Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 67 av 67

Tråd: GSV 2011

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Re: GSV 2011

Sitat Opprinnelig skrevet av lasvegas
    Sitat Opprinnelig skrevet av fosphor
    Sommerinntaket er nå fullt, noen som skal inn januar 2012?
    Hvordan vet du dette?

Fordi mannen på 03003 sa det. Folk fikk beskjed allerede på sesjon i januar at sommerinntaket var fullt.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Menig
    Ble medlem
    Oct 2010
    Pondusfaktor
    0

Hvordan vet du dette?

Fordi mannen på 03003 sa det. Folk fikk beskjed allerede på sesjon i januar at sommerinntaket var fullt.
    Tror man må ta det meste om at inntaket er fullt med en klype salt. Jeg mener å ha lest på diskusjon.no eller noe at folk har fått beskjed om at det var fullt allerede i oktober. Var selv på sesjon i midten av januar og ba om å få plass på juli-innrykket. Når sesjonsoffiseren skulle legge meg inn brøt det ut et lite: "Jøss! Nå var du heldig, du fikk siste plassen".

En bekjent som var på etter meg har også fått plass, men mener han sa at hadde var satt på venteliste og fått plass senere.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Jo, man skal ikke alltid stole 100% på det. Men har vertfall ikke hørt om noen i det siste som har kommet inn, bare folk som ikke har kommet inn, og heller fått januar.

Hørte og at dem tildeler så, så mange plasser i uken. d.v.s at viss du har sesjon på en mandag, så er det mye ledig.

Dem pleier vel også å overfylle gsv en del, ettersom noen vil alltid dette av.

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Jeg skal også inn i Juli, og gleder meg veldig!

Jeg ser imidlertid at innrykket på forsvarets nettsider stadig flyttes, og lurer på når dette blir "spikra". Er det noen som vet noe om dette?

Jeg også har hørt mye om at det er hardt å "komme seg ut på grensa", dvs at det er mange som ender opp med en tjeneste på basen i kirkenes, eller som vognfører. Noen som har noen opplysende kommentarer om dette? Hvordan er i såfall tjenesten som vognfører?

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Jeg skal inn i januar 2012. Gleder meg veldig til rekrutten i 30-. noen andre som skal??

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5

Har lest på en facebookgruppe at elvenesjegerne "går lengst og bærer tyngst" og merket er heller ikke stygt!
    Alle stasjonene "går lengst, bærer tyngst, har det værste været og den jæveligste teigen." Men merker varierer, Skogfoss sitt er grisestygt f. eks. Elvenes har mye fin myr i sin teig, det skal de ha, om du vandrer rundt i den vil slagordet gjøre sge gjeldene med en gang, vis ikke er det rimelig likt over alt. Men som tidligere nevnt, mye ligger i beliggenhet. Og derav mobilitet og dertil egnede kjøretøy.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av arriba
    Jeg også har hørt mye om at det er hardt å "komme seg ut på grensa", dvs at det er mange som ender opp med en tjeneste på basen i kirkenes, eller som vognfører. Noen som har noen opplysende kommentarer om dette? Hvordan er i såfall tjenesten som vognfører?
    Det er ikke så hardt å komme seg på grensa som mange sikkert tror. Av de 300-ish(?) som møter der ved innrykk er det ca. 200 som skal på grensa. Flesteparten havner altså på grensa, men du må vise innsats under opplæringsperioden hvis ikke risikerer du å bli satt til en tjeneste i leir som du kanskje ikke har lyst på.

I tillegg til vanlige grensejegere på grensa har man:
    - OPS&REK. Operasjonssentral og rekognosering. Disse har sin primære plass på grensestasjonens operasjonssentral, men får også vært litt ute i teig og på vanlige oppdrag. Det varierer en del fra stasjon til stasjon og fra gang til gang.
    - Vognførere(VF). Støtter befal og andre menige med transport. Styrer gjerne også med litt administrative greier. Får også deltatt noe på vanlige oppdrag, alt fra mye til lite tenker jeg.
    - Hundeførere(HF). Disse har ikke sin faste plass på en grensestasjon, men i nærheten av Elvenes grensestasjon. Hundeførerne er rundt på stasjonene og støtter vanlige patruljer i oppdragsløsning.

Tjenesten som vognfører kan være fin den. Den største forskjellen ligger i om man er på grensa eller ikke. Er man på grensa, holder man uansett til på en grensestasjon, er en del av fellesskapet der og jobber med samme oppdrag.
    "Gammel" grensejeger

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Jeg skal inn i Juli!! Nærmere bestemt 13 juli har jeg fått oppmøte.

Hvordan vet du dette?

Grensejeger er trolig den tøffeste tjeneste du kan få i hæren utenom spesialtjenester, så godt mulig at han sa det var fult fordi de ikke hadde gode nok karakterer fra sesjon. (Kan tho være noe HELT annet) Husker jeg fikk veldig gode karakterer og at jeg kunne velge hva jeg ville (obv brag) jeg sa da at jeg tenkte søke fallskjermjeger, men ville ha GSV til sommern som sikker plass. Dette fikk jeg uten problem og jeg var vell på sessjon i januar engang om jeg ikke husker feil. Virket som at det var masse plass på GSV når jeg var der.

Nå har jeg fått innkalling til GSV da jeg aldri søkte fallskjermjeger grunnet en skade etter sessjon. Da ville jeg ikke gi fra meg grensejeger plassen min for å veldig sannsynlig ryke tidlig på fallskjermjeger.

Grensestasjonene har jeg ikke satt meg så mye inn i, men er det bare grensejakobs elv eller fler som kan la deg patrulere med båt?

Gleder meg sykt! Dette blir konge =D

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Har en kamerat som har fått beskjed om at han hadde for dårlig resultat til at han burde søke gsv, så jeg vil heller tro at dem da sier i fra isteden for å lyge.
    Nå hadde jeg også 9 på alt utenom alment evnenivå som var 8, så karakterene var det ikke noe å si på.
    Og hvorfor skulle dem si at det var fullt på sommerinntaket, men tilby plass på vinteropptaket dersom dem ikke vil ha noen inn?

Det er vertfall helt sikkert at dem kan være ganske snodige til tider.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Jeg vet ikke hvorfor de skulle løyet, så har sikkert feil :P

At de pusher folk inn på januar kvoten er ikke så rart. Er almenn kjent at januar kvoten er mindre attraktiv enn juli fordi du "taper" ett år på det. Samtidig kan jeg se for meg og har hørt rykter om at innrykk i kirkenes i januar er ekstremt mye tøffere enn juli fordi du kommer opp midt på vintern.

Noen som vet om det er muligheter for å ta fallskjerm kurs der oppe, eller på annen måte få sneket med seg et hopp?

Dere andre som skal inn i juli, trener dere målrettet med sekk eller regner dere med at almenn god styrke og kondisjon holder for å bli plassert på grensen?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Bugg1
    Samtidig kan jeg se for meg og har hørt rykter om at innrykk i kirkenes i januar er ekstremt mye tøffere enn juli fordi du kommer opp midt på vintern.
    Litt myte, men dette er ofte litt individuelt også. Ekstrem temperatur gjør ofte at tempoet går ned. På juli inntrykket kan man gi full gass uten risiko for at folk får frostskader eller fryser seg i hjel.

Noen som vet om det er muligheter for å ta fallskjerm kurs der oppe, eller på annen måte få sneket med seg et hopp?
    Nei.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Med nærmere ettertanke erklærer jeg meg hjernedød =D

Jeg var på sesjon lenge før januar, skjønner ikke hvor jeg fikk det fra for var på sesjon lenge før det kom snø så må ha vært i oktober engang... Ikke rart jeg fikke plass uten problem da xP

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Er almenn kjent at januar kvoten er mindre attraktiv enn juli fordi du "taper" ett år på det.
    Du trenger ikke nødvendigvis å tape ett år på det med tanke på studier. Militæret gir automatisk godkjent permisjon. Dvs at du kan studere fram til nyttår, for å så ta permisjon, og forsette studier etter dimisjon.

Kan være greit å vite.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Er almenn kjent at januar kvoten er mindre attraktiv enn juli fordi du "taper" ett år på det.
    Du trenger ikke nødvendigvis å tape ett år på det med tanke på studier. Militæret gir automatisk godkjent permisjon. Dvs at du kan studere fram til nyttår, for å så ta permisjon, og forsette studier etter dimisjon.

Kan være greit å vite.
    Mulig i teorien ja, men den løsningen er nok litt kronglete for de fleste studenter.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    0

Grensestasjonene har jeg ikke satt meg så mye inn i, men er det bare grensejakobs elv eller fler som kan la deg patrulere med båt?

Det er båtpat. på de tre sørligste, husker ikke om det var på Grense Jakobselv.

Gled deg! Det blir konge =D
    "Gammel" grensejeger

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Var på sesjon idag, blir GSV januar 2012. Noen andre her som skal inn da?

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0

Jeg har skal inn 13 juli 2011!! Noen andre fra Trondheim som skal inn eller?

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0

Noen som har peiling på om de har noen kurs som man ta der? ser noen plasser at de har laftekurs, klatrekurs osv men vet ikke om de har det ved GSV?

Takker for svar

Menig
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    0

De har diverse VO-kurs.
    Da jeg var der hadde de bla. overlevelsekurs, vekterkurs, truckførerbevis, båtførerbevis, jegerprøve osv.
    Hvis du kontakter VO/Velferden på GSV kan du sikkert få et svar på hvilke kurs de har per i dag.

Overlevlseskurs i Pasvik i februar anbefales! Kaldt, men lærerikt!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 2-Papa
    Var på sesjon idag, blir GSV januar 2012. Noen andre her som skal inn da?
    Hvis jeg ikke kommer igjennom FOS nå i sommer, skal jeg i førstegangstjeneste på GSV fra januar 2012!
    Canine tramadol dosages tramadol for pigs prepare tramadol for injection

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    0

Hvordan vet du dette?

Jeg hadde sesjon 10. juni (2011), og ble kalt inn til GSV juli 2011. Jeg tviler på at grunnlaget er at jeg besitter en begrenset, gebrokken bruk av Russisk.
    Og jeg får jo ikke den ordentlige innkallingen i tide, men i beste fall noen uker i forveien. Høres litt rart ut, men slikt skjedde det.

Ny her på forumet forresten.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    0

Tok en telefon til VPV Tirsdag 14. Juni, og fikk flyttet meg over til GSV i Juli 2011.
    Innkallelsen kom i posten Torsdag 16.
    Fikk beskjed om at det var den siste plassen, men det dukker vell kanskje opp flere etter som søknader om utsettelse blir behandlet.

Hadde da pratet med en annen i VPV en måneds tid før, og fikk beskjed om at det ikke var flere ledige plasser.

Flere som skal nedover dagen før?
    Er på gardermoen rundt klokken 13:00 den 12. så jeg ser for meg en laang dag..
    Noen som vet om vi må gi beskjed om at vi kommer dagen før? Folk sier mye forskjellig om akkurat det.

Er forresten også ny her på forumet

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av AlphaNeo

Det er båtpat. på de tre sørligste, husker ikke om det var på Grense Jakobselv.

Gled deg! Det blir konge =D
    Kun svanvik, Skogfoss og Gjøkåsen som har RIB. Grense jakobsbekk, KGK og Elvenes holder seg til fotpat og 6-hjulingspat i sommermånedene og scooter/ski-pat om vinteren. Og med litt flaks får du deg en tur i hocus ila. grenseåret.

Ang. hvilket innrykk som er hardest... så er det jo litt delte meninger. Om vinteren må man bruke mye mer tid på sånne grunnleggende ting som å ikke legge vottene på bakken, passe seg for kulda. Påkledning etc. Om sommeren er det større mulighet for å peise på uten frykt for at noen må amputere et øre. Når det er sagt som kommer bortimot samtlige på sommer-innrykket til å bli udugelige på ski sammenlignet med vinterinntaket. Uansett så kommer man til å få muligheten til å hate ila. det første halvåret.
    Sleep is for the weak
    Caffeine is my sacrament
    ...are those spiders real?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Clutch
    Og med litt flaks får du deg en tur i hocus ila. grenseåret.
    Nå er ikke 339 skvadronen på Høybuktmoen lengere, men et sivilt firma tar en del flytimer. Det setter igjen begrensning på lastekapasitet og hvor lavt de kan gå -som igjen påvirker hvor mojjo det blir.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Jo takk, 339 hadde en tur innom stasjonen i min kontigent. Alle fikk fly, omtrent untatt undertegnede som sto i tårnet og var operativ. Senere fikk jeg derimot en tur med det private firmaet du snakker om. Uten å si for mye om kapasitet så er det ikke noe problem å ta med noen pax med nok utrustning for et par spartanske dager pasviks grønne og myrlendte terreng. Men kjedelig tur? Absolutt. Nyttig; 100%
    Sleep is for the weak
    Caffeine is my sacrament
    ...are those spiders real?

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Hei!
    Jeg er ny på forumet og har innrykk i Januar 2012. Vil bare si tusen takk til alle dere som deler erfaringer og meninger fra GSV, det er til stor hjelp!

Menig
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sier som Jogi, setter stor pris på all informasjon som er lagt ut her! Skal inn i juli 2012 og er deilig å vite litt hva jeg går til. For ordens skyld kan jeg si at jeg gleder meg som en liten unge før juleaften!

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •