milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 63

Trd: Hvem kan bre vpen i det sivile?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hvem kan bre vpen i det sivile?

Er litt usikker p hvor jeg skal poste dette s admin m flytte om dette er mot reglene

Det er en som har vrt marinejeger i fjor her jeg bor. En venn av meg som kjenner han fikk vite at nr han var ferdig med bli marinejeger skulle han bre et skjult vpen. Fikk ikke vite om dette var for beskyttelse eller ''bare for vre kul'' eller noe lignende.

For ca et r siden p Bergen storsenter var det en mann som ble oppdaget med et vpen p seg. Det ble senere funnet ut at han var soldat men det sto ikke noe mer spesifikt enn det.

Hvem kan bre skjult vpen av soldater? Er det bare marinejegere og spesialjegere p.g.a sin egen sikkerhet eller kan alle soldater bre vpen offentlig? Eller vet noen om det er som USA hvor man kan gjre det hvis man sker om det?

AGR416
    Gjest

Re: Hvem kan bre vpen i det sivile?

Ingen kan bre vpen i Norge, nr man ikke er i tjeneste. Videre er det vel kun visse enheter innen politiet som kan bre vpen skjult, uten at jeg vet det 100%.

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    45 innlegg
    Sitert
    112 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Ingen kan bre vpen i Norge, nr man ikke er i tjeneste. Videre er det vel kun visse enheter innen politiet som kan bre vpen skjult, uten at jeg vet det 100%.
    Det er vel en sannhet med modifikasjoner.
    Det er pning i vpenloven for ske om vpenhold og bring av vpen til egen beskyttelse. Om noen har ftt det aner jeg ikke, men muligheten er der. Men jeg tror det skal vre s tungtveiende grunner til innvilge noe slikt at Politiet nok heller gir beskyttelse i form av personell..
    N vet ikke jeg om SMK har eget personell eller om de er underlagt Politiet.

Ellers vil jeg vel bare si at det er ingen (s vidt meg bekjent) som automatisk fr tillatelse til eie eller bre vpen i det offentlige rom basert kun p MJK, HSK eller liknende opplring og tjeneste.
    Bumpibump TM

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg

Det er som Slakaball sier ingen som automatisk kan bre vpen skjult i det sivile bare fordi de har en tjenestestilling. Eneste unntaket mtte vre *** siden de er direkte underlagt kongen og derfor kan operere en del utenfor loven.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    357 innlegg

-WUT !!??
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

AGR416
    Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall
    Det er pning i vpenloven for ske om vpenhold og bring av vpen til egen beskyttelse. Om noen har ftt det aner jeg ikke, men muligheten er der. Men jeg tror det skal vre s tungtveiende grunner til innvilge noe slikt at Politiet nok heller gir beskyttelse i form av personell..

Ellers vil jeg vel bare si at det er ingen (s vidt meg bekjent) som automatisk fr tillatelse til eie eller bre vpen i det offentlige rom basert kun p MJK, HSK eller liknende opplring og tjeneste.
    Joda, men tviler p at man vil f innvilget et skytevpen til selvforsvar, kanskje en taser eller noe annet som er definert som vpen etter loven. Men, kanskje skytevpen er aktuelt.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    17 innlegg

FFS! Safariland... OPSEC!

Herregud...
    No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    45 innlegg
    Sitert
    112 innlegg

Rapportert!
    Bumpibump TM

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Det kan jo vre verdt nevne at vekterne i Norges Bank er permanent bevpnet med revolver.

http://www.siste.no/Innenriks/article4120742.ece

Artillerist
    If you don't have enough artillery, quit

AGR416
    Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Artillerist
    Det kan jo vre verdt nevne at vekterne i Norges Bank er permanent bevpnet med revolver.

Artillerist
    N er den saken 2 r gammel, noen som vet hvordan det gikk?

De brer jo heller ikke vpen skjult, og brer kun nr de er i tjeneste.

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    45 innlegg
    Sitert
    112 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Artillerist

Artillerist
    Ikke "alltid" som i sivilt ute i samfunnet og, vel?
    Kun i tjeneste som bde AGR og jeg har sagt..?
    Bumpibump TM

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    542 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall

Joda, men tviler p at man vil f innvilget et skytevpen til selvforsvar, kanskje en taser eller noe annet som er definert som vpen etter loven. Men, kanskje skytevpen er aktuelt.
    S vidt jeg har sett, gis tillatelse til bre vpen i selvforsvar bare i ekstreme situasjoner, og da normalt ikke til annet enn gasspistol (mulig ddette var fr tazere kom p markedet).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Pasient

Herregud...
    Hva er problemet? Er det ikke lov nevne PST p forumet lenger?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av roedpunkt
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pasient

Herregud...
    Hva er problemet? Er det ikke lov nevne PST p forumet lenger?
    Det finnes andre ting. On topic please.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

OF-1 Lytnant
    Moderator

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    120 innlegg
    Sitert
    330 innlegg

Hvem kan bre vpen i det sivile?

Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Eneste unntaket mtte vre *** siden de er direkte underlagt kongen og derfor kan operere en del utenfor loven.
    Ska ikke merke ord, men grunnloven paragraf 25 innebrer at dette er innenfor loven.

Men trodde at motstand fra politiet gjorde at det ble innskjerpet en del. Men det er kun rykten. De som har fakta i denne saken br ikke fortelle det dem vet. Blir mye rre ut av det.
    Minsk, det nye Utopia

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Den delen i vpenloven om beskyttelse er skrenket inn og er n kun for personer bosatt p svalbard alts mot isbjrn(etter en samtale med romerike politidistrikt). vekter bedriftene fr heller ikke lov til bre vpen dette ble det slutt p for ca 2 r siden(hrt av vekter i securitas som hadde vpen fr)

nr det gjelder bring av vpen s er det lov, men vpnet skal ikke vre funksjonelt alts sluttstykke (eller lign.) ut og vpnet tomt for ammunisjon. skal ogs helst bres i en bag.

skjult bring for personer i tjeneste kan jeg ikke utale meg om.
    -~-~-~-~-ஜ۩۞۩ஜ-~-~-~-~-

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Som tidligere nevn kan ingen bre skjult vpen utenom tjeneste.
    Historien trdstarter hrte via via, hres snl ut....som mange andre rykter.
    Det kan vre mange forklaringer bde p den og p historien fra kjpesenteret. Ingen vits i spekulere p disse....overdrivelse/skryt/missforstelser etc....mannen i kjpesenteret kan jo ha eid en pistol privat og var p veg til vpenbutikk/brsemaker etc for alt det vi vet.
    Fra NRK har vi sett at Politiet brer skjult vpen i noen tilfeller: Livvakter og politimenn i narkotikaoperasjoner ol. Sistnevnte ofte delvis skjult.
    Flg p, jeg er like bak!

OR-4 Ledende spesialist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Holtern
    nr det gjelder bring av vpen s er det lov, men vpnet skal ikke vre funksjonelt alts sluttstykke (eller lign.) ut og vpnet tomt for ammunisjon. skal ogs helst bres i en bag.
    Man m ogs ha "aktverdig grunn" for ta med vpen p offentlig sted. Til/fra trening, konkurranse, brsemaker og lignende er ok. Ellers er det no-go.

Vpenkort skal ogs vre med.

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av MGhyre
    Det kan vre mange forklaringer bde p den og p historien fra kjpesenteret. Ingen vits i spekulere p disse....overdrivelse/skryt/missforstelser etc....mannen i kjpesenteret kan jo ha eid en pistol privat og var p veg til vpenbutikk/brsemaker etc for alt det vi vet.
    Trenger ikke spekulere s forferdelig. Etter hva jeg fikk forklart var det snakk om en HV soldat som stoppet p butikken p vei hjem fra velse og ikke ville legge igjen vpnet i bilen. Tok derfor vpnet med seg inn, MP5 tror jeg det var. Drlig vurdering av han, samt hplse sivile som ringer politiet nr de ser en mann i norsk uniform med vpen p rygg og med handlevogn... Eller som politiet sa i den ene artikkelen jeg klarte finne i farten, "hadde han oppfrt seg truende hadde vi nok ftt mer enn n melding".

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    357 innlegg

-Hippier...

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

[Trenger ikke spekulere s forferdelig. Etter hva jeg fikk forklart var det snakk om en HV soldat som stoppet p butikken p vei hjem fra velse og ikke ville legge igjen vpnet i bilen. Tok derfor vpnet med seg inn, MP5 tror jeg det var. Drlig vurdering av han, samt hplse sivile som ringer politiet nr de ser en mann i norsk uniform med vpen p rygg og med handlevogn... Eller som politiet sa i den ene artikkelen jeg klarte finne i farten, "hadde han oppfrt seg truende hadde vi nok ftt mer enn n melding".[/quote]

Spass ja...disse snlingene har nok aldrig vrt p stranda i Tel Aviv, eller p nattklubb samme sted (er noe med flotte damer i bikini og Uzi/Galil p ryggen )
    Flg p, jeg er like bak!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lasan
    Trenger ikke spekulere s forferdelig. Etter hva jeg fikk forklart var det snakk om en HV soldat som stoppet p butikken p vei hjem fra velse og ikke ville legge igjen vpnet i bilen. Tok derfor vpnet med seg inn, MP5 tror jeg det var. Drlig vurdering av han, samt hplse sivile som ringer politiet nr de ser en mann i norsk uniform med vpen p rygg og med handlevogn... Eller som politiet sa i den ene artikkelen jeg klarte finne i farten, "hadde han oppfrt seg truende hadde vi nok ftt mer enn n melding".
    Syns det var bra vurdering av HV soldaten. Om han mtte p butikken var det bedre ta med seg vpenet enn legge det igjen i bilen.
    Bedre at noen hplse sivile ringer politiet enn at kriminelle finner en MP5 liggende i bilen utenfor butikken. Litt dumt om den blir stjelt..

23. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Syns det var bra vurdering av HV soldaten. Om han mtte p butikken var det bedre ta med seg vpenet enn legge det igjen i bilen.
    Bedre at noen hplse sivile ringer politiet enn at kriminelle finner en MP5 liggende i bilen utenfor butikken. Litt dumt om den blir stjelt..
    Hadde vrt bedre reise hjem og legge det fra seg og skifte frst. Tviler p om det var noe s tidskritisk han mtte rekke p et kjpesenter. Men ja, vurderinga sett opp i mot legge det fra seg var ikke drlig, bare forutsetninga som var drlig vurdert.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    357 innlegg

Med tanke p oppmarsjomrde og den enkeltes hjemmeadresse, s er det for overaskende mange ikke et valg. Og skal man hjem sndagskvelden er det greit handle mat fr man valser inn dra.

Oslo som "m" til Kongsberg/Steinsjen, hele Oppland & Hdmarken som "m" til Terningmoen er to av sikkert altfor mange eksempler p det.

26. Liker LVGRP99 likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    542 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Bare for 10 r siden var dette absolutt ikke noe problem, g innom butikk p vei fra/til HV-trening etc. Jeg har da dessuten tatt T-banen i Oslo svrt mange ganger i full HV-mundur med AG. Er det ogs galt n da? Hvordan skal man ellers komme seg p velse, det er ikke alle som har bil eller kan ta familiens eneste bil med seg. Opplevde aldri noen som syntes dette var merkelig, men har ikke gjort det dse siste 5-6 rene da.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Bare for 10 r siden var dette absolutt ikke noe problem, g innom butikk p vei fra/til HV-trening etc. Jeg har da dessuten tatt T-banen i Oslo svrt mange ganger i full HV-mundur med AG. Er det ogs galt n da? Hvordan skal man ellers komme seg p velse, det er ikke alle som har bil eller kan ta familiens eneste bil med seg. Opplevde aldri noen som syntes dette var merkelig, men har ikke gjort det dse siste 5-6 rene da.
    Har nok noe med tilhrigheten til Forsvaret blant folk er redusert. Sier seg selv at den blir redusert nr bare et ftall av rskullene er inne til frstegangstjeneste.

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Har nok noe med tilhrigheten til Forsvaret blant folk er redusert. Sier seg selv at den blir redusert nr bare et ftall av rskullene er inne til frstegangstjeneste.
    Og HV er sterkt redusert i bde kvantitet og kvalitet...pengene brukes til havs og p flytteleker....endringsledelse er viktigere ord enn noe...(man satser ikke p avdelinger som ikke kan brukes i intops)
    Flg p, jeg er like bak!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

N er det jo lagt opp til at man skal benytte seg av offentlig transport under reiser til og fra velse. da man kun fr dekket Buss/tog og ikke kjring.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    79 innlegg
    Sitert
    408 innlegg

I enkelte regioner er det rett sjeldent se personell i uniform. I Mre og Romsdal skjer det stort sett ved perm eller HV, det er en base i Romsdalen som hrer til Mre og Fjordene. Men i Trondheim var det ikke mange som s rart p soldater, der var det mer hverdagskost. I Molde og Kristiansund trodde enkelte eldre og veldig sm unger at det var krig..
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator
    I enkelte regioner er det rett sjeldent se personell i uniform. I Mre og Romsdal skjer det stort sett ved perm eller HV, det er en base i Romsdalen som hrer til Mre og Fjordene. Men i Trondheim var det ikke mange som s rart p soldater, der var det mer hverdagskost. I Molde og Kristiansund trodde enkelte eldre og veldig sm unger at det var krig..

Det er ein av grunnane til at vi br reise til og fr vingar i uniform.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

bre vpen synlig er bare dumt og undvendig, HV eller ei. Jeg skjnner godt de som velger ringe politiet ved observasjon av slikt, jeg hadde gjort det samme. Det koster deg ingenting pakke ned vpenet i en bag eller sekk som du kan ta med deg inn i butikken, eller eventuelt dekke den til med en svart spplesekk.

Har disse lkene i HV som brer vpen synlig p trikken tenkt over hva de gjr hvis noen kommer opp til dem med kniv og krever f rifla?

Observerte en feit HV-gubb p tbanen for noen r siden med AG'en lst i hnda... hadde jeg nappet den fra han og lpt for livet, hadde han ikke hatt sjangs til ta meg igjen.

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

bre vpen synlig er bare dumt og undvendig, HV eller ei. Jeg skjnner godt de som velger ringe politiet ved observasjon av slikt, jeg hadde gjort det samme. Det koster deg ingenting pakke ned vpenet i en bag eller sekk som du kan ta med deg inn i butikken, eller eventuelt dekke den til med en svart spplesekk.

Har disse lkene i HV som brer vpen synlig p trikken tenkt over hva de gjr hvis noen kommer opp til dem med kniv og krever f rifla?

Observerte en feit HV-gubb p tbanen for noen r siden med AG'en lst i hnda... hadde jeg nappet den fra han og lpt for livet, hadde han ikke hatt sjangs til ta meg igjen.
    Kanskje den feite HV-gubben hadde sltt deg ned om du hadde prvd deg? Farlig innstilling kalle folk lker og tro at alle er idioter.
    Nr det er sagt s er jeg enig i at man br bruke vett. Men ringe politiet om en soldat i full uniform har et vpen p ryggen? Da kan man jo lure p om det finnes flere lker der ute Men man br vurdere lende man befinner seg i om man skal drasse p vpen.
    Flg p, jeg er like bak!

AGR416
    Gjest

Roedpunkt:

Min anbefaling til deg er at du jekker deg ned et par hakk i din fremtoning her inne. Du er fryktelig hy og mrk, og kommer med upassende innlegg.

Det er helt naturlig at HV, og andre militre, skal f forflytte seg med vpen.

36. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    79 innlegg
    Sitert
    408 innlegg

Med et dryss av " http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect " s er du inne p noe.
    Legg til Murphy's law for gubben, s kan du nok ha rett.

Men er dette en godt trent, men ganske rund (Har sett personell med BMI p mot 30 som lper 3km p under 13 og er livsfarlige sprintere) s kan det nok du hadde ftt deg et kakk i bakhode (eller annet sted) og blitt anholdt for tyveri og/eller angrep p vpnet personell.
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

38. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg

bere vpen skjult er ikkje lovlig. S enten m ein demontere vpenet for pakke det ned, eller s m ein bere det ope. Og er ein s dum at ein ropar p politi nr ein ser ein soldat med vpen p ryggen, d her ein eit problem.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

bere vpen skjult er ikkje lovlig. S enten m ein demontere vpenet for pakke det ned, eller s m ein bere det ope. Og er ein s dum at ein ropar p politi nr ein ser ein soldat med vpen p ryggen, d her ein eit problem.
    Tror ikke at ha vpen i egnet "beholder" regnes som skjult. Hvis det er det, s er det mange som sliter litt, da de fleste har vpenbag/koffert.

Skjult vpen mener jeg er mer stappe en halvladd/ladd pistol i bukselinningen dra genseren over. G med lang frakk for skjule rifle/hagle osv.

Edit: Jeg har i alle fall ingen plan om g med pistolen i hnda, neste gang jeg skal p banen.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

S dere mener virkelig at det er greit for folk i uniform g rundt alene i Oslo sentrum, brende p et synlig vpen? Wow, ok. Dere om det... personlig hadde jeg alltid vpenet mitt i baggen p vei til/fra HV-velser (hvorfor skal dette vre s vanskelig?). Selv nr jeg gikk fra leiligheten og ned i kjellerboden for pusse rifla, hadde jeg den tildekket med noe... folk trenger ikke vite at jeg har vpen, verken naboer eller gjengmedlemmer og andre gangstere.

Er ikke rart vi har episoder som dette, om denne holdningen er utbredt.

Vi har ftt melding om et innbrutt i bilen til en heimevernssoldat ved Avaldsnes i Karmy natt til torsdag. Et fullt operativt AG3-gevr skal vre blant gjenstandene som ble stjlet, sier operasjonsleder Jarle Utne-Reitan ved Haugaland og Sunnhordaland politidistrikt til tv2nyhetene.no.
    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sol ... 92806.html

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor
    S jeg har ikke lov ha 416-rifla liggende i baggen nr jeg er p vei til en HV-velse? Den skal bres synlig? Ok, dette var nytt for meg, visste ikke at jeg har brutt loven i alle disse r.

Nr det gjelder mennesker i uniform med vpen p et kjpesenter... hvordan vet jeg at denne personen ikke har tenkt rane gullsmedbutikken p senteret, eller beg annen kriminell handlig? Jeg mener det vil vre direkte uansvarlig ikke melde ifra om snt... skulle tro folk hadde lrt av NOKAS-hendelsen, der publikum spaserte rolig forbi Schumann & co. i den tro om at de var fra politiet/forsvaret.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Er ikke rart vi har episoder som dette, om denne holdningen er utbredt.

Vi har ftt melding om et innbrutt i bilen til en heimevernssoldat ved Avaldsnes i Karmy natt til torsdag. Et fullt operativt AG3-gevr skal vre blant gjenstandene som ble stjlet, sier operasjonsleder Jarle Utne-Reitan ved Haugaland og Sunnhordaland politidistrikt til tv2nyhetene.no.
    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sol ... 92806.html
    Tja.. N hadde vel ikke det vpenet blitt stjlet fra bilen, hvis han hadde tatt det med seg og bret det p kropp..?

Det er selvsagt ingen unnskyldning for at vedkommende lot vpenet ligge synlig i bilen, og det har desverre vrt altfor mange tilfeller av stjlne HV-vpen pga usikker lagring.
    Men jeg har tilgode se en avisartikkel om en HV-soldat som har blitt frastjlet et vpen han bar p..

Uansett, det er ikke trdens tema.. Vpenloven sier klart at forsvarets vpen er unntatt fra denne, s det kan da godt tenkes at noen superninja-avdelinger har ftt lov til bre vpen skjult 24/7. Uten at jeg skal spekulere i det selvsagt, poenget er uansett at det ikke berres av sivil vpenlovgiving.

S nei, du bryter ingen lov om du gr med 416' din nedpakket i bag.. Du bryter heller ingen om du ikke gjr det. Det gjr heller ikke jeg om jeg gr inn p en bensinstasjon med P80en p lret nr jeg er p velse.
    "En gang dragon, alltid dragon" - inntil Kongen sier noe annet, og han er dragon han og..

44. Liker LVGRP99 likte dette
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest
    Det gjr heller ikke jeg om jeg gr inn p en bensinstasjon med P80en p lret nr jeg er p velse.
    Neida, for all del... under en velse er det en annen situasjon. Men jeg ser ikke poenget med bre vpenet synlig utenom tjeneste, selv om det er lov.

Og nr det gjelder soldaten som fikk AG'en stjlet fra bilen sin... kan det ikke tenkes at en nabo har observert han brende p rifla tidligere, og derfor sjekker bilen hans i ny og ne?

bre vpen synlig ker risikoen for at den kan bli stjlet, enten der og da, eller p et senere tidspunkt, fra hjemmet ditt.

Snn... n kom jeg med et argument for ha vpenet i bag. Kan noen komme med n god grunn til bre vpenet synlig? Finnes det n fordel med dette? I s fall skal jeg innrmme at jeg har tatt feil alle disse rene jeg har reist med rifla i baggen, jeg burde ha vist alle p trikken at jeg har vpen, og trekke meg fra diskusjonen (men jeg kjper ikke argumentet om at det ikke er plass i baggen, da kan du ta ut GRU'en og ha den p deg).

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende trder

1. Bre genferkors?
    By San-Soldat in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 69
    Nyeste innlegg: 4 uker siden,
  2. Svar: 22
    Nyeste innlegg: DTG 091916A Dec 12,
  3. Debatt: Lov til bre vpen ved universiteter i USA?
    By SWATII in forum Mannskapsmessa
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 192131A Feb 08,
  4. Militrt vpen til sivile skyteaktiviteter
    By Rakkeren in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 032200A May 06,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg