Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 61 av 61

Tråd: Forsvaret anno 2000

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sv: Forsvaret anno 2000

Det beste hadde jo vært om noen som har tilgang til de offisielle Troppelistene fra den tiden hadde deltatt her - som tidligere sagt har jeg ikke lenger tilgang til slike dokumenter. Da kunne man jo enkelt finne ut hvor lenge FIST/H hadde underavdelinger, og hvor lenge Staben eksisterte....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    38

Jeg kan gjøre noen søk på intranett til uka å se om noe dukker opp.
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sjef FIST/H etter etableringen av HST (2003) kan jo ha vært NK/HSTY, som var lokalisert i sør?

Beklager denne "drodlingen", men det skyldes at jeg stadig husker mer, kombinert med den korte redigeringsfristen.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Sjef FIST/H etter etableringen av HSTY (2003) kan jo ha vært NK/HSTY, som var lokalisert i sør?

Beklager denne "drodlingen", men det skyldes at jeg stadig husker mer, kombinert med den korte redigeringsfristen.
    Korrigert innlegg over, fikk ingen mulihet for å redigere?????

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Skrieleif igjen, og ingen mulighet til å redigere, selv umiddelbart.

Er det noe jeg ikke forstår her, angåene redigering?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Det er jo litt ‘morsomt’ å se at våpengrenen Kavaleriet i år 2000, selv etter kutt, var vesentlig større enn hele Hæren i dag, med jegerkommando, 6 panserbataljoner, 2 PV-bataljoner, oppklaringsbataljon, 4 oppklaringseskadroner og 2 PV-eskadroner.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Og enda glemmer han E&S-bataljonen (tenk obn Light) og E&S-Eskadronen til henholdsvis DKN og DKS. Det var riktignok svært kortlevde avdelinger som svjv aldri ble satt opp og øvet, men de var tildelt personell og forhåpentligvis materiell.

Kavaleriet (SDR) satte også opp noen avhørs-/tolke- og translatør/orbat-lag selvstendig rundt århundreskiftet, antagelig for å dyttes videre ut i Hæren eller helst på det vi ville kalt fellesoperativt nivå i dag.

1996-2006 vil jeg kalle Kavaleriets storhetstid i Norge, med ansvar for (nesten) alt panser og (nesten) alt av oppklaring og etterretning over bataljonsnivået i Hæren.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Helt klart at 1990-tallet var storhetstiden til kavaleriet, og spesielt storhetstiden til panser, i Norge. Aldri, hverken før eller siden, har vi f.eks. hatt så mange stridsvogner operative (og med operative inkluderer jeg det store flertallet i mob-avdelinger) i Hæren. På slutten av den kalde krigen besto stridsvognparken av de 78 Leopard 1 som Norge anskaffet på begynnelsen av 1970-tallet, 38 M48 Norge fikk med den amerikanske våpenhjelpen ca. 1964 (som ble ombygd til M48A5 på første halvdel av 1980-tallet), samt et antall M48A5 (tror det var 17?) som også ble nyanskaffet fra USA på begynnelsen av 1980-tallet, samtidig som de øvrige ble ombygget til M48A5. Altså til sammen ca. 78 Leopard 1 og 55 M48A5. I tillegg kom 72 NM116 panserjagere, dvs. M24 Chaffee lette stridsvogner, bygget mot slutten av 2. verdenskrig, som på 1970-tallet ble fullstendig ombygget til det som ble kalt kanonpanserjager NM116 og inngikk i PV-eskadroner, normalt én i hver brigade.

Umiddelbart etter den kalde krigens slutt reduserte Tyskland sine meget store panserstyrker svært kraftig, og det ble mulig å kjøpe svært billig brukte Leopard 1. Norge kjøpte dermed 92 Leopard 1A4 fra Tyskland i 1992. Av disse ble 33 oppgradert til Leopard 1A5, og alle de 78 Leopard 1 Norge fra tidligere ble oppgradert til Leopard 1A5. Samtidig (i 1993) ble alle M48 og NM116 hogget opp for å tilfredsstille CFE-avtalen, slik at stridvognparken fra 1993 besto av 111 Leopard 1A5 og 59 Leopard 1A4 til sammen 170.

Antallet panserbataljoner ble øket fra 3 til 6 (fram til da hadde de tre panserbataljonene [som ble opprettet siste halvdel av 1980-tallet ved bl.a. å slå sammen de tidligere selvstendige stridsvogneskadronene som var på nivå over brigade] inngått i tre såkalte panserforsterkede brigader, Brig S, Brig 12 og Brig N). Så vidt jeg har forstått var det meningen at de 59 Leopard 1A4 skulle erstatte NM116 i PV-eskadronene sammen med NM142, kan noen bekrefte/avkrefte om det var slik de ble benyttet?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Jeg kan ikke bekrefte det 100% autorativt, men mener jeg ble vist en kop for pvbn hvor det var en mix av Leo og NM142.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Oppklaringsbataljonen hadde forresten også avhørslag (husker ikke om den også hadde tolke- og translatørlag og/eller orbat-lag) i tillegg til kapasitetene forfatteren over nevner.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Noen kapasiteter kan nok være litt skjult, f eks ble alle brigadenes (13 på høyden) ES’er satt opp i regi av oppklaringseskadronene, men så permanent avgitt til høyere enhet.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    9

Ganske sikker på at de tidligere tyske leopardene vi kjøpte på 90-tallet var leopard 1A1A2 varianten og ikke 1A4.

De opprinnelige gamle norske vognene som ble oppgradert var uten ekstrapanser på tårnet (som var en del av 1A1A1 oppgraderingen) og fikk betegnelsen 1A5NO mens de tyske kom med denne oppgraderingen og var kjent som 1A5NO2.

De resterende 1A1A2 vognene i norsk tjeneste kan kjennes igjen på den lettgjenkjennelige optikkburet rett over og bak kanonen som inneholder nattsynsoptikken til de første leopard 2 variantene. Da disse ble oppgradert til termisk ble denne optikken istedet montert på gamle leopard 1A1A1 vogner og fikk betegnelsen 1A1A2 da denne passive nattsynsoptikken var suverent overlegen de gamle på 1A1 som krevde en kraftig infrarød lyskaster.

Leopard 1A3 og 1A4 er lett gjenkjennelig fra 1A1 og 1A2 da de har en boksaktig sveiset tårnfasong. 1A3 sitt VK-sikte har samme "ubåtperiskop" som 1A1 og 1A2 (og alle 1A5 varienter som er oppgradert fra disse) mens 1A4 har et mye mer avansert gyrostabilisert sikte for VK.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Jeg tok det med A4 og A5 herfra: https://snl.no/Leopard_1

Det kan godt hende betegnelsene der er feil (Yngve Jarslett er fagansvarlig).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Det artige er jo at leoparden på bildet nettop er en slik eks-tysk variant med ekstrapanser.

grei video med 1A1A2 og 1A4 her

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Noen kapasiteter kan nok være litt skjult,...
    Yup, avhørslagene var samlet i en e&s-tropp i stabs- og treneskadronen, så om forfatteren ikke har oversikt under eskadronsnivået forsvinner de.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Artikkelen i Store Norske Leksikon er nok helt klart feil, når den sier at de Leopardene som ble innkjøpt fra Tyskland i 1992 og ikke var eller ble oppgradert til A5-standard var av A4-standard. Jeg ser jeg selv skrev her på forumet for 4 år siden (jeg husker ikke hva kilden min var da) at etter dette innkjøpet i 1992 og hoggingen av M48 og NM116 i 1993 hadde Hæren 111 stk. Leopard 1A5NO og 59 Leopard 1A1NO (de siste de som var kjøpt fra Tyskland i 1992 og bare lett oppgradert). I følge den kilden ble altså de siste 59 betegnet som Leopard 1A1NO. Kan noen andre bekrefte/avkrefte det?

Så var det anvendelsen av disse: Som panserjagere (altså først og fremst defensive) i PV-eskadroner og PV-bataljoner i en miks med NM142???

I følge boken om distriktskommando Sør-Norge hadde Brig S i 2000 (Brig S var da den eneste gjenværende brigaden syd for Dovre, og var da blitt en ren selvstendig panserbrigade) som manøveravdelinger to panserbataljoner og to PV-eskadroner, og intet infanteri. Panserbataljonene regner jeg med var satt opp med 2 stridsvogneskadroner med Leopard 1A5NO og 2 stormeskadroner, men hvordan så en PV-eskadron ut i 2000? Var den f.eks. en eller to Leopard 1A1NO-tropp(er) og en eller to NM142-tropper?????

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Brig N hadde iallefall kun NM142 som PV kjøretøy i 2000-2001 mener jeg. Men @Bestefar var jo stridsvognmann da, og vet sikkert. Mener jeg har sett Leopard 1A1 (med og uten NO oppføringen) i lister, men finner ikke noe farten nå.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Men Brig N var siste del av 90-tallet en utdanningsbrigade og ikke en kampbrigade og kunne ha en sammensetning forskjellig fra KOP. Og den var ikke en panserbrigade, det var det da Brig 6 (som taktisk panserbrigade i Div 6) og Brig S (selvstendig panserbrigade på Østlandet) som var.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    3

"I Norge fikk Hæren låne to Leopard 1 i 1966 for utprøving, og i 1968 ble det besluttet å gå til innkjøp av stridsvognen. Den tatt i bruk av Hæren fra 1969..."

Sett fra 2017, må jeg si at det var kjapt...!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Artikkelen i Store Norske Leksikon er nok helt klart feil, når den sier at de Leopardene som ble innkjøpt fra Tyskland i 1992 og ikke var eller ble oppgradert til A5-standard var av A4-standard. Jeg ser jeg selv skrev her på forumet for 4 år siden (jeg husker ikke hva kilden min var da) at etter dette innkjøpet i 1992 og hoggingen av M48 og NM116 i 1993 hadde Hæren 111 stk. Leopard 1A5NO og 59 Leopard 1A1NO (de siste de som var kjøpt fra Tyskland i 1992 og bare lett oppgradert). I følge den kilden ble altså de siste 59 betegnet som Leopard 1A1NO. Kan noen andre bekrefte/avkrefte det?

Så var det anvendelsen av disse: Som panserjagere (altså først og fremst defensive) i PV-eskadroner og PV-bataljoner i en miks med NM142???

I følge boken om distriktskommando Sør-Norge hadde Brig S i 2000 (Brig S var da den eneste gjenværende brigaden syd for Dovre, og var da blitt en ren selvstendig panserbrigade) som manøveravdelinger to panserbataljoner og to PV-eskadroner, og intet infanteri. Panserbataljonene regner jeg med var satt opp med 2 stridsvogneskadroner med Leopard 1A5NO og 2 stormeskadroner, men hvordan så en PV-eskadron ut i 2000? Var den f.eks. en eller to Leopard 1A1NO-tropp(er) og en eller to NM142-tropper?????
    Jeg mener å huske fordelingen var Leopard 1A5NO i Nord og Leopard 1A1NO i sør på mob. lagre, mens utdanningsavdelingene i sør hadde Leopard 1A5NO.

Panserjageravdelingene tror jeg ikke ble øvet spesielt mye, har ikke hørt at de ble det etter NM116 ble utfaset. I det minste ikke som panserjageravdelinger.
    Sett i sin samtid, fra 60-tallet så var Leopard 1 en ganske god panserjager om den måtte fylle den oppgaven. Rask, utholdende og med gode terrengegenskaper så kunne den ha utmanøvrert gjennombrytende avdelinger ganske godt.

Jeg har ikke KOP for NM142 avdelinger så det blir gjetting, mener de hadde 4 vogner per tropp og to tropper per eskadron.

Dette med at vi kjøpte flere Leopard 1 på 90-tallet er for meg en av de store idiotiene fra 90-tallet.
    At man ikke kjøpte Leopard 2 på passelig billigsalg da, og kanskje kunne ha valgt ut noen som var lite slitt fra Tyske eller Nederlandske lager viser hvor fastlåst i eget tankesett man kan bli.

Jeg husker at jeg "drittunge" overhørte en del samtaler mellom høyere stridsvognbefal som pekte på umuligheten med Leopard 2 i Norge med tanke på terrengegenskaper og brostyrker. Så kom 2001-2002 og vi kjøpte godt brukte Leopard 2 fra Nederland, terrengegenskapene er så vidt jeg har skjønt bedre på Leopard 2.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

I følge "Hæren etter 2. verdenskrig" sa den opprinnelige KOPen for PV-eskadronen fra 1975 at eskadronen skulle ha 9 NM116 og 2 M113. Den besto av eskadronstab, trentropp og 3 panserverntropper. Hver panserverntropp hadde 3 NM116. Eskadronen hadde totalt 26 befal og 79 korporaler og menige, til sammen 105. Hæren hadde totalt 72 stk. NM116 (de ble ombygget fra M24 1975-1977).

Med innføringen av NM142 på 1980-tallet ble panserverneskadronen omgjort til å ha to NM116-tropper, hver med 4 vogner, og to NM142-tropper, hver med fire vogner, altså 8 NM116 og 8 NM142 i eskadronen.

Men mer nøyaktig historien til panserverneskadronene i mob-hæren etter at NM116 utgikk i 1993 og frem til ca. 2000 skulle vært interessant å se. Og hva som var gjeldende KOP for Brig S, som eneste selvstendige panserbrigade, før den ble nedlagt på begynnelsen av 2000-tallet skulle være artig å se.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •