Støtt Milforum på Vipps #587 879

Forsvarets medalje for edel dåd for hendelse i NORBATT I

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    Trådstarter
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)


    Sponsor
    Veteran
    • 2006
    • 22442

    Forsvarets medalje for edel dåd for hendelse i NORBATT I

    Trettitre år i etterkant er det nå vedtatt at et antall (jeg vet ikke antallet i øyeblikket, minst en) soldater fra NORBATT I skal tildeles Forsvarets medalje for edel dåd for en hendelse 6. juli 1978. Forsvarets medalje for edel dåd ble opprettet i 1982, spesielt fordi man fant en stor mangel i ik...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator
  • Sofakriger
    OR-7 Stabssersjant


    Sponsor
    Veteran

    • 2005
    • 24427

    #2
    Re: Forsvarets medalje for edel dåd for hendelse i NORBATT I

    Flotte greier!!

    Men det må jo være mange hendelser opp gjennom UNIFIL historien som er dårlig dokumentert - og det er utfordrerende å finne ut hvem som faktisk deltok. Så at alt som er verd oppmerksomhet kommer opp skal vi nok ikke for...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • hvlt
      Trådstarter
      OF-2 Kaptein
      Planoff. (S-5)


      Sponsor
      Veteran
      • 2006
      • 22442

      #3
      Re: Forsvarets medalje for edel dåd for hendelse i NORBATT I

      Da har jeg fått litt mer informasjon: H.M. Kongen tildeler to personer Forsvarets medalje for edel dåd for deres opptreden under trefning 6. juli 1978. Medaljene vil bli delt ut til dem av Forsvarssjefen under en seremoni på Akershus på...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
      Moderator

      Kommentér

      • UN-Veteran78
        Veteran
        RESERVIST
        • 2012
        • 3

        #4
        Opprinnelig skrevet av hvlt
        Da har jeg fått litt mer informasjon: H.M. Kongen tildeler to personer Forsvarets medalje for edel dåd for deres opptreden under trefning 6. juli 1978. Medaljene vil bli delt ut til dem av Forsvarssjefen under en seremoni på Akershus på FN-dagen 24. oktober. Den ene var 20 år gam...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • hvlt
          Trådstarter
          OF-2 Kaptein
          Planoff. (S-5)


          Sponsor
          Veteran
          • 2006
          • 22442

          #5
          Jeg hadde feil informasjon, det var Forsvarets innsatsmedalje de fikk. De fikk den først i går og ikke i fjor som først planlagt. Olav Eggum og Per Morten Bjørnstad....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
          Moderator

          Kommentér

          • hvlt
            Trådstarter
            OF-2 Kaptein
            Planoff. (S-5)


            Sponsor
            Veteran
            • 2006
            • 22442

            #6
            Som sagt, det var to feil ved informasjonen jeg postet her i juli i fjor: 1) Det var Forsvarets innsatsmedalje og ikke Forsvarets medelje for edel dåd som ble utdelt på grunnlag av hendelsene 6. juli 1978, og 2) man ventet til 1. juni 2012 med selve medaljeoverrekkelsen, den skjedde ikke på FN-dagen...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
            Moderator

            Kommentér

            • MMB

              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2005
              • 5777

              #7
              Opprinnelig skrevet av hvlt
              En annen sak er at da Forsvarets medalje for sårede i strid ble opprettet for et par år siden, var det uten tilbakevirkende kraft. De tre i NORBATT I som ble såret i direkte stridshandlinger (Ole Eriksen, Kristoffer Hole og Svein Johansen) har aldri fått noen norsk medalje. Derim...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Elite Som En Trensoldat

              Kommentér

              • hvlt
                Trådstarter
                OF-2 Kaptein
                Planoff. (S-5)


                Sponsor
                Veteran
                • 2006
                • 22442

                #8
                Statuttene for Forsvarets medalje for sårede i strid:
                Para. 7: Medaljen iverksettes 1. januar 2004 og har ikke tilbakevirkende kraft.
                Så vidt jeg har hørt finnes det knapt noen dokumentasjon om de som ble såret i strid i f.eks. Libanon i tidlige kontingenter. Jeg prøvde en gang å lag...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                • MMB

                  Veteran
                  RESERVEBEFAL
                  • 2005
                  • 5777

                  #9
                  Da skal jeg isåfall svelge mine ord om at den saken jeg nevnte ble tildelt tilbakevirkende, jeg hadde det for meg at medaljen kom mot slutten av 2005/starten av 2006. Men ellers står jeg ved lag for det jeg har sagt.
                  Og forøvrig, så er jeg enig i at de tre tilfellene du nevner helt klart er innafor ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Elite Som En Trensoldat

                  Kommentér

                  • UN-Veteran78
                    Veteran
                    RESERVIST
                    • 2012
                    • 3

                    #10
                    Hei
                    det er riktig det som er skrevet her i forbindelse med tildeling av Forsvarets innsatsmedalje til Olav og meg. Riktignok har jeg jobbet frem flere saker for innstilling til medaljerådet, deriblant flere som har blitt såret i tjeneste, hvor disse desverre ble avslått. Sammen med Vigar Aabrek gjor...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • UN-Veteran78
                      Veteran
                      RESERVIST
                      • 2012
                      • 3

                      #11
                      Jeg er av den oppfatning at medaljerådet ikke er villig til å forandre statuttene på nåværende tidspunkt, men håper i fremtiden at de vil se på innstillingene på de som ble såret i kamp i Libanon. Jeg har fremdeles all informasjon om sakene som er lagt frem, fra meg og Vigar, og vil i nær tid legge ...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      Googleannonse

                      Collapse

                      Forumstruktur

                      Collapse

                      Working...