Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 77 av 77

Tråd: 40mm Granatkastere

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Re: 40mm Granatkastere

Hvor mange 40mm brukes da i en mekanisert bataljon eller kompani i dag i motsetning til de tidligere rene geværkompaniene? Vi har hatt en liten diskusjon her om hvordan vi skal sette opp en modell for behov for og forbruk av granater for en typisk bataljon, og vil lage et skille mellom mekaniserte bataljoner og rene infanteriavdelinger (i den grad disse fortsatt eksisterer.)

Etter det britiske systemet kommer jeg til at en typisk infanteribataljon vil ha 72 GUR (tre kompanier, fire tropper, tre lag), mens en etter det amerikanske systemet vil ha 96 (fire kompanier, tre tropper, fire lag). I begge tilfeller teller jeg to GUR per lag.

Hvordan kommer det norske systemet ut i forhold til dette?
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Etter Brig 90-KOP (dvs. fra GUR ble innført til kanskje slutten av 90-tallet) hadde infanteribataljonen 4 geværkompanier, 1 stabskompani og 1 støttekompani. Hvert geværkompani hadde 3 geværtropper. Hver geværtropp hadde 3 geværlag, 1 støttelag (med 3 stk RFK, der to av dem på et tidspunkt ble erstattet med Eryx) og en 12,7mm mitr-gjeng. Dermed var det altså 4 x 3 x 3 geværlag i infanteribataljonen, dvs. 36 til sammen. Og etter den KOPen tror jeg hvert geværlag hadde en GUR (men nå er jeg på hytta uten tilgang på reglementshyllene hjemme). Den tidligere 1978-KOP for infanteribataljon var en del annerledes, der hadde infanteribataljonen 3 geværkompanier, 1 stabskompani og 1 støttekompani. Geværkompaniet hadde 3 geværtropper og 1 støttetropp. Støttetroppen hadde 4 RFK-lag, hvert med 2 RFK. Hver geværtropp hadde 3 geværlag og 1 mitraljøselag (med 2 7,62 mm Mitr-3). Altså 3 x 3 x 3 = 27 geværlag i infanteribataljonen. Jeg vet ikke om noen 78-oppsatte avdelinger fikk GUR, de siste mob-avdelinger med 78-struktur ble nedlagt omkring 1995.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Etter Brig 90-KOP (dvs. fra GUR ble innført til kanskje slutten av 90-tallet) hadde infanteribataljonen 4 geværkompanier, 1 stabskompani og 1 støttekompani. Hvert geværkompani hadde 3 geværtropper. Hver geværtropp hadde 3 geværlag, 1 støttelag (med 3 stk RFK, der to av dem på et tidspunkt ble erstattet med Eryx) og en 12,7mm mitr-gjeng. Dermed var det altså 4 x 3 x 3 geværlag i infanteribataljonen, dvs. 36 til sammen. Og etter den KOPen tror jeg hvert geværlag hadde en GUR (men nå er jeg på hytta uten tilgang på reglementshyllene hjemme). Den tidligere 1978-KOP for infanteribataljon var en del annerledes, der hadde infanteribataljonen 3 geværkompanier, 1 stabskompani og 1 støttekompani. Geværkompaniet hadde 3 geværtropper og 1 støttetropp. Støttetroppen hadde 4 RFK-lag, hvert med 2 RFK. Hver geværtropp hadde 3 geværlag og 1 mitraljøselag (med 2 7,62 mm Mitr-3). Altså 3 x 3 x 3 = 27 geværlag i infanteribataljonen. Jeg vet ikke om noen 78-oppsatte avdelinger fikk GUR, de siste mob-avdelinger med 78-struktur ble nedlagt omkring 1995.
    Kan bekrefte at det var 1 stk 40mm i vanlig geværlag (Brig 90) KOP
    Følg på, jeg er like bak!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

I følge KOP for Panserbataljon 1/Brig N og Panserbataljon 2/Brig N fra slutten av 90-tallet (dette reflekterer ikke nødvendigvis hvordan PBn var oppsatt som utdanningsavdeling, da mob-personell skulle tilføres ved mobilisering), hadde man foruten bataljonsstab, 2 stridvogneskadroner, hver med 17 befal og 41 menig/korp, 2 mekinf (storm)-eskadroner, hver med 33 befal og 110 menig/korp og stab- og stridstreneskadron med 70 befal og 102 menig/korp. Dette var fra like etter at CV90 var innført. Etter denne KOP har mekinf-eskadronen eskadronstab med 6 befal og 5 menig/korp og 3 mekinf-tropper, hver med 9 befal og 35 menig/korp. I dag er så vidt jeg kjenner til ingen avdelinger satt opp etter slik KOP, ingen har mer enn to mekinf/storm-tropper pr. eskadron/kompani. Men oppsetningen av CV90-basert mekinf-tropp kan neppe være særlig annerledes i dag, da en tropp med 4 stk CV90 vil ha 44 soldater totalt, da hver vogn kan frakte et vogncrew på 3 mann og 8 soldater i stridsrommet. Det må nødvendigvis addere seg til 44. En slik tropp ville ha troppsstab med 3 befal og to menig/korp (troppsjef, NK, fottroppfører, troppsass og sanitetssoldat, hvorav troppsjef og NK var VK på hver sin vogn, mens de tre øvrige ville sitte i stridsrom), 4 vogncrew (2 med 2 menig/korp, skytter og VF, dette er til vognene med TRSJ og NK som VK, og to med 1 befal og 2 menig/korp, disse to øvrige vognene har egen VK) og 4 fotlag (hvorav 1 var på 6 mann [1 befal og 5 menig/korp], 1 på 7 mann [1 befal, 6 menig/korp] og 2 lag på 8 mann [1 befal, 7 menig/korp]; lagene på henholdvis 6 og 7 mann var slik for å få plass til fottroppfører, troppsass og sanitetssoldat i stridsrom). Men det er altså i troppen 4 fotlag, i eskadronen i henhold til KOP 3 x 4 = 12 fotlag og i bataljonen 2 x 12 = 24 fotlag. Hvis hvert av disse har 2 stk GUR, blir det altså 48 GUR i bataljonen.

Merk at dette er en "teoretisk" KOP fra ca 2000 fra da det eksisterte en mob-hær og det var en vesentlig forskjell på krigsoppsetting og fredsoppsetting (med (U) etter navnet på de stående" avdelinger i fred). Den gjelder ikke for dagens to eksisterende CV-90 baserte "panserbataljoner" (TMBN og PBn), deres oppsetting i dag er nok gradert og bør ikke beskrives i for stor detalj.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Guest

Arn, som sagt så er nøyaktig antall av materiell ikke info som bør ut.

Min anbefaling er at du tar utgangspunkt i et generisk oppsett, og ikke hva som foreligger idag.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6

Hvor vanskelig er det å treffe sikkert, eller hva slags treffsikkerhet kan man forvente, med et slikt 40mm GUR? Hvordan er virkningen på forskjellige mål? Er det slik at man stort sett bruker GUR mot stillinger og ikke mot pansrett/lett pansrett mål?

mvh
    mobilix

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av mobilix
    Hvor vanskelig er det å treffe sikkert, eller hva slags treffsikkerhet kan man forvente, med et slikt 40mm GUR? Hvordan er virkningen på forskjellige mål? Er det slik at man stort sett bruker GUR mot stillinger og ikke mot pansrett/lett pansrett mål?

mvh
    mobilix
    Nå har ikke jeg skutt så mye med 40, men vil påstå at treffsikkerheten avgjøres i stor grad av evnen til presis avstandsbedømmelse. Å f.eks. ha målt opp avstander til grunnpunkter på forhånd er nok en stor fordel.

AGR416
    Guest

Våpenet i seg selv er rimelig presist, men det er som Claw nevner avgjørende at man vurderer avstanden riktig. Samtidig må skytteren sikte korrekt. Som med alle våpen er det best å skyte lavt, for å enklere korrigere siktepunkt for neste granat/skudd.

I tillegg er det et tungt avtrekk, ca 6kg, så lett å flytte på våpenet under skyting.

Effekten vil variere utifra dekning, hardt/mykt lende, vegetasjon osv. Granaten har en dødelig radius på 5 meter, men kan ha effekt på ut til 15 meter avhengig av forhold som nevnt over. Snø og annet blødt underlagt vil redusere effekten.

Man bruker våpenet mot stillinger, personell og upansrede kjøretøy. Er nok ikke så effektiv mot pansrede mål.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Kan forresten nevne at blå-40-tomhylser er som lagd for å være telysholdere
    Og skarp-40-tomhylser skal visstnok være perfekte shotglass. Får nok med en fin kruttaroma.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Arn
    Hvor mange 40mm brukes da i en mekanisert bataljon eller kompani i dag i motsetning til de tidligere rene geværkompaniene? Vi har hatt en liten diskusjon her om hvordan vi skal sette opp en modell for behov for og forbruk av granater for en typisk bataljon, og vil lage et skille mellom mekaniserte bataljoner og rene infanteriavdelinger (i den grad disse fortsatt eksisterer.)

Etter det britiske systemet kommer jeg til at en typisk infanteribataljon vil ha 72 GUR (tre kompanier, fire tropper, tre lag), mens en etter det amerikanske systemet vil ha 96 (fire kompanier, tre tropper, fire lag). I begge tilfeller teller jeg to GUR per lag.

Hvordan kommer det norske systemet ut i forhold til dette?
    En liten "joker-nord" her vil være at de fleste bataljoner vil også ha en jeger/oppklaringstropp. De har som oftest også 40mm GUR.
    Så det er ikke bare gevær/mek-troppene som har dette våpenet.

Forøvrig er fomp også en helt OK benevnelse på 40mm Gur

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av InfForever
    Forøvrig er fomp også en helt OK benevnelse på 40mm Gur
    Passer vedlig bra med lyden, ja (selv om jeg bare har skutt gjennom skytetabellene en gang på kurs på Dombås i 2003).

AGR416
    Guest

Jeg har opplevd at fomp har blitt brukt, men jeg sørger ihvertfall for å korrigere soldatene som bruker det ordet, til å si 40.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    For diskusjonens skyld kan jeg presisere at hver skytter i laget har 12 granater, dvs 24 40mm pr lag.
    Q: Hvordan oppbevares disse vanligvis? Samtlige granater i 2.linje? Eget belte med 12stk 40mm-lommer? Kan hende det er en forskjell på hva som gjøres i Norge og IntOps (hvis GUR er i utstrakt bruk i IntOps).

Og: Hvor mye skal til for å utløse eksplosjonen til granaten? Hvordan vil den reagere ved treff i f.eks. flettverksgjerder, hønsenetting, veldig dyp løssnø, tett buskass, og vann?

AGR416
    Guest

Pr nå så har man ingen dedikerte lommer til 40, men det er fullt mulig å frakte de meg seg i bandolæret de kommer i. Hvis ikke kan man bruke andre lommer.

Jeg kjøpte inn 10 stk TT 40mm bandolærer til mitt team i Afgh, som hadde plass til 12 stk granater. Jeg mener det er den lureste løsningen, i tilfelle skytteren dør så slipper man å lete igjennom alle lommene hans for å finne granater, er bare å klipse av bandolæret.

Når det gjelder hvordan omsettingsprosenten er i forskjellige typer mål så har jeg ikke peiling. Eneste er at den trenger en viss grad av hardhet, så snø, myr og vann kan gjøre at den ikke omsettes.

Det er derfor man etterhvert fikk inn selvdestrueringsmekanisme i granaten, som utløses etter åtte sekunder. De tidligere granatene krevde for mye ift blindgjengerfelt, samt at det var vanskelig å finne igjen blindgjengerne under rydding av skytefelt osv.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44

Sitat Opprinnelig skrevet av Claw
    Q: Hvordan oppbevares disse vanligvis? Samtlige granater i 2.linje? Eget belte med 12stk 40mm-lommer? Kan hende det er en forskjell på hva som gjøres i Norge og IntOps (hvis GUR er i utstrakt bruk i IntOps).

Og: Hvor mye skal til for å utløse eksplosjonen til granaten? Hvordan vil den reagere ved treff i f.eks. flettverksgjerder, hønsenetting, veldig dyp løssnø, tett buskass, og vann?
    1: Stort sett utenlands ihvertfall er det bandolær slengt over skulderen eller båret som belte som gjelder. Denne, samt selve 40'en (dersom man velger å ikke ha denne fast på våpenet men heller bruke den standalone med medfølgende kolbe), er plassert på en slik måte at det er fort gjort å bare nøkke den med seg av bilen når den trengs. For lengre fotoperasjoner eller for andre tider/aktiviteter der man vil kunne trenge 40 så gjør man det selvsagt litt mindre ad-hoc enn å basere seg på å bare ha skiten liggende på bilene som default.
    Standard bandolæret som granatene er plassert nedi i 40-kassene er godt nok for transport og bruk av granater på operasjoner, og ellers så finnes det selvsagt utallige løsninger man får kjøpt rundtomkring.
    Er man pengenøden eller i DIY-humøret er en god løsning å ta en standard belte-bred'ish jekkestropp, fjerne endene på denne og så stripse (med grov strips, eventuelt feste disse på en annen holdbar måte) - med to strips høyt og lavt - på disse 40-hylsene som hører med nevnte standard bandolær på denne. På endene her monterer man standard male/female klips på en eller annen måte. Gjør man dette riktig får man et 40-belte som jeg tør påstå tåler like mye juling og er av like god kvalitet som greier man får kjøpt, samt er en del mer avstivet og har en høyere kapasitet enn standardbandolæret.

2: Som AGR nevner så vil granaten slite når den treffer løs skitt. Dette har sammenheng med at brannrøret i disse granatene er av den mer innfløkte og avanserte typen man finner i vestlig NATO-ammunisjon - noe som i utgangspunktet er til for å sørge for en høyest mulig grad av sikkerhet for brukeren/skytteren, som gjerne, i kraft av sin stilling, har behandlet ammunisjonen ganske så røft før han putter granat i rør og trykker på avtrekkeren. Tradeoffen er da at det skal så mye som det skal til i andre enden for at granaten skal gå av, noe man til en viss grad har overkommet med nevnte selvdestruerings-funksjon, men som heller ikke alltid slår inn som den skal.
    Husker desverre ikke skiten skjematisk i hodet mitt, men i cutouts og blekker jeg har vært igjennom så er det en riktig Rube Goldberg-sak inni der... ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Den selvdestrueringsmekanismen - den trer vel først inn etter armering etter ca 8 meter eller så?
    Eller vil jo armeringsforsinkelsen for å unngå for store konsekvenser av vådeskudd være lite vits i.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Jeg fant da reglementet (fra 1990) for "40 mm granatutskytningsrør for AG 3", som er den offisielle betegnelsen. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på denne og den for HK416 (jeg regner med at det er samme ammunisjon). Det står ikke så mye om brannrør etc., henvises stort sett til Teknisk håndbok for våpenet. Det er to forskjellige sikrings/armeringmekanismer, en som er basert på treghet og en på rotasjon, og begge må virke for å armere granaten, noe den blir etter ca. 12 meter. selvdestruksjon etter 8 sekunder, men jeg regner med granaten først må være armert (hvis ikke er den jo ikke farlig).

Ellers, det jeg husker fra min korte opplæring i denne saken på kurs på Dombås for 8 år siden (eneste gang jeg har skutt med den, skjøt tabell 1-4, dvs. bare med øvingsgranat) var at, spesielt på korte hold, var det viktig å huske at granaten skal treffe bakken, dvs. sikte lavt. Granatbanen er temmelig flat ut til 100 m, og det er lett å sikte mot folk i kroppshøyde, noe som gjør at granaten treffer bakken kanskje 20-50 meter bak målet og har ingen virkning.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Den selvdestrueringsmekanismen - den trer vel først inn etter armering etter ca 8 meter eller så?
    Eller vil jo armeringsforsinkelsen for å unngå for store konsekvenser av vådeskudd være lite vits i.
    Går ut ifra det. Men det har nok AGR416 svar på
    Fant ikke ammo detaljene.

Skille
    Det jeg husker fra min tid sammen med 40mm GRU (HK79) var at det var et utrolig treffsikkert våpen. Men som AGR416 skriver, så må man bli vant til avtrekk etc. og ha kontroll på avstanden til målet. (ting må øves)
    Hva er erfaringene med dette våpenet/tilsvarende våpen (håndholdt) i Afganistan? Hadde vært intresangt å hørt...
    Følg på, jeg er like bak!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44

Sant, og det er flere (gjenlevende) folk i Norge som kan takke rotasjonsarmeringen og nettopp dette insane innviklede brannrøret på 40-prosjektilet for at dem er i live idag.
    To særs uheldige eksempler jeg kommer på som har skjedd tidligere er bl.a. """speccerne""" (med tredobbel anførselstegn rundt speccere her nå) på en viss posisjon i Kosovo i en viss kontingent for en del år siden som var så operative der dem holdt til at dem gikk med granat i rør på perimeterpatruljer med HK79 og endte med å klaske et vådeskudd med 40 i Hescoen på 9-10m avstand - uansett akkurat på fetthåret innenfor armeringsavstanden slik at skiten stod fast i veggen framfor å detonere.
    En annen stygg sak var noen luringer i Kabul i sin tid som klarte å skyte vådeskudd med 40mm ned igjennom gulvet inni en panserpadde MB290 (var det vel IIRC) - også med HK79. Ikke spør hvordan, jeg skjønner ikke at det er mulig...

Man kan vel gjerne enes om at dagens 40 i sin utforming og bruk er en del sikrere enn HK79, som hadde et lett avtrekk på et ugunstig sted, der man måtte manuelt spenne tennstempelet før avfyring og med en keitete sikringsfunksjon. Dagens 40 har et ordentlig pistolgrep med dertilhørende avfyring, et tyngre avtrekk, et tennstempel som ikke spennes før en fysisk tar avtrekket og en sikringsfløy som er god, synlig og logisk.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Men er det ikke lov / SOP å ikke forflytte seg med ladd 40? Stusset litt på dette da jeg fikk innføring i våpenet, vil tro det er MYE lettere å skyte vådeskudd med rifla enn med 40en. Men det er kanskje rett og slett for å være helt sikker når murphy slår inn? Er jo gjerne litt større konsekvenser av å plaffe vekk en 40 på feil tidspunkt (f.eks. inni et rom) enn 5.56. Er ihvertfall en sinnsyk rikosjett på blå 40.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2009
    Pondusfaktor
    5

Like smart som å løpe rundt med håndgranater med løse ringer dinglende utenpå vesten. Ser fett ut på film da.

AGR416
    Guest

Med AG-HK416 er det tillatt å flytte med granat i. Hvem som får lov avhenger av hvordan man tolker UD 2-1.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Drakenskjold
    Like smart som å løpe rundt med håndgranater med løse ringer dinglende utenpå vesten. Ser fett ut på film da.
    Det blir nok ikke det samme nei..

--

AGR: ækæi

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    0

Det gjelder derimot ikke med våpenet som Stand-alone..

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av vernepliktig
    Som i at om jeg har en 40 på min 416, så kan jeg ha den ladd og flytte, men om jeg har den som standalone, kan jeg ikke ha den ladd og flytte?

Fordi det høres helt halsbrekkende dumt ut.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av essal
    Som i at om jeg har en 40 på min 416, så kan jeg ha den ladd og flytte, men om jeg har den som standalone, kan jeg ikke ha den ladd og flytte?

Enig i at den er noe teit ja. Men, tanken bak er kanskje(synsing, ikke fasit) at man i større grad har kontroll over røret, hvor det peker etc., festet på våpen enn hva man har dersom det "dingler" langs siden til skytter.
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

AGR416
    Guest

Det er pga det Hkmd skisserer, en 40mm dinglende rundt på ryggen som er ladd og sikret er ikke helt uten utfordringer.

UD 2-1 er ganske klar på det.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6

Ok, den er jo ganske grei, men gjelder det også hvis man bærer den i hendene, klar til skudd?
    Satis Bona :-p

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av Pb-82
    Ok, den er jo ganske grei, men gjelder det også hvis man bærer den i hendene, klar til skudd?
    Det er ikke noe problem.

"Når våpen ikke er montert på HK416 eller ikke nyttes som primærvåpen, skal lading foregå i stilling"

Basert på det så er forbud mot ladd og sikret kun knyttet til transport av våpenet på rygg etc. I bærestilling/anleggsstilling er ikke dette noe issue.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Nei, det er selvsagt ikke tillatt å lade våpenet hvis du skal bruke det.

Bare måtte.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Så basically, et våpen skal ikke være ladd under adm. transport.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    106

40mm Granatkastere

Ref Sofakriger:

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte. Ironi kan uttrykkes både i skrift og i tale, og kan oppleves som en uskyldig spøk, men også som spottende hån.

Ironi er en form for uttrykk hvor en underforstått mening er skjult eller motsier uttrykkets bokstavelige mening. Ironi forutsetter at mottakeren forstår at tingene ikke er hva de sies at de er eller hva de synes å være. Ironi er en form for innforstått manglende forbindelse mellom de faktiske ordene og den underliggende mening.

Selve ordet ironi kommer fra gresk ???????? (eironeia), som betyr «forstillelse» eller «hyklerisk uvitenhet» (en teknikk som ofte ble benyttet av den greske filosofen Sokrates, se nedenfor), fra ????? (eiron), «den som spør later som han er naiv». ?????? er også et radikalt verb av det greske «å snakke»; verbet ?????? (eirein) selv kommer sannsynligvis fra det indo-europeiske roten *wer- i betydningen «å si».
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

AGR416
    Guest

Så basically, et våpen skal ikke være ladd under adm. transport.
    Nei. For å spikke flis, adm transport betyr at våpen er oppbevart i transportkasser, gjerne på kjøretøy.

Hvis du går patrulje med 40mm montert på HK416 -> ladd
    Hvis du går patrulje med 40mm på rygg, ikke montert på HK416 -> ikke ladd
    Hvis du forflytter deg taktisk med 40mm som selvstendig våpen, i bærestilling -> ladd
    Hvis du har 40mm montert på HK416, og du slenger denne på ryggen -> ikke ladd

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6

Nei, det er selvsagt ikke tillatt å lade våpenet hvis du skal bruke det.

Bare måtte.
    :-P
    Hadde nesten ikke blitt overrasket.
    Satis Bona :-p

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    106
    Interessant og god artikkel i Forposten, side 32-34, "40mm GUR - Det mest undervurderte og neglisjerte våpensystemet vi har?"

http://hogskolene.forsvaret.no/93E46...ave[1].pdf
    Sist endret av Rittmester; 30-07-14 kl 11:14

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ja til dedikerte 40 skyttere!
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    106
    Linken over så ikke ut til å fungere.
    Gå inn på linken under og velg Forposten 2 2014.

http://hogskolene.forsvaret.no/krigs...r/default.aspx

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •