Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 108

Tråd: Fokus: Panserbataljonen / Brigade Nord

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011

Re: Panser 2012

Rykter fra kjentfolk i panser sier at vogngubbs i esk2 og stormesk'ene blir grenaderstillinger fra neste år, PO i kavesk har jeg ikke hørt noe om...

Noen som kan bekrefte \ avkrefte og evt komme med en grunn? Spare penger på vognutdannelse er mitt gjett..

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Alt av vognpersonell skal bli grenaderstillinger? Det høres - mildt sagt - ganske utrolig ut. Jeg trenger en bedre kilde enn jungeltelegrafen før jeg tror på det.
    Beidh a lá leo

Rekrutt
    Ble medlem
    2010

Etter hva jeg har hørt skal panser si opp alle grenaderstillinger (mulig grunnet økonomiske problemer?) fra og med sommeren, så at alle vogngubs skal bli grenaderer tviler jeg på.

Er jo per dags dato veldig få grenaderer i panser, så vil vell ikke gjøre den største forskjellen.

Men til topic. Kan anbefale KavEsk - esk 1 - i Panser hvis du søker en utfordrende og fysisk førstegangstjenese! Er selv i tropp 1 kavesk, og er snart ferdig med et veldig spennende år!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011

Sitat Opprinnelig skrevet av XirioX
    Etter hva jeg har hørt skal panser si opp alle grenaderstillinger (mulig grunnet økonomiske problemer?) fra og med sommeren, så at alle vogngubs skal bli grenaderer tviler jeg på.

Er jo per dags dato veldig få grenaderer i panser, så vil vell ikke gjøre den største forskjellen.

Men til topic. Kan anbefale KavEsk - esk 1 - i Panser hvis du søker en utfordrende og fysisk førstegangstjenese! Er selv i tropp 1 kavesk, og er snart ferdig med et veldig spennende år!
    Det har jeg hørt selv, men siterer en vernepliktig i esk2:

"Vi fikk vite denne uken at det kommer til å bli store endringer av PBN til høsten, jeg er usikker på hva endringene i alle eskadronene er. Men i esk2, så vil alle vognførere og skyttere være grenaderstillinger, noe som fører til at det er bare ladere og staben som blir stillinger for menige. "

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Hva i alle dager er grunnen til det? Det er jo ikke Leo2 i Afghanistan uansett, og behovet for Leo2 folk er vel ikke så stort.

Noen som går for å bruke opp budsjettet på tulleting?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

AGR416
    Gjest

Før dere skyter budbringeren så er det noe som heter SA. Situational Awareness, eller situasjonsbevissthet på norsk.

For de av dere utenfor loopen, så har det pågått en omstillingsprosess i Forsvaret det siste året. Den fasen som blir ferdig ila året blir kalt 2B. Dette har innebært en del nedleggelser av stillinger og omplassering av personell.

I tillegg har det vært planlagt med en styrking av "operativ evne" som det heter. Dette betød i praksis ekstra stillingshjemler i bataljonene. Utfordringen var at FSJ har satt et tall på antall hjemler på de forskjellige gradsnivåene. Grunnet at dette tallet er nådd på visse områder, så er det snakk om å tilføre bataljonene et visst antall grenaderstillinger istedet for.

Det er i denne omstillingsprosessen gradsnedtrekket som har vært diskutert tidligere også kommer inn.

Hvor mange stillinger man får, om man får, vites ikke enda.

I mine øyne er det ikke tullball å tilføre bataljonene ekstra grenaderer. Spesielt ikke i nøkkelstillinger som crew på vogn (som er særdeles tidkrevende å utdanne, og vedlikeholde kompetanse på) og andre stillinger, kontra å styrke f.eks Hærstaben eller Brigadestaben med x antall folk, som ble gjort for ikke lenge siden.

Fant ikke så mye om dette på åpent nett, men står litt her:

http://www.nof.no/pc-323-67-Justert-plan-for-2B.aspx

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    I mine øyne er det ikke tullball å tilføre bataljonene ekstra grenaderer. Spesielt ikke i nøkkelstillinger som crew på vogn
    TANKEN er ikke gal, nei, men spørsmålet om praktisk gjennomførbarhet gjenstår fortsatt. Hvor skal vognpersonellet utdannes?
    Beidh a lá leo

AGR416
    Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    I mine øyne er det ikke tullball å tilføre bataljonene ekstra grenaderer. Spesielt ikke i nøkkelstillinger som crew på vogn
    TANKEN er ikke gal, nei, men spørsmålet om praktisk gjennomførbarhet gjenstår fortsatt. Hvor skal vognpersonellet utdannes?
    Eh.....PBn og PKS....?

Det blir jo ikke værre enn at en del av de som er der nå fortsetter som grenaderer.....er sikkert det som er tanken.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Det er ikke det som er påstanden i tråden her, AGR. Det som står er at vogn-stillinger (SK og VF) skal bli grenader-stillinger, se over. Det vil si utelukket for førstegangstjenestegjørende. Når man bare har PBn igjen som utdanningsbrønn er tilgangen ganske begrenset. Hvem er det i så fall som skal rekruttere til disse stillingene? Når man tiltrer som grenader skal man jo gjerne ha en viss faglig bakgrunn fra før - hvis den eneste bataljonen som fremdeles har vernepliktige vognmannskaper skal switche til grenaderer, hvor er rekrutteringsbasen? Pbn skal rekruttere til seg selv OG TMBN - men uten å ta opp nye soldater til annet enn laderstillinger, fordi stillingene skal være grenaderstillinger? Er ikke svakhetene i en slik plan ganske åpenbare?

(To whomever it may concern: La flisespikking om vernepliktige vs førstegangstjenestegjørende ligge)
    Beidh a lá leo

AGR416
    Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Det er ikke det som er påstanden i tråden her, AGR. Det som står er at vogn-stillinger (SK og VF) skal bli grenader-stillinger, se over. Det vil si utelukket for førstegangstjenestegjørende. Når man bare har PBn igjen som utdanningsbrønn er tilgangen ganske begrenset. Hvem er det i så fall som skal rekruttere til disse stillingene? Når man tiltrer som grenader skal man jo gjerne ha en viss faglig bakgrunn fra før - hvis den eneste bataljonen som fremdeles har vernepliktige vognmannskaper skal switche til grenaderer, hvor er rekrutteringsbasen? Pbn skal rekruttere til seg selv OG TMBN - men uten å ta opp nye soldater til annet enn laderstillinger, fordi stillingene skal være grenaderstillinger? Er ikke svakhetene i en slik plan ganske åpenbare?

(To whomever it may concern: La flisespikking om vernepliktige vs førstegangstjenestegjørende ligge)
    Bestefar, JEG vet ikke.

Aner ikke hvordan PBn kommer til å gjennomføre dette i praksis, hvis det er sånn de kommer til å gjøre det i det hele tatt. Det var heller ikke mitt poeng med mitt første innlegg. Jeg ville bare belyse at det er en viss sannhet i at man kommer til å ta inn flere grenaderer.

Så du trenger ikke begynne å kverulere med meg. Videre bør du vel ta avsender av påstanden med en klype salt, ikke sikkert kilden er etterettelig eller at informasjonen er 100% korrekt.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Det er vel ikke verre enn at en sier at utdanningskosten på disse stillingene er så høy at en tar inn grenaderer til utdanning istedenfor førstegangstjenestegjørende. Man kan jo tenke seg scenariet at man gjør førstegangstjeneste som lader, ser at vogntjeneste og forsvaret er spennende, og søker stilling som grenader. Får dette og første kurs er vognfører.

De som er instruktører i dag kan jo like godt utdanne grenaderer (men som har nesten 3 år tjeneste igjen) osm vernepliktige (som har maks 10 måneder igjen).

I betraktning av at HV ikke har bruk for den type kompetanse, og at det ikke akkurat står ørti stridsvogner på moblager er vel dette smart. Det vil alltid finnes en viss prosent utdannede vognfører og skyttere uten vogn (som er sivile eller i andre stillinger) så stridsutholdenheten blir ikke god men heller ikke veldig dårlig ved rett disponering.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Så du trenger ikke begynne å kverulere med meg. Videre bør du vel ta avsender av påstanden med en klype salt, ikke sikkert kilden er etterettelig eller at informasjonen er 100% korrekt.
    Du bør ta en liten titt i speilet før du slenger ut kveruleringsanklager, AGR. Påstanden som ble fremsatt her, og som jeg reagerte på, var at ALLE SK/VF-stillinger skulle bli grenader-stillinger. Jeg påpekte det åpenbart problematiske ved dette ved å spørre hvor disse skulle utdannes, og du svarer så på et helt annet spørsmål - om bataljonene bør tilføres flere grenaderer eller ikke. Og presenterer dette på en måte som skulle tilsi at det løste hele utdanningsproblemet - noe det selvfølgelig ikke gjør. Det gir seg selv at dersom alle VF/SK-stillinger i Pbn blir grenaderstillinger - slik påstanden er - så får det forholdsvis store konsekvenser både for Pbn og TMBn. Dette er ikke et småpirk-problem. Planen som den er fremlagt her er neppe gjennomførbart. Som nevnt over har jeg faktisk problemer med å tro at dette faktisk er planen. Men jeg foretrekker å forklare hvorfor jeg har problemer med å tro påstanden, fremfor å avvise innlegget fordi jeg ikke stoler på forfatteren.

Det er vel ikke verre enn at en sier at utdanningskosten på disse stillingene er så høy at en tar inn grenaderer til utdanning istedenfor førstegangstjenestegjørende. Man kan jo tenke seg scenariet at man gjør førstegangstjeneste som lader, ser at vogntjeneste og forsvaret er spennende, og søker stilling som grenader. Får dette og første kurs er vognfører.
    De som ønsker å fortsette i Forsvaret etter ett år i PBn er de som idag søker seg ned til TMBn. Vognavdelingene i TMBn har ikke akkurat blitt nedrent av folk fra Pbn - ihvertfall ikke Esk1. Én ting er at kandidaten må være kvalifisert (utover å være utdannet, han må også være personlig kvalifisert), en annen ting er at han må være motivert for flere år i grønt. Jeg har enda til gode å se en førstegangstjenesteavdeling med en andel på over 50% som går videre til en 3-årskontrakt som vervet. Her er det snakk om at hver laderstilling i teorien skal rekruttere til 2 stillinger i Pbn og 3 stillinger i TMBn = 5 stillinger. Og dette forutsetter at alle er motivert og kvalifisert. Selv om man tar høyde for at alle ikke sier opp samtidig, så kommer ikke regnestykket til å gå opp.
    Beidh a lá leo

AGR416
    Gjest

Du bør ta en liten titt i speilet før du slenger ut kveruleringsanklager, AGR. Påstanden som ble fremsatt her, og som jeg reagerte på, var at ALLE SK/VF-stillinger skulle bli grenader-stillinger. Jeg påpekte det åpenbart problematiske ved dette ved å spørre hvor disse skulle utdannes, og du svarer så på et helt annet spørsmål - om bataljonene bør tilføres flere grenaderer eller ikke. Og presenterer dette på en måte som skulle tilsi at det løste hele utdanningsproblemet - noe det selvfølgelig ikke gjør. Det gir seg selv at dersom alle VF/SK-stillinger i Pbn blir grenaderstillinger - slik påstanden er - så får det forholdsvis store konsekvenser både for Pbn og TMBn. Dette er ikke et småpirk-problem. Planen som den er fremlagt her er neppe gjennomførbart. Som nevnt over har jeg faktisk problemer med å tro at dette faktisk er planen. Men jeg foretrekker å forklare hvorfor jeg har problemer med å tro påstanden, fremfor å avvise innlegget fordi jeg ikke stoler på forfatteren.
    Skjønner ikke at jeg gidder å fortsette å diskutere dette med deg, da du åpenbart er i det vanskelige hjørnet.

Du sier at jeg avfeier hele utdanningsproblematikken ved å svare på et annet spørsmål - om hvorvidt bataljonene skal tilføres flere grenaderer. Da må jeg be deg å vise til hvor jeg avfeier denne problematikken. Det har jeg ikke jeg gjort, jeg har derimot etterttrykkelig sagt at jeg ikke vet hvordan dette skal gjøres, men at det kunne tenkes at en del av de som dimmer nå blir tilbudt grenaderstillinger fra August av. Du vet, de som er VF/SK allerede.

At det blir en konflikt mtp TMBN rent rekrutteringsmessig er jo greit det, men jeg vet at flere soldater har søkt seg fra f.eks fot i fgtj til vogn i TMBN, og fått nødvendig kursing der. Ikke ideelt, men det har tydeligvis funket.

Det jeg ønsket med å vise til Omstillingsprosess 2B var å forklare grunnlaget til tilføringen av grenaderstillinger. Jeg vet ikke hvordan min bataljon vil bruke disse stillingene, ei heller PBn. Jeg tror, for å være helt ærlig, at PBn heller ikke har tatt noen avgjørelser på dette. Det var ihvertfall statusen i min avdeling i uke 18.

Av den grunn prøvde jeg å forklare at man ikke burde ta påstanden som en opplest og vedtatt sannhet.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011

Hele påstanden er som sagt i opprinnelig innlegg et rykte jeg har hørt fra en som gjennomfører førstegangstjenesten i esk 2, ser ikke hvorfor vedkommende skulle finne dette på, men heller ikke hvorfor et sånt steg skal utføres av panser.

Påstanden er absolutt ikke hamret i stein, tvert imot spurte jeg om noen visste noe mer om dette og kunne bekrefte eller eventuelt avbekrefte det hele.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Skjønner ikke at jeg gidder å fortsette å diskutere dette med deg, da du åpenbart er i det vanskelige hjørnet.
    Takk i like måte. Rekrutteringsproblemet er et åpenbart og tilsynelatende uoverkommelig problem rundt den påstanden som er fremsatt. Hvordan du klarer å mene at å påpeke nettopp det er "kverulering" skjønner ikke jeg. Men hvis du ikke ønsker å delta mer er det jo bare å la være.

Jeg forstår virkelig ikke hva det er du blir sur for her. Det er helt rimelig å påpeke svakheten i den påstanden som er fremsatt her.

Du sier at jeg avfeier hele utdanningsproblematikken ved å svare på et annet spørsmål - om hvorvidt bataljonene skal tilføres flere grenaderer. Da må jeg be deg å vise til hvor jeg avfeier denne problematikken. Det har jeg ikke jeg gjort, jeg har derimot etterttrykkelig sagt at jeg ikke vet hvordan dette skal gjøres, men at det kunne tenkes at en del av de som dimmer nå blir tilbudt grenaderstillinger fra August av.
    Jeg påpekte problematikken knyttet til rekruttering, og spurte hvor disse nye grenaderene skulle utdannes, siden ALLE VF/SK-stillinger etter sigende skulle bli
    grenaderstillinger. Jeg sa at denne planen ikke var praktisk gjennomførbar, og presiserte for sikkerhets skyld at det jeg snakket om var påstanden om å gjøre ALLE VF/SK-stillinger til grenaderstillinger, IKKE om å tilføre bataljonene flere grenaderer. Men å påpeke dette var i dine øyne kverulering, selv om det er nøyaktig det som er temaet i tråden før du kom inn. Det er et forsøk på å avfeie problemstillingen. Det er jo helt åpenbart at den største problemstillingen rundt den påstanden NETTOPP er rekruttering.
    Du vet, de som er VF/SK allerede.
    Jeg snakker om påstanden om at ALLE VF/SK-stillinger skal bli grenader-stillinger. Du vet, den påstanden som startet hele spetakkelet.

At det blir en konflikt mtp TMBN rent rekrutteringsmessig er jo greit det, men jeg vet at flere soldater har søkt seg fra f.eks fot i fgtj til vogn i TMBN, og fått nødvendig kursing der. Ikke ideelt, men det har tydeligvis funket.
    Konflikten med rekruttering til TMBN er bare ett aspekt - den reduseres betraktelig. Men i tillegg oppstår det et nytt, stort behov for grenaderer gjennom de nye stillingene i PBN. Igjen, i teorien skal 1 laderstilling rekruttere til 5 vognstillinger etterpå. Planen for det bør være meget god for å funke, for å si det slik.

Av den grunn prøvde jeg å forklare at man ikke burde ta påstanden som en opplest og vedtatt sannhet.
    Eh, nei, det er jo akkurat det jeg IKKE gjør, ved å forklare hvorfor jeg har problemer med å tro at påstanden er sann.
    Beidh a lá leo

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Det beste med rykter er å forsterke dem og spre dem videre. Nå tror alle som ser denne tråden at det er fakta. Bra jobba, alle sammen.

En annen sak er at det hadde vært smart, og i lengden billigere, å gjøre nettopp dette.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Det beste med rykter er å forsterke dem og spre dem videre. Nå tror alle som ser denne tråden at det er fakta. Bra jobba, alle sammen.
    Du kan trygt eliminere den delen av leserne som faktisk er i stand til å lese norsk.
    Beidh a lá leo

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

:-)

Dere er så søte når dere krangler.

AGR416
    Gjest

@Bestefar:

Du må gjerne diskutere påstanden og saken, det jeg mente var at det ikke var noe vits i å gå direkte på meg da jeg ikke fremsatte påstanden, men faktisk prøvde å sette den i litt perspektiv. Jeg er ikke uenig i de problemene du skisserer.

Derfor setter jeg ikke pris på på den tidvis nedlatende "tonen" i ditt første svar til meg. Når jeg skrev "eh....PBn og PKS...." var ikke det ment som et frekt svar, men at jeg ikke visste. Så reduser beredskapen din et par hakk.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Du må gjerne diskutere påstanden og saken, det jeg mente var at det ikke var noe vits i å gå direkte på meg da jeg ikke fremsatte påstanden, men faktisk prøvde å sette den i litt perspektiv. Jeg er ikke uenig i de problemene du skisserer.
    Jeg har ikke gått direkte på deg. Hele hensikten med innlegget mitt var å si at påstanden jeg refererte til var den opprinnelige om at alle vognstillinger skulle bli grenaderstillinger - og at jeg IKKE spesifikt refererte til innholdet i ditt innlegg.

Derfor setter jeg ikke pris på på den tidvis nedlatende "tonen" i ditt første svar til meg. Når jeg skrev "eh....PBn og PKS...." var ikke det ment som et frekt svar, men at jeg ikke visste. Så reduser beredskapen din et par hakk.
    Unnskyld meg? "Nedlatende tone"? I dette innlegget?:

Innlegget var på ingen måte ment nedlatende, og om du opplever det slik så bør kanskje du også redusere beredskapen din et par hakk. Det samme gjelder mitt påfølgende innlegg, som var ment å presisere at jeg snakket om påstanden som nevnt over og IKKE utelukkende innholdet i ditt innlegg. Og når du på bakgrunn av dette har slengt ut anklager om kverulering kun fordi jeg har presentert en høyst relevant problemstilling, så bør du kanskje være litt forsiktig med å snakke om "nedlatende tone". Jeg har aldri ment noen av mine innlegg i denne tråden nedlatende, og det var temmelig overraskende å bli beskyldt for kverulering (i en temmelig nedlatende tone, både i det innlegget og det påfølgende) for et innlegg jeg mente som en ren presisering av problemstillingen. Speil.
    Beidh a lá leo

AGR416
    Gjest

Sorry, mente innlegg nr 2:

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Igjen, det innlegget var ment som en presisering nettopp for å unngå den potensielle misforståelsen. Det er ingenting i det innlegget som er ment nedlatende.

Vi har uansett kryssa grensa for hva som bør postes i denne tråden for lenge siden. Har du noe mer du vil si om dette, så kan du ta det på PM.
    Beidh a lá leo

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2008

KESK er vel fortsatt en rekrutteringskilde? De var da oppsatt på vogn sist jeg sjekket iallefall.

Sitat Opprinnelig skrevet av Unixion
    Hele påstanden er som sagt i opprinnelig innlegg et rykte jeg har hørt fra en som gjennomfører førstegangstjenesten i esk 2, ser ikke hvorfor vedkommende skulle finne dette på, men heller ikke hvorfor et sånt steg skal utføres av panser.

Påstanden er absolutt ikke hamret i stein, tvert imot spurte jeg om noen visste noe mer om dette og kunne bekrefte eller eventuelt avbekrefte det hele.
    Etter hva jeg har fått vite tidligere i vinter (og senest i helga) er at vognpersonell i PBN vil "mest sannsynlig" bli besatt av grenaderer iløpet av "noen år" frem i tid, ifølge flere høyere offiserer i bataljonen.

Boys, hug it out!

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

KESK er ikke stor nok. Jeg har ingen tro på at PBN vil klare å rekruttere nok grenaderer til at det er realistisk å holde av alle SK/VF-stillinger til grenaderer. De kan nok øke andelen grenaderer noe, men ideen over har jeg ingen tro på.
    Beidh a lá leo

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Jeg kan jo nevne at jeg stilte spørsmål om dette med rekruttering til tjenestestillinger til Sverre Diesen da han for en stund siden holdt et foredrag i Oslo Forsvarsforening om hans syn på Forsvaret, der han gikk inn for mye mindre førstegangstjeneste og flere hel-profesjonelle avdelinger. Hans syn var at denne luksusen profesjonelle avdelinger som f.eks. TMBN nå hadde med å få soldater som allerede gjennom et års førstegangstjeneste hadde relevant og god opplæring i den tjenestestilling de skulle ha i profesjonell avdeling, var noe man måtte glemme. Man fikk gjøre som i andre land som hadde et helprofesjonelt forsvar: En forholdsvis kort og forholdsvis generell rekruttskole (3-6 måneder) og deretter inn i minst krevende tjenestestilling i den profesjonelle avdelingen. Deretter var det denne avdelingens ansvar å øke kompetansen til soldaten med kurs og praktisk trening og gi mer krevende tjenestestillinger etter hvert. Så kunne man etter noen år bli. f.eks. skytter på stridsvogn eller SPV.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Jøss. Her var det mye unødvendig diskusjon. Mitt eksempel med lader som evnt tar verving og blir vf - var et eksempel. Det prinsipielle er at man verver seg som grenader til en annen stilling enn man har tjenestegjort i som førstegangstjenestegjørende, og således må gjennom opplæring.

Som Bestefar nevner skjer det allerede, og det kan jo egentlig ikke være et problem.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Det er ikke noe problem at avdelinger som PBn ansetter grenaderer som mannskap på vogn. Det er derimot et problem å gå for en løsning hvor 2/3 av mannskapsmassen MÅ være grenaderer, slik at man utelukker vernepliktige i de stillingene. PBn kommer ikke til å klare å rekruttere så mange grenaderer.
    Beidh a lá leo

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011

Viser seg at ryktene holder mål:

To vogncrew CV90 i PO-troppen i kav.esk
    Fire vogncrew Leo2 i esk2
    Fem vogncrew CV90 i esk3

Fire stillinger i esk6, to medic/VF på 113vogn, en på bergepanser og en som sambandsmann/VF på bataljonsjefens vogn. Pri på folk av årets kontigent til stillingene men det er ingenting i veien for å søke for andre.

Kommer fra BN sjef via en bekjent, for søknad må man selv ta forbindelse med bn sjef.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Prøver du å si at Pbn bare skal rulle med 4 leoparder og 7 Cv90er (+ evt GBU) neste år?
    Beidh a lá leo

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Bataljon?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011

Det var de stillingene som skulle få grenaderer, om andre vogner skal bemannes av dem som er inne til førstegangstjeneste ble ikke nevnt.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Og vi er helt sikre på at disse detaljene er ugraderte?

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Unixion
    Det var de stillingene som skulle få grenaderer, om andre vogner skal bemannes av dem som er inne til førstegangstjeneste ble ikke nevnt.
    Ja, da er mao påstanden ikke bekreftet. Det gikk jo ut på at vognstillingene (ihvertfall VF/SK i esk2) skal være forbeholdt grenaderer - ikke at man bare skal øke antallet greanderer. Jeg regner med at det skal være flere vernepliktige mannskap ved siden av disse. Her ser det ut som om ambisjonen er å ha én semi-profesjonell enhet i eskadronene (tropp i esk2/3, gruppe i PO), og vernepliktige enheter ved siden av. (Det håper jeg, ellers er Pbn i praksis redusert til en eskadron med en veldig stor ledelse) Det er jo ikke særlig problematisk. Selv om antallet grenaderer er høyt - men det kan jo justeres dersom man ikke klarer å rekruttere.
    Beidh a lá leo

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Dere som skal i PBN, gled dere. Var selv i Stormesk 3 og det var ganske kul tjeneste så kan anbefale esk3 på det sterkeste.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011

Makaan - når?

Bestefar - Det var infoen jeg fikk da jeg fremmet påstanden og lurte på om den kunne bekreftes. Dagens innlegg kom etter at jeg fikk svar fra bekjente i nord. Men løsningen du beskriver virker logisk og vil gjette på at det er noe sånt som må være planlagt.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

2009. Folk må bare sende meg en PM hvis dem har spørsmål om tjenesten i esk3 så svarer jeg gledelig.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2008

Det norske forsvar giver nyt ved til bålet. På denne side om førstegangstjeneste er er kun nævnt kampvognstjenste i Rena (KESK), ikke ved Pbn. forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangs ... fault.aspx

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010

Linken Claus madsen viser til, gir ikke en komplett oversikt over alt man kan gjøre under førstegangstjenesten. Altså er den etter min mening ingen god indikator på at Pbn ikke vil videreføre stridsvognopplæringen av vernepliktige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Jo, det vil Forsvaret. En ny Stridsvogn er under evaluering, som vernepliktige vil få opplæring på hvis de anskaffes:

http://www.liveleak.com/view?i=4c0_1306338710
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2011
    Skal selv inn i Panser i august 2012, og har veldig lyst å ende opp i en av stormesakdronene. Er de to like, eller er det forskjell på dem? Og hvordan forgår "utnevnelsen" til de forskjellige eskadronene? Er vel 6 eskadroner hvis jeg ikke tar feil

Takk for svar =)

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •