Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 92 av 92

Tråd: Indre blødninger

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sv: Indre blødninger

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Ja, eg meina TXA. Problemet med å køyre inn sjølv med ein dårleg pasient er mange, ikkje minst sikkerheita til pasient, sjåfør og dei rundt.
    Er situasjonsavhengig mener jeg. Finnes både positive og negative konsekvenser ved begge avgjørelser. Ikke glem at Norge er et landstrakt land med store avstander, kan være lange avstander til sykehus og ambulanse. Og dårlig flyvær. Vet du om noen ambulansedistrikter som kjører rundt med TXA i Norge? Unntak av luftambulanse

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Medic_nor Vis post
    Er situasjonsavhengig mener jeg. Finnes både positive og negative konsekvenser ved begge avgjørelser. Ikke glem at Norge er et landstrakt land med store avstander, kan være lange avstander til sykehus og ambulanse. Og dårlig flyvær. Vet du om noen ambulansedistrikter som kjører rundt med TXA i Norge? Unntak av luftambulanse
    I alle fall held Helse Førde med på å innføre det. Skal komme i alle bilar å løpet av denne mnd. Meina det og gjeld resten av Helse Vest.

Ja, Norge er langstrakt og med store avstandar. Men du kan aldri vite kvar nærmaste ambulanse er, den kan vere 5 min vekke i motsett retning enn det du køyre. I tillegg er det å køyre med ein pasient på den måten farleg. Er du åleine med pasienten vil du ikkje vere nok fokusert på vegen. Møte køyring mot ambulanse kan i enkelte tilfelle vere ok, men då må ein vere veldig ops.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

Vi har TXA i bilene i Helse Fonna og.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    I alle fall held Helse Førde med på å innføre det. Skal komme i alle bilar å løpet av denne mnd. Meina det og gjeld resten av Helse Vest.

Ja, Norge er langstrakt og med store avstandar. Men du kan aldri vite kvar nærmaste ambulanse er, den kan vere 5 min vekke i motsett retning enn det du køyre. I tillegg er det å køyre med ein pasient på den måten farleg. Er du åleine med pasienten vil du ikkje vere nok fokusert på vegen. Møte køyring mot ambulanse kan i enkelte tilfelle vere ok, men då må ein vere veldig ops.
    Tror egentlig vi er enig. Som jeg skrev i en tidligere artikkel. Anbefaler alltid å ringe medisinsk rådgivning på 113 først. Kanskje står ambulansen i nabolaget ditt. Vet aldri. Pluss at det er mulig å få råd og anbefalinger.
    Har opplevd to ganger i min fartstid i ambulansen i Norge at pasienten har kjørt oss i møte. Ene var pågående fødsel og andre var barn med ufrieluftveier. Begge to er tilstander som potensielt kan gå på sekunder og AMK operatøren vurderte det som hensiktsmessig å kjøre ambulansen i møte. Gikk bra med begge to (tre)��
    "The fate of the wounded rests in the hands of the ones who apply the first dressing."

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Eiriks Vis post
    Vi har TXA i bilene i Helse Fonna og.
    Peroralt eller IV?
    "The fate of the wounded rests in the hands of the ones who apply the first dressing."

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

IV. Er vel et drøyt halvår siden det kom. Spent på å høre hvor mye det faktisk blir brukt, jeg har vel ikke hørt at det har blitt benyttet enda, men så jobber jeg såpass nært sykehus at det blir mindre aktuelt enn ved distriktsstasjoner. Spennende medikament, selv om jeg er litt skeptisk til nytteverdien mtp prevalens av relevante skader/sykdommer.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Tranexamsyre er billig å bra, med svært snill bivirkningsprofil. Viktig å få inn det så tidlig som mulig, og ikke minst i høy nok dose (minimum 15 mg/kg).
    Minsk, det nye Utopia

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Tranexamsyre er billig å bra, med svært snill bivirkningsprofil. Viktig å få inn det så tidlig som mulig, og ikke minst i høy nok dose (minimum 15 mg/kg).
    TXA har lite aktuelle bivirkning ved engangstilfelle hos friske voksne.
    Regner med at de ambulansestasjonene som har TXA må/bør ringe å konferere med lege før bruk. Da det er en del bivirkninger som må tenkes på. Feks. Faktisk skade, nyreproblematikk, tidligere infarkt - da også DVT. Anbefalt dose ved traume er 1 gram over 10 min. Maks 100 mg i minuttet. Noe mindre med nyreproblematikk (Usikker)

Men ved langvarigbruk. Da hos damer med ubehagelig mye menstruasjon blødning. (Som TXA utgangspunktet er tiltenkt for) så er faktisk TXA en veldig ubehagelig og plagsomt medikament å bruke. Fått fortalt at det en veldig brutalt mot mage, matlyst og avføring. Da diaré ..

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Regner med at de ambulansestasjonene som har TXA må/bør ringe å konferere med lege før bruk. Da det er en del bivirkninger som må tenkes på. Feks. Faktisk skade, nyreproblematikk, tidligere infarkt - da også DVT. Anbefalt dose ved traume er 1 gram over 10 min. Maks 100 mg i minuttet. Noe mindre med nyreproblematikk (Usikker)

Men ved langvarigbruk. Da hos damer med ubehagelig mye menstruasjon blødning. (Som TXA utgangspunktet er tiltenkt for) så er faktisk TXA en veldig ubehagelig og plagsomt medikament å bruke. Fått fortalt at det en veldig brutalt mot mage, matlyst og avføring. Da diaré ..
    I vår MOM står det konsultasjon der indikasjon ikkje er åpenbart. Kontraindikasjoner er aktiv trombolystisk sjukdom.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Egen avdeling gir tranexamsyre til over 1000 pasienter per år i samband med at vi påfører pasientene store kontrollerte trauma (les kirurgi), vi har brukt det rutinemessig siden 2007 og kan vi har ikke sett noen bivirkninger av betydning.

Finns ikke noen dose-respons studier vedrørende annet bruk enn ved kirurgi, men tror at det vil være sammenlignbart. Det vil si at man må bruke 15 mg/kg for å se klinisk relevant effekt. Det betyr at de protokoll som operer med 1 g som standard dose, vil være for lav dose til de fleste voksne norske pasienter.

PS. Finns en dose-respons studie fra barnekirurgi som faktisk såg nytte ved å bruke 100 mg/kg istedet for 50 mg/kg. Er verdt å merke seg at tromboembolisme er et betydelig mindre problem hos barn enn voksne, hvilket forklarer hvorfor man brukte så store doser.
    Minsk, det nye Utopia

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Egen avdeling gir tranexamsyre til over 1000 pasienter per år i samband med at vi påfører pasientene store kontrollerte trauma (les kirurgi), vi har brukt det rutinemessig siden 2007 og kan vi har ikke sett noen bivirkninger av betydning.

Finns ikke noen dose-respons studier vedrørende annet bruk enn ved kirurgi, men tror at det vil være sammenlignbart. Det vil si at man må bruke 15 mg/kg for å se klinisk relevant effekt. Det betyr at de protokoll som operer med 1 g som standard dose, vil være for lav dose til de fleste voksne norske pasienter.

PS. Finns en dose-respons studie fra barnekirurgi som faktisk såg nytte ved å bruke 100 mg/kg istedet for 50 mg/kg. Er verdt å merke seg at tromboembolisme er et betydelig mindre problem hos barn enn voksne, hvilket forklarer hvorfor man brukte så store doser.
    Medisindelegeringen min som medic i det norske forsvaret sier 1gram TXA IV eller 3x 500mg peroralt fra pillpack. Da etter initial behandling er utført. 15mg/kg vil si at en som veier 70 kg får omtrent et gram.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

MOM Helse Førde seie og 1g, IV. Og det skal vere gitt før det går 3 timar etter skade oppsto.

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •