Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 56 av 56

Tråd: Fotoutstyr - råd og tips

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2008

Sv: Fotoutstyr - råd og tips

Når det gjelder lagring av bildene så kjører jeg Cloudstation på en Synology Diskstation. Da har jeg kontroll over alt selv. Dersom man vil ha off-site backup kan man ta alliere seg med svigerforeldre eller lignende og sette opp en til Diskstation hos dem som man kan kjøre backup til. Eventuelt så kan man kjøpe skylagring som Cludstation kan ta backup til.

Siden jeg ikke har "nudes" så har jeg også bildene på Google Photo, ansiktsgjenkjenningen og temagjenkjenningen er helt fantastisk! F.eks. holder jeg nå på å lage en presentasjon av kommunens budsjett til partiets medlemsmøte og trengte illustrasjonsfoto for skole. Da søkte jeg bare på skole og fant søtt bilde av ung Aquila på første skoledag. Manuell leting hadde tatt timesvis.

Selv bruker jeg GIMP 2 til bilderedigering. Høyere brukerterskel, litt færre muligheter (som jeg finner frem til i alle fall), men helt gratis.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Jeg har også brukt Gimp litt tidligere, men ikke nok til at jeg kan si noe fornuftig om bilderedigeringsmulighetene der kontra Lightroom. Det jeg derimot likte veldig godt med Lightroom var at det er et fullverdig system for katalogisering, tagging og gjenfinning av bilder. Etter hvert har jeg noen tusen bilder fra ymse kilder, uten noe enhetlig system, og det håper jeg Lightroom kan hjelpe meg med. Jeg har dog ikke brukt Google Photo.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Adobe Lightroom er, ved siden av - eller rettere sagt i tillegg til - katalogiseringsfunksjonen, mer et rendyrket post-process program for retusjering av foto; mer som et langt mer omfattende iPhotos / Google Photos. Det er programmet man bruker for å få gode bilder til å se skikkelig gode ut, og gjerne også dårlige bilder (altså teknisk dårlige - undereksponert etc., ikke dårlig komponert) brukbare / middels. Det er derimot ikke programmet man bruker for å f.eks. klippe, lime og gjøre store endringer på selve pikselstrukturen i et foto - for slikt må man bruke Photoshop.

Med Photoshop kan man gjøre akkurat det samme som i Lightroom, men det blir i de fleste tilfeller til en mye mer omstendelig og mindre logisk prosess enn Lightroom; Lightroom = sliders for alle mulige parametre... Photoshop er ikke like intuitivt, for å gjøre det samme.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Sånn forøvrig, når vi er inne på Macro og DoF om hverandre, så blir nok dette objektivet (lenke) det neste jeg kjøper meg. Kom over den her for rundt en uke siden. Mindblown altså!

Sikre OSINT-kilder sier at du har kjøpt det. Fornøyd?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Det stemmer nok ja, @Rittmester! Denne fikk jeg i hus for rundt en uke siden nå, men har ikke hatt all verdens muligheter for å prøve den skikkelig før idag. Er i Frankrike om dagen før jeg drar videre imorgen, og tok meg en kjøretur til skauen idag og fant meg noe sopp (av mangel på insekter). Dette var et skikkelig gøyt objektiv å bruke, og noe jeg kommer til å dra nytte av mye framover!

Så i et nøtteskall:
    - Dette er et vidvinkelobjektiv som funker topp som et ikke-makro objektiv også (man trenger ikke skyte makro med denne nei!).
    - Dette er meg kjent det første (og eneste) rendyrkede wide-angle makroobjektivet på markedet. Fram til denne ble sluppet, så måtte man gjøre alle mulige lure triks med extendere og konvertere for å få til vidvinkel makro.
    - Det er low-tech og helmanuelt, og kommuniserer ikke med kameraet på noe som helst måte.
    - Man har to justeringsringer; èn for forstørrelsesratio for makro (0.1:1 - 1:1) og en annen for blenderåpning (f/4 - f/32). Ringen for forstørrelsesratio dublerer sånn sett også litt som fokus, men i det store og hele må man også manuelt justere avstand mellom objektiv og objekt for å justere fokus.
    - Dermed kan det være litt tricky å bruke / lære seg, og er ikke noe jeg anbefaler som et nybegynnerobjektiv - og er heller ikke et godt valg som standard "go around" objektiv.
    - Fordelen med helmanuell blenderåpning (som er glidende heller enn i stopp), er at man får full kontroll på å kunne stille eksponering (og DoF) via blenderåpning, og kan virkelig finetune lyset i bildene man tar.
    - Den største ulempen jeg ser så langt, er at arbeidsavstanden ved makro er lortekort, og da spesielt ved 1:1 makro er denne noe slikt som 0.5cm fra frontglasset.
    - Som følge av dette kjøpte jeg et UV-filter / sacrificial-glass å skru inn foran (77mm, standard gjenging)... og da kan man fysisk ikke skyte full 1:1 makro med objektivet (kun rundt 0.9/0.8 : 1, da arbeidsavstanden er bak filteret(!).
    - Sist, så inkluderer dette objektivet også en shift funksjon (0.6mm gange opp og ned, kun i landskapsmodus), for å kunne korrigere perspektivfeil når man f.eks. tar bilder av skog / arkitektur. Men altså, dette er ikke noe rendyrket tilt-shift objektiv (og prøver heller ikke å være det), så dette er mer en bonus enn noe annet.

Her er to av bildene jeg tok idag / igår. Etter litt prøving og feiling kom jeg fram til en god oppskrift:
    1. Sett kameraet i Tv, og en dertil egnet lukkertid (jeg brukte 1/60 - overskyet og så smått solnedgang utpå ettermiddagen), samt ISO på Auto - jeg brukte forøvrig også "Overcast" som hvitbalanse.
    2. Sett objektivet til f/4 via ringen.
    3. Komponèr bildet og still forstørrelsesratio slik at man nailer fokus på objektet.
    4. Stopp objektivet helt ned til f/32 (blir nesten for mørkt å se noe i søkeren)
    5. Bruk EV for å stille slutt-eksponeringen; jeg brukte vel alt fra -1 til +1 EV, og da man har låst inn både lukkertid og blenderåpning blir jo dette da styrt på ISO.

Bildene her har forøvrig vært innom Photoshop for å beskjæres til 16:9 aspect ratio, samt at jeg har farge- og lyskorrigert dem litt også.

Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Artig. Bruker du et sånn mini-stativ?

I går kjøpte jeg en helt vanlig 1TB ekstern disk og koblet til husets iMac. (Nå ja, konas; jeg er egentlig PC-menneske, men Mac'en har sykt bra skjerm). Bortsett fra at selve Adobe Lightroom Classic er installert på Mac'en skal ingenting lagres der, kun på den eksterne disken (og etter hvert på dens skybaserte backup, men mer om dette senere). Så har jeg ymse andre eksterne disker med bilder som jeg etter tur også koblet til Mac'en for å importere fra.

Rådet fra han duden som holdt Lightroom-kurset var å ha en (eller flere) dedikerte eksterne disker kun til bilder. Og ikke noe fjas med backup- eller krypterings-SW på. Så jeg formaterte den nye disken før jeg startet, og opprettet to kataloger på toppnivå - en til bildefilene og en til Lightrooms bruk (beskrivelser av hva som blir justert på bildene).

Deretter satte jeg noen opsjoner før jeg startet import, igjen etter råd fra ham. En av dem var "Import as DNG", som konverterer eventuelle RAW-filer i importstrømmen til Adobes eget råformat. JPG'er forblir uendret. En annen var navngiving av filer, som åpenbart kan gjøres på mange måter, inkludert å bare beholde filnavn som kamera har satt.

Så satte jeg i gang import av noen tusen bilder fra to forskjellige eksterne disker. Før importen satte jeg også noen etiketter/søkeord som skulle gjelde for alle bildene (det kan også legges på senere, eventuelt også individuelt pr bilde). Viktig for søk og gjenfinning. En av importene var bryllupsbilder tatt av en profesjonell fotograf, i form av høyoppløselige JPG'er. Disse var av en sånn kvalitet at jeg ikke egentlig trenger å gjøre noe som helst av etterbehandling, men nå har jeg i alle fall alt samlet på ett sted, søkbart. (EDIT: Før man starter import kan man selvsagt hake vekk bilder man umiddelbart ser er så dårlige at man ikke ønsker å ha dem med videre.)

Rådet fra duden, når man har importert et større antall bilder, å bla gjennom dem og trykke '1' på tastaturet når man ser et bilde som man kanskje ønsker å gå videre med. Dette gir bildet én stjerne i Lightrooms kvalitetsvurdering, og går svær raskt. Så setter man på et filter som bare viser de som har en stjerne, og går gjennom på nytt. Mer kritisk blikk (men færre bilder å se på) og '2' på de man nå synes ser rimelig bra ut. Til slutt en siste runde hvor man filtrerer og trykker '3' på de man skal behandle og redigere videre, slik at det blir en håndterlig mengde. (Mannen brukte også 4 på blinkskudd av plakatkvalitet og portfoliobilder, og 5 på konkurransebildene sine, men det er en stund til jeg er der.) Ovennevnte bryllupsbilder var allerede satt til kvalitet 2, slik at jeg slapp å gå gjennom dem på nytt.

All redigering i Lightroom skjer uten å endre originalbildet, det er kun instrukser om endring som lagres. Først når man kjører Export lages et fysisk nytt bilde, i det formatet man ønsker og på det stedet man ønsker. Sannsynligvis ikke på den eksterne disken hvor originalene ligger. Jeg kom ikke lengre i går kveld enn å prøve et par-tre bilder med redigering og eksport, men det var morsomt å se at middels dårlige bilder ble betraktelig bedre. Skal forske mer på dette når jeg får tid, men foreløpig synes jeg det ser veldig bra ut.

Årets julegave fra kona til meg blir den Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro som er nevnt flere ganger på denne tråden, først anbefalt av @MMB. Muligens til og med førjulsgave; akkurat nå bare overvåker jeg markedet for å se om det dukker opp noen gode tilbud på det. På Scandinavian Photo koster den til vanlig 10 587,-, men jeg så faktisk akkurat nå at den inngår i vinterkampanjen deres, som startet i dag, hvor de gir 1200,- i cashback eller 1800,- som tilgodelapp ved kjøp av neste Canon-produkt hos dem. Det er vel ikke så gal pris (til å være i Norge)?

Julegaven fra meg er kona fortsatt litt i tenkeboksen på, men pr nå ser det ut som de heteste kandidatene er Canon EF 24-70 f/4,0L IS USM og Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM, også nevnt i tidligere diskusjoner her. Disse koster ordinært hhv 8 495,- og 10 989,-. Begge er på vinterkampanjen, med hhv 2000,- cashback/2900,- tilgode og 1200,- cashback/1800,- tilgode. En konkurrent til den siste kan være Sigmas 24-105mm f/4 DG OS HSM Art Canon, til 7 999,-. En fordel med Canons 24-70 er at den også har makro, dog ikke så kraftig som et rent makroobjektiv (0,7x). Men så er kanskje 24-105 litt mer allsidig. Tror det ender med at hun går i butikken og prøver å finne ut hva hun liker.

Så oppdaget jeg til min store skrekk at også Canon Speedlite 470EX-AI, som nevnt av @MMB tidligere, er på denne kampanjen. Ordinær pris 4895,-, cashback 430,-, tilgode 680,-. Huff.

Speaking of butikk. Vi bor bare noen hundre meter fra Scandinavian Photo i Møllergata i Oslo, og har kjøpt en god del der. De har bra utvalg, og til dels veldig bra kunnskaper hos de som ekspederer (men dette varierer, så man bør ha litt flaks). For god service er jeg villig til å betale litt ekstra - det betyr i klartekst kanskje et par hundrelapper på objektiver som nevnt over. Men priser de seg ut ift hva man kan bestille på nett, er det en annen sak. Det må være vanskelig for fotobutikker, som nødvendigvis har en del utgifter til lokaler, utstilling og ekspeditører, og som opplever at folk bare kommer innom dem for å prøve, men kjøper sakene på nett.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

En av bildene jeg så på i går, fordi jeg syntes motivet med katta som holdt vakt over fiskerne var litt morsomt. Det tok jeg tilbake i 2004 i Alexandria med et crappy kompaktkamera, og originalen var ganske blass. Litt mekking i Lightroom og straks mye bedre. Sikkert ikke slik en proff ville gjort det, men jeg er i en læringsfase. (Bildet har blitt etterbehandlet ved at det har gått gjennom Facebooks kvalitetsreduserende mekanismer før jeg lastet det opp her, så det er nok egentlig litt bedre.)

Vedlegg 6676

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Da er min nye Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, som anbefalt av @MMB, i hus. Høljregnet har hindret meg i å ta noen kule bilder utendørs, så foreløpig er den bare brukt til innendørs eksperimentering. Veldig positivt inntrykk så langt, med sylskarpe bilder, og velegnet til både portrett, makro og generell foto.

Bildet under er riktig nok tatt inn i Lightroom som RAW og eksportert derfra i JPG, men jeg har ikke endret hvitbalanse eller gjort noe annet enn å redusere størrelsen for at forumet skulle akseptere bildet. Skriften på objektivdekselet er ikke veldig stor, og jeg gikk så nær som mulig, så dette er altså 1:1. Dybdeskarpheten er bare en smal stripe midt på bildet.

Navn:		Macro-1-2018-4.jpg
Visninger:	155
Størrelse:	137,8 KB

In other news, så har jeg som tidligere nevnt en ekstern disk, som pr nå har ca 140GB med bilder, samt databasefilene til Lightroom. Jeg har gått til innkjøp av Jottacloud med ubegrenset lagringsplass, og satt den til å ta fortløpende backup av denne disken. Det tok vel rundt et døgn da jeg først satte den opp, men nå jobber den bare i bakgrunnen og tar backup når noe endrer seg på disken.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Litt mer eksperimentering, og foreløpig konklusjon er at å ta makro-bilder på full blender uten stativ er en meget krevende øvelse. Begge bildene under er tatt på frihånd, og som målestokk er den blyantspissen 0,5mm. Stearinlysene er tatt på noe lenger avstand, men fortsatt ser lyset ganske uskarpt ut, selv om jeg tror jeg klarte å fokusere på veken. Skulle jeg brukt bildet til noe ville jeg nok blendet ned såpass at hele lyset ble skarpt.

Navn:		Makro-1-2018.jpg
Visninger:	155
Størrelse:	79,9 KB

Navn:		Makro-1-2018-2.jpg
Visninger:	153
Størrelse:	47,3 KB

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Veldig bra @Rittmester!

Som nevnt lenger oppe, så har det å begynne med makrofoto vært det som virkelig har hjulpet meg å bygge forståelse for det tekniske rundt foto. Har hatt sånn "noenlunde peil" tidligere - uten at jeg nå påstår at jeg er verdensmester - men det å ta foto på avstand muliggjør så mange snarveier og enkle løsninger at man fort kan "bli stående og spinne i komfortsonen". Makro gir deg hardt og brutalt direkte tilbakemelding dersom man ikke "gjør det riktige", læringskurven kan framstå som bratt - spesielt for en nybegynner i foto, men du verden så fort og effektivt man faktisk lærer!

Nå når du har gått i "makrofellen", spesielt hvis denne fotoformen gror på deg, så kommer du nok til å havne der at du "bare må ha den, og den og den piecen!" - og kronene bare renner ut. Mesteparten av den makro jeg har tatt fram til nå har vært med naturlig lys, hvilket er noe jeg sånn jevnt over for foto generelt foretrekker framfor kunstig belysning. Mitt anbefaling er at du holder litt igjen med å kjøpe dyre blitzer til du faktisk trenger det - en skrivebordslampe eller lykten på en iPhone / mobiltelefon gjør faktisk en veldig god jobb de og, så lenge man stiller hvitbalansen deretter. Hvis du etter hvert finner ut at du har lyst å bevege deg forbi 1:1 makro (Canon MP-E 65mm tar deg jo til 5:1 maksimum, men er et veldig spesialisert og ganske dyrt objektiv som ikke duger til noe annet enn makro), så tar det ikke lange tiden for focus-stacking (i Photoshop / Lightroom) begynner å bli et must for å skape noe som helst meningsfulle bilder. Et forslag i så måte - som kan være greit å ha selv til 1:1 makro (spesielt hvis du ikke har muligheten til å kjøre deg opp til f/32, som er maks på Canon 100mm Makro) er å kjøpe deg en fokus-rail for finjustering av manuell fokus, som er et must å beherske på makro IMHO. Denne (lenke) er jo en av de billigere som finnes, og festes mellom kamera og trefot.
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant

Ble medlem
    2006

Da kan du ytterligere fordype deg fotokunsten med denne boken:

https://www.amazon.co.uk/Covert-Imag...rt+photography
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Sånn generelt for håndholdt makrofoto med kun naturlig lys, så er dette det jeg har funnet ut funker:
    - Hvis dybdeområde ikke er så viktig, sett kamera i Tv, still lukkertid på 1/60 - 1/100, og la kamera velge blenderåpning og ISO. Da skal de fleste klare å ta et bilde som ikke blir uskarpt grunnet kameraristing.
    - Hvis det over ikke fungerer - især fordi man trenger BÅDE et større dybdeområde OG ønsker å unngå kameraristing - så still kamera på M, og lås inn lukkertid 1/60 og ønsket blenderåpning (f/10 rundt der gir et godt allround dybdeområde), og styr resten av eksponeringen på ISO, enten manuelt eller ved å la kamera velge.

Som nevnt tidligere i tråden mener jeg det alltid er bedre å manuelt stille hvitbalansen (forhåndsinnstillinger i kamera heller enn manuell innstilling av Kelvin funker bra i 9.9/10 tilfeller) heller enn å sette hvitbalanse på Auto og la kameraet velge. På M blir jo den eksponeringsskalaen i søkeren - altså den -3 til +3 via tallet 0 - kun en oversikt/estimat over hvordan eksponeringen blir å være, heller enn en valgmulighet for "offsette" (av mangel på et godt norsk ord) eksponeringen i stopp opp eller ned, slik det er i Av / Tv / P. Så dermed når man skyter i M ønsker man jo å justere på innstillinger fram til kameraet viser en plass mellom -1 til +0,6 eller så på denne skalaen. Spesielt om man skyter i RAW så kan man eksponeringskorrigere spesielt undereksponerte bilder / undereksponerte områder i bildet ganske godt i post-process. Og sånn generelt mener jeg det alltid er bedre å undereksponere bilder heller enn overeksponere dersom man må velge.

Og hvis situasjonen tillater det kan man jo og vurdere å ta bildet som HDR; jeg vet ikke med andre kameraer, men Canon EOS 5D Mk-IV ihvertfall har mulighet for onboard/native HDR, der man velger HDR-modus (og kan fininnstille ønsket EV-offset og bildestil) og så gjør kameraet alt resten, inkludert å blende de tre bildene som (automatisk) blir tatt. HDR kan jo selvsagt også gjøres manuelt, men det blir fort en litt mer omstendelig prosess der man trenger en eller annen form for software i etterkant der man blender bildene.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Jeg fant også at det var smart å kjøpe en ny kamerasekk. Jeg har fra før en vanlig kamerabag hvor jeg har plass til kamerahus med objektiv på, og et ekstra middels stort objektiv (eller to små) samt noe ekstrautstyr (støvbørste, pusseklut, ekstra batteri, evt lader). Fordelen med en bag er at man ganske raskt får tilgang til kameraet og kan skifte objektiv, men blir jo litt skakk dersom den er tung. Som de fleste her skjønner, litt motsatt med sekk.

Jeg valgte en LowePro BP 450 AW fordi den har litt ekstra plass til annet utstyr, f eks en genser og en sjokolade. Den er godt polstret og behagelig å bære, og har et innebygget regntrekk i toppen. Kona har en mindre city-sekk som ser mer ut som en PC-sekk til sitt kamerautstyr, og da uten ekstra plass til annet. Hver til sitt bruk, tenker jeg, og så kan vi da byttelåne ved behov. I utgangspunktet har jeg nå alt kamerutstyret samlet på ett sted, og kan raskt få det med dersom jeg skal ut på en lengre tur. Til kortere turer går det fint an å legge igjen det man ikke trenger, evt bare laste over et par objektiver i kamerabagen og ta den med i stedet, evt bare plukke kamera med egnet objektiv for en kort tur og ta det over skuldra.

Noen bilder følger under. Til akkurat denne turen rasket jeg med rubb og rake bare for å teste. I tillegg til kamerahuset er det altså en 12-24mm, en 50mm, en 100mm, en 300mm og en 28-135mm. Sistnevnte er egentlig på vei over i reservestatus, og jeg brukte den heller ikke nå. Den gjorde at jeg måtte bruke også ekstralommen til kamerautstyr (evt kunne jeg lagt igjen 300mm'eren, som tar litt plass).

Navn:		LowePro.jpg
Visninger:	116
Størrelse:	1,01 MB

Topplomme til genser etc, for øyeblikket opptatt med kamera.
    Navn:		Fotobag.jpg
Visninger:	117
Størrelse:	1,59 MB

Lommer til småtteri som batteri, børste, klut etc. Skal visstnok også være plass til et nettbrett; ikke testet.
    Navn:		Ekstralommer.jpg
Visninger:	118
Størrelse:	585,1 KB

Hovedlomme til kamerautstyr.
    Navn:		Innhold.jpg
Visninger:	115
Størrelse:	1.020,6 KB

Navn:		Rygg.jpg
Visninger:	118
Størrelse:	1,20 MB

(Alle bildene er tatt med 50mm, bortsett fra det hvor den er med på bildet, som er tatt med iPhone)

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2015

Ser ut som en fin sekk til formålet, erfaringsmessig varer LowePro-sekker lenge.
    Dersom noen andre er på jakt etter sekk kan jeg anbefale å vurdere F-Stop Gear sin Mountain-serie sekker.

Vel gjennomtenkte sekker i knallbra kvalitet, som er designet for F-Stop sine egne modulære Internal Camera Unit-inserts som lar deg skalere kamerautstyr og øvrig pakning etter behov.
    Har en Loka-sekk fra dem på litt under 40L (som nå er utgått, og erstattet med en Ultralight-versjon) med en Medium Slope ICU som gir en perfekt blanding av kamerautstyr og klær/annet utstyr for litt mer omfattende dagsturer.
    Har brukt denne i tre-fire år nå, og er helt solgt på systemet. På sikt skal jeg også ha en 80L Shinn-sekk fra dem med diverse større inserts for lengre turer i fjellet.

Det fineste med ICU-systemet i mine øyne er at jeg bare kan plukke ut ICUen når jeg skal på tur uten kamerautstyr, og slipper å ha like mange sekker til forskjellige formål som jeg hadde før.
    - Ulf

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Siste tilskudd i familien, og mitt første speilløse systemkamera. Jeg har tenkt å begi meg ut på dette med å ta IR-, UV- og fullspektrum-foto.

Som jeg mener jeg nevnte tidligere i tråden, så er CMOS-sensorer i utgangspunktet kapable til å fange mye mer av EM-spekteret enn bare den delen som er synlig for det blotte øyet, men stort sett alle fabrikanter plasserer et blokkeringsfilter foran sensorene, da lys i området IR/UV i utgangspunktet ikke er ønskelig på "fotoer flest". Dermed må kameraer sendes inn til modifikasjon der dette filteret fjernes, samt at en del andre "lure triks" blir gjort. Dette kan selvsagt gjøres DIY også, men slikt er langt utenfor min - og de fleste andre sin - tekniske evne å få til på en skikkelig måte.

LifePixel.com (lenke) går for å være industriledende på området (og har veldig mange veldig høyprofilerte kunder også), og dem stiller også med garanti på arbeidet dem gjør. Dermed blir jeg å sende dette kameraet inn til dem tvert jeg har fått svar på et par spørsmål jeg har stilt dem, og har tid til å iverksette shipping.

Valget på kamera falt på en Canon EOS M50, som er et kamera som ble sluppet nå i Februar 2018. Dette er som sagt et speilløst (nybegynner)kamera med APS-C sensor - ikke fullformat altså, som jeg fikk for 5000kr i England nå uken som var (i motsetning til 7000kr i Norge). Dette er et ganske bevisst valg av meg da jeg ikke gidder å blåse 16.000-30.000kr (utifra om man kjøper i utlandet eller Norge) for et flunka nytt Canon EOS R (fullformat), for en type foto jeg ikke vet med sikkerhet at jeg kommer til å like, og fordi Canon sitt første speilløse fullformat ikke har fått så gode skussmål som det burde ha gjort - jeg tipper neste utgaven av deres speilløse fullformat kommer til å være langt mer raffinert og konkurransedyktig ift. Sony (som for tiden går for å være industriledende på speilløst) og Nikon sine tilsvarende produkter.

Canon EOS M50 har i utgangspunktet en EF-M objektivfatning, hvilket vil si at det ut av boksen tar en (fysisk) mindre type objektiver, og ikke uten videre kan brukes med mitt eksisterende glass. Dermed trenger jeg en overgang for å få mine eksisterende EF-objekter til å snakke- og fungere med kameraet (og denne overgangen koster rundt 1200kr). Størrelsen sier sitt; det er betydelig mindre og lettere enn mitt Canon EOS 5D Mk-IV primærkamera, selv om denne M50 faktisk går mitt tidligere kamera (Canon EOS 60D, fra 2012) en høy gang ytelsesmessig. Da det er APS-C sensor på denne, vil dette også gi en cropfaktor på rundt 1.6 med mine eksisterende (fullformat) objekter, noe som ikke er et problem bare man tar høyde for dette ved komposisjon.

Grunnen til at jeg nå har valgt speilløst er fordi slike kameraer går for å være en hel del mer egnet ved spesielt IR-foto, da IR har lengre bølgelengde, og dette vil slå uheldig ut ved autofokus på tradisjonelle DSLR kameraer, da - slik jeg har forstått det - lyset har en lengre vei å vandre fra fra frontglasset til sensor enn hva autofokus tar høyde for på slike kameraer - dermed må man, hvis man velger å modde en DSLR heller enn et speilløst kamera, også kalibrere hvert enkelt objektiv man har tenkt å bruke, altså hvis man ønsker at autofokus skal fungere skikkelig.

Canon EOS M50 slår meg forøvrig som et veldig ryddig kamera sånn generelt, så hvis det er noen som vurderer å kjøpe sitt første systemkamera uten å ville betale ut nesen for et større "fullformat voksenkamera" så kan jeg på det høyeste anbefale denne saken (+ overgangen for å kunne bruke vanlig EF-glass). For nybegynnere som har lyst å lære seg systemkamera har dette kameraet - i likhet med Canon EOS 200D, som er deres "nybegynner-DSLR" - en "støttebein-funksjon" i form av veldig enkle og intuitive menyer som med illustrasjoner og tekst viser hva de forskjellige kameramoduser gjør, samt hva utfall endring av F-nummer og lukkertid ved bildetagning vil få. Dette kan selvsagt slås av når man begynner å føle man mestrer ting.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder    
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Kona, som helt tilfeldig har en Canon EOS 6D Mark II, kompatibelt med mitt, var så heldig å få seg en Canon EF 24-105 f/4L IS II USM til jul. Har bare så vidt fått testet det, men det ser ut til å være et veldig OK allround-objektiv.

Det har ikke like bra makro som min 100mm, men det er mulig å komme seg ganske nær. Dette er tatt på 105mm med ISO 8000, f/5,6 og 1/50 sek, naturlig belysning, med mitt kamera.

Navn:		Jul-1-2018-3.jpg
Visninger:	40
Størrelse:	123,7 KB

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •