milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 12 av 15 FørsteFørste ... 21011121314 ... SisteSiste
Viser resultatene 441 til 480 av 572

Tråd: Generell panserprat

  1. #441
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2016
    Innlegg
    52

    Sv: Generell panserprat

    Så langt jeg klarer å tenke så må da motor framme være en god ide (?) gir vel eksepsjonelt god beskyttelse for VF siden han har en over gjenomsitter stor motorblokk mellom seg selv og ting som skyter mot han forfra?

  2. #442
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013
    Innlegg
    1.014

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Vognføreren Vis post
    Så langt jeg klarer å tenke så må da motor framme være en god ide (?) gir vel eksepsjonelt god beskyttelse for VF siden han har en over gjenomsitter stor motorblokk mellom seg selv og ting som skyter mot han forfra?

    Nei, det innebærer at frontpansringen på skroget må gjøres betydelig tynnere og strukturelt svakere da man faktisk må ha lett adgang til motoren på jevnlig basis av temmelig åpenbare grunner. Dette er tilfelle på merkava. Vogna er lettere å slå ut via frontalt skrogpanser enn andre stridsvogner. Det stemmer dog at motorrommet foran gir bedre overlevelsessjanse når vogna blir slått ut men alle andre land har funnet ut at de heller vil gjøre det vanskeligere å slå ut vogna.

    Ang bruk av merkava som SPV så er dette ikke standardoppsett men heller improvisering. Innebærer å tømme vogna for reserveammo og man sitter da igjen med ett "stridsrom" uten seter som vil få selv BMP-oppsatte infanterister til å ynke seg i sympati.

    Navn:		MerkavaMkIII_Interior-shots-4.jpg
Visninger:	1065
Størrelse:	37,8 KB

  3. #443
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2015
    Innlegg
    596

    Sv: Generell panserprat

    Fy f, kjenner jeg får klaus bare av å se det bildet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #444
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018


    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    2.429

    Sv: Generell panserprat

    .
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

  5. #445
    OF-1 Løytnant
    Ass S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.124

    Sv: Generell panserprat

    Försvarsmakten har mottatt nye 120mm BK vogner.

    https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...de-bataljoner/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  6. #446
    OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2008
    Bosted
    Under vann
    Innlegg
    1.629

    Sv: Generell panserprat

    Jeg observerer i denne informasjonsvideoen fra Forsvaret på YouTube det som ser ut som en Leopard 1 fraktes rundt på tungtransportere. Tror dere vi kommer til å se norske Leopard 1 igjen i høst?

  7. #447
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.682

    Sv: Generell panserprat

    Russerne har jo tatt T-62 ut fra lager på sin øvelse, så hvorfor ikke?
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

  8. #448
    OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.574

    Sv: Generell panserprat

    Let's roll!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  9. #449
    OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.574

    Sv: Generell panserprat

    For dem som er interessert i den slags er dette en ganske fin oversikt:

    Navn:		40591335_10215237545586280_1301521055151554560_n.jpg
Visninger:	867
Størrelse:	66,8 KB
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  10. #450
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Bosted
    Teig 08
    Innlegg
    1.963

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Let's roll!
    Oddball er helten
    Crazy! I mean like so many positive waves maybe we can’t lose! You’re on!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

  11. #451
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.356

    Sv: Generell panserprat

    http://m.dcinside.com/view.php?id=war&no=471572

    Ikke kom her å si at ikke K2 ser raff ut!
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  12. #452
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.792

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    http://m.dcinside.com/view.php?id=war&no=471572

    Ikke kom her å si at ikke K2 ser raff ut!
    Tjaa...ikke fryktelig imponert selv om den unektelig ser bra ut.

    At alt utenpå skroget ser ut som en afterthought er vel sånn det har blitt.

    Får litt kløe av stor avstand mellom løpehjulene...
    Artillery is the God of War

  13. #453
    OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum


    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Litt her og der
    Innlegg
    2.344

    Sv: Generell panserprat

    Fra Hærens facebookside:

    Panserparken i Rena leir har blitt pusset ned og lakket opp av frivillige dragoner som har tjenestegjort i Hæren. Historien om våre pansrede kjøretøy blir bevart som følge av samarbeidet med leiren og foreningen Norske Dragoner, som har laget en utstilling av panserkjøretøyene Hæren har brukt siden 1945.
    – Vi er veldig fornøyd med resultatet, for det er mange dugnadstimer som er lagt ned, forteller lederen for Norske Dragoner, Oddgeir Bratsberg.
    Navn:		41763496_2186954194710690_731577125445828608_o.jpg
Visninger:	723
Størrelse:	436,4 KB

    https://www.facebook.com/Norwegianar...86954508043992
    Svolten og tyst, samband fyst

  14. #454
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.682

    Sv: Generell panserprat

    Pimp my BRDM-2 i Syria på Oryx-bloggen. Mye rart!

    http://spioenkop.blogspot.com/2018/0...dm-2s.html?m=1
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

  15. #455
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010
    Innlegg
    339

    Sv: Generell panserprat

    Hæren får ingeniørpanservogn

    Forsvarsmateriell har signert en kontrakt med verdi 45 millioner euro med Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG). Kontrakten gjelder anskaffelse av Wisent 2 AEV NOR, ingeniørpanservogn.

    https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...%B8rpanservogn

  16. #456
    OF-1 Løytnant
    Ass S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.124

    Sv: Generell panserprat

    Norske stridsvogner er kampmessig fullstendig underlegne de russiske stridsvognene som de kan komme til å møte på en slagmark. Det konstaterer prosjektoffiser Christoffer Westermoen ved Hærens våpenskole.

    https://www.aldrimer.no/norske-strid...-for-russland/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  17. #457
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.682

    Sv: Generell panserprat

    Brigaden i Petsjenga er i ferd med å omvæpne fra T-72B3 til en miks av T-80BV (trolig gamle fra møllpose), T-80BVM og T-80UK (antagelig fra møllpose de også.) Så er marineinfanteribrigaden lovet enten et kompani eller en bataljon stridsvogner igjen, sannsynligvis T-80BV fra møllpose. Den arktiske brigaden i Alakurtti har svjv ikke stridsvogner.

    Det er nok mange, mange år til det kommer Armata til Kola.

    Når det er sagt, så er det ingen grunn til å vente med nye stridsvogner til Hæren.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

  18. #458
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.682

    Sv: Generell panserprat

    Jeg lurer forresten på hvor T-72B3 ene til 200. skal hen. Si i fra om dere ser dem.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

  19. #459
    OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2005
    Bosted
    Felt
    Innlegg
    17.377

    Sv: Generell panserprat

    -står ikke de VEST for TANA BRU, da ? Sånn ref. bilde HVLT, tror jeg det var, la ut for noen uker tilbake en eller annen plass.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

  20. #460
    OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.574

    Sv: Generell panserprat

    Jeg er litt usikker på hva Westermoen og/eller aldrimer.no mente med at norske stridsvogner er "kampmessig fullstendig underlegne" de russiske. Sammenligner man med Armata må jeg si det er forfeilet - med den lave produksjonstakten og høye prisen kommer de aldri til våre områder. Da er T-80-variantene som nevnes over langt mer interessante, og man må se på hele pakken med sensorer, ildledning, skyts, beskyttelse og mobilitet for å få et komplett bilde.
    Sist endret av Rittmester; DTG 261030A Sep 18 kl Wednesday Begrunnelse: Westermoen
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  21. #461
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2015
    Innlegg
    93

    Sv: Generell panserprat

    Etter å ha lest kjapt over artikkelen koker det vel ned til dette;

    Sitat Opprinnelig skrevet av Christoffer Westermoen
    Stridsvognen T-72 kommer i en versjon som heter T-72B3. Den er overlegen i rekkevidde, ildkraft, sensorer, beskyttelse og antall.
    Det er tull, løgn og bedrag at vi er teknologisk likeverdige hvis vi sammenlikner stridsvogn mot stridsvogn.
    Vi er underlegne på alt. Det må det ikke være noen tvil om, svarer stridsvognseksperten.

    Russerne har utviklet minst ti forskjellige ammunisjonstyper etter at Leopard 2A4 ble produsert.
    Vi bruker en kanon fra 1980 i kombinasjon med ammunisjon fra 1990-tallet. Med det skal vi bekjempe mål som har fått ny beskyttelse i 2012, oppsummerer Westermoen.
    Nå har ikke jeg på langt nær kompetanse med hensyn til stridsvogner, til å vurdere om dette stemmer eller ikke - men jeg synes det er godt å se en offiser som faktisk tør å tale sin sak før han er pensjonert forsvarssjef og ikke lenger har noe å tape.
    - Ulf

  22. #462
    OF-1 Løytnant
    Ass S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.124

    Sv: Generell panserprat

    Spent på hvilke konsekvenser dette får for ham.

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  23. #463
    OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    21.574

    Sv: Generell panserprat

    Bra. Jeg hadde tydeligvis ikke lest artikkelen godt nok. I tillegg til at de russiske vognene er bedre, har Westermoen jo et annet viktig poeng - antallet. Selv om våre vogner skulle ha vært gode nok, er vi sørgelig i mindretall.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  24. #464
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.792

    Sv: Generell panserprat

    Men overdriver han ikke litt da?

    Leste meg kjapt opp på B3 og vi snakker i alle fall litt sminket gris.

    Såvidt jeg kunne se har de ikke løst problemet med ammolagring og kassen er fortsatt ikke fullautomatisk.

    ERA, uavhengige siktemidler, automagisk lader og rakettammo er god knall men utgangspunktet er fortsatt en trang gammel stridsvogn.

    Så skal alt dette ganges opp med trening og motivasjon.

    Uansett er A4 for gammel da....
    Artillery is the God of War

  25. #465
    OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

    Ble medlem
    2006
    Innlegg
    18.255

    Sv: Generell panserprat

    T-72B3 kontra T-80BV(M)? Den første er jo nyere. Hvordan er det med diesel kontra gassturbin i nord?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  26. #466
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.792

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    T-72B3 kontra T-80BV(M)? Den første er jo nyere. Hvordan er det med diesel kontra gassturbin i nord?
    Uvisst men på generell basis så trives turbiner godt der det er kaldt. De trenger normalt sett ikke oppvarming og den slags men det slås ihjel av at gearkassene trenger det.

    Hovedutfordringen er tomgangskjøring og drivstofforbruk.

    Dieselmotor med noe Webastogreier eller en liten aux som på Leclerc er å foretrekke da.
    Artillery is the God of War

  27. #467
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.682

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    T-72B3 kontra T-80BV(M)? Den første er jo nyere. Hvordan er det med diesel kontra gassturbin i nord?
    Den offisielle forklaringen på at man kvitter seg med T-72B3 i Nord og går tilbake til T-80 er at gassturbinmotorene virker bedre i kulda, og at den jevne effektkurven gir bedre fremkommelighet.

    T-80BVM er så vidt jeg vet en T-80 som er utstyrt med praktisk talt samme ildledningssystemer og annen "innmat" som en T-72B3, + aktivt panser av samme generasjon, om ikke av helt samme type (?). T-80BV er mer gammeldags. Planen er nok at i hvert fall hele bataljonen (Ca 40 strv) til 200. skal få T-80BVM, men hvor lang tid det vil ta er ikke godt å si. Slik det ser ut fra åpne kilder har de nå maksimum et kompanisett av dem (10 stk).

    Dersom marineinfanteribrigaden får tilbakeført en hel stridsvognsbataljon kan du regne med 40 stridsvogner til.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

  28. #468
    OF-1 Løytnant
    Ass S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.124

    Sv: Generell panserprat

    Forsvarsdepartementet kunne ha kommet i gang med kjøpet av nye stridsvogner i dag og trolig forhandlet seg til en betydelig betalingsutsettelse hos den tyske produsenten KMW, opplyser Christoffer Westermoen, prosjektoffiser for stridsvognsprosjektet hos Hærens våpenskole.

    https://www.aldrimer.no/kunne-kjopt-...er-pa-kreditt/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  29. #469
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.792

    Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Den offisielle forklaringen på at man kvitter seg med T-72B3 i Nord og går tilbake til T-80 er at gassturbinmotorene virker bedre i kulda, og at den jevne effektkurven gir bedre fremkommelighet.l.
    Dette høres rart ut. Greit nok at turbiner kan vise til høyere virkningsgrader ved kalde omgivelser, bla derfor enkelte flyplasser kalles hot&high, dvs en omvendt effekt av dette, men litt av det samme vil gjelde for dieselmotorer også. Mulig kaldstartegenskapene er bedre men da vil man som nevnt slite med dårlig smurte gearkasser (additiver i gearoljen har sine optimale temperaturer).

    Jeg husker noen videoklipp som florerte for litt siden av USMC Abramser som sladdet rundt på en islagt bane i trøndelag. Optimale effektkurver var ikke akkurat det som slo meg når man hørte klunkingen fra gearkassen etterhvert som underlag/pådrag forandret seg.

    Generelt når man snakker om gearsystemer og respons vs «stivhet» så må den med høyest gearforhold (turbinen) ha en veldig lett og veldig responsiv kraftkilde for å ikke bli stokk stiv sammenliknet med lavturtallssystemet (dieselen). Tenk lekebiler som spinnes opp og holdes fast på parketten. Samme lyd x10000 fra abramsen

    Understreker at alt er mulig innenfor både diesel og turbin -verdenen men det er gode grunner til at «ALLE» andre kjører en brumlebass fra MTU

    Edit: i alle fall Abrams benytter en slags Torque converter der gassturbinens kompressor driver en annen turbin som er koblet på gearkassen. Dette tar nok innturtallet et godt stykke ned og gir også muligheten til å forspenne systemet slik at man oppnår kraftig akselerasjon. Enkelte helikoptere, bla Seaking, har samme type overføring. Til skyt og flytt på prærien er nok dette helt topp.

    Hvorvidt dette egner seg til finjusteringer under kryping i vanskelig lende skal jeg ikke uttale meg om men har mine tvil da...
    Sist endret av 88charlie; DTG 261941A Sep 18 kl Wednesday
    Artillery is the God of War

  30. #470
    OF-1 Løytnant
    Ass S-4 Milforum

    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Bunker på Kvarven
    Innlegg
    9.124

    Sv: Generell panserprat

    Forsvarsdepartementet valgte raskt å legge vekk dokumentene da departementet i juni i år fikk overlevert en revidert anbefaling om kjøp av nye stridsvogner til Hæren. Anbefalingen la til grunn føringene fra landmaktforliket i Stortinget i fjor høst.*

    https://www.aldrimer.no/fd-bekrefter...gn-anbefaling/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  31. #471
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.682

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Edit: i alle fall Abrams benytter en slags Torque converter der gassturbinens kompressor driver en annen turbin som er koblet på gearkassen. Dette tar nok innturtallet et godt stykke ned og gir også muligheten til å forspenne systemet slik at man oppnår kraftig akselerasjon. Enkelte helikoptere, bla Seaking, har samme type overføring. Til skyt og flytt på prærien er nok dette helt topp.

    Hvorvidt dette egner seg til finjusteringer under kryping i vanskelig lende skal jeg ikke uttale meg om men har mine tvil da...
    T-80 har et tilsvarende system: gassen fra hovedturbinen blåses inn i en "drivturbin" som er mekanisk koblet til en firetrinns girkasse. Vognførere har to pedaler, en som styrer gassen til hovedturbinen, og en som justerer angrepsvinkelen til turbinbladene i "drivturbinen". Anbefalt kjøreteknikk er å ha konstant full gass på hovedturbinen og regulere farta med drivturbinen. For finjustering under krymping bruker man de hydrauliske bremsene. (Dette er med på å forklare det legendarisk høye drivstofforbruket.)

    Sovjetiske dieselmotorer måtte forvarmes på halvtimesvis før de kunne startes eller belastes i under -20-30 grader. Det var angivelig en viktig beveggrunn til å utvikle gassturbinen til T-80 i utgangspunktet.

    Den skal både være mer responsiv og raskere enn T-72.

    Link til prøvekjøring: https://www.popmech.ru/weapon/367312...rnoy-mehaniki/
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

  32. #472
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.792

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Forsvarsdepartementet valgte raskt å legge vekk dokumentene da departementet i juni i år fikk overlevert en revidert anbefaling om kjøp av nye stridsvogner til Hæren. Anbefalingen la til grunn føringene fra landmaktforliket i Stortinget i fjor høst.*

    https://www.aldrimer.no/fd-bekrefter...gn-anbefaling/

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Utredninger og dokumentasjon. Som beslutningsstøtte er det viktig men altfor ofte tar det fullstendig overhånd. Spesielt i dette tilfellet hvor hovedretningene og løsningene er såpass åpenbare at nyansene stort sett koker ned til hvor mye penger man ønsker å bruke.
    Artillery is the God of War

  33. #473
    OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum


    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Litt her og der
    Innlegg
    2.344

    Sv: Generell panserprat

    Forsvarets offisielle forklaring er at det var for dyrt.

    https://forsvaret.no/aktuelt/anskaff...e-stridsvogner
    Svolten og tyst, samband fyst

  34. #474
    OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2010
    Bosted
    '';
    Innlegg
    353

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Forsvarets offisielle forklaring er at det var for dyrt.

    https://forsvaret.no/aktuelt/anskaff...e-stridsvogner
    Hvis vi venter lenge nok har kravene blitt såpass foreldet at de kommer innafor prisen? sukk

  35. #475
    OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2010
    Bosted
    '';
    Innlegg
    353

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Merkava funker i Israel og få andre plasser. Det er en grunn til at ingen andre plasserer motoren foran i vogna.
    Er den testet mange andre steder?
    Eller er konseptet regnet som så håpløst (av de grunnene som er nevnt), at ingen andre vurderer det en gang?
    Hvorfor funker det i Israel?

  36. #476
    OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum


    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Litt her og der
    Innlegg
    2.344

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
    Hvis vi venter lenge nok har kravene blitt såpass foreldet at de kommer innafor prisen? sukk
    Skal vel passe inn i budsjettet i mellom utbetalinger til F-35, ubåter og kystvaktfartøy. Det er nok mer en vikarierende argumentasjon for å flytte det til en tid i budsjettene der det er rom, istedet for å få FD til å mase mer penger ut av den store pengesekken.
    Svolten og tyst, samband fyst

  37. #477
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.356

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
    Er den testet mange andre steder?
    Eller er konseptet regnet som så håpløst (av de grunnene som er nevnt), at ingen andre vurderer det en gang?
    Hvorfor funker det i Israel?
    Merkava fungerer I Israel fordi de har flat ørken og ubrukelige motstandere I sør.
    I nord er det Golan hvor de har skyttergraver for vognene der bare tårnet stikker opp.

    Begge scenarioene passer med etterforsyning inn bak, stor ammobunker og stridsrom med nær kontakt.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  38. #478
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

    Ble medlem
    2005
    Innlegg
    8.682

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Den offisielle forklaringen på at man kvitter seg med T-72B3 i Nord og går tilbake til T-80 er at gassturbinmotorene virker bedre i kulda, og at den jevne effektkurven gir bedre fremkommelighet.
    Når det er sagt, så ville helst den russiske hæren kvitte seg helt med T-80, og en periode var det bare Kantemirov-divisjonen nær Moskva som hadde T-80U fortsatt i bruk. Som @88charlie skriver, så ville det trolig vært en like god eller bedre løsning med en Webastovskij-løsning på dieselene for kaldt vær. Skiftet tilbake til T-80 kan ha hatt like mye med at det rett og slett ikke er nok oppgraderte T-72 til alle som trenger etter reverseringen av de råeste styrkenedskjæringene 2008-12, og kanskje for å holde liv i fabrikken som oppgraderer dem.

    Å skifte ut T-72B3 med T-80BV og -UK fra møllpose er et stort tilbakeskritt i kapabilitet for 200., det er vogner fra midten av åttitallet.

    Hvordan det går med å oppgradere til T-80BVM etter sanksjonene vet jeg ikke, de har hatt elektrooptikk fra Thales, og det tviler jeg på at de får kjøpt noe mer av.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

  39. #479
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.356

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Hvordan det går med å oppgradere til T-80BVM etter sanksjonene vet jeg ikke, de har hatt elektrooptikk fra Thales, og det tviler jeg på at de får kjøpt noe mer av.
    Kjøpe fra Kina da.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  40. #480
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Innlegg
    933

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    For dem som er interessert i den slags er dette en ganske fin oversikt:

    Navn:		40591335_10215237545586280_1301521055151554560_n.jpg
Visninger:	867
Størrelse:	66,8 KB
    Det blir jo litt mer komplisert om man også tar med de Tsjekkiske og Franske vognene som ble tatt i bruk for "Barbarossa", og alle "offsprings" fra i hvert fall de Tsjekkiske.
    I tillegg så var det jo en mengde "undervarianter" av det meste av det som faktisk var i vanlig bruk.

Side 12 av 15 FørsteFørste ... 21011121314 ... SisteSiste


Lignende tråder

  1. Generell Spilltråd
    By yamaha in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 278
    Nyeste innlegg: DTG 250917A Mar 19, Monday
  2. Generell nyhetstråd om Danmark
    By Znuddel in forum Fokus: Europa
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: DTG 171107A Mar 19, Sunday
  3. Kondisjon - Generell styrke før fgt
    By Bjorhusdal in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 022058A Jun 15, Tuesday
  4. Generell studiekompetanse
    By Jaycapone in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 28
    Nyeste innlegg: DTG 211124A Oct 08, Tuesday

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •