Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 678
Viser resultatene 281 til 320 av 320

Tråd: Hk416 til resten av Heimevernet?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sv: Hk416 til resten av Heimevernet?

Jeg savner stort min P80.
    Skal man ha MP7 må man enten ha lårhylster eller ei annen reim.

Den nåværende elastiske strikken lager slitasje på nakkemuskulatur som igjen gir spenningshodepine etter et par dagers bruk med våpen på kropp. Det bryter ned stridsmotivasjonen.

For andre gang i historien har jeg gjort innkjøp av PBU. Første gangen magasintaske til P80-magasiner - denne gangen et lårhylster til MP7.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Har du prøvd å bære mp7 i et lårhylster? Jeg har ikke, men en to kilo tung og førti cm lang klump frister ikke å feste på låret.

Jeg sitter på kontor, og da er det veldig greit å ha pistol i beltet. Men det jeg husker best fra da jeg jobbet for en divisjonskommando var hvor underbevæpnet jeg følte meg med bare pistol når vi skulle ut og prate med folk. Da ville jeg heller hatt en karabin i stativ ved døra, og ta sjansen på å ende som Vincent Vega om Spetsnaz bestemte seg for å ta hq akkurat når jeg var på dass. Og da blir det litt ett fett om det er en mp7, en hk416k eller -n.
    2-punkts eller 1-punkts reim kan være en bra løsning da. Eller du kan få deg 2 stk. MP7 og bære dem slik Chuck Norris med sine Micro Uzi i "Invasion USA", hehe.

Nei jeg har ikke prøvd MP7 i lårhylster, men det er bedre enn å la våpenet ligge. Det er noe med våpenets rekkevidde og gjennomslagskraft da, som gjør at den er å foretrekke framfor pistol. Som jeg også har og noen ganger gidder å trekke med meg.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Et tips til hvordan man kan holde kontroll på våpenet, er å forkaste 3-punkts-reimen, og gå for 2-punkts (for eksempel ved å tre om den utleverte reima.

3-punkts-reim er etter min mening upraktisk til det meste.
    Den derre reima FLO har levert ut, er skandaløst mye vanskeligere å bruke enn f.eks. den gamle AG-reima..!
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Vet ikke hva jeg skal si om den gamle AG reima, har bært ag3 langt å lenge og aldri tenkt så mye på behovet for en annen reim, har bare lært meg å leve med den, tenkte å gjøre det samme med HK416, det bare er sån.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

3 punkts reim til AG-3 var heller ikke noe bra, men man lærte å leve med den, eller uten, som jeg ofte gjorde. Men det skal sies at HK-416 reima er noe av det mest klønete jeg har vært borti. Det er bare å observere hvor sjanseløs våpenføring folk får når de ikke har en hånd på våpenet...

Jeg har etterhvert blitt en stor tilhenger av to-punkts reim. Er den riktig satt opp, så sitter våpenet der man vil hele tiden.
    two to the heart, one to the mind...

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Hk416 til resten av Heimevernet?

For generell infanteri tjeneste så er 2-punkt mest brukervennlig i de fleste situasjoner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Jeg brukte i mine AG-år alltid AG-reimen som topunkts med våpenet hengende under arm og ned langs høyre fot (altså i praksis enpunkts når det henger der og topunkts når våpenet er oppe i beredskap.) Heter det noe bestemt forresten?

Jeg var da en ut- og inn av kjøretøy fyr, ofte vognfører feltvogn eller lastebil. Inkludert mye inn og ut av KO, opp og ned på plan, stropper og lemping. Det fungerte flott. Det gode med dette er at det også er svært enkelt å hekte våpenet på kropp eller hekte det av - så det ble med andre ord gjort når en beveget seg i nærområdet. Istedenfor å sette det igjen.

En annen god effekt i min type stilling, som også er veldig relevant for HV, er at våpenet hengende langs fot er svært lite truende og ute av fokus for folk jeg snakker med og jeg har to hender ledig. Det er samtidig relativt kort vei til skuddklar.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er klart, ikke-operativ bruk burde være dimensjonerende for hvilken reim som blir valgt....

Når det gjelder utlevert reim, så er det ikke gjort noen store vurderinger rundt den, det er HK sin standard reim i standard sats.

Til folk som vil kjøpe egen reim, bruker du noe annet enn en 2-punkts som kan justeres raskt, så gjør du det feil.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Jeg vil ha to punkts!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Hvilken reim burde forsvare delt ut til soldatene.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    http://www.vikingtactics.com/category-s/1833.htm

Denne har jeg god erfaring med.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Vel, for å ikke bruke noe særlig med penger så kan den som er utlevert tres om til å være en helt ok 2 punkts reim som kan justeres relativt hurtig. Du trenger ikke akkurat være rakettforsker for å få det til (derimot så må du være ingeniør hos HK for å klare å tre den tilbake til standard konfigurasjon).
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Forklar gjerne hvordan man får to punkts.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Eh... Skal ærlig innrømme at jeg ikke husker hvordan dette gjøres, og jeg finner ingen gode bilder av hvordan reimen ser ut som standard. Du ender opp med en reim som du fester bak på kolben og på forskjeftet, så har du den møkkaklipsen et sted sånn at du kan "justere" den. Krever ingen kutting i reim, så det er det jeg har gjort når jeg har måtte bruke den..

Litt usikker på om dette går, men om det gjør det så kan du få en ok reim som kan justeres enkelt og raskt. Krever at du kutter reimen på ett sted:
    Tre reimen fra hverandre så langt det lar seg gjøre.
    (du må kutte opp det som er sydd)
    Reimen skal bestå av 2 deler; Front skal bestå av fremre reimfeste, en triglide (sånn plast greie som ikke er klips.....) og hun delen av klipsen samt nok webbing til å tre dette sammen.
    Bak skal bestå av han delen av klipsen, resten av webbingen og en triglide (hvis du vil ha den kroken så kan du det, anbefales ikke).

Front må da veves innom den reimfeste-dritten, gjennom en triglide og så hun klipsen for å så låses gjennom trigliden igjen. Det blir nok trangt, så multitool kan være kjekt. Om det er en eklere måte, go for it. Poenget er at du låser hele dritten til seg selv uten å sy, fordi jeg tipper at du ikke kan sy..
    Bak kan du starte med å tre webbing gjennom en av løkkene på kolben. Høyre side for høyrehendte mener jeg. Lås webbingen fast i seg sel ved å bruke den siste trigliden. Hvis det er plass til å gå tilbake gjennom trigliden en gang til så er det det tryggeste. På framsiden av bak så fester du må han-delen av klipsen. Ja, det vil være en løs ende som henger ut av den, og det er poenget. Prøv å dra i den da vel og se om ikke reimen strammer seg. Ja... For å slakke så kan du plassere tommelen (dette er kun teoretisk, fordi jeg ikke har en reim her å se på) på klipsen og skyve den fra deg.

Hvis dette funker så kan du rulle en løse enden som henger fra klipsen et par ganger og tape dritten sammen sånn at reimen ikke kan falle ut. Om du ikke har skjønt dette enda, så skjer grovjustering bak på kolben.
    Den løse enden som henger fra klipsen skal være helt inne ved klipsen når våpenet er på det løseste, da unngår du at den blir for lang når du strammer våpenet helt inn mot kroppen.

Ikke noen ultimat løsning, men det koster da ingenting med mindre du må betale TS på en "ødelagt" reim som du strengt tatt har forbedret...

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Det er klart, ikke-operativ bruk burde være dimensjonerende for hvilken reim som blir valgt....
    Med tanke på at det er 4 ganger så mange REMFS som kampsoldater så hadde det kanskje ikke vert så dumt..

Når det gjelder utlevert reim, så er det ikke gjort noen store vurderinger rundt den, det er HK sin standard reim i standard sats.

Til folk som vil kjøpe egen reim, bruker du noe annet enn en 2-punkts som kan justeres raskt, så gjør du det feil.
    Enighet.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Cardking Vis post
    http://www.vikingtactics.com/category-s/1833.htm

Denne har jeg god erfaring med.
    Bruker samme reima selv, og det samme gjør vel flertallet i troppen min også. Dog festet på litt forskjellige måter. Min anbefaling er å feste den lengst fremme på forskjeftet og bak på kolben. Dette gir best mulig stabilitet når våpenet henger på reima, og er minst mulig i veien ved f.eks. magasinbytter.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Har faktisk sett en som klarte å klemme reimen fast mellom ladearm og kolbehalsen under ett ladegrep. Personen hadde kolben i innerste posisjon og reimen type V-tac festet i reimfeste ved rekylbufferen. Raskt å utbedre men ganske "interessant" klikk. Så ja, anbefaler også å ha reimen festet bak på kolben.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Sjef HV09 sier at hele distriktet etter planen vil være omvæpnet ila 2017

Ubique quo fas et gloria ducunt

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Applaus til avsluttende kommentarer. Inntrykket er at HV-09 har en solid sjef.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Syns alltid det er litt weird når sjef stirrer på mannen ved siden av meg når han snakker til meg
    mye ombevæpning på Fsty kan bety en del ekstra dager, god stemning.

Dette er en irriterende signatur

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Sjef HV går offensivt ut i siste HV-blad (1/2018) og melder overgang til HK-416 som personlig våpen i hele organisasjonen som prioritet. Reduksjonen fra dagens fem alternativer (AG-3, HK-416, MP-5, MP-7 og Glock) vil forenkle treningen argumenteres det.

Står dessverre intet om hvor disse våpnene skal hentes fra
    Aldri mer 13

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    30

Det er vanskelig å være uenig i argumentene om at så mange ulike våpen gir utfordring for opplæring og logistikk. Det er dog muligens litt voldsomt å gi HK-416 også til dem som nå er satt opp med MP-7 spesielt. Men å bli kvitt de siste AG-3 er et minimum. Heller ikke Mp-5 er spesielt nyttig kontra MP-7 eller HK416K. Noe reduksjon i variasjonen i våpen hadde i det minste hjulpet. Hvor skal våpnene komme fra? Tja, man kan jo kjøpe noen? Men mer realistisk løsning fra regjeringen er vel å redusere antallet soldater til det stemmer overens med antallet tilgjengelige våpen.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Men mer realistisk løsning (...) er vel å redusere antallet soldater til det stemmer overens med antallet tilgjengelige våpen.
    Du burde blitt politiker.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    5

Men mer realistisk løsning fra regjeringen er vel å redusere antallet soldater til det stemmer overens med antallet tilgjengelige våpen.
    Det var vel noen som allerde prøvde få det til på den måten.... :/

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Han sier vel i artikkelen at det vil skje ved å redusere antall tropper, og ikke områder.

Det er jo litt tragikomisk at han snakker om viktigheten av personell fremfor materiell, men må kutte personell for å få riktig materiell.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Det er dog muligens litt voldsomt å gi HK-416 også til dem som nå er satt opp med MP-7 spesielt.
    De troppene som er oppsatt med MP7 kommer ikke til å ha dobbel bevæpning. Det er tvert om blitt satt i gang innlevering av 416 fra tropper som har fått utlevert MP7, slik at hver soldat kun har ett personlig våpen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111

Bra.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Joppe Vis post
    De troppene som er oppsatt med MP7 kommer ikke til å ha dobbel bevæpning. Det er tvert om blitt satt i gang innlevering av 416 fra tropper som har fått utlevert MP7, slik at hver soldat kun har ett personlig våpen.
    Etter at jeg fikk MP7 for to år siden forsvant også min dobbelbevæpning med P80 og AG3. Ingen hadde noen god forklaring på hvorfor jeg og en til i troppen min var satt opp med dobbelbevæpning, som trolig bare skyldtes at vi hadde byttet troppetype og beholdt våpen fra forrige troppetype i tillegg til den nye avdelingens personlige våpen. Hadde vært kjipere om vi hadde endt opp med kombinasjonen AG og HK...

AG'en min lå alltid nedpakket i bagasjerommet på privatbilen i tilfelle noen skulle kreve kontroll - i praksis brukte jeg bare P80'en siden dobbelbevæpningen kun stod på et papir, og ingen bevisst var klar over at jeg var dobbelbevæpnet.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Han sier vel i artikkelen at det vil skje ved å redusere antall tropper, og ikke områder.

Det er jo litt tragikomisk at han snakker om viktigheten av personell fremfor materiell, men må kutte personell for å få riktig materiell.
    Jeg tolket ikke de to uttalelse til å ha en sammenheng, ikke at man skal kutte tropper for å ha råd til materiell.
    F.eks. så vet jeg om et område som etter planen skulle overføre alle de gjenværende soldatene til et annet område hvis det ble kutt i totalt antall soldater i HV (fra 45 000 ned til noe annet. Dette var i september, før noe var vedtatt). Så jeg tolker det heller at det området som skulle få de ekstra soldatene heller får klare seg med det antallet de allerede har.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2017
    Pondusfaktor
    0

Nå har HV sjefen gjentatt at HV skal HK som våpen...

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/anta...hv-distriktene

Da blir det kanskje noe ut av det....

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    30

I foredraget i Arendalsuka sier sjef HV helt tydelig at man skal over på 2 kaliber for personlig våpen. Han er også spesifikk på at 416 skal erstatte AG3 og at 9mm skal ut (altså MP5 skal bort). "Det gjenstår kun det merkantile."

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

I foredraget i Arendalsuka sier sjef HV helt tydelig at man skal over på 2 kaliber for personlig våpen. Han er også spesifikk på at 416 skal erstatte AG3 og at 9mm skal ut (altså MP5 skal bort). "Det gjenstår kun det merkantile."
    Skal P80 bort også? Blir den erstattet av MP-7?
    two to the heart, one to the mind...

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    10

Fritt etter hukomelsen,så er MP7 erstatning for de som hadde MP5 eller Glock som primærvåpen.Glock som sekundærvåpen for de som skal ha det,blir vel værende.
    When in doubt,empty your magazine.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    30

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Skal P80 bort også? Blir den erstattet av MP-7?
    Høres slik ut, i og med at 9mm skal bort.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

I talen på OMS tidligere i år var det da snakk om 416 som primærvåpen til samtlige?
    Aldri mer 13

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Fritt etter hukomelsen,så er MP7 erstatning for de som hadde MP5 eller Glock som primærvåpen.Glock som sekundærvåpen for de som skal ha det,blir vel værende.
    Hvem har Glock som sekundærvåpen for tiden? SKSK i I-STY har byttet til MP7. Har kanonlag fortsatt Glock?

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Uten å gå inn på spesifikke kapasiteter og utstyr så kan jeg vel si det slik at Sjef HV sitt mål om to kalibrer er førende ihvertfall i område jeg tilhører.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111

Bare husk på hva som er offentlig kjent informasjon og hva som ikke er det. Det Sjef HV sier på talerstolen er offentlig, men det er ikke sikkert at alt det snakkes om i områdene eller innsatsstyrkene er det.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    I talen på OMS tidligere i år var det da snakk om 416 som primærvåpen til samtlige?
    Ja.

Èn type personlig våpen: i dag benyttes fem forskjellige våpentyper til enkeltmann, med tilhørende fire forskjellige kaliber. HV trenger HK416 i hele strukturen. Det vil forenkle logistikken og utdanningen betraktelig. I dag er det faktisk slik i enkelte HV-distrikter at personell som overføres til HV må omskoleres fra HK416, som de hadde i førstegangstjenesten, til AG3; et våpen som gikk ut av Hæren for flere år siden.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Jeg byttet fra AG3 (som aldri ble brukt)+P80 til MP7 for to år siden. Etter talen i OMS virket det som om alle skulle over på 416. Så hvis dette er en justering og jeg får beholde min MP7 er jeg lettet...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 678
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Svak Sesjon test, alt resten topp. Ingen mulighet?
    By bimmercoupe in forum Mannskapsmessa
    Svar: 39
    Nyeste innlegg: 17-04-13, 21:12
  2. HK416 vs G36 vs ???
    By Hauken in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 30
    Nyeste innlegg: 22-03-12, 21:41
  3. HK416 i HV-I
    By tomroger in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 275
    Nyeste innlegg: 14-05-09, 16:59
  4. FSK, rekruttering fra MJK og resten av Forsvaret?
    By in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 08-01-07, 16:05
  5. FSK, rekruttering fra MJK og resten av Forsvaret?
    By bauer in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 08-01-07, 16:05

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •