milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 2 av 2 FrsteFrste 12
Viser resultatene 41 til 63 av 63

Trd: Hvem kan bre vpen i det sivile?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Re: Hvem kan bre vpen i det sivile?

To helt forskjellige tema diskuteres n i denne trden:

Kan noen, i sivil eller uniform, bre vpen skjult i Norge? Og med bre vpen menes jo da selvsagt ikke transport i en sekk eller bag til eller fra velse eller skytebane etc.

Br en HV soldat eller andre uniformerte bre vpen p kropp nr de er p vei til eller fra velse? I denne sammenheng finnes det ingen situasjon hvor er norsk militr kan bre vpen skjult i uniform, men de kan selvsagt transportere ett vpen i en bag eller i en sekk.

En god del her p denne trden br lre seg forskjell p transportere og bre. Feks en pistol i en transportkasse i ryggsekken transporteres - den bres ikke.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av roedpunkt
    S dere mener virkelig at det er greit for folk i uniform g rundt alene i Oslo sentrum, brende p et synlig vpen?
    It's the law. HMKG gjr det daglig, MP-kontoret i Oslo ofte og selv HVs pax gjr det histen & pisten. Fordi det er mten de skal frakte vpen p nr de ikke har (utlevert) koffert for slik transport.

Dette er ikke vanskelig selv om det sikkert skremmer livskjiten av bde Raudt og what not, men da fr man heller sette seg ned sette seg inn i tingenes tilstand.

Det er valg til hsten, kanskje du fr endra praksisen som konsekvens av egen stemmeavgivelse ? Personlig tror jeg ikke mine nsker ifm politikerskiftinga kommer til bli etterlevd.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Rdpunkt m gjerne f lov til ringe politiet hver gang han ser folk i militr/politiuniform bre vpen. Jeg synes det er dra d vel langt, men jeg er enig i at det er lov bruke vett. Nr det er sagt, hvorfor skal egentlig HV mannskap ha vpen hjemme? Fordi forsvaret ikke klarer ha sikre nok lager? Det kan ikke vre av operative hennsyn vel? HV skal jo iflge vr kjre FSJ ikke ha offansive oppgaver. Man trenger vel kun en batong og telefonlinje til "noen" i tilfellet fi dukker opp. (off topic, men..)
    Flg p, jeg er like bak!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Trdens topic: Hvem kan bre vpen i det sivile?
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Trdens topic: Hvem kan bre vpen i det sivile?
    Ok, trodde det var : Hvem kan bre skjult vpen av soldater.
    Flg p, jeg er like bak!

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

DSS' vakt og sikkerhetsavdeling vil jeg tro.

Om de er sivile? Tja.
    DYT-DYYYYYT-DYT

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Tror neppe dem brer vpen til daglig nei.

Amerikanerene fikk bakoversveis da dem fant ut at vi i Norge ikke engang har bevpnede vakter ved vr atomreaktor i Halden. "Typisk norsk syn p sikkerhet" sa dem.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    DSS' vakt og sikkerhetsavdeling vil jeg tro.

Om de er sivile? Tja.
    De er offentlige statstjenestemenn.
    De har ikke vpen. Hverken til daglig eller tilgjengelig.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Jeg fler med dere, her jeg sitter p jobb med min P229 solid plantet i et pent skinn hylster fra Galco p hofta....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    ...

Amerikanerene fikk bakoversveis da dem fant ut at vi i Norge ikke engang har bevpnede vakter ved vr atomreaktor i Halden. "Typisk norsk syn p sikkerhet" sa dem.
    Og det har de vel helt rett i.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Eneste jeg kan tenke meg som har vpen i det sivile i Norge m vre E-tjenesten sine folk som er p oppdrag i Utlandet. Kan tenkes at de ogs brer vpen nr de er "hjemme" og er ferdig p "jobben" for dagen.
    Men slike kan vel ogs sies vre p jobb 24/7 ogs.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Datet en gang i min ungdom en kvinnelig israelsk lytnant. Hun hadde alltid en kledelig pistol i hndvesken (var som tjenestegjrende offiser plagt alltid vre bevpnet). Og jeg reiste en del rundt i Israel med venner som var reserveoffiserer. Hvis vi skulle reise til Golanhydene, mtte de vre bevpnet (dette var p begynnelsen av 1980-tallet, vet ikke om det er snn enn).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Datet en gang i min ungdom en kvinnelig israelsk lytnant. Hun hadde alltid en kledelig pistol i hndvesken (var som tjenestegjrende offiser plagt alltid vre bevpnet). Og jeg reiste en del rundt i Israel med venner som var reserveoffiserer. Hvis vi skulle reise til Golanhydene, mtte de vre bevpnet (dette var p begynnelsen av 1980-tallet, vet ikke om det er snn enn).
    Vr snn fremdeles nr jeg herjet rundt dernede i begynnelsen av nittitallet. Venner av meg hadde alltid pistol p seg nr vi var ute og fly paraglider - kunne jo aldri vite hvor en landet. Dessuten mye ste jenter med uzi i hndvesken - og de var jo plagt det.

Men slik er det ikke her p noe som helst vis.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    416 innlegg

Men s har de et litt annet syn p vpen en oss.
    http://www.youtube.com/watch?v=kFPNjWGkMrQ (Ikke israel, men balkan?)
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Det er Kosovo-albanere.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    45 innlegg
    Sitert
    119 innlegg

Djises..
    Det som aldri slutter forbause meg er at folk aldri tenker p Newton og det faktum at alt som gr opp i lufta kommer ned igjen p et tidspunkt..
    (Selv politimesteren i Drammen fikk erfart det for et par uker siden..)
    Bumpibump TM

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

S noe om det et sted: I hvert fall for gevrkuler er ddligheten hy for de som blir truffet av kule som er skutt rett opp i luften. rsaken er bl.a. at grunnet luftmotstanden vil kula komme nesten loddrett ned, og treffer den da frst et menneske, er sannsynligheten hy for et det er hodet den treffer. Og farten er faktisk hy nok til drepe hvis den treffer i skolten. I Downtown LA har de ofte slike tilfeller p 4. juli.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

S noe om det et sted: I hvert fall for gevrkuler er ddligheten hy for de som blir truffet av kule som er skutt rett opp i luften. rsaken er bl.a. at grunnet luftmotstanden vil kula komme nesten loddrett ned, og treffer den da frst et menneske, er sannsynligheten hy for et det er hodet den treffer. Og farten er faktisk hy nok til drepe hvis den treffer i skolten. I Downtown LA har de ofte slike tilfeller p 4. juli.
    Mener jeg s mythbusters teste det ut. Tror de konkluderte med at hvis kulen ble skutt rett opp, alts 90 grader i forhold til bakken s var det en god sjangs for at man kunne d hvis man ble truffet. Hvis kulen ble skutt opp i luften i en slakere vinkel derimot, s var nedslagskraften lavere, om jeg husker rett.
    Mors desuper veniens!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av RichardH
    Mener jeg s mythbusters teste det ut. Tror de konkluderte med at hvis kulen ble skutt rett opp, alts 90 grader i forhold til bakken s var det en god sjangs for at man kunne d hvis man ble truffet. Hvis kulen ble skutt opp i luften i en slakere vinkel derimot, s var nedslagskraften lavere, om jeg husker rett.
    Omvendt

kwc.org/mythbusters/2006/04/episode_50_ ... up_vo.html
    Ehh... hva gjr den knappen her?

AGR416
    Gjest

Mythbusters fant vel ut det motsatt, at jo nrmere 90 grader rett opp man kom, jo mindre effekt har prosjektilet. Jo flatere vinkel man har, ift horisontalplanet, jo mer effekt har man.

Noe som gr p at et prosjektil som er skutt rett opp, noe som i seg selv er fryktelig vanskelig, kun vil oppn terminalfart p vei ned. Vet ikke hvor mye det er for et prosjektil, men mener de kom frem til at prosjektilet ikke har nok KE til penetrere hud.

Dog skal det sies at Mythbusters ikke alltid er like vitenskapelig korrekte i sitt arbeid, skal man tro de som kan fysikk, kjemi etc.

Edit: Doh, Haward var raskere enn meg.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Linken til CNN er dd, men jeg husker denne saken godt, siden jeg jobbet som Deputy i nabobyen til Johnson City, da denne hendelsen tok til. Ironien er jo grei nok.....
    JOHNSON CITY, Tennessee (AP) -- A bullet fired in the air during a Ku Klux Klan initiation ceremony came down and struck a participant in the head, critically injuring him, authorities said.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

En ting jeg lurer p om Mythbusters har ftt med seg: Det er en stor forskjell p gevrkuler og pistolkuler. Fra 1910-1915 (frst introdusert av Frankrike i 1898) er gevrkuler de kjente "Spitzer"-kuler, dvs. spisse foran og med tyngdepunktet ganske langt bak p kula. Dette er riktig aerodynamisk form for hy supersonisk fart (kula har jo over 2 ganger lydhastigheten), men ikke s bra for subsonisk fart. Jeg vet ikke om dette var forsttt teoretisk for 100 r siden, eller om det bare var resultat av prving og feiling. En slik kule er faktisk stabil bak-fram. Dvs. den er stabilisert av rotasjonen, men vil nr rotasjonen blir for lav frst kulbutere et par ganger (det samme skjer nr den gr fra luft over i et materiale som har mye hyere lydhastighet, f.eks. vann/menneskelig vev), men s ende opp i stabil stilling, bak-fram i forhold til fartsretningen. Pistolkuler er som kjent av annen form, de har ikke tyngdepunktet langt bak. Dette ser man p figurene til AGR416, kulene endte bak-fram hvis de ikke gikk i stykker. Hvis man skyter en gevrkule rett opp, vil den alts til slutt komme ned bak-fram og vre ganske stabil i den stillingen, som er forholdsvis aerodynamisk. En pistolkule vil derimot komme tumlende ned. Jeg vil derfor anta at en gevrkule skutt rett opp i luften (eller sluppet ned fra stor hyde) vil oppn en strre terminalhastighet i luft enn det en pistolkule vil, rett og slett fordi den vil vre stabil bak-fram og mer aerodynamisk.

23. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Den trden her setter snart forumrekord i skli ut i alle retninger p en gang. Det er omtrent som se TMBN tre av.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

25. Liker LVGRP99 likte dette
Side 2 av 2 FrsteFrste 12

Lignende trder

1. Bre genferkors?
    By San-Soldat in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 69
    Nyeste innlegg: DTG 181121A May 19,
  2. Svar: 22
    Nyeste innlegg: DTG 091916A Dec 12,
  3. Debatt: Lov til bre vpen ved universiteter i USA?
    By SWATII in forum Mannskapsmessa
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 192131A Feb 08,
  4. Militrt vpen til sivile skyteaktiviteter
    By Rakkeren in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 032200A May 06,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg