milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 56
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    941 innlegg

Fotoutstyr - råd og tips

Trenger nytt objektiv til Nikon D60 kameraet mitt, men har desverre ikke peiling på sånt. Så trenger tips til en grei allround linse.

Setter en maxpris på 3000 eks. frakt.

Myser litt på dette objektivet:
    netonnet.no/art/foto/objektiv/objektiv- ... 3616.4570/

Innspill?
    Sist endret av Rittmester; DTG 301845A Sep 18 kl
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Re: Tips til objektiv

Bruker samme på mitt D60 kamera, sigma gir mye linse til lav pris. Synes det fungerer veldig bra, og 18-200 gir deg mye muligheter i samme linse. Det skal sies at jeg er langt fra noe proff fotograf, men jeg er fornøyd med denne linsen til mitt bruk.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    941 innlegg

Høres bra ut, det vil bli tatt til etteretning.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Ser ut som et bra objektiv det
    Samtidig ville jeg kjøpt det beste objektivet man kan kjøpe for en billig penge.
    Nikon sitt 35 mm DX objektiv er KNALLBRA!
    Det har en lystyrke på f1.8, noe som er ganske sykt.
    Men den har klarest/skarpest bilde på f2.8.
    Beste med hele det objektivet er at det koster kun 1799 hos expert!

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg

Nå har jo fastoptikk og superzoomer 'litt' forskjellig bruksområde da...
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    941 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Nå har jo fastoptikk og superzoomer 'litt' forskjellig bruksområde da...
    Hva mener du med fastopptikk og superzoom?

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Et fastobjektiv er et objektiv uten noen form for zoom. Dvs. at objektivet er fast på en gitt brennvidde, eks. Sigma 30mm f/1.4. Fordelen med fastobjektiv er at de kun er optimalisert for en spesifikk brennvidde, noe som gjør skarpheten og lysfølsomheten uslåelig.

Et superzoom-objektiv er det stikk motsatte. Her har objektivet et svært stort zoomspekter, med variabel brennvidde som f.eks. Sigma 18-200mm f/3.5-6.3, eller enda verre, Tamrons 18-270mm. Som du ser på F-tallet er objektivet mye mindre lysfølsomt, og skarpheten kan aldri matche et fastobjektiv eller et dyrt "merkeobjektiv", som f.eks. Canons L-serie.

Skal du kun ha ett objektiv som du vil bruke til alt, så anbefaler jeg et superzoom-objektiv.
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    941 innlegg

Takk for den Bluefor.

Etter litt googling fant jeg denne siden her.

En veldig bra innføringsside i objektiv verdenen!

Nå skjønte jeg plutselig veldig mye mer

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Bare hyggelig! Akam har en hel rekke gode guider til både nybegynnere og mer erfarne brukere, og disse gir seriøst mye gratis tips for hvordan man lett kan ta mye bedre bilder. Har selv lært veldig mye av dem.

Skrik ut om det er noe du lurer på. Selv om jeg bruker Canon er mye likt, både fototeknisk og i mange tilfeller produkter av tredjeparts produsenter.

Bruker selv følgende objektiver:
    Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 3800,- kr, identisk modell finnes til Nikon
    Tamron 17-50mm f/2.8 3000,- kr, identisk modell finnes til Nikon
    Sigma 30mm f/1.4 3500,- kr, identisk modell finnes til Nikon
    Canon 100-400mm f/4.5-5.6L 12000,- kr, tilsvarende modell lages sikkert av Nikon
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Bluefor forklarer det bra. Det vil alltid være snakk om et kompromiss - ønsker du ett objektiv som du kan bruke til alt, må du tåle dårligere kvalitet, men går du for kvalitet må du kanskje finne deg i å måtte drasse på mange objektiver.

Bare for å synliggjøre noen av de valgene man kan ta; her er mine objektiver:

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM: Denne liker jeg veldig godt - med en 10mm får du med deg veldig mye rundt deg, også i trange rom. Fin til panoramabilder.

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM: En ganske bra all-round zoom, som er lett å ta med seg. Innebygd bildestabilisator, slik at man kan ta bilder med lengre lukkertider, og fortsatt få skarpe bilder.

Canon EF 50mm f/1.4 USM: Denne har veldig god lysstyrke og optisk kvalitet, og er lett å ta med seg. Det kan oppleves uvant å ikke kunne zoome, men til sitt bruk er den uovertruffen (det finnes en mer lyssterkt 1.2, men den er svindyr og grisetung). Å ta bilder uten blitz i ganske dårlig lys er ikke noe problem.

Til mitt gamle kamera hadde jeg en 400mm, og jeg vurderer et nytt teleobjektiv, kanskje en 300mm.

Jeg prøver å ikke ha for mange objektiver, for da vet jeg at noen blir lagt igjen hjemme. Samtidig er det greit å ha valgfriheten.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har du crop-sensor eller fullformatskamera, RM?
    -Lille Arne

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    941 innlegg

Har kjøpt dette zoom objektivet her:
    netonnet.no/art/foto/objektiv/objektiv- ... 6079.4570/ 70-300mm.

Var ganske artig å ta en tur til andedammen, og nærmest kunne telle fjærene på endene, på bildene etterpå.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Bluefor: Crop-sensor, men har vurdert fullformat. Foreløpig er konklusjonen at jeg vektlegger et lite og lett kamerahus, som er enklere å få med seg rundt.

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg

Den gang jeg fotograferte mye hadde jeg et 28mm jeg brukte til det aller meste og en gammal 50mm f/1.4 jeg brukte mye til portretter. Det holdt i grunn fint til min stil. Man får til overraskende mye når man kan bevege seg fram og tilbake, og får et helt annet forhold til komponering av bildet.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Sv: Fotoutstyr - råd og tips

Fotoutstyr er omtalt hist og pist på forumet, men jeg fant ingen dedikert tråd til generelle råd og tips om fotoutstyr, så jeg oppretter herved en i halen av en gammel eksisterende, nå omdøpt.

Man kan selvsagt gå på dedikerte fora for fotointeresserte og spørre, men jeg tenkte dette kunne være et lavterskeltilbud, og jeg vet at flere milforumister har gode kunnskaper om temaet, nevner da @MMB spesielt, men sikkert andre også.

Jeg starter med mitt eget dillemma, som dreier seg om nytt objektiv til speilreflekskamera. Litt bakgrunn først - jeg regner meg for rimelig kompetent innen det fototekniske, men ble usikker på hva det egentlige behovet mitt var, derfor lufter jeg tanken her.

Jeg har en Canon EOS 6D (fullformat), og kona har en Canon EOS 6D Mk II, noe som er relevant, da dette gjør at vi kan tillate oss å ha noen objektiver ekstra. Vi er begge veldig godt fornøyde med disse husene. Som reservekamera har jeg mitt gamle EOS 350, som er cropformat.

Til hovedkameraet har jeg pr i dag følgende objektiver:
    - Canon 28 - 135mm, som jeg har brukt som allround objektiv. Brukbar kvalitet, men ikke verdens beste lysstyrke.
    - Canon 50mm f1,4, som jeg liker godt pga lysstyrken, og som er lite og hendig.
    - Sigma 12 - 24mm, som er morsomt å bruke til landskaper og annet, og også har den bieffekten at man kan ta portretter av personer som ikke skjønner at de er innenfor synsfeltet selv om de sitter godt ut til siden. Dog ikke verdens beste lysstyrke.
    - Canon 300mm f4,0, siste tilskudd, som jeg er svært godt fornøyd med, og raskt har blitt favorittobjektivet, selv om den høye brennvidden begrenser bruksområdet. Dette er et L-serie objektiv, Canons eliteserie.

Til reservekameraet har jeg også en 10 - 22mm, som er en morsom liten sak. Jeg vurderer også la den ovennevnte 50mm'eren bli standardobjektivet til reservekameraet, og også sette 28 - 135mm på reservestatus og erstatte disse med noe annet på hovedkameraet.

Jeg har med tiden blitt glad i tre ting:
    - Objektiver med fast brennvidde ('prime'), fordi de ikke kompromisser på kvalitet, og fordi det faktisk er lærerikt å zoome med føttene.
    - God lysstyrke, med de muligheter det gir spesielt for å oppnå spesielle effekter med dybdeskarphet.
    - God kvalitet, selv om det koster mer (det er ikke mange objektiver jeg kommer til å kjøpe gjennom livet, så hvorfor ikke betale litt mer?), altså L-serie eller tilsvarende.

Jeg har også funnet at vekt ikke er såååå viktig. Tar jeg med et speilrefleks kan det alltids veie litt, ønsker jeg ikke det kan jeg bruke mobilkameraet i stedet.

Gitt alt dette, så ser jeg for meg at det første objektivet jeg skal kjøpe er i størrelsesorden brennvidde 85 - 135mm, prime og med god lysstyrke. Jeg har siklet på Canons 85mm f1,2, som iflg folk jeg kjenner har svært god kvalitet, men også er dyrt og tungt. Jeg vurderer fortsatt dette, men innser også at jeg ikke tar så mange portretter, som er dette objektivets store forse. Derimot er jeg ikke fremmed for et godt objektiv med makro, så da er spørsmålet om publikum har noen spesielle anbefalinger til dette eller noe annet?

Neste objektiv tenker jeg skal dekke for bortfallet av 50mm'eren, og være et prime i området 28 - 55mm eller deromkring, fortsatt med god lysstyrke og byggekvalitet. Går jeg ikke for makro på det første, må i hvert fall dette ha det. Noen gode kandidater?

16. Liker MMB, 93A likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Med innlegget til @Rittmester til grunn, er min kortfattede anbefaling å gå for Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektivet. For det litt lengre svaret:

Av min samling med glass har jeg to makro-objektiver per nå:
    - Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro (lenke)
    - Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro (lenke)

Sistnevnte objektiv er et helt, helt rendyrket makro-objektiv som ikke er godt for noe annet enn makro - men til gjengjeld er det HELT SINNSYKT bra på makro, ikke minst fordi det har en 5:1 forstørrelsesratio. Dette er et helt manuelt objektiv, som ikke har noe fokus-ring på seg (du må stå for fokus selv, og trefot med egen fokus-rail er noe av et must for 5x makroarbeid...), og dette er objektivet for dem som har lyst å ta bilder av ikke bare fluer, men øynene til fluene; du kommer såpass tett opptil i 5x forstørrelse.

Derimot, det jeg tror kan passe @Rittmester veldig godt er førstnevnte objektiv. Prime 100mm, med en range på blenderåpning mellom f/2.8 og 32(!) - sistnevnte et must for noe som helst DoF på makro, med mindre man ønsker å begynne med kompositter og fokus-stacke i Photoshop. Forstørrelsesratio er 1:1 (dvs. objektivet gjør at det du tar bilde av, blir projisert med tilsvarende størrelse på selve sensoren). Den integrerte bildestabilisatoren stabiliserer/kompenserer for opptil to stopp, og så er jo objektivet sånn ellers i L-serien, med alt det dette innebærer av kvalitet (og pris!). Med dette objektivet tar du dritbra makrofoto, og er svært bra på portrettfoto også - og i tillegg duger det også veldig godt til landskap/action/detaljer på middels hold, dersom du ikke har behov for så stor vidde i bildet. Sammenlignet med 85mm f/1.2 L-serie (som jeg kun har prøvd litt, ikke kjempeerfaring med den), så er det naturlig nok ikke like lyssensitivt (f/2.8 vs. f/1.2...), men kvaliteten på bokeh-effekt på 100mm Macro er kjempe, og for den jevne bruker skal det godt gjøres å merke noe forskjell på bokeh på 100mm Prime Macro vs. 85mm Prime.
    For 85mm Prime betaler du basically for et objektiv som er veldig lyssensitivt, og som egentlig kun er litt "begrenset" til portretter; dette objektivet står sånn forøvrig på handlelisten min, men det er et par andre objektiver som har høyere pri for meg før jeg blåser pengene på denne.
    Elite Som En Trensoldat

18. Liker Rittmester, 93A likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Takk for tips, @MMB! Jeg skal innrømme at jeg også har sett på den 100mm'eren, men var litt skeptisk pga blenderåpningen. Men f/2.8 er kanskje ikke så verst for en 100mm? Prisen var uansett ikke avskrekkende (i hvert fall ikke sammenliknet med 85mm f/1.2...) Tror jeg må tenke alvorlig på den.

Det andre objektivet jeg tenker på skal altså fylle ut i området vidvinkel/normal. Går jeg for f/2.8 på 100mm, kunne jeg da tenke meg noe mer lyssterkt.
    Canon har en 35mm f/1.4L, men den er ganske dyr. Sigma har også en 35mm f/1.4, som er i Art-serien, som vel skal tilsvare L, og til halve prisen av Canon sin.
    Jeg tenkte å ikke gå så langt ned i brennvidde at det overlapper med 12-24, og heller ikke så mye opp (kona har Sigmas 50mm f/1.4 Art, som virker svært bra, og som jeg nok får låne om jeg spør pent). Flere tips?

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Sånn forøvrig, her er to eksempler på den type forstørrelse man kan forvente å få med denne Canon 100mm Prime Macro. Disse bildene tok jeg igår og idag hhv. Firfislen var rundt 10cm lang, og øyenstikkeren rundt 4-5cm lang. Vil man nærmere enn dette må man enten ha masse, masse megapiksler og "beskjære seg inn" i bildet, eller man må ha et makroobjektiv som gir større zoom-ratio enn 1:1. Hvis ikke disse bildene dukker opp, så si til, så skal jeg prøve å fikse på annet vis.

Elite Som En Trensoldat

21. Liker Rittmester, 93A likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Dritstilig!

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg skal innrømme at jeg også har sett på den 100mm'eren, men var litt skeptisk pga blenderåpningen. Men f/2.8 er kanskje ikke så verst for en 100mm?
    Strengt tatt så mener jeg at f/2.8 ikke er verst sånn generelt, og hvis det er lys-sensitivitet (heller enn DoF / bokeh) som er ens skepsis ift. slike størrelser på blenderåpninger, så kan man jo heller kompe med høyere ISO eller lavere lukkertid. Med moderne high-end kameraer (hvor 6D er blant disse) så kan man jo gå ganske mye høyere på ISO før det går utover estetikken i bildet mtp. sensorstøy. På min 5D Mk-IV ihvertfall, kan jeg kjøre meg helt opp på rundt ISO-32000 før jeg begynner å merke støy på bildet; 3200-6400 er ikke noe problem med dette kameraet (128.000 som jeg mener er maks på dette kameraet, begynner å bli stygt). Ditto dersom man har stabilisering på objektivet; nå er jo 1/60 det som blant "folk flest" går for å være minimum lukkertid når en skyter håndholdt, men med en god stabilisator kan man bevege seg ned på 1/30, kanskje til og med 1/20 uten at bildet blir nevneverdig styggere.

Sånn forøvrig når man er inne på sensorstøy grunnet høy ISO, så er en god måte å tone dette ned i post-process (i Photoshop) å bruke "Reduce Noise", deretter "Surface Blur" verktøyene. Eksperimentèr og finn tallverdier som gir en god balanse mellom støyreduksjon og forringelse av bildet som følge av effektene av disse verktøyer - med litt finesse så kan man redusere ISO-støy til et minimum, mens ønskelige detaljer i bildet forblir mer eller mindre intakt.
    Elite Som En Trensoldat

24. Liker 93A, Rittmester likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    439 innlegg

Siden jeg for tiden ikke får lov til å gi @MMB og @Rittmester mer skryt så tar jeg det her.
    Navn:		utklipp.jpg
Visninger:	252
Størrelse:	12,3 KB
    Kudos for å gjennopplive en tråd om foto. Og for å være helt ærlig, så synes jeg dere bidrar med langt mer kunnskap om fagområdet enn jeg selv klarer å forstå

Jeg har selv rotet litt med fotografering, men skjønner fort at her er jeg på et helt annet nivå (definitiv lavere nivå) .
    Heldigvis så redder automatikken i dagens speilreflekser ganske mye, spesielt hvis man har brukt litt penger på en god linse.

Jeg startet med et Nikon D70s i 2005. Dette var et kamera som tok meget gode bilder, selv om jeg kun hadde med kit linsene til Nikon. (Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX og AF Zoom-NIKKOR
    70-300mm f/4-5.6G ) Spesielt likte jeg de varme fargene som kameraet tok uten justering av orginalfiler.

Dette kameraet brukte jeg i mange år, og endte til slutt med å kjøpe til en bedre allround linse. Valget endte på et Sigma 17-70mm F2.8-4 OS DC CONT som jeg har vært meget fornøyd med. Behovet for to linser er borte, ikke alene pga linsen men fordi man tvinges til å finne utsnittet selv enn å bare zoome seg inn. Det var også en merbar forskjell å ha en linse med stabilisering og en langt mer lyssterkt.

På et tidspunkt i 2016 så begynte 6MP og den utrolig lille skjermen bak på D70s å irritere såpass at jeg endte opp med å kjøpe meg et nytt kamera. Jeg vurderte et Nikon D7200 men gikk for et Nikon D5300 istedet. Både pga pris og at D5300 er noe nettere enn D7200. Alle 3 kameraene fra APC-C serien til Nikon har den samme 24 MP sensoren så Nikon bruker heller funksjonalitet og størrelse til å skille mellom nybegynner, amatør+ til mer prosumer.
    Svolten og tyst, samband fyst

26. Liker MMB likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Nå blir det mye innlegg her, men kommer på ting å skrive fortløpende... sånn forøvrig @Rittmester så kan jo et forslag for ditt gamle 350-hus være å konvertere denne til fullspektrum, sånn at sensoren kan ta alt fra near-IR, synlig lys og near-UV på EM-spekteret. Som noen kanskje vet, så er CMOS-sensorer som oftest i stand til å registrere langt mer enn bare synlig lys, men fabrikantene plasserer et blokkeringsfilter for NIR og NUV på sensorene sine, fordi dette sånn i utgangspunktet vil gi ukurant fargegjengivelse for den jevne sluttbruker / fotograf (NIR / NUV er sett på som "undesired"). For fotografen som spesifikt er ute etter NIR / NUV - eller alt ifra NIR til NUV - i sine bilder og vet å ta høyde for dette, så kan man få noen ekstremt kule komposisjoner med en sensor som er moddet for fullspektrum. Man kan også etter en slik modifisering enkelt plassere spesifikke "screw-on" blokkeringsfiltre på objektivene sine, slik at kameraet KUN skyter i f.eks. NIR eller NUV.

LifePixel (lenke) går for å være den store playeren innen slike kamera-mods, har noen svært store navn på kundelisten sin (Google, US Navy, Canon selv, FBI og Microsoft - blant annet), og stiller med garanti på arbeidet sitt. Dette er med andre ord ikke noe bullshit. Der funker ting slik at du sender inn kameraet, dem modder, og sender så tilbake, med eventuelle filtre og tilleggsutstyr dere blir enige om i forkant. Ta en titt på hjemmesiden dems for hva dette rett faktisk innebærer, og se på lenkene jeg har lagt ved under for Google-søk på hhv. IR-, UV- og fullspektrum-foto:
    IR-foto (lenke)
    UV-foto (lenke)
    Fullspektrum-foto (lenke)

Har forøvrig ikke fått gjort dette selv enda, men vurderer litt sånn på sikt å kjøpe meg en Canon EOS R som jeg skal bruke som dedikert IR/UV kamera.
    Elite Som En Trensoldat

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Jeg har selv rotet litt med fotografering, men skjønner fort at her er jeg på et helt annet nivå (definitiv lavere nivå) .
    Heldigvis så redder automatikken i dagens speilreflekser ganske mye, spesielt hvis man har brukt litt penger på en god linse.
    Jeg er forsåvidt enig i at Auto-Mode / tilsvarende i kameraer har blitt mye bedre over årene, men IMHO gjør man både seg selv og kameraet en bjørnetjeneste ved å velge en slik enkel løsning som "Auto" når man skyter (ikke noe vondt ment mot deg altså). Det er altså så mye mer å hente av kameraet sitt, i form av mye penere bilder, ved å ha en grunnleggende forståelse for, om ikke annet, ihvertfall denne hellige treenigheten Blenderåpning-Lukkertid-ISO - og så bruke kameramoduser som bedre støtter oppunder slike mer dedikerte kameratekniske valg. Selv bruker jeg for det meste "Av"-modus og/eller full Manuell når jeg skyter. Unntaksvis også "Tv", men foretrekker heller M dersom jeg må / føler for å "låse" lukkertiden til en spesifikk verdi.

Nå startet dette innlegget som noe litt mer rettet mot 93A, men ser etter hvert som jeg skrev det at dette nok kunne være av interesse for en del andre folk også. Jeg kan skjønne at mye folk kanskje føler det litt overveldende å bruke mer slike "avanserte" funksjoner på kameraet, heller enn å bare sette den på "A" og fyre løs (dette er jo unektelig en del enklere...), men det trenger altså ikke være så fryktelig mye mer avansert å skyte i full Manuell modus. Nå er jeg en ganske prosedyrestyrt person sånn generelt, og med så mye annet, så har jeg også en prosedyre jeg kjører når jeg tar bilder - og da spesifikt når jeg kjører i Av eller M på kameraet mitt.
    For dem som er interessert, så forløper denne M-prosedyren min sånn cirka slik:
    - Still deg en serie med spørsmål. Disse bør være...
    - 1. HVOR du skyter hen, og hvordan er lysforholdene her? Skyter du i sollys med klar himmel? Er det overskyet? Skyter du innendørs med kunstig lys? Bruker du blitz? Still hvitbalansen deretter, og dette burde være en smal sak via menyene... da dette er ganske viktig fordi "Auto White Balance" gjør ikke alltid en knallbra jobb - og feil hvitbalanse for fotomiljøet vil gi helt åndssvak fargegjengivelse! Bruk innebygde hvitbalanser på kameraet - sånne der "custom white balance" greier er IMHO ikke nødvendig, med mindre dette er snakk om noe sånn der helproffe studiogreier som de aller, aller fleste aldri kommer til å ha befatning med. Alternativet her er å skyte i råformat og endre hvitbalansen i post-process, alternativt her igjen å bruke Adobe Lightroom, som gir mulighet for å endre fargebalansen til en gitt fargetemperatur (hvitbalanse) selv om man "bare" jobber med .jpeg.
    - 2. HVILKEN slags dybde trenger/ønsker du i bildet ditt - er dette snakk om noe der fokus helt ifra front til bakgrunn er nødvendig, eller er det bare et smalt (dybde)område av bildet som trenger å være i fokus? Still blenderåpningen (F-nummeret) deretter, og ytterpunktene i eksempler her kan være et landskapsfoto der man ønsker fokus fra forgrunn til bakgrunn i et område som strekker seg gjerne hundre- til tusenvis av meter i dybde... til et portrettfoto der man egentlig kun ønsker at personens ansikt skal være i knivskarp fokus (for å framheve dette), mens resten av fotoet er ute av fokus (eller "blurry"). Kortversjon er at jo mindre blenderåpning på objektivets iris (altså enkelt sagt jo høyere F-nummer), jo større blir dybdeområdet i ens foto - men jo mindre blir også mengden lys som blir sluppet inn på sensoren per gitte tidsenhet. Eller, "jo lavere F-nummer, jo lysere bilder - jo høyere F-nummer, jo mørkere bilder". Dette må da selvsagt kompenseres på et vis, og det gjør man på følgende måte:
    - 3. HVA skyter du for noe - eller med andre ord, i hvilken / hvor stor grad trenger du motivet "frosset" i tid? Også underordnet dette, hvor mye trenger du eventuelt å kompensere for den blenderåpning du har valgt (en parameter som også kan "forskyves" til valg av ISO-verdi, se under)? Still lukkertiden din deretter. Lukkertiden vil da altså si hvor lenge sensoren eksponeres for en mengde med lys (gitt av blenderåpningen) per gitte tidsenhet, via lukkeren som er foran sensoren. Tar man f.eks. et bilde av vannet som fosser fra en hageslange, eller tennisspilleren som kliner til med sin racket mot ballen, ønsker man stort sett en svært hurtig lukkertid for å "fange" denne bevegelsen. Bruker man derimot en treg lukkertid på dette vil kameraet fange hele denne bevegelsen på sensoren, og deler av- eller hele bildet vil framstå som "i bevegelse". I motsatt retning, dersom man ønsker å ta et bilde av stjernehimmelen med lyssvake stjerner, så nytter det ikke å eksponere sensoren for denne mørke himmelen i svært kort tid - man trenger da en mye lengre lukkertid (gjerne målt i flere minutter) for å bringe fram nattehimmelen skikkelig. Med blenderåpning og lukkertid tatt hånd om, kan du stille deg det siste spørsmålet, som er...
    - 4. HVOR høyt trenger du å sette kameraets ISO-verdi for å kompensere for disse to foregående innstillingene? Still din ISO deretter. Tommelfingerregelen er at ISO alltid bør være så lavt som mulig for å unngå sensorstøy på bildet (ISO vil si hvor lysfølsom man gjør selve sensoren - eller rettere sagt, man stiller "gain" på sensoren), men i mange tilfeller kan det være greit å låse blenderåpning og lukkertid til hva disse være for noe, og heller styre eksponeringen av fotoet ved å stille (kun) ISO opp eller ned. Med nyere (og dyrere) kameraer kan man kjøre opp ISO ganske høyt uten at man får noe merkbar effekt av sensorstøy. På eldre / billigere DSLR-kameraer kan (men ikke garantert) sensorstøy bli ganske uttalt på selv ganske lave ISO-verdier. Hvis man absolutt vil ha meg til å si et tall, så tilstreb å holde ISO under 400 (selv om jeg, som sagt, på mitt eget kamera kan kjøre meg opp på ihvertfall 32.000 uten at bildet blir håpløst av den grunn).

For å gi tre mer praktiske eksempler av M-mode i bruk, så kan man tenke seg at jeg A) Skal ta et makrofoto av en øyenstikker eller firfisle som hviler på en stilk. Det er sol og klar himmel ute. Jeg tenker å bruke kun naturlig lys. Jeg skyter håndholdt.
    - Jeg stiller hvitbalansen min for dette.
    - Det neste jeg ser for meg er at for makrofoto vil jeg få et veldig lite / begrenset dybdeområde i bildet mitt, og jeg velger dermed et høyere F-nummer (et sted mellom f/18-32) for å få med meg så mye fokusområde av bildet som mulig - slik at det ikke bare er, bokstavelig talt, en halv millimeter av motivet i dybderetning som vil være i fokus (makro er helt ekstremt når det kommer til DoF - altså "Depth of Field").
    - Siden jeg vet at A) Jeg må skyte håndholdt, B) Et høyt F-nummer vil innebære en mindre blenderåpning og dermed mindre lys inn på sensoren per tidsenhet, samt at C) En firfisle eller øyenstikker stort sett vil være enkle å ha med å gjøre og stå i ro med mindre jeg gjør noen plutselige bevegelser, setter/låser jeg lukkertiden min til 1/60 sekund (som er hva som ofte regnes som minimum lukkertid for å skyte håndholdt).
    - Jeg står da kun igjen med ISO som jeg stiller opp og ned for å få den eksponeringen jeg trenger av motivet. Alternativt kan jeg gjøre mindre endringer på F-nummer og lukkertid ettersom jeg har behov.

Skulle jeg derimot finne på å ta bilder av maur f.eks., som er langt mer hurtige i sine bevegelser, så vil jeg velge en langt hurtigere lukkertid (rundt 1/250 minimum). Hvis jeg ellers ønsker å beholde min blenderåpning som for eksempelet over, vil jeg dermed måtte trenge å enten gå ganske drastisk opp på ISO eller bringe kunstig lys (blitz, LED, whatever) inn i det hele. Det samme når jeg skyter i hhv. "Av"- eller "Tv"-modus; jeg velger da bare den blenderåpningen/lukkertiden jeg mener jeg trenger for et gitt foto, og kameraet vil så automatisk velge den lukkertid/blenderåpning (hhv.) og eventuelt ISO (dersom ISO har blitt satt til Auto) som trengs. Jeg kan da bruke EV ("Exposure Value" - altså denne skalaen som gjerne går fra -3 til 0 til +3) for å fintune eksponeringen av fotoene mine, og kameraet vil da bruke resterende "frie" parametre (lukkertid/ISO dersom "Av", og blenderåpning/ISO dersom "Tv") til å styre eksponering.

.. eller B) Skal ta et portrettfoto av noen jeg kjenner. Dette er innendørs, jeg bruker blitz og skyter fra trefot.
    - Jeg stiller hvitbalansen min for dette (altså "Blitz")
    - Jeg trenger ikke et stort dybdeområde (menneskeansikt, rett forfra), men det er heller ønskelig med en bakgrunn som er ute av fokus. Jeg velger dermed så lavt F-nummer som mulig på objektivet mitt (f.eks. f/1.8).
    - Lukkertiden kan dermed være ganske høyt (fordi det er en større blenderåpning på objektivet - altså mer lys sluppet inn på sensoren per tidsenhet).
    - Som følge, og siden dette er et ganske godt kontrollert miljø med kunstig blitzbelysning, så kan jeg kjøre ISO så lavt som mulig (fra 100-400). Men, en slik ISO kan tvinge meg til å måtte velge en lengre lukkertid, og dermed kan det bli et faktisk behov for å skyte fra trefot for å unngå "camera shake". Isåfall, så må lukkertiden ikke være så lang at vedkommende det tas bilde av ikke klarer å sitte i ro mens lukkeren er åpen!

Jeg vil i eksempelet rett over gjerne velge å kontrollere eksponeringen min gjennom en kombinasjon av lukkertiden- og intensiteten av blitzen min (heller enn utelukkende ISO).

.. eller C) Skal ta et landskapsfoto av en skyline i en storby, på nattestid. Jeg bruker ikke blitz. Jeg skyter fra trefot.
    - Jeg stiller hvitbalansen min for dette - og her kan det være nødvendig å kjøre en custom hvitbalanse (eventuelt "White Fluorescent Light"), men Auto vil stort sett gjøre en alright jobb her.
    - Jeg kommer til å trenge en middels dybde i fotoet mitt (rundt f/10-14 eller så) for å få med meg forgrunnen greit nok, samt hovedområdet som er bygningene i front. For stort F-nummer her vil være noe av en "waste" og vil bare generere et behov for lange lukkertider.
    - Lukkertiden kommer her til å kunne bli alt fra 1 til rundt 15 sekunder, avhengig av blenderåpning og ISO.
    - ISO-støy vil i situasjoner som dette kunne bli mye mer framtredende, og siden jeg uansett har trefot (altså at stabilisering vs. lange lukkertider ikke blir noe problem) så kan jeg holde ISO lavt og heller styre eksponering på lukkertiden min.

Som dere kanskje allerede har sett, så ved å prioritere Blenderåpning deretter Lukkertid deretter ISO, så jobber jeg meg innover på kameraet mitt fra objektivet, til lukkeren (foran sensoren), til selve sensoren, på hvor jeg henholdsvis appliserer innstillingene mine. Disse fire spørsmålene, med korresponderende innstillinger, kommer med litt trening til å gi evig mye bedre bilder enn "Auto"-modus... så kan mer avanserte greier som "Metering", fokusmoduser, "EV-bracketing", HDR og mer avansert bruk av blitz og lys være noe som kommer naturlig etter hvert som man blir mer komfortabel med grunnparametrene i foto (altså blenderåpning, lukkertid, ISO).

Sånn forøvrig, alt dette over gjelder sånn sett også i høyeste grad for mobilkamera/-foto. Kameraer på spesielt Flagship-telefonene til Apple, Samsung, Google, Huawei er faktisk svært gode blitt, og selv om dem stort sett har en statisk brennvidde (=digitalzoom) og blenderåpning (på rundt f/1.8) så er disse også i stand til å kjøres manuelt, dersom man bruker korresponderende apps/software. En helt OK kamera-app for iOS og Android som gir manuell kontroll over mobilkamera er "Moment Pro" (lenke). En bedre software IMHO, som for tiden kun finnes til Android er "Camera FV-5" (lenke). Begge disse appene gir basically mobilkameraet DSLR-lignende egenskaper for full manuell kontroll, samt at dem vel også inkluderer muligheter for å skyte i råformat.

Sånn avslutningsvis, for folk som gjerne går med tanker om å starte med foto, eventuelt tenker på å kjøpe seg sitt første (eller andre) speilreflekskamera, så kan jeg nå si at det ikke er noe vits i å blåse veldig mye penger på et dyrt hus og dyre objektiver med mindre man faktisk har identifisert et slikt behov. Dagens speilreflekskameraer - selv dem på "entry-level" nivået - er faktisk av sinnsykt bra kvalitet. Akkurat som med "kit" i Forsvaret, er det ikke utstyret som gjør fotografen (soldaten), men heller om vedkommende har de grunnleggende ferdigheter og knowhow godt inne, og vet hvordan å faktisk bruke utstyret. En nybegynner kan løpe rundt med et Hasselblad-kamera + objektiv til 400.000kr - det betyr ikke at vedkommende kommer til å ta noe særlig gode bilder, på akkurat samme måte som at man har soldater i Forsvaret som kjøper f.eks. ACOG-sikter fordi "et sånt sikte vil gjøre at jeg skyter bedre" - underforstått "jeg kan ikke skyte for shit, vet ikke dette en gang, men kjøper ACOG som en krykke for å bøte på egne shortcomings (og så ser det jo unektelig kulere- og mer annerledes ut enn standard utlevert da!)". Hvis jeg skal komme med noe jeg mener er at veldig bra førstekjøp av speilrefleks (jeg er Canon-person vel og merke), så vil jeg anbefale "Canon EOS 200D" (lenke). Med dette kameraet, selv med kit-objektivet som følger med (EF-S 18-55mm), så kan man ta svært fine bilder med et øye for komposisjon og en grunnleggende kamerateknisk forståelse.

Jeg tror nok det er mye fotoekspertise her på forumet, så det er kult at denne tråden ble gjenopplivet. Hvis det er noen som lurer på noen, så tror jeg nok at det skal være mulig å få svar her av folk, så det er bare å spørre!
    Elite Som En Trensoldat

29. Liker 93A, Rittmester, cwo-kp4 likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Takk for mange bra tips, @MMB. Bare noen sidekommentarer:

- Jeg har to 'modus' når jeg er ute og fotograferer. I det ene har jeg noenlunde planlagt hva jeg skal ta bilde av, slik du skisserer over, og har ikke noe å si på det du skriver. I det andre går jeg bare ut på jakt på oppdukkende mål uten å helt vite hva som viser seg. I det tilfellet er det lukkertiden som er mest kritisk, da jeg kanskje må skyte raskt mot bevegelige mål og uten tid til å finne støtte. Der tar jeg utgangspunkt i tommelfingerregelen om at lukkertid må være kortere enn 1/brennvidde, dvs at om jeg er ute med 50mm bruker jeg 1/50 sek eller raskere og med 300mm 1/300 sek eller (aller helst) raskere. Siden jeg ikke på forhånd vet hvilken dybdeskarphet som er ønskelig, stiller jeg bare ISO skjønnsmessig ut fra eksisterende lys og setter moduset til Tv slik at kameraet vil velge blenderåpning 8, 11 eller deromkring (halv)automatisk.
    - Jeg har valgt å ta alle bildene i både RAW og en middels JPG-kvalitet. Jeg må innrømme at jeg bruker jpg'en i 99% av tilfellene, siden jeg ikke er like proff som MMB, men av og til glimter jeg til med et virkelig bra bilde som jeg kan bruke i RAW og eventuelt gjøre små justeringer på (det gjør også at jeg kan være litt lat og ikke stille hvitbalansen*).
    - Når det gjelder kjøp av nytt kamera for nybegynnere, er jeg enig i at EOS 200 el l kan være bra. Men jeg må jo si at jeg fikk en voldsom ahaopplevelse når jeg gikk over fra crop til fullformat. Jeg synes den større sensoren gir en mye bedre oversikt og mulighet for å komponere. Men ja, det er større, tyngre og dyrere.
    - Til slutt, min lille kjepphest, blitz. Mange kameraer (inkl min gamle EOS 350) har en sånn liten sprett-opp blitz på toppen. IKKE bruk den hvis du ikke har peiling, og i hvert fall ikke til portretter innendørs! Det blir crap**. Kjør heller opp ISO, hvis mulig.

Hvilket leder meg til mitt neste spørsmål til @MMB: Belysning. Primært egentlig for å myke opp skygger utendørs. Jeg registrerer at proffene bruker skjerm i slike tilfeller, men siden jeg egentlig tenker meg noe lite og lett som også kan brukes i mørke, er det lys av noe slag jeg trenger. På et kamera som jeg hadde tidligere hadde jeg en ganske kjekk blitz som kunne vendes mot taket for å gi OK belysning, men teknologien har kanskje gått videre fra den gangen?

*: Her må jeg få ta en liten anekdote fra Qatar, hvor jeg en kveld tok en serie innebilder med hvitbalansen justert slik seg hør og bør. Dagen etter var vi ute på kjøretur i ørkenen, hvor jeg tok masse kule bilder. Når man er ute i skarpt sollys med solbriller er det vanskelig/umulig å se nøyaktig hvordan bildene blir på den lille skjermen bak på kameraet, men på kvelden oppdaget jeg det... Jeg hadde glemt å stille tilbake hvitbalansen fra dagen før, så samtlige bilder så ut som de var tatt på påskefjellet med blå snødyner i stedet for gule sanddyner. Og disse bildene var bare tatt i jpg...
    **: Anekdote 2 - til bryllupet hadde vi heldigvis leid inn proff fotograf, men i tillegg ba vi en tante som er en ivrig fotograf om å ta noen morsomme bilder av gjestene når de ankom festlokalet, mens vi var ute med den ordentlige fotografen. Det viste seg at ivrigheten hennes oversteg ferdighetene, fordi hun brukte denne sprett-opp blitzen til å ta et par hundre skikkelig dårlige bilder av rødøyde gjester hvor man som en bonus kunne telle alle kviser.

EDIT: Anekdote 3 - det er jo interessant hva du sier om ISO (ASA før i tiden), og hvor høyt du kan gå. I riktig gamle dager brukte jeg ordentlig film, og da var 400 ASA å regne som en rask film, og vanligvis var den eneste måten å få den enda raskere på å presse den i fremkallingen. Til gjengjeld fikk man da ganske mye korn (som selvsagt enkelte ganger kan gi en fin kunstnerisk effekt). Til vanlig bruk lå filmene på 100 til 200 ASA, og av og til brukte jeg også Kodachrome 25, som ganske riktig var på 25 ASA og vanskelig å bruke ved dårlig lys, men som hadde noen fantastiske farger og var veldig finkornet.

31. Liker 93A, MMB, cwo-kp4 likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    439 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Jeg er forsåvidt enig i at Auto-Mode / tilsvarende i kameraer har blitt mye bedre over årene, men IMHO gjør man både seg selv og kameraet en bjørnetjeneste ved å velge en slik enkel løsning som "Auto" når man skyter (ikke noe vondt ment mot deg altså). Det er altså så mye mer å hente av kameraet sitt, i form av mye penere bilder, ved å ha en grunnleggende forståelse for, om ikke annet, ihvertfall denne hellige treenigheten Blenderåpning-Lukkertid-ISO - og så bruke kameramoduser som bedre støtter oppunder slike mer dedikerte kameratekniske valg. Selv bruker jeg for det meste "Av"-modus og/eller full Manuell når jeg skyter. Unntaksvis også "Tv", men foretrekker heller M dersom jeg må / føler for å "låse" lukkertiden til en spesifikk verdi.

Nå startet dette innlegget som noe litt mer rettet mot 93A, men ser etter hvert som jeg skrev det at dette nok kunne være av interesse for en del andre folk også. Jeg kan skjønne at mye folk kanskje føler det litt overveldende å bruke mer slike "avanserte" funksjoner på kameraet, heller enn å bare sette den på "A" og fyre løs (dette er jo unektelig en del enklere...), men det trenger altså ikke være så fryktelig mye mer avansert å skyte i full Manuell modus.

Snipp.....

Sånn avslutningsvis, for folk som gjerne går med tanker om å starte med foto, eventuelt tenker på å kjøpe seg sitt første (eller andre) speilreflekskamera, så kan jeg nå si at det ikke er noe vits i å blåse veldig mye penger på et dyrt hus og dyre objektiver med mindre man faktisk har identifisert et slikt behov. Dagens speilreflekskameraer - selv dem på "entry-level" nivået - er faktisk av sinnsykt bra kvalitet. Akkurat som med "kit" i Forsvaret, er det ikke utstyret som gjør fotografen (soldaten), men heller om vedkommende har de grunnleggende ferdigheter og knowhow godt inne, og vet hvordan å faktisk bruke utstyret. En nybegynner kan løpe rundt med et Hasselblad-kamera + objektiv til 400.000kr - det betyr ikke at vedkommende kommer til å ta noe særlig gode bilder, på akkurat samme måte som at man har soldater i Forsvaret som kjøper f.eks. ACOG-sikter fordi "et sånt sikte vil gjøre at jeg skyter bedre" - underforstått "jeg kan ikke skyte for shit, vet ikke dette en gang, men kjøper ACOG som en krykke for å bøte på egne shortcomings (og så ser det jo unektelig kulere- og mer annerledes ut enn standard utlevert da!)". Hvis jeg skal komme med noe jeg mener er at veldig bra førstekjøp av speilrefleks (jeg er Canon-person vel og merke), så vil jeg anbefale "Canon EOS 200D" (lenke). Med dette kameraet, selv med kit-objektivet som følger med (EF-S 18-55mm), så kan man ta svært fine bilder med et øye for komposisjon og en grunnleggende kamerateknisk forståelse.

Jeg tror nok det er mye fotoekspertise her på forumet, så det er kult at denne tråden ble gjenopplivet. Hvis det er noen som lurer på noen, så tror jeg nok at det skal være mulig å få svar her av folk, så det er bare å spørre!
    Nå vet jeg ikke helt om jeg skal ta det som skryt eller tilbakemelding at jeg inspirerte deg til et såpass langt innlegg

Fra spøk til revolver, rettere sagt kamera.
    Jeg var nok kanskje ikke helt klar på egen bruk når det kommer til bruk av auto. Jeg synes det er blitt et meget godt verktøy når man har dårlig tid, spesielt når egne kunnskaper om fotografering og innstillinger er litt rusten og brukes for sjeldent. Når jeg har god til å komponere bilder, kan leke litt med innstillinger osv så gjør jeg gjerne det. Men når guttungen raser rundt meg på fjelltur å jeg febrilsk prøver å få et lite bilde som kan brukes i familiekalenderen til besteforeldrene da blir det for å vri til sport og fyre løs. Og siden kameraene er digitale blitt så hjelper volum på antall bilder for å ihvertfall få et bra.

Da jeg hadde ett Canon EOS 500Nfra 1998-2005 så var det noe helt annet. Den filmen hadde bare 36 bilder, og det kostet flere hunde kroner å fremkalle den så da ble man tvunget til å ta seg tid .

Det som desverre kommer litt i veien for meg er at til tross for teknisk interesse, tilgang på bøker og informasjon så blir det for sjeldent til at man faktisk setter seg ned å prøver å lære og forstå alle de små nyansene og hvordan dette påvirker sluttresultatet. Det er nok derfor jeg ikke kommer til å bruke et femsifret antall kroner på kamera og linser. D70s med kitlinsene kostet 12K da jeg kjøpte de i 2005 og det kameraet brukte jeg i over 10 år. Skal ikke se bort i fra at D5300 med Sigma 17-70mm linsen min også kommer til å holde så lenge (blir vel ca 9500for begge)

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

100mm-objektivet som @MMB anbefaler litt lenger oppe er på tilbud hos Scandinavian Photo:
    Navn:		Canon100.PNG
Visninger:	184
Størrelse:	126,6 KB
    En hel krone får man i rabatt... Jeg antar dette er en trykkfeil. Jeg har ikke gjort noen prissammenligninger ennå, men det ser altså ut til å ligge i størrelsesorden 10k. Jeg er sterkt fristet, men fortsatt litt i tenkeboksen.

Én ting jeg lurer på: Når jeg gjør søk på tilsvarende objektiver dukker det også opp diverse fra Leica, som regel betydelig dyrere enn andre. Jeg kjenner jo til ryet de har for kvalitet, men er dette noe en amatør i det hele tatt trenger å vurdere?

Og så tilbake til to spørsmål jeg hadde tidligere:
    1. Et godt, lyssterkt objektiv i området 35mm+-?
    2. Belysning?

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Sitter i Dubai International Airport nå og har litt knapt med tid,
    Men et hett tips for @Rittmester og andre når det gjelder fotoutstyr er å ikke kjøpe fra Norge i det hele tatt, vel og merke for dyrere ting som objektiver og kamerahus. Det objektivet der går for 899 USD hos B&H (http://www.bhphotovideo.com), og selv med 25% momspåslag ender objektivet der på 9500kr (kontra 7500kr uten moms), nesten en tusenlapp billigere enn i norske butikker. Det aller beste er jo selvsagt å kjøpe på ferie/jobbreise på den siden av atlanteren, kaste forpakning "over there" og så gå på grønt når du skal inn att til Norge og claime at materiellet er kjøpt i Norge. Med så mye skatt jeg betaler fra før av, så får jeg ingen dårlig samvittighet av å gjøre det...

Ellers når det gjelder belysning, så har jeg per nå to eksterne blitzer:
    - Canon MT-26-EX-RT for macroarbeid (lenke)
    - Canon Speedlite 470EX-AI (lenke)

Sistnevnte er en helt fantastisk sak som dekker behovene for fotografer i sjiktet prosumer til profesjonell (minus dem som trenger et skikkelig studio-oppsett for high-end produkt- og portrettfoto). 470EX-AI har en innebygget AI som automatisk måler omgivelsene og stiller blitzhodet deretter, for å gi optimal bounce for skyteforholdene for å unngå overeksponering og harde skygger. Ikke er den helt over toppen dyr heller. Poster heller en video her istedenfor å skrive en vegg av tekst for å beskrive den:

Det eneste negative jeg kan komme på med denne blitzen, som faktisk er ganske negativt for dem det gjelder, er at den ikke støtter trådløs radiolink til andre blitzer for å lage et array (f.eks. om en ønsker blitz/lys offset inn fra siden mot fotoobjektet). Den støtter kun optisk link, hvilket vil si ganske begrenset rekkevidde til andre blitzer bl.a.
    Elite Som En Trensoldat

35. Liker Rittmester, 93A likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Én ting jeg lurer på: Når jeg gjør søk på tilsvarende objektiver dukker det også opp diverse fra Leica, som regel betydelig dyrere enn andre. Jeg kjenner jo til ryet de har for kvalitet, men er dette noe en amatør i det hele tatt trenger å vurdere?
    Slik jeg ser det er Leica kameraverden sin versjon av Apple. Man betaler hva prisen er for kameraet (la oss si 10.000kr), så betaler man i tillegg en 400% premium for å ha navnet "Leica" på huset/objektivet, samt detaljer som skinntasker og annet sånne der håndlagde greier. Jeg klarer på ingen som helst måte å se hvordan et lite lommekamera - selv med fullformat sensor - skal være verdt prisen 45.000kr, og tror at ytelsen reellt sett i det store og hele kun vil være marginalt bedre enn et high-end lommekamera fra f.eks. Sony (DX-RX100 VI, til rundt 10.000kr).

Leica blir mao. litt for mye sånn der hipstersnobberi for min del IMHO, så får noen komme med noen gode motargumenter om dem er uenige... ;-)
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Jeg har et spørsmål til, og det er selvsagt lov for andre enn @MMB å gi sitt besyv med - men nå har altså kona fått lyst på nytt objektiv etter at jeg har pratet så mye om det...

Hun har som nevnt en Canon EOS6D MkII, og i likhet med meg en 12-24mm og en 50mm, men av bedre kvalitet enn mine. Go figure...

I motsetning til meg har hun lyst på en zoom. Og hun har lyst til å ta portretter, men samtidig kunne bruke den til andre motiver. Og hun er som vanlig kvalitetsbevisst. Brukbar lysstyrke er nok heller ikke dumt. Så da er altså spørsmålet, hvis jeg f eks kjøper den 100mm'eren som har blitt nevnt noen ganger, og man forutsetter at vi kan bytte objektiver litt, hva er det hun bør gå for?

( Jeg har sett at Canon har en veldig bra standardzoom 24-70mm f/2.8L, men jeg lurer på om ikke 70mm kan være litt snaut til portretter. Sigma har en 24-105mm f/4 Art som jeg antar også er bra. Og Sigma har en annen 50-100mm f/1.8 som ser interessant ut. Så finnes det jo telezoomer i bøtter og spann, men jeg tviler på at hun trenger noe mer enn max 200mm, da hun ikke tar bilder av fugler (og om hun skulle ønske det kan hun få låne 300mm'eren min). Jeg vil ikke anbefale en sånn alt-i-ett-zoom type 28-300mm fordi det blir for mange kompromisser. )

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Canon har jo også en 24-105mm i L-serien. Når man kjøper 5D er det vel enten 24-70mm eller 24-105mm som er valgene mellom "kitlinse" - og jeg gikk for 24-105mm da jeg kjøpte min 5D. Noen skal ha det til at 24-70mm objektivet er marginalt skarpere i kantene enn 24-105mm på fotoer i området f/5.6-8 et sted, men sånt noe blir litt for feinschmeckert for min del. Det som ihvertfall er sikkert er at 24-105mm er et veldig godt "go-around" objektiv som er vidt nok for gode landskapsfoto, og smalt nok for gode portretter og nærbilder av, vel, "ting og tang". Det gjør også en helt grei jobb på macro, men vil ikke ha full 1:1 ratio (og minimumsavstand for fokus) som et dedikert macroobjektiv. Se forøvrig på Kai W sin review av dette objektivet (og øvrig materiale fra ham på YouTube er også veldig bra - sjekk ut kanalen hans):

Forøvrig, "kitlinser" har jo tradisjonelt vært et litt negativt ladet ord, som noe "billig ræl" som bare blir pushet med kameraet for å holde prisen på hus+objektiv kombo nede. Dette kan jo da ikke sies om en kitlinse i fandens L-serie - for dem som ikke vet, så står L forøvrig for "Luxury", som er Canon sitt suffix på sine high-end objektiver, også gitt av en rød ring rundt objektivet et sted.

Hvis man vil ha noe med større range, og Canon ikke er noe krav, så lager Tamron noen interessante objektiver. Før jeg oppgraderte til 5D hadde jeg en 60D, og der arbeidshesten min her var en Tamron 18-270mm, som egentlig var godt for 99% av fotoene jeg tok. Ikke minst var prisen på rundt 5000kr IIRC for dette objektivet et godt salgsargument for en helt OK "burner", som det ikke var verdens ende om gikk i stykker / ble stjålet. Nå har Tamron også en serie med glass med høyere produksjonskvalitet enn som så, og i denne serien er vel 28-300mm (lenke) noe som muliggjør det meste av foto.
    Elite Som En Trensoldat

39. Liker 93A likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    439 innlegg

En ting er sikkert. Søket "24-70 vs 24-105" på google gir over 150K treff så det er mange som har diskutert akkurat dette.

Blir vel til slutt et valg mellom brennvidde vs lysstyrke, og hvor mye man vil legge i linse.
    @MMB har god erfaring med 24-105 som allroundlinse, mens jeg har det samme med en 17-70 så da blir det for smak og behag.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Men du har cropformat, @93A? I så fall tilsvarer 17-70 27-112 eller deromkring; i praksis det samme som 28-105.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    439 innlegg

Med cropfaktor så blir det 26-105mm (1.5x APS-C / DX)
    Tenkte ikke på at dere leker med store penger og fullformatkameraer

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Aha. Nikon har faktor 1,5 mens Canon har 1,6, ja.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    58 innlegg

Noen som har erfaring med å bruke en Extender (Teleconverter)?

Har en Canon EF 70-300

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    439 innlegg

46. Liker schaly likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Smarttelefoner er vel og bra til å ta panoramakompositter (flere bilder som så sys sammen til ett stort i post-process) med, og spesielt så mer high-end Android telefoner som tar direkte nytte av Google sin IMHO overlegne kamerasoftware og -AI i kombinasjon med telefonens innebygde kamera(er) og øvrige sensorer, men selv det mobilkameraet som diskutabelt går for å være det beste på markedet per nå (Google Pixel 2 - google it... inntil Google Pixel 3 kommer om et par uker) kommer til kort med sin bittelille sensor, glass og dermed største output på 12 megapiksler per bilde ift. til f.eks. 30.1MP på Canon EOS 5D Mk-IV og objektiver av høy kvalitet, til sammenligning.

Der smarttelefoner vinner over den mer tradisjonelle metoden å lage panoramaer på, er hvor enkelt disse gjør prosessen; nå kjenner jeg ikke Apple sin innebygde panoramasoftware for tiden, men på Google Pixel 2 ihvertfall har man noe av en AR (Augmented Reality) interface som viser hvor man skal peke kameraet for resterende bilder i et panorama. Når man er ferdig å ta bilder tar software over post-process og normaliserer bildene (dvs. stiller lysstyrken/eksponeringen likt på alle), overlapper og stitcher (syr sammen) og kjører så en samlet HDR-process på det endelige bildet. Produktet er, om en har tatt gode kildebilder, et som oftest veldig bra panorama som viser et minimum av "sømmer og skeivheter" i seg, og som er ens i farger og eksponering. Enkelte telefoner kan man til og med ta en full "photosphere" med - altså en full 360 graders "boble man står inni", og som så kan sees med VR-utstyr f.eks.

Den mer tradisjonelle metoden når man bruker et dedikert kamera og datamaskin, er å manuelt peke og skyte med kameraet og sørge for god overlapp samt gode, klare referansepunkter som går igjen fra bilde til bilde, slik at software får nok å gå etter under sammensying. Når man så har all rådata (altså alle bildene man trenger) må dette som nevnt importeres i en egen software som setter alt sammen til et større panorama. Man har flere valg av software, og de fleste koster noe / en del, men det jeg bruker, og som faktisk er utrolig kraftfull software som faktisk også er 100% gratis er Microsoft Image Composite Editor - ICE (lenke). Jeg gidder ikke gå i dybden på denne software, men nøyer meg med å si at den er kjempeenkel å lære seg for grunnleggende bruk, men er samtidig kompleks nok (også i læringskurve) til å kunne gjøre veldig mye interessant med nok rådata. Sorry til dere Mac-folk, men dette er nok kun for Windows dessverre - med mindre dere vil til med noe emuleringsgreier...

En annen ting man må passe på når man gjør dette "manuelt", spesielt dersom man tar en horisontal panorama (landskap som oftest), er å være nøye med å holde kameraet plant gjennom hele serien med bilder (bruk f.eks. innebygd grid i viewfinderen på DSLR-kameraer som hjelp). Er det høydeforskjell fra ett bilde til et annet vil man i sluttproduktet få store områder oppe og nede i panoramaet som er tomt, og man vil stå igjen med to valg for å håndtere dette:
    - Beskjære / croppe bildet for å ta unna alle disse tomme områdene. Dette vil potensielt kunne "spise" veldig mye av bildet og gjerne gjøre sluttproduktet til noe langt dårligere enn du så for deg, så IMHO er det best å være nøye når man samler sammen rådata!
    - Eller være prisgitt at software er i stand til å fylle inn "de manglende deler av panoramaet" enten automatisk - noe MS ICE kan (og faktisk gjør veldig bra!), eller vha. manuell etterarbeid i Photoshop (én av flere måter: Selection Tool på det aktuelle området --> Clear; keyboard-shortcut "Delete" --> Velg "Content Aware" --> OK). Hvor bra software klarer å gjenskape de manglende områdene avhenger helt av hvor komplekst området rundt disse manglende pikslene er; blå / lettskyet himmel eller et homogent stykke med gress går oftest veldig bra, et komplekst bybilde med masse forskjellige former, farger og objekter blir fort noe helt annet...

Man kan også gjøre hele stitching-prosessen helt manuelt i Photoshop, men dette er tidkrevende og tildels ganske vanskelig med å få spesielt perspektivendringer til å se bra ut når man gjør dette "for hånd". Og jo flere bilder, jo lengre tid og vanskeligere blir det, selvsagt. Hvis det er noen som vil vite hvordan man gjør dette, så kan jeg sikkert skrive litt om det, men generelt så vil software som oftest alltid gjøre en bedre jobb og jeg anbefaler egentlig ikke å gjøre dette her for hånd.

Alternativt, og spesielt så dersom man skal ta virkelig komplekse panoramaer med flere hundre/tusenvis av bilder, kan man bruke dedikert hardware, som en rigg fra enten GigaPan (lenke) eller Cognisys StackShot (lenke), for å automatisere prosessen rundt også bildetagningen. Sørg for å ha et sinnsykt beist av en datamaskin når dette skal stitches etterpå...

----------

En annen retning man kan lage kompositter, er i dybderetningen av bildet; mer presist ved å kombinere flere bilder med forskjellig fokus fra bilde til bilde. Dette kalles "focus-stacking", og er spesielt praktisk - nærmest et must - især når man jobber med forstørrelser større enn 1:1 ved makrofoto, men er også veldig nyttig for landskapsfoto når ens komposisjon inneholder objekter som er veldig nært og svært langt unna kameraet (mer enn hva et høyt F-nummer klarer å ta høyde for), og man ønsker at alt skal være i fokus. Prinsippet er svært enkelt:
    - Ta en serie med bilder av et objekt, med varierende fokus fra bilde til bilde. Husk overlapp i fokus - fra bilde til bilde!
    - Bruk egnet software (Photoshop gjør en decent job, men det finnes dedikert stacking-software på markedet), og der denne vil først lage kompositten av bildene oppå hverandre (vha. layers i PS, for dem som er kjent med Adobe sine produkter), for deretter å analysere hvert enkelt bilde for hvor fokus er skarpest...
    - For så å lage en endelig blend av alle fotoene der de skarpeste områdene er framhevet, og alt utenom er masket ut.
    - Deretter kan man flatne ned bildet til èn layer og gjøre de post-process ting man ønsker på sluttproduktet.

Som sagt, spesielt ved makrofoto jobber man ofte med en helt latterlig Depth of Field (DoF). Eksempelvis, når jeg skyter med full 5:1 zoomfaktor på min Canon MP-E 65mm Macro, med f/2.8, så har jeg bokstavelig talt 0.048mm med område der objektet jeg tar bilde av er i fokus - alt foran og bak dette er ute av fokus (2.24mm DoF dersom f/16, som er maks med dette objektivet). Stiller jeg fokus (som for objektivet her sin del vil si å fysisk flytte kameraet fram og tilbake - dette er et helt manuelt objektiv), så er det som å se en syltynn knivsegg bevege seg fram og tilbake på objektet. 0.048mm - eller 2.24mm for den saks skyld - ikke mye å gå på, selv når objektet er øyet til en flue, og dermed så man faktisk ty til focus-stacking for å få til noe meningsfullt; som f.eks. å få hele hodet "i fokus". Dermed, hvis jeg ønsker 1cm med fokusdybde med 5:1 zoom @ f/2.8 vil dette si at jeg må som et minimum ta 20 bilder i dette 1cm spennet for å få alt i fokus - og kjøre alt igjennom Photoshop i post-process.

I forlengelsen av dette, så vil jeg si at macro virkelig gjør underverker når det gjelder å bygge teknisk forståelse av foto, da alt man gjør - og ikke gjør - gir så vanvittige store utslag mens man holder på. Camera-shake vs. lukkertid, F-nummer vs. DoF, F-nummer vs. behov for ekstern belysning / blitz, blitz vs. lukkertid, alt dette foregående vs. et eventuelt behov for trefot, samt ISO og sensorstøy. Jeg er nesten litt fristet til å si at makrofoto godt kan være noe av en "bootcamp" for nybegynnere som vil lære seg foto; mestrer man først makro så har man et vanvittig bra utgangspunkt for god håndtering av kameraet for all annen foto, og all annen foto vil framstå som ganske enkelt (fra et teknisk-, men ikke nødvendigvis komposisjonsmessig standpunkt) - så får det bare være at læringskurven kan være såpass brutal... :-)
    Elite Som En Trensoldat

48. Liker 93A likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Sånn forøvrig, når vi er inne på Macro og DoF om hverandre, så blir nok dette objektivet (lenke) det neste jeg kjøper meg. Kom over den her for rundt en uke siden. Mindblown altså!

Elite Som En Trensoldat

50. Liker 93A, cwo-kp4 likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

...og plutselig er min milforumside oversvømmet med reklame for objektiver. Merkelig det der, gitt.

Den der 15mm'eren så jo ganske morsom ut, faktisk. Tror dog i første omgang at jeg sikter meg inn mot 100.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2488 innlegg

Mulig det ikke hører hjemme under fotoutstyr som nevnt hittil på denne tråden, men pytt - jeg gikk i dag til innkjøp av Lightroom for den nette pris av 99,-/mnd. Jeg kunne nok lest meg opp på egen hånd, men gikk i stedet tidligere i kveld på et to-timers kurs, som faktisk var svært nyttig, fordi han som holdt kurset holdt det på riktig nivå ift hvordan organisere bilder, anbefalinger rundt backup, samt basics for selve behandling av bildene. Detaljer mener jeg å klare å tilegne meg gjennom prøving og feiling samt kursvideoene som Adobe selv tilbyr.

Det er snakk om Lightroom Classic CC, hvor man lagrer bildene lokalt, typisk på en ekstern disk, og ikke skybasert. Derimot anbefalte han Jottacloud, som er en norsk skybasert løsning, hvor du får ubegrenset lagringsplass for 59,-/mnd til å ta backup.

Når det gjelder andre av Adobes produkter mente han at de aller fleste fint klarer seg kun med Lightroom, og at Photoshop og alt det andre er for spesielt interesserte.

Kanskje andre har andre erfaringer?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svømme tips?
    By Jegern2014 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 300444A Jun 12,
  2. Tips til musikkdokumentarer?
    By 9echo in forum Mannskapsmessa
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 212014A Jun 11,

User Tag List

Regler for innlegg