Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 210111213 SisteSiste
Viser resultatene 441 til 480 av 496

Tråd: Generell panserprat

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    2

Sv: Generell panserprat

Så langt jeg klarer å tenke så må da motor framme være en god ide (?) gir vel eksepsjonelt god beskyttelse for VF siden han har en over gjenomsitter stor motorblokk mellom seg selv og ting som skyter mot han forfra?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Vognføreren Vis post
    Så langt jeg klarer å tenke så må da motor framme være en god ide (?) gir vel eksepsjonelt god beskyttelse for VF siden han har en over gjenomsitter stor motorblokk mellom seg selv og ting som skyter mot han forfra?

Nei, det innebærer at frontpansringen på skroget må gjøres betydelig tynnere og strukturelt svakere da man faktisk må ha lett adgang til motoren på jevnlig basis av temmelig åpenbare grunner. Dette er tilfelle på merkava. Vogna er lettere å slå ut via frontalt skrogpanser enn andre stridsvogner. Det stemmer dog at motorrommet foran gir bedre overlevelsessjanse når vogna blir slått ut men alle andre land har funnet ut at de heller vil gjøre det vanskeligere å slå ut vogna.

Ang bruk av merkava som SPV så er dette ikke standardoppsett men heller improvisering. Innebærer å tømme vogna for reserveammo og man sitter da igjen med ett "stridsrom" uten seter som vil få selv BMP-oppsatte infanterister til å ynke seg i sympati.

Navn:		MerkavaMkIII_Interior-shots-4.jpg
Visninger:	986
Størrelse:	37,8 KB

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Fy f, kjenner jeg får klaus bare av å se det bildet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Försvarsmakten har mottatt nye 120mm BK vogner.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...de-bataljoner/

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    13

Jeg observerer i denne informasjonsvideoen fra Forsvaret på YouTube det som ser ut som en Leopard 1 fraktes rundt på tungtransportere. Tror dere vi kommer til å se norske Leopard 1 igjen i høst?

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Russerne har jo tatt T-62 ut fra lager på sin øvelse, så hvorfor ikke?
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Let's roll!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

For dem som er interessert i den slags er dette en ganske fin oversikt:

Navn:		40591335_10215237545586280_1301521055151554560_n.jpg
Visninger:	801
Størrelse:	66,8 KB

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Let's roll!
    Oddball er helten
    Crazy! I mean like so many positive waves maybe we can’t lose! You’re on!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54

http://m.dcinside.com/view.php?id=war&no=471572

Ikke kom her å si at ikke K2 ser raff ut!
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    http://m.dcinside.com/view.php?id=war&no=471572

Ikke kom her å si at ikke K2 ser raff ut!
    Tjaa...ikke fryktelig imponert selv om den unektelig ser bra ut.

At alt utenpå skroget ser ut som en afterthought er vel sånn det har blitt.

Får litt kløe av stor avstand mellom løpehjulene...
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Fra Hærens facebookside:

Panserparken i Rena leir har blitt pusset ned og lakket opp av frivillige dragoner som har tjenestegjort i Hæren. Historien om våre pansrede kjøretøy blir bevart som følge av samarbeidet med leiren og foreningen Norske Dragoner, som har laget en utstilling av panserkjøretøyene Hæren har brukt siden 1945.
    – Vi er veldig fornøyd med resultatet, for det er mange dugnadstimer som er lagt ned, forteller lederen for Norske Dragoner, Oddgeir Bratsberg.
    Navn:		41763496_2186954194710690_731577125445828608_o.jpg
Visninger:	651
Størrelse:	436,4 KB

https://www.facebook.com/Norwegianar...86954508043992
    Svolten og tyst, samband fyst

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Pimp my BRDM-2 i Syria på Oryx-bloggen. Mye rart!

http://spioenkop.blogspot.com/2018/0...dm-2s.html?m=1
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Hæren får ingeniørpanservogn

Forsvarsmateriell har signert en kontrakt med verdi 45 millioner euro med Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG). Kontrakten gjelder anskaffelse av Wisent 2 AEV NOR, ingeniørpanservogn.

https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...%B8rpanservogn

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Norske stridsvogner er kampmessig fullstendig underlegne de russiske stridsvognene som de kan komme til å møte på en slagmark. Det konstaterer prosjektoffiser Christoffer Westermoen ved Hærens våpenskole.

https://www.aldrimer.no/norske-strid...-for-russland/

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Brigaden i Petsjenga er i ferd med å omvæpne fra T-72B3 til en miks av T-80BV (trolig gamle fra møllpose), T-80BVM og T-80UK (antagelig fra møllpose de også.) Så er marineinfanteribrigaden lovet enten et kompani eller en bataljon stridsvogner igjen, sannsynligvis T-80BV fra møllpose. Den arktiske brigaden i Alakurtti har svjv ikke stridsvogner.

Det er nok mange, mange år til det kommer Armata til Kola.

Når det er sagt, så er det ingen grunn til å vente med nye stridsvogner til Hæren.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Jeg lurer forresten på hvor T-72B3 ene til 200. skal hen. Si i fra om dere ser dem.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

-står ikke de VEST for TANA BRU, da ? Sånn ref. bilde HVLT, tror jeg det var, la ut for noen uker tilbake en eller annen plass.
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Jeg er litt usikker på hva Westermoen og/eller aldrimer.no mente med at norske stridsvogner er "kampmessig fullstendig underlegne" de russiske. Sammenligner man med Armata må jeg si det er forfeilet - med den lave produksjonstakten og høye prisen kommer de aldri til våre områder. Da er T-80-variantene som nevnes over langt mer interessante, og man må se på hele pakken med sensorer, ildledning, skyts, beskyttelse og mobilitet for å få et komplett bilde.
    Sist endret av Rittmester; 26-09-18 kl 10:30 Begrunnelse: Westermoen

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

Etter å ha lest kjapt over artikkelen koker det vel ned til dette;

Sitat Opprinnelig skrevet av Christoffer Westermoen
    Stridsvognen T-72 kommer i en versjon som heter T-72B3. Den er overlegen i rekkevidde, ildkraft, sensorer, beskyttelse og antall.
    Det er tull, løgn og bedrag at vi er teknologisk likeverdige hvis vi sammenlikner stridsvogn mot stridsvogn.
    Vi er underlegne på alt. Det må det ikke være noen tvil om, svarer stridsvognseksperten.

Russerne har utviklet minst ti forskjellige ammunisjonstyper etter at Leopard 2A4 ble produsert.
    Vi bruker en kanon fra 1980 i kombinasjon med ammunisjon fra 1990-tallet. Med det skal vi bekjempe mål som har fått ny beskyttelse i 2012, oppsummerer Westermoen.
    Nå har ikke jeg på langt nær kompetanse med hensyn til stridsvogner, til å vurdere om dette stemmer eller ikke - men jeg synes det er godt å se en offiser som faktisk tør å tale sin sak før han er pensjonert forsvarssjef og ikke lenger har noe å tape.
    - Ulf

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Spent på hvilke konsekvenser dette får for ham.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Bra. Jeg hadde tydeligvis ikke lest artikkelen godt nok. I tillegg til at de russiske vognene er bedre, har Westermoen jo et annet viktig poeng - antallet. Selv om våre vogner skulle ha vært gode nok, er vi sørgelig i mindretall.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Men overdriver han ikke litt da?

Leste meg kjapt opp på B3 og vi snakker i alle fall litt sminket gris.

Såvidt jeg kunne se har de ikke løst problemet med ammolagring og kassen er fortsatt ikke fullautomatisk.

ERA, uavhengige siktemidler, automagisk lader og rakettammo er god knall men utgangspunktet er fortsatt en trang gammel stridsvogn.

Så skal alt dette ganges opp med trening og motivasjon.

Uansett er A4 for gammel da....

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

T-72B3 kontra T-80BV(M)? Den første er jo nyere. Hvordan er det med diesel kontra gassturbin i nord?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    T-72B3 kontra T-80BV(M)? Den første er jo nyere. Hvordan er det med diesel kontra gassturbin i nord?
    Uvisst men på generell basis så trives turbiner godt der det er kaldt. De trenger normalt sett ikke oppvarming og den slags men det slås ihjel av at gearkassene trenger det.

Hovedutfordringen er tomgangskjøring og drivstofforbruk.

Dieselmotor med noe Webastogreier eller en liten aux som på Leclerc er å foretrekke da.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Den offisielle forklaringen på at man kvitter seg med T-72B3 i Nord og går tilbake til T-80 er at gassturbinmotorene virker bedre i kulda, og at den jevne effektkurven gir bedre fremkommelighet.

T-80BVM er så vidt jeg vet en T-80 som er utstyrt med praktisk talt samme ildledningssystemer og annen "innmat" som en T-72B3, + aktivt panser av samme generasjon, om ikke av helt samme type (?). T-80BV er mer gammeldags. Planen er nok at i hvert fall hele bataljonen (Ca 40 strv) til 200. skal få T-80BVM, men hvor lang tid det vil ta er ikke godt å si. Slik det ser ut fra åpne kilder har de nå maksimum et kompanisett av dem (10 stk).

Dersom marineinfanteribrigaden får tilbakeført en hel stridsvognsbataljon kan du regne med 40 stridsvogner til.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Forsvarsdepartementet kunne ha kommet i gang med kjøpet av nye stridsvogner i dag og trolig forhandlet seg til en betydelig betalingsutsettelse hos den tyske produsenten KMW, opplyser Christoffer Westermoen, prosjektoffiser for stridsvognsprosjektet hos Hærens våpenskole.

https://www.aldrimer.no/kunne-kjopt-...er-pa-kreditt/

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Generell panserprat

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Den offisielle forklaringen på at man kvitter seg med T-72B3 i Nord og går tilbake til T-80 er at gassturbinmotorene virker bedre i kulda, og at den jevne effektkurven gir bedre fremkommelighet.l.
    Dette høres rart ut. Greit nok at turbiner kan vise til høyere virkningsgrader ved kalde omgivelser, bla derfor enkelte flyplasser kalles hot&high, dvs en omvendt effekt av dette, men litt av det samme vil gjelde for dieselmotorer også. Mulig kaldstartegenskapene er bedre men da vil man som nevnt slite med dårlig smurte gearkasser (additiver i gearoljen har sine optimale temperaturer).

Jeg husker noen videoklipp som florerte for litt siden av USMC Abramser som sladdet rundt på en islagt bane i trøndelag. Optimale effektkurver var ikke akkurat det som slo meg når man hørte klunkingen fra gearkassen etterhvert som underlag/pådrag forandret seg.

Generelt når man snakker om gearsystemer og respons vs «stivhet» så må den med høyest gearforhold (turbinen) ha en veldig lett og veldig responsiv kraftkilde for å ikke bli stokk stiv sammenliknet med lavturtallssystemet (dieselen). Tenk lekebiler som spinnes opp og holdes fast på parketten. Samme lyd x10000 fra abramsen

Understreker at alt er mulig innenfor både diesel og turbin -verdenen men det er gode grunner til at «ALLE» andre kjører en brumlebass fra MTU

Edit: i alle fall Abrams benytter en slags Torque converter der gassturbinens kompressor driver en annen turbin som er koblet på gearkassen. Dette tar nok innturtallet et godt stykke ned og gir også muligheten til å forspenne systemet slik at man oppnår kraftig akselerasjon. Enkelte helikoptere, bla Seaking, har samme type overføring. Til skyt og flytt på prærien er nok dette helt topp.

Hvorvidt dette egner seg til finjusteringer under kryping i vanskelig lende skal jeg ikke uttale meg om men har mine tvil da...
    Sist endret av 88charlie; 26-09-18 kl 19:41

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Forsvarsdepartementet valgte raskt å legge vekk dokumentene da departementet i juni i år fikk overlevert en revidert anbefaling om kjøp av nye stridsvogner til Hæren. Anbefalingen la til grunn føringene fra landmaktforliket i Stortinget i fjor høst.*

https://www.aldrimer.no/fd-bekrefter...gn-anbefaling/

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Edit: i alle fall Abrams benytter en slags Torque converter der gassturbinens kompressor driver en annen turbin som er koblet på gearkassen. Dette tar nok innturtallet et godt stykke ned og gir også muligheten til å forspenne systemet slik at man oppnår kraftig akselerasjon. Enkelte helikoptere, bla Seaking, har samme type overføring. Til skyt og flytt på prærien er nok dette helt topp.

Hvorvidt dette egner seg til finjusteringer under kryping i vanskelig lende skal jeg ikke uttale meg om men har mine tvil da...
    T-80 har et tilsvarende system: gassen fra hovedturbinen blåses inn i en "drivturbin" som er mekanisk koblet til en firetrinns girkasse. Vognførere har to pedaler, en som styrer gassen til hovedturbinen, og en som justerer angrepsvinkelen til turbinbladene i "drivturbinen". Anbefalt kjøreteknikk er å ha konstant full gass på hovedturbinen og regulere farta med drivturbinen. For finjustering under krymping bruker man de hydrauliske bremsene. (Dette er med på å forklare det legendarisk høye drivstofforbruket.)

Sovjetiske dieselmotorer måtte forvarmes på halvtimesvis før de kunne startes eller belastes i under -20-30 grader. Det var angivelig en viktig beveggrunn til å utvikle gassturbinen til T-80 i utgangspunktet.

Den skal både være mer responsiv og raskere enn T-72.

Link til prøvekjøring: https://www.popmech.ru/weapon/367312...rnoy-mehaniki/

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Forsvarsdepartementet valgte raskt å legge vekk dokumentene da departementet i juni i år fikk overlevert en revidert anbefaling om kjøp av nye stridsvogner til Hæren. Anbefalingen la til grunn føringene fra landmaktforliket i Stortinget i fjor høst.*

https://www.aldrimer.no/fd-bekrefter...gn-anbefaling/

Utredninger og dokumentasjon. Som beslutningsstøtte er det viktig men altfor ofte tar det fullstendig overhånd. Spesielt i dette tilfellet hvor hovedretningene og løsningene er såpass åpenbare at nyansene stort sett koker ned til hvor mye penger man ønsker å bruke.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Forsvarets offisielle forklaring er at det var for dyrt.

https://forsvaret.no/aktuelt/anskaff...e-stridsvogner

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Forsvarets offisielle forklaring er at det var for dyrt.

https://forsvaret.no/aktuelt/anskaff...e-stridsvogner
    Hvis vi venter lenge nok har kravene blitt såpass foreldet at de kommer innafor prisen? sukk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Merkava funker i Israel og få andre plasser. Det er en grunn til at ingen andre plasserer motoren foran i vogna.
    Er den testet mange andre steder?
    Eller er konseptet regnet som så håpløst (av de grunnene som er nevnt), at ingen andre vurderer det en gang?
    Hvorfor funker det i Israel?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Sitat Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
    Hvis vi venter lenge nok har kravene blitt såpass foreldet at de kommer innafor prisen? sukk
    Skal vel passe inn i budsjettet i mellom utbetalinger til F-35, ubåter og kystvaktfartøy. Det er nok mer en vikarierende argumentasjon for å flytte det til en tid i budsjettene der det er rom, istedet for å få FD til å mase mer penger ut av den store pengesekken.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54

Sitat Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
    Er den testet mange andre steder?
    Eller er konseptet regnet som så håpløst (av de grunnene som er nevnt), at ingen andre vurderer det en gang?
    Hvorfor funker det i Israel?
    Merkava fungerer I Israel fordi de har flat ørken og ubrukelige motstandere I sør.
    I nord er det Golan hvor de har skyttergraver for vognene der bare tårnet stikker opp.

Begge scenarioene passer med etterforsyning inn bak, stor ammobunker og stridsrom med nær kontakt.
    Død ved Kølle!

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Den offisielle forklaringen på at man kvitter seg med T-72B3 i Nord og går tilbake til T-80 er at gassturbinmotorene virker bedre i kulda, og at den jevne effektkurven gir bedre fremkommelighet.
    Når det er sagt, så ville helst den russiske hæren kvitte seg helt med T-80, og en periode var det bare Kantemirov-divisjonen nær Moskva som hadde T-80U fortsatt i bruk. Som @88charlie skriver, så ville det trolig vært en like god eller bedre løsning med en Webastovskij-løsning på dieselene for kaldt vær. Skiftet tilbake til T-80 kan ha hatt like mye med at det rett og slett ikke er nok oppgraderte T-72 til alle som trenger etter reverseringen av de råeste styrkenedskjæringene 2008-12, og kanskje for å holde liv i fabrikken som oppgraderer dem.

Å skifte ut T-72B3 med T-80BV og -UK fra møllpose er et stort tilbakeskritt i kapabilitet for 200., det er vogner fra midten av åttitallet.

Hvordan det går med å oppgradere til T-80BVM etter sanksjonene vet jeg ikke, de har hatt elektrooptikk fra Thales, og det tviler jeg på at de får kjøpt noe mer av.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54

Hvordan det går med å oppgradere til T-80BVM etter sanksjonene vet jeg ikke, de har hatt elektrooptikk fra Thales, og det tviler jeg på at de får kjøpt noe mer av.
    Kjøpe fra Kina da.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    For dem som er interessert i den slags er dette en ganske fin oversikt:

Navn:		40591335_10215237545586280_1301521055151554560_n.jpg
Visninger:	801
Størrelse:	66,8 KB
    Det blir jo litt mer komplisert om man også tar med de Tsjekkiske og Franske vognene som ble tatt i bruk for "Barbarossa", og alle "offsprings" fra i hvert fall de Tsjekkiske.
    I tillegg så var det jo en mengde "undervarianter" av det meste av det som faktisk var i vanlig bruk.

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 210111213 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

7 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 7 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •