milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910
Viser resultatene 361 til 391 av 391
    OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    127 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Jeg er i prinsippet helt enig med ham i at ABB bør få kjenne på hva han har gjort så lenge han soner straffen.
    Hvordan skal man gjøre det i praksis?

Et rettssystem som slipper ut den slags forbrytere i live er i mine øyne et ufullstendig strafferettssystem.
    Hvis han skal slippe ut så må det være fordi han genuint angrer på det han har gjort. Det vil si, det vil være et minstekrav.

Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    Mindre enn 1 år pr drapsoffer er kanskje mer enn en skrape i lakken, men det er ikke all verden heller.
    Du kan ikke telle antall offer. Man får jo ikke en dom per offer, men han har fått lovens strengeste straff. Mener du at noen som sitter inne på forvaring i 21 år for ett enkeltdrap ikke bare har en skrape i lakken, men Breivik har det?

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Skal vi følge Kristin Halvorsen sin tankegang fullt om at ABB aldri kommer til å slippe ut, og at han derfor heller ikke skal få lov til å studere, er ikke det det samme som å si at fra et samfunnsøkonomisk perspektiv burde ABB vært avliva?
    Nei, på ingen måte. Retten til liv ligger himmelhøyt over retten til å studere. Du prøver deg på et slags slippery slope-argument som ikke holder vann. Det blir rett og slett for dumt. Og når man leser du neste du kommer med faller brikkene på plass:

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Når mine forrige ord er sagt, jeg er fortsatt ikke overbevist om at han gjorde dette aleine. Finnes det rom for å stille seg selv spørsmålet om ABB er et utvalgt "offer" for andre ekstremister?
    Han gjorde det alene. Ingenting tyder på noe annet. Nå er du virkelig ute på vidda.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    57 innlegg
    Sitert
    415 innlegg
    Jeg tror retten har gjort det rette og at kriminalomsorgen gjør det rette. Det er fagfolk som gjør vurderingen av Brevik og jeg håper de gjør en god jobb. Selv hater jeg Brevik for det han gjorde og ønsker han alt ondt, men rett skal være rett så han burde behandles etter intensjonen til vårt rettsvesen og ikke bli et billig poeng i en valgkamp.

Hadde det vært noen av mine barn som var på utøya så ja jeg vet ikke, men den smerten og sorgen som Brevik har skapt med å drepe uskyldige barn er enorm, for de som mistet noen er tapet uerstattelige. Jeg tror ikke han får noe frihet på mange år, men det viktigste er at det aldri skjer igjen.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    588 innlegg
    Sitert
    2559 innlegg
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    362 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    God og illustrerende sak som belyser forskjellen mellom offisielle og reelle begrunnelser. Inne på mye av det samme som Eskeland.
    Beidh a lá leo

OR-4 Korporal (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    Kom til å tenke på denne gamle russiske anekdoten etter å ha lest artikkelen:

Det stolte sovjetiske statstoget kjører over den uendelige, oppdyrkede steppen. Ombord sitter Stalin, Krutsjov, Bresjnev og Gorbatsjov. Plutselig stopper toget midt i tidens kornåker.
    Skyt lokomotivføreren! roper Stalin øyeblikkelig. Nei, hyler Krutsjov, vilt gestikulerende med både sko og armer: Rehabiliter lokomotivføreren!
    Ta det med ro kamerater sier Bresjnev, la oss holde hverandre i armene og gynge fra side til side, da kan vi late som om toget går.
    Dere tar alle feil mine venner deklarer Gorbatsjov ivrig. Utviklingen er slik at vi alle må gå av toget og rope i kor, toget går ikke, toget går ikke, toget går ikke…

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    362 innlegg
    http://www.dagbladet.no/2014/02/14/n...ivik/31826349/

Det er altså for tortur å regne når ABB blir avspist med en Playstation 2, istedet for å få en Playstation 3. Og han kommer (helt sikkert) til å sultestreike hvis dette ikke bedrer seg.
    Beidh a lá leo

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    989 innlegg
    Ignorer ham ihjel.
    Odd objects attract fire. You are odd.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    588 innlegg
    Sitert
    2559 innlegg
    Gi ham en Commodore.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    158 innlegg
    Gi ham en Commodore.

Ikke f... En Commodore hadde vært en større seier enn en PS3! Da skulle han heller fått fjernet sin PS2 pga umoden oppførsel, evt: "Beklager, men pga kostnadene etter 22/7 så har vi ikke råd til nyere konsoller... Som man sprenger og myrdet, reder man..."
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    314 innlegg
    Gi mannen ein kortstokk.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Inb4 moralisme og "vi må heve oss høyere enn slike kommentarer som dette"-kommentarer.
    Elite Som En Trensoldat

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    200 innlegg
    Sitert
    1507 innlegg
    Slapp av, human rights service kommer sikkert til hjelp for han.
    Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Sånn for ordens skyld, så må dette pengesluket og dårlige unnskyldningen av et menneske her gjerne sulte seg selv til døde dersom han mener han har det så stusselig i fengsel. Men på den annen side, så håper jeg at dersom han gjør alvor av å slutte å spise, at han blir tvangsforet med sonde for å holde ham i live, og at dem ellers gjør det så absolutt stusselig som over hodet mulig for ham på cellen, slik at han kan bruke hvert eneste sekund av hver eneste dag og år framover i livet sitt til å tenke over hva han har gjort og hvorfor han nå er hvor han er, og har det slik han har det.

Jeg ønsker Breivik ingenting annet enn tunge stunder, motgang og mye sur vind i ansiktet sitt. Jeg rett fryder meg over at han holder på å kjede vettet av seg i fengsel om dagen.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    362 innlegg
    Det å faktisk fullføre en sultestreik krever baller det vesenet der rett og slett ikke har. Vi snakker om en mann som hevdet å være forberedt på tortur, men som nå klager over dårlig tilgang til konsollspill. På hardhetsskalaen når han ikke de gutta som faktisk gjennomfører sultestreiker til tåneglene en gang. Her er det bare å calle bløffen, la ham starte sultestreiken, for så å sprekke så det synger etter et par dager.
    Beidh a lá leo

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    588 innlegg
    Sitert
    2559 innlegg
    Enig med Bestefar, men la ham for all del få begynne på den sultestreiken sin. Skulle han mot all formodning ha baller til å fullføre, så — synd, trist, leit. Sparer om ikke annet norske skattebetalere for noen millioner i årlige utgifter.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    La han sulte seg ihjel hvis det er det han ønsker, men som det er sagt tidligere, tror ikke han har baller nok til å gjennomføre det.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    http://www.dagbladet.no/2014/02/14/n...ivik/31826349/

Det er altså for tortur å regne når ABB blir avspist med en Playstation 2, istedet for å få en Playstation 3. Og han kommer (helt sikkert) til å sultestreike hvis dette ikke bedrer seg.
    Ja, dette var leit.

Pennen hans er også dårlig. Med den får han skrevet kun 10-15 ord per minutt, og for en mann med dårlig tid og mye fornuftig å formidle, er det forståelig at dette blir veldig vanskelig. Tortur blir nesten et for mildt uttrykk i denne sammenhengen.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Problemet hans er vel at han ikke har så mye å si selv, enklere å klippe og lime med pc enn med pen...

Etter å ha lest avhørene av han så har han ikke mye fornuftig på hjertet det er helt klart.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Helt enig, isak.

Men jeg tviler ikke på at han får "kravene" sine innfridd etter hvert.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Vi får bare håpe at han går lei av torturen, kanskje han velger å forlate denne jammerdalen, ingenting hadde vel vært bedre enn det. Så slipper vi se trynet hans i media ved jevne mellomrom.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    989 innlegg

Sv: Anders Behring Breivik

Om rettssaken som omhandler soningsforholdene hans:

http://www.aftenposten.no/meninger/k...e-8376274.html

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    588 innlegg
    Sitert
    2559 innlegg

Denne uken har terroristen igjen fått tilfredsstilt sitt narsisisstiske behov for å være i rampelyset.

En av sikkerhetsvaktene i regjeringskvartalet uttaler seg:
    http://www.nrk.no/video/PS*257704

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Denne uken har terroristen igjen fått tilfredsstilt sitt narsisisstiske behov for å være i rampelyset.

En av sikkerhetsvaktene i regjeringskvartalet uttaler seg:
    http://www.nrk.no/video/PS*257704
    Linken fungerer ikke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    588 innlegg
    Sitert
    2559 innlegg

Breivik tapte saken i lagmannsretten: https://www.nrk.no/norge/borgarting-...udd-1.13401871

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    200 innlegg
    Sitert
    1507 innlegg

Jeg finner det forsatt svært ironisk at en mann som ville gå i fengsel for sin sak, klager over at det er for hardt i fengsel.

Det burde han jo kanskje ha tenkt på tidligere...
    Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    234 innlegg
    Sitert
    322 innlegg

Breivik er den der brøkebøtten som pleide å sitte bakerst i klassen og vippe på stolen, mens han blåste opprevne papirbiter ut gjennom den knyttede hånden sin og ulte, hostet høylytt og drog bråkestolen rundt på gulvet kun med hensikt å forstyrre / få oppmerksomhet rundt seg selv. Beste man gjør er å ignorere idioten - noe jeg forøvrig mener media burde bli flinkere til.

Sagt dette, så er jeg revet mellom to syn på dette; På den ene siden, jo fortere han får seg et litt mer lax sikkerhetsregime slik at han kan tas av dage av en medfange, slik som denne nylige drepte overgrepsdømte det stod om i avisen, jo bedre. Millioner av skattekroner spart på å ikke måtte sikre og brødfø slikt et daukjøtt igjennom en mannsalder. Men på den annen side, så mener jeg Breivik ikke fortjener noe annet enn 40-50 veldig, veldig, veldig lange og stusselige år inntil han avgår med døden som en gammel mann mett av dager [bak murene]. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg hva som hadde vært best...
    Elite Som En Trensoldat

27. Liker jaffar likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    989 innlegg

Ser for meg han kan få martyrstatus i enkelte miljøer, om han blir drept i fengsel.

Forøvrig enig i at han bør ignoreres ihjel.

Sent fra min E5603 via Tapatalk

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    62 innlegg
    Sitert
    321 innlegg

Jeg undrer meg over om: Kan ABB ha vært støttet av bakmennene/apparatet fra terrorgruppa nå kjent som IS?

Jeg ser flere likheter og den viktigste - fyre opp under "oss! mot dem!" ved å; ramme flest mulig uskyldige, massiv omtale i massemedia, spre frykt/fordommer og samtidig fremstå som en "hellig kriger" mot slutten av historien.

Videoen hans minner mye om de jeg har sett fra IS (om en ser bort fra det direkte budskapet), den er helproff mhp design, layout og musikk, budskapet kommer fram på en saklig og pent fremstilt måte (sett bort fra selve budskapet) frem til bildene av han som "tempelkriger" mot slutten, som bare fremstår som latterlige.

IS var/er jo kjent for å bidra med både penger og kunnskap til dem som sier seg villige, og ABB kunne jo like gjerne havnet som fremmedkriger ref. liknende nut-cases som Profetens Uhma fikk sendt nedover.

Ønsker ikke å starte noen nye konspirasjonsteorier, dette er bare tanker som har slått meg jo lenger unna 22. juli vi kommer og sett i lys av hva IS har stelt i stand etter det.

Er det noen på forumet som kjenner til om feks. linken mellom ABB og IS har vært etterforsket?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    79 innlegg

Neppe. Anders Behring Breivik (eller Fjotolf Hansen som han heter nå) så på islamister (og sikkert også generelt muslimer) som fienden.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    364 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Neppe. Anders Behring Breivik (eller Fjotolf Hansen som han heter nå) så på islamister (og sikkert også generelt muslimer) som fienden.
    Sånn bare fordi jeg har ferie og ser underholdningen i en "god" konspirasjonsteori: Det utelukker jo ikke at de kan ha sett på hverandre som nyttige idioter.. The end justifies the mean osv
    Aldri mer 13

32. Liker leserbrukernavn likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    187 innlegg
    Sitert
    370 innlegg

ISIS begynte vel ikke med internasjonal terrorisme før sånn rundt 2014, mener jeg. Al-quaeda var imidlertid blitt et franchiseforetak i 2011. "Begå terrorhandlinger i vårt navn og vi er med deg i ånden". AQ nådde bl.a ut til potensielle tilhengere via et eget, ganske vellaget tidsskrift med propaganda og tips og triks for terrorister. Boston-terroristene fulgte oppskriften i et av numrene med ganske ødeleggende resultat. ISIS kom med sitt tilsvarende tidsskrift (på 9 forskjellige sprog) i 2016. Men bomben til barnemorderen var ikke basert på noen oppskrift fra noen av disse terrororganisasjonene. Hvis man klarer å lide seg i gjennom "manifestet" hans, så ser man også at planleggingen hans ikke er basert på noen islamistisk 5 punktsordre. Den kanskje viktigste terroristhåndboken der ute er bind 5 i "Leksikon for afghansk Jihad" - efterretnings- og sikkerhetstjeneste (bind 3 i andre utgaven) - en meget interessant håndbok på rundt 1000 sider som kan stå alene som terrorhåndbok. Disse bøkene skal ha vært skrevet av Ali Mohamed, som arbeidet for de amerikanske spesialstyrkene ved Fort Bragg på 80-tallet. Han rappet med seg det han kunne av håndbøker og leksjoner og brukte disse som grunnlag for leksikonet. Andre håndbøker man har kommet over i Afghanistan og Irak er også sterkt influerte av amerikansk doktrine. Barnemorderen var ikke på noen måte influert av noen form for militær doktrine som islamske terrorister ville ha vært. Han er kun en taper som hadde "flaks".
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

34. Liker M72, Voodoo, Kdo_Under, Lille Arne, hvlt likte dette
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 090949A May 11,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •