Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 44

Tråd: Kjk 2012

Menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    0

Kjk 2012

Heisann!

Noen som har tenkt seg på opptak til KJK i 2012?

Si gjerne fra om du trenger en treningspartner frem mot opptaket i Oslo.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    0
    bumb

Menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    0
    Hmm, kanskje dette vekker interessen!

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Holy jesus! Der ble man hakket mer gira ja! Har ikke sett den før nå, men så ble den jo bare lagt ut for en uke siden. Thanks man! Står Forsvaret bak soldatkanalen eller er det no soloprosjekt?
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Daim911's nye kanal.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Jeg tenkte jeg skulle på opptak til KJK i 2012! Bor 45 min nord for Oslo!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11
    Med hvilket fremkomstmiddel?
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    0
    hehe, ja hvilket fremkomstmiddel det er er ganske vesentlig!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0
    Hei, mener å ha lest på forsvaretssider at man ikke skulle skrive på sosiale medier at man skal inn til kystjeger opptaket, nå vet ikke jeg hvor strengt dette er med tanke på at vi er litt anonyme på denne siden, og var kansje mere mest som til bloggere og facebook. Har selv sterkt vurdert å søke til opptak kommende sommer 2012. Men må først legges i hardtrening som allerede har startet. Ganske sikker på at jeg kommer til å ville søke.

Vet dere om noen tall eller statestikk på hvor mange som pleier å møte til opptak, eller hvor mange som eventuelt kommer igjennom nåløyet?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0
    Også et annet spørsmål muligens noen har svaret på.
    Vis man greier minstekravene på opptaksprøven er man sikret plass til neste "prøve"?
    eller er plukker dem f.esk ut 20 beste ut av alle som klarer minstekravene?
    f.esk 120 møter til opptak, 60 klarer mistrekravene, 20 beste blir plukket ut og kan forsette.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    4
    Var jeg deg ville jeg ikke brydd meg om alt det der. Sørg for å gi gass hele veien og ikke "sikre" noe.
    "Then, Sir, we will give them the bayonet!"

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Prometheus Vis post
    Var jeg deg ville jeg ikke brydd meg om alt det der. Sørg for å gi gass hele veien og ikke "sikre" noe.
    Vil jo gi max gass og ikke prøve å akkurat komme inn på 12:29 på 3000 meteren, men har hørt at kondisjon er ganske så mye viktigere enn styrke når det kommer til KJK.
    Derfor når man vet man er greit innenfor minstekravene på styrkeøvelsene, så man også kan ta disse på en dårlig dag, start heller med ekstra utholdenhet og kondisjonstrening.
    Også ekstra mye turer i skogen, og heller bare oppretholde styrken din.

Men om man ryker ut av opptaksprøven pga. folk tok 10 flere pullups enn deg, så burde man kansje prøve å være veldig mye over mistekravene. Vis du fårstår hva jeg mener.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    4
    Leste på forsvarets hjemmesider at de fleste plassene er avsatt til de som skal inn i Sjøforsvaret. Jeg er innkalt til Hæren, men har nå begynt å snufse litt på KJK. Tror dere det er mulig?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av sindris Vis post
    Leste på forsvarets hjemmesider at de fleste plassene er avsatt til de som skal inn i Sjøforsvaret. Jeg er innkalt til Hæren, men har nå begynt å snufse litt på KJK. Tror dere det er mulig?
    Ringte VPV, og dem kunne ikke si noe annet at det øket sjansene for å komme inn vis du var i Sjøforsvaret, sa ikke noe særlig grunn eller hvor mye større sjanse det er.
    Så blir vel opp til deg om du vil ta sjansen på å komme inn gjennom hæren, så vis du ryker ut så blir du plasert tilbake til hæren, eller om du vil øke sjansen din å komme inn til KJK men eller bli plasert i sjøforsvaret når/vis du faller ut av KJK ved å bytte over til sjøforsvaret.

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Opptaket er i juli hvert år, sånn fungerer det:
    Sjø -> Du har møtt på julikontigenten på Madla -> Du klarer ikke KJK-opptaket -> Overført til annen avdeling i Sjøforsvaret.
    Hæren/Luft -> Du har noen måneder på baken og har søkt og fått møte på opptak -> Du klarer ikke KJK-opptaket -> Fortsetter i den avdelingen du er tilknyttet.

Blir det for mange som gjennomfører opptaket så er det noen som må bort og KJK har et ukjent antall gubbs de har råd til å trene. De fleste plassene er satt av til dem som møter på julikontigenten og færre til dem som møter opp utenfra. Dette skrekkscenariet der du blir luket bort fordi det er for mange kan unngås ved å bytte til sjø. Sannsynligheten for at dette skjer er en annen sak.

Fremgangsmåte for å bytte over til sjø:
    1. Send inn søknaden som ligger på KJK sin nettsider.
    2. Ring VPV og si at du vil møte på kystjegeropptak. Fortell dem at du har sendt inn søknad.
    3. VPV sier julikontigenten er full, ring KJK og spør om dem kan trekke i noen tråder. Fortell dem at du har sendt inn søknad.
    Langt å gå, løk å få!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
    Sjø -> Du har møtt på julikontigenten på Madla -> Du klarer ikke KJK-opptaket -> Overført til annen avdeling i Sjøforsvaret.
    Hæren/Luft -> Du har noen måneder på baken og har søkt og fått møte på opptak -> Du klarer ikke KJK-opptaket -> Fortsetter i den avdelingen du er tilknyttet.

Blir det for mange som gjennomfører opptaket så er det noen som må bort og KJK har et ukjent antall gubbs de har råd til å trene. De fleste plassene er satt av til dem som møter på julikontigenten og færre til dem som møter opp utenfra. Dette skrekkscenariet der du blir luket bort fordi det er for mange kan unngås ved å bytte til sjø. Sannsynligheten for at dette skjer er en annen sak.

2. Ring VPV og si at du vil møte på kystjegeropptak. Fortell dem at du har sendt inn søknad.
    3. VPV sier julikontigenten er full, ring KJK og spør om dem kan trekke i noen tråder. Fortell dem at du har sendt inn søknad.
    Takk for svar, når jeg var i kontakt med VPV tidligere idag snakket vi om "kravene" for å komme til kjk opptak, og hun første jeg ringte tidligere denne uken sa at jeg MÅTTE utsette FGTJ min til KJK opptaket starter, siden jeg kan kun ha et vis anntall FGTJ dager. Men når jeg idag ringte, og snakket med en annen hyggelig man, anbefalte han meg å møte til FGTJ i mars(har allerede fått innkalling mars 2012) også bli litt kjent med hvordan forsvaret fungerer dem 4-5 måndene før KJK opptaket, og at vi fikk perm til å dra på opptaket, også kunne jeg gå å prøve meg på KJK.

Så nå er jeg veldig usikker, kunne helst tenkt meg førstegangstjeneste frem til opptaket i juli, men når en sier det er lov, og en annen sier det ikke er lov så blir jeg fort usikker.
    Må nesten ta en telefon til, for å forsikre meg. Problemet blir at ringer jeg en gang til vil jeg forsatt være usikker på om det den person sier er riktig

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    VPV er nå en historie for seg selv. Jeg har forstått det slik at det er noen vernepliktige som sitter i andre enden av røret som ikke har peiling på en del områder og ting. En ting er sikkert: det kommer ann på hvem du prater med. I mitt tilfelle skulle jeg bytte avdeling og fikk ikke det gjort ved første samtale. Nå er jo jeg en unnasluntrer som har fått utsettelse et par ganger og fått byttet avdeling per telefon noen ganger og ble lettere forrundret når jeg denne gangen ikke fikk byttet. Neste samtale fikk jeg vite at jeg kunne bytte og fikk valget mellom noen avdelinger, så der har du kontrameldinger i hytt og pine. Men, bare kjør på med fgtj. til du møter på KJK-opptaket. Skulle det ikke gå, ring KJK i god tid og få dem til ordne deg et stykke papir du kan vise befalet at du er innkalt til opptak. Hvis alt skulle gå til helv***, så kan du jo møte på opptak neste år eller året etter det, til du fyller 27 år
    Mest sannsynlig kommer det til å gå bra.
    Langt å gå, løk å få!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av struksa Vis post

Flott svar! Hva med de søkerne som har fullført fgt da? Antar at det er en del søkere som kommer fra det sivile også?
    Mors desuper veniens!

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    De stiller på lik linje med dem som kommer inn til fgtj. Forskjellen er bare at dem mottar lønn under opptaket og at det er litt færre plasser til dem. De som ha relevant bakgrunn som jeger f.eks. kan få lov til å hoppe rett inn i utdanningen etter 6 måneder. Alt dette står på KJK sine nettsider.
    Langt å gå, løk å få!

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Her er forresten noen videoer fra One Calls Winter Camp hvor deltakerne var med KJK:

Del 1:

Del2:

Me Gusta.
    Langt å gå, løk å få!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Har tenkt å søke KJK i 2013, flott motivasjon det her

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Styrkeløfter'n Vis post
    Har tenkt å søke KJK i 2013, flott motivasjon det her
    Bare hive igang en tråd for 2013 opptaket. Lurt for å få igang trening hos nølerne og bygge litt felles pepp!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    0
    Tror dere det er noe mulighet å søke KJK etter førstegangstjenesten om man fikk karakter 3 eller 4 på den Teoretiske testen? (sesjons-offiseren sa bare det var under 5 så fikk aldri vite korrekt karakter)

Menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    0
    bumb

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2011
    Pondusfaktor
    0
    Hjelp plis!
    Jeg sliter en del... jeg var på sesjon og alt med syn og helse fikk jeg 9er på men var ufokusert og fikk 3 på evnetesten på sesjon... vil bli kystjeger så innmari mye!!!! har ringt og ringt til VpV men de gir aldri noe svar mest, de bare sier jeg kommer aldri til å bli noe i forsvaret pga en teit matte test. Er forløbig kalt inn i Luftforsvaret Juli 2012 på Madla, men vil inn i Sjøforsvaret slik at jeg kan overbevise befalet at jeg er egnet for opptaket, er fysisk robust etter gode treningsøkter og består alle kravene som er satt opp på forsvarets sider med god margin. Det eneste som mangler er 5eren på evnenivåååå -.- Desuten ligger jeg på over 4 i snitt på Påbygg Almenn VG3 og folk stryker som regel på den linja der... Tror ikke evnenivået mitt er like dårlig nå lenger men vet ikke hvordan forsvaret kan få denne beskjeden kan heller ikke sende inn vitnemålet til KjK 1.mars ettersom jeg ikke får det utlevert før i Juli når skolen slutter av. Søknadsfristen til KJK er 1mars og vil sannsynligvis søke snart... men jeg er så redd for å søke fordi da ser de bare formelt på karakteren min og avviser meg. Jeg kunne gjerne vervet meg også og synes jeg fortjener iallefall en sjanse til å delta på det opptaket Håper et av befalet ser dette fordi VpV ser det tydligvis ikke... Noen som har vært ute for like hendelser som har kommet inn på opptak uansett? eller kjenner noen som har vært i min situasjon som uansett har lykkes? Vil aldri gi opp iallefall Beklager for eventuelle skrivefeil, vil bare få svar fort som mulig og takker hjertlig for alle som vil svare!

Menig
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    0
    Jeg har søkt meg inn! Fikk brev idag om at søknad var til behandling, men ringte VPV idag og de sa at jeg kom til og få innkallelse til opptak!:-)

Menig
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sitron Vis post
    Tror dere det er noe mulighet å søke KJK etter førstegangstjenesten om man fikk karakter 3 eller 4 på den Teoretiske testen? (sesjons-offiseren sa bare det var under 5 så fikk aldri vite korrekt karakter)
    Når jeg ringte idag sa de at de som hadde under 5 ikke ble innkalt til opptak.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Hvordan er det hvis du består opptaket? Kommer du videre uansett da? eller plukker de ut de beste allerede da? Om så du kommer videre igjen da plukker de bare ut de beste tilslutt da hvis du holder ut gjennom alt? Noen som vet hvor lenge den opptaksprossen tar?

Takk for svar

Menig
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    0
    søkte meg inn idag på kjk og fjernoppklarings
    Venter spent

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    @ Sitron: Tror det er sånn at hvis du har fått 4 på evnetesten så får du en ny sjanse på evnetesten. Ligger du du på 1-3 så går det nok ikke.

@ Motivert: Det er en måte gå rundt dette på, tror jeg. Har ikke testa det sjøl. Du fikk 3 på evnetesten? Står ikke noe krav om nivået på evnetesten til befalsskolene. Dem har jo jegerlinje på GSV og ved HV i Porsanger. Gjør dette og søk Kystjeger etterpå. Men, husk at de har evnetester på befalsskoleopptaket også, så ta å pugg mensatester ol. før opptaket!

@kriskris124: KJK har råd til å utdanne et ukjent antall jegere i løpet av året. Altså, for å bli med videre må du gjøre ditt ytterste. Er det for mange så velger de ut de beste gjennom fysiske prøver. Nå er det jo ikke den store pågangen som til f.eks. Fallskjermjegeropptaket, men gjør de rette forberedelsene på at du skal bli kystjeger og det kommer til å bli fint Seleksjonen varer 4 uker, så har du noen fagperioder før du er ferdig med fgtj. og blir vervet.
    Sist endret av struksa; 04-01-12 kl 15:33 Begrunnelse: Glemte noen spørsmål
    Langt å gå, løk å få!

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    4
    Fallskjermjeger-drømmen er knust pga 7 på syn. På forsvarets hjemmesider står det 7 på syn, men har lest noe om at det likevel er 9 du må ha? Men, i dag ringte jeg VPV, og de sa at det var 7 som gjaldt, og at jeg kunne søke. Stemmer det?

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    0
    Hvordan ligger dere ann når det kommer til svømminga? er ganske sikker på at jeg skal klare alle opptakskravene, men er meget usikekr på svømminga. Noen treningstips nå det kommer til undervanns svømming og vanlig svømming?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    0
    Jeg har søkt fallskjermjeger 2012. Men har fått tilsendt brev fra KJK om at jeg er kvalifisert til kystjegerutdanning. Dette har skjedd uten at jeg har kontaktet dem. Jeg tror årsaken til at de har sendt meg dette smigrende brevet, er at jeg egentlig er innkalt til Sjøforsvaret på Madla, i Juli måned. Derfor kan det hende at min søknad til HJK har skapt interesse for å rekruttere meg til KJK. Dette blir bare spekulasjoner.

Noen andre som har opplevd dette?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    0
    bump

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Så lenge du har god nok score fra sesjon så får du disse brevene, jeg fikk brev fra FSK/HJK og MJK. Visste ikke at KJK også sendte ut dette.
    Si vis pacem, para bellum.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    0
    Tenkte det var noe sånt. De tenker nok at siden jeg skal til Madla, så kan jeg like godt prøve meg på opptaket.

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    0
    har søkt noen som kjenner til hva lønningen ligger på i førstegangstjenesten og etter at man har vervet seg?

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    0
    Gøy å se at flere skal på opptak
    Trener langohldsskyting og gåing med sekk for å kvalifisere meg som skarpskytter dersom jeg kommer gjennom, hehe.
    Lurer forresten på én ting:
    Har noen av dere andre som skal på opptak, mottatt testene i posten skal returneres med resultater? Jeg har ikke fått dette, men trodde man skulle få det.

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    0
    Søkt! Noen som vet når opptaket er?

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    0
    Opptaket er vel i Juli.
    Noen som kan forklare en ting jeg lurer på? Har nettopp fått brev fra forsvaret om at jeg skal inn i madla i uke 1, 2013, mens jeg har søkt på kjk. Får jeg eget brev fra kjk om å møte opp i år, eller må jeg vente helt til 2013 før jeg kan prøve meg?

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •