milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 30 av 30
    OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Søke UB korp?

Nå i disse ider har vinteropptaket for UB begynt, og jeg lurte om det er noen som har noen erfaringer eller tanker om dette?
    Jeg vurderer selv å gå denne linjen, luftforsvarets ub-kurs rekruttskoleinstruktør.

Har vært i førstegangstjeneste i luftvern i 3mnd allerede nå.
    First to fire

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Tja, hvorfor ikke? Utdanning er alltid bra.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Søk.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Søk
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OF-1 Løytnant
    Moderator
    Ass S-6 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    Søk, men vær klar over hva et vinteropptak innebærer. Gikk selv UB med vinteropptak for lenge siden (Trandum anyone?), og hadde ikke helt vurdert egen evne til å håndtere ski + pulk over lang tid.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg ble født med ski på bena, og pulk satt jeg mye i som liten(hehe), men vinteropptak høres midt i blinken ut. Hvordan er mulighetene for videre tjeneste, man blir jo sersjant?
    First to fire

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg
    "Problemet" er at du blir beskikket til sersjant den dagen du dimitterer fra førstegangstjenesten. Du har ikke noen spesielle rettigheter til jobb etter det, men kan søke engasjement som sersjant (kontraktsbefal). Du vil da selvfølgelig konkurrere om jobben med andre søkere, og det er mulig mange vil foretrekke en som har full 2-årig GBU, spesielt fra samme avdeling, i forhold til en med 1-årig UB. Mulighetene er nok best i den avdelingen du har hatt praksis-månedene, hvis du der har vist deg fram på en fordelaktig måte.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Gjest
    Man er søknadsberettighet til avdelingsbefalskontrakt, men er ikke lett å få direkte fra UB. Noen avdelinger åpner for engesjement.

Jeg skal gå litt mot strømmen og anbefale deg å fullføre førstegangstjenesten, og søk FOS neste år. Kommer du inn på BS er mulighetene mye større.

De pleier å samle de med tidligere erfaring i egne puljer på FOS, slik at man ikke blir vurdert ift helt ferske folk, men "likeverdige".

Jeg tror du stiller mye sterkere med det løpet, enn å hoppe av tjenesten nå for et UB kurs.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Dersom du ønsker, og får engasjement, så har du fullverdig gbu etter ett år som engasjert. Da kan du søke avd.bef. Mer info her:
    http://m.forsvaret.no/utdanning-karr...UB-(LFBS).aspx

" Etter endt utdanning er du berettiget til å søke stilling i internasjonale operasjoner, eller engasjement (etter 1 års videre engasjement i Forsvaret vil du få godkjent GBU og kan søke fast tilsetning eller krigsskole).

Evt kan du ta det som ett artig tillegg til førstegangstjeneste

AGR416
    Gjest
    Da har dem fjernet GBU statusen for UB kurs gitt.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Tydeligvis. Men du kan bekle stillinger i INTOPS

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Selv med ett års tjeneste etter beskikkelse til sersjant (U) ??

Trudde toårig etatsutdanning var urokkelig...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    124 innlegg
    Sitert
    508 innlegg
    Ifølge kursinfoen ja

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    ...såeh hvor er poenget bak å opprettholde denne utdanningsformen av da ? Har vi ikke dårlig råd som det er, lizzm ?

Det blir som å utdanne mannskaper til å bli sertifiserte vakt- og sikringssoldater. Med den sertifiseringen som eneste sertifisering i.l.a førstegangstjenesten er det alt de får lov å bli, mens en infanterist som går på seg sertifisering som MG-skytter, geværmann, SAN-soldat etc står med flere sertifiseringer og dermed bredere nedslagsfelt for senere bruk.

"Jo, du kan få befalsutdannelse men du kan ikke få jobbe som befal, selv om du konkurrerer deg til stilling på engasjementskontrakt"... Det må virke utrolig motiverende, du.

Vel er ordningen med UB arvtaker etter USK, utskrevet sersjantkurs-korp-ordningen den erstattet på slutten av 90-tallet.
    USKen starta i 1946 som et umiddelbart mottiltak mot befalsmangelen man hadde etter krigen på de lavere gradsnivåene, ref "Hæren", ei tykk og fin bok fra 1990.

Jaja, de må nå bare holde på - jeg er for gammel til å uroe meg over om det er Fritz eller Ivan som står på døra og vil inn.
    Sist endret av Gehenna; DTG 022104A Nov 11 kl Begrunnelse: Softwareoppdatering

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    ...såeh hvor er poenget bak å opprettholde denne utdanningsformen av da ? Har vi ikke dårlig råd som det er, lizzm ?
    Et stk godt spørsmål!
    "Then, Sir, we will give them the bayonet!"

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg
    Jeg skjønner ikke helt hva Gehenna mener (når gjør jeg det?).

Med UB er du utskrevet sersjant den dagen du er ferdig med førstegangstjenesten. Da kan du a) gå over i det sivile som heltidsaktivitet, men fortsette som utskrevet befal i HV (og eventuelle andre mob-styrker, men de er nå forsvunnet), b) søke engasjement som kontraktsbefal i Forsvaret. Hvis det er andre søkere til samme stilling som har full 2-årig GBU (befalsskole), er det sannsynlig at du blir rangert bak disse, men that's bad luck (men hvis du får slikt engasjement i ett år, blir du etter det året regnet som en som har gjennomgått full GBU (og blir dessuten omgjort fra utskrevet befal til vernepliktig befal), på lik linje med de som akkurat har fullført 2-årig GBU). 3) Søke opptak til Krigsskole. For et par år siden forsvant kravet om at du måtte ha vært kontraktsbefal etter UB for opptak til KS.

Hovedhensikten med UB (og tidligere USK) har aldri vært å være en hovedvei inn til å bli stadig tjenestegjørende befal (yrkes/avdelings), hovedhensikten er stadig å skaffe befal til Forsvarets mobiliseringsoppsettinger (dvs. i dag HV). Men det finnes (og har alltid vært), hvis man har litt flaks, en vei via UB til å bli stadig tjenestegjørende befal (yrkes/avdelings), selv om GBU er hovedveien. Er målet å fortsette som stadig tjenestegjørende befal er befalsskole en mye sikrere vei enn UB.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Nei, du får ikke lengre GBU/2årig etatsutdanning jf det som er nevnt lengre opp, om du går UB i 2011...

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg
    Jaffar siterte akkurat det motsatte:
    etter 1 års videre engasjement i Forsvaret vil du få godkjent GBU
    Dvs. UB + 1 års engasjement som sersjant = GBU. Men det er ingen garanti for at man får 1 års engasjement som sersjant etter UB.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg
    Eller for å sitere hele setningen igjen fra Forsvaret.no:

Etter endt utdanning er du berettiget til å søke stilling i internasjonale operasjoner, eller engasjement (etter 1 års videre engasjement i Forsvaret vil du få godkjent GBU og kan søke fast tilsetning eller krigsskole).

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    No need, sjekk Jaffars innlegg under det igjen og uroligheten brer seg atter en gang.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Ifølge kursinfoen ja
    Denne er bindende.. UB-kullet mitt tvang HVST, gjennom BFO, å gi oss noe høyskolekurs som vi var lovet før vi startet men som vi ikke fikk. Vi var sersjanter når kurset endelig kom, men kom gjorde det. (Dyrt var det også for HVST)

Rett skal være rett. Så hvis de er så udugelige at de ikke klarer å endre på kursinfo så får de med ansvar svelge noen kameler. Dette skal ikke gå utover de som går UBn. (Dette fordrer selvsagt at noen som går UBn er smart nok til å printe ut og ta vare på all informasjon vedrørende dette slik at man har dokumentasjon når man starter å bråke litt)
    Ehh... hva gjør den knappen her?

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg
    Jeg aner ikke hvordan det er med de andre forsvarsgrenene, og min erfaring er 10-15 år gammmel, men da var det i hvert fall slik at de som hadde tatt HVs UB-kurs normalt den 6-måneders praksisperioden i staben i et HV-distrikt der hovedoppgaven var å være instruktører/hjelpeinstruktører på kurs (befalskurs, spesialistkurs), administrasjon i forbindelse med kurs, samt også støtte som hjelpeinstruktør o.l. ved ordinære HV-treninger. Det kan være temmelig krevende for en 20-årig UB-korporal å være f.eks. instruktør på et troppssjefskurs i HV der det blant kurselevene kan være 35 år gamle HV-befal med flere kontingenter i INTOPS bak seg. Men de som der gjorde en virkelig god jobb ble gjerne (hvis det var penger og stillingshjemler til det) tilbudt engasjement som sersjant. Hadde de sett at du virkelig kunne gjøre en god jobb med voksne HV-soldater, ville de heller ha deg som sersjant enn en direkte fra befalsskole + plikttjeneste et annet sted.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg
    Stemmer godt det der.

Vanlig befalskole er jo 12 + 12mnd
    UB er (6+6) + 12mnd
    Begge gir 24 mnd og tilsvarer UB
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Takk for alle svar!

Jeg bestemte meg for å gå ferdig førstegangsjenesten, så søker jeg 2 årig befalsskole etter.
    First to fire

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg
    Du kan jo alltids spørre befalet ditt.
    Av de du har som pliktsersjanter vet jeg at noen har førstegangstjeneste fra før, mens andre kom rett fra videregående.
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har søkt UBHH på BSS og UB-jeger på HVBS.

Har ikke mulighet til å få spurt befal før om noen uker, men finnes det i det hele tatt noen muligheter for å komme inn på BKMA om man ikke har noen stilling fra før?

Hva er lønna til en UB-elev/UB-korp/Kvam.asp nå for tiden?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    De lønnes etter visekorporalsats, som vel for tia er 173 kr dagen, eller noe i den duren

Ifølge den infoen jeg fikk når jeg gikk UB, så får du godkjent tia du har vert inne før UB mot GBU, aka fulført førstegangstjeneste først så søke ub betyr at du kan søke avelingsbefal

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    55 innlegg
    Tenkte jeg skulle prøve litt HLR på denne tråden?!... Og hvordan gikk det forresten med Pleya og Roleg?

Slik jeg forstår det, er det mulig å søke UB-kurs (Nå tenker jeg spesielt på UBHH) etter avtjent førstegangstjeneste.

Finnes det noen brukere her på forumet, som har, eller kjenner noen som har gjort nettop dette?

OG, gir det noen fordeler å ha avtjent førstegangstjeneste?

bounusspørsmål!

UBHH utdanner rekruttskoleinstruktører. Jeg er interessert i å søke sykepleie etter et hypotetisk gjennomført UB-kurs. Finnes det noen mulighet for å ha sanitet som primærfunksjon som UB-korp?

Medicx

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Jeg søkte andregangstjenesten omlag fire år etter avsluttet førstegangstjeneste.

Pga gjeldende lovverk, dvs vernepliktsloven, måtte jeg signere kontrakt om at jeg tjenestegjorde UB som om det var min førstegangstjeneste - men sivile rettigheter som man har etter dimisjon etter fgtj fikk jeg ikke pånytt igjen (dagpenger fra første dag i det sivile, som man normalt får etter fgtj). Ingen stor sak, men greit å vite.

Men mitt tilfelle var i forrige årtusen, det kan tenkes verden har rotert litt siden den gang.

AGR416
    Gjest
    Jeg avtjente førstegangstjeneste i 2000/2001, var i Kosovo i ett år fra 2001/2002 og påbegynte HVUB Jeger på GP i januar 2004. Tiden i mellom KFOR og HVUB var jeg sivil.

Det er klart at man stiller med en fordel ift kompetanse om militære disipliner og kunnskap om Forsvaret, dog avhengig av tjeneste selvfølgelig, ift de som ikke har vært inne tidligere. Det er viktig at man ikke "surfer" på dette, eller bruker denne kompetansen for å skaffe seg selv fordeler, men aktivt hjelper de som ikke har den samme erfaringen. Og ikke kun når befalet ser på; man blir fort stemplet som øyentjener på kameratvurderinger hvis man kun hjelper når instruktørene er der.

Min innstilling når jeg dro var at jeg skulle bestå, avtjene nytteperioden som UB korp og bli beskikket som sersjant. Alt annet var irrelevant, også min tidligere bakgrunn. Jeg var der for å lære, ikke for å briefe med at jeg kunne masse (noe jeg ikke kunne, sånn i etterpåklokskapens navn).

Det gikk nå bra, fikk huket til meg engasjement etter nytteperioden, og har vært i Forsvaret siden.

Med faglig ballast fra førstegangstjenesten så vil det kunne bli stilt strengere krav til deg, enn de som ikke har den kompetansen. Jeg opplevde også at den veilederen laget mitt hadde lengst, ikke likte meg spesielt godt, noe som kom tydelig frem på karakterer etter føringsoppgaver. Mulig hun følte seg usikker på meg pga min erfaring ift hennes. Jeg vet ikke....

Jeg mener at dagens UB, rett fra videregående er en dårlig ide. Vi får UB'er hvert halvår omtrent, og det er litt "hit and miss". Noen er flinke, andre er mindre flinke.

UB'en burde omgjøres til å kun være for de som har gjennomført førstegangstjeneste, slik at man slipper å bruke så mye tid på grunnleggende soldatferdigheter.

Hvis man vurderer å gå befalsskole etter fgtj, så vil jeg anbefale gjennomgående KS. Ingen utdanningsinstitusjon i Forsvaret kan måle seg mtp ressurser og kvalitet som det første året på Terningmoen gir.

Jeg måtte forøvrig ikke skrive under på noen kontrakt eller lignende.

Lignende tråder

1. Søke MDK som førstegangstjeneste
    By SH01 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 192200A Aug 18,
  2. San korp i HV
    By Libber in forum Heimevernet
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 111846A Mar 16,
  3. Hva bør jeg søke for å få flere ben å stå på?
    By struksa in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 222215A Jul 10,
  4. Hva skal man søke?
    By 01jalla in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: DTG 202125A Feb 08,
  5. Søke/ikke søke?
    By Kristoffer in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 051612A Apr 05,

User Tag List