Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 59

Tråd: Forsvaret ute med nytt magasin "Innsats"!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10

Forsvaret ute med nytt magasin "Innsats"!

Forsvaret har i dag publisert sitt eget magasin "Innsats".

Ta en titt her:
    http://forsvaret.no/innsats/Sider/default.aspx

Magasinet er også nedlastbart for de som skulle ønske det.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Forsvarets spesialkommando er myteomspunnet og noe av det hemmeligste
    Norge har. Men det skal endre seg, og i august arrangerer tjenesten åpen dag
    for å markere styrkens 50-årsdag.

Stilig, det e no kanskje verdt å få med seg.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Æh. Den vanlige propagandaen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    This ^

AGR416
    Guest
    Godt å se at folk er positive til at Forsvaret profilerer seg mer.

Dere som klager, i og med at dere tydeligvis har løsningen, hva med å faktisk være konstruktive da? For en gangs skyld?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10
    Må si meg enig med AGR der gitt.

For min egen del må jeg få berømme Forsvaret for arbeidet! Gjennomført design og et godt innblikk i Forsvarets rolle og oppgaver gjennom bilder og tekst ble et godt resultat. Vill gjetning, men jeg ville blitt overrasket om de ikke har latt seg inspirere av Flytogets magasin, da det er meget likt på mange måter. Og det fungerer som bare det. Godt jobba, FMS!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Trenger ikke å være negativ for å påpeke at det hele bærer preg av posetiv propaganda.
    Er i grunn slik som man forventer seg, når noen skriver posetive ting om seg selv.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Godt å se at folk er positive til at Forsvaret profilerer seg mer.

Dere som klager, i og med at dere tydeligvis har løsningen, hva med å faktisk være konstruktive da? For en gangs skyld?
    Det er jo hyggelig å lese litt om Forsvaret, men dette er jo rekrutterings- og selvpresentasjons materiell. Ingenting revolusjonerende, ingenting kontroversielt eller ny informasjon.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Same shit, new wrapping :P
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    22
    Nå er jo dette beregnet på andre enn de av oss som enten jobber i forsvaret, får FoFo eller andre blad i posten eller som er tilknyttet forsvaret gjennom HV e.l.

Det er kanskje ikke så rart at formatet og sjargongen blir lett gjenkjennelig da?

Jeg velger å se dette som ett positivt framstøt for at andre får bedre innblikk i det vi driver med. Det er bedre at forsvaret( v FMS) tar grep enn at vi sitter innafor gjerdene våre og krever at befolkningen skal forstå oss på eget initiativ
    Sist endret av jaffar; 22-01-12 kl 12:55
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Synd at det bare følger med østlandske og nordnorske aviser da. Hadde sikkert vært interessant for andre også.

AGR416
    Guest
    Du kan laste det ned i .pdf format:

Men jeg ser jo at papirversjon er litt enklere å sirkulere.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Har lastet ned og lest. Tenkte mer på at jeg syns en større del av Norge også kunne fått lest dette bilaget, mens de drakk morgenkaffen sin.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Er dette utgitt som innstikk i aviser? I tilfelle så er da tydeligvis målgruppen voksne folk på landet. Færre og færre holder avis og yngre leser de ikke i det hele tatt omtrent ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Er dette utgitt som innstikk i aviser? I tilfelle så er da tydeligvis målgruppen voksne folk på landet. Færre og færre holder avis og yngre leser de ikke i det hele tatt omtrent ...
    Mandag 23. januar sendes magasinet ut med flere av landets aviser, blant annet Aftenposten, Nordlys, Fremover, Finmarken og Avisa Nordland

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Personen på forsiden burde barbert seg.
    Aldri om jeg hadde fått lov å se slik ut i hæren.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Du er ikke han.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Det er helt riktig, det er ikke jeg som er avbildet på bladet, men det er heller ikke min påstand.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Så magasinet!

Forsvaret kjører ganske intenst på kampanje og omdømme for tiden. Kjekt det når det er en stadig større avstand mellom befolkningen og Forsvaret..
    Sist endret av Brukernavn; 23-01-12 kl 00:22 Begrunnelse: Feil tråd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111
    På side 67 er det et bilde av Kronprins Haakon. Kan noen fortelle meg hvilken beret han bruker?

Ut fra bakgrunnen hans var det kanskje naturlig at han brukte marinens mørkeblå. Nå klarer jeg ikke helt å se ut fra bildet om den er mørk blå eller svart, men luemerket ser da ut til å være H5, og ikke marinens anker? Og han har en rød flash bak merket, som >gisp!< infanteri?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    På side 67 er det et bilde av Kronprins Haakon. Kan noen fortelle meg hvilken beret han bruker?

Ut fra bakgrunnen hans var det kanskje naturlig at han brukte marinens mørkeblå. Nå klarer jeg ikke helt å se ut fra bildet om den er mørk blå eller svart, men luemerket ser da ut til å være H5, og ikke marinens anker? Og han har en rød flash bak merket, som >gisp!< infanteri?
    H.K.H. Kronprinsen bruker den nye "hærgrønne" bereten med rød infanteri flash som du så korrekt sier. Nå har det jo vært slik i mange tiår at de kongelige bruker den uniformen, distinksjoner og beret til den forsvarsgren de besøker/ er på øvelse med, uavhengig av bakgrunn.
    "Agmine Consectamur"
    "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20
    Side 39, finn en feil. Hint: "TIL PUNKT OG PRIKK"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Sitat Opprinnelig skrevet av Evelen Vis post
    Personen på forsiden burde barbert seg.
    Aldri om jeg hadde fått lov å se slik ut i hæren.
    Nå er ikke jeg av dem med enorm skjeggvekst ei heller spesiellt hurtig men jeg ser da verre ut enn det der når klokka kryper over 1500 de perioder jeg raker ansiktet.
    Jeg har vært Hærmann i årevis.
    I must kill all free radicals

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8
    Jækla fint rødpunktsikte..

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    La merke til den ja. Lykt, sikte, samma det...
    Synes nå kanskje at de tok i litt vel mye i teksten også. Er jo ikke helt umulig å bomme, selv om man har rødpunktsikte. Eller er det bare jeg som er spesielt begavet?

Synes bladet var fint jeg, "propaganda" eller ikke. De av oss som ønsker mer utfyllende informasjon enn man får i et slikt blad, som er beregnet på allmennheten, har vel andre kilder vi kan gå til. Positivt at forsvaret jobber for å profilere seg.
    Satis Bona :-p

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25
    Selvfølgelig er det propaganda, hadde det ikke vært det, så hadde det ikke vært noen grunn til å gi ut bladet. Men kanskje propaganda er et ladet ord (ikke for meg), så kanskje vi skal kalle det en reklamebrosjyre i stedet. Fin layout, kvalitetsbilder, mye bevegelse, vinrøde bereter og operatører i fullt utstyr som gjør at du bare må lese teksten, uansett hvor generell den måtte være. Et utmerket produkt efter min mening som langt overgår "interne" blader som Heimevernsbladet.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Overgår HV-bladet? -må være bildene da..! Jeg liker forøvrig Vårt Vern.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Overgår HV-bladet? -må være bildene da..! Jeg liker forøvrig Vårt Vern.
    Vel, jeg må innrømme at jeg savnet bilder av container-KO og glade soldater fra landsskytterstevnet.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21
    Rent teknisk sett så synes jeg det virker som et fint blad, med gode bilder og en grafisk profil som følges gjennom hele bladet. Godt godt, fordi det vil gjøre at folk som får det med i avisen sin hvertfall blar gjennom det, og til og med kansje leser et par sider.
    Har ikke lest teksten, så den skal jeg ikke si annet enn at jeg forventer at det er samme lett-leste tekst som de fleste andre Forsvars artiklene og bladene..

Men en M6X er ikke et rødpunkt sikte.. FMS eller gudd-vet-hvem burde A) Rydde opp i bildearkivet sitt eller B) Komme seg ut i felt en tur. Det er en feil som hvertfall korrekturen burde plukket opp.

AGR416
    Guest
    I mitt hode så er propagande et negativt ladet ord, selv om det kanskje ikke er det rent betydningsmessig.

Og når en bruker kommer med følgende kommentar:

Æh. Den vanlige propagandaen.
    Så vitner ikke det om vill begeistring i mine øyne.

Kall det et informasjonshefte, da også reklame blir feil.

Jeg synes det er et godt initiativ fra Forsvaret, som viser at de er interessert i å nå ut til folket med forskjellig informasjon.

Klart, å la en omtale av rødpunktsikter følges av et bilde av en M6X, er ikke spesielt imponerende og burde vært plukket opp før det ble trykket/publisert. I og med at det er Forsvaret's eget blad.

Og selv om det kanskje ikke er mye nytt for oss som driver med dette, la nå bladet få en sjanse da. Det er første nummer. Jeg visste f.eks ikke at HJK skal ha "åpen" leir i august. Kunne vært interessant.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10
    Som for meg og AGR, som jeg nok en gang må si meg enig med, så er det flere ting her mange ansatte i Forsvaret ikke vet. Og når bladet har en viss nytteverdi selv for Forsvarets egne ansatte i tillegg til den primære målgruppen i form av sivile, så er det grunn til å støtte opp om tiltaket heller enn å mene det som negativ "reklame". Artikkelen om Kystvakten f.eks. inneholdt godt med informasjon jeg ikke engang husket halvparten av. Og sånt er greit å vite om, spesielt sett i forhold til nordområdene.

Godt tiltak av Forsvaret nok en gang, kun ros å komme med!

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Nå er ikke jeg av dem med enorm skjeggvekst ei heller spesiellt hurtig men jeg ser da verre ut enn det der når klokka kryper over 1500 de perioder jeg raker ansiktet.
    Jeg har vært Hærmann i årevis.
    Tja, poenget mit var vel at det er litt dumt å ha slik sjeggvekst på et bilde på forsiden av et blad som skal repressentere forsvaret, nå er det ikke sikkert det med barbering er så nøye over alt, men i mitt kompani var det det, kapteinen ville til og med at vi skulle barbere oss i felt :P

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Barbering i felt på vinterstid utgår med skulderhøye ankelløft for mitt vedkommne, jeg liker å ha det fettete trynet mitt i kulda. Men ellers, tja. Vet ikke om det er det første å henge seg opp i, men du skal jo få lov til det..

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8
    Husker at NK bat. ville at vi skulle barbere oss. Da satte BO(Batterioffiser) foten ned og forklarte hvor skapet skulle stå. Artig.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Fine innlsag fra Sjøforsvaret representert ved Kystvakten der!!! Synd de ikke valgte KV Ålesund - fineste båten!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Sitat Opprinnelig skrevet av Evelen Vis post
    Tja, poenget mit var vel at det er litt dumt å ha slik sjeggvekst på et bilde på forsiden av et blad som skal repressentere forsvaret, nå er det ikke sikkert det med barbering er så nøye over alt, men i mitt kompani var det det, kapteinen ville til og med at vi skulle barbere oss i felt :P
    Du mener han skulle vært modell, ikke solat ? Vel da hadde han sikkert vært nybarbert til fotoshoot og ikke sett ut som en soldat.

Barbering i felt går an på kveldstid men jeg gjør det ikke.
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96
    Barbering i felt ble tatt temmelig alvorlig den gangen man var seriøse med ABC-trusselen (CBRN). Vernemasken slipper gjennom ca. 10 ganger så mye stridsgass hvis man har ett døgns skjekkstubb enn hvis man er glattbarbert (og selvfølgelig mye mer med lengre skjeggstubb). I krig der man mistenkte at fienden kunne komme til å bruke stridsgass skulle det være nøye at den norske soldat barberte seg hvert døgn.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Guest
    Meh.....mtp at feltuniform med hette og vindvotter liksom skulle beskytte i første linje, så er ikke akkurat skjeggveksten min største bekymring.....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Meh.....mtp at feltuniform med hette og vindvotter liksom skulle beskytte i første linje, så er ikke akkurat skjeggveksten min største bekymring.....
    Forskjell på hva som treffer huden og hva som går i svelg/nesen - så derfor var det svært nøye med barbering så masken satt godt. Men nok om det...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6
    I tillegg var vernedrakt (type grå illeluktende tørrdrakt) med matchende sorte gummihansker og støvler utlevert. Riktignok ville man trengt et lite hint på forhånd slik at man fikk tid til å trekke på seg jævelskapen.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •