milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 132

Tråd: 138 Luftving

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    207 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Roleg Vis post
    Men kan noen forklare meg logikken i at under uniformsplikten, MÅ vi skifte til T1 uniformen når tjenesten er over? En ulldress.. Når det er 23 grader ute.. Befalet har fått alle troppene til å gå i dem.
    Sært.

Er det lenge du har uniformsplikt? Husker at etter de første par ukene på rekruttskolen fikk vi lov til å trekke i sivilt etter tjenesten, og hadde ikke uniformsplikt EET etter rekruttperioden.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Sært.

Er det lenge du har uniformsplikt? Husker at etter de første par ukene på rekruttskolen fikk vi lov til å trekke i sivilt etter tjenesten, og hadde ikke uniformsplikt EET etter rekruttperioden.
    Ja dette gjelder under hele uniformsplikten, snakket med en løyntnant igår og det gjaldt og i teorien når man skulle bevege seg ut av rommet, f.eks. dusjen, tørkerom, toalett. Det var en på rommet som skulle på toalettet i forgårs, når han kom ut i shorts og fliipp flopps ble han sendt tilbake av IB for å skifte til dress O.o
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    12 innlegg
    I all verden...
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg
    Løkruller. Hva faan er vitsen med det da??
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Spesielt...

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    207 innlegg
    Dét er bare forbannet idioti, og det kan du vær så god fortelle denne snøsokken av en IB at jeg har sagt.

Hvor lenge varer uniformsplikten?

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    482 innlegg
    Ifølge mine kilder, så var det en sersjant fra 10/11-kullet som fikk innført det regelemanget helt på tampen av pliktåret sitt.
    At det er idiotisk mener befalet ditt og, men ledelsen har gått god for det og det må nå følges...
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    207 innlegg
    Det må da i ærlighetens navn være mulig å utvise skjønn, mener nå jeg. En ting er at det står i regelverket, men det står da en hel del annet i reglementene som ikke nødvendigvis følges til punkt og prikke hele tiden.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    181 innlegg
    Sitert
    637 innlegg
    Løsning: Joggetøy, om noen spør så skal du ut å trene.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ja de fleste gikk for joggetøy løsningen ganske fort. Men ble litt tatt på fersken igår når jeg kom med pizza og film i hånden på vei fra kantinen.
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Dét er bare forbannet idioti, og det kan du vær så god fortelle denne snøsokken av en IB at jeg har sagt.

Hvor lenge varer uniformsplikten?
    2 uker til
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Igår skjøt vi våre første skudd.Skulle skyte inn aimpointen på 50 meter. Traff innentiern nok ganger til at befalet trakk på smilebåndet! Skjøt rundt 50 skudd hver.

Idag fikk vi litt av en kavring. Ble bedt om å pakke pakksekken med håndkle, slippers, tannbørstekoppen og en full vannflaske. I tilegg skulle vi stille i de ellers kjekke grilldress treningsuniformen fra luftforsvaret. Vi skulle ha en gøy FYFO time var det vi hadde hørt. Videre fikk vi vite at det skulle bli rebusløype og vi ble delt inn lagsvis. Etter et par rebusposter og en god joggetur kom vi fram til en post der løyntnanten stod, hun sa velkommen til Vietnam. Så måtte vi hoppe ned i en sump med vann opp til brystet og kravle oss gjennom og over stokker. Det ble verre, sumpen ble til gjørme, og gjørmen ble dypere, tettere og mer klissete. Etter en 15-20 min var vi ute av "Vietnam" godt slitne og gjørmebrune. Gøy og tung!
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Vi hadde vårt første felt døgn på onsdag. Knappeteltet lignet mer et sirkustelt enn noe annet, mulig det kommer et bilde av det senere. Det var overraskende behagelig å ligge i teltet. Eneste kjipe var å stå opp kl.2 om natten for å sitte fyringsvakt til kl.3. 10 dukeren ble revet på 3:30 og vi satt ny troppsrekord.

Idag var det omvask 4 ganger på et ellers bombet vaskerom etter at tropp 2 hadde gjørmeløp. Gulvet var brunt..
    Men nå er det endelig helg.

Ellers har jeg fått en frekk liten TV patch på armen. Tillitsmannsordningen her på ørlandet tar folk veldig særiøs og det er godt å få ting gjennom til befalet. Bare 1 uke igjen med T1 uniformen nå.
    Neste uke blir det CRBN og Sanitet nivå 2.
    First to fire

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg
    Artig å lese oppdateringene her. Selv om noe har endret seg siden jeg var i førstegangstjeneste (dinosaurusene er jo borte), så kjenner man seg igjen. Du fremstår som en meget positiv petson. Fortsett med det.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    614 innlegg
    Sitert
    2649 innlegg
    Enig med siste taler - det er morsomt med små hverdagsfortellinger.

(Jaffar er gammel - det største problemet vi hadde var når sabeltanntigrene brøt seg inn i leiren, og vi måtte bruke steinøksene på dem.)
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Her har vi "sirkusteltet" som sersjanten så fint kalte det.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg vet at i disse tider begynner ungdommer å bli kalt inn til ny sesjonsrunde. Derfor tenkte jeg å bare ha litt info om Ørlandet og luftvernbataljonen. Jeg har forhørt meg rundt i kompaniet og funnet ut av forskjellige ting.
    For det første har alle billappen, dette var ikke påbudt men var attraktivt, og for det andre var det ingen som spesielt søkte seg til luftvernbataljonen, og de færreste hadde noen gang hørt om det(inkludert meg).

Luftvernbataljonen hører til to steder, på Ørland hovedflystasjon og i Bodø. Siden jeg befinner meg på førtsnevnte kan jeg fortelle litt om tjenesten(rekruttskolen) her så langt.
    Ørlandet er en stor base, for de som er redd for å ikke komme i skikkelig skog og mark for litt grønn tjeneste er dette ingen problem. Det er store grønne områder innenfor gjerdene på basen. Luftvern var ifølge befalet de som fikk flest døgn under knappeteltet innenfor hele forsvaret, om dette er sant er en helt annen ting. Men mange døgn var det hvertfall.
    Maten er veldig god til tider, det er alltid dessert, kveldsmat(en ordning av velferden) og kaffe er det ikke vanskelig å få tak i. Av en eller annen grunn er det gratis kaffe overalt du kommer i Trondheimsområdet!
    Velferden har alt du trenger, pc, xbox, ps3, wii, biljard, bordtennis, fussball, trådløst internett, idrettshall, kunstgressbane, sandvolleyballbane, stort styrkerom med spinningrom, skogsløype, eget musikkrom med alle instrumenter og selvfølgelig en egen skole organisert av FOKUS. Er du religiøs finnes det og et kapell med to prester.
    Rommene er foreløpig 6 mannsrom, sengene er gode og både do og dusj er topp. Vi har tilogmed badstu i brakken.

Sivilisasjonen er det litt verre med. Ørlandet er ikke verdens navle, men heller den lille kvisen på storetåen, en 5 min sykkeltur kan ta deg inn til Brekstad, en ellers koselig trønderby med en handlegate, om jeg kan kalle den det. Utesteder i Brekstad er enten den lokale pizzasjappen eller i kjelleren på hotellet.

Tjenesten er hard, vi blir pushet av befalet og de er veldig flinke til å lære videre. Øvre befal er jordnære og slår gjerne av en prat med deg om de har tid. Pass deg for IB derimot. IB stillingen gjør selv den mest pusete sersjanten til en jævel.

Utstyret er topp, vi har fått det nyeste og det beste.

Grunnen til å velge luftvern er en veldig stor en, det er en operativ tjeneste. Luftvern har vært i aksjon senest under Obama besøk og MGP. Stort pluss.
    En annen ting er at følelsen av å være 1 km vekke fra en F-16 som tar av blir aldri gammel, hele bakken rister!
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ville på vise et bilde inne fra knappeteltet, for alle som vil mimre, og for alle som vil hate.

Hadde og en fantastisk kommentar fra en seksuellt frustrert person i troppen idag.

- Jeg er så jævlig kåt nå at ikke engang Oddvar Brå kunne knekt staven min!
    First to fire

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    7-duker er gull.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    482 innlegg
    Og for de som har dataelektronikk-bakgrunn så er det fult mulig å ta utdanning og lærlingtid på NASAMS II, enten på COM eller på Launcher. Er en del som blir utdannet og kommer til Bodø og Ørland etter jul (sersjanter)
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sist uke ble vi gasset av CS gass. En av de heller uhyggelige opplevelsene i livet. Alt slutter rett og slett å fungere, off. Nå til uken skal vi ta idrettsmerke og infanterimerket.
    First to fire

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    207 innlegg
    CS-boda er jo direkte kos! Spesielt det ene sekundet som går fra du tar av maska og puster inn, der tanken "Hei, dette var jo ikke så ille!" flyr gjennom hodet ditt før du finner ut at jo, det er faktisk det. Fantastisk artig å sprinte ut av boda (eller forsøke på dette) og få greiene ut av systemet. Good memories!

Lykke til med merkene!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Vel da var idrettsmerket på vei til uniformen, og infanteriløpet var overstått.
    Først må jeg bare si at infanterimerket var 12,1 km opp og ned fra fjell, der befalene hadde funnet ut at veien vi skulle løpe var gjennom hver eneste myr i hele skogen. Løypen ble som følge 90% myr, 5% dypere vann/myr og 5% vei. Halveis skalv jeg av mangel på krefter, men som alle vet; da har man kun brukt halvparten. Fullførte hvertfall og vi får resultatene snart ifølge befal. Hva snart betyr er vel en sak for seg selv.

Igår hadde vi btw feltdag og et par skyteglade sersjanter. Vi fikk beskjed om å lage nærforsvarsstillinger rundt teltleiren vi hadde satt opp, jeg og to andre bygde VKP'en, som forresten ble skrytprosjekt fra alle befal(de andre måtte bruke den som mal). Hvertfall når det var ferdig, fikk vi rød alarm, en bil kom kjørende mot leiren og ut av vinduet fyrer en av sersjantene løs med fullauto. Slik fortsatte hele dagen. Nå må jeg løpe, listene for infanterimerket er satt opp!!
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Klarte desverre ikke infanteriløpet, fikk god tid, klarte alle prestasjonspostene, untagen 1! Meldingstjeneste. Fikk 3 av 8 linjer riktig, men kravet var 4 av 8 linjer riktig. Det var surt.

Men men, nå gjør vi oss klar for feltuken. Så hele neste uke vil bli kort med oppdateringer. Fikk udelt en ny type bergans sekk til denne turen, ganske så behagelig å gå med.
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En større del av troppen vår var interressert i INTOPS etter endt førstegangstjeneste, så jeg(som TV) ordnet gjennom samtaler med løyntnanten et foredrag fra en veteran som kom hjem for få år siden. Han holdt en spennende brief om hva som man kunne forvente, hvordan man skal takle det psykisk og fysisk. I tilegg til fremgangsmåter ift familie og kjæreste. Alle i troppen var svært fornøyd, og det økte oppslutningen for de som ville dra i internasjonal tjeneste.

Dette burde vært et foretak som alle skulle fått muligheten, så for dem som er inne i tjeneste nå og som ikke har fått denne sjansen, ta kontakt med TV'en deres, eller lavere befal for å muligens få gjennomført en lignende brief.
    First to fire

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Roleg Vis post
    En større del av troppen vår var interressert i INTOPS etter endt førstegangstjeneste, så jeg(som TV) ordnet gjennom samtaler med løyntnanten et foredrag fra en veteran som kom hjem for få år siden. Han holdt en spennende brief om hva som man kunne forvente, hvordan man skal takle det psykisk og fysisk. I tilegg til fremgangsmåter ift familie og kjæreste. Alle i troppen var svært fornøyd, og det økte oppslutningen for de som ville dra i internasjonal tjeneste.

Dette burde vært et foretak som alle skulle fått muligheten, så for dem som er inne i tjeneste nå og som ikke har fått denne sjansen, ta kontakt med TV'en deres, eller lavere befal for å muligens få gjennomført en lignende brief.
    Godt jobba!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Da var jeg endelig tilbake fra feltuken. Skal prøve å kort oppsummere hva det dreide seg om siden mange kanskje lurer på hva man gjør om dagene. Her i luftvern har man 3 aktiviteter under feltuken.
    - Gå
    - Spise
    - Sove

Første dagen ble vi sluppet av langt utenfor basen og fikk utdelt lagsutstyr og mat. Pakningen og GRU veide totalt 40 kg(målte på vekt). Vi gikk et par kilometer på vei, før vi krysset over et fjellpass og ned på en myr. Etter 6 timers marsj, der sersjanten holdt beinhardt på 50-10 regelen(gå i 50 min, pause i 10 min) var vi frammed en elv som vi skulle slå camp med. Da fikk vi meldingen om at elven skulle krysses. Av med alle klær, og så vade over med vann til brystet og pakningen over hodet. Kaldt! På andre siden slo vi opp camp.

Andre dagen begynte vi å klatre i en heller tvilsom fjellside, en på laget var like ved å gå over kanten da han falt på rygg og begynte å rulle nedover mot kanten. Vi gikk i 10 timer denne dagen, og dette førte til at 3 stk på laget måtte bryte som følge av skader som de pådro seg på turen. Det ble en 7-duker den dagen. Gull!

Tredje dagen var den tyngste, vi gikk fra halv 9 om morgenen og gikk fra fjell til fjell. Vi stoppet på hele tre depoer for å fylle vann og forsyninger, det ble og inntatt en del myrvann med klortablett i. Men som en sersjant for et annet lag sa: Det æ fan itj noe harepest i detj vannet her! Så kanskje var det å tilsette klorsmak på et allerede myrifisert vann overkill for enkelte mager, for jeg tilbrakte hele neste morgen på BC'en. Vi gikk i totalt 11 timer denne dagen, og tilbakela over halvparten av den totale distansen vi skulle gå for hele feltuken.

Fjerde dagen begynte med en ekstrem trang for å sitte på BC. Vi stod opp kl.5 om natten og gikk i bekmørke i 2 timer før vi kom tilfeldigvis fram til det stedet vi skulle møte. Flaks gjorde at vi kom fram tidlig i mørket, de andre lagene kom ca. en time etter oss.
    Resten av dagen hadde vi caser, og ekstrem velferd på slutten av dagen.

Femte dagen var hjemreise, permvask og skikkelig mat igjen!
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Da går vi mot siste uken av rekruttperioden her i luftvern. Vi er blitt fordelt blant Bodø og Ørland, og innenfor hvilke stillinger vi skal betjene. Sist uke handlet utelukkende bare om SLO og sanitet. Vi skal på parade i Oslo mandag 3.okt og skal derfor være godt forberedt(imorgen, søndag, skal vi ha SLO). Vi har nesten bare gått x-marsj og drillet på vendinger og forskjellige ting. Blitt relativt god, men i forhold til garden ser vi vel ut som en liten skoleklasse som nettopp har fått øye på en brannbil.

Vi hadde og eksamen i sanitet nivå 2. De aller fleste bestod denne. Veldig mye drilling gir gode resultater. Vi har sikkert gjort ABCDE drillen 100 ganger hver, og det var merkbart når man hadde eksamen, alt satt i fingrene.

Det blir mest sannsynlig en stund til jeg skriver neste gang, muligens to uker. Men i mellomtiden hadde det vært fint med evt tilbakemeldinger, eller spørsmål. Personlig så er jeg bare glad for at vi snart er ferdig med rekruttskolen, og skal begynne med opplæring innenfor de ulike stillingene.
    First to fire

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg
    Skal du til Bodø, eller blir du på Ørlandet?

Spise
    Sove

Heheh
    Sist endret av jaffar; DTG 011904A Oct 11 kl

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tok meg en liten tur inn for å oppdatere de som faktisk leser litt her.

Jeg skal fortsette her på Ørlandet, kom inn på launcher.

Igår var vi da og marsjerte langs karl johan for dem som fikk med seg det. Ikke det at det stod noe i media, de var opptatt med å ta lunsj i de 3 timene vi holdt på. Men hvertfall, vi hadde en rivende god x-marsj mye pga musikk og mye pga vi har øvd på søndager. Hva enn det er med disse søndagene, så er de magiske. Men det definitivt værste var å stå i ro langs karl johan, rett opp og ned i 2 timer. Virkelig en psykisk og fysisk prøvelse for oss som blir utålmodig av å stå 2 min i matkø i messen. Enda mer prøvelse når du tenker "Snart er vi ferdig med å stå her i 2 timer", da du akkurat hører noen bak deg si " Stakkars, de har jo stått i ro i snart 1 time". Men veldig gøy å bli inkludert i samtlige turisters fotoalbum i høst.

Idag hadde vi fysiske tester, store forbedringer fra mange i troppen, noe som viser at treningsopplegget luftforsvaret har testet ut på oss de siste ukene har fungert veldig bra.
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Okei, må innrømme at jeg liker å oppdatere denne tråden ofte.

Denne uken hadde vi patruljeløp. Et løp der alle lagene skal konkurrere mot hverandre i en orienteringsløype fra post til post gjennom hele basen. Siste posten var selvfølgelig kjære vietnam, vår gjørmeløype her på basen.
    Mitt lag kom i mål på fjerde plass, og ble best i troppen. Fikk en fin liten diplom av Majoren, ganske stas.

Vel, da sitter jeg her på Velferden. Som flysoldat, rekrutten ble avsluttet med en seremoni med hele kompaniet, og vi fikk festet falken på alt av utstyr. Nå er det klart for langperm, og hjem til min kjære by atter en gang. Utdannelsen begynner igjen om nesten 2 uker. Vi snakkes!
    First to fire

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg
    God helg. Personlig har jeg satt pris på oppdateringene dine, og håper du fortsetter.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    12 innlegg
    jeg også. Hyggelig lesing, stå på!
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Da var jeg vel tilbake på basen igjen.
    Nå har vi blitt fordelt i nye tropper, og nye lag. Vi som kom på launcher har da begynt med utdanningen. Det har seg desverre slik at detaljer om hva vi lærer og hvor fort slike ting skjer er litt hemmelig her i forsvaret, så det er ikke stort jeg kan fortelle om innenfor det.
    Men det jeg kan fortelle til dem som tviler på om antiluftskyts egenskapene til Norge ikke er tilstrekkelig, så må jeg bare le litt lett for meg selv. Det er rått! Så rått at alle blir overrasket over hvor effektivt det egentlig er. Det er en grunn til at Nasams 2 har blitt eksportert til andre land, og det er en grunn for at det eneste antiluftskyts systemet som Norge bruker er Nasams 2. Det har en drøss med fordeler og egenskaper som overgår andre lignende system i verden idag.

Hverdagen for oss luftvern soldater har hvertfall begynt å stabilisere seg. Vi begynner å få inn nye rutiner, men i forhold til andre stillinger i førstegangstjenesten tror jeg vi vil få en av de mest varierte likevel. Ifølge årsplanen er det sjelden det samme som skjer hver uke, og om du er redd for å ikke få nok grønn tjeneste i luftvern så kan jeg love dere at det skal vi få!

Jeg skal prøve å grave meg fram til hva som er ok å fortelle om, og hva som er no-go.
    First to fire

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    Har inntrykk av at NASAMS II er et meget bra system innenfor sin kategori, men man bør vel merke seg Norges mangel på en SHORAD-kapasitet (kortholdsluftvern) med god mobilitet som bl.a. kan gi økt evne til tett oppfølging av manøveravdelinger i bevegelse og fylle ut eventuelle "hull" som kan oppstå i/under paraplyen til NASAMS? Hva er den vanlige holdningen til dette innad NASAMS-miljøet i dag?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Enig med gnist. Men økonomi og behov er også en faktor.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Om NASAMS2 dekker Norges behov for luftvern er ikke en god diskusjon i denne tråden, vi har vel allerede tråder om dette. For en soldat i førstegangstjeneste er det viktig å bygge kompetanse og eierskap på sin oppgave.

Jeg synes postene i denne tråden er veldig interessante og jeg tror det er veldig kjekt for de som ikke er begynt på rekruttskolen ennå.

Roleg - jeg kjenner tjenesten du skal gjennom brukbart etter at en jeg kjenner hadde samme rolle som deg for et par år siden. Dropp detaljer om systemene og hold deg til de grønne delene av tjenesten (som det blir en del av såvidt jeg vet) så skal det nok litt til at du toucher grensen for hva som er greit å si. Sjekk også om tidspunkter/sted for større milepæler i form av øvelser etc er greit å legge ut. Sannsynligvis ikke på forhånd på dette mikronivået, men kanskje det er greit å fortelle litt etterpå.

Keep up the good work!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Takk for tipsene sofakriger! Jeg tenkte meg at det å legge ut tidspunkt er No-go, selv om det sikkert står på sidene når Cold Response/Challenge øvelsene er, som vi skal mest sannsynlig være med på.

Kan gi en veldig enkel begrunnelse som vi fikk for hvorfor vi ikke har SHORAD kapasitet herunder ulike typer MANPAD. Den har en begrenset rekkevidde og det største minuset (og grunnen til at de f.eks. tok ut R-70 fra tjeneste) er at det krevde høye ferdigheter fra operatøren, og slik ferdighet klarer man ikke å lære til en flysoldat i førstegangstjenesten. NASAMS krever veldig mye kortere tid å mestre, og dekker et større område, har raskere hastighet på prosjektilet, og en del andre ting. Men som du sier, hvis man hadde et SHORAD system som skulle fulgt troppene våre i hurtigere forflytninger måtte det krevd mindre ferdigheter fra operatøren. Eller det måtte vært en grenader som betjente stillingen og dermed opparbeidet gode ferdigheter.
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Her er jo faktisk et eksempel på hvordan nasams kan bli mer mobil!
    Fant det på et spansk forum om nasams.
    Sist endret av Roleg; DTG 201606A Oct 11 kl
    First to fire

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Putter inn et par bilder fra feltuken, sladdet ut et par hatfjes og smil.
    First to fire

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Lignende tråder

1. Fokus: 132 Luftving
    By Rittmester in forum Luftforsvaret
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 172106A Jan 17,
  2. Førstegangstjeneste (Luftving 138)
    By SILK88 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: DTG 110214A Dec 07,