å forlate tolkene og vite at de går en uviss skjebne i møte (kanskje døden), er ikke bra.

AGR416
    Gjest
    - Norge etterlater afghanerne som levende blink for Taliban

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10078007

Opposisjonen krever at Norge må ta større ansvar for afghanerne som jobber for de norske styrkene i Afghanistan.

- Vi har et langt større ansvar for disse enn for noen andre i Afghanistan. Vi må gi disse menneskene beskyttelse av liv og helse, om det så betyr at det skjer i Norge. Vi har et enormt moralsk ansvar for at dette ikke ender i et blodbad, sier forsvarspolitisk talsmann Ivar Kristiansen i Høyre til VG Nett.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1318 innlegg
    Nå er jo et vesentlig spørsmål om vi står foran en situasjon som Vietnam eller Kambodsja i 1975, dvs. at det som er gjort i Afghanistan fra 2001 til nå er fullstendig bortkastet og at vi når vi reiser ut vil se Afghanistan tatt over av Taliban, i likhet med hvordan Khmer Rouge tok over Kambosja eller Vietcong og NVA tok over Sør-Vietnam og enten utryddet (i Kabodsja) eller sterkt undertrykket og forfulgte (i Vietnam) alle som hadde støttet USA. Vi lever jo i hvert fall i håpet om at det ikke er tilfelle.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    73 innlegg
    Er stygt redd for at det kommer til å gå dårlig med alle som har jobbet for ISAF når Afghanerene skal styre landet sitt på egenhånd..
    Dette er en irriterende signatur

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Vi kunne i det minste informere om prosedyrer for opphold ved ansettelse. Det bør nok ikke gå automatikk i det, sett i lys av siste ukes 'avsløringer', men vi burde faanmeg klare å gi folk noe annet enn 'takk for nå, det går nok bra".

Noen av tolkene klarer seg nok. De fleste er ressurssterke karer med nettverk langt utover Afghanistan, men uansett hva noen oblt her hjemme sier, så er de spesielt utsatt
    I forhold til siste ukers oppstyr om at enkelte av tolkene har gitt info til Taliban, så opprører det meg egentlig ikke spesielt mye.
    Enten de nå helt bevisst med overlegg har gitt info videre, eller det har skjedd under press, så bor de der de bor og vil som sådan alltid risikere å kunne utsettes for press av fi. For andre kan det å spille på lag med 2 hester sikkert og bety en mulighet for bedre inntekter.
    Det var jo ikke uvanlig i Norbatt sin tid at lokalt personell som jobbet for Unifil nå og da fikk en tur til Khiam for å gjøre de litt mer samarbeidsvillige i forhold til GSS.
    Dvs. at bruk av lokale tolker alltid vil ha sine begrensninger.
    Egentlig overrasker det meg at ikke flere nasjoner enn Sør-Korea i intops-sammenheng (under Vietnamkrigen) på bred front har forsøkt å lære soldatene sine som deltar ute nok av den lokale lingoen til at de stort sett kunne klare seg uten lokale tolker.
    Om Taliban skulle komme til å cashe inn seier'n til slutt, er det ellers ikke meg i mot om enkelte av tolkene som Norge har brukt i A-stan skulle få asyl her.
    Hvem av disse som i så fall skulle fortjene en billett eller ikke får dere A-stanveteranene diskutere dere i mellom.
    For Libanon sin del, vet jeg godt hvem jeg ville gått god for, om det skulle bli aktuelt.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Nå er jo et vesentlig spørsmål om vi står foran en situasjon som Vietnam eller Kambodsja i 1975, dvs. at det som er gjort i Afghanistan fra 2001 til nå er fullstendig bortkastet og at vi når vi reiser ut vil se Afghanistan tatt over av Taliban, i likhet med hvordan Khmer Rouge tok over Kambosja eller Vietcong og NVA tok over Sør-Vietnam og enten utryddet (i Kabodsja) eller sterkt undertrykket og forfulgte (i Vietnam) alle som hadde støttet USA. Vi lever jo i hvert fall i håpet om at det ikke er tilfelle.
    Er jo skrevet mye om "killing fields" i Kambodsja, mens jeg ikke har sett mye til kommentarer om omskoleringsleirene i Folkerepublikken Vietnam etter Nord-Vietnams seier i 1975. Men over et tidsspenn på 30+ år ser det ut til at relasjonen mellom myndighetene i Vietnam og de som flyktet fra landet etter 1975 har blitt noe mykere. Er i alle fall ikke lenger uvanlig at tidligere flyktninger eller etterkommere av ditto reiser tilbake til Vietnam for å besøke slektninger.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    586 innlegg
    Sitert
    2552 innlegg
    Sånn apropos kan det nevnes at japanerne i 1942 tok til fange 40000 indiske soldater som hadde slåss sammen med britene mot japanerne. Man kunne jo trodd det ventet dem en hård skjebne, men 30000 av dem byttet uniform og deltok i kampen mot britene i Burma...
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Vi vil jo også gi et tydelig signal til omverdenen om at vi tar oss av "våre"; at vi ikke bare sparker dem ut på gata og lar dem klare seg selv.

Sånt blir lagt merke til.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    986 innlegg
    Odd objects attract fire. You are odd.

AGR416
    Gjest
    Egentlig overrasker det meg at ikke flere nasjoner enn Sør-Korea i intops-sammenheng (under Vietnamkrigen) på bred front har forsøkt å lære soldatene sine som deltar ute nok av den lokale lingoen til at de stort sett kunne klare seg uten lokale tolker.
    Dette er vel en i overkant naiv ambisjon, eller?

Å sammenligne Sør-Korea sin innsats i Vietnam, mtp språk, og det man gjør i Afghanistan f.eks er ikke en rettferdig sammneligning. Jeg vil anta at en Sør-Koreaner har MYE lettere for å lære seg Vietnamesisk godt nok til å kunne klare seg uten tolk, enn det f.eks en nordmann uten lang skolering kan få til med persisk.

I Afghanistan har man to språk, Dari (uttales dærri) og Pashto. Dari er bondeversjonen av persisk. Pashto er et helt eget språk, og en som kun snakker persisk/dari vil ikke kunne forstå pastho.

Det er nordmenn som går språklinja på FSES, og blir utdannet som språkoperatører innen Dari, Pashto og Arabisk:

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...dari-bses.aspx

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...asto-bses.aspx

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...bisk-bses.aspx

Finnes russisk også.

Som språkoperatørene vi hadde sa, når vi dissa dem litt for tittelen og lurte på hvorfor de ikke bare brukte tittelen tolk, så var forklaringen ganske grei:

"En språkoperatør kan språket, en tolk kan alt".

Dvs, en tolk er lokal. Han skjønner nyanser i tonefall, kroppsspråk etc. En språkoperatør har en god, men begrenset forståelse av språket.

Som en lokal tolk sa om vår språkoperatør, han snakker egentlig ikke Dari, han snakker en bondedialekt.

De eneste styrkene jeg vet om, med unntak av etteretningstjenester, som har hatt et kraftig fokus på språk har vært US Army Special Forces Command (Airborne).

Der har man følgende fordeling:

1st SF Group Airborne (Pacific Region)
    3rd SF Group Airborne (Sub Saharan Africa)
    5th SF Group Airborne (Middle East and Central Asia)
    7th SF Group Airborne (Latin America and Carribean)
    10th SF Group Airbone (Europe and Northern Africa)

Der har soldatene lært seg forskjellige språk utifra hvilke regioner deres team skal operere ut ifra.

Dette er en tidkrevene prosess, og grunnet høyt op-tempo de siste 11 årene, så har denne kompetansen ikke akkurat blomstret. Alle SF gruppene har jobbet i Irak/Afghanistan, og ikke kunnet opprettholde kunnskapen om sitt AO i like stor grad.

Finnes sikkert andre spesialstyrker som har et språkfokus også, men det er ikke bare snakk om å lære seg enkle fraser. Det er mange nyanser ved andre språk vi ikke har i det norske, engelske etc. Lyder osv.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Godt innlegg av AGR.

Det er klart at det å bruke egne som tolker kan bidra til at det lettere blir misforståelser, og alt vil gå tregere (og sikkert vanskeligere å få god kontakt med de lokale).

Ellers er det godt å se at det jobbes med å få til tilfredsstillende løsninger fra regjeringens side.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Lønn for avdelingsleder og sivile ansatte
    By Ravneklo in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 042210A Mar 14,
  2. Personer fra Taliban får opphold i Norge
    By Trommisen in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 211143A May 09,
  3. Afghanere fjernet med tvang
    By Zervs in forum Mannskapsmessa