Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 77

Tråd: 40mm Granatkastere

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

40mm Granatkastere

Kjapt spørsmål i anledning et prosjekt som jeg jobber med - hva er hovedregelen for distribusjon av 40mm granatkastere (underslung grenade launcher - mer oppe på engelsk lingo) i norske geværlag? 2 per lag, slik mange andre gjør, eller er det noe annet som gjelder?

(m.a.o. ikke hva som kanskje faktisk er tilfelle i spesielle tilfeller, men mer hva som tradisjonelt og ideelt sett er planen)
    Si vis pacem, para bellum

AGR416
    Guest

Re: 40mm Granatkastere

Det reglementerte er 2 stk pr lag paa aatte mann ja.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Mottatt, takk! - Finnes det noen info for hvor mange automatiske granatkastere Norge har? Ser på milphotos og i forsvarets mediaarkiv at noen er montert på modifiserte MB'er - er dette bare Afghanistan, eller brukes de noe bredere også?

AGR416
    Guest

GMG er ikke i utstrak bruk i Norge enda, men det er paa vei. De som er i Norge brukes til opplaering. Pr naa er de kun i operativ bruk i Afghanistan, men mulig noen avdelinger har de i sin KOP i Norge og.

Hvor mange man har eller ender opp med er nok ikke info som boer ut, saa du faar nok bare gjette ;-)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Vel, kan gjette basert på styrker for øyeblikket deployert i Afghanistan, og det at jeg ikke har sett noen på IVECOer enda - m.a.o. ikke mange :P Legger meg på rundt 20-30 totalt, kanskje noen flere under leveranse.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Offisiell betegnelse (ikke på den automatiske) er GUR, Granutskytningsrør.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Den heter mer presist AG-HK416

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Har sett samme granatk... granatutskytningsrør montert på ungarske uppgraderte AK-er. Standard H&K-produkt regner jeg med.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Sorry, jeg tenkte på den til AG-3, det er den jeg har lært om på kurs i HV (og det er den HV utenom I-styrken har). Jeg har reglement for den liggende hjemme (er ikke hjemme nå), og hvis jeg husker riktig, er den der bare kalt Granutskytningsrør (GUR) der. Granutskytningsrøret til AG-3 og til HK416 er forskjellige.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Guest

Sorry, jeg tenkte på den til AG-3, det er den jeg har lært om på kurs i HV (og det er den HV utenom I-styrken har). Jeg har reglement for den liggende hjemme (er ikke hjemme nå), og hvis jeg husker riktig, er den der bare kalt Granutskytningsrør (GUR) der. Granutskytningsrøret til AG-3 og til HK416 er forskjellige.
    Det er korrekt. Den man brukte på AG'n heter forøvrig HK-79, dog på folkemunne kalt GUR.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Om jeg husker rett så kalte vi også granatutskytningsrør til AG for HK79. Stor forskjell fra denne til 416 sin ja.

Edit: Ser ut til at AGR kom meg i forkjøpet.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Er ikke GUR en betegnelse som blir brukt om både AG-HK416 og HK79?
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Siste KOP for HV jeg har jobbet med (gjeldende fra mob-termin 2003) hadde en GUR (altså HK-79) pr. objektsikringslag.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Dette er ikke verdt å tyne ut i det uendelige, men så lenge vi hadde kun en type i bruk (som fra fabrikken heter HK79) var det fornuftig å bruke et generisk navn, Granutskytingsrør, forkortet GUR. Etter at vi nå har to forskjellige i Forsvaret, en for AG3 og en for HK416, er det viktigere å være mer presis. Da jeg var på GUR-kurs i 2003 var det røret under innføring i HV og helt nytt der.

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av Haward
    Er ikke GUR en betegnelse som blir brukt om både AG-HK416 og HK79?
    Kan nok brukes om begge ja. Vi pleier stort sett å si 40.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

40mm Granatkastere

Ser at mange land ikke bruker disse i det hele tatt.

Finnene bruker fortsatt Valmet-rifla, og den har ikke GUR. De har en separat 40mm enkeltskudds launcher, men den ser ikke ut til å være mye brukt.

Frankrike bruker fortsatt granater skutt ut fra munningen av FAMAS (igjen, aner ikke hva disse heter på norsk). Jeg har sett FAMAS med en 40mm M203 på, men den ser ikke ut til å være i operasjonell bruk.

Belgia har ikke montert GUR på sine gamle FN-rifler, istedet har man anskaffet F2000 med integrert GUR for grenaderene - slår meg som en veldig tungvindt løsning med to helt forskjellige 5.56 våpen i samme lag.

Tyskerene bruker derimot samme løsning som oss, og det samme gjør andre G36-brukere samt noen få østeuropeere so har pimpa opp det gamle AK-kopiene sine.

GMG er enda sjeldnere, og brukes bare av en håndfull stater, og da stort sett for Afghanistan. Kun Tyskland og delvis britene har tatt dem bredere i bruk.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Husker ikke hvor jeg så det, men det var noe alá følgende:
    "Grenadiers are a dying race, why? I have no clue, it's an small and effective weapon".
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Automatiske granatkastere har vært i meget utstrakt bruk av USA siden Vietnamkrigen, nærmere bestemt Mk 19. Sovjetunionen/Russland har hatt i enda mer utstrakt bruk sin 30 mm automatiske granatkaster AGS-17 siden 70-tallet. De mente den var helt avgjørende i strid i Afghanistan, særlig i fjellområdene (spesielt siden den kan skyte både overgrader og undergrader og bbrukes både direkte og indirekte).

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Arn
    Frankrike bruker fortsatt granater skutt ut fra munningen av FAMAS (igjen, aner ikke hva disse heter på norsk).
    Geværgranat, det var i bruk i Norge inntil HK79 ble innkjøpt en gang i tiden. Rekylen var visstnok rimelig frisk.

Finland brukte AGS-17, men tok de ut av bruk etter ulykker -- ammoen hadde visstnok et rimelig sensitivt brannrør slik at det inntraff minst en dødsulykke hvor granaten detonerte på kort avstand fra skytteren.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Geværgranaten vi brukte i Norge hett vell Energa
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Geværgranat i Norge var et kortholds PV-våpen. Den som blev brukt het Energa, og den ble erstattet av M-72 omkring 1970. Den måtte man bruke en spesiell drivpatron til. Reklyen var visst temmelig voldsom, treffsikkerheten dårlig, effektiv rekkevidde meget kort og virkning mot panser temmelig begrenset. Moderne geværgranater har en slags kulefanger med hull gjennom slik at man skyter med ordinær ammunisjon og kula overfører passe mengde kinetisk energi til granaten før den passerer videre (opp i lufta). Dermed er det bare å putte granaten på geværmunninen og skyte (man må selvfølgelig ha eget sikte da det er krum bane). En god del land har foretrukket slike geværgranater fremfor 40 mm under løpet, men jeg tror ikke Norge har hatt slike.

Edit: her ser jeg Haward kom meg i forkjøpet.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

40mm Granatkastere

Amerikanerene er vel fortsatt de som bruker disse mest, dog med begrensninger. En kollega som er tidligere løytnant i US Army, og hadde en runde i Irak mente at de hadde begrenset nytteverdi der grunnet problemer med escalation of force og verdien av presisjon over områdeeffekt. Negligent discharge har også noe større konsekvenser med en 40mm enn en 12.7, så de kjørte nesten aldri med Mk 19 ladd, mens 12.7 var mye kjappere å få klar. Eneste grunnen han likevel hadde Mk 19 med var at han var satt opp med M1117 Guardian, som hadde dobbel mount, og derfor ikke ofret kapasitet ved å ha Mk 19 med også. Afghanistan er nok en annen story...

Visste ikke dette om AGS-17 - har kun sett den i bruk ett sted nylig, tror det var i Slovakia. Hvis dette er slikt som skjer så forklarer det vel hvorfor.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Den 40 mm automatiske granatkasteren norske styrker i Afghanistan nylig har tatt i bruk er den tyske Heckler & Koch GMG. I hvert fall flere der er meget begeistret og foretrekker å bruke den framfor 12,7 mm mitraljøse.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Dette er ikke verdt å tyne ut i det uendelige, men så lenge vi hadde kun en type i bruk (som fra fabrikken heter HK79) var det fornuftig å bruke et generisk navn, Granutskytingsrør, forkortet GUR. Etter at vi nå har to forskjellige i Forsvaret, en for AG3 og en for HK416, er det viktigere å være mer presis. Da jeg var på GUR-kurs i 2003 var det røret under innføring i HV og helt nytt der.
    HK79 var også i bruk i HV på 90 tallet. Bare for å pirke litt
    Følg på, jeg er like bak!

AGR416
    Guest

Både 40mm GMG og 12.7 er våpen som har god effekt mot fienden, da de omsettes i en eksplosjon ved anslag. Det skremmer fienden mer enn et overlydssmell av et prosjektil som bommer.

Sikker på at de du snakker om foretrekker 40'en fremfor 12.7? Sikker på at de ikke mener MG/RWS? Det er kombinasjonen av 12.7 og 40 som har blitt ansett som den beste bestykningen man kan ha der nede.

Hva gjelder 40mm så er den i utstrakt bruk blant våre allierte, deriblant en oppgradert MK19. Noen herremenn jeg jobbet med i Afgh hadde en sånn pluss litt til på kjerra.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Da må det ha vært i spesielt prioriterte avdelinger. Mitt HV-område hadde det i hvert fall ikke (fikk det ikke før vi ble nedlagt i 2005). Jeg har KOP for HV-geværtropper gjeldende fra 1997 hjemme (er ikke hjemme nå). Jeg tror ikke GUR står der, men det får jeg ikke sjekket nå i ferien.

Edit: dette var til MGhøyre

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Da må det ha vært i spesielt prioriterte avdelinger. Mitt HV-område hadde det i hvert fall ikke (fikk det ikke før vi ble nedlagt i 2005). Jeg har KOP for HV-geværtropper gjeldende fra 1997 hjemme (er ikke hjemme nå). Jeg tror ikke GUR står der, men det får jeg ikke sjekket nå i ferien.

Edit: dette var til MGhøyre
    Ja, det var i spesiellt prioriterte avdeliger. Gidder ikke å sjekke på "gutterommet" nå, men tipper vi fikk den rundt 1995. Hadde meget gode erfaring med den (på skytebane vel å merke). Bra presisjon, kjekt vpn. Opplevde forresten en gang å treffe en stein....granaten detonerte ikke på steinen, men "rikosjerte" minst 30m og detonerte der. Greit å ha i bakhode. Opplevde noen blindgjengere, men kan ikke huske det var et stort problem.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Sikker på at de du snakker om foretrekker 40'en fremfor 12.7? Sikker på at de ikke mener MG/RWS? Det er kombinasjonen av 12.7 og 40 som har blitt ansett som den beste bestykningen man kan ha der nede.
    Dette gjaldt en liten avdeling på 8 mann oppsatt på 2 IVECOer. I utgangspunktet var meningen så vidt jeg forsto at de skulle ha 12,7 på den ene og GMG på den andre. Men i realiteten opererte de nesten aldri samlet, men støttet hver sin ANA-avdeling og opererte stort sett alltid som et uavhengig 4-mannsteam på en IVECO. Dermed monterte de stort sett GMG på begge vognene. GMG hadde tilstrekkelig rekkevidde og treffiskkerhet innenfor alle hold det var aktuelt å skyte på, den potensielt større rekkevidden til 12,7 mente de at de hadde lite bruk for, da det allikevel ikke var aktuelt å skyte på så lange hold. Den krummere kulebanen til GMG var svært fin hvis de skulle beskyte mål inne i compound. Og den eksplosive virkningen av 40 mm er selvfølgelig mye større enn for 12,7 mm MP. Eneste praktiske fordel med 12,7 var nok at den kunne skyte gjennom tykkere dekninger, men til det kunne man f.eks. bruke RFK eller skyte "krumbane" med GMG slik at granatene landet bak dekningen. Det var i hvert fall noe slikt jeg ble fortalt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Blir ikke diskusjonen 40mm kontra 12,7 som å sammenligne epler og bananer? Jatakk, begge deler ville jeg sagt.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Egentlig ikke. På en IVECO kan du putte enten en 12,7 eller en GMG. Kjører man to IVECOer sammen er svaret kanskje en GMG på den ene og en 12,7 på den andre. Men fra en nær kilde var svaret klart hvis man skulle kjøre med en IVECO, da setter man på GMG og lar 12,7 ligge igjen (men en Barrett MØR er med på vogna, og også en RFK). Og etter hvert var det nok også slik at hvis man kjørte to IVECOer, satte man også da GMG på begge.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Egentlig ikke. På en IVECO kan du putte enten en 12,7 eller en GMG. Kjører man to IVECOer sammen er svaret kanskje en GMG på den ene og en 12,7 på den andre. Men fra en nær kilde var svaret klart hvis man skulle kjøre med en IVECO, da setter man på GMG og lar 12,7 ligge igjen (men en Barrett MØR er med på vogna, og også en RFK). Og etter hvert var det nok også slik at hvis man kjørte to IVECOer, satte man også da GMG på begge.
    Ok. Man skal ikke kimse av erfaringslærdom

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Når jeg tenker over det, er det jo en fordel med flat kulebane at man kan skyte raserende ild (ut til mye større avstander). Jeg må anta det ikke ble sett på som så viktig at det overgikk fordelene ved H&K GMG.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Jeg tror ikke han mente at han ikke ville ha Mk 19 i hele tatt, det var mer et spørsmål om at balansen mellom 12.7 og 40mm helte mot 12.7, og at han kanskje ville ha ett kjøretøy i kolonnen med en 40mm og resten med 12.7.

Han opererte også i hovesaklig urbane områder i utkanten av Baghdad, og der mente han at 40mm, som et områdevåpen, også var mindre egnet.

Om dere hadde fått "lov" for å si det slik, ville dere ideelt sett hatt 40mm på de fleste kjøretøyene deres i Afghanistan?

(Jeg har også et spørsmål om forbruk av 40mm granater, både for GUR og GMG i ulike scenarioer - om det ikke er noe som egner seg i et åpent forum, er det noen som kan diskutere generelt om dette via PM?)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44

Det blir feil å ha en "enten/eller" tilnærming til dette. Kun GMG har ganske åpenbare svakheter, likeså med kun 12.7 MITR. 12.7 MØR er forøvrig på ingen måte en substitutt for 12.7 MITR, men på kortere til middels hold så er det gull med presisjonsvåpen, les skarpskyttervåpen på kjøretøyene, som kan deployeres på bakken av avsittet personell, legges i ildbase eller tas med på avsittede patruljer, spesielt dersom fienden velger å engasjere fra bebyggelse/green zones, der man av hensyn til CIVCAS ikke uten videre kan gå løs med det man har av tyngre våpen og ordnance.
    12.7 MITR for å holde fienden nede mens man bruker GMGen i en, f.eks. bl.a., Z&N formasjon innenfor en tenkt boks og føkker opp alt inni der. Er fienden bak sikker dekning men uten overdekning har man også opsjoner for å ta seg av dette problemet.
    Likeså med RWS; 12.7 MITR for nedholdende, RWS for selve drepingen.
    Høres enkelt ut det over, men dette er prinsipper man kan improvisere utifra, og ikke magiske løsninger som automatisk sørger for god BDA.

Ta forøvrig å google Striker 40 - der har man noe som river.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

GUR er litt håve, faktisk litt A/S...

40mike mike holder, thumper er godtatt og ellers har man da de offisielle betegnelser nevnt over.

Sorry for sent ankommet innlegg, skyld på interwebben.

Jeg har btw montert 128 utkastere på familiebilen, noen med spræng og resten med CS. For å komme hurtigere igjennom fergekø, etc.
    I must kill all free radicals

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    GUR er litt håve, faktisk litt A/S...

40mike mike holder, thumper er godtatt og ellers har man da de offisielle betegnelser nevnt over.

Sorry for sent ankommet innlegg, skyld på interwebben.

Jeg har btw montert 128 utkastere på familiebilen, noen med spræng og resten med CS. For å komme hurtigere igjennom fergekø, etc.
    Senskader kan åpenbare seg på mange vis ja

AGR416
    Guest

GUR er IKKE et HV begrep, men et fullt ut gyldig begrep da det er det våpenet for alle praktiske formål er. Thumper er overhodet ikke et gyldig begrep, og er mer AS enn noe annet begrep som er gjengitt i denne tråden. 40 mike mike....eh, trukke det.

Det heter 40, som tross alt er kommandoen som gis til skytteren, eller 40mm når man snakker om våpenet. Så kan man da legge til GMG eller GUR, ie 40mm GUR eller 40mm GMG, for å presisere.

Jeg har også et spørsmål om forbruk av 40mm granater, både for GUR og GMG i ulike scenarioer - om det ikke er noe som egner seg i et åpent forum, er det noen som kan diskutere generelt om dette via PM?
    Kan si noen ord om dette, er ikke begrenset hva forbruket er. Mest fordi det ikke går an å gi et konkret tall. For diskusjonens skyld kan jeg presisere at hver skytter i laget har 12 granater, dvs 24 40mm pr lag. GMG har 32 granater på et lenke belte, hvor mye totalt på kjøretøy blir vanskelig å si noe om da avdelingers SOP vil variere.

Dette dreier seg først og fremst om ildledelse, som er et LF og Tr.Sjef ansvar. Troppssjef vil gi et ildoppdrag til spesifikke lag, spesifisert med en ønsket effekt -> Nedholdende Ild eller Dekningsild, og gjerne varighet i tid.

Når LF i det laget får oppdraget, må han vurdere hvordan han skal løse det internt (vanlig, hurtig eller stormild), med hvilke våpensystemer han skal bruke og evt hvor mange mann (situasjonen setter rammer for dette). I tillegg må han vurdere mål (svært farlige, farlige og mindre farlige) som skal bekjempes. Så må han prioritere mål, og si noe om hva laget skal skyte på (synlig, skjulte, sannsynlige), og hvor lenge.

Når man gir en ildordre til 40 skytteren, så skal han pr reglement skyte 3 granater. Dette for å sørge for god nok effekt. Hvis han derimot ser at første granat hadde kjempeeffekt, trenger han ikke skyte de to siste granatene i samme stilling.

I tillegg vil ROE/Ildåpningsbestemmelser gitt i en OPO, også påvirke forbruket. Det samme vil fiendens handlemåte, og vår evne til å vinne ildoverlegenheten. Jo mer kontroll vi har, desto mindre ammo bruker vi.

Så er det vanlig å tildele eierskap på ammunisjon, dvs at troppssjef kan regulere i sin ordre at han eier f.eks 70% av all ammunisjon. Da må man melde ifra når man når det nivået, sånn at tr.sjef kan vurdere om han ønsker at det laget skal fortsette eller om et annnet skal overta.

Det jeg har nevnt over er hvis vi har initiert striden ifm et forberedt/hurtig angrep eller i forsvar. Hvis det er snakk om sammenstøtsstrid, dvs at vi blir tatt under ild av fienden først så vil forbruket være høyere i den initielle fasen hvor vi prøver å tilrive oss initiativet og ildoverlegenhet, spesielt for GMG skyttere. Så vil man fortsette prosesse som jeg har forklart over. For lagførere og tr.sjef så må ildledelse være et konstant fokus. Hvis LF eller tr.sjef ligger i siktemidlene har noe gått galt.

Det er dog viktig å hele tiden tenke ilddisiplin, og vurdere om man har noen effekt der man befinner seg. Gjør man ikke det, gi en anbefaling, eller påvirk egen hverdag ved å flytte så man kan støtte.

Var det svar på spørsmålet, eller ble du mer forvirret? Hehe...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

GUR er IKKE et HV begrep lengre, men et fullt ut gyldig begrep da det er det våpenet for alle praktiske formål er. Thumper er overhodet ikke et gyldig begrep lengre, og er mer AS enn noe annet begrep som er gjengitt i denne tråden. 40 mike mike....eh, trukke det lengre.
    Du sku ha vært med i BN-90-strukturen (Bredt smiletryne)

Men den er passé, og du har kål på dagens lingo so fire away.
    I must kill all free radicals

AGR416
    Guest

@Gehenna:

I reglementene UD 6-80 Geværlaget i strid (fra 1988) og UD 6-25 40mm granatutsyktingsrør (fra 1990) så brukes begrepet granatutskytningsrør, som jo er det GUR står for. Begge disse reglementene er skrevt til BN 90 Strukturen, så vet ikke hvor du får det fra at det var et HV begrep.

Jeg har dessuten både blitt utdannet med disse reglementene, og utdannet andre med reglementene, og ALDRI hørt noe annet enn 40 eller GUR.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

@Gehenna:

I reglementene UD 6-80 Geværlaget i strid (fra 1988) og UD 6-25 40mm granatutsyktingsrør (fra 1990) så brukes begrepet granatutskytningsrør, som jo er det GUR står for. Begge disse reglementene er skrevt til BN 90 Strukturen, så vet ikke hvor du får det fra at det var et HV begrep.

Jeg har dessuten både blitt utdannet med disse reglementene, og utdannet andre med reglementene, og ALDRI hørt noe annet enn 40 eller GUR.
    Vi, som nok var de første i HV som hadde HK79 (ser jeg hadde leksjoner i denne i 93) kalte den HK79. Hva som var/er vanlig ellers aner jeg ikke. I vår avdeling pleide vi å kalle en spade en spade...(mange unødvendige forkortelser i Forsvaret by the way)

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •