Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Bestemmelser og innhold knyttet til "Godkjent soldat"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Bestemmelser og innhold knyttet til "Godkjent soldat"

Finnes det noen tilgjengelig oversikt over hva som er innholdet og hva som kreves for de ulike "Godkjent soldat"-godkjenningene for oss som ikke har tilgang til intranett og alt det der...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    5

Re: Bestemmelser og innhold knyttet til "Godkjent soldat"

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex
    Finnes det noen tilgjengelig oversikt over hva som er innholdet og hva som kreves for de ulike "Godkjent soldat"-godkjenningene for oss som ikke har tilgang til intranett og alt det der...
    Heisann! Ta en titt på denne tråden :) Lykke til

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?p=73931
    ...Daeshbags

Menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    0

Godkjent infanterist (GIF):
    - Fysisk trening (15 km marsj, styrke,
    løypeorientering)
    - Stridsteknikk, enkeltmann (telt, primus,
    meldingstjeneste, fremrykning, avstandsbedømmelse)
    - Skyteutdannelse (øyeblikksskuddet, nærstridsskyting)
    - ABC-tjeneste (vernedrakt og vernemaskedrill)
    - Sanitetstjenste (undersøkelse og gjennopplivning)
    Merke:

Flere merker:
    http://www.tor-willy.net/086.htm

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Siste taler glemte legge til detaljen om at oppramsinga er MANGELFULL og derfor kun veiledende.

Manglende delprøver skal også bestås før man kan starte jakta på merkene som synes ha "forsvunnet" i systemet.

Så det så.
    Afraid to shoot reindeers

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av ziwiz
    Hehe...Confirmed Knifekill. Antar den historien har flere ulike varianter.
    Turbo bullshit...No real power.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Det var for infanterist, men fortsatt gjenstår det jo noen merker til... Lurer kanskje mest på godkjent HV-soldat, godkjent MP-soldat, godkjent sanitetssoldat og godkjent baseforsvarssoldat.

Men, finnes det ikke noe sted alle disse står listet opp som er allment tilgjengelig?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Krav til godkjent HV-soldat er jeg sikker på at jeg har liggende et eller annet sted hjemme. Jeg skal prøve å huske å lete.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Det var noe med jogging (3000m), skyting, sanitet (HLR)...
    HVUV vår 08
    Si vis pacem, para bellum!

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Djupi
    Det var noe med jogging (3000m), skyting, sanitet (HLR)...
    Nisj ;)
    ...Daeshbags

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Her fant jeg i mine gamle HV-saker foreløpig reglement for kvalifiseringstegnet Godkjent HV-soldat, fra HVUV, udatert, men ca. 2000 tror jeg:

1) Gjennomføre 15 km marsj med feltuniform og GRU, stridssekk med innhold i henhold til UD 17-2 på maks. 2 timer 15 minutter.

2) Legge ut og kneppe korrekt sammen 7-dukstelt samt feste 5-metersnøre.

3) Kart og kompass: Ta ut korrekt 6-sifret rutetilvisning og ta ut kompasskurs.

4) Klargjøre M-72 for skyting.

5) Korrekt opptreden av vaktpost ved innpassering.

6) Fyre opp primus korrekt.

7) Gi riktig behendling av pulsåreblødning.

8) Vernemaskedrill i henhold til standard krav.

9) MG3: Skyt 10 skudd, foreta pipeskift, skyt 10 skudd, bytt sluttstykke, skyt 10 skudd. Maks. tid: 2 minutter, min. 10 treff (i notatet står hverken avstand eller målstørrelse!).

10 AG3: To deler:
    a) 200m, vanlig 1m skive, 1 skudd i våpen, 1 i hvert av to magasiner i GRU. Start 10 m bak standplass. Ta fremsprang til standplass, nedsprang på standplass, skyt tre skudd (1 fra vpn og 1 fra hvert magasin i GRU). Maks tid 40 sekunder. Alle tre skudd må treffe, og ingen av dem dårligere enn 5er.

b) Nærstridsskyting, stående: 4 skudd i våpen. Skyt 2 skudd på maks 2 sekunder, 2 sekunder pause, 2 siste skudd på maks 2 sekunder. Minst 3 skudd må treffe (her står ikke avstand, det er jo enorm forskjell om det er 10 m eller 30 m!).

Hvis personlig våpen er P80 eller MP5 kan man lage tilsvarende øvelse for disse.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Her fant jeg i mine gamle HV-saker foreløpig reglement for kvalifiseringstegnet Godkjent HV-soldat, fra HVUV, udatert, men ca. 2000 tror jeg:

1) Gjennomføre 15 km marsj med feltuniform og GRU, stridssekk med innhold i henhold til UD 17-2 på maks. 2 timer 15 minutter.

2) Legge ut og kneppe korrekt sammen 7-dukstelt samt feste 5-metersnøre.

3) Kart og kompass: Ta ut korrekt 6-sifret rutetilvisning og ta ut kompasskurs.

4) Klargjøre M-72 for skyting.

5) Korrekt opptreden av vaktpost ved innpassering.

6) Fyre opp primus korrekt.

7) Gi riktig behendling av pulsåreblødning.

8) Vernemaskedrill i henhold til standard krav.

9) MG3: Skyt 10 skudd, foreta pipeskift, skyt 10 skudd, bytt sluttstykke, skyt 10 skudd. Maks. tid: 2 minutter, min. 10 treff (i notatet står hverken avstand eller målstørrelse!).

10 AG3: To deler:
    a) 200m, vanlig 1m skive, 1 skudd i våpen, 1 i hvert av to magasiner i GRU. Start 10 m bak standplass. Ta fremsprang til standplass, nedsprang på standplass, skyt tre skudd (1 fra vpn og 1 fra hvert magasin i GRU). Maks tid 40 sekunder. Alle tre skudd må treffe, og ingen av dem dårligere enn 5er.

b) Nærstridsskyting, stående: 4 skudd i våpen. Skyt 2 skudd på maks 2 sekunder, 2 sekunder pause, 2 siste skudd på maks 2 sekunder. Minst 3 skudd må treffe (her står ikke avstand, det er jo enorm forskjell om det er 10 m eller 30 m!).

Hvis personlig våpen er P80 eller MP5 kan man lage tilsvarende øvelse for disse.
    Hvis jeg husker rett fra 08:
    1) Vi brukte m/97 og hadde med våpen. Det var et krav at våpenet var tilgjengelig, så skiskytter-stilling under sekken utgikk.

2) Kan ikke huske at vi gjorde denne som en egen øvelse ifm GHV, men er litt usikker.

3) Dette ble gjort som en skriftlig prøve. Tror vi måtte ta ut to 6-sifrede og ditto kurser.

4) Vi fikk ingen opplæring i M-72

5) Vi hadde en skriftlig prøve om TIM.

6) Husker ikke at vi gjorde det ifm. GHV, men vi gjorde det jo en del ganger i løpet av tjenesten.

7) Vi hadde HLR som GHV-krav, men alle lærte jo om behandling av pulsåreblødning på nivå 2-kurset.

8) Jupp.

9) Vi hadde ingen opplæring i MG-3.

10)
    a) Fremspringet var nok en del mindre enn 10 meter og vi skøt fra 30 meter med krav om 7-er eller bedre for godkjent treff. Tror vi hadde 2 skudd i vært magasin, totalt 4.
    b) Vi skøt fra 20 meter og hadde ca. 10 sekunders pause uten at vi fikk vite i forvegen hvor lang den kom til å bli. Dette for at vi ikke skulle vite nøyaktig når blingene kom til å snu seg. Den eneste grunnen til at jeg vet at det var akkurat 10 sek er fordi jeg overhørte TRSJ-en si det da han instruerte NK-en, som altså styrte blinkene.
    HVUV vår 08
    Si vis pacem, para bellum!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Med GRU inngikk selvfølgelig våpen, man skulle være KTS. Men jeg har inntrykk av at stridssekk har blitt tyngre med årene. Til den gamle stridsutrustningen fra 70- og 80-tall (og sikkert langt ut på 90-tall) skulle geværsoldaten alltid ha på seg i strid den gamle lille stridssekken med følgende innhold (det er også det som står i min versjon av UD 17-2 "Soldaten i felt" fra 1985): 1 Kokekar, 1 spisebestikk (kniv, skje og gaffel), 1 boks RSP, 1 stk. pusseutstyr/AG3, 2 stk. teltstenger, 3 stk. teltplugger, 1 stk. 5-metersnøre, 1 stk. teltduk, 1 stk. enkeltmannspakke, 1 par tykke sokker. I feltjakken skulle man i venstre sidelomme ha 1 par vindvotter (og felthette hvis den ikke var kneppet på jakken, noe den skulle være ved alminnelig ABC-beredskap), i venstre brystlomme 1 stk. enkeltmannspakke (og atropin-oxim injektor i krig). I pistolbelte med kryssremmer hadde man på venstre side: 1 dobbel magasintaske (to magasiner, 40 patroner), bajonett, feltflaske; på høyre side: 1 dobbel magasintaske (40 patroner), feltspade. Og så vernemaske under venstre armhule. Og selvfølgelig AG3 med 20 patroner.

I FR 6-4-8 "Stridsteknikk for geværtropp" fra 1974 står vekten på stridsutrustningen for hver mann i geværtroppen (inklusive den fellesutrustning og ammunisjon hver mann skal bære). For geværmann nr. 4 som ikke skal bære mer enn det som er nevnt over, er vekten 17 kg om sommeren og 19,4 kg om vinteren. Vekt av håndgranater (normalt 2) i tillegg.

Men så lenge jeg var i HV hadde vi ikke utlevert stridssekk, kun Ludvig.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    87

Jeg tror det var "Godkjent infanterist" disse kvalifikasjonstegnene begynte med. I min tid i infanteriet på siste halvdel av 70-tallet hadde vi ikke noe slikt, men det var et krav at alle soldater skulle klare marsjmerket (30 km med våpen og pakning på til sammen 11 kg innen 4 1/2 time) og at alle kompanier skulle gjennomføre 50 km taktisk marsj som kompani fullt stridsutrustet med alle avdelingsvåpen (dels på vei, dels i terreng) innenfor 24 timer.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

De delprøvene som er ramset opp ovenfor er mektig "tomme", dvs uten innholdet beskrevC-drillen er todelt, først maska iht krav som de gamle ISP eller ISP/E-prøvenes spec.

Deretter skal den som prøves komme seg i vernedrakten innen krav iht gammel spec og tid.

Prøvene er mye mer detaljert enn skissert.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex
    Det var for infanterist, men fortsatt gjenstår det jo noen merker til... Lurer kanskje mest på godkjent HV-soldat, godkjent MP-soldat, godkjent sanitetssoldat og godkjent baseforsvarssoldat.

Men, finnes det ikke noe sted alle disse står listet opp som er allment tilgjengelig?
    BUMP!
    Ligger ikke dette tilgjengelig på intranett? Kan da umulig være gradert så en eller annen må vel kunne offentligjøre og legge ut disse kravene?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

De gjorde ikke det da tråden var oppe sist.

De burde gjøre det, om ikke annet inn under "troppeprøver" men de gjør ikke det.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    0

Kravene og gjennomføring for "Godkjent Infanterist" står beskrevet i FOBID under "TfF GR. 43". Side 70-72 hvis jeg ikke husker helt feil.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Sv: Bestemmelser og innhold knyttet til "Godkjent soldat"

Bumper denne av nyskjerrighet. Det finnes jo godkjent dragon, ingeniør, sanitetssoldat, artillerist etc etc. Er hjemme på ferie så kan ikke sjekke intranett eller fobid. Noen som har kravene til disse?

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Kampeskadronen stilte som «forsøkskaniner» da Hærens våpenskole skulle teste ut sin nye prøve for «godkjent hærsoldat». Målsettingen med testen er å kontrollere at den enkelte soldat har tilfredsstillende fysisk form, våpen- og stridstekniske ferdigheter og er skikket til å operere rasjonelt under stress.
    Ni krevende poster skal gjennomføres på kravet på 16 minutter

Første post er ganske enkelt avmelding KTS (Klar til strid), deretter rett over på andre post som er vernemaskedrill og tildekning. Her er kravet 9 + 6 sekunder (15 sekunder totalt)

Tredje post er et 2 km. langt løp. Med full GRU.

Ved fullført 2 km. løp blir de møtt av en folkemengde de skal forsere. Deretter må de gjennom 30 sekunder med intensive slag og spark mot én angriper med slag-/sparkepute.

Det åles frem 20 meter til standplass for liggende skyting.

I liggende stilling skal det løses 3 x 2 skudd med to kritiske magasinskifter, med målveksling

Ved syvende post skal det settes på tourniquet på valgfritt lår, før man utfører brannmannsløft og bærer makkeren 50 meter.

Makkeren skal være av lik vekt som egen kroppsvekt (+/- 5 kg), og ha samme utrustning og våpen som den som testes. Etter gjennomføring av brannmannsløft over 50 meter, skal det løpes 20 meter t/r tilbake til standplass.

Siste post er stående skyting. Her skal det skytes 2 x 2 skudd med magasinskifte med målveksling. Testen er ferdig når siste skudd er skutt

Kilde er Hæren på facebook. Det ligger som et album under biilder.
    https://www.facebook.com/media/set/?...0640851&type=3
    Godkjent sansoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Er det ikke krav til treff på skuddene?

Ellers relativt sprekt tidskrav på 16 minutter, her må ting sitte for å klare det vil jeg tro. Har noen et estimat på hvor mye tid man egentlig har på løpingen her?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Ved tørrtrening og fokus på teknikk klarer man kanskje å eliminere noen av tidstyvene, det er jo overgangen mellom de forskjellige postene som må gå smooth..

Det vil jo og være en forskjell om man bruker Bearvest eller platevest Tredje post er et 2 km. langt løp. Med full GRU.

Virker som en god test.. "Godkjent Hærsoldat" lurer på hvordan det blir i forhold til våpenart. Kan hende testen er den samme, men man får merke etter våpenart man tjenestegjør i.
    Godkjent sansoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ville vært veldig bra om man holdt seg til samme test i hele hæren ja, og kanskje samme merke. Man er jo ikke så mange lenger....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Ellers relativt sprekt tidskrav på 16 minutter, her må ting sitte for å klare det vil jeg tro. Har noen et estimat på hvor mye tid man egentlig har på løpingen her?
    Vil tro man klarer rundt 4-5 minutt per kilometer, så man har slett ikke god tid. Det spennende blir hvordan man bør legge opp løpingen, skal man ta seg helt ut for å tjene inn ett minutt, eller er det bedre å holde pulsen litt nede før skyting?

Nærkampdelen vil uansett få pulsen opp, men blir morsomt å prøve et par ganger for å se hva som er den beste taktikken.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    2

sist da jeg tok testen er det springingen og ålingen som er avgjørende om man klarer tidskravet eller ikke

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Hva var kravene til treff på skivene? :-)

Og ikke minst, hvordan gikk det?

Fikk du et "godkjent hærsoldat" merke?
    Godkjent sansoldat

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0

Jeg gjennomførte denne testen for noen dager siden, og krav til treff var 80%, og av disse måtte det være minimum to i hver skive. Har iallefall ikke fått noe merke, men det er en gjenganger fra bataljonen min, har ikke engang fått skarpskyttermerket mitt som ble bestått for over et halvt år siden...

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •