Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910
Viser resultatene 361 til 396 av 396
  1. #361
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Innlegg
    19.314
    Pondusfaktor
    81

    Sv: Generell panserprat

    For snart hundre år siden hadde en viss kaptein Eisenhower sitt å si om stridsvogner:
    http://www.shsu.edu/~his_ncp/Ike1920.html
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

    på Twitter






  2. #362
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.898
    Pondusfaktor
    42

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Spørsmål fra salen; Hvordan er det mot skjerming mot f.eks EMP-er i motorer fulle av elektronikk? Enormt fordyrene, eller noe som lar seg løse innenfor rimelighetens grenser?
    Du sitter da i et faradayas bur, det hjelper en del.

    Hovedbekymringen ved EMP er jo først og fremst atomeksplosjonen som lager EMP.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  3. #363
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    Den må vel lages høyt oppe for å skape skikkelig EMP? Mao ikke farlig utover selve pulsen?
    Artillery is the God of War

  4. #364
    Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2017
    Innlegg
    184
    Pondusfaktor
    5

    Sv: Generell panserprat

    Det er vel allereie ein ganske solid porsjon elektronikk i desse nyare vognene som vogna er ganske ubrukelig utan?

    Personlig hadde eg inntil nyleg kode som tukla NOx-utsleppa mine.

    Forøvrig: Det blir gjort mykje engineering for å tilpassa frekvensomformarar til staden dei skal applikerast. Mitt tips ville vert at dersom vibrasjonane er på eit slikt nivå at mennesker orker å befinne seg i vogna meir enn kortvarige perioder, så skal nok flinke ingeniører klare å pakke det inn på riktig måte.

    I så måte er eg meir spent på korleis dei håndterer kjøling og volum. Men det ser ut som dette kjem for fullt i sivil transport/industri, så kvifor ikkje.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Eg her for å åpne kjeften og fjerne all tvil.
    Og eg er heilt tom for tyggis....

  5. #365
    Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2017
    Innlegg
    184
    Pondusfaktor
    5

    Sv: Generell panserprat

    Eg kan ikkje så mykje om pansertaktikk, men eg har fått med meg såpass at M1 har høgare IR-signatur enn mange andre vogner pga at gassturbinen må ligge på ein viss effekt når vogna står i ro i lurkeposisjon. Dersom ein har nok batteri til å vente ei stund for for så å akselerere ein bit medan turbinen starter vil vel dette hjelpe på signaturen eller?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Eg her for å åpne kjeften og fjerne all tvil.
    Og eg er heilt tom for tyggis....

  6. #366
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.898
    Pondusfaktor
    42

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Man innfører ny teknologi for å løse problemer. Per i dag har dieseldrevne panser de fleste fordelene men der er allikevel et par ting som trekker ned:

    #1 gearkassen. For å hente ut det snevre arbeidsområdet til dieselen, samt tillate pivot, kreves det en relativt kompleks gearkasse. God aks fra 0km/t fordrer såkalte torque convertere, som har virkningsgrader lave nok til å drepe et bellonamedlem på høylys dag.

    #2, moderne dieselmotorer. Commonrail og fete turboer er good shit i Passaten men man beveger seg lenger og lenger vekk fra den opprinnelige stridsvogndieselen i T34. Datastyrte piezoelektriske ventiler og fuelpumper med høyt trykk krever sitt av reservedeler og kjeledressen som skal fikse ting når det bryter sammen. I verste fall er den mest moderne (og sterkeste) dieselmotoren minst like komplisert som en scale-to-fit Prius drivlinje.

    USA er muligens det eneste landet som kan spare milliarder i fuelutgifter ved å vurdere hybrid, så lenge de er blinde nok til å fortsette med gassturbiner i Abramsene.

    Som nevnt tidligere kan man oppnå nesten alt med hydrauliske (og svært robuste) alternativ men man mister virkningsgrad og muligheten for retureffekter(bremselading). Boost er kjekt å ha men det er kanskje enklere å ringe MTU og be om 2 ekstra sylindere samt forlenge vognen med et løpehjul enn å trykke inn alskens batterier og elektronikk. Egentlig "the american way" men ofte er det enkleste det beste

    Den dagen en Leo kan drives med et Scania-aggregat basert på samme motor som i CV90, begynner vi å nærme oss.

    Husk at de ekstra kreftene fra en eventuell boost må dimensjoneres for i drivhjulsboksene og belteaggregatet så ingenting kommer gratis.
    Jeg er enig med deg men, det er en del ting som kommer til å påvirke fremtiden.

    Generelt så er det slik at militære organisasjoner tar en teknologi mens den er cutting edge eller, når den er helt utprøvet.

    I dette tilfellet kommer man nok til å vente til det er helt utprøvet.

    Teknologien er ganske utprøvd både på sjøen, i tog og, som under i gruvedumpere.

    Gruveindustrien har hatt el. på enkelte dumpere siden 70-tallet mest grunnet økonomi. men de klarer utvilsomt også å holde en meget god driftssikkerhet.

    Om dagens militære utvikling holder tritt kommer vi til å se at lastebilene i logistikklinjen kommer til å kopiere tilsvarende EL drevne lastebiler fra det sivile før det kommer inn i panserkjøretøyer.

    Unntaket er om man ser behovet for drift av kraftdrevne systemer på selve kjøretøyet slik som eksempelvis en laser.
    Laseren trenger kanskje ikke så mye kraft om den skal grille noen plastdroner, men kanskje man også ser for seg å ta ut PV-missiler og/eller BK, da må man ha mer kraft.
    Spesielt trengs det da mer kraft om man, skal søke å holde laseren minst mulig i størrelse.


    Det er også prosjekter på elektrisk ladede panser, hvor langt det har kommet og, om det har noe for seg er en annen sak.

    Det er kanskje unaturlig om man får beltedrevne kjøretøyer med mer enn 1700 hk/1270 KW kraft til belteverket, påkjenningen på metallet blir fort for stor.


    Dette er en Stryker med elektromotorer i hjulnavene og en generator inne i kjøretøyet, fint for KO vogner men, jeg personlig tror navmotorer er litt lite hendig ved høy fart og hardt terreng.

    AHED

    Prototype fra noen år tilbake, ser veldig "funky" ut. Mulig det er samme Hjulnav som på Strykeren.


    Lancer Tracer
    Navn:		LANCER-TRACER-06.jpg
Visninger:	784
Størrelse:	102,4 KB
    Dette var en Britisk Amerikansk prototype på en Dieselelektrisk oppklaringsvogn fra rundt århundreskiftet. Den hadde også mulighet for batteridrift for å snike seg innpå. Hvor stille det blir når man knekker trær og småhus er en annen sak.

    ACEC Cobra fra Belgia
    Navn:		KaArh7P.png
Visninger:	782
Størrelse:	1,36 MB

    Prototype fra slutten av 80 tallet, ment som avløser til M113, falt i fisk da Sovjetunionen la ned driften. Hadde blybatterier for kort drift på batterier.

    Og fordi ingenting er nytt. TOG-2
    Navn:		63432b16385c21fd11b498dc6b1f0d16--tog-armour.jpg
Visninger:	781
Størrelse:	95,7 KB
    Dieselelektrisk prototype fra 30 tallet.

    Og fremtidens Norske militære lastebiler kommer fra MAN.

    Tror ikke monopol bedriften KMW kommer til å tillate hva som helst i deres Panzere, så der blir det lite utvikling.

    TLDR: Dieselelektrisk har mange fordeler og kan bli bra i fremtiden. Tror ikke det blir noe av.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  7. #367
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Eg kan ikkje så mykje om pansertaktikk, men eg har fått med meg såpass at M1 har høgare IR-signatur enn mange andre vogner pga at gassturbinen må ligge på ein viss effekt når vogna står i ro i lurkeposisjon. Dersom ein har nok batteri til å vente ei stund for for så å akselerere ein bit medan turbinen starter vil vel dette hjelpe på signaturen eller?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Klart det hjelper men det krever plass og deler som krever vedlikehold. Batteri er ferskvare (til en viss grad) og store frekvensomformere (300-400kW +) har en forventet levetid på 10 år (bob/bob). Induksjonsmotorer er evigvarende greier men der er det gjerne opplagringen som blir slitt.

    Det eneste som taler til fordel for hybrid/batteri er at vognene uansett er blitt så kompliserte at fremdriftspakken ikke lenger er det svakeste leddet.

    Turbinelektrisk fremdrift med batteri kan godt være en smart greie da det sparer plass (og følgelig også panser/vekt) noe som kan være en fordel fremfor dieselelektrisk eller dieselhybrid.

    Edit:

    Turbiner er ikke så gale som mange kanskje tror da de er svært enkle i oppbyggingen. Aberet et gearing, fuelforbruk og termisk signatur i eksosen. (Termisk via motorrommet/kjølesystem bør i teorien være mindre enn for en tilsvarende diesel) I tillegg har ikke små turbiner hatt i nærheten av samme utvikling som de store flymotorene.
    Artillery is the God of War

  8. #368
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    Tesla kjører bevisst ikke navmotorer eller tilsvarende direktekoblete motorer. En av grunnene er at lavturtallsmotorer blir store (og dyre pga mer kobber) pga det høye dreiemomentet. (Effekt=dreiemoment x turtall, når turtallet går ned må momentet opp for å beholde effekt). Man kan gjerne bruke drivhjulsboksene fra dagens kjøretøy og koble på en elmotor der akslingen normalt kommer fra gearet. Da kan man også tenke seg et maskinrom både foran og bak mannskapet for økt beskyttelse (Merkava bla.)

    Moderne laservåpen er ikke et dumt argument i forhold til å legge til rette med mye elektrisk kraft, spesielt momentane effekter (=batterier og /eller kondensatorer)
    Artillery is the God of War

  9. #369
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Innlegg
    2.402
    Pondusfaktor
    9

    Sv: Generell panserprat

    Dette kan være veien å gå for el kjøretøy som trenger en power pack i tillegg til batteri.

    https://www.forbes.com/sites/billtuc.../#493d89a53d7b

    Trenger bare litt flaks, så går det godt

  10. #370
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Innlegg
    2.402
    Pondusfaktor
    9

    Sv: Generell panserprat

    Trenger bare litt flaks, så går det godt

  11. #371
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Dette kan være veien å gå for el kjøretøy som trenger en power pack i tillegg til batteri.

    https://www.forbes.com/sites/billtuc.../#493d89a53d7b

    Joda. Jada.

    Det virker jo fantastisk men hvorfor kan jeg ikke bestille en 4x4 stasjonsvogn med dette i dag?

    Levetiden på milspec kjøretøy gjør at man tvinges mot etablert teknologi, og sånn må det nesten være.
    Artillery is the God of War

  12. #372
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Innlegg
    2.402
    Pondusfaktor
    9

    Sv: Generell panserprat

    Dette er teknologi som ikke er moden men har potensiale. Blir dette envanlig energi kilde så tror jeg den passer militære kjøretøy ganske bra.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

  13. #373
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.898
    Pondusfaktor
    42

    Sv: Generell panserprat

    http://www.army-technology.com/featu...icles-5885217/

    Om QinetiQs sin navmotor.
    De er med på en konkuranse hos DARPA med dette.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  14. #374
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    http://www.army-technology.com/featu...icles-5885217/

    Om QinetiQs sin navmotor.
    De er med på en konkuranse hos DARPA med dette.
    Stilig hvis de får det til men de jobber litt i motbakke.

    Hjulnav er en såkalt udempet masse, dvs at alt som ligger der får bank. Navmotorene det er snakk om her har både gearhjul og lager i seg, komponenter som skaper trøbbel allerede under langt bedre omgivelser enn dette.

    Kabelgjennomføringer til roterende komponenter er noe man gjerne ønsker å unngå, men det finnes modne løsninger. Problemet er igjen at hjulene er en udempet masse og slike slipringer er følsomme greier.

    Hubmotorer er elektroverdens Wankelmotor...
    Artillery is the God of War

  15. #375
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.898
    Pondusfaktor
    42

    Sv: Generell panserprat

    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  16. #376
    Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2017
    Innlegg
    184
    Pondusfaktor
    5

    Sv: Generell panserprat

    Sånn heilt uten referansepunkt var eitt ekstra tonn for APS var meir enn eg forventa. Men det er vel verdt det?

    At den bygger på sidene blir kanskje betre med evt seinare integrasjon?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Eg her for å åpne kjeften og fjerne all tvil.
    Og eg er heilt tom for tyggis....

  17. #377
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.898
    Pondusfaktor
    42

    Sv: Generell panserprat

    APSen må ha sin egen pansring også...

    Størrelsen forklarer sikkert hvorfor nyere Merkava har så forbanna store tårn IFT. de første generasjonene.

    Men den må sikkert plukkes av Abrams om den skal på tog eller TT.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  18. #378
    Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    8.237
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    The Army has started getting the new, advanced version of the dominant Abrams tank.

    http://www.businessinsider.com/army-...r=US&IR=T&IR=T

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  19. #379
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    7.713
    Pondusfaktor
    46

    Sv: Generell panserprat

    Angivelig syrisk T-90 med avblåst tårn i Syria. I følge den ikke-kontrollerte kilden (som også er forduftet), skal IS ha greid å få til et mobility kill på den og kverket mannskapet, før den ble ødelagt av et syrisk luftangrep.

    https://bmpd.livejournal.com/2957382.html
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

  20. #380
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.898
    Pondusfaktor
    42

    Sv: Generell panserprat



    Tyrkisk 120 mm blomst.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  21. #381
    Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2017
    Innlegg
    184
    Pondusfaktor
    5

    Sv: Generell panserprat

    Wut!?
    Kva er det som får det der til å skje?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Eg her for å åpne kjeften og fjerne all tvil.
    Og eg er heilt tom for tyggis....

  22. #382
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    2.988
    Pondusfaktor
    8

    Sv: Generell panserprat

    Trodde først at det var noen som hadde tatt Gavin-konseptet til nye høyder...
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    two to the heart, one to the mind...

  23. #383
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    14.668
    Pondusfaktor
    14

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Wut!?
    Kva er det som får det der til å skje?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Prematur eksplosjon? Kan skje selv den beste....
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

  24. #384
    Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Innlegg
    621
    Pondusfaktor
    6

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Trodde først at det var noen som hadde tatt Gavin-konseptet til nye høyder...
    MIIIIKEEEE SPAAAARKS!!!!!!

  25. #385
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Wut!?
    Kva er det som får det der til å skje?

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Ridende rytter til hest

    https://youtu.be/YtxGMfWxzNc
    Artillery is the God of War

  26. #386
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    309
    Pondusfaktor
    10

    Sv: Generell panserprat

    Norsk CV90 med SAAB Barracuda Mobile Camouflage System:



    https://www.facebook.com/Norwegianar...type=2&theater

    I april i år inngikk SAAB en rammeavtale med Norge og Danmark ang. leveranse av kamuflasjesystem til begge land:

    Defence and security company Saab has, under a joint procurement process with Denmark and Norway, signed framework agreements with the respective countries for the supply of static and mobile camouflage systems to their armed forces. The agreements allow the two countries to place orders for camouflage systems over a four year contract period.
    http://saabgroup.com/Media/news-pres...flage-systems/

  27. #387
    Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Innlegg
    69
    Pondusfaktor
    3

    Sv: Generell panserprat

    Lå noen formsydde kamonett merket «Barracuda» innerst i en container vi ryddet. Prøvde dem på vognene, og da de ikke passet konstaterte vi at de var til leopard 1. Sikkert veldig kostnadseffektivt at man velger rammeavtale med SAAB for noe vernepliktige kunne sydd til selv.

  28. #388
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    309
    Pondusfaktor
    10

    Sv: Generell panserprat

    MCS er nok noe mer avansert enn hva en gruppe vernepliktige kan få sydd i sammen:

    Visual and Near-Infrared
    The non-glossy 3-dimensional surface structure of the MCS helps the vehicle to blend in with the surroundings and obstructs visual detection. Colours, near-infrared values and patterns can be adapted to the environmental conditions of the intended region. Conspicuous parts of the vehicle can be furnished with additional contour disrupters.

    Thermal Infrared
    The thermal infrared properties are adapted to obstruct thermal reconnaissance and reduce the risk of detection in all climate conditions. The thermal properties provide protection against thermal imagers and other related threats, such as heat seeking missiles.

    Radar
    The radar characteristics are customised depending on operational environment and customer-defined threats. MCS provides protection against radar reconnaissance and homing missiles in the range of 1-100 GHz.

  29. #389
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    Dette høres ut som snake oil selv om teorien bak og antakeligvis praktiske tester går god for effekten. Serberne klarte i sin tid å tracke F-117....

    Jeg hadde heller spart penger til en ekstra stridsvogn
    Artillery is the God of War

  30. #390
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    16.900
    Pondusfaktor
    59

    Sv: Generell panserprat

    Så vidt jeg husker, la serberne ned store ressurser, og hadde også litt flaks, for å skyte ned én F-117. Det betyr overhodet ikke at stealth er verdiløst. God multispektrum kamuflasje gjøre en ikke immun mot å bli truffet, men det kan minke sannsynligheten vesentlig. Det er en grunn til at soldater ikke lenger er kledd som disse:

    Navn:		Kgl.-Livgarde-til-fods-menige.jpg
Visninger:	288
Størrelse:	6,65 MB
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  31. #391
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.898
    Pondusfaktor
    42

    Sv: Generell panserprat

    Jesus Spifire og Charlie, dere har ikke lukta litt for mye på malingsboksen I det siste?
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  32. #392
    Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Innlegg
    621
    Pondusfaktor
    6

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Dette høres ut som snake oil selv om teorien bak og antakeligvis praktiske tester går god for effekten. Serberne klarte i sin tid å tracke F-117....
    Med skadet RAM, åpne bombedører og mye flaks ja. Stealth er ikke uslåelig på noen måte, men taktisk fordel det gir er helt sinnsyk.

  33. #393
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Innlegg
    2.402
    Pondusfaktor
    9

    Sv: Generell panserprat

    Vi bruker bra med energi på å kamuflere oss, velge rute inn mot målet ja nesten hva som helst for å få en taktisk fordel. Stealth er bare kamonett til fly mens de flyr.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

  34. #394
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    2.007
    Pondusfaktor
    20

    Sv: Generell panserprat

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Jesus Spifire og Charlie, dere har ikke lukta litt for mye på malingsboksen I det siste?
    Tjaaa. Var med og malte samtlige M-270 når de kom til landet og lukten fra forsvarets kamomaling sitter i fortsatt. Innimellom strøkene tøyset vi med fremtidige avisoverskrifter og støttegrupper for de ti løsemiddelskadede befalselevene som måtte gjøre jobben.

    Denne Saabkamoen er vel grei nok men det spørs jo hvor mye ting koster da. Noen som vet? Hvis det bare er ti lapper per vogn så skal jeg slutte å klage.
    Artillery is the God of War

  35. #395
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Innlegg
    309
    Pondusfaktor
    10

    Sv: Generell panserprat

    Interessant nyhet sett i lys av vår beslutning om å leie eller lease stridsvogner fra 2019:

    KMW proposes European Leopard 2 fleet

    German armoured vehicle producer Krauss-Maffei Wegmann (KMW) has proposed the creation of a European main battle tank (MBT) fleet. The company proposes in the 24 November issue of the German defence newsletter Griephan Briefe upgrading obsolete versions of its Leopard 2 MBTs from various countries to a common EU standard and leasing them to nations that require them. The proposal comes in the wake of a project launched by the European Defence Agency (EDA) aimed at optimising existing European MBT capabilities. The EDA issued a request for information to EU defence industry associations on 22 September to elaborate a business case for upgrading the EU-wide Leopard 2A4 fleet to the A7 version.
    http://www.janes.com/article/76133/k...eopard-2-fleet

  36. #396
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    893
    Pondusfaktor
    6

    Sv: Generell panserprat

    Leopard 2A7DK-prototype













    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Tilpasset MILFORUM søk






Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910


Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter