milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 110 av 110

Tråd: Fokus: Panserbataljonen / Brigade Nord

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Engzor Vis post
    Skal selv inn i Panser i august 2012, og har veldig lyst å ende opp i en av stormesakdronene. Er de to like, eller er det forskjell på dem? Og hvordan forgår "utnevnelsen" til de forskjellige eskadronene? Er vel 6 eskadroner hvis jeg ikke tar feil

Takk for svar =)
    Nice skal selv inn August 2012 og lurer på akkurat det samme som deg hehe!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg skal også inn i panserbataljonen i 2012

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    også skal ditt, gleder meg som en unge.
    "If you can't be like me, be second best!"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Flere som har fått innkalling? =D

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    Flere som har fått innkalling? =D
    Fikk innkalling i dag! Maks stemning!! D

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    er det slik at man skal møte på gardermoen, hvor man blir fraktet til sessvollmoen, eller skal vi møte direkte på sessvoll?

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    er det slik at man skal møte på gardermoen, hvor man blir fraktet til sessvollmoen, eller skal vi møte direkte på sessvoll?
    jeg forstod det sånn iallefall, møter opp der i 7 tia, siden oppmøte var senest 1000

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Fikk oppmøte senest 8.30 jeg

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    Fikk oppmøte senest 8.30 jeg
    ahaa.. den 9 august? Kommer jo til å møte opp særs tidlig selv, blir konge det her!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    8.august for min del:P De vil vel kanskje fordele massene litt tenker jeg

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    8.august for min del:P De vil vel kanskje fordele massene litt tenker jeg
    antar det ! begynner å merke at jeg gleder meg mer og mer nå!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    sjæl, hadde siste eksamen i dag, så nå er det kun trening frem mot innrykk som gjelder=D Hvis noen har noen gode treningstips er det bare å dele =)

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    sjæl, hadde siste eksamen i dag, så nå er det kun trening frem mot innrykk som gjelder=D Hvis noen har noen gode treningstips er det bare å dele =)
    Jeg for min del trener med vekter og egenvekt, ellers jogger jeg og går turer i skog,fjell og mark. Har en slalåmbakke rett ved siden av der jeg bor som får besøk annenhver dag ellers har jeg vært en del på spinning =) Logger treninga mi også for å holde orden på den lille fremgangen jeg har

btw; hvor holder du til a?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Unixion Vis post
    Fire stillinger i esk6, to medic/VF på 113vogn, en på bergepanser og en som sambandsmann/VF på bataljonsjefens vogn. Pri på folk av årets kontigent til stillingene men det er ingenting i veien for å søke for andre.

Kommer fra BN sjef via en bekjent, for søknad må man selv ta forbindelse med bn sjef.
    esk 6 har allerede grenader VF på Bn sjefs vogn. De har istedenfor ansatt en NLF Relé. Mener også de ansatte en eller to på BK.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Permac, Er fra Asker, klarer ikke å vente med å komme meg bort:P

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    Permac, Er fra Asker, klarer ikke å vente med å komme meg bort:P
    Kult, da bor du ikke så langt unna, jeg og to kamerater av meg bor i Drammen og skal inn 9 august

Ikke lenge igjen nå, fant ei sie som teller ned dager:

8 august
    9 august

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Blir tomt her i leir nå som hele nesten hele leiren dimmer om ikke så mange dager, så ser frem til at dere kommer. Har ikke så veldig mye peiling på hva panser driver med i forhold til tidligere panser-folk, så er nok ikke så stor vits å spørre meg om det. Spørsmål om leir og omegn kan jeg dog svare på.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    120 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av ildleder Vis post
    Blir tomt her i leir nå som hele nesten hele leiren dimmer om ikke så mange dager, så ser frem til at dere kommer. Har ikke så veldig mye peiling på hva panser driver med i forhold til tidligere panser-folk, så er nok ikke så stor vits å spørre meg om det. Spørsmål om leir og omegn kan jeg dog svare på.
    Hvordan er det egentlig med fasiliteter rundt leiren, noe på nivå med Ørlandet? Og hvordan er det med solforhold på vinterstid?
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    39 innlegg
    Sol på vinterstid i Bardu? Hehe...
    Rundt leiren har du nydelig natur, "stripa" med domus kjøpe"senter", patricias burger, skilderen utested, liten bowling, liten kino og det er vel i hovedsak det.. Svømmehall har du i Bardufoss.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    2527 innlegg
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    120 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Høres jo fortreffelig ut!
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kjøpesenteret er under oppussing og bowlingen er nedlagt. Patricias har veldig god mat. Svømmehallen jogger du til på 10-15 min, dog er det også cirka så lenge svømmehallen er åpen... I forhold til f. eks Skjold, så er Setermoen nesten en storby å regne. Sportsbutikk, et utested (som er bedre en man skulle trodd), en resturant/bar, to dagligvarebutikker.

Kulda er et helvete. Om du har gått en stund og svetta på beina, så fryses M-77 støvlene til is om du står stille for lenge. Å faktisk gidde å ta av og på seg klær ofte gjør stor forskjell. Uansett hvor kaldt det er vil du ikke gå i mer enn netting under jakka di, for da vil du få en jævlig kald natt når svetten fryser til is. Så lenge ikke folk er helt dust og klarer å kle seg, samt faktisk sier ifra til befal når de fryser skikkelig, så bør man klare å unngå frostskader. Her må dog de fleste lære av egen erfaring. Frostskader kommer dere til høre nok om når vinteren nærmer seg.

Alle prøver seg på hatløsninger en eller annen gang i kulda. Et eksempel jeg har fra meg selv på hatløsning, var når jeg ikke gadd å ta av meg 600g-genseren når vi skulle marsje, fordi jeg ikke orket tanken på de 2-3 minuttene jeg kom til å stå og fryse før vi satt i marsj. Etter et par minutter med gåing ble jeg glovarm og klissvåt av svette. Den nesten stoppen ble sinnssykt kald, og jeg måtte bytte netting.

Panser har etter hva jeg har skjønt (dvs hva jeg ser ut av vinduet på dassen) 3 kaserner. Troms, Bardo og Senja, alle på en rekke, på motsatt side av artilleri og sanitets kaserner.

Selv så mye fysisk aktivitet man er i under rekrutten, var faktisk foredragene på Molund(bygget hvor bibliotek, foredragroms etc er) noe av det hardeste jeg var med på. Det er helt latterlig hvor trøtt man blir der, og å sovne er selvfølgelig dårlig stemning. Å sitte der og kjempe seg gjennom flere timer hvor det føles ut som om du ikke har sovet på flere dager er beinhardt. Er du trøtt så må man bare reise seg opp og stå på siden. På det verste var det sikkert rundt 100 stykker som måtte stå på siden og se på. Er gratis kaffe ute i resepsjonen. Om du ikke liker kaffe, så er det bare å vende seg til å drikke det, eller så kommer du til å slite enormt. Sitte og notere hjelper faktisk en god del det og.

Noe av det flotte med rekrutter er det at kvaliteten på maten i messa stiger kan det virke som. Fikk nesten sjokk hver gang jeg så maten i messa den tiden. Var så sykt mye digg mat der. Eneste problemet er det at man nesten ikke har noe tid til å spise det, og må man drite i løpet av arbeidsdagen på cirka 12-14 timer, så er det lett et måltid som må ofres.

Er generelt ganske morro med rekrutter. At man ikke har peiling på hvem man skal hilse på, går i rett når menige kommer inn i rommet, kan generelt opptre veldig løkete og lignende. Glemme å låse skap med våpen i f. eks er ganske morsomt. Sjansen for å komme tilbake til skap uten våpen er ganske høy. Ganske vanlig at hele troppen blir straffet da, ofte med unntak av personen som glemte å låse skapet.

Ble en del forskjellige ting det her. Kan sikkert fortelle mer hvis det er noe noen vil vite.

PS: Det med å ta med seg lite sivile ting og klær fordi man visstnok ikke får bruk for det er noe man kan angre på. I beste fall får du et par timer om dagen du kan slappe av på pc'n. Evt slippe å ta med så jævlig mye tilbake fra første perm. De fleste menige her har jo mer klær enn man får plass til i én sivil-bag. I verste fall ender du opp med å ha alt låst nede på koffertrommet. Sivilbager er vanligvis ikke lov å ha på rommet, og man får så sinnssykt mye militært utstyr at man ikke har plass til å ha sivilt noe sted. Er sjelden lov å ha så mye sivilt i skapet under rekrutten.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    27 innlegg
    Sitert
    115 innlegg
    Ikke drikk kaffe for å våkne, drikk vann. Det fungerer bedre enn kaffe.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En ting jeg lurer litt på frem mot innrykk er hva jeg skal ta med meg av forskjellige ting. Har f.eks sett mye forskjellig syn på pc under rekrutten, i tillegg til hvor mye sivilt det er vits i å ha med... Noen som har en pakkeliste de kunne ha delt? Greit med litt tips om hva man kan ha med for å gjøre tjenesten litt lettere, type gnagsårplaster osv

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Du taper ikke noe på å ha med pc. Noe befal tillater det. I verste fall blir den låst inne på koffertrommet med sivilbagen din. Jo mer klær du tar med opp nå, jo mindre trenger du å ta med neste gang. Det å ikke ha siviltøy kan være litt kjipt de dagene når resten av troppen stikker til skilderen(lokale utestedet), og du sitter igjen med bare militært. Det å få på seg sivilt i helgene er også en ganske digg følelse etter et par uker hvor du bare kan gå i militært. Det verste som kan skje her også er at det blir låst inn på koffertrommet, som du alltids kan spørre IB(inspiserende befal) om å åpne hvis du trenger noe der. En hel bag med bare sivilt går faktisk helt fint.

Gnagsårplaster kan være fint ha, men kan også kjøpes i leir. Så lenge du har musikk så går det fint. Det du får utdelt av utstyr holder egentlig i massevis, i hvert fall om sommeren.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Herlig, takk for svar=)

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    16 dager igjen!!! Noen som har tenkt på hvilken esk de vil inn i? Personlig tenker jeg esk1 eller 3/4

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det heller nok mot esk 3/4 for meg atm =D Skal virkelig jobbe for å komme inn!!

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    2527 innlegg

Sv: utstyr i Stormesk per 2011?

Sjefsskifte i Panserbataljonen:

– Med oberstløytnant Bjørnar Bragstad får Panserbataljonen en meget god sjef. Han har tjenestegjort i alle Brigade Nords manøverbataljoner, har flere kontingenter i utlandet, har gjennomført stabsskole i USA, og har tjeneste på høyere nivå både i Hærstaben og Forsvarsstaben. Ditt viktigste oppdrag er å fortsette arbeidet med å utvikle samvirkesystemet og øke avdelingens operative evne. Jeg ønsker deg lykke til, fortalte stabssjefen i Brigade Nord, oberst Ole Kristian Karlsen.

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    479 innlegg

Sv: Fokus: Panserbataljonen / Brigade Nord

Skimter min gamle veileder fra BSIN som sjef sersjant i front der :-)

Side 3 av 3 FørsteFørste 123

Lignende tråder

1. Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen
    By Kuyene in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 021827A Oct 18,
  2. Fokus: Artilleribataljonen / Brigade Nord
    By visekorporal-valthorn in forum Hæren
    Svar: 83
    Nyeste innlegg: DTG 231945A Jul 16,
  3. Fokus: 2.bataljon / Brigade Nord
    By AGR416 in forum Hæren
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: DTG 082323A Oct 15,
  4. Fokus: Stridstrenbataljonen / Brigade Nord
    By JonasH in forum Hæren
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 101200A Jun 14,
  5. Over 200 ledige grenaderstillinger i Brigade Nord.
    By Janolsen86 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 061846A Feb 12,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •