milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 33 av 33
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hærens Combat Lab - Kampsoldater med megabyte

Datakraft erstatter kuler og krutt. I Hærens kamplaboratorium testes utstyret som gjør norske soldater mer slagkraftige.

http://www.side3.no/article3110245.ece

Stilig, tipper disse gutta har endel artige dager på jobben.

For å ikke snakke om alle dingsene de tester som ikke når helt opp. Hehe

AGR416
    Gjest

Re: Hærens Combat Lab - Kampsoldater med megabyte

Det må være TIDENES mest utdaterte artikkel, ihvertfall bildemessig!

G-36 som skal erstatte AG-3 og M-04 som ny lett kroppspansring?!

Hello?! 2005 ringte og vil ha tilbake utstyret sitt....

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

De tør vel ikke røpe alle gadget'sene som ligger og venter da.

AGR416
    Gjest

Har ikke noe med det å gjøre....

Det går på at HK416 har ERSTATTET AG-3 og M/07 har erstattet M-04.

Mye av materiellet som er avbildet (nei, jeg leste ikke artikkelen fordi jeg fikk vondt i hodet av den) er utdatert og/eller erstattet.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hærens Combat Lab ble etablert ca. 2004, etter hva et kjapt google-søk kan si meg. I artikkelen blir det sagt at det ble etablert for to år siden, noe som da skulle tilsi at artikkelen er fra ca. 2006. Det stemmer jo ganske bra med kommentarene fra AGR her. Flott med journalistisk resirkulering...

Kunne i det minste stått et sted at " denne artikkelen ble først publisert dd.mm.yyyy, i publikasjon XYZ"
    Satis Bona :-p

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    149 innlegg

Virkelighetens "World of Warcraft"
    Really?
    "Excellence leads to not being Force-choked"

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Den tradisjonelle kjemiske vernedrakten blir erstattet av en mye mer fleksibel jakke.
    Så bare overkroppen skal beskyttes mot CBRN (eller hva siste mote på navnet er)? Lyst til å gå inn i et område forurenset av sarin uten gassikker drakt på beina? Eller hva med en dråpe VX på buksa?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Gjest

Som sagt av meg tidligere i tråden, dette er TIDENES mest utdaterte artikkel.

Den nye vernedrakten er en komplett drakt, dvs bukse og jakke, og ser ikke ut som den avbildede i artikkelen.

CBRN er forøvrig en internasjonal standard, og ikke mote.

Ikke alt er så mørkt i Forsvaret som du skal ha det til hvlt....

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Neida, det er det sikkert ikke. Jeg svartmalte ikke situasjonen i Norge, bare fremhevet at artikkelen måtte være feil når det gjaldt vernedrakt/jakke.

Når det gjelder navnet: Tilbake på 1950-tallet het det både på engelsk og norsk ABC for atom, biologisk og kjemisk. Amerikanerne skiftet offisielt til NBC på begynnelsen av 1960-tallet. For en fysiker er det korrekt, det vi kaller en atombombe har jo i virkeligheten ikke noe med atomer å gjøre, men med atomkjerner, dvs. "nuclei" på engelsk. Men for den som skal arbeide med NBC eller ABC spiller det ingen rolle om man vet det, og på norsk fortsatte man å bruke den flotte og enkelt huskede betegnelsen ABC.

Så, for ca. 6 år siden, skiftet amerikanerne ut betegnelsen "NBC" med CBRN. C, B og N er de samme som man har i NBC, men R som kom i tillegg er for "radiation", dvs. stråling.
    Den logiske forklaringen på dette er ikke så grei, da stråling alltid var en del av A i ABC (eller N i NBC). Dvs. i dette tilfellet tenker man spesielt på våpen som helt og holdent er basert på å spre radioaktivt materiale, såkalte "skitne bomber", som er noe man kan se for seg terrorister som har tilgang på radioaktivt materiale, men ikke teknologi til å lage kjernevåpen, kan bruke. Men beskyttelsestiltak og rensetiltak mot slike er ikke på noen vesesntlig måte forskjellig fra det som gjelder radioaktivt nedfall fra en atombombe ved bakkesprengning, og var godt dekket under den gamle betegnelsen (NBC på engelsk, ABC på norsk).

Noe som forsvarer bruken på engelsk er at man der uttaler det helt forskjellig, man sier "see-burn" som er lett å uttale (to stavelser) og ikke Se Be Err Enn, som man sier på norsk med fire stavelser. Skal vi snart bare snakke engelsk, eller er det ikke lov å beholde en norsk fagterminologi ved siden av den engelske? ABC er lett å huske, også for de som har 3 i allment evnenivå, og i praksis er det neppe forskjell på tiltakene man gjør i ABC og CBRN. Før måtte man huske at det som het NBC på engelsk het ABC på norsk, man kan da like godt nå huske at det som heter CBRN på engelsk heter ABC på norsk...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Jeg må si at jeg er litt kritisk til alle disse tekniske duppedittene, det er helt sikkert flott så lenge det fungerer. Og et utmerket verktøy. Men jeg ser på en del av de tekniske duppedittene vi har i dag(relativt enkle ting?!) når det netter ned, så tar det 7-14 dager før noen i det hele tatt kan se på det. For det finnes ikke teknikere lokalt som kan utstyret.

Dessuten går det på strøm og strøm er ikke en selvfølge, det er et privilegium.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Ta kart og kompass.

Greit med GPS, men mange er hjelpesløse når det detter ned, også må man ha med seg kart og kompass som backup. Og det er man kanskje ikke så flink til å bruke.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 02Surefire
    Jeg må si at jeg er litt kritisk til alle disse tekniske duppedittene, det er helt sikkert flott så lenge det fungerer. Og et utmerket verktøy. Men jeg ser på en del av de tekniske duppedittene vi har i dag(relativt enkle ting?!) når det netter ned, så tar det 7-14 dager før noen i det hele tatt kan se på det. For det finnes ikke teknikere lokalt som kan utstyret.

Det kommer jo litt an på hvor man jobber, da. Enkelte avdelinger har jo egne sys.off-er o.l.
    Si vis pacem, para bellum.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av binders

Det kommer jo litt an på hvor man jobber, da. Enkelte avdelinger har jo egne sys.off-er o.l.
    Ja, uten tvil. Noen avdelinger sitter med høyt kompetent personell som kan ordne dette. Men jeg er litt usikker på hvorvidt disse sys.offene, er på plass i teateret når det smeller som værst, og ting går i svart.

Jeg syntes det er veldig spennende med tekniske duppeditter selv, og jeg liker å klå/bruke disse tingene. Men ser at man får mer og mer teknikk inn i jobben, men ikke nok teknisk kunnskap til å vedlikeholde, trene opp, etc. til å holde dette i gang over tid.
    Jeg er også lett skeptisk til dette mtp. hacking, overvåking, jamming. Hvis vi kan se på en skjerm hvor våre egne er, så kan vi banne på at noen andre kan(i det minste forsøker) å gjøre det samme.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

med en sysoff i avdelingen, så blir kompetansen på brukernivå også mye bedre.
    Si vis pacem, para bellum.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av binders
    med en sysoff i avdelingen, så blir kompetansen på brukernivå også mye bedre.
    Uten tvil, men antall avdelinger som i dag sitter på denne kompetansen er vel heller unntaket enn regelen? Men i fremtiden når disse systemene blir tatt i bruk for fult, så vil vel også lokal kompetanse prioriteres.

AGR416
    Gjest

Hva nøyaktig er det du er skeptisk til?

Ikke for å røpe kapasiteter, men sist jeg sjekket så er ikke Hæren så fryktelig hi-tech at det gjør noe, pr dags dato.....

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

02Surefire må svare for seg, men jeg ser i utgangspunktet for meg at det å operere et BMS for fotavdelinger helt ned til enkeltmannsnivå kan være overkill som kan lage vel så mange problemer som det løser. Lagførere som bruker mer av sin oppmerksomhet på en håndholdt terminal enn på å bruke detektorene "øyeeple mk 1" og "øre mk 1" og gjør det enkle komplisert, synes jeg kan bli resultatet.

Og så er det å bli så avhengig av teknologi at man ikke får til noe særlig hvis teknologien bryter sammen (eller blir slått ut av en avansert fiendes motmidler, jamming, EMP (lenke) etc.). Hvis jeg har hørt riktig, drilles ikke lenger BK-mannskaper i å måle inn BK uten bruk av GPS (bruk av retteflate) eller i å beregne skytedata uten computer (Hugin), dvs. med bruk av plotteskive og tabeller. Å ikke være gode i manuelle backup-metoder som virker hvis teknologien svikter kan være farlig.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Hva nøyaktig er det du er skeptisk til?

Ikke for å røpe kapasiteter, men sist jeg sjekket så er ikke Hæren så fryktelig hi-tech at det gjør noe, pr dags dato.....
    Nå har jeg ikke vært borti veldig mange systemer, og jeg regner med at det ikke er så veldig mange flere systemer enn de jeg har sett. Men jeg tenker primært på BMS som blir nevnt under her. - Men jeg har fått inntrykk av at man ønsker en god del flere tekniske hjelpemidler i tiden som kommer. Være seg nye samband, med flere funksjoner enn iphone. Og som nevnt, tracking av styrker.

Jeg er absolut ikke negativ til dette, for som sagt syntes jeg dette er spennende. Men grunnleggende soldatferdigheter må ligge til grunn. Kart og kompass, og røyksignaler.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Jeg er absolut ikke negativ til dette, for som sagt syntes jeg dette er spennende. Men grunnleggende soldatferdigheter må ligge til grunn. Kart og kompass, og røyksignaler.
    Tja. Moderne verktøy gjør jo at en ikke trenger å kunne gamle verktøy - så tilslutt ender det opp med at noe må nedprioriteres. Jeg kan betjene våpenet mitt, men jeg kan ikke skyte med pilogbue. Jeg kan bruke sambandsmidler men er dårlig på semafor. Så hvor går grensen?
    Skal alle kunne kart og kompass når vi har GPS? Skal alle kunne subtraksjonskoder når vi har kryptert radio?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Tja. Moderne verktøy gjør jo at en ikke trenger å kunne gamle verktøy - så tilslutt ender det opp med at noe må nedprioriteres. Jeg kan betjene våpenet mitt, men jeg kan ikke skyte med pilogbue. Jeg kan bruke sambandsmidler men er dårlig på semafor. Så hvor går grensen?
    Skal alle kunne kart og kompass når vi har GPS? Skal alle kunne subtraksjonskoder når vi har kryptert radio?
    Moderne hjelpemidler er helt klart fremtiden, og et sted må man velge sin vei.
    Men jeg holder fortsatt en knapp på det å kunne grunnleggende ting skal være høyt prioritert.

Her er det snakk om å vite opp ned på et kart, og hvordan et kompass fungerer. Du må ikke, men jeg vil. Og jeg kommer til å fortsette å oppdatere meg på det. Slik at jeg har en reserveløsning som omtrent er skuddsikker. GPS'en din ække skuddsikker. Og kartet mitt er ikke vanntett.

AGR416
    Gjest

Hvor er det dere har det fra at man ikke driver opplæring i kart og kompass? BMS er kun på prosjektstadiet, og ikke implementert enda. Det finnes såklart noe rundt omkring, men vi er langt unna at man benytter seg av det ned på enkeltmannsnivå.

Med den lille tiden vi har til disp, så må man prioritere hva man utdanner på. Ja, teknologi kan svikte, men det er vesentlig mye mer effektivt. At det går på bekostning av visse alternative metoder må man akseptere. Det sagt så er det rimelig styrt HVA man skal utdanne soldatene i, og i hvilken grad man skal kunne det.

Fokuset i alle ledd, ihvertfall i hæren, er bottom-up, dvs at enkeltmannsferdigheter kommer først osv.

Jeg aner heller ikke hvilket samband du sikter til som skal ha flere funksjoner enn en iPhone.

Det synes at man er negativ på generelt og mangelfullt grunnlag.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Nå synes jeg kanskje AGR416 bør lese tittelen på denne tråden, og se igjen på første innlegg i den. Det har ikke i særlig grad vært snakket om hva situasjonen er i dag, men hva som tydeligvis er under utprøving ved denne "Battle lab". Og denne artikkelen, som er det som skal diskuteres i denne tråden, bruker det meste av spalteplassen på BMS med enheter ned til enkeltmann:
    Korporal Paulsen viser fram en grønn dings, liten som en mobiltelefon, festet på den ene armen – en såkalt KKI-enhet (Kommando, Kontroll og Informasjon). Den fungerer både som GPS og forenklet PC, hvor hans egen og de andre soldatenes posisjon i laget er markert innenfor en sirkel. Fortløpende kan han sende og motta beskjeder, som holder ham kontinuerlig oppdatert om oppdraget.

– Hos troppsbefalet likner enheten mer på en PDA med innebygd kartfunksjon, muligheten til å laste ned flyfoto fra ubemannede droner og å gjøre notater direkte på skjermen, forteller major Alf Birger Enger.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Innlegget
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Forskjellen her er hvor lett ting kan settes ut av spill av en (avansert) motstander og hvor du står uten de tingene. Det er stort sett ikke andre motmidler mot kuler fra en HK416 er kroppspansring, som er et enda bedre motmiddel mot pil og bue. Derfor er ikke pil og bue relevant som erstatning for HK416 (pistol og bajonett er for så vidt backupsystemer for HK416).

Men f.eks. GPS kan jammes ved avansert elektronisk krigføring, og det meste av elektronikk (avhengig av hvor god EMP-skjerming man har, men i små håndholdte enheter kan den aldri bli fullverdig) kan settes ut av spill ved EMP-våpen. Derfor er det viktigere å ha backup for slikt, og at soldatene virkelig kan bruke backup.

AGR416
    Gjest

Da bør du hvlt registrere det som er blitt påpekt vedrørende relevansen av det som står i artikkelen, noe du tydeligvis ikke har klart. Infoen i artikkelen er 5-6 år gammel, og dermed ikke relevant en plass.

Og det var en naturlig digresjon å påpeke dagens tilstand mtp mye av kritikken som har kommet frem mot teknologisk utvikling.

hvorvidt dette blir noe av gjenstår å se. K2 elementet blir uansett å holde seg på befalsnivå, soldatene vil få utstyr som hjelper med navigasjon og kommunikasjon.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Hvor er det dere har det fra at man ikke driver opplæring i kart og kompass? BMS er kun på prosjektstadiet, og ikke implementert enda. Det finnes såklart noe rundt omkring, men vi er langt unna at man benytter seg av det ned på enkeltmannsnivå.
    Jeg har ikke sagt at man ikke driver opplæring i dette. Jeg sier at fokuset blir dreid mer vekk fra grunnleggende enkeltmannsferdigheter til tekniske relativt avanserte systemer som krever mer enn et knips for å fungere.

Med den lille tiden vi har til disp, så må man prioritere hva man utdanner på. Ja, teknologi kan svikte, men det er vesentlig mye mer effektivt. At det går på bekostning av visse alternative metoder må man akseptere. Det sagt så er det rimelig styrt HVA man skal utdanne soldatene i, og i hvilken grad man skal kunne det.
    Uten tvil. tid, penger, folk etc. Det meste er mangelvare. Og det er klart at man må velge bort noe til fordel for andre ting. Det er også klart at man ikke kan beholde alt "det gamle" og det har jeg heller ikke sagt at vi skal. Jeg er som sagt for fremskritt, men at visse elementer må beholdes etter min mening. Nettopp fordi teknikk svikter før eller seinere. Bare se på pcen din som koster 15000.. Før eller seinere slutter den å fungere. Og du er nødt til å sende den inn for å få problemet fikset, eller få en ny. Dette er ofte en luksus vi i grønt ikke har. Det skal feilsøkes, rettes, bestemmes, sendes etc. Jeg sier ikke at dette 100% er sånn det er, men jeg har tanker rundt at dette kan skje.

Det synes at man er negativ på generelt og mangelfullt grunnlag.
    Dette er dine ord.
    Som sagt jeg syntes det er en spennende utvikling, og jeg gleder meg til å se hva som kommer i fremtiden. Og det har ingen ting med å være negativ, jeg sier at jeg skeptisk til at man velger bort grunnleggende ferdigheter til fordel teknikk. Og det er godt mulig at du, dine, og de du vet om har et høyt fokus på grunnleggende soldatferdigheter. Men etter min erfaring så blir disse tingene glemt så fort man får teknikk i fanget. Og du kan være så enig, eller uenig du bare vil. Men dette er sett fra min ståsted.

AGR416
    Gjest

Jeg klarer heller ikke finne artikler om NORMANS som er yngre enn 3 år via Google.

AGR416
    Gjest

Jeg har ikke sagt at man ikke driver opplæring i dette. Jeg sier at fokuset blir dreid mer vekk fra grunnleggende enkeltmannsferdigheter til tekniske relativt avanserte systemer som krever mer enn et knips for å fungere.
    og da spør jeg igjen HVA du baserer den påstanden på? Jeg har nettopp sittet i over en time med soldatene mine hvor vi har undervist i både kart og kompass samt GPS.

Som jeg sa, tydeligvis særdeles uklart, grunnleggende enkeltmannsferdigheter har PRI....helt opp til GIH!

jeg sier at jeg skeptisk til at man velger bort grunnleggende ferdigheter til fordel teknikk. Og det er godt mulig at du, dine, og de du vet om har et høyt fokus på grunnleggende soldatferdigheter. Men etter min erfaring så blir disse tingene glemt så fort man får teknikk i fanget. Og du kan være så enig, eller uenig du bare vil. Men dette er sett fra min ståsted.
    da er ditt ståsted utdatert.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

og da spør jeg igjen HVA du baserer den påstanden på? Jeg har nettopp sittet i over en time med soldatene mine hvor vi har undervist i både kart og kompass samt GPS.
    Er det derfor du er særdeles gretten? Fordi du fortsatt må holde på med kart og kompass?

da er ditt ståsted utdatert.
    Ok.

AGR416
    Gjest

Det var da veldig da....har jeg tråkket deg så hardt på tærne? Du kommer med en påstand, jeg forklarer deg hva jeg nettopp har gjort som motbeviser din påstand. Jeg synes kart og kompass er gøy jeg, og særdeles relevant i min jobb som oppklaringsressurs og sekundærildleder. Og således like viktig for mine soldater.

Jeg kan ikke se på hvilken måte jeg har vært ufin mot deg.

Mitt issue er at folk kommer med påstander, gjerne kritiske, uten at man har den nødvendige innsikten.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Saken er at du tar enhver kommentar som skrives som negativ kritikk.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    16 innlegg

Tør jeg foreslå PM, evt en egen tråd, for direkte tilbakemeldinger?
    In the age of information, ignorance is a choice.

AGR416
    Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Saken er at du tar enhver kommentar som skrives som negativ kritikk.
    det er heller ikke til å skyve under en stol at folk er raske til å kritisere Forsvaret uten å ha særlig belegg for det. At det er ting som er galt i Forsvaret er det ingen tvil om, men det er stort sett større ting. Ikke det som foregår på lavt nivå, dvs utdanning.

Jeg prøver å trekke frem det som er positivt, og hvis jeg fremstår som litt vel engasjert og glad i jobben min, og denne holdningen irriterer folk så får dere saksøke meg. ;-)

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

For å gjøre det klinkende klart:

1) Jeg er ikke imot teknisk utvikling. Hadde jeg vært det, hadde jeg bl.a. hatt en annen jobb.

2) Men jeg mener derimot ikke at alt som "man" (produsenter og teknologifreaker) prøver å dytte fram av nye tekniske duppeditter alltid vil bety en vesentlig forbedring. Jeg stilte spørsmål ved om BMS for fotavdelinger ned på lags- og enkeltmannsnivå (dvs. med enkle mottagere/sendere for enkeltmann og større enheter for lagførere) er fornuftig. Mulig det er det, men da må man være sikker på at det ikke tar oppmerksomheten bort fra det enkle (bruk av øye, ører, munn og håndsignaler) og gjør det enkle vanskelig og komplisert. Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg tror BMS på enkeltmannsnivå er innført i Hæren. AGR416 må vite at jeg vet at det ikke er tilfelle. Men det er de som ønsker det. Uansett, først må man innføre et BMS i kampkjøretøyene og på høyere nivå før man gjør det for fotlagene!

3) Noen teknologier er mer sårbare enn andre, både for teknisk feil og for motmidler brukt av fienden. Det er viktig at man for de som er sårbare har backup-systemer. Jeg skrev ikke noe sted at AGR416 ikke lærer soldatene sine å bruke kart og kompass og bare stole på GPS. Det vet jeg han ikke gjør. Men jeg har hørt (hvorvidt det er sant vet jeg ikke, da jeg ikke har kunnet kontrollere det) at man har kuttet kraftig ned på å la mannskapene ha kompetanse på å operere BK (og sikkert også annen krumbane) hvis GPS og computer (Hugin for BK, Odin II for artilleri) svikter eller blir satt ut av fiendens mottiltak.

Det er mulig det jeg skriver her kan tolkes som surmaget kritikk av alt Hæren gjør, men det er ikke ment slik.

Lignende tråder

1. Hærens og HVs oversettingskapasitet
    By Sofakriger in forum Hæren
    Svar: 47
    Nyeste innlegg: DTG 071021A Nov 17,
  2. Hærens Serviceuniform M10
    By Holtern in forum Kjøp og salg
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 251638A May 15,
  3. Hærens befalsskole (HBS)
    By Rittmester in forum Spesialist i Forsvaret
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 290047A Nov 14,
  4. Hærens Flygermiljø
    By Gehenna in forum Luftforsvaret
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 061742A Feb 07,
  5. hærens fallskjermjegerskole
    By in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 270013A Jul 05,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •