Støtt Milforum på Vipps #587 879

Avslag på befalsskolesøknad

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bestefar
    OF-2 Rittmester

    • 2005
    • 11083

    #31
    Opprinnelig skrevet av lukman
    West Point studentene ble scoret vedrørende ledelsegenskaper når dem fortsatt var på skolen. Dvs har ikke noe med underoffiserer å gjøre. Eksemplet med at det finns mange røykere som lever lenge er meget relevant for å synnligjøre problemet med å bruke ikke systematistert erfar...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by Bestefar; DTG 290021 Oct 11, 00:21.
    Beidh a lá leo
    Moderator

    Kommentér

    • Gnist
      OR-6 Oversersjant

      • 2005
      • 6172

      #32
      Når det gjelder spørsmålet om intelligens (usikker på definisjon, er kanskje noe omdiskutert?) kan det kanskje være interessant å trekke inn det at det i stor grad er mulig å pugge seg frem til gode resultater i den norske videregående skolen. Slik var det i alle fall etter min erfaring. Ren arbeids...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Last edited by Gnist; DTG 290026 Oct 11, 00:26.

      Kommentér

      • lukman

        RESERVEBEFAL
        • 2005
        • 6251

        #33
        Finns det noen logik i at man blir en dårlig lagfører eller feig av å ha god karakter på vidergående. Kadetene har blitt evaluert i rollene fra lagfører og opp (i den progresjon som er under studiet).

        Det som kan være et godt argument er at en lagfører ikke bør være alt for ulik de soldater han ska...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Minsk, det nye Utopia

        Kommentér

        • Bestefar
          OF-2 Rittmester

          • 2005
          • 11083

          #34
          Det er ikke snakk om å påvise noen nødvendig sammenheng mellom høye karakterer og feighet, bare om å nyansere det bildet som presenteres i denne tråden. Å kreve at man må bevise en slik sammenheng vitner etter min mening om en for kategorisk holdning til slike undersøkelser.
          Når det er sagt, så har...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Beidh a lá leo
          Moderator

          Kommentér

          • Gnist
            OR-6 Oversersjant

            • 2005
            • 6172

            #35
            Det hadde for øvrig vært interessant å se hvordan det egentlig er med den faktiske fordelingen mellom de fire mulige utfallene ved seleksjon (f.eks. FOS), men det ville selvfølgelig ha blitt en vanskelig oppgave...

            Ønskede utfall:

            - Inn med kvalifiserte

            - Ut med ukvalifiserte

            Uønskede u...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • AGR416

              #36
              Problemet slik jeg ser det er at de med tilsynelatende for dårlige karakterer aldri får muligheten til å prøve seg, da de ikke kommer videre til neste fasen, altså FOS. De kommer ikke fordi søknadsprosessen, basert på en eneste faktor. Derfor blir argumentet om at det er mer enn bare karakterer som ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • lukman

                RESERVEBEFAL
                • 2005
                • 6251

                #37
                Som det står i studien fra West Point forklarer de variabler man har studert kun en mindre del av hvorfor noen blir gode ledere. Man konkluderer at det trengs bedre instrumenter til å selektere på dette.

                Selv tror jeg at et en god løsning på en del av denne problemstilling hadde vært å ha en lederr...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Minsk, det nye Utopia

                Kommentér

                • Grass
                  Trådstarter
                  PENSJONIST
                  • 2011
                  • 4

                  #38
                  Haha, utvikla seg til litt av en diskusjon!
                  De som sier karakterer fra VGS = intelligens. Seriøst, den diskusjonen gidder jeg ikke ta en gang. Har feks tatt opp to fag i høst, femmer i begge, minimal innsats. Ikke kom å fortell meg at det er sånn vi avgjør fremtiden og intelligensen til folk ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Pinch
                    RESERVEBEFAL
                    • 2009
                    • 2829

                    #39
                    Opprinnelig skrevet av Grass
                    Haha, utvikla seg til litt av en diskusjon!
                    De som sier karakterer fra VGS = intelligens. Seriøst, den diskusjonen gidder jeg ikke ta en gang. Har feks tatt opp to fag i høst, femmer i begge, minimal innsats. Ikke kom å fortell meg at det er sånn vi avgjør fremtiden og intellige...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Grass
                      Trådstarter
                      PENSJONIST
                      • 2011
                      • 4

                      #40
                      Latterlig. Folk forandrer seg, når jeg var 18 så tenkte jeg ikke fremover, tenkte aldri jeg skulle ønske å bli leder i forsvaret eller politi. STORE ting kan skje med en person over noen få år. Så å generalisere så enkelt som du gjør her, det blir for dumt! Unntakene i dette tilfellet her tror jeg ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Sofakriger
                        OR-7 Stabssersjant

                        Sponsor

                        • 2005
                        • 24479

                        #41
                        Ser du ærlig talt ikke forskjell på statistisk sammenheng og enkeltpersoner?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

                        Kommentér

                        • Hulkinator
                          OR-7* Stabssersjant
                          Mestersersjant logistikk

                          • 2009
                          • 5942

                          #42
                          Hva med de som sliter med lese og skrivevansker? Eller har konsentrasjonsproblem?
                          http://www.fofo.no/forsvaretsforum.n..._8_JUL_AUG.pdf (Side 36-37)
                          Hvordan skal de få komme seg på lik linje som de andre?...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                          Kommentér

                          • Pinch
                            RESERVEBEFAL
                            • 2009
                            • 2829

                            #43
                            Enig at det gir utfordringer, men nå er ikke livet rettferdig heller.

                            Uansett, Min erfaring tilsier at Forsvaret ikke legger listen såpass høyt på disse områdene blir ett uoverkommelig hinder.

                            Men, er (feks) konsentrasjons problemene av en såpass kraftig karakter, vil det også svekke læringsevne...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Manimal
                              PENSJONIST
                              • 2011
                              • 2

                              #44
                              hey folkens!

                              jeg kom over denne siden, da jeg har sendt inn søknad til HVUB (porsanger) grunnen jeg søker er fordi jeg føler inners inne at jeg har en leder som vil ut..
                              Så leser jeg om at folk sier mye forskjellig om karakterer at folk med gode karakterer er dyktige ledere og de med lave har ikke ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                Planoff. (S-5)


                                Sponsor
                                • 2006
                                • 22539

                                #45
                                Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                Ser du ærlig talt ikke forskjell på statistisk sammenheng og enkeltpersoner?
                                Les hva Sofakriger skrev....
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Herr Brun
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2008
                                  • 7337

                                  #46
                                  Det er ikke forsvarets jobb å sørge for rettferdighet i alle enkelttilfellene. Forsvaret skal skaffe best mulig ledere for de ressursene de har tilgjengelig. Om vi antar er en sterk statistisk sammenheng mellom karakterer på skolen (Den antagelsens gyldighet vil jeg ikke gå inn på), så er det gunsti...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  --

                                  Kommentér

                                  • Manimal
                                    PENSJONIST
                                    • 2011
                                    • 2

                                    #47
                                    det er sant i det du sier, uff, håper jeg virkelig kommer inn krysser fingrene....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    Googleannonse

                                    Collapse

                                    Forumstruktur

                                    Collapse

                                    Working...